تبادل زندانیان ربطی به مذاکرات ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه با برجام یا بدون برجام آماده مبادله زندانیان بین ایران و امریکا هستیم، گفت: مذاکرات به طرق مختلف صورت گرفته و طرفین توافق‌های لازم را انجام داده‌اند و اکنون تصمیم دولت امریکا است که این توافق را انجام دهد یا نه.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه با برجام یا بدون برجام آماده مبادله زندانیان بین ایران و امریکا هستیم، گفت: مذاکرات به طرق مختلف صورت گرفته و طرفین توافق‌های لازم را انجام داده‌اند و اکنون تصمیم دولت امریکا است که این توافق را انجام دهد یا نه. 
ناصر کنعانی در جریان بازدید از ایسنا با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، استقلال سیاسی خودش را قربانی روابط با هیچ کشوری نخواهد کرد، گفت: در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها هم، همین رویکرد وجود دارد. روسیه یکی از اعضای توافق برجام بوده و به طور طبیعی همواره در روند مذاکرات حضور و مشارکت داشته و اظهار نظر کرده است.
نقش بازدارنده روسیه در توافق، بحثی انحرافی است
وی اضافه کرد: همواره همه کشورهای عضو مذاکرات، دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح می‌‌کنند و ادعاها درخصوص نقش بازدارنده روسیه در دستیابی به توافق، بحثی انحرافی است. در روند مذاکرات وین طرف اصلی که باید مسئولیت بپذیرد و به نتیجه بخش بودن مذاکرات کمک کند، طرف امریکایی است و اینکه امریکا هر از چند گاهی ادعاهایی را در مورد جمهوری اسلامی ایران  یا نقش روسیه در مذاکرات مطرح می‌‌کند، فرافکنی است. کنعانی با بیان اینکه نقش تمام کننده درباره مذاکرات را دولت امریکا دارد و حتی اروپا نیز در این ارتباط دقیقاً در پشت دولت امریکا قرار دارد، گفت: اگر دولت امریکا واقعاً مسئولیت‌پذیر باشد و نتیجه مذاکرات انجام شده را به عنوان توافق بپذیرد و آماده جمع‌بندی شود، اروپا، روسیه و چین هیچ کدام در این مسیر نقش بازدارنده‌ای  نخواهند داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با تأکید بر اینکه روسیه و چین از کشورهای کمک کننده روند مذاکرات بوده و هستند، گفت: مواضع رسمی این کشورها کاملاً در حمایت از روند مذاکرات و حمایت از موضع جمهوری اسلامی ایران است و دولت امریکا طرفی است که از روند مذاکرات خارج شده و الان هم در روند توافق و جمع‌بندی نهایی بهانه تراشی می‌کند. تأکید می‌کنم که استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران آنقدر حائز اهمیت است که به هیچ وجه آن را در معرض یا متأثر از نگاه سیاسی هیچ کشور دیگری قرار نخواهد داد.
 لزوم اقدام جدی سعودی‌ها
کنعانی در پایان در مورد آزادی زائر ایرانی در عربستان هم گفت: انتظار ما از دولت عربستان سعودی این است به عنوان یک موضوع انسانی در این زمینه اقدام جدی انجام دهد و در اسرع وقت شهروند ایرانی را که میهمان خانه خدا بوده است، آزاد کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8008/1/627236/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها