«رَبابی» از سرزمینهای شرقی
ندا سیجانی خبرنگار
اثرمشترک عالیم قاسماف وعلیرضا قربانی منتشرشد. این قطعه که «رَبابی» نام دارد، درفرم تصنیف و آوازتعریف شده و به دو زبان آذری و فارسی بوده است. این نخستین همکاری قربانی با اسطوره موسیقی جمهوری آذربایجان است که به صورت یک پروژه موسیقایی جهانی طراحی و منتشر شده است و قرار است این همکاری همچنان ادامه داشته باشد و درآینده قطعات دیگری ازاین پروژه انتشارخواهد یافت و درکنارآن کنسرتهایی درخارج و داخل ایران برگزار میشود.
آهنگسازی این قطعه برعهده حسام ناصری و ماهان عرب بوده و درکنارآن بهرهگیری ازاشعارحضرت مولانا که به زبان آذری هم ترجمه شده است،البته حسام ناصری - مدیرهنری و تنظیم کننده بخشی ازاثر- پیش از این سابقه همکاری مستقل با هردو خواننده سرشناس را داشته است. به گفته این آهنگساز«ربابی» دردستگاه چهارگاه بوده وسبک و سیاق آن تلفیقی ازموسیقی و سازهای ایرانی با موسیقی «جَز» است که نوازندگان و موزیسینهای شاخصی چون ماهان میرعرب، دارا دارایی، سامان صمیمی، میلاد محمدی، آندارش دس و نبیل یوسف شریداوی دراین کارحضور و همکاری دارند. نکته دیگراینکه با توجه به بیماری کرونا و محدودیتهای تعریف شده و عدم امکان سفر، ضبط پارت مربوط به هرکدام از خوانندگان بهصورت مجزا درکشور خود انجام گرفته است.«ربابی» جمعه 21 آذرماه از طریق پلت فرمهای بینالمللی منتشر شد.
عالیم قاسماف و علیرضا قربانی هر دو از خوانندگان نام آشنا و برجسته در عرصه بینالملل هستند و این اتفاق میتواند آغازگر تلفیقی دیگر ازموسیقی شرقی و ایرانی باشد، تلفیق دو فرهنگ که از اشتراکات موسیقایی بسیاری برخوردار بودهاند. عالیم قاسم اف پیش از این در گفت و گویی با «ایران» اشاره داشته:«موسیقی ایرانی و موسیقی آذربایجان از هرجهت با یکدیگر قرابت خاص و بسیار معنوی و هنری دارند و در دنیا کمتر موسیقی آوازی را میتوان یافت که اینچنین از نظر تاریخی، ادبیات، ریتم و اصالت با یکدیگر وحدت داشته باشند.» او موسیقی ایرانی و آواز ایرانی را یکی از بهترین و کهنترین موسیقیهای مشرق زمین عنوان کرده است که بیانگر تاریخ، هویت، اندیشه و فرهنگ سرزمین ایران است. سابقه همکاری عالیم قاسم اف که به بلبل شرق مشهور است با هنرمندان ایرانی به سالها قبل برمیگردد، بهعنوان مثال حضور در پروژه بینالمللی «هفت پیکر نظامی» با همراهی شعیب شهابی خواننده ایرانی و همچنین دوئت و اجرای کنسرت مشترکی با پرواز همای و گروه موسیقی (مستان) که اسفند ماه 95 در تالار بزرگ کشور اجرا شد که رپرتوار این کنسرت هم به زبان فارسی و آذری بود؛ از دیگر همکاریهای این خواننده کنسرتی با «سینا ذکایی» (سرپرست ارکستر بادی تهران) بود که دی ماه 93 به مدت دو شب در تالار وحدت برگزارشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی مسابقات سراسری قرآن کریم مطرح کرد
قرآن کریم منبع انرژی و امیدآفرینی فردی و اجتماعی است
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه جمعه ۲۱ آذرماه در آیین پایانی چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران گفت: «اکنون در گام دوم انقلاب قرار داریم و باید نسبت حرکتهای قرآنی با گام دوم انقلاب اسلامی بازتعریف خود را پیدا کند. اینکه چگونه جریان قرآنی کشور با گام دوم انقلاب اسلامی نسبت روشن تری داد. در گام دوم انقلاب اسلامی منشوری که رهبر معظم انقلاب تفسیر و ترسیم کردند حرکت انقلاب به طرف تمدنسازی اسلامی است. اینکه در این مسیر گوهره و چشمانداز آن چیست. ایشان در این منشور نکات قابل توجهی را بیان کردند که چند نکته آن موتور پیشران تمدن اسلامی است.» صالحی در ادامه تصریح کرد: «امید یکی از این نکات است. اینکه چگونه میتوان به تعبیر ایشان با امید کلید همه قفلها را در اختیار داشت. اینکه از مسیر قرآن کریم چگونه چشماندازی برای امیدآفرینی ایجاد کرد. قرآن کریم منبع انرژی و امیدآفرینی فردی و اجتماعی است.» او گفت: «نکته دوم که به مسأله تمدنسازی بهعنوان پیشران این حرکت مینگرد مسأله علم و آگاهی است. اینکه چگونه علم و آگاهی را در خدمت تمدنسازی قرار داد.» او با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی حدود ۴۰ هزار کتاب قرآنی در جمهوری اسلامی ایران انتشار یافته است، گفت: «انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران با نغمههای قرآنی متولد و ادامه حیات یافت. اگر مقطع انقلاب اسلامی در گام اول ۴۰ ساله نخست را نگاه کنیم کاملاً این نکته مشهود است که ۴۰ سال بهعنوان نقطه درخشانی از تاریخ ایران اسلامی در حیات قرآنی است.» صالحی افزود: «هم در حوزه دانش با الفاظ قرآن کریم شاهد اتفاقات قابل توجه بودهایم و هم در حوزههای مختلف دیگر از جمله قرائت، تلاوت، حفظ و....»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «شاید هیچ دوره تاریخی ایران با این دوره ۴۰ ساله قابل قیاس نباشد و کاملاً مشهود است در این بازه زمانی اتفاقات بسیار شتابندهای داشتهایم و این محفل (مسابقات قرآنی) نمایهای از این اتفاقات مثبت و اساسی است.» صالحی ادامه داد: «همچنین حدود ۲۰ نشریه علمی و پژوهشی قرآنی و بیش از همین تعداد نشریات علمی ترویجی، خبرگزاریهای قرآنی از دیگر فعالیتهای این حوزه در ۴۰ سال گذشته است. بنابراین شاهد جریان رو به رشد رسانههای قرآنی در ایران اسلامی بودهایم.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «در حوزه پژوهشها و مطالعات قرآنی هم جریان در این ۴۰ سال قابل مقایسه با دورههای پیش نبوده و دایرة المعارفها، دانشنامهها و انتشار حدود ۴۰ هزار جلد کتاب قرآنی پس از انقلاب اسلامی از جمله این موارد است.» او افزود: «در حوزه ترجمه و تفسیر هم شاهد اتفاقات بسیار اساسی و غیر قابل قیاس در دوره نخست ۴۰ ساله بهعنوان گام اول انقلاب بودهایم. قبل از انقلاب تعداد معدودی ترجمههای در دسترس در اختیار بود اما در این ۴۰ سال تقریباً ۹۰ ترجمه که بخش قابل توجهی از این ترجمهها قابل استناد و با ادبیات قابل استفاده است، عرضه شده است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت رهنورد زریاب از چهرههای ادبی کشور افغانستان را تسلیت گفت. /سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مجید مجیدی پساز نمایش فیلم «خورشید» در جشنواره فیلم چین و استقبال تماشاگران از آن، ابراز امیدواری کرد این فیلم جزو اولین آثار سینمایی ایران باشد که به طور گسترده در سینماهای چین به نمایش در میآید./ایسنا
دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظرف هفته دوم آذرماه مجوز ۴۸ تک آهنگ و شش آلبوم را صادر کرده است./ایرنا
اولین قسمت برنامه «همرفیق» با اجرا و کارگردانی شهاب حسینی با حضور نوید محمدزاده به همراه وحید جلیلوند پنجشنبه ۲۰آذر به صورت اختصاصی فقط از نماوا پخش شد و در اولین قسمت خود توانست با ۲۱میلیون دقیقه تماشا در۲۴ساعت رکورد بازدیدهای این پلتفرم را جابهجا کند و در صدر پربازدیدترین برنامههای این پلتفرم قرار بگیرد.
بنیاد فرهنگی هنری رودکی فراخوان مسابقه عکس خبری «روایت سرباز» در پاسداشت نام و یاد سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را منتشر کرد. مسابقه عکس خبری «روایت سرباز» ادای دین جامعه هنری کشور به این شهید والا مقام است که اختتامیه و نمایشگاه آن در اولین سالگرد معراج شهید برگزار میشود ومهلت ارسال آثار تا ۳۰ آذر ۱۳۹۹خواهد بود.
اثر برگزیده و آثار شایسته تقدیر ششمین دوره جایزه شعر «احمد شاملو» معرفی شدند. /ایسنا
«بابا سیبیلو» به کارگردانی ادوین خاچیکیان برای حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر آماده میشود./مهر
درباره برنامه «هم رفیق»
رفاقت بهجای رقابت
رضا صائمی
منتقد سینما
شهاب حسینی با مجری گری آغاز کرد و به مجریگری برگشت. در فاصله بین برنامه «اکسیژن» تا «هم رفیق» البته او شهرت و محبوبیت بیشتری پیدا کرد و این میتواند یک سرمایه اندوخته شده برای او در موفقیت برنامه جدیدش باشد. گرچه مدیوم آن متفاوت است. حسینی «اکسیژن» را در قاب تلویزیون و با مخاطبان میلیونی تجربه کرده بود و اینک «هم رفیق» یک برنامه اینترنتی است و بهرسانه میانجی نیاز دارد. گرچه شهرت او میتواند تضمین کننده مخاطبان انبوه برنامه باشد. البته کیفیت برنامه در طول زمان شرط تداوم یا افزایش مخاطبان خواهد بود. «هم رفیق» برنامه تاک شویی و گفتوگو محور است که 50 درصد موفقیتش به واسطه حضور شهاب حسینی و مجری بودن او تضمین شده است. جذابیت مجری در برنامههای گفتوگو محور شرط کافی موفقیت آن نیست اما شرط لازم و مهمی است که با حضور شهاب حسینی محقق شده. گرچه سبک و شیوه اجرای او تقریباً شبیه به دو دهه قبل است و او حالا بیش از آنکه مجری حرفهای باشد، بازیگر حرفهای است اما محبوبیتش میتواند این خلأ را پر کند. 50 درصد دیگر موفقیت این برنامه به میهمان آن برمیگردد که چقدر جاذبه داشته باشد یا دستکم دافعه برانگیز نباشد. از اینرو برنامه اول «هم رفیق» نمیتواند برای تحلیل یا تأیید آن کافی باشد چون میهمان اولین برنامه «نوید محمدزاده» بود که دراوج محبوبیت قرار دارد، گرم و پرانرژی حرف میزند، زبان بدن و حرکات غیرکلامیاش جذاب است و قطعاً ترکیب او و شهاب حسینی میتواند هر مخاطبی را کنجکاو کند تا پای برنامه بنشیند و آن را دنبال کند. قطعاً نوید محمدزاده اگر یک ساعت بیشتر هم میهمان برنامه بود و حرف میزد، کشش و ظرفیت لازم برای جذب مخاطب وجود داشت. منتها باید منتظر میهمانان دیگر این برنامه در قسمتهای بعدی باشیم تا ببینیم که آمار مخاطبان این برنامه حفظ میشود یا افزایش و کاهش مییابد. به نظر میرسد برنامه اول هم بهدلیل تازگی برنامه و میل مخاطب به تماشای آن از سر کنجکاوی و شناخت قطعاً بیشتر در کانون توجه قرار میگرفت و این قابل پیشبینی بود اما باید دید برنامههای دیگر چگونه پیش میرود. البته عناصر و مؤلفههای فرمی و زیباییشناسی برنامه مثل دکور و طراحی صحنه شیک و مدرن و فضای جذاب استودیویی به همراه گروه موسیقی زنده با نمایش ساز را هم باید بهعنوان عوامل برون متنی جذاب در جذب مخاطب لحاظ کرد. با این حال در درازمدت این محتوای برنامه و درون مایه آن است که موفقیت یا شکست آن را تعیین میکند. بهنظر میرسد جنس و محتوای سؤالات یا نوع مواجهه مجری با میهمانان باید تغییراتی کند تا از مخاطبپذیری برنامه کاسته نشود. تعارف یا تأیید میهمان و میزبان به واسطه مرام و رفاقت ممکن است در درازمدت مخاطب را پس بزند تا گرما و التهاب گفتوگو را کم کند. ذات برنامههای گفتوگو محور، محتوا و مدل گفتوگوست و اینکه مجری چه تمهیدات یا توانمندیهایی دارد که گفتوگو جذاب و تماشایی شود. با این حال فلسفه وجودی «هم رفیق» که بر رفاقت و گفتوگو و دوستی بنا شده در این شرایط اجتماعی تلخی که در آن بهسر میبریم ایده خوبی است که باید با فرم و اجرای خوب به دیده بنشیند و مخاطب را با خود همراه کند. در این صورت «هم رفیق» میتواند اکسیژن تازهای در برنامهسازی اینترنتی بدمد.