معاون وزیر راه و شهرسازی آمارهای جدید بازار مسکن را تشریح کرد

متوسط قیمت هر متر آپارتمان در تهران 3/5 برابر کشور


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: متوسط قیمت مسکن در 25 استان کشور کمتر از 10 میلیون تومان و این عدد فقط در دو استان تهران و خوزستان بالاتر از 20 میلیون تومان است.
آمار مربوط متوسط قیمت هر متر آپارتمان هر ماه توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود. اما این آمار فقط به بررسی قیمت در شهر تهران می‌پردازد. وزارت راه و شهرسازی نیز پیش از این هر ماه آمار مربوط به متوسط قیمت و تعداد معاملات در بازار مسکن تهران را اعلام می‌کرد اما از تیرماه، این وزارتخانه ارائه آمار را متوقف کرد و دلیل آن هم اعلام آمار به‌صورت کشوری بود. متولیان بخش مسکن در وزارت راه و شهرسازی می‌گویند متوسط قیمت مسکن در تهران با کل کشور تفاوت زیادی دارد و نباید فقط قیمت مسکن در شهر تهران را ملاک در نظر گرفت به همین دلیل از این به بعد قرار است متوسط قیمت مسکن ماهانه و علاوه بر شهر تهران برای کل کشور بررسی شود.
قیمت در تهران 3.5 برابر کشور
محمودمحمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در نشست خبری از دستاورد چندماهه بخش مسکن و ساختمان در ارائه آمار جدید از بازار مسکن رونمایی کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی مهم‌ترین خروجی مطالعات جدید انجام شده در بازار مسکن را اعلام متوسط قیمت مسکن در استان‌های مختلف دانست. به گفته محمودزاده پیش از این قیمت مسکن شهر تهران به‌عنوان محور ارزیابی در بازار مسکن بود اما مطالعات جدید نشان می‌دهد متوسط قیمت هر متر آپارتمان در اکثر استان‌ها زیر 10 میلیون تومان است.
در این مطالعه قیمت مسکن در مراکز استان‌ها مورد نظر است. آن‌طور که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: متوسط قیمت مسکن در 25 استان کمتر از 10 میلیون تومان، در 9 استان کمتر از 5 میلیون تومان، در 3 استان بین 10 تا 15 میلیون تومان و فقط در استان‌های تهران و خوزستان بیشتر از 20 میلیون تومان است. در شهر تهران نیز 2 منطقه یک و 3 بیشترین اثرگذاری را در متوسط قیمت دارد. قیمت مسکن در منطقه یک شهر تهران 5 برابر منطقه 18، به‌عنوان ارزانترین، منطقه است. متوسط قیمت هر متر مسکن در منطقه یک و 3 بالای 50 میلیون تومان و در منطقه 18 و 20، 11 تا 12 میلیون تومان است. اگر منطقه یک و 3 را از آمار متوسط قیمت مسکن در شهر تهران حذف کنیم متوسط این قیمت در تهران معادل 19 میلیون تومان است. محمودزاده آمار جدید بازار مسکن را «واقع گرایانه» ارزیابی کرد که بر اساس معاملات انجام شده به‌دست آمده و متوسط قیمت‌ها تخمینی نیست.
تحولات قیمت در کشور
بر اساس آمار جدیدی که وزارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان، از بازار مسکن در کشور ارائه می‌دهد بیشترین متوسط قیمت مسکن در شهر تهران و 27.8 میلیون تومان است. کمترین قیمت هم مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج با نرخ متوسط هر متر مسکن 3.2 میلیون تومان است. با این اختلاف قیمت هر متر مسکن در گرانترین شهر(تهران) 9 برابر ارزانترین شهر(یاسوج)است. میانگین قیمت هر متر مسکن در کشور بر اساس این آمار 15.2 میلیون تومان است. از میان استان‌های کشور فقط قیمت مسکن در دو استان تهران و خوزستان بالاتر از میانگین کشوری است که قیمت‌ها در این دو استان تأثیرزیادی بر آمار قیمت مسکن در کشور دارد.
اوج‌گیری قیمت در خوزستان
در میان استان‌های کشور، متوسط قیمت مسکن در استان خوزستان و شهراهواز در حال جهش بی‌سابقه است و قیمت در شهراهواز به شهر تهران نزدیک شده است. در حال حاضر متوسط قیمت یک متر آپارتمان در اهواز 23.5 میلیون تومان است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد عجیب قیمت مسکن در اهواز گفت: این اوج‌گیری قیمت در چندماه اخیر روی داده است. در حالیکه شرایط بازار مسکن در استان خوزستان روند عادی طی می‌کرده اما چند ماه است که قیمت مسکن در شهر اهواز بشدت افزایش یافته است. او علت افزایش قیمت مسکن در خوزستان را اینگونه توضیح داد که در چند ماه اخیر «خریدهای عمده ای در این شهر انجام گرفته که سرمایه‌گذاری آن هم از خارج از کشور تأمین شده است.» او این افزایش قیمت را کاذب دانست. محمودزاده در پاسخ به این سؤال خبرنگار «ایران» که با توجه به ممنوعیت فروش زمین و ملک به غیر ایرانیان، آیا متقاضیان جدید خرید خانه در خوزستان ایرانی‌های مقیم در خارج از کشور هستند؟گفت: علت بالا بودن قیمت متوسط مسکن در اهواز، هجوم خریداران غیرایرانی به خوزستان برای خرید مسکن بوده است. این اتفاق در چند ماه اخیر رخ داده و تا پیش از آن، اهواز شهر گران‌قیمتی در بخش مسکن نبوده است.ما آمار را ارائه داده‌ایم و تحلیل علت افزایش قیمت در شهر اهواز و اینکه متقاضیان خرید در این شهر چه کسانی هستند، باید توسط نهادهای مسئول توضیح داده شود.
بیشترین هزینه خانوار برای مسکن
محمودزاده با بیان اینکه در سال 98 هزینه خانوار در بخش مسکن ۳۶ درصد درآمد متوسط دهک‌ها بود، گفت: مقایسه رشد قیمت مسکن طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن در سال ۸۸ از متری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در آبان امسال افزایش یافته است. سال‌جاری نیز شاهد رونق معاملات بوده‌ایم. محمودزاده درباره مقایسه قیمت مسکن با سایر بازارهای موازی گفت: از سال ۸۸ تا ۹۸ متوسط سالانه رشد ارزش بازار سهام ۵۱ درصد، بازار سکه ۴۳ درصد، بازار ارز ۳۶ درصد و بازار مسکن ۲۶ درصد بوده که نشان‌دهنده کم‌بازده بودن بازار مسکن نسبت به سایر بازارهای موازی است. محمودزاده در مورد مقایسه قیمت مسکن در تهران با قیمت دلار گفت: در سال ۸۷ بالاترین قیمت مسکن به دلار در تهران در ۱۵ سال اخیر رخ داد به گونه‌ای که متوسط یک مترمربع واحد مسکونی در تهران در سال مزبور، ۲۲۴۴ دلار است درحالی‌که در آبان ماه امسال متوسط یک مترمربع مسکن در پایتخت با محاسبه هر دلار ۲۵ هزار تومان، حدود ۱۰۵۱ دلار برآورد شده که ۵۰ درصد قیمت مسکن نسبت به سال ۸۷ است.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی علت کاهش ارزش مسکن در سال‌جاری نسبت به سال‌های گذشته را کاهش ارزش پول ملی دانست و گفت: قیمت دلاری مسکن در شهر تهران در 8 ماه سال 99 نسبت بمدت مشابه سال قبل 20درصد رشد دارد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7515/1/562910/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها