سه نمایش جدید روی صحنه مجموعه تئاتر شهر
«لیلیت»، «احتمالات» و «تا اشکستان»
گروه فرهنگی: با پایان یافتن دو نمایش «بابا آدم» و «بیماری خانواده میم» در تالارهای چهارسو و سایه سه اثر نمایشی جدید به نامهای «لیلیت»، «احتمالات» و «تا اشکستان» از این هفته روی صحنه میروند. دور اول نمایش «بانوی محبوب من» به کارگردانی گلاب آدینه هم روز پنجشنبه بیست و پنجم آذرماه به احترام فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) به پایان رسید و این نمایش تا روز نوزدهم دیماه در تالار اصلی تئاتر شهر اجرایی نخواهد داشت و بعد از این ایام اجرای خود را ازسرمیگیرد.
«تا اشکستان»
«تا اشکستان» عنوان یکی از تازهترین آثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی حمید حرا و همراهی «گروه هنری سایه» است که از روز چهارشنبه اول دیماه همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در تالار اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان خواهد بود. نمایش «تا اشکستان» قصه «پدر یوحنا» کشیش روشنضمیری است که صومعه او در نزدیکی شهر مدینه واقع شده است.
«احتمالات»
در تالار چهارسو هم «احتمالات» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی علی شمس از سیام آذرماه اجرای خود را آغاز میکند. در این اثر نمایشی عزالدین توفیق، امیر باباشهابی، آرش اشاداد، محمدامین پازوکی، دانیال خیریخواه، نسرین درخشانزاده، فرزین محدث، بهاره افشاری، افسانه کمالی بهعنوان بازیگر حضور دارند. علی شمس نویسنده و کارگردان نمایش برای خلاصه نمایش «احتمالات» اینچنین نوشته است: احتمال همنشین شدن هرکسی با هرکسی یا هرکسی با هر چیزی یا هر چیزی با هر چیزی در هر حالتی ممکن است. نمایش «احتمالات» از روز سهشنبه سیام آذرماه ساعت 19:30 به مدت زمان 100 دقیقه میزبان مخاطبان در تالار چهارسو تئاتر شهر خواهد بود.
«لیلیت»
نمایش «لیلیت» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه مردی هم یکی از آثار نمایشی جدید مجموعه تئاتر شهر است که با اتمام اجرای عمومی نمایش «بیماری خانواده میم» از روز اول دیماه در تالار سایه تئاتر شهر به صحنه خواهد رفت. این اثر نمایشی در ایام برگزاری هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در بخشهای نمایشنامهنویسی، کارگردانی و بازیگری و نمایش برگزیده بهعنوان یکی از آثار موفق این رویداد معرفی شده است. در خلاصه نمایش «لیلیت» که با بازی منصور صوفی و مهناز رودساز به صحنه میرود، آمده است: بورا و لیندتا دلبسته و عاشق هم در یوگسلاوی بزرگ بودند؛ اما جنگ داخلی آنها را در مسیر دیگری قرار داده است.
قدم زدن در نمایشگاه مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران
از عکسهای انقلاب تا پرندهها و آدمکها
آزاده جعفریان
خبرنگار
در رسانهها خواندم محمد فرنود عکاس شناخته شده گفته است: «من بیش از ۴۱ سال است که در موزه هنرهای معاصر رفت و آمد میکنم و تاکنون نمایشگاهی بخوبی نمایشگاه مهدی سحابی ندیدهام.» جالب است که این ارزیابی، فصل مشترک بسیاری از دیدارکنندگان از نمایشگاه مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران است. مژده طباطبایی، کیوریتور این نمایشگاه چند دلیل برای این مهم میشمارد و بیش از همه روح حاکم بر آثار سحابی و تنوع دلپذیر آنها را در همذات پنداری مخاطبان نقش اصلی میداند. واقعیت این است که نقاشی و مجسمههای سحابی خشک و عبوس نیستند، اتفاقاً نشاط دارند و شادی آورند، طنز و شوخ طبعی پیدا در اکثر آثار سحابی که از شخصیت طناز او میآید، حتماً در خلق چنین اتمسفری بر نمایشگاه نقش اصلی دارد. وارد موزه میشوید در سمت راست رمپ، گزیدهای از آفرینشهای ادبی مهدی سحابی توجهتان را جلب میکند؛ دستخطهای زندهیاد بر دیوارنوشتهها چشمها را میرباید. در انتهای دیوار بخش ادبی مخاطب دعوت میشود به تماشای آثار تجسمی در گالریهای ۷، ۸ و ۹ برود. بخش تجسمی با نمایش ۱۵ عکس سحابی از روزهای نخست انقلاب اسلامی آغاز میشود. خانم کیوریتور میگوید این بخش و این عکسها هرگز در جایی ارائه نشده و از میان هزاران نگاتیو رو به تخریب یافت و بهسازی شدهاند؛ عکسها خیلیها را مبهوت خود کرده است.
عکسهای انقلاب
مثلاً سیف الله صمدیان عکاس شناخته شده گفته است:
«با اینکه من و مهدی با هم دوست صمیمی بودیم اصلاً نگفت عکاسی هم میکند. عکسهای مهدی سحابی بی نظیر است و با اینکه من بیشتر عکسهای انقلاب را دیدهام، اما به نظرم عکسهای او از بهترین عکسهای انقلاب است.» یا رضا کیانیان، بازیگر که دیگر عکاس نیز به شمار میآید، گفته است: «وقتی مجموعهای از آثار او را کنار هم دیدم، واقعاً حیرت کردم؛ تنوع کارهای او بسیار زیاد و عکسهای او بی نظیر است، نه تنها من بلکه دوستان عکاسمان هم هرگز انتظار نداشتند که او چنین عکسهایی گرفته باشد.» مژده طباطبایی میگوید: «عکسهای انقلاب سحابی از منظر دیگری هم مهم است زیرا من معتقدم مهمترین مجموعههای نقاشی او مانند گرافیتیها و ماشین قراضهها را از دل همین عکسها الهام گرفته است.» پس از عکسها، در گالری بعدی مخاطب با سلف پرترههای مهدی سحابی همنشین میشود. سادگی و ضربه قلمهای آسوده خاطر نقاش در خلق این پرترهها جالب است، او در انعکاس چهرهاش تکلفی از خود بروز نمیدهد و پیداست با خود تعارف نداشته است. کلاژها و ستونها بخش بعدی نمایشگاه است که ۱۳ کار را شامل میشود. بخشی از این دسته آثار، شکل اینستالیش دارد که به زیبایی شناسی محیط عمومی نمایشگاه افزوده است. پنج اثر زیرخاکیهای هخامنشی بخش بعدی نمایشگاه است، استفاده از متریالهایی مانند کاغذ، سنگ و گچ در آفرینش این سری، هوشمندی او را یادآوری میکند که دانسته بافت را در جهت خلق معنا مورد توجه قرار داده است.
صورتکها و پرسنلیهای فوری
در ادامه چهار کار از مجموعه گلها و سپس ۱۵ اثر از سری صورتکها و پرسنلیهای فوری سحابی بر دیوار نشستهاند. صورتکها از کاغذهای مچالهای پدید آمدهاند که نمادی کمینهگرا از چهره آدمیاند. در آخرین سالن این نمایشگاه کیوریتور چهار مجموعه سحابی را به تماشا گذاشته که هر یک از آنها به تنهایی برای حاصل عمر یک هنرمند کافی ست. شاید معروفترین سری ماشینهای قراضه است که خود چهار زیرشاخه دارد و معروفترین مجموعه سحابی است. ماشینهای قراضه میتواند نمادی از یک جامعه قراضه ساز باشد، یا کنایهای به من و شما که دستاوردهای خود را چه بی رحمانه نابود میکنیم، یا شاید استعارهای از آینده دوران مدرن و... اما هر چه هست این اتومبیلها در عین ویرانی بر اثر تصادف هویتی انسانی یافتهاند. در بزرگترین اثر این مجموعه فیگورهایی انسانی به این ماشینها اضافه شدهاند و مجموعه آخر، ماشینهای پازلی. اما متفاوتترین گونه ماشینقراضهها، شمایلیها هستند که با رنگهای طلایی و قرمز معروفند. روبهروی ماشینهای قراضه، بومهای بزرگ نقاشیهای گرافیتی سحابی مخاطب را به خواندن نوشتهها و شعارها میکشاند، خیلی از دیدار کنندگان در جستوجوی خواندن شعارهای بامزه روی این تابلوها قدری بیشتر روی هر یک تمرکز میکنند، شعارهایی مانند: مرگ بر سحابی!
سادهگیری زندگی
حسن ختام نمایشگاه اما بسیار خوش رنگ و محیط زیستی است که در آنها چوب و رنگ جولان میدهند: پرندهها و آدمکها. 13 مجسمه پرنده سحابی در این نمایشگاه از این نظر حائز اهمیت هستند که بیانگر نوع جهانبینی او به هستی است؛ نوعی سادهگیری زندگی. او این چوبها را از دل طبیعت یافته و بدون آنکه در آنها دخل و تصرفی کند با رنگ آمیزیهای درخشان به آنها جان داده است، دو کتاب هم به همین مناسبت چاپ شدهاند: مجموعه نفیس مروری بر آثار سحابی در ۳۸۰ صفحه فارسی انگلیسی شامل ۳۱۰ اثر و کتاب مجموعه مقالات تکاپوی واژه که درباره نگاه تصویری و ادبی سحابی است. رئیس موزه هنرهای معاصر تهران درباره این نمایشگاه گفته است: «موزه باید خیلی قبلتر، دین خود را به مهدی سحابی ادا میکرد. این نخستین همکاری موزه هنرهای معاصر تهران با یک گالری خصوصی است و کار پژوهشی مفصلی برای تحققش انجام شد، بسیار خوشحالم که گالری مژده توانست نمایشگاهی متناسب با استانداردهای موزه برپا کند.» نمایشگاه مهدی سحابی به همت گالری مژده با همکاری بنیاد مهدی سحابی و موزه هنرهای معاصر تهران تا پایان وقت امروز پذیرای هنردوستان است.
اجازه نداریم درباره نون خ ۴ اظهار نظر کنیم
سعیده احسانی راد
خبرنگار
سیروس میمنت بازیگر نقش کیوان در سریال «نون خ» که سابقه بازی در سریال «متهم گریخت»، «دلنوازان»، «چاردیواری»، «سه دنگ سه دنگ»، «دست بالای دست» و «نون خ» را دارد در گفتوگو با «ایران آنلاین» گفت: اصلاً هیچ صحبتی درباره بازی در نون خ ۴ با من نشده است. تصمیمگیرنده اصلی کارگردان و تهیهکننده هستند که زمان را برای جمع کردن عوامل برای فصل جدید مشخص میکنند. میمنت ادامه داد: صحبت درباره فصل جدید در حد حدس و گمان است و حرف و حدیثها برای ساخت فصل جدید بسیار زیاد است ولی بازیگران تصمیمگیرنده نیستند و اجازه ندارند درباره جزئیات و زمان ساخت سریال اظهار نظر کنند. بازیگر سریال نون خ ساخت فصل چهارم سریال را قطعی دانست و گفت: نقش کیوان را خیلی دوست دارم و برای داشتن بازی متفاوت در فصل جدید صدرصد فکر کردهام و با دید و انرژی جدید در نون خ ۴ بازی خواهم کرد.
وی نون خ ۴ را فرصتی دانست تا بیشتر در عرصه بازیگری مطرح شود و گفت: این سریال کار خوبی بود. همه بازیگران در نقشها سرجای خودشان بودند و با تمام مشکلات پرانرژی و بیادعا بازی کردند. میمنت درباره کمرنگ بودن بازیگران پیشکسوت در تلویزیون اظهار داشت: بازیگران قدیمی انتظار و خواستهشان پذیرش نقشهای خوب و قابل قبول است و حاضر نیستند در هر نقشی بازی کنند، آنها نیاز به دیده شدن و مطرح شدن ندارند، برعکس بازیگرانی که تازه وارد کار هنر شدهاند اما باوجود این بازیگران پیشکسوت خیلی دعوت بهکار نمیشوند.
میمنت این روزها در فیلم راز بقا بهکارگردانی سعید آقاخانی در حال بازی است و معتقد است من فقط کار خوب برایم مهم است و طنز و جدی بودن برایم فرقی ندارد.