نسخه Pdf
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش «ایران» از موافقان و مخالفان افزایش 25 درصدی نرخ حمل و نقل عمومی برای سال آینده
سه ضلع ناراضی افزایش کرایهها
حمیده امینیفرد
خبرنگار
شورای شهر تهران در نخستین گام، نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را برای سال آینده
25 درصد افزایش داد. برای تاکسیهای خطی نیز همین میزان افزایش در نظر گرفته شده است. در صورتی که فرمانداری تهران با این درصد موافقت کند، نرخ کرایه حمل و نقل عمومی برای سال آینده 25 درصد گران میشود. بر این اساس در متروی تهران حداقل نرخ 2 هزار تومان و حداکثر نرخ 2 هزار و 500 تومان خواهد بود و در اتوبوس نیز نرخ کرایهها بهطور میانگین 2 هزار تومان پیشبینی شده است. در تاکسیها البته وضعیت کمی متفاوت است. اگرچه هر سال تعرفه مشخصی برای افزایش نرخ تعیین میشود، اما در نهایت آنچه به کف خیابانها میآید، افزایش گاه تا 100 درصدی کرایههاست. سازمان تاکسیرانی تأکید میکند که بر تاکسیهای خطی نظارت دارد و نرخها مشخص است اما شهروندان ادعا دارند که هیچ ضابطهای بر افزایش نرخ کرایهها نیست و در همین دو روز رانندگان به میل و سلیقه خود حتی ورودیهایی که زمانی 4 هزار تومان و 5 هزار تومان بود را به 7 هزار تومان تغییر دادهاند. افزایش کرایهها البته اغلب مسافران را به سمت تاکسیهای اینترنتی سوق داده است، اما افزایش عجیب و غریب کرایهها در این تاکسیها نیز بهطور مداوم موجب شده تا استفاده از مترو و اتوبوس دوباره به اوج برگردد. حالا میزان مسافران به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در روز رسیده و روند رو به افزایش شهروندان مترو و اتوبوس سوار نشان میدهد که ما در کرونا بزودی به میزان مسافران پیش از کرونا باز خواهیم گشت. بنابراین سؤال این است که اگر میزان مسافران افزایش یافته و وضعیت حمل و نقل عمومی به همین منوال ادامه یابد، این افزایش کرایه دقیقاً قرار است کدام گره کور این روزهای مردم را باز کند؟
ماجرای افزایش کرایهها البته سه ضلع ناراضی دارد. در یک سو مردم از افزایش 25 درصدی کرایهها شکایت دارند و معتقدند که با توجه به افزایش سایر کالاها و خدمات در سبد خانوار، این افزایش نرخ عملاً یک نیاز ضروری آنها را تحتالشعاع قرار میدهد. در سوی دیگر رانندگان قرار میگیرند که با افزایش 25 درصدی کرایهها بشدت مخالفاند. آنها معتقدند که این افزایش نرخ حتی جوابگوی هزینه تعمیرات و لوازم مصرفی خودروها نیز نیست. در طرف سوم نیز این شهرداری و شورای شهر هستند که ادعا دارند این افزایش 25 درصدی تنها 10 درصد از سهم 30 درصدی مردم در پرداخت هزینه بلیت را شامل میشود و همچون سالهای گذشته این شهرداری تهران است که باید 80 درصد بار این گرانیها را بهدوش بکشد.
تاکسی ها زیر بار افزایش 25درصدی نمی روند
خانم رحمانی، شهروندی است که در روز برای رسیدن به محل کار خود سه بار از تاکسی خطی استفاده میکند. از «قیطریه» به «مرکز شهر» و از میدان «انقلاب» به خیابان «ملاصدرا» و در نهایت «قیطریه»! او برای این سفر شهری کوتاه مدت روزانه 70 هزار تومان میپردازد. در حالی که تقریباً سه ساعت از زمان خود را در ترافیک و رفت و آمد از دست میدهد و اگر شانس بیاورد و تاکسی خطی پیدا کند، باید نگران کرونا، ماسک نزدن مسافران و دعوای روزانه راننده و مسافر هم باشد. تاکسی اینترنتی برای همین مسیر حدوداً 150 هزار تومان تمام میشود، بنابراین برایش به صرفه است که تاکسی سوار شود. او میگوید: «عملاً وقتی نرخها 25 درصد افزایش مییابد، یعنی باید حدوداً 100 هزار تومان کرایه بدهد و این درحالی است که ضابطهای برای اعمال این درصد جز در خطوط تاکسیرانی اصلی وجود ندارد و مسافربرهای شخصی و اینترنتی هرطور که دلشان میخواهد نرخها را بالا میبرند. وضعیت اتوبوس و مترو هم مشخص است. در همه مسیرها هم، مترو و اتوبوس نیست مثل «ملاصدرا» و «شیخ بهایی» و شما به ناچار باید تاکسی سوار شوید.»
آقای امیری میگوید که به خاطر کرونا و ترافیک مسافران در ساعتهای پیک، به ندرت از مترو و اتوبوس استفاده میکنند، اما افزایش نرخ تاکسیها هم موجب شده تا وی بیشتر مسیرهای عادی را پیاده برود. چون حمل و نقل عمومی کالای لوکس نیست که مردم بخواهند کمتر از آن استفاده کنند. «او معتقد است یارانهای که به حمل و نقل اختصاص مییابد، باید بیش از کالاهای مصرفی باشد. چون هم بر ترافیک شهر تأثیر میگذارد و هم اینکه معیشت اقشار ضعیف را تحتالشعاع قرار میدهد.»
افزایش تا 100درصدی قیمت قطعات خودرو
در آن سوی ماجرا، حسن پورناظری، راننده تاکسی میگوید: «نرخ خودرو و لوازم یدکی برای ما آزاد حساب میشود. اما یارانهای به ما تعلق نمیگیرد درحالی که یارانه مردم را ما رانندگان باید بپردازیم. ما باید برای جابهجایی مسافر حتی کمتر از تعرفه مصوب دریافت کنیم، درحالی که از ما به عناوین مختلف مثل حکم خط، کارنامه، پروانه و حسن انجام کار پول گرفته میشود. این قوانین کاملاً سنتی و از مد افتاده است. ما الان با تکنولوژی سروکار داریم همچنین الان بحث اپهای تاکسی مطرح است. اما همچنان تعرفه گذاریها سنتی و غلط است.»
حسن سالک غلامی راننده دیگری است که میگوید: «نرخ کرایهها 25 درصد افزایش مییابد، درحالی که تمام قیمتهای لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی و مصارف روزانه تا 100 درصد هم افزایش یافته است. آیا ما در این شهر زندگی نمیکنیم؟» امیر محمدی راننده تاکسی با اشاره به افزایش 40 درصدی قیمت قطعات یدکی، 100 درصدی روغن ماشین و افزایش 35 درصدی اجاره مسکن میگوید: «حتی اجرت مکانیکیها 50 درصد افزایش یافته است. ما به خاطر عدم توانایی از لاستیکهای صاف و دست دوم استفاده میکنیم، لنت دست دوم میخریم، واقعاً این 25 درصد در زندگی ما چه تأثیری دارد؟!»
غلامرضا نامداری، تاکسیران تهرانی دیگری هم معتقد است که نباید نرخها دستوری باشد. او میگوید: «شهرداری در این سالها برای جبران این مابهالتفاوت نرخ کرایهها با نرخ تورم چه تسهیلات و امکاناتی در اختیار رانندگان قرار داده است، جز این است که فقط وعده میدهند؟»
افزایش 25درصدی منطقی است
در عین حال رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با دفاع از افزایش 25 درصدی نرخ حمل و نقل عمومی برای سال آینده به «ایران» میگوید: «طبق مصوبه وزارت کشور سهم مردم و دولت حدوداً 60 تا 70 درصد تعیین شده است، اما آنچه که عملاً درحال اجراست سهم 9 تا 10 درصدی مردم و سهم 10 درصدی دولت است. امسال نیز همین سهم برای مردم لحاظ و افزایش
25 درصدی نرخ کرایهها با همین مدل مصوب شده است. درحالی که قیمت واقعی تمام شده بلیت مترو و اتوبوس باید 20 هزار تومان باشد اما با توجه به اینکه شهرداری سهم 80 درصدی را خود بر عهده گرفته است، مردم به طور میانگین 2 هزار تومان از این نرخها را میپردازند.
سید جعفر تشکری هاشمی حداکثر افزایش نرخ را در مترو 500 تومان اعلام میکند که از نظر او از سوی مردم قابل تحمل است.
او به «ایران» میگوید: «این درحالی است که با کارت بلیت مترو و تخفیفاتی که در نظر گرفته شده شهروندان میتوانند مبالغ کمتری را بپردازند. مثلاً قرار است علاوه بر تمام تخفیفات پیشبینی شده در لایحه، ۵ درصد به ازای هر بار شارژ کارت بلیتها به صاحبان این نوع کارتها تخفیف داده شود.»
تشکری هاشمی درباره نرخ کرایه تاکسیها میگوید: «ما در تاکسیها کششپذیری را قرار دادیم و عدد 25 درصد را در نظر گرفتهایم. برای رانندگان هم بیمه تکمیلی، معاینه فنی رایگان، خدمات خودرویی و اجاره تبلیغات در داخل و خارج از خودرو را تعیین کردهایم تا فشار گرانیها کمتر شود. اما درباره افزایش نرخها، نظارت از سوی سازمان تاکسیرانی با جدیت ادامه خواهد داشت.»
با این همه مردم همچنان با این تناقض مواجهند که چرا با وجود افزایش نرخهای هرساله اما وضعیت کیفیت حمل و نقل عمومی روبه افول است؟ چرا واگنهای مترو در ساعات پیک بشدت شلوغ و پرازدحام است و چرا سهم شهروندان تهرانی در همه خطوط نباید اتوبوسهای نو باشد؟ اینکه طی 8 سال گذشته حتی یک اتوبوس به شهر تهران تزریق نشده و هزار واگن مترو کسری داریم، حدود 800 واگن در انتظار تعمیرات اساسی هستند و 2 هزار اتوبوس فرسوده و 4 هزار اتوبوس کمبود داریم، یعنی افزایش 25 درصدی نمیتواند رضایت مسافران را برآورده کند.
خبرنگار
شورای شهر تهران در نخستین گام، نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را برای سال آینده
25 درصد افزایش داد. برای تاکسیهای خطی نیز همین میزان افزایش در نظر گرفته شده است. در صورتی که فرمانداری تهران با این درصد موافقت کند، نرخ کرایه حمل و نقل عمومی برای سال آینده 25 درصد گران میشود. بر این اساس در متروی تهران حداقل نرخ 2 هزار تومان و حداکثر نرخ 2 هزار و 500 تومان خواهد بود و در اتوبوس نیز نرخ کرایهها بهطور میانگین 2 هزار تومان پیشبینی شده است. در تاکسیها البته وضعیت کمی متفاوت است. اگرچه هر سال تعرفه مشخصی برای افزایش نرخ تعیین میشود، اما در نهایت آنچه به کف خیابانها میآید، افزایش گاه تا 100 درصدی کرایههاست. سازمان تاکسیرانی تأکید میکند که بر تاکسیهای خطی نظارت دارد و نرخها مشخص است اما شهروندان ادعا دارند که هیچ ضابطهای بر افزایش نرخ کرایهها نیست و در همین دو روز رانندگان به میل و سلیقه خود حتی ورودیهایی که زمانی 4 هزار تومان و 5 هزار تومان بود را به 7 هزار تومان تغییر دادهاند. افزایش کرایهها البته اغلب مسافران را به سمت تاکسیهای اینترنتی سوق داده است، اما افزایش عجیب و غریب کرایهها در این تاکسیها نیز بهطور مداوم موجب شده تا استفاده از مترو و اتوبوس دوباره به اوج برگردد. حالا میزان مسافران به بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در روز رسیده و روند رو به افزایش شهروندان مترو و اتوبوس سوار نشان میدهد که ما در کرونا بزودی به میزان مسافران پیش از کرونا باز خواهیم گشت. بنابراین سؤال این است که اگر میزان مسافران افزایش یافته و وضعیت حمل و نقل عمومی به همین منوال ادامه یابد، این افزایش کرایه دقیقاً قرار است کدام گره کور این روزهای مردم را باز کند؟
ماجرای افزایش کرایهها البته سه ضلع ناراضی دارد. در یک سو مردم از افزایش 25 درصدی کرایهها شکایت دارند و معتقدند که با توجه به افزایش سایر کالاها و خدمات در سبد خانوار، این افزایش نرخ عملاً یک نیاز ضروری آنها را تحتالشعاع قرار میدهد. در سوی دیگر رانندگان قرار میگیرند که با افزایش 25 درصدی کرایهها بشدت مخالفاند. آنها معتقدند که این افزایش نرخ حتی جوابگوی هزینه تعمیرات و لوازم مصرفی خودروها نیز نیست. در طرف سوم نیز این شهرداری و شورای شهر هستند که ادعا دارند این افزایش 25 درصدی تنها 10 درصد از سهم 30 درصدی مردم در پرداخت هزینه بلیت را شامل میشود و همچون سالهای گذشته این شهرداری تهران است که باید 80 درصد بار این گرانیها را بهدوش بکشد.
تاکسی ها زیر بار افزایش 25درصدی نمی روند
خانم رحمانی، شهروندی است که در روز برای رسیدن به محل کار خود سه بار از تاکسی خطی استفاده میکند. از «قیطریه» به «مرکز شهر» و از میدان «انقلاب» به خیابان «ملاصدرا» و در نهایت «قیطریه»! او برای این سفر شهری کوتاه مدت روزانه 70 هزار تومان میپردازد. در حالی که تقریباً سه ساعت از زمان خود را در ترافیک و رفت و آمد از دست میدهد و اگر شانس بیاورد و تاکسی خطی پیدا کند، باید نگران کرونا، ماسک نزدن مسافران و دعوای روزانه راننده و مسافر هم باشد. تاکسی اینترنتی برای همین مسیر حدوداً 150 هزار تومان تمام میشود، بنابراین برایش به صرفه است که تاکسی سوار شود. او میگوید: «عملاً وقتی نرخها 25 درصد افزایش مییابد، یعنی باید حدوداً 100 هزار تومان کرایه بدهد و این درحالی است که ضابطهای برای اعمال این درصد جز در خطوط تاکسیرانی اصلی وجود ندارد و مسافربرهای شخصی و اینترنتی هرطور که دلشان میخواهد نرخها را بالا میبرند. وضعیت اتوبوس و مترو هم مشخص است. در همه مسیرها هم، مترو و اتوبوس نیست مثل «ملاصدرا» و «شیخ بهایی» و شما به ناچار باید تاکسی سوار شوید.»
آقای امیری میگوید که به خاطر کرونا و ترافیک مسافران در ساعتهای پیک، به ندرت از مترو و اتوبوس استفاده میکنند، اما افزایش نرخ تاکسیها هم موجب شده تا وی بیشتر مسیرهای عادی را پیاده برود. چون حمل و نقل عمومی کالای لوکس نیست که مردم بخواهند کمتر از آن استفاده کنند. «او معتقد است یارانهای که به حمل و نقل اختصاص مییابد، باید بیش از کالاهای مصرفی باشد. چون هم بر ترافیک شهر تأثیر میگذارد و هم اینکه معیشت اقشار ضعیف را تحتالشعاع قرار میدهد.»
افزایش تا 100درصدی قیمت قطعات خودرو
در آن سوی ماجرا، حسن پورناظری، راننده تاکسی میگوید: «نرخ خودرو و لوازم یدکی برای ما آزاد حساب میشود. اما یارانهای به ما تعلق نمیگیرد درحالی که یارانه مردم را ما رانندگان باید بپردازیم. ما باید برای جابهجایی مسافر حتی کمتر از تعرفه مصوب دریافت کنیم، درحالی که از ما به عناوین مختلف مثل حکم خط، کارنامه، پروانه و حسن انجام کار پول گرفته میشود. این قوانین کاملاً سنتی و از مد افتاده است. ما الان با تکنولوژی سروکار داریم همچنین الان بحث اپهای تاکسی مطرح است. اما همچنان تعرفه گذاریها سنتی و غلط است.»
حسن سالک غلامی راننده دیگری است که میگوید: «نرخ کرایهها 25 درصد افزایش مییابد، درحالی که تمام قیمتهای لوازم یدکی خودرو، لوازم خانگی و مصارف روزانه تا 100 درصد هم افزایش یافته است. آیا ما در این شهر زندگی نمیکنیم؟» امیر محمدی راننده تاکسی با اشاره به افزایش 40 درصدی قیمت قطعات یدکی، 100 درصدی روغن ماشین و افزایش 35 درصدی اجاره مسکن میگوید: «حتی اجرت مکانیکیها 50 درصد افزایش یافته است. ما به خاطر عدم توانایی از لاستیکهای صاف و دست دوم استفاده میکنیم، لنت دست دوم میخریم، واقعاً این 25 درصد در زندگی ما چه تأثیری دارد؟!»
غلامرضا نامداری، تاکسیران تهرانی دیگری هم معتقد است که نباید نرخها دستوری باشد. او میگوید: «شهرداری در این سالها برای جبران این مابهالتفاوت نرخ کرایهها با نرخ تورم چه تسهیلات و امکاناتی در اختیار رانندگان قرار داده است، جز این است که فقط وعده میدهند؟»
افزایش 25درصدی منطقی است
در عین حال رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با دفاع از افزایش 25 درصدی نرخ حمل و نقل عمومی برای سال آینده به «ایران» میگوید: «طبق مصوبه وزارت کشور سهم مردم و دولت حدوداً 60 تا 70 درصد تعیین شده است، اما آنچه که عملاً درحال اجراست سهم 9 تا 10 درصدی مردم و سهم 10 درصدی دولت است. امسال نیز همین سهم برای مردم لحاظ و افزایش
25 درصدی نرخ کرایهها با همین مدل مصوب شده است. درحالی که قیمت واقعی تمام شده بلیت مترو و اتوبوس باید 20 هزار تومان باشد اما با توجه به اینکه شهرداری سهم 80 درصدی را خود بر عهده گرفته است، مردم به طور میانگین 2 هزار تومان از این نرخها را میپردازند.
سید جعفر تشکری هاشمی حداکثر افزایش نرخ را در مترو 500 تومان اعلام میکند که از نظر او از سوی مردم قابل تحمل است.
او به «ایران» میگوید: «این درحالی است که با کارت بلیت مترو و تخفیفاتی که در نظر گرفته شده شهروندان میتوانند مبالغ کمتری را بپردازند. مثلاً قرار است علاوه بر تمام تخفیفات پیشبینی شده در لایحه، ۵ درصد به ازای هر بار شارژ کارت بلیتها به صاحبان این نوع کارتها تخفیف داده شود.»
تشکری هاشمی درباره نرخ کرایه تاکسیها میگوید: «ما در تاکسیها کششپذیری را قرار دادیم و عدد 25 درصد را در نظر گرفتهایم. برای رانندگان هم بیمه تکمیلی، معاینه فنی رایگان، خدمات خودرویی و اجاره تبلیغات در داخل و خارج از خودرو را تعیین کردهایم تا فشار گرانیها کمتر شود. اما درباره افزایش نرخها، نظارت از سوی سازمان تاکسیرانی با جدیت ادامه خواهد داشت.»
با این همه مردم همچنان با این تناقض مواجهند که چرا با وجود افزایش نرخهای هرساله اما وضعیت کیفیت حمل و نقل عمومی روبه افول است؟ چرا واگنهای مترو در ساعات پیک بشدت شلوغ و پرازدحام است و چرا سهم شهروندان تهرانی در همه خطوط نباید اتوبوسهای نو باشد؟ اینکه طی 8 سال گذشته حتی یک اتوبوس به شهر تهران تزریق نشده و هزار واگن مترو کسری داریم، حدود 800 واگن در انتظار تعمیرات اساسی هستند و 2 هزار اتوبوس فرسوده و 4 هزار اتوبوس کمبود داریم، یعنی افزایش 25 درصدی نمیتواند رضایت مسافران را برآورده کند.
چرا تعداد دفترچههای کنکور افزایشی شد؟
کاهش استرس در کنکور با از بین بردن فرصت تقلب
اکرم رضایی/ این روزها دانشآموزان پای کنکوری سخت در تلاش هستند تا برای کنکور 1401 خود را آماده کنند. امسال اما تغییراتی در نحوه برگزاری کنکور ایجاد شده است. سازمان سنجش میگوید در جهت برگزاری بهتر، آرامش و امنیت بیشتر این تغییرات درنظر گرفته شده است. قرار است در سه گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و علوم انسانی تعداد دفترچهها بیشتر شود و معتقدند با این روند کار سازمان سنجش سختتر اما کار داوطلبان راحتتر میشود.آنطور که اعلام شده است یک دفترچه عمومی با پاسخنامه مجزا با 100 سؤال و 75 دقیقه وقت درنظر گرفته شده است. در آزمون اختصاصی گروه ریاضی دو دفترچه درنظر گرفته شده است. در گروه تجربی نیز ۲ دفترچه اختصاصی درنظر گرفته شده است. بهیاران نیز دفترچه اختصاصی دارند که شامل 35 سؤال با 20 دقیقه زمان است.این گروه دو دفترچه اختصاصی دارند. اما گروه هنر و گروه زبان هر کدام یک دفترچه اختصاصی دارند. معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است: تأثیر و نسبت امنیت آزمون با استرس، آنجایی مشخص میشود که داوطلب کنکورسراسری خیالش از اینکه آزمون عادلانه است راحت باشد. به تعبیر دیگر با ایجاد امنیت، افرادی که به آزمون خدشه و خلل وارد میکنند وارد دانشگاه نمیشوند و همین موجب کاهش استرس میشود.
با اینهمه برخی داوطلبان معتقدند این ممکن است گیج کننده باشد و اینکه هر دفترچه سهمیهبندی زمان برای دروس نیز میان دفترچههای اختصاصی بهصورت مشخص تری توزیع شده است و دست داوطلبان برای تنظیم وقت به صلاح دید خود کمی بستهتر است.
کریم زاهدی، معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با «ایران» در واکنش به تغییرات جدید سازمان سنجش آموزش کشور مبنی بر افزایش تعداد دفترچههای کنکور سراسری از 5 دفترچه به 14 دفترچه در راستای کاهش استرس و افزایش امنیت آزمونها گفت: این موضوع یک مسأله اجرایی در حوزه کنکور است، در مصوبه جدید کنکور تعداد دفترچهها مورد اشاره نیست اما سازمان سنجشآموزش کشور بیشتر از باب امنیت آزمون سراسری این موارد را در نظر گرفته و بدینگونه دفترچهها را جداگانه کرده است پس اثر اصلی آن روی امنیت کنکور خواهد بود. مصوبه کنکوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی مسألهاش امنیت آزمون نبود زیرا این وظیفه ذاتی سازمان سنجش آموزش کشور است و بدرستی این کار را انجام میدهد. یعنی تا جایی که من شنیدهام تأکید سازمان سنجش با افزایش تعداد دفترچهها برای امنیت آزمون است. در هر صورت این رویه قدم رو به جلویی برای امنیت آزمون است. قاعدتاً امنیت آزمون هیچ وقت صددرصد نبوده است اما همه ما باور داریم که کنکور سراسری از امنیت خوبی برخوردار بوده و نتایج و خروجیها هم با شهود ما سازگاری دارد. در هر صورت اقدام جدید سازمان سنجش آموزش کشور دلایل مختص خود را دارد. بهعنوان مثال زمان داوطلب روی هر دفترچه کاهش پیدا میکند و طبیعتاً امکان اینکه تقلب صورت بگیرد یا سؤالات از حوزه امتحانی بیرون برود، پاسخ داده شود و سپس برگردد بسیار کاهش مییابد. زیرا تا آن زمان پاسخنامه دیگر از دست داوطلب خارج شده و نمیتوانند جوابها را وارد کنند. بنابراین از این جهت فرصت برای تقلب کاهش پیدا کرده است و این برای امنیت آزمون قطعاً مؤثر است. تأثیر و نسبت امنیت آزمون با استرس آنجایی مشخص میشود که داوطلب کنکورسراسری خیالش از اینکه آزمون عادلانه است راحت باشد، به تعبیر دیگر با ایجاد امنیت، افرادی که به آزمون خدشه و خلل وارد میکنند وارد دانشگاه نمیشوند و همین موجب کاهش استرس میشود.
با اینهمه برخی داوطلبان معتقدند این ممکن است گیج کننده باشد و اینکه هر دفترچه سهمیهبندی زمان برای دروس نیز میان دفترچههای اختصاصی بهصورت مشخص تری توزیع شده است و دست داوطلبان برای تنظیم وقت به صلاح دید خود کمی بستهتر است.
کریم زاهدی، معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با «ایران» در واکنش به تغییرات جدید سازمان سنجش آموزش کشور مبنی بر افزایش تعداد دفترچههای کنکور سراسری از 5 دفترچه به 14 دفترچه در راستای کاهش استرس و افزایش امنیت آزمونها گفت: این موضوع یک مسأله اجرایی در حوزه کنکور است، در مصوبه جدید کنکور تعداد دفترچهها مورد اشاره نیست اما سازمان سنجشآموزش کشور بیشتر از باب امنیت آزمون سراسری این موارد را در نظر گرفته و بدینگونه دفترچهها را جداگانه کرده است پس اثر اصلی آن روی امنیت کنکور خواهد بود. مصوبه کنکوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی مسألهاش امنیت آزمون نبود زیرا این وظیفه ذاتی سازمان سنجش آموزش کشور است و بدرستی این کار را انجام میدهد. یعنی تا جایی که من شنیدهام تأکید سازمان سنجش با افزایش تعداد دفترچهها برای امنیت آزمون است. در هر صورت این رویه قدم رو به جلویی برای امنیت آزمون است. قاعدتاً امنیت آزمون هیچ وقت صددرصد نبوده است اما همه ما باور داریم که کنکور سراسری از امنیت خوبی برخوردار بوده و نتایج و خروجیها هم با شهود ما سازگاری دارد. در هر صورت اقدام جدید سازمان سنجش آموزش کشور دلایل مختص خود را دارد. بهعنوان مثال زمان داوطلب روی هر دفترچه کاهش پیدا میکند و طبیعتاً امکان اینکه تقلب صورت بگیرد یا سؤالات از حوزه امتحانی بیرون برود، پاسخ داده شود و سپس برگردد بسیار کاهش مییابد. زیرا تا آن زمان پاسخنامه دیگر از دست داوطلب خارج شده و نمیتوانند جوابها را وارد کنند. بنابراین از این جهت فرصت برای تقلب کاهش پیدا کرده است و این برای امنیت آزمون قطعاً مؤثر است. تأثیر و نسبت امنیت آزمون با استرس آنجایی مشخص میشود که داوطلب کنکورسراسری خیالش از اینکه آزمون عادلانه است راحت باشد، به تعبیر دیگر با ایجاد امنیت، افرادی که به آزمون خدشه و خلل وارد میکنند وارد دانشگاه نمیشوند و همین موجب کاهش استرس میشود.
به دلیل ورود از منابع غیرمجاز؛
۸۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا برگشت خورد
وزیر بهداشت در مکاتبهای از رئیس کل گمرک ایران خواسته که هماهنگیهای لازم جهت مرجوع شدن ۸۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به لهستان انجام شود. اعلام گمرک ایران از این حکایت دارد که شب گذشته ۷۱۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا از کشور لهستان وارد ایران شده است.
وزیر بهداشت به گمرک ایران اعلام کرده که ۸۲۰ هزار دوز از واکسنهای اهدایی کشور لهستان علیرغم هماهنگی قبلی و مستندات دریافتی، از منابع غیرمجاز بوده است؛ از اینرو طی مذاکراتی که با طرف لهستانی صورت گرفته قرار شده که واکسنها برگشت داده شود.
عیناللهی از رئیس کل گمرک خواسته همزمان با اینکه ۷۱۰ هزار واکسن جدید وارد و ترخیص میشود، هماهنگی لازم با گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) انجام شود تا ۸۲۰ هزار دوز محموله قبلی عودت داده شود.
در این مکاتبه اشارهای مبنی بر عدم تأییدیه بهداشتی واکسنهای وارداتی برای عودت دادن نشده است و اخیراً هم شایعه تقلبی بودن واکسن آسترازنکای وارداتی از سوی وزارت بهداشت تکذیب شده بود اما وزیر از منبع غیرمجاز یعنی سازنده واکسن به عنوان عامل برگشت خوردن یاد کرده است. این در حالی است که ایران از تعداد زیادی از کشورهای تولیدکننده یا واسطه از جمله چین، کره، ایتالیا، روسیه، هند، اتریش و لهستان واکسن وارد کرده است. آنچه که تاکنون ممنوع بوده مربوط به واردات واکسن از برخی کشورها از جمله امریکاست و اعلام منبع غیرمجاز، احتمال واکسن ساخت امریکا را قوت میبخشد؛ هرچند که باید دستگاههای مربوطه از جمله وزارت بهداشت در این مورد شفافسازی کنند.
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، در ارتباط با علت عودت ۸۲۰ هزار دوز واکسن کرونا به کشور مبدأ به مهر گفت: به دنبال دریافت یک میلیون دوز واکسن کرونا از کشور لهستان، مشخص شد که بهرغم مستندات اولیه ۸۲۰ هزار دوز واکسن از محل مربوطه مبدأ امریکا را داشته است که توسط مراجع نظارتی در انبار معاونت بهداشتی به صورت موقت به امانت گذاشته شد.
وی افزود: بهمنظور جلوگیری از اتلاف واکسن مربوطه پس از هماهنگی با سفارت کشور مربوطه اقدامات لازم جهت جایگزینی واکسن از منابع مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران و عودت واکسن مربوطه به کشور لهستان انجام پذیرفت.
واکسنهای اهدایی از لهستان به ایران، از نوع آسترازنکا بوده است.
وزیر بهداشت به گمرک ایران اعلام کرده که ۸۲۰ هزار دوز از واکسنهای اهدایی کشور لهستان علیرغم هماهنگی قبلی و مستندات دریافتی، از منابع غیرمجاز بوده است؛ از اینرو طی مذاکراتی که با طرف لهستانی صورت گرفته قرار شده که واکسنها برگشت داده شود.
عیناللهی از رئیس کل گمرک خواسته همزمان با اینکه ۷۱۰ هزار واکسن جدید وارد و ترخیص میشود، هماهنگی لازم با گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) انجام شود تا ۸۲۰ هزار دوز محموله قبلی عودت داده شود.
در این مکاتبه اشارهای مبنی بر عدم تأییدیه بهداشتی واکسنهای وارداتی برای عودت دادن نشده است و اخیراً هم شایعه تقلبی بودن واکسن آسترازنکای وارداتی از سوی وزارت بهداشت تکذیب شده بود اما وزیر از منبع غیرمجاز یعنی سازنده واکسن به عنوان عامل برگشت خوردن یاد کرده است. این در حالی است که ایران از تعداد زیادی از کشورهای تولیدکننده یا واسطه از جمله چین، کره، ایتالیا، روسیه، هند، اتریش و لهستان واکسن وارد کرده است. آنچه که تاکنون ممنوع بوده مربوط به واردات واکسن از برخی کشورها از جمله امریکاست و اعلام منبع غیرمجاز، احتمال واکسن ساخت امریکا را قوت میبخشد؛ هرچند که باید دستگاههای مربوطه از جمله وزارت بهداشت در این مورد شفافسازی کنند.
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، در ارتباط با علت عودت ۸۲۰ هزار دوز واکسن کرونا به کشور مبدأ به مهر گفت: به دنبال دریافت یک میلیون دوز واکسن کرونا از کشور لهستان، مشخص شد که بهرغم مستندات اولیه ۸۲۰ هزار دوز واکسن از محل مربوطه مبدأ امریکا را داشته است که توسط مراجع نظارتی در انبار معاونت بهداشتی به صورت موقت به امانت گذاشته شد.
وی افزود: بهمنظور جلوگیری از اتلاف واکسن مربوطه پس از هماهنگی با سفارت کشور مربوطه اقدامات لازم جهت جایگزینی واکسن از منابع مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران و عودت واکسن مربوطه به کشور لهستان انجام پذیرفت.
واکسنهای اهدایی از لهستان به ایران، از نوع آسترازنکا بوده است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خبر داد
ایجاد ۲۷۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان در ۱۱ ماهه سالجاری
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد از ایجاد ۲۷۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان در ۱۱ ماهه سالجاری خبر داد و گفت: در صورت تداوم همکاری بانکها در پرداخت تسهیلات به طرحهای اشتغال، ۳۰۰ هزار فرصت شغلی تا پایان سال محقق میشود. مرتضی فیروزآبادی با بیان اینکه کمیته امداد در سال ۱۴۰۰ ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی را برنامهریزی کرده بود، افزود: تا ابتدای اسفندماه ۲۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده و امیدواریم با ارائه تسهیلات از سوی بانکها به طرحهای معرفی شده مددجویان، وعده ۳۰۰ هزار فرصت شغلی محقق شود. وی با اشاره به اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۰ به طرحهای اشتغال مددجویان، اضافه کرد: تاکنون 7 هزار و 500 میلیارد تومان از این مبلغ به طرحهای شغلی مددجویان تخصیص یافته و مابقی تا پایان سال پرداخت خواهد شد.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به برگزاری نشست شورای عالی اشتغال، ادامه داد: بر اساس مصوبات این شورا که نخستین جلسه آن در دولت جدید با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با توجه به تجارب کمیته امداد در حوزه اشتغال، این نهاد مکلف به ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ شده است.
وی به راهاندازی صندوق ضمانت وام مددجویان در کمیته امداد اشاره کرد و گفت: بنا داریم ضمانت پرداخت تسهیلات به مددجویان را از این طریق تأمین کنیم که خوشبختانه کمیسیون تلفیق مجلس با این بخش موافق است و امیدواریم با مصوبه مجلس و با همکاری بانک مرکزی این کار اجرایی شود.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به برگزاری نشست شورای عالی اشتغال، ادامه داد: بر اساس مصوبات این شورا که نخستین جلسه آن در دولت جدید با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با توجه به تجارب کمیته امداد در حوزه اشتغال، این نهاد مکلف به ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ شده است.
وی به راهاندازی صندوق ضمانت وام مددجویان در کمیته امداد اشاره کرد و گفت: بنا داریم ضمانت پرداخت تسهیلات به مددجویان را از این طریق تأمین کنیم که خوشبختانه کمیسیون تلفیق مجلس با این بخش موافق است و امیدواریم با مصوبه مجلس و با همکاری بانک مرکزی این کار اجرایی شود.
اخبـــــار
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد
خدمات رایگان بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه در مناطق کم برخوردار
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ۱۰۰ درصد خدمات برای افراد فاقد بیمه در مناطق کم برخوردار و آسیبپذیر رایگان است.
محمدمهدی ناصحی درخصوص مکانیزم تعریف شده برای شناسایی افراد فاقد بیمه ساکن در مناطق آسیب دیده و کمبرخوردار گفت: هم اکنون در صندوق روستایی و پوشش همگانی نزدیک به ۳۳ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند؛ ضمن اینکه طرح بیمه کردن افراد نیازمند در مناطق کم برخوردار به تعداد ۲۰۲۰ منطقه در کل کشور در حال اجرا است. وی با بیان اینکه افراد در مناطق کم برخوردار با حداقل اطلاعات تحت پوشش بیمه سلامت قرار میگیرند، افزود: جمعاً ۲۴ میلیون نفر در مناطق کم برخوردار زندگی میکنند که البته بسیاری از این افراد بیمه دارند؛ پیشبینی این است که با توجه به بررسیهای انجام شده و اقدامات صورت گرفته نزدیک به ۳ میلیون نفر در مناطق کم برخوردار بیمه ندارند، لذا این فرصت به صورت فعال فراهم شده تا افراد بتوانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان یا به شکل غیر حضوری از بیمه استفاده کنند؛ بدون شک تلاش میکنیم با کمترین هزینه از جیب مردم امکانات در اختیار افراد قرار گیرد. ۱۰۰ درصد خدمات در حال حاضر رایگان است، اما ممکن است پس از اتمام دوران شیوع کرونا ارزیابی وسیع انجام شود. ناصحی با تأکید بر اینکه در بخش بستری، بیمه سلامت ۹۰ درصد همه هزینهها در بیمارستانهای دولتی و در بخش سرپایی ۷۰ درصد را پرداخت میکند، اظهار کرد: همین میزان دربخش خصوصی نیز با تعرفه دولتی پرداخت میشود. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره بیمه اتباع، ادامه داد: بیمه اتباع طبق توافق با کمیساریای عالی پناهندگان و وزارت کشور انجام شده و قرارداد سالانه تمدید میشود، در این خصوص بخشی از هزینهها توسط کمیساریا و بخشی هم از سوی دولت و بیمه سلامت پرداخت میشود، لذا فرصت خوبی برای اتباعی است که به شکل قانونی در کشور زندگی میکنند، بویژه برای افرادی که دارای بیماری خاص و صعبالعلاج هستند، حتی افرادی که بیماری خاص ندارند میتوانند با پرداخت حداقل حق بیمه از خدمات استفاده کنند.
امنیت نسخهنویسی الکترونیک همتراز سیستم بانکی است
لحاظ کردن رمز دو مرحلهای برای پزشک و بیمار
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به سامانه نسخهنویسی الکترونیک در کشور و مباحث مطرح شده پیرامون محرمانگی اطلاعات، با بیان اینکه به طور کلی هنوز قوانین محرمانگی اطلاعات در کشور تدوین نشده است، گفت: هرگاه قوانینی از سوی وزارت بهداشت یا مراجع ذیصلاح دیگر تعریف شود ما نیز براساس همان، قوانین را در سیستمهای نسخهنویسی الکترونیک اعمال میکنیم.
مهدی رضایی در خصوص آخرین وضعیت نسخهنویسی الکترونیک در کشور به ایسنا گفت: خوشبختانه با اینکه نزدیک به دو ماه از اجرای نسخهنویسی الکترونیک میگذرد، شرایط رو به بهبود است و استانهایی که با تأخیر به نسخهنویسی الکترونیک پیوستند آموزشهای لازم را طی میکنند. در کلانشهرها نیز پیشرفت قابل ملاحظه است. وی افزود: از نظر امنیت سیستمها نیز قدمهای خوبی برداشته شده است و در حال حاضر روی توسعه و ارتقای سیستمها فعالیت میکنیم تا آنها را به روز نگه داریم. ورود به سامانههای نسخهنویسی الکترونیک همتراز سیستم بانکی از امنیت کافی برخوردار است، یعنی هویت فردی که وارد سامانه میشود از قبل شناسایی شده و فرد غیرپزشک امکان ورود به سامانهها را ندارد. وی ادامه داد: همچنین بیمار ابتدا با کد ملی توسط پزشک احراز هویت شده و اطلاعات اولیه مشابه اطلاعاتی که در صفحه اول دفترچه بوده در سامانه درج شده و پزشک با این اطلاعات، بیمار خود را شناسایی میکند. در صورتی که پزشک به سوابق نسخ بیمار نیاز داشته باشد، میتواند اطلاعات لازم را با رمز دو مرحلهای یک بار مصرف که برای بیمار ارسال میشود و بیمار در صورت رضایت در اختیار پزشک قرار میدهد، استفاده کرده و به نسخ قبلی دسترسی داشته باشد.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا هشدار داد
زنگ خطر جدی با افزایش مصرف آزیترومایسین
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: بر اساس گزارش نماینده سازمان غذا و دارو در کمیته علمی کشوری کرونا، میزان مصرف آزیترومایسین به طور قابل توجهی افزایش یافته و مصرف آن در بهمن ماه، بیش از سه برابر ماههای قبل بوده که زنگ خطری جدی است. دکتر حمیدرضا جماعتی گفت: آزیترومایسین آنتی بیوتیک مناسبی است اما در صورت مصرف بالا، باعث مقاومت میکروبی و نیز عوارضی مانند عوارض قلبی، عروقی و گوارشی برای بیماران میشود. وی گفت: در آخرین پروتکل معاونت درمان وزارت بهداشت، برای بیماران سرپایی و افرادی که دارای علائم خفیف یا بدون علامت هستند و یا حتی بیمارانی که بستری میشوند، آزیترومایسین هیچ جایگاهی ندارد مگر در شرایط خاصی که پزشکان در مورد بیماران بستری آن هم در شرایط خاص، این دارو را تجویز کنند اما در درمان سرپایی، آزیترومایسین هیچ اثری در بهبود شرایط بیماران کووید۱۹ ندارد. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به انتشار مطالبی در فضای مجازی در خصوص مرخصی ۵ روزه پس از ابتلا به اُمیکرون، گفت: برخی از سازمانهای بینالمللی توصیههایی برای مرخصی بر اثر ابتلا به اُمیکرون داشتهاند اما بر اساس شواهد علمی موجود، اگر افرادی مبتلا به اُمیکرون شدند و بدون علامت یا دارای علائم خفیف باشند، ۵ روز پس از تست PCR اول، میتوانند با ماسک مطمئن یا دو ماسک استاندارد به محل کار خود بازگردند چراکه میزان ویروس در بدن آنها به میزان جدی کاهش مییابد و احتمال سرایت زایی خیلی کمی دارند اما اگر فردی دارای علائم شدید باشد و تب یا علائم ریوی در او ادامه داشته باشد، بنا بر مصوبات میتواند با نظر پزشک معالج میزان مرخصی را افزایش دهد.
دیروز ۲۳۶ بیمار کرونایی جان باختند
از ظهر روز یکم اسفند تا ظهر ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۱۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که 2هزار و ۵۱۴ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این بازه زمانی، ۲۳۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۵ هزار و ۲۷۶ نفر رسید. ۴ هزار و ۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۴۶ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۵۲۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۳۳۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین تا کنون ۶۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۹۶ نفر دوز اول، ۵۵ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۵۸۴ نفر دوز دوم و ۲۲ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۸۸۳ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کردهاند.
خدمات رایگان بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه در مناطق کم برخوردار
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ۱۰۰ درصد خدمات برای افراد فاقد بیمه در مناطق کم برخوردار و آسیبپذیر رایگان است.
محمدمهدی ناصحی درخصوص مکانیزم تعریف شده برای شناسایی افراد فاقد بیمه ساکن در مناطق آسیب دیده و کمبرخوردار گفت: هم اکنون در صندوق روستایی و پوشش همگانی نزدیک به ۳۳ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند؛ ضمن اینکه طرح بیمه کردن افراد نیازمند در مناطق کم برخوردار به تعداد ۲۰۲۰ منطقه در کل کشور در حال اجرا است. وی با بیان اینکه افراد در مناطق کم برخوردار با حداقل اطلاعات تحت پوشش بیمه سلامت قرار میگیرند، افزود: جمعاً ۲۴ میلیون نفر در مناطق کم برخوردار زندگی میکنند که البته بسیاری از این افراد بیمه دارند؛ پیشبینی این است که با توجه به بررسیهای انجام شده و اقدامات صورت گرفته نزدیک به ۳ میلیون نفر در مناطق کم برخوردار بیمه ندارند، لذا این فرصت به صورت فعال فراهم شده تا افراد بتوانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان یا به شکل غیر حضوری از بیمه استفاده کنند؛ بدون شک تلاش میکنیم با کمترین هزینه از جیب مردم امکانات در اختیار افراد قرار گیرد. ۱۰۰ درصد خدمات در حال حاضر رایگان است، اما ممکن است پس از اتمام دوران شیوع کرونا ارزیابی وسیع انجام شود. ناصحی با تأکید بر اینکه در بخش بستری، بیمه سلامت ۹۰ درصد همه هزینهها در بیمارستانهای دولتی و در بخش سرپایی ۷۰ درصد را پرداخت میکند، اظهار کرد: همین میزان دربخش خصوصی نیز با تعرفه دولتی پرداخت میشود. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران درباره بیمه اتباع، ادامه داد: بیمه اتباع طبق توافق با کمیساریای عالی پناهندگان و وزارت کشور انجام شده و قرارداد سالانه تمدید میشود، در این خصوص بخشی از هزینهها توسط کمیساریا و بخشی هم از سوی دولت و بیمه سلامت پرداخت میشود، لذا فرصت خوبی برای اتباعی است که به شکل قانونی در کشور زندگی میکنند، بویژه برای افرادی که دارای بیماری خاص و صعبالعلاج هستند، حتی افرادی که بیماری خاص ندارند میتوانند با پرداخت حداقل حق بیمه از خدمات استفاده کنند.
امنیت نسخهنویسی الکترونیک همتراز سیستم بانکی است
لحاظ کردن رمز دو مرحلهای برای پزشک و بیمار
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به سامانه نسخهنویسی الکترونیک در کشور و مباحث مطرح شده پیرامون محرمانگی اطلاعات، با بیان اینکه به طور کلی هنوز قوانین محرمانگی اطلاعات در کشور تدوین نشده است، گفت: هرگاه قوانینی از سوی وزارت بهداشت یا مراجع ذیصلاح دیگر تعریف شود ما نیز براساس همان، قوانین را در سیستمهای نسخهنویسی الکترونیک اعمال میکنیم.
مهدی رضایی در خصوص آخرین وضعیت نسخهنویسی الکترونیک در کشور به ایسنا گفت: خوشبختانه با اینکه نزدیک به دو ماه از اجرای نسخهنویسی الکترونیک میگذرد، شرایط رو به بهبود است و استانهایی که با تأخیر به نسخهنویسی الکترونیک پیوستند آموزشهای لازم را طی میکنند. در کلانشهرها نیز پیشرفت قابل ملاحظه است. وی افزود: از نظر امنیت سیستمها نیز قدمهای خوبی برداشته شده است و در حال حاضر روی توسعه و ارتقای سیستمها فعالیت میکنیم تا آنها را به روز نگه داریم. ورود به سامانههای نسخهنویسی الکترونیک همتراز سیستم بانکی از امنیت کافی برخوردار است، یعنی هویت فردی که وارد سامانه میشود از قبل شناسایی شده و فرد غیرپزشک امکان ورود به سامانهها را ندارد. وی ادامه داد: همچنین بیمار ابتدا با کد ملی توسط پزشک احراز هویت شده و اطلاعات اولیه مشابه اطلاعاتی که در صفحه اول دفترچه بوده در سامانه درج شده و پزشک با این اطلاعات، بیمار خود را شناسایی میکند. در صورتی که پزشک به سوابق نسخ بیمار نیاز داشته باشد، میتواند اطلاعات لازم را با رمز دو مرحلهای یک بار مصرف که برای بیمار ارسال میشود و بیمار در صورت رضایت در اختیار پزشک قرار میدهد، استفاده کرده و به نسخ قبلی دسترسی داشته باشد.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا هشدار داد
زنگ خطر جدی با افزایش مصرف آزیترومایسین
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: بر اساس گزارش نماینده سازمان غذا و دارو در کمیته علمی کشوری کرونا، میزان مصرف آزیترومایسین به طور قابل توجهی افزایش یافته و مصرف آن در بهمن ماه، بیش از سه برابر ماههای قبل بوده که زنگ خطری جدی است. دکتر حمیدرضا جماعتی گفت: آزیترومایسین آنتی بیوتیک مناسبی است اما در صورت مصرف بالا، باعث مقاومت میکروبی و نیز عوارضی مانند عوارض قلبی، عروقی و گوارشی برای بیماران میشود. وی گفت: در آخرین پروتکل معاونت درمان وزارت بهداشت، برای بیماران سرپایی و افرادی که دارای علائم خفیف یا بدون علامت هستند و یا حتی بیمارانی که بستری میشوند، آزیترومایسین هیچ جایگاهی ندارد مگر در شرایط خاصی که پزشکان در مورد بیماران بستری آن هم در شرایط خاص، این دارو را تجویز کنند اما در درمان سرپایی، آزیترومایسین هیچ اثری در بهبود شرایط بیماران کووید۱۹ ندارد. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به انتشار مطالبی در فضای مجازی در خصوص مرخصی ۵ روزه پس از ابتلا به اُمیکرون، گفت: برخی از سازمانهای بینالمللی توصیههایی برای مرخصی بر اثر ابتلا به اُمیکرون داشتهاند اما بر اساس شواهد علمی موجود، اگر افرادی مبتلا به اُمیکرون شدند و بدون علامت یا دارای علائم خفیف باشند، ۵ روز پس از تست PCR اول، میتوانند با ماسک مطمئن یا دو ماسک استاندارد به محل کار خود بازگردند چراکه میزان ویروس در بدن آنها به میزان جدی کاهش مییابد و احتمال سرایت زایی خیلی کمی دارند اما اگر فردی دارای علائم شدید باشد و تب یا علائم ریوی در او ادامه داشته باشد، بنا بر مصوبات میتواند با نظر پزشک معالج میزان مرخصی را افزایش دهد.
دیروز ۲۳۶ بیمار کرونایی جان باختند
از ظهر روز یکم اسفند تا ظهر ۲ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۹ هزار و ۱۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که 2هزار و ۵۱۴ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این بازه زمانی، ۲۳۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۵ هزار و ۲۷۶ نفر رسید. ۴ هزار و ۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۴۶ میلیون و ۷۰۱ هزار و ۵۲۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر ۳۳۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین تا کنون ۶۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۹۶ نفر دوز اول، ۵۵ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۵۸۴ نفر دوز دوم و ۲۲ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۸۸۳ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کردهاند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سه ضلع ناراضی افزایش کرایهها
-
کاهش استرس در کنکور با از بین بردن فرصت تقلب
-
۸۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا برگشت خورد
-
ایجاد ۲۷۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان در ۱۱ ماهه سالجاری
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین