قطار تجاری دالیان چین از اینچه برون به جلفا رفت
جاده ابریشم روی ریل دیپلماسی
ایران زمین - ظرفیتهای پنهان و دست نخورده مرز اینچه برون برای تبدیل به دروازه شاهراه ریلی حمل کالا و توسعه تجارت در گسترهای که از شرقدور تا همسایههای غربی و شمالی ایران را در بر میگیرد اکنون در حال آشکار شدن و در آستانه بهرهبرداری است. امنیت در شرق خزر، وجود کشورهای آسیای میانه و از جمله انبار غلات در قزاقستان، اتصال به چین و تمایل روسیه به استفاده از ظرفیت ترانزیت کالا از شرق و استان گلستان از جمله مهمترین مزایای خط ریلی اینچه برون بوده و سرمایهگذاری را برای تقویت زیرساخت و توسعه ترانزیت کالا دوچندان میکند. علاوه بر این، اکنون بنگلادش نیز گرایش به استفاده از ظرفیت خط ریلی اینچهبرون دارد تا نیاز کالا بویژه موادغذایی مورد نیاز خود را تا ۲۰ میلیون تُن در سال از روسیه و قزاقستان تأمین کند. گمرک و پایانه مرزی اینچه برون، وجود منطقه ویژه اقتصادی اترک، خط ریلی بینالمللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان که از اینچه برون میگذرد، برخورداری از راههای ارتباطی مناسب، نزدیکی به فرودگاه بینالمللی گرگان و بندر و اسکله چند شهر ساحلی استان از مهمترین زیرساختهای موجود توسعه در این منطقه است. اگرچه هنوز آنگونه که شایسته است از زیرساختهای موجود منطقه اینچه برون بویژه خط ریلی بینالمللی آن که در آذر ۹۳ با حضور رؤسای جمهوری سه کشور همسایه یعنی «ایران، ترکمنستان و قزاقستان» افتتاح شد، استفاده نشده اما با تصویب هر چند با تأخیر هفت ساله منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در اردیبهشت امسال، نگاهها و انتظارات برای توسعه هرچه بیشتر این منطقه را فراهم کرده است.
گذر قطار دالیان چین از مرز اینچه برون
ورود قطار ترانزیتی چین به مقصد جلفا که با عبور از اینچهبرون وارد خاک ایران شد، زاویه دیگری از ظرفیت فراوان این منطقه مرزی گلستان در تبدیل شدن به دروازه ارتباط آسیای میانه به اروپا و آبهای آزاد را به نمایش گذاشت و تکمیل زیرساختهای این منطقه را به یک ضرورت مهم تبدیل کرد. این قطار ترانزیتی با ۵۰ کانتینر حامل قطعات خودرو ۲۱ شهریورماه به گمرک ریلی اینچهبرون گنبدکاووس رسید و با پیمودن مسیر حدود ۷هزار کیلومتری، خاطره راه بزرگ و تاریخی ابریشم بهعنوان قدیمیترین و بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا را در ذهن زنده کرد.
فعالیت ترانزیت کالا از طریق خط ریلی در اینچه برون، برآیند اقدام دولت سیزدهم در حوزه گسترش دیپلماسی اقتصادی برای استفاده از این ظرفیت بکر است که بهرهگیری از این فرصت برای تولید ثروت، به پیشرفت و توسعه بیشتر گلستان و کشور خواهد انجامید.
خط ریلی اینچهبرون گنبدکاووس متصل به ترکمنستان و آسیای میانه، سال ۱۳۹۴ مورد بهرهبرداری قرار گرفت اما تعریض ریلی آن در نقطه صفر مرزی بین دو کشور ترکمنستان و ایران با هدف تقویت ترانزیت ریلی به علت مشکلاتی از جمله نبود پل برای گذر قطار و عریض بودن راهآهن ترکمنستان در مبادله کالا و جابهجایی واگنها، باقی مانده بود و شتاب در حل این موانع از خواستههای فعالان اقتصادی در نشست های مختلف استانی برای پیگیری در سطح ملی به شمار میرفت.
طول راهآهن گرگان - اینچه برون - اترک - برکت در سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان حدود ۹۰۸ کیلومتر است که ۸۸ کیلومتر در ایران، ۷۰۰ کیلومتر در ترکمنستان و ۱۲۰ کیلومتر آن در قزاقستان قرار دارد و این خط ریلی، کشورهای مستقل همسو را به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا متصل میکند که استفاده از این ظرفیت در نخستین سال فعالیت دولت سیزدهم عملیاتی شد.
ترانزیت کالا در اینچهبرون استان گلستان سبب شده تا نگاه کشورهای منطقه به استفاده از این ظرفیت در جابهجایی کالای موردنیاز خود دوچندان شود به طوری که در چند روز گذشته رایزن بازرگانی بنگلادش را برای بازدید از خط ریلی اینچه برون و دیدار با مسئولان مرتبط و استفاده از این ظرفیت برای تأمین کالای موردنیاز کشورش از جمله غلات، به منطقه کشاند.
محسن اعتماد مدیرکل راهآهن شمال شرق ۲ به ایرنا گفت: سفر چندی قبل رئیس جمهور به ترکمنستان سبب شد تا موانع تقویت ریلی از اینچهبرون حل شده و خط عریض در نقطه صفر این منطقه متصل شود. وی افزود: این موفقیت به خاطر ایده راهاندازی دیپلماسی اقتصادی در حوزه روابط خارجی توسط آیتالله رئیسی رئیس جمهور بود که ثمره آن در حوزه ریلی بویژه ترانزیت کالا از اینچهبرون استان گلستان به ثمر نشسته است.
به گفته اعتماد، با این اقدام دولت سیزدهم، ترانزیت کالا از خط ریلی اینچهبرون تقویت خواهد شد و درآمد اقتصادی برای استان گلستان و کشور بهوجود خواهد آورد.
ضرورت گشودن خط ریلی اینچه برون - آزادشهر- شاهرود
یکی از مهمترین کمبودهای زیرساختی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون ایجاد یک خط ریلی جدید از مسیر اینچه برون به گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود است تا از آنجا به کریدور ریلی شمال - جنوب متصل شود اگرچه در وضعیت فعلی اینچه برون از طریق خط ریلی به گرگان - ساری - گدوگ و گرمسار با کریدور شمال - جنوب ارتباط دارد اما این خط ریلی مشکلاتی خاص خود دارد. به گفته کارشناسان، اجرای خطآهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود دارای مزایای بسیاری از جمله کوتاهتر شدن مسیر رسیدن به راهآهن شمال - جنوب، کاهش هزینههای ترانزیت و حمل بار و عبور آسان واگنهای کشورهای آسیای میانه و چین از خطوط ریلی ایران است.
حمیدرضا دنکوب مشاور راهبردی استاندار گلستان با اشاره به اقدام جهادی دولت سیزدهم در تحقق ترانزیت کالا از اینچهبرون، گفت: این اقدام، پیگیری و عملیاتی شدن اتصال کریدور ریلی شمال - جنوب را از طریق اینچهبرون استان گلستان شتاب خواهد داد.
دنکوب تأکید کرد: اکنون اتصال کریدور شمال به جنوب (راهآهن اینچه برون به شاهرود و جنوب کشور) از نیازهای مهم سرمایهگذاری برای گلستان است و این استان میتواند با حدود یک میلیارد یورو سرمایه گذاری، این کریدور شمال به جنوب را وصل کند و منطقه را به سمت جذب سرمایهگذاری شتاب دهد.
نیم نگاه
ترانزیت کالا در اینچهبرون استان گلستان سبب شده تا نگاه کشورهای منطقه به استفاده از این ظرفیت در جابه جایی کالای موردنیاز خود دوچندان شود به طوری که در چند روز گذشته رایزن بازرگانی بنگلادش را برای بازدید از خط ریلی اینچهبرون و استفاده از این ظرفیت برای تأمین کالای موردنیاز کشورش از جمله غلات، به منطقه کشاند
تکذیب ارتباط دو فرد مبتلا به وبا به آب آشامیدنی
آب شرب همدان سالم است
ایران زمین -شناسایی دو بیمار مبتلا به وبا در شهرهای همدان و اسدآباد، زمینه را برای شایعه پراکنیهای مجازی در خصوص آلوده بودن آب همدان فراهم کرده بهطوری که از هفته گذشته خبرهای بدون منبع و فاقد استناد موثق در خصوص آلوده بودن آب لوله کشی و همچنین آبی که از طریق تانکرها در سطح شهر و محلات همدان توزیع میشود در فضای مجازی بازنشر شده است. همزمانی این اخبار با مشکلات تأمین آب شرب همدان بهدلیل خشک شدن سد اکباتان زمینه پذیرش این شایعات و نگرانی شهروندان همدانی را بهوجود آورده است.
به گزارش «ایران»، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با نادرست و غیرموثق خواندن این اخبار در این باره گفت: با کلرسنجیهای انجام شده مقدار کلر باقی مانده در شبکه در حد مجاز است و آب مورد استفاده شهروندان هیچگونه مشکلی برای شرب و بهداشت ندارد.
فرهاد بختیاری فر افزود: در حال حاضر شبکه آب شرب شهر بهصورت شبانه روزی توسط مرکز بهداشت استان و مرکز پایش شرکت آب و فاضلاب کنترل میشود.
وی با اشاره به اینکه آب شرب شهری مطمئنترین منبع آب در زمان فراگیری بیماریهای واگیردار است، خاطرنشان کرد: سلامت آب منتقل شده از چاههای کشاورزی از لحاظ میکروبی و فیزیکی وشیمیایی به شکل منظم مورد بررسی قرار میگیرد و بر اساس نمونهبرداری و پایش نقاط مختلف شبکه و نیز گزارشهای مردمی، طی روزهای اخیر شاهد افزایش کمی و کیفی آب هستیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه یکی از راهکارها به منظور عبور از تنش آبی، انتقال آبهای زیرزمینی به شبکه آبرسانی شهر بود، افزود: با مجموعه اقدامات انجام شده، در حال حاضر شبکه توزیع آب در شهر به ثبات نسبی رسیده و مخازن ارتفاع خوبی دارند به نحوی که مخازنی که منحصراً از آبهای سطحی نیز تغذیه میشدند هم اکنون امکان توزیع آب زیرزمینی را دارند. بختیاریفر با اشاره به اینکه با تدابیر انجام شده و هدایت آب از سرشاخههای سیمین و ابرو، تتمه ذخیره آبی سد اکباتان حفظ شد، گفت: در حال حاضر برداشت از سد اکباتان بین ۳۳۰ لیتر در ثانیه است در حالی که این رقم پیش از این بین هزار تا هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه بود. وی با اشاره به شیوع برخی بیماریها نظیر «وبا» و عدم ارتباط میان این بیماری با آب شرب اظهار داشت: در زمان بروز بیماریهای واگیردار مانند وبا بهدلیل پایش و نظارت مستمر بر کیفیت آب شرب شهری این منبع نسبت به سایر منابع آب در دسترس اطمینان بیشتری دارد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان تصریح کرد: بر اساس پایشهای مستمر مرکز بهداشت و آزمایشگاه شرکت آب و فاضلاب استان همدان، سلامت آب همچنان مورد تأیید است.
پایش مداوم سلامت آب همدان
از سوی دیگر رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان به ایسنا گفت: ابتلای افراد به وبا در استان، هیچ ارتباطی با آب شرب همدان نداشته و حتی یکی از موارد ثبت شده مربوط به شهرستان اسدآباد است. دکتر محمدرضا شکوهی با بیان اینکه آب همدان کاملاً سالم و بهداشتی است، اظهار کرد: کارشناسان محیط بهداشت ما و آبفا بهصورت شبانهروز از علمکهای آبگیری آب را از نظر میکروبی، شیمیایی و فیزیکی تست کرده و آب کاملاً سالم وارد شبکه شهری میکنند. وی با بیان اینکه در بعضی مناطق به علت آلودگی محیطی که لولههای آن فرسوده هستند با مکش معکوس، ممکن است آب آلوده شود، اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت که اکثر لولههای شهری فرسوده نبوده و هیچ اشکالی در مورد نکته اشاره شده به آن وارد نیست. رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: افراد بسیار زیادی در تلاش هستند تا آب در نهایت سلامت و بهداشت به دست مردم برسد اما متأسفانه عدهای سعی دارند با تحریف اخبار و شیطنتهای رسانهای زحمات صورت گرفته را تخریب کنند یا نادیده بگیرند.
وی با بیان این نکته که فرسودگی لولهها در برخی مناطق به معنای آلودگی قطعی آب نیست، تصریح کرد: ممکن است در محلی فرسودگی هم وجود داشته باشد اما در اطراف آن هیچگونه آلودگی وجود نداشته و آب کاملاً سالم باشد.