پیشنهاد رئیس مجلس در آیین افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه قرآن:

نمایشگاه قرآن به صورت جشنواره برگزار شود


سیده مریم سادات گوشه / آیین افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن؛ کتاب امید و آرامش» و با نام سردار سلیمانی عصر روز 27 فروردین ماه در مصلای امام خمینی (ره) با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد و جمعی از مسئولان کشوری و مدیران مؤسسات قرآنی و اهالی رسانه برگزار شد.
این مراسم با صوت‌هادی موحد امین قاری ممتاز کشور آغاز شد و سپس با سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه یافت.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) از همه دست‌اندرکاران آیین افتتاحیه نمایشگاه قرآن تشکر کرد و گفت: «از سرور ارجمند و رئیس انقلابی مجلس شورای اسلامی دکتر قالیباف و همچنین از رؤسای محترم مجموعه‌های مردمی و همه نهادهایی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری کردند  کمال تشکر را دارم. شاید یک ماه پیش که دوستان درمورد برگزاری نمایشگاه قرآن به صورت حضوری همفکری می‌کردند تردید وجود داشت.
بحمدالله بعد از واکسیناسیون عمومی و پشت سر گذاشتن پیک ششم بیماری کرونا پیشنهادم این بود که این دوره را حضوری برگزار کنیم. جامعه ما به برگزاری مجالس پر نور قرآنی نیاز دارد. با توکل به خدای بزرگ و با همت بالای دوستانم در معاونت قرآن و عترت این کار به سرانجام رسید.»
اسماعیلی در ادامه تأکید کرد: «اکنون که آیین افتتاحیه در حال انجام است، بیش از ۴۰ هزار متر فضای مصلی در اختیار ما قرار گرفت. این فضا در ۴۵ بخش مثل بخش کودک و نوجوان که طراحی خیلی خوبی دارد، حوزه عفاف و حجاب و... با مشارکت همه دستگاه‌ها در حال برگزاری است.»
اسماعیلی خاطرنشان کرد: « 2 هزار و 500 مؤسسه قرآنی داریم که بخش عمده آنها در این نمایشگاه حضور دارند. امسال نمایشگاه با نام سردار دل‌ها نامگذاری شده و از روح این شهید بزرگوار استمداد می‌‌طلبیم تا نمایشگاه به اهداف خود برسد.»
در ادامه مراسم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی یاد شهید سلیمانی و شهدای وطن بخصوص شهدای مدافع سلامت را گرامی داشت و در ادامه خاطرنشان کرد: «ماه رمضان  این ماه خدا ماه پرخیر و برکت و خودسازی است و بدون شک همین خودسازی مهم‌ترین پایه برای جامعه‌سازی ما هم هست.»
وی در ادامه افزود: «نکته مهم این است که قرآن با این عظمت در واقع پیامی برای زنده‌دلان جامعه دارد و این مکتبی است که در سایه قرآن شرایط را از بعد فردی و اجتماعی برای همه ما فراهم می‌کند؛ تا هم در این ماه و هم در ماه‌های بعدی ذخیره‌ای باشد برای جامعه‌سازی آن هم با شناخت دقیقی که از مکتب قرآن کسب می‌‌کنیم.  این ماه که برخاسته از معنویت است خود به خود آرامش به جامعه می‌‌دهد. من زمانی که در خدمت نیروی انتظامی بودم در آن چهار سال 70 درصد از جرایم در ماه مبارک رمضان کاهش پیدا می‌کرد بدون اینکه اقدامی صورت بگیرد. این نشان می‌دهد که استفاده از آموزه‌های قرآنی در ابعاد مادی و معنوی جامعه تأثیر‌گذار است.»
قالیباف در ادامه سخنانش به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داد تا نمایشگاه بین‌المللی قرآن از حالت نمایشگاهی خارج و به‌صورت جشنواره دربیاید. وی در ادامه تصریح کرد: «باید در این راه از تمام ظرفیت‌های موجود کشور که در عرصه هنر داریم و مخصوصاً با تکیه بر اولویت دادن به ظرفیت‌های مردمی در حوزه هنر که فرصت شکوفا شدن پیدا نکرده‌اند، استفاده کنیم. هر کجا در کشور در حوزه‌های مختلف به دو ویژگی مردم‌باوری و خداباوری تکیه کردیم موفق شدیم و هر کجا که از این دو غفلت کردیم و آنها را رها کردیم به مشکل خوردیم.» او تأکید کرد: «جشنواره‌ای با حضور مردم و با ابزار مناسب و با زبان هنر تشکیل دهید. هر موضوعی که لباس هنر بر آن بپوشانید آن اقدام ماندگار خواهد شد. ما زبان مشترک قرآن و زبان هنر را داریم که می‌تواند در ابعاد مختلف به میدان بیاید. یک ماه را به طور کاملاً جشنواره‌ای داشته باشیم تا آثار آن در زندگی کودک و نوجوان و یک‌سال زندگی مردم اثر داشته باشد. چرا که فرهنگ قرآنی مطابق با همه ادیان است و بر همه انسان‌ها تأثیر می‌‌گذارد.»
قالیباف تصریح کرد: «مقام معظم رهبری بارها بر موضوع قرآن و فرهنگ قرآنی و ترویج آن که در حقیقت ترویج نور، امید و پاکی در جامعه است، تأکید داشته‌اند. ما باید به این موضوع توجه کنیم و بتوانیم روح جامعه را در ماه مبارک رمضان متفاوت کنیم. نور قرآن در قلب همه انسان‌ها بدون شک می‌تواند اثر‌گذار باشد.»
رئیس مجلس در پایان سخنانش با اشاره به رشد حوزه دانش‌بنیان و صنایع خلاق در کشور افزود: «چه بهتر است برای چنین جشنواره‌هایی این خلاقیت و تولید فکر ایجاد شود تا در زندگی همه جامعه تأثیرگذار باشد. بدون شک آموزه‌های قرآنی است که زندگی مادی و معنوی بشر را تأمین می‌‌کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7888/1/609975/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها