رئیس جمهور در نشست خبری مشترک با امیر قطر با بیان اینکه امریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم‌های اصلی به اثبات برساند تأکید کرد

ایران فاتح جنگ علیه تروریسم و فشار حداکثری


گروه سیاسی/ امضای 14 سند همکاری، یکی از دستاوردهای نخستین روز سفر رئیس جمهور به قطر بود؛ سفری که می‌توان آن را فراتر از چهارچوب دوجانبه ارزیابی کرد و نشانه‌های متعددی برای آن ارائه نمود. هم محورهای مذاکرات سران دو کشور و هم اظهارات و اشارات آیت‌الله رئیسی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران، اهداف بلندتری در منطقه، بویژه در رابطه با کشورهای خلیج فارس مدنظر دارد و در این راستا، سفر به قطر و تفاهم‌های گسترده با این کشور را می‌توان نقطه آغازی برای اهداف بلندمدت و با گستره جغرافیایی بیشتر، قلمداد کرد. به ویژه اینکه مطابق تأکید رئیس جمهور در این سفر، با توجه به خروج نیروهای خارجی، اکنون منطقه وارد مرحله جدیدی شده است. از سوی دیگر، دیدارهای متنوعی که آیت‌الله رئیسی امروز و در حاشیه سران اوپک گازی با سران برخی کشورها خواهد داشت، نشانه دیگری برای ظرفیت‌هایی است که از قبال این سفر می‌توان متصور بود؛ سفری که استقبال گرم امیر قطر از آیت‌الله رئیسی در پای پلکان هواپیما، خود بیانگر مناسبات گرمی است که میان دو کشور، یکی در شمال و دیگری در جنوب خلیج فارس وجود دارد.

فعال شدن دیپلماسی همسایگی با کشورهای خلیج فارس
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز گذشته به دعوت رسمی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و البته با بدرقه حجت‌الاسلام محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و جمعی از اعضای کابینه، تهران را به مقصد دوحه پایتخت قطر ترک کرد. رئیس جمهور در فرودگاه مهرآباد، ابراز امیدواری کرد که سفر به کشور قطر، گامی در جهت ارتقا روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین کشورهای منطقه و کشورهای حوزه خلیج فارس باشد.
رئیسی با اشاره به فعال شدن دیپلماسی همسایگی بویژه با کشورهای خلیج فارس، تصریح کرد: این سفر در جهت فعال شدن ارتباطات با کشورهای خلیج فارس و استفاده از ظرفیت‌های این کشورها در جهت توسعه روابط سیاسی و اقتصادی، بویژه با کشور قطر که با یکدیگر میدان مشترک داریم و همکاری در حوزه انرژی است.
وی با اشاره به اینکه مجمع کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز با ابتکار جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده و ما از مؤسسین این مجمع هستیم، ایران، قطر و روسیه را از مهم‌ترین کشورهای تولید کننده و صادرکننده گاز در جهان دانست و افزود: به عنوان کشوری که در میان کشورهای صادرکننده گاز، جزو ۳ کشور مهم در جهان هستیم، همکاری با اعضای مجمع و مذاکراتی که در این رابطه می‌تواند انجام بگیرد می‌تواند در جهت همکاری بین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز گامی باشد در جهت همکاری‌هایی که می‌توانیم در این رابطه داشته باشیم.

استقبال گرم پای پلکان هواپیما
آیت‌الله رئیسی درحالی وارد فرودگاه دوحه، پایتخت قطر شد که برخلاف اعلام قبلی، امیر قطر در فرودگاه به استقبال رئیس جمهور آمد و سران عالی دو کشور همراه با یکدیگر عازم دیوان امیری در دوحه شدند. همچنین پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی از آیت‌الله رئیسی در دیوان امیری و معرفی هیأت‌های عالی رتبه دو کشور، امیر قطر پیراهن تیم ملی فوتبال این کشور را که به امضای تمامی اعضای این تیم رسیده است، به عنوان یادبود برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲، به رئیس جمهور کشورمان اهدا کرد. شماره پیراهنی که در این اقدام نمادین به رئیس جمهور ارائه شد، 22 است که نشانه‌ای از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در این کشور است.

افزایش و تنوع بخشی روابط ایران و قطر
پس از دیدار هیأت‌های عالی رتبه دو کشور که بنا به اظهارات سران، در آن درباره مسائل دوجانبه تا منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر شد، نشست خبری مشترک رئیس جمهور ایران و امیر قطر برگزار شد. البته پیش از این، ۱۴ سند همکاری میان دو کشور امضا شد که در زمینه هواپیمایی، تجاری، کشتی‌رانی، رادیو تلویزیون، سیاست خارجی (لغو روادید)، برق، استاندارد و فرهنگی و آموزشی است. آیت‌الله رئیسی در نشست خبری مشترک با امیر قطر، با بیان اینکه در این دیدار توافق کردیم دو کشور از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها و تعمیق مناسبات در عرصه‌ها و حوزه‌های مختلف بهره‌مند شوند، اظهار کرد: طرفین با توجه به قرابت سرزمینی و همسایگی و منافع و مزیت‌های مشترک اقتصادی تصمیم گرفتند با افزایش روابط و تنوع‌بخشی به زمینه‌های همکاری گام‌های جدی و جدیدی برای تقویت روابط بردارند.
وی با اشاره به اینکه توافق کردیم در حوزه‌های اقتصادی، انرژی، زیرساختی، تجاری، سرمایه‌گذاری، امنیت غذایی، سلامت و فرهنگ همکاری‌هایمان را به صورت جدی افزایش دهیم، از آمادگی ایران برای برگزاری هر چه بهتر بازی‌های جام جهانی که قطر میزبان آن است خبرداد.

ایران به دنبال جهش در روابط منطقه‌ای
آیت‌الله رئیسی با اشاره به مزیت‌های بی‌نظیر ایران در حوزه‌های مختلف از جمله، جغرافیایی، زیست‌محیطی، ترانزیتی، اقتصادی، علمی و بخصوص نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده، این مزیت‌ها را تضمینی برای تبدیل شدن هرگونه همکاری دو یا چندجانبه به رشد اقتصادی و امنیت منطقه‌ای دانست و گفت: ایران به دنبال تحول و جهش در روابط منطقه‌ای است و این سفر فصل نوینی در روابط ایران و قطر ایجاد خواهد کرد. البته این سفر یکی از گام‌های تحول‌آفرین در روابط با کشورهای همسایه بویژه همسایگان در منطقه خلیج فارس قلمداد می‌شود. رئیس جمهور اضافه کرد سطح همکاری‌های موجود بین کشورهای منطقه متناسب با ظرفیت‌های عظیم موجود نیست و جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است که در چهارچوب سیاست همسایگی و تقویت و ارتقای روابط منطقه‌ای کمک کند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه به دنبال تحول در روابط منطقه‌ای در جهت تعامل، همکاری و همگرایی هستیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که همیشه در کنار منافع کشورها و ملت‌های مستقل می‌ایستد. ما در دوران سختی، دوستی خود را به همه کشورهای منطقه ثابت کرده‌ایم. بسیاری از کشورهای منطقه این حقیقت را درک کرده‌اند و در این زمینه تجربیات مشابهی دارند.

ایران فاتح دو میدان جنگ علیه تروریسم و فشار حداکثری
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران فاتح دو میدان جنگ علیه تروریسم و کارزار فشار حداکثری اقتصادی بوده است، تصریح کرد: امریکا باید اراده خود را برای برداشتن تحریم‌های اصلی به اثبات برساند. برای رسیدن به توافق «تأمین منافع ملت ایران بخصوص لغو تحریم‌ها»، «تضمین معتبر» و «بسته شدن پرونده‌های ادعاهای سیاسی»، ضروری است.

منطقه وارد مرحله جدیدی شده است
رئیسی با اشاره به اینکه اکنون واضح است که منطقه ما وارد مرحله جدیدی شده است، گفت: بعد از چند دهه حضور متجاوزانه و اشغالگرانه نیروهای سلطه‌گر منطقه در حال بازگشتن به دست ملت‌های منطقه است و این پیروزی حاصل نشد مگر با مقاومت ملت‌ها. وی افزود: کشورهای منطقه باید با رایزنی‌ و گفت‌وگوهای بیشتر مدیریت بحران‌ها و حل و فصل مسائل را به صورت درون‌منطقه‌ای پیگیری و عملیاتی
کنند.

مسائل منطقه راه حل نظامی ندارد
به گفته آیت‌الله رئیسی، درس مهم تحولات چند دهه گذشته این است که اول تجاوزگری محکوم به شکست است، دوم مقاومت جواب می‌دهد و سوم اینکه هیچ یک از مسائل منطقه راه‌حل نظامی ندارد. وی افزود: همچنین در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم، وضعیت افغانستان، قاچاق مواد مخدر نیز تبادل نظر کرده و توافق کردیم که مبارزه با تروریسم و اشکال مختلف آن یکی از اولویت‌های ماست. توانمندی‌های ایران در مبارزه موفق با تروریسم در سوریه و عراق، قدرتی امنیت‌ساز نه تنها برای منطقه بلکه برای جهان محسوب می‌شود. رئیس جمهور تصریح کرد: همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه باید مردم و همه گروه‌های قومی و سیاسی افغانستانی را کمک کنند که یک حکومت فراگیر مردمی در افغانستان مستقر شود در غیر این صورت ناامنی به این کشور مظلوم باز خواهد گشت.

رفع حصر از ملت یمن، یک الزام بشردوستانه
آیت‌الله رئیسی، با اشاره به اینکه در مورد ملت مظلوم یمن، صحبت کردیم، رفع حصر از این ملت مظلوم را یک الزام بشردوستانه دانست و تأکید کرد: تنها راه‌حل بحران یمن، توقف تجاوز و گفت‌وگوهای یمنی- یمنی است. رئیس جمهور گفت: همان طور که در روز تحلیف اعلام کردم، دست دوستی به سوی همه کشورهای منطقه علی‌الخصوص همسایگان در راستای منافع متقابل ملت‌ها و تعامل حداکثری دراز می‌کنم. رئیسی در پایان ابرازامیدواری کرد که این گفت‌وگوها به ثمر بنشیند و نشست فردا (امروز سه شنبه) که به عنوان مجمع کشورهای صادرکننده گاز است، منشأ آثار و برکاتی برای این کشورها باشد.

توافقات با ایران باید پیگیری شود
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این نشست خبری، با ابراز خشنودی از امضای چند توافقنامه و یادداشت تفاهم بین قطر و جمهوری اسلامی ایران گفت: این یک مسأله بسیار مهمی است و باید اجرای آنها پیگیری شود. وی با اشاره به مسأله فلسطین تصریح کرد: درباره مسأله فلسطین مذاکره کردیم، به اعتبار اینکه مسأله اصلی منطقه است و بر ضرورت توقف تجاوزات اسرائیل علیه ملت فلسطین و ایجاد راه‌حلی براساس قطعنامه‌های بین‌المللی و حق ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خودشان و زندگی مسالمت‌آمیز و با کرامت آنها تأکید کردیم.

برنامه‌های دیگر رئیس‌جمهور
دیدار با «خالد بن‌خلیفه» نخست‌وزیر قطر، دیگر برنامه رئیس‌جمهور در نخستین روز سفر به قطر بود. آیت‌الله رئیسی امروز نیز در حاشیه اجلاس اوپک گازی با «فیلیپ نیوس» همتای موزامبیکی خود دیدار می‌کند و در ادامه با «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر و «اوبیانگ انگوئما» رئیس‌جمهور گینه استوایی گفت‌وگو خواهد کرد. دیدار با نخست‌وزیر ترینیداد و توباگو، وزیر امور خارجه ونزوئلا و وزیر انرژی روسیه نیز بخش‌های دیگر برنامه رئیس‌جمهور طی امروز است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7856/1/603893/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها