2 بازیکن تیم ملی هندبال زنان در گفت‌و‌گو با «ایران» :

مسابقات جهانی کلاس درس بود


محمد محمدی سدهی
خبرنگار
مسابقات هندبال قهرمانی زنان جهان در اسپانیا برگزار شد و تیم ملی هندبال بانوان ایران با حضور در جایگاه 31 به کار خود پایان داد. زنان هندبالیست ایران که با چهارمی در آسیا برای نخستین بار جواز حضور در رقابت‌های جهانی را کسب کرده بودند، بواسطه مصاف با تیم‌های نروژ، رومانی، قزاقستان، ازبکستان، آنگولا و کامرون صاحب تجربه‌ای گرانبها شدند. گفتنی است تنها برد آنها در دیدار آخر برای کسب رده 31 جهان شکل گرفت. زنان هندبالیست ایران باید به مصاف چین می‌رفتند که این دیدار به‌دلیل مثبت شدن تست یکی از بازیکنان حریف برگزار نشد. در این شرایط مینا وطن پرست و الناز قاسمی 2 بازیکن تیم ملی به سؤالات خبرنگار«ایران» پاسخ دادند و از نخستین تجربه جهانی‌شان صحبت کردند.
از پیگیری در فضای مجازی تا رویارویی در مسابقات جهانی
مینا وطن پرست جزو بازیکنان باتجربه تیم ملی هندبال است. او تأکید کرد که حضور در مسابقات جهانی بسیار دلچسب و البته ارزشمند بود:‌«این نخستین تجربه حضور ما در مسابقات مهم و معتبر جهانی بود و حس بسیار خوبی داشتیم. تمام بازیکنان بزرگ دنیا که تعدادی از آنها الگوی من هستند و آنها را در فضای مجازی دنبال می‌کنم، از نزدیک دیدم و بازی‌های‌شان را تماشا کردم و این واقعاً دلچسب بود. لحظه به لحظه این مسابقات لذتبخش بود. خود من بعد از این همه سال هندبال واقعی را در مسابقات جهانی دیدم و کلی چیز یاد گرفتم. اگر بخواهم در آینده مربیگری کنم، همین تجربه فوق‌العاده می‌تواند کمک کند که موضوعاتی مهم را به شاگردانم آموزش دهم. واقعاً مسابقات جهانی اسپانیا برای ما مثل کلاس درس بود.» این بازیکن تیم ملی هندبال بانوان افزود:‌«نداشتن بازی تدارکاتی باعث شد نتوانیم آنچنان که باید و شاید خوب باشیم. از طرفی به‌خاطر آسیب دیدگی ای که داشتم، چندان از عملکرد خودم راضی نیستم اما واقعاً بچه‌ها تمام تلاش‌شان را کردند. در همان دو بازی نخست با 2 تیم بزرگ دنیا برای اولین بار بازی کردیم و کمی استرس داشتیم اما بازی به بازی بهتر شدیم. گرچه نتایج راضی کننده نبود اما مطمئن باشید که در صورت حضور در مسابقات می‌توانیم خیلی بهتر باشیم.»
وطن پرست در پایان اظهارداشت:‌«دیگر تیم‌ها، ایران را تیمی سرعتی می‌دانستند اما تجربه کم‌مان باعث شد نسبت به تیم‌های دیگر ضعیف باشیم. امیدوارم که روند حضورمان در مسابقات جهانی ادامه داشته باشد چون مطمئنم در صورت حضور در مسابقات جهانی نتایج بهتری کسب خواهیم کرد و حرف‌های زیادی برای گفتن خواهیم داشت. ما می‌دانستیم که بازی‌های سختی در پیش داریم و نتایج را واگذار خواهیم کرد با وجود این با شجاعت و غیرت مقابل حریفان‌مان بازی کردیم و تیم‌ها معتقد بودند که ایران پیشرفت زیادی خواهد کرد.»
قاسمی: دیدن تیم‌های بزرگ و باکیفیت آرزوی‌مان بود
الناز قاسمی لژیونر هندبال ایران در ترکیه هم نخستین تجربه جهانی را باعث پیشرفت هندبال زنان ایران می‌داند:‌ «دیدن تیم‌های بزرگ و باکیفیت آرزوی‌مان بود که محقق شد. مطمئناً این مسابقات و مصاف با قدرت‌های جهان، تغییر عمده‌ای در هندبال ایران به‌وجود می‌آورد. ما بخوبی تفاوت خودمان با هندبال روز دنیا را از نزدیک دیدیم و لمس کردیم، همه اینها یک پله ترقی و رشد برای ما محسوب می‌شود. 2 بازی خیلی سخت را در شروع مسابقات داشتیم و بازی‌مان با قزاقستان هم بازی نزدیکی بود اما به‌دلیل کم تجربگی نتیجه را واگذار کردیم.» او صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد:‌«پس از مرحله گروهی مسابقات و در پرزیدنت کاپ بهتر بودیم و حتی در بازی با ازبکستان می‌توانستیم پیروز شویم. تیم‌های دیگر تجربه بیشتری از ما داشتند و دوره‌های حضورشان بیشتر از ما بود، به این دلیل بازی‌ها را واگذار کردیم. این مسابقات تجربه بسیار خوبی برای همه بازیکنان بود و به‌نظرم سکوی پرتابی برای هندبال بانوان ایران خواهد بود. می‌توانیم سال‌ها در میادین بزرگ از این تجربه استفاده کنیم و افتخارآفرین باشیم.» قاسمی که در بازی با ازبکستان به‌عنوان بهترین بازیکن معرفی شد، افزود:‌«حقیقتاً انتخاب شدن به‌عنوان بهترین بازیکن زمین در این سطح کار بسیار سختی است. یک بار من و 2 بار فاطمه خلیلی، دروازه بان تیم ملی به‌عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شدیم که این یک اتفاق بزرگ برای هندبال ایران آن هم در اولین تجربه جهانی بود. همین اتفاقات باعث می‌شود دختران بیشتری جذب هندبال شوند.»
این ملی پوش به مشکلات و مسائلی که هندبال بانوان با آن مواجه بود هم اشاره کرد:‌«ما پس از کسب جواز حضور در مسابقات جهانی با مشکلاتی مواجه شدیم و چند نفر از بچه‌ها کرونا گرفتند و باعث شد اردوهای تیم ملی به تعویق بیفتد. برای حضور در این مسابقات هم تنها 2 اردو داشتیم و آن تصویری که در ذهن‌مان برای حضور باکیفیت بالا تجسم می‌کردیم، اتفاق نیفتاد. حقیقتاً تیم‌ها قدرتمندتر از چیزی هستند که ما آنها را در تلویزیون می‌بینیم اما تیم‌های دیگر نگاه خاصی به ما داشتند. ما در این مسابقات خیلی جلب توجه کردیم و برای دیگر تیم‌ها عملکرد ما با توجه به پوشش‌مان جالب بود. خیلی از تیم‌ها می‌گفتند که سال‌ها بعد ایران را متفاوت‌تر خواهیم دید.»

همه ما خودمان را فاطمه خلیلی می‌دانستیم

یکی از اتفاقات ویژه مسابقات جهانی، انتخاب فاطمه خلیلی دروازه‌بان تیم ملی ایران به عنوان بهترین بازیکن زمین در بازی با نروژ بود؛ دیداری که با نتیجه 41-9 به سود نروژ به پایان رسید، اما عملکرد خیره‌کننده فاطمه خلیلی باعث انتخاب او به عنوان بهترین بازیکن زمین شد. خلیلی به هنگام دریافت این جایزه شخصی اشک ریخت و تصاویر این اتفاق بارها توسط کاربران در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد. جالب اینکه نروژی‌ها هم پیراهن تیم ملی‌شان را که به امضای تمام بازیکنان شان رسیده بود به خلیلی اهدا کردند. وطن‌پرست در خصوص این اتفاقات گفت: «همیشه فکر می‌کردیم که بازیکن منتخب از تیم برنده انتخاب می‌شود ،اما روال این‌گونه است که 2 بازیکن تیم برنده و یک بازیکن تیم بازنده به عنوان بهترین بازیکن انتخاب می‌شوند. در این شرایط انتخاب خلیلی باعث شد تا توجه بیشتری به تیم ملی ایران شود. خلیلی انگیزه‌های ما را هم چند برابر کرد. پس از انتخاب خلیلی همه ما اشک شوق ریختیم و حتی بازیکنان نروژ هم گریه کردند. لحظات احساسی خاصی بود و انگار همه خودشان را فاطمه خلیلی می‌دانستند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7802/1/594712/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها