دو نماینده مجلس در گفتوگو با «ایران» عملکرد 100 روزه همکارانشان را ارزیابی کردند
مجلس برای مشکلات معیشتی هنوز کاری نکرده است
کاظم دلخوش: خودمان را نمیتوانیم گول بزنیم؛ موفقیتی در حوزه اقتصاد نداشتهایم
رضوانه رضاییپور
خبرنگار پارلمانی
هفتم خردادماه امسال، یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. مجلسی با اکثریت اصولگرایان که با شعار حل مشکلات معیشتی پا به بهارستان گذاشته بودند، حالا 100 روزگی خود را هم رد کرده است. همان 100 روزی که در ابتدای دولت اول روحانی همه منتظر گشایش در اوضاع کشور و به تعبیری معجزه بودند، حالا چه دستاوردی از سوی نمایندگان مجلس را به خود دیده است؟
نمایندگان دوره یازدهم کار نظارتی خود را با میزبانی از دولتمردان آغاز کردند. حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی و عادل آذر رئیس مرکز آمار برای اطلاع یافتن نمایندگان از اوضاع اقتصادی کشور، نخستین میهمانی دولتیها در بهارستان بود و پس از آن نوبت به تعدادی از وزیران هم رسید. وزرای اقتصاد و دارایی، اطلاعات، راه و شهرسازی، نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور خارجه، جهاد کشاورزی، بهداشت، دفاع، کشور و تعاون و همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی میهمانان بعدی بهارستان بودند تا تعاملی که وعده آن داده شده بود رنگ و بوی اجرایی به خود بگیرد؛ اما بدرقه بد محمدجواد ظریف و همچنین عدم رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت، راه را برای هرگونه تعامل ناهموار کرد. اما کار تقنینی مجلس یازدهم، یکی از پر انتقادترین اقدامات نمایندگان بود. در طول این سه ماه، سه طرح انتخاباتی در یکی از کمیسیونها در حال بررسی است و برخلاف سایر طرحها به سرعت در حال بررسی و تصویب است. این در حالی است که برای حل مشکلات معیشتی مردم تنها اعداد و ارقام طرحها بالا میرود و خبری از تصویب آنها و حتی در دستور قرار گرفتنشان هم نیست. ارسال 200 طرح به هیأت رئیسه مجلس با موضوع اقتصاد و معیشت که از سوی احمدآبادی فراهانی اعلام شد، از اقدامات مجلسی است که 3 ماه از آغاز به کار آن میگذرد. رکوردی که در این مجلس به ثبت رسیده است، چه اثری در زندگی مردم داشته است؟ آیا رفع مشکلات معیشتی که نمایندگان به دنبال آن بودهاند در گرو ارائه این طرحها است؟
آن گونه که در میان نمایندگان هم مطرح است، این مجلس تاکنون کارنامه درخشانی نداشته است. هم عضو اصولگرای مجلس، هم نماینده اصلاحطلب آن و هم نایب رئیس بر اینکه اقدامات سه ماهه این مجلس تأثیر قابل توجهی در اوضاع کشور نداشته، تأکید کردند.
مجلس برای مشکلات معیشتی هیچ کاری انجام نداده
محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق در گفتوگو با «ایران»، درخصوص اقدامات مجلس در 100 روزه آغاز به کارش گفت: مجلس به غیر از شکلگیری خود و چیدن ساختارهایش همچون تشکیل کمیسیونها، انتخاب نظار برای شوراها و کمیتههای مختلف، شاید تنها دو کار مثبت انجام داده باشد. یکی اینکه مالیات بر خانههای خالی را تصویب کرد و دوم هم، سهم شرکتها در شورای بورس را افزایش داده است. او ادامه داد: یک سری مصوباتی هم که قبلاً با ایراد شورای نگهبان روبهرو شده بود به مجلس برگشت و تأیید شد. این نماینده مستقل در پاسخ به این سؤال که مجلس با شعار حل مشکلات معیشتی مردم روی کار آمده و برای تحقق آن چه کرده، گفت: مجلس برای مشکلات معیشتی هیچ کاری انجام نداده است.
صباغیان در پاسخ به این سؤال که چرا این مجلس به جای نظارت و تصویب قوانین مربوط به معیشت مردم بیشتر به فکر تغییر قوانین انتخاباتی است، گفت: متأسفانه نمایندگان به جای معیشت به دنبال بحثهای سیاسی رفتهاند و الان هم طرح اصلاح قوانین سه انتخابات شوراهای شهر و روستا، مجلس و ریاست جمهوری در کمیسیون شوراها مطرح است. او که خود عضو کمیسیون شوراهای مجلس است در پاسخ به انتقادات چند روز اخیر در مورد اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و بیشتر شدن نظارتها بر داوطلبان تنها به این جمله بسنده کرد که: مجلس هر وقت ضعیف شود، به نفع نظام و مردم نیست.
صباغیان پس از این گفتوگو به داخل صحن بازگشت و در تذکری شفاهی گفت: «سؤال من این است که مجلس یازدهم در این سه ماه برای معیشت مردم چه کرده است؟ ما به عنوان نماینده پاسخی نداریم که به مردم بدهیم. از رئیس جلسه میخواهم که جواب سؤال بنده را بدهند.»
امیرحسین قاضی زاده هاشمی که اداره این بخش از جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به صباغیان به نوعی انتقاد او را بجا دانست و گفت: «تورم و گرانی برای همه مردم آزاردهنده است. مجلس با توجه به مشکلات و منشأ آن که به سیاستهای اعمالی در حوزه پولی و بانکی باز میگردد وارد عمل شده است. کمیسیون اقتصادی مجلس در راستای اصلاح سیاستهای پولی حرکت میکند و ریاست مجلس نیز جلساتی با اقتصاددانان داشته و موضوع را در شورای عالی اقتصادی سران قوا هم دنبال میکند. اما اینکه واقعاً اثر روشن و مؤثری در زندگی مردم داشته باشد و یک کار قابل دفاعی اتفاق افتاده باشد نیست و حتماً کمیسیونهای تخصصی و اقتصادی باید ورود جدیتری کنند.»
دلخوش: نتوانستیم موفقیتی به دست بیاوریم
اما کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا هم در گفتوگو با «ایران»، عدم رضایت خود از دستاورد 100 روزه مجلس را اعلام کرد. او که چهره اصولگرای مجلس است، گفت: من خودم به عنوان فردی که تجربه حضور چند دورهای در مجلس را دارم از عملکرد این سه ماه مجلس راضی نیستم. او ادامه داد: یک بخشی از عملکرد نمایندگان به سازماندهی داخل مجلس برمیگردد. در ابتدای کار، انتخاب کمیسیونها و هیأتها انجام شد اما چند طرح دیگر هم داشتیم که مورد تصویب قرار گرفت. کمیسیونی برای جهش تولید تشکیل شده که اگر آن کمیسیون ساماندهی شود احتمال دارد بتواند تا حدودی به بهتر شدن وضعیت کمک کند. البته کمیسیون ویژه اصل 44 را در دورههای قبل داشتهایم که میتوانست اثرگذار باشند. او درخصوص دیگر اقدامات مثبت مجلس گفت: در این مجلس بحث قیر برای روستاها و شهرها هم بوده که نمایندگان به دنبال تصویب آن بودند تا بتوانند کارشان را انجام دهند. او از اقدامات نمایندگان مجلس این گونه تعبیر کرد که: «دو سه تا کار بیشتر نبوده که انجام شده و به نظرم آنقدر هم مهم نبوده است.» دلخوش در مورد ارائه 200 طرح معیشتی توسط نمایندگان که از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام شده هم گفت: من این را قبول ندارم که این طرحها در راستای حل مشکلات مردم است. اعتقادم این است که طرحی باید در مجلس مطرح شود که برای مردم تأثیرگذار باشد و مردم اثراتش را ببینند. الان میگویند 200 طرح به هیأت رئیسه رفته، اولاً این طرحها که هنوز در دستور کار قرار نگرفته است. دوماً خودمان را که نباید گول بزنیم. باید با مردم هم صادق باشیم. ما تا الان نتوانستیم موفقیتی به دست بیاوریم.
برش
مصوبه نمایندگان برای تشکیل کمیسیون قضایی با نصاب کمتر
نمایندگان مجلس با کلیات طرح تشکیل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با حداقل اعضا موافقت کردند تا بعد از گذشت بیش از سه ماه از آغاز به کار مجلس یازدهم تکلیف این کمیسیون مشخص میشود. نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با ۱۷۴ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس موافقت کردند. براساس این مصوبه، حد نصاب تعداد اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تغییر یافت و بدین ترتیب کمیسیون قضایی مجلس میتواند با نصاب کمتری تشکیل شود.
بعد از تصویب کلیات این طرح نمایندگان وارد بررسی جزئیات آن شدند که طبق آن و در صورت تصویب نهایی تبصره یک ماده ۳۸ آییننامه این گونه اصلاح میشود: در دوره یازدهم هیأت مشترک رؤسای شعب و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی میتوانند اعضای حقوقی و قضایی را تعیین کنند.
روز جمعه دور دوم انتخابات مجلس در 9 استان برگزار میشود
رقابت 22 نفر برای 11 کرسی
گروه سیاسی/ با 5 ماه تأخیر؛ روز جمعه ۲۱ شهریورماه، مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد.
با پایان یافتن انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه پارسال که در همان روزهای نخستین شیوع ویروس کرونا در ایران برگزار شده بود، شرایط کشور به گونهای و با چنان سرعتی تغییر کرد که برای ۱۱ حوزه انتخابیهای که کاندیداهای آن به دلیل عدم کسب رأی لازم از راهیابی به پارلمان بازمانده بودند راهی جز تعویق 5 ماهه انتخابات باقی نماند.
در انتخاباتی که با اعلام عبدالرضا رحمانیفضلی وزیر کشور پس از اتمام شمارش آرا، آمار مشارکت در آن را ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر از ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹واجد شرایط اعلام کرد و مشخص شد که ۴۲.۵۷ درصد پای صندوقهای رأی رفته بودند، رقابت 22 نفر برای کسب 11 کرسی بهارستان به 29 فروردین امسال موکول شد. اما باز هم ویروس کرونا مجال برگزاری آن انتخابات را نداد و شهریورماه بهعنوان زمان جدید برگزاری انتخابات اعلام شد که از میان دو تاریخ ۲۱ و ۲۸ پیشنهاد شده از سوی وزارت کشور، شورای نگهبان با تاریخ ۲۱ شهریور برای برگزاری مرحله دوم انتخابات موافقت کرد.
این ۱۱ حوزه انتخابیه -که در 9 استان و ۲۴ شهرستان قرار دارند-، شامل: «لنجان» و «سمیرم» در استان اصفهان، «میانه» در استان آذربایجان شرقی، «بیجار» در استان کردستان، «دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره» در استان ایلام، «کرج، اشتهارد و فردیس» در استان البرز، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون» در استان خوزستان، «کرمانشاه» و «اسلام آباد غرب و دالاهو» در استان کرمانشاه، «زنجان و طارم» در استان زنجان و «کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان» در استان گلستان، میشوند که نامزدها موفق به کسب حد نصاب لازم برای ورود به مجلس، یعنی 20 درصد آرای مأخوذه هم نشدند و باید در دور دوم انتخابات شرکت میکردند.
طبق ماده ۹ قانون انتخابات (اصلاحی 3/3/1395)- «چنانچه در مرحله اول برای یک یا چند نفر از داوطلبان، حداقل یک پنجم آرا حاصل نگردید، انتخابات دومرحلهای خواهد شد؛ بدین معنی که از بین نامزدهایی که حداقل یک پنجم آرا را در مرحله اول به دست نیاوردهاند، فقط به تعداد دو برابر نمایندگان مورد نیاز از بین کسانی که بیشترین آرا را در مرحله اول داشتهاند، در انتخابات مرحله دوم شرکت میکنند و در صورتی که تعداد نامزدهای باقیمانده، کمتر از دو برابر باشد تمام آنان در مرحله دوم انتخابات شرکت خواهند نمود».
به این ترتیب و با توجه به این که حوزههای انتخابیه ذکر شده در بالا، هر کدام به یک نماینده نیاز دارند، ۲۲ نفر به مرحله دوم انتخابات راه یافتهاند که در رقابت روز جمعه، ۱۱ نفر از بین آنان با رأی اکثریت مردم انتخاب و به مجلس راه مییابند.
در ماده ۸ (اصلاحی 3/3/1395) هم در خصوص میزان آرای مورد نیاز کاندیداها در دوره دوم انتخابات آمده است: «در انتخابات مجلس شورای اسلامی فرد منتخب در مرحله اول انتخابات، باید حداقل بیست درصد (۲۰%) از کل آرا را کسب نماید و انتخاب در مرحله دوم و همچنین انتخابات میاندورهای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است».
تعیین تکلیف 5 کرسی باقیمانده در انتخابات 1400
با برگزاری این دور از انتخابات بازهم ۵ صندلی از بهارستان خالی میماند. 3 نفر از منتخبان به دلیل ابتلای به ویروس کرونا جان باختند و دو نفردیگر هم به دلیل رد اعتبارنامه نمایندگی مجبور به ترک صندلی سبز بهارستان شدند.
فاطمه رهبر، منتخب مردم تهران و محمدعلی رمضانی دستک منتخب مردم آستانه اشرفیه پیش از آغاز مجلس یازدهم و عیسی جعفری، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ هم کمی پس از شروع به کار مجلس بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند.
با تأیید جعلی بودن مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب تفرش از سوی شورای نگهبان و رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون از سوی نمایندگان مجلس، تعداد کرسیهای خالی بهارستان به عدد 16رسید.
با برگزاری انتخابات در جمعه پیش رو، 11 صندلی پر شده و 5 کرسی باقیمانده هم در انتخابات میاندورهای و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری 1400 تعیین تکلیف خواهد شد.
طبق ماده 4 قانون انتخابات مجلس اصلاحی سال 97، چنانچه انتخابات یک یا چند حوزه انتخابیه اصلی، باطل یا به هر دلیل متوقف شود، به نحوی که منجر به عدم انتخاب نماینده گردد و اعتبارنامه منتخبین مورد تأیید مجلس واقع نشود یا به علت فوت، استعفا و هر علت دیگر، حوزه انتخابیهای، یک یا چند نماینده خود را از دست بدهد، انتخابات میان دورهای در حوزههای فاقد نماینده همزمان با یکی از انتخابات مذکور بر اساس اصل ششم قانون اساسی انجام میشود.
ترکیب مجلس، بدون تغییر
با این حال، پس از گذشت دو انتخابات، -مرحله دوم و میاندوره ای- میتوان ترکیب نهایی پارلمان از منظر گروههای سیاسی را مشخص کرد، اما در حال حاضر با در اقلیت قرار گرفتن اصلاحطلبان مجلس یازدهم، برگزاری انتخابات مرحله دوم که یازده نفر را به جمع بهارستان نشینان اضافه خواهد کرد، خیلی به حالشان فرقی نخواهد کرد.
در میان اسامی 22 کاندیدایی که روز جمعه با هم رقابت خواهند کرد تنها دو یا 3 نفر اصلاحطلب هستند و مابقی در جرگه اصولگرایان قرار دارند.
در جدول پیش رو، اسامی 22 نامزد انتخابات مجلس یازدهم در دوره دوم به همراه آرای دوره اول آنان که کمتر از 20 درصد مجموع رأی صحیح مأخوذه بوده آمده است.
استفاده از اینترنت طبقهبندی شود
خبر اول اینکه، فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین در مجلس معتقد است استفاده از اینترنت در کشور باید طبقهبندی شود. به گزارش جماران، وی که از جمله امضاکنندگان طرح «ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی» است در گفتوگو با روزنامه اینترنتی فراز، گفته است: من مادر سه فرزند هستم. امروز آنها را به مدرسه بردم و به من گفتند فرزندانم باید در سامانه «شاد» ثبتنام کنیم. تا امروز اجازه نداده بودم فرزندانم با فضای «اندروید» آشنا شوند؛ به این دلیل که فکر میکنم برای سلامت روحی و اخلاقیشان لازم نیست وارد فضای «اندروید» شوند. اما حالا نگرانم که نکند فرزند من در فضای اندروید وارد اینترنت شود و محتوای مستهجن ببیند. نماینده قزوین افزوده: اینترنت میتواند بهصورت کنترلشده در اختیار قشرهای مختلف قرار بگیرد. دانشمندان، پزشکها، معلمها و دانشآموزان، هرکدام باید پهنای اینترنت و ساعت استفاده مختص به خود را داشته باشند. پژوهشها نشان میدهد که بیش از دو سوم کاربران فضای مجازی صرفاً از محتوای نامناسب استفاده میکنند. تعداد کاربرانی که مقاصد علمی و پژوهشی دارند بسیار کمتر است. بنابراین استفاده از اینترنت باید مبتنی بر همین پژوهشها طبقهبندی شود. محمد بیگی گفته: ساعات مصارف اینترنت نیز متفاوت است. مقاصد فردی که از ۱۲ شب تا ۶ صبح از اینترنت استفاده میکند، با مقاصد کاربران ۶ صبح تا ۱۲ شب متفاوت است. همه اینها باید توسط مسئولان کشور تقسیمبندی شده و در اختیار کاربران قرار داده شود. در ضمن ما نمیخواهیم دریچه گفتوگوی تمدنها را ببندیم. این حرف درست نیست، ما در فضای مجازی گفتوگو خواهیم داشت و میخواهیم تمدن اسلامی را به جهان صادر بکنیم.
بازداشت عامل تبلیغی گروهک تندر در اردبیل
خبر دیگر اینکه، رئیس کل دادگستری استان اردبیل از دستگیری عامل تبلیغی رسانهای منتسب به گروهک ضد انقلاب تندر در اردبیل خبر داد. به گزارش تابناک، ناصر عتباتی تصریح کرد: براساس گزارش سربازان گمنام امام زمان(عج) در اداره کل اطلاعات استان عامل فعال تبلیغی و رسانهای مرتبط با گروهک تندر که سرکرده آن نیز چندی قبل دستگیر شده در استان شناسایی و دستگیر شد. این فرد از سرپل گروهک تندر خط میگرفت و در فضای رسانهای فعالیتهای گسترده تبلیغی علیه اعتقادات مذهبی، تمامیت ملی، امنیت کشور، توهین به مقدسات مسلمانان، مکتب تشیع و ائمه اطهار و نیز ترویج افکار انحرافی انجام میداد. وی اظهارداشت: با توجه به مستندات متعدد کشف شده از فعالیتهای این فرد پرونده کیفری برای وی تشکیل شده و با قرار قانونی روانه زندان گردیده است.
ادامه محکومیت توهین به پیامبر اسلام(ص)
شخصیتها و نهادهای سیاسی در کشور، اقدامات توهینآمیز اخیر در کشورهای اروپایی سوئد و فرانسه علیه قرآن و پیامبر اسلام(ص) را محکوم کردند. از جمله آیتالله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری در بیانیه خود، با اشاره به اینکه بار دیگر دست استکبار جهانی و صهیونیسم بینالملل از آستین عدهای افراطی در کشور سوئد و یک نشریه مبتذل فرانسوی بیرون آمد و منجر به توهین به ساحت مقدس قرآن کریم و نشر تصاویری موهن علیه رسول خدا حضرت محمد مصطفی(ص) شد و دل مسلمین جهان را به درد آورد، تأکید کرد: این سؤال جدی وجود دارد که چرا هرازگاهی، عدهای آزادانه و با جرأت تمام به خشونت علیه دین اسلام و اعتقادات مسلمانان دست میزنند و با جریحه دار کردن احساسات شهروندان مسلمان، همزیستی مسالمتآمیز میان مسلمین و پیروان سایر ادیان را در برخی کشورها به مخاطره میاندازند و به بهانه آزادی بیان، برخورد جدی و عبرت آموزی با آنها نمیشود؟ سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی، نایب رئیس مجلس نیز استفاده ابزاری کشورهای غربی از آزادی بیان را جفایی بزرگ بر انسانیت و حرّیت و آزادی دانست و خواستار پیگیری حقوقی هتک حرمت قرآن کریم و اهانت به پیامبر اکرم(ص) از سوی وزارت امور خارجه در مجامع بینالمللی شد. علی اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع بیداری اسلامی اهانت شوم روزنامه شارلی ابدو را پیادهسازی طرح اسلام هراسی در فرانسه دانست و تأکید کرد: بر تمام مسلمانان و آزادیخواهان جهان واجب است تا با اتحاد، انسجام، روشنگری، بصیرت، بینش دینی و با حرکت هوشمند و هماهنگ جمعی از بالاترین سطوح رسمی تا اقشار جوامع اسلامی نسبت به محکومیت این گونه حرکات خزنده و شوم موضع علنی صریح و جسورانهای اتخاذ کنند. شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور نیز با صدور بیانیهای اقدام هتاکانه یکی از نشریات فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) را شکستن حرمت همه ادیان توحیدی و پیامبران الهی دانست که وظیفه پاسخگویی آن را برعهده همه آزادیخواهان بیدار جهان میگذارد.
دیدار وزرای دفاع ایران و هند در تهران
«راج نات سینگ» وزیر دفاع هند در مسیر سفر به مسکو، وارد تهران شد و در محل وزارت دفاع، با امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتوگو کرد. به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع؛ در این دیدار موضوعات منطقهای، دوجانبه و بینالمللی مورد گفتوگو و تبادل نظر قرار گرفت. پس از این دیدار، وزیر دفاع هند در پیامی توئیتری به محورهای گفتوگویش در دیدار با وزیر دفاع کشورمان اشاره کرد. راج نات سینگ نوشت: «دیداری بسیار ثمربخش با سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع ایران در تهران داشتم. درباره مسائل امنیتی منطقه از جمله افغانستان همچنین مسائل همکاری دوجانبه گفتوگو کردیم.» مطابق این اخبار، به نظر میرسد تحولات افغانستان مهمترین محور مذاکرات دو طرف در تهران بود.