ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام على علیه السلام:
ریشه مردانگى حیا و میوهاش پاکدامنى است.
عیون الحکم و المواعظ (لیثی) ص 112، ح 2449
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد:
ظرفیت استفاده از فضای مجازی به زندگی مان اضافه شده است
همین امروز یا فردا هم اگر مشکل کرونا حل شود، ظرفیت استفاده از فضای مجازی، به زندگی همه ما اضافه شده است و دیگر نمیتوانیم به این فکر کنیم که حتی بدون کرونا، صرفاً در محدودهای که تا سال گذشته در آن فعالیت میکردیم و شاید برای ما بسندگی داشت و احساس میکردیم کافی است، باقی بمانیم. از دل تهدید کرونا میتوان به عنوان فرصت ویژهای برای توجه و استفاده از همه ظرفیتها برای معرفی هنر بهره برد، خوشبختانه رشدی که در طول چهار دهه گذشته در منابع انسانی هنر به وجود آمده است، این امکان را به ما میدهد که از هنرمندان کاربلد که بسیاری از آنها در حوزههای بینارشتهای، توانمند هستند برای کشف عرصههای جدید استفاده کنیم.
بخشی از گفته های سیدمجتبی حسینی در ایرنا
کتاب فقط یک کتاب نیست
نلی محجوب
فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان
خردسالان و کودکان معمولاً جذب رنگ و لعاب میشوند و تصویری از کیفیت ندارند. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان تغذیه برای کودکان بد غذا طراحی غذا را کاربردی میدانند. ساختن بشقابی رنگین و تصویری از غذاهای مغذی.
در مورد کتاب هم همینطور است. والدینی که تجربهای از نیاز کودک ندارند ممکن است برای خوشحالی و رضایت بچه تن به خواسته آنها بدهند و متوجه نباشند که ناخواسته سلیقه کودک شان را با خرید خوراکیهای بدون ارزش غذای فکر یا کتابهای بازاری تحت تأثیر قرار میدهند.
همه این را باور داریم که کودک برای رشد نیاز به کتاب و داستان دارد.
بچهها در داستانها میتوانند تجربه کنند، بشناسند و درک بهتری از محیط، موقعیت خود و ارتباط شان با محیط پیرامون داشته باشند.
اینکه چه کتابی برای چه دورهای مناسب است و در هر دوره سنی خردسال و کودک نیاز به فراگیری چه مهارتهایی دارند در مقالات و کتابهای متعدد در دسترس والدین است. کافی است کمی جستوجو کنند تا نیاز کودک خود را بهتر بشناسند. اما در بازار امروز کتاب با تنوع بسیار زیاد رو به رو هستیم. انواع کتابهای حمام، پارچهای، پازل، عروسکی و....
جدا از اینکه والدین باید به کیفیت پلاستیک، پارچه، رنگ و لوازم جانبی که به کتاب وصل است توجه داشته باشند، باید به گروه سنی دقت کنند. به شکل و کیفیت تصاویر، تناسب متن و تصویر با سن کودک و خردسال و...
خوشبختانه کتابهای پارچهای دارای تنوع زیاد است و کتابهای موجود در بازار از کیفیت نسبی جنس و رنگ برخوردار است. کتابهای نوزاد و نوپا که بیشتر در این گروه قرار میگیرد در واقع آموزشی است و برای شناخت رنگها و اشکال و... کاربرد دارد. اما با توجه به بالا رفتن سن خردسالان کتابهای تصویری با کاغذهای کلفتتر و مقوایی (برای جلوگیری از بریدن دست و داشتن استحکام بیشتر) با متن کمتر و تصاویر بیشتر(سفیدخوانی) مناسب خواهد بود. کتابهای پارچهای برای کودکان و خردسالان وجود دارد که روایت یک داستان عامیانه یا بازی است. مثل کتاب میهمانهای ناخوانده یا بازی اتل متل. که بیشتر بزرگترها روایتگر ماجرا هستند آن هم با تجربه خودشان. در این مرحله کمکم پای کتابهای داستان به زندگی بچهها باز میشود. کتابهایی که شعر، داستان و تصویر اساس آن هستند. این کتابها مرحله دیگری از دانش کودک را شکل میدهد و علاوه بر افزایش مهارت واژگانی مفاهیم را از طریق داستان و تصویر باید درک کند. باید بتواند از تصاویر مفاهیم را درک کند و ارتباط متن و تصویر را بر قرار کند.
در این مرحله والدین خلاق وآگاه کتابهای بهتر را انتخاب میکنند و با توجه به مسائل فرهنگی، ارزشها و باورهایشان کتابها را انتخاب میکنند.
نوع و چینش کلمات و مفهومی که به کودک انتقال میدهد برای آنها مهم است. سعی میکنند تا از کتابهایی با محتوای تبعیضآمیز، حیوان آزاری، توهین به اقوام و... دور بمانند. آنها کتابهایی را برای فرزندان شان انتخاب میکنند که علاوه بر داستان روان، در لایههای زیرین مفاهیم انسانی را
در بر داشته باشد. در این سنین است که شما ذائقه و فکر کودکتان را پرورش میدهید و سعی میکنید تا بهترین خوراک ذهنی را برای او فراهم کنید و کتابهایی انتخاب کنید که بتواند به افزایش و پرورش قدرت تفکر، مهارت دیداری و کلامی، اندیشه و رفتار او کمک کند. کتابهای مناسب فرصت درک بهتری به کودک میدهد. پس قبل از خرید کتاب باید بهعنوان والد، مربی و بزرگتر از خودتان سؤال کنید: آیا این کتاب مناسب است؟
هنگام خرید کتاب معیارهای کتاب مناسب را مرور کنید، آیا این داستان جزو کتابهایی که صرفاً برای لذت مطالعه است و صرفاً برای آشنایی کودک با کتاب و لذت مطالعه است یا جزو کتابهایی محسوب میشود که برای گفتوگو درباره موضوعی به کار میرود؟ یا مشکلی را که کودک دارد در داستان مطرح شده و فرصت و مجال گفتوگو را ایجاد میکند؟
در کنار خواندن کتاب به چه نکاتی باید تمرکز کرد و بعد از خواندن کتاب به چه کارهایی میتوان پرداخت که مفهوم این کتاب را بیشتر منتقل کند.
آیا کودک کتابی مشابه این را خوانده و درک کرده و چه واکنشی داشته؟ و...
بنابر این یک کتاب فقط یک کتاب نیست، یک دنیاست. دنیایی بهتر برای کودکانمان انتخاب کنیم.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#اینترنت
حرفهای فاطمه محمدبیگی نماینــــــــــــده مجلــــــس و از امضاکنندگان طرح ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی درباره اینترنت جنجالی شد. او گفت: «مقاصد فردی که از ۱۲شب تا ۶ صبح از اینترنت استفاده میکند، با مقاصد کاربران ۶ صبح تا ۱۲شب متفاوت است. نگذاشتم فرزندانم با فضای «اندروید» آشنا شوند؛ نگرانم که فرزند من در فضای اندروید وارد اینترنت شود و محتوای مستهجن ببیند.»
کاربران زیادی به این مسأله پرداختند و این نگاه را نقد کردند: «مراقب فضای اندروید باشید. ۱۲ شب به بعد هم برق رو قطع کنید»، «یکی تعرفه اینترنت رو به این نماینده مجلس نشان بده بعد بگه ۱۲ شب تا ۶ صبح تعرفههای شبانه خیلی خیلی ارزانتر است»، «ای کسانی که از ۱۲ شب تا ۶ صبح از اینترنت استفاده میکنید، اگر ریگی به کفشتون نیست چرا از ۶ صبح تا ۱۲ شب از اینترنت استفاده نمیکنید؟»، «من از امشب ساعت ۱۲میام توئیتر و تا ۶ صبح حواسم بهتون هست. اگه زبونم لال، مقاصدتون با کاربران ۶ صبح تا ۱۲شب متفاوت بود، اسمتون رو یادداشت میکنم میدم به خانوم محمدبیگی»، «من تا امروز فکر میکردم اینترنت ۱۲ شب تا ۶ صبح به خاطر خلوتی و ارزان بودن و سحر و جادوی سکوت شبانه است! نگو مقاصد فرق میکنه»، «وقتی بستههای اینترنت ۱۲ شب تا ۶ صبح ارزونتر و بهصرفهتره برای کسی که کلی فایل درسی و غیره باید دانلود کنه، در اون ساعات مقاصد شکل میگیره حتی اگه چشماش کاسه خون بشه! یا اونایی که شب کار هستن یا مثلاً دو تا پروژه و ترجمه انجام میدن واسه کمک خرج زندگی. یه کمی وضع معیشتی مردم رو ببینن»، «یعنی ایشون با ios مشکل ندارن؟»، «خانم محمدبیگی، نماینده محترم قزوین، منم غالباً نصف شبا از نت استفاده میکنم؛ اما به جون مامانم برای پیش پایاننامهام»، «اندروید چرا حالا؟»، «تصور کن ۵ صبح بیدارشی، اولین خبری که بخونی این باشه که فضای مسمومی وجود داره به اسم فضای اندروید»، «حمله به اندروید مغالطه بزرگی است که در آن ظرف به جای مظروف مینشیند، من میتوانم لیست بزرگی از کتابهایی را ردیف کنم که خواندن آن مصداق افساد است تا از کتابخوانی که این همه آن را تبلیغ میکنیم، دوری کنیم.»
مدرسه در سال کرونا
از روز شنبه که مدارس بازگشایی شد، معلمان و والدین از حال و هوای مدرسه و دانشآموزان نوشتند. دیروز هم این مسأله ادامه داشت و با توجه به شرایط همچنان یکی از مهمترین موضوعات روز است: «مدیر چه مسئولیتی قبول کنه؟ اصلاً مسئولیت همه بچهها با من، برن مریض بشن این مسئولیت چه فایدهای داره؟ مسئولیت ویروس رو مگه میشه به عهده گرفت اصلاً؟»، «خواهرم معلم اول ابتدایی تو یک مدرسه دولتی تو پاسداران که امسال دیگه بازنشست میشه. ۴۲ تا دانشآموز داره که دیروز ۳۰ تاشون اومدن و ۱۲ تاشون نه. دیروز رفته به مدیر گفته نمیتونم هم به اینا درس بدم هم برم برای اون ۱۲ نفر فیلم آموزشی ضبط کنم.»، «همسر رئیسم که دبیر یه دبیرستان دولتیه الان بهش زنگ زده و غر زده که کلاس رو تقسیم بر سه کردن و این مجبوره یه مبحث رو سهبار پشتسرهم درس بده.»، «بچههای مدرسه ما تو دو تا شفیت میان که تراکم کمتر بشه. گروه اول ساعت ۷ و نیم تا ۱۰. گروه دوم
۱۰ تا ۱۲ و نیم و ما هم قاعدتاً تا ۱۲ و نیم باید به هر دو گروه درس بدیم»، «امروز دقیقاً از ساعت ۷ و نیم تا ساعت ۱۲ توی کلاس سر پا بودم و فقط وسطش تونستم 10 دقیقه تو دفتر برای جلسه معلمان رو صندلی بشینم. باید تو کلاس بچرخم و رو نوشتن بچهها نظارت داشته باشم. ظهر که برگشتم، از نوک پام تا فرق سرم درد میکرد. فکر میکنم کمرم تا وسط سال متلاشی بشه»، «طرف میگه بچه رو فرستادم مدرسه وقتی برگشت، دیدم ماسکش عوض شده. ازش پرسیدم گفت ماسک دوستم قشنگتر بود، با هم عوض کردیم.»، «خواهر من که فعلاً بچهاش رو نفرستاد مدرسه. سال قبل هم که بیشترشو مدرسه نرفت ولی خوندن و نوشتن رو تو سطح خودش خوب یاد گرفت اما همش غصه بچههای جاهای خیلی دور رو میخوره، روستاهای بدون آنتن مخابرات که حتی تلفن هم ندارند چه برسه اینترنت. اونا که والدینشون سواد ندارند که تو درسها کمک کنند.»، «اگه خود کرونا منو نکشه، استرس مدرسه رفتن بیتا تو کرونا منو میکشه»، «آموزش وپرورش میگه والدین به مدرسه بروند و رعایت پروتکلها را ببینند. مدرسهای که دخترهام میروند مدیر و ناظمش از ورود اولیا به داخل حیاطش جلوگیری میکنند»، «به عنوان معلمی که تازه از مدرسه اومده باید عرض کنم رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس شوخی بیش نیست»، «سعی کنید با ماسک و دستکش و زندگی جدیدی که داریم کنار بیاین. اینقدر هم ماجرای مدرسه و بچههارو پیچیدهاش نکنین و غر نزنین.»
نام قریب در تاریخ ادب فارسی ماندگار میماند
شاه منصور شاه میرزا خواجه اُف
مسئول میز تاجیکستان در مؤسسه فرهنگی اکو
درگذشت دکتر بدرالزمان قریب، دانشمند نستوه، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ایرانشناس، زبانشناس، سغدی پژوه اهالی علم و فرهنگ را در سوگ عمیق نشاند. بدرالزمان قریب به اعتراف همه دانشمندان از بزرگترین و نامآورترین سغدی پژوهان بودند و تحقیقات و پژوهشهای ایشان را در حوزه زبانهای باستانی بهترین نمونه فعالیتهای پژوهشی ایشان میتوان عنوان کرد.
کتاب «فرهنگ سغدی» از تألیفات ماندگار دکتر قریب که از دو مجلد عبارت است، بیشک قله بلند آثار ایشان محسوب میگردد که حاوی واژگان و لغات و ترکیبات سغدی است و در این اثر متون بودایی، مانوی و مسیحی استخراج و در آن فراهم آمدهاند و بدون شک هر کسی در زمینه زبانهای باستانی و سغدی میخواهد پژوهشی انجام دهد، ناگزیر است به این فرهنگ روی آورد و بدون مطالعه و رجوع بر آن شاید بتوان گفت کار آن محقق ناقص بود.
بانو بدرالزمان قریب جان و تن خویش را وقف فرهنگ و ادب فارسی کردند و همچنانکه از زندگینامه ایشان مطلع شدیم، موصوف به خاطر انجام کارهای وزین و پربار حتی ازدواج نکردند و در یکی از
صحبت هایشان یادآور شدهاند که وقتی به کار تهیه و تدوین «فرهنگ سغدی» پرداختم و سرم را بالا کردم، دیدم سنم از هفتاد گذشته است. در واقع این ایثار و جانفدایی در راه گسترش علم و ادب است که نام نیکانی امثال بانو قریب را در صفحه تاریخ ادب فارسی ماندگار میکند.
در تاجیکستان، منطقه کم جمعیتی بهنام «یغناب»، در جغرافیایی صعب العبور واقع شده که ساکنان آن به یغنابی، یکی از شاخههای زبانهای ایرانی بخش شمال شرقی صحبت میکنند که به نوعی ادامه زبان سُغدی است.
یغنابیها تنها بازماندگان این زبان کهن هستند، از همین رو دولت تاجیکستان از راههای مختلف، همچون نظام آموزشی برای حفظ این زبان در تلاش است. دلیل محبوبیت خانم قریب میان تاجیکها نیز به دههها کار ارزشمندی باز میگردد که در این رابطه انجام دادند.
در کل کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، به جز چند دانشمند، کسی کاری جدی در این زمینه انجام نداده و از همین بابت انتشار فرهنگ زبان سُغدی انقلابی عظیم است. او موفق به دمیدن روح دوبارهای به زبان از یاد رفته جاده ابریشم شد؛ جادهای که در گذشته، پل ارتباطی مهمی میان تمدنهای کهن بوده است. تحقیقات و آثار خانم قریب همچون لطفی الهی، معماهای حل نشده زبان سُغدی را حل کرد و در نهایت به شکل دانشنامهای تمام و کمال پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
بنده بارها با سفارش دوستان و آشنایان از این کتاب برایشان تهیه نمودهام که اکثراً از دانشگاههای دوشنبه و خجند، سمرقند و مسکو و قازان بودهاند. امروز جای خالی دکتر قریب برملا احساس میشود و آرزو داریم روحشان شاد و مرقدشان پرنور باشد.
«نورگیر» و ریتم تند یک مواجهه
«نورگیر» از آندسته نمایشهای معروف تئاتر ملی انگلستان است که چندین و چندبار در اروپا و امریکا اجرا رفت و این اواخر و در قرنطینه هم یکی از نسخههای آن بهصورت آنلاین پخش شد و مخاطبهای میلیونی پیدا کرد. اولین اجراهای این نمایش با بازی بیل نیگی و کری مولیگان بهصورت هفتگی چیزی حدود
۸۰۰ هزار دلار فروخت تا به یکی از پرفروشترین تئاترهای دنیا تبدیل شود و حالا نسخهای از آن هم در شبکههای نمایش خانگی ایران قابل دسترسی است که میتوان با دیدن آن از تماشای یک تئاتر با ریتم تند و بسیار جذاب لذت برد. بسیاری از منتقدان جهان «نورگیر» دیوید هیر را یکی از بهترین نمایشنامههای انگلیسی میدانند که بیش از دو ساعت مخاطب را با خود همراه میکند. قصه از آنجا شروع میشود که کایرا و ادوارد با هم روبهرو میشوند و در این آشنایی خودشان را به هم معرفی میکنند. «نورگیر» با متن و اجرایی درخشان یکی از تجربههای موفق تئاتر مدرن است که در فضایی آپارتمانی و محدود چنان شخصیتهای محدودش را پیش روی مخاطب به تصویر میکشد و درون و برون آنها را عیان میکند که حتی لحظهای نمیتوان چشم از صحنه برداشت؛ حال چه در مقابل صحنه و چه برای ما دربرابر تلویزیون. ماجرای «نورگیر» از یک عصر تلخ سرد لندن شروع میشود وقتی معلم مدرسه، کیرا هالیس (کری مولیگان) از معشوق سابق خود، تام سرگارد (بیل نگی)، یک رستوران دار موفق و کاریزماتیک که همسرش اخیراً درگذشته، ملاقات میکند اما مسأله بین آنها یک جنگ خطرناک سر ایدئولوژیها و خواستههای متقابل است. دیوید هیر «نورگیر» نویسنده 29 نمایشنامه صحنهای است این نمایش هم سال 2015 برنده جایزه تونی برای بهترین احیای یک نمایشنامه شد و جایزه اولیویر برای بهترین نمایشنامه را هم از آن خود کرد. استیون دیوید دالدری کارگردان انگلیسی تئاتر و سینما، برنده جایزههای مختلف سینمایی از جمله گلدن گلوب و بفتاست و سه بار هم نامزد جایزه اسکار شده است. دالدری سال ۲۰۰۲ با کارگردانی فیلم ساعتها نامزد ۹ جایزه اسکار و مشهور شد.
عکس نوشت
خداداد شَکلزهی از نوازندگان برجسته ساز قیچک در سیستان و بلوچستان به دلیل بیماری مدتی است خانه نشین شده و میگوید زندگی اش دچار مشکلات زیادی شده است. او گفت: «این روزها حال من به هیچ وجه خوب نیست،چند روزی است که به خاطر بیماری در خانه افتادهام و نمیتوانم کار کنم؛همه درآمد من از هنر و موسیقی است ولی الان مدتی است که به خاطر بیماری نمیتوانم کار کنم. سرپرست 22 نفر هستم و بچههای کوچک دارم که همراه مادرهایشان پیش من هستند و الان به مشکل خوردهام. این روزها فشارم بالا و پایین میشود و گاهی بیهوش میشوم و در خانه میافتم. من مشکل قلبی هم داشتم و این روزها اصلاً حال خوشی ندارم ،حتی امکان تدریس موسیقی برای امرار معاش و کسب درآمد ندارم.»
شکل زهی از بیتوجهی مسئولان به شرایط زندگی اش گله کرده است.
به نام تاریخ
17 شهریور
امروز سالروز تولد بسیاری از چهرههای هنری و ادبی ایران است. چهرههایی که هرکدام نیاز به معرفی طولانی دارند اما اینجا نگاهی کوتاه به زندگی و آثارشان داشتهایم.
تولدها
رسول ملاقلی پور: کارگردان صاحب سبک سینمای دفاع مقدس اگر زنده بود امروز 56 ساله میشد. رسول ملاقلیپور کارش را با عکاسی آغاز کرد و پس از آن فیلم مستند و فیلم کوتاه «شاه کوچک» را ساخت که این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره وحدت شد و «نینوا» نخستین فیلم بلندش بود که سال 1363 ساخته شد. «بلمی به سوی ساحل»، «پرواز در شب»، «افق»، «مجنون»، «خسوف»، «پناهنده» و «نجات یافتگان» فیلمهای بعدی او بود و با «سفر به چزابه» بیشتر برای مردم شناخته شد. پس از آن هم فیلمهای «هیوا»، «کمکم کن»، «نسل سوخته»، «قارچ سمی»، «مزرعه پدری» و «میم مثل مادر» را ساخت. ملاقلیپور جایزه بهترین فیلم را برای «پرواز در شب» و «هیوا» در جشنواره فیلم فجر به دست آورد. او سال 1385 درگذشت.
نسیم ادبی: بازیگر تئاتر و سینما و تلویزیون سال 1355 به دنیا آمد. نسیم ادبی در رشته بازیگری تحصیل و کارش را بهصورت جدی با نمایش
«تنبور نوازان» به کارگردانی هادی مرزبان در سال 72 آغاز کرد. سال 75 برای اولین بار در یک سریال تلویزیونی بهنام «دوقلوها» بازی کرد و یک سال بعد با فیلم «زندگی» ساخته اصغر هاشمی وارد سینما شد. «خانه دختر»، «دوران عاشقی»، «ارغوان» و «آشفته گی» از فیلمهایی هستند که ادبی در آنها بازی کرده است. ضمن اینکه در این سالها او را در نمایشهای «سوگ سیاوش»، «زمستان»، «مرگ فروشنده»، «خانه برنارد آلبا»، «کسوف»، «خرده جنایتهای زناشوهری» و «قصه ظهر جمعه» دیدهایم اما نسیم ادبی بیش از همه با بازی در سریال «شهرزاد» در شبکه نمایش خانگی شناخته میشود. او چندین بار برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره تئاتر فجر شده است.
ستاره پسیانی: بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون سال 1364 به دنیا آمد. ستاره پسیانی که در خانوادهای هنرمند به دنیا آمد، اولین بار سال 1369 در نمایش «مجلس تقلید هفت خوان رستم» بازی کرد. «بهترین بابای دنیا» در سال 1370 اولین تجربه سینماییاش بود و او را پس از آن در فیلمهایی چون «موج سوم»، «ورود آقایان ممنوع»، «کوچه بینام»، «وارونگی»، «غلامرضا تختی»، «لتیان» و «خوب، بد، جلف 2» و نمایشهای «قصر موروثی خاندان فرانکشتاین»، «خدای کشتار»، «الیور توییست»، «باغ آلبالو»، «ننه دلاور و فرزندان او» و«گنگ خوابدیده» دیدهایم. او برای نمایش «صددرصد» جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره تئاتر فجر را به دست آورد.
آیدا پناهنده: کارگردان و فیلمنامهنویسی که با فیلم «ناهید» بیشتر شناخته میشود سال 1358 در چنین روزی به دنیا آمد. آیدا پناهنده رشته سینما خواند و کارش را با ساخت فیلمهای 16 میلیمتری آغاز کرد و «آن دست ها» اولین تجربه او در فیلم کوتاه بود که برنده جایزه نگاه نو در جشنواره فیلم کوتاه تهران شد. پس از آن با فیلم «روشناییهای شهر» در سال 1386 بیشتر شناخته شد و «ناهید»، «اسرافیل» و «تی تی» فیلمهای بعدی او هستند که فیلم «ناهید» برای او جایزه «آینده نویدبخش» را از جشنواره فیلم کن همراه داشت.
سالروز تولد کیوان علیمحمدی کارگردان، ناتاشا امیری داستان نویس، مژده الفت داستان نویس، الیا کازان فیلمساز امریکایی، احمدرضا قربانی بازیگر و کارگردان، محسن ابراهیمزاده خواننده، زکریا یوسفی نوازنده سازهای کوبهای، مهرداد بابایی شاعر، جمشید خانیان داستان نویس و نمایشنامه نویس، علی داوودی شاعر،
مجتبی عزیزیان شاعر، مجتبی هوشیار محبوب شاعر و علی مردانه بازیگر هم امروز است.
درگذشت
فرهنگ شریف: نوازنده برجسته تار سال 1395 در چنین روزی درگذشت. فرهنگ شریف متولد 1310 بود و بهدلیل علاقه پدرش به موسیقی و رفت و آمد با بسیاری از چهرههای موسیقی مانند مرتضی نی داوود نواختن ساز را از 4 سالگی از پدرش آموخت. او تنها شاگرد عبدالحسین شهنازی بود و در 12 سالگی نخستین تک نوازیاش بهصورت زنده از رادیو پخش شد و مورد توجه قرار گرفت. پس از آن در برنامه «گل ها» حضور داشت و کنسرتهای زیادی همراه چهرههایی چون اسدالله و حسین ملک اجرا کرد. او ابداعاتی در نحوه انگشتگذاری و مضراب زنی در نقاط مختلف سیمهای تار انجام میداد که باعث میشد سازش صدایی کاملاً متفاوت داشته باشد و بسیاری از هنرمندان معتقدند زیباترین صدای تولید شده از تار صدای ساز فرهنگ شریف بوده است. فرهنگ شریف کنسرتهای زیادی در ایران و جهان با خوانندگانی چون محمدرضا شجریان اجرا کرد و سالها بهعنوان یکی از بهترین استادان ساز تار مطرح بود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
ظرفیت استفاده از فضای مجازی به زندگی مان اضافه شده است
-
کتاب فقط یک کتاب نیست
-
شهروند مجـــازی
-
نام قریب در تاریخ ادب فارسی ماندگار میماند
-
«نورگیر» و ریتم تند یک مواجهه
-
عکس نوشت
-
به نام تاریخ
اخبارایران آنلاین