از صدرنشینی سینمای کودک در فروش هفتگی تا حل مشکل اکران فیلم رضا عطاران

بدرقه آبرومند تابستانی برای سینمای ایران

سینما در روزهای گذشته هم روزهای رکود را به خاطر تعطیلی چند روزه تجربه کرد، هم در فروش رکوردشکنی داشت. از یک سو خبر امیدوارکننده حل مشکل اکران یک فیلم منتشر شد و صاحبان آثار متوقف مانده در اکران را به حل شدن مشکل نمایش فیلم‌شان امیدوار کرد و از سوی دیگر خبرهایی از یک تصمیم خوشحال‌کننده برای سینماداران و در عین‌حال پرچالش برای صاحبان آثار هم منتشر شد. در رأس تمام خبرهای این حوزه اما امیدواری‌‌ها به سینمای کودک با صدرنشینی انیمیشن «پسر دلفینی» در فروش هفتگی قرار می‌گیرد.


نیلوفر ساسانی/ سینما در روزهای گذشته هم روزهای رکود را به خاطر تعطیلی چند روزه تجربه کرد، هم در فروش رکوردشکنی داشت. از یک سو خبر امیدوارکننده حل مشکل اکران یک فیلم منتشر شد و صاحبان آثار متوقف مانده در اکران را به حل شدن مشکل نمایش فیلم‌شان امیدوار کرد و از سوی دیگر خبرهایی از یک تصمیم خوشحال‌کننده برای سینماداران و در عین‌حال پرچالش برای صاحبان آثار هم منتشر شد. در رأس تمام خبرهای این حوزه اما امیدواری‌‌ها به سینمای کودک با صدرنشینی انیمیشن «پسر دلفینی» در فروش هفتگی، قرار می‌گیرد.
مجوز اکران برای یکی از فیلم‌های مشکل‌دار رضا عطاران
خروجی جلسه شورای پروانه نمایش عموماً زمانی علاوه‌بر صاحبان فیلم‌ها، به طور جدی مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد که در لیست فیلم‌های دریافت پروانه نمایش نام فیلمی دیده شود که با مشکل مجوز اکران رو به رو بوده است. روز گذشته یکی از همین روزها بود. روابط عمومی سازمان سینمایی از صدور مجوز نمایش برای سه فیلم خبر داد و در این میان فیلم «روشن» روح‌الله حجازی‌ با بازی رضا عطاران در پیشانی این خبر بر خروجی قرار گرفت؛ فیلمی با بازی رضا عطاران که پیش‌بینی می‌شد در فهرست آثار بایگانی شده سینما قرار بگیرد اما همان‌طور که روح‌الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم وعده داده بود مشکل نمایش این فیلم حل شد. حال باید منتظر ماند و دید آیا همان‌طور که سهرابی عهد کرده تکلیف تعداد دیگری از فیلم‌ها که به دلایل مختلف اجازه اکران نداشته‌اند، مشخص خواهد شد و دیگر فیلم‌های حساسیت برانگیز یا متوقف مانده‌ با سرنوشتی مشابه «روشن» راهی اکران خواهند شدیا نه. از جمله این آثار «شیشلیک»محمدحسین مهدویان دیگر فیلم این فهرست با بازی رضا عطاران است. «نبودن» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی مصفا و «رؤیای کاغذی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی علی عطشانی دیگر آثاری هستند که شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی با صدور پروانه نمایش برای آنها موافقت کرده است.
سینمای کودک صدرنشین فروش هفتگی
پیشی گرفتن سینمای کودک از دو فیلم کمدی و درام از خبرهای امیدوارکننده این روزهای اکران است. گرچه سینماهای سراسر کشور به مناسبت اربعین حسینی در روزهای جمعه (از ساعت ۱۸) و شنبه (به طور کامل) تعطیل بودند اما انیمیشن «پسر دلفینی» توانست در هفته گذشته با فروش بیش از 3 میلیارد و 550 میلیون تومان یکی از فیلم‌های نجات‌دهنده سینما باشد و در صدر جدول فروش هفتگی قرار بگیرد. اکران انیمیشن «پسر دلفینی» (Dolphin Boy) با موضوع خانوادگی، ماجراجویانه و کمدی به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی از نهم شهریورماه آغاز شده و در این مدت بیش از 7 میلیارد و 600 میلیون تومان فروش داشته است. قصه این انیمیشن با سقوط یک هواپیما در دریا آغاز می‌شود. یک دلفین و مادرش، پسر دلفینی (نوزاد پسری) را که در دریا افتاده‌است، نجات می‌دهند و از او مراقبت می‌کنند. پسر دلفینی پس از بزرگ شدن متوجه هویت خود می‌شود و برای پیداکردن مادرش از دریا خارج شده و راهی جزیره می‌شود....
فیلم اجتماعی «ابلق» نرگس آبیار با فروش 2 میلیارد و 353 میلیون تومان و کمدی «انفرادی» مسعود اطیابی با 2 میلیارد تومان، دو فیلم دیگر صدرنشین فروش هفتگی بودند. اما نیم‌بها شدن بلیت سینما در روز ملی سینما بار دیگر فرضیه گرانی بلیت سینما به‌عنوان عامل مهم دوری مخاطبان از سینما را پررنگ کرد. طبق آمار و ارقامی که سازمان سینمایی به تازگی منتشر کرده رکورد مخاطبان سالن‌های سینمایی در این روز شکسته شده و تا نیمه اول سال، روز ملی سینما به‌عنوان روز پرمخاطب سال ۱۴۰۱ در سینما ثبت شده است. بر اساس این خبر، سینماهای کشور با جذب ۱۷۲,۰۷۴ تماشاگر به فروش ۳۳,۱۴۰,۹۱۰,۰۰۰ ریال دست یافتند و با این حساب سه‌شنبه با رشد ۱۷ درصدی تماشاگران نسبت به هفته گذشته پرمخاطب‌ترین روز سال ۱۴۰۱ معرفی شد.
اما و اگرهای جام جهانی فوتبال در سینما
 «اکران مسابقات فوتبال جام جهانی قطر در سینماهای سراسر کشور» خبری که رئیس انجمن سینماداران در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده اگر چه خبری امیدوارکننده برای سینماداران و خوشحال‌کننده برای علاقه‌مندان فوتبال است اما صاحبان فیلم‌های پشت خط اکران را هم با تردیدهایی نسبت به اقدام برای ثبت اکران فیلم‌هایشان مواجه کرده است. محمد قاصداشرفی از تلاش‌های لازم سازمان سینمایی برای همکاری با نیروی انتظامی در این ایام خبر داده اما درباره توافق بین سینماداران و صاحبان فیلم‌هایی که در آن بازه زمانی فیلم‌هایشان نوبت اکران دارد، گفته:‌ «درباره درصدی که می‌توان به آنها پرداخت کرد، پیشنهادهایی به شورای صنفی نمایش داده شده و باید دید چه تصمیمی در این زمینه گرفته می‌شود.» طبق گفته محمد قاصداشرفی تمام مسابقات فوتبال ایران در گروه خود در سینماها نمایش داده می‌شود و این انجمن در تلاش است موافقت نمایش دیگر مسابقات پرطرفدار جام‌جهانی قطر را هم جلب کند. برای پیش‌بینی درباره چیدمان اکران فیلم‌ها در این ایام کمی زود است و فعلاً «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی با حضور حامد بهداد و باران کوثری و «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس با نقش‌آفرینی پریناز ایزدیار و هوتن شکیبا که از امیدهای گیشه به شمار می‌آیند، تازه‌ترین فیلم‌هایی هستند که در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش، قرارداد اکران‌شان ثبت شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8008/1/627238/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها