دور تازه اکران سینماها با نمایش چند فیلم جدید آغاز شد

این گیشه گرم می‌شود؟




نرگس  عاشوری
 خبرنگار
بعد از تعطیلی موقت سینماها به دلیل آغاز ماه محرم و در حالی که با نزدیک شدن به پاییز، مدارس هم باز شده‌اند، دور تازه اکران سینماها شروع شده است. بخشی از بار اکران بر فضای مجازی است و فیلم «بنفشه آفریقایی» ساخته مونا زندی از سه‌شنبه 11 شهریورماه به صورت آنلاین نمایش داده می‌شود. فاطمه معتمد آریا، رضا بابک و سعید آقاخانی بازیگران این فیلم هستند، اگرچه تجربیاتی که در سینمای آنلاین صورت گرفته فروش بالایی نداشته اما فیلم‌هایی که متعلق به جریان هنری هستند ترجیح می‌دهند از این بستر به جای اکران در سینماها استفاده کنند. «بنفشه آفریقایی» می‌تواند به گیشه اکران آنلاین گرما بدهد. «قتل عمد» (سعید دولتخانی)، «لتیان» (علی تیموری)، «حمال طلا» (تورج اصلانی) که از مدتی پیش اکران آنلاین شده‌اند همچنان نمایش داده می‌شوند و البته هیچ کدام نتوانسته‌اند رونق یا اتفاقی ویژه در بستر مجازی رقم بزنند. نمایش این فیلم‌ها در پلتفرم‌هایی چون نماوا و فیلیمو ادامه دارد. برای تماشای این فیلم‌ها، کافی است بلیت فیلم را به صورت آنلاین به قیمت 20 هزار تومان تهیه کنید. نکته قابل توجه اینکه حداکثر تا 8 ساعت از زمان تهیه بلیت فرصت خواهید داشت هر فیلم را تماشا کنید.
فیلم‌های هنری متقاضی اکران
اما در حالی از روز چهارشنبه دو فیلم جدید به اکران سینماها اضافه می‌شوند که نمایش فیلم‌های «خوب، بد، جلف ۲ ؛ارتش سری» (پیمان قاسم‌خانی)، «زن‌ها فرشته‌اند ۲» (آرش معیریان) و «تا ابد» (امید امین نگارشی) هم ادامه خواهد داشت. نکته جالب توجه اینجاست که فیلم‌هایی متقاضی اکران هستند که وجه هنری بیشتر و وجه تجاری کمتری دارند. به نظر می‌رسد با شکست فیلم «خوب، بد، جلف 2» (پیمان قاسم‌خانی) فیلمسازان ترجیح می‌دهند آثاری را اکران کنند که مخاطب محدودتری دارند اما می‌توانند در نبود فیلم‌های تجاری دیده شوند. نمایش فیلم‌ها در گروه هنر و تجربه با اکران فیلم‌های «منگی» (رسول کاهانی)، «وقتی پروانه شدم» (آرش زارع)، «پرو» (بهزاد نعلبندی)، «خط باریک قرمز» (فرزاد خوشدست)، «یلدا» مسعود بخشی، «شهر سوخته» (ناصر پویش) و... هم ادامه دارد و این بخش مانند گذشته در حاشیه سینمای اصلی به کار خود ادامه می‌دهد.
در انتظار شوکی از جنس «tenet»
در روزهای آغاز بازگشایی سالن‌های سینما، اکران همزمان فیلم‌های «شنای پروانه» محمد کارت و «خوب، بد، جلف 2؛ ارتش سری» پیمان قاسم‌خانی هم نتوانست رغبت مخاطبان را برای حضور در سالن‌های سینما جلب کند. حالا با تعطیلی طولانی مدت سالن‌ها در دهه اول محرم و پرهیز از اکران فیلم‌های کمدی در این ایام که حدود دوسالی است باب شده، کارشناسان معتقدند طبق تجربه جهانی اکران «tenet» کریستوفر نولان، نمایش فیلم‌هایی می‌تواند نجات دهنده باشد که شوکی بزرگ به سینما وارد کند و مخاطب عمومی سینما را ترغیب به حضور در سالن‌های سینما کند. به اعتقاد صاحبنظران این حوزه، با گذشت حدود 6 ماه از شیوع ویروس کرونا، کم کم اعتماد مخاطب برای حضور در سالن‌های سینما هم بیشتر شده و اکران یک فیلم کنجکاوی‌برانگیز می‌تواند او را برای آمدن به سینما وسوسه کند. اکران این فیلم‌ها البته به جلب رضایت صاحبان فیلم و تضمین بازگشت سرمایه آن از سوی سازمان سینمایی نیاز دارد. در نهایت مسأله این است که پس از بازگشایی نخستین سینماها و شکست فیلم‌ها و اتفاقاتی که سینماداران را ناامید و بدهکار کرد، به نظر می‌رسد اکران 99 در نیمه دوم سال هم شاهد رخدادی قابل توجه نخواهد بود. باید پذیرفت که سینماهای ایران مانند سینماهای جهان، امسال را با رکود و رخوت سپری خواهند کرد. برگزاری آنلاین جشنواره‌ها یکی پس از دیگری و پناه بردن اغلب سینماگران به اکران آنلاین شاید رمقی به سینما بدهد اما نمی‌تواند مردم را به سالن‌های سینما بازگرداند. باید بپذیریم سینماداری مثل همه مشاغل این روزها، گرفتار بحران‌هایی عدیده است. هر سال نیمه دوم سال سینماها روزهای سردی را می‌گذرانند و امسال این وضعیت پیچیده‌تر شده است. شاید بهتر این باشد که جامعه سینمایی شرایط را بپذیرند و با تدبیر و جدی گرفتن نمایش فیلم‌ها بر بستر فضای مجازی، تا اندازه‌ای بحران نمایش فیلم در سینماها را کمرنگ کنند.

جشن روز ملی سینما با بلیت نیم‌بها

آغاز اکران دو فیلم سینمایی «کاکا» به کارگردانی علی ســـــــــــرآهنگ و «بی‌حسی موضعی» حسین مهکام از روز چهارشنبه 19 شهریور ماه در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش به تصویب رسید. آنطور که مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش به «ایران» گفت قرار است از چهارشنبه هفته آینده 26 شهریورماه به مناسبت هفته دفاع مقدس، «آبادان یازده 60» مهرداد خوشبخت هم به چرخه اکران اضافه شود. «روزهای نارنجی» آرش لاهوتی و «آقای سانسور» ساخته علی جبارزاده از دیگر فیلم‌هایی هستند که از همین تاریخ روی پرده سینماها می‌روند. از دیگر مصوبات روز گذشته (16 شهریورماه) این شورا نیم‌بها شدن بلیت سینماها در روز جمعه 21 شهریورماه به مناسبت روز ملی سینماست.» علاوه بر فیلم‌هایی که به تازگی به چرخه اکران اضافه می‌شوند، نمایش عمومی دیگر فیلم‌ها هم ادامه دارد. به گفته شایسته، شورای صنفی نمایش تا پایان امسال قصد ندارد تاریخ اتمام اکران فیلمی را اعلام کند: «ادامه اکران فیلم‌ها بستگی به توافق سینمادارها و صاحبان فیلم‌ها دارد. هر فیلمی تا هر زمانی که ظرفیت اکران و جذب مخاطب داشته باشد می‌تواند روی پرده سینما بماند.» دبیر شورای صنفی نمایش همچنین در گفت‌وگو با «ایران» از تلاش‌های این شورا برای بازگشت رونق به سینماها گفت. به گفته مرتضی شایسته قرار است روز یکشنبه 23 شهریورماه اعضای این شورا در دیدار با مدیران دفاتر پخش و رؤسای برخی صنوف درباره اکران سینما هم‌اندیشی داشته باشد. او از بازدید اعضای شورای صنفی نمایش از سینماهای کشور هم خبر داد و تأکید کرد: «گزارش بازدید اعضای شورای صنفی نمایش از سینماها در جلسه روز یکشنبه ارائه شد. طبق این گزارش تمام پروتکل‌های بهداشتی با دقت و صحت کامل در سالن‌های سینما اجرا می‌شود. قدردان کارکنان و مدیران سینما هستیم که با وسواس و دقت در مراعات نکات بهداشتی سلامت مخاطبان سینما را تضمین می‌کنند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7437/1/553802/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها