ایران درودی در جشن ۸۴ سالگی:
باشکوه زندگی کردم
ایران درودی هنرمند نقاشی که تولد 84 سالگیاش را بههمراه دوستدارانش در فضای مجازی جشن گرفت، آرزو کرد که شاهد افتتاح موزهاش باشد.
این بانوی هنرمند که این روزها به خاطر شیوع کرونا در قرنطینه خانگی بسر میبرد، شامگاه شنبه 15 شهریور ماه در یک برنامه آنلاین در صفحه اینستاگرامش از مردم خواست دعا کنند تا بتواند در دوران حیات خود شاهد افتتاح موزه ایران درودی باشد.
او که همزمان با صحبتهایش برخی از آثاری را که در ایام قرنطینه خانگی خلق کرده بود به مخاطبان نشان داد، از حس و حال خوب خود به هنگام نقاشی کردن سخن گفت: «وقتی به آتلیه میروم با دنیا قطع ارتباط میکنم و اگر دنیا به هم بریزد هم اصلاً متوجه نمیشوم و در واقع گذر زمان را حس نمیکنم و غرق در نقاشی میشوم.»
درودی ادامه داد: «راز مهم زندگی من جسارت، صداقت، احترام بههمه هموطنانم و انسانها و عشق به حرفهام است. مهمترین انگیزه زندگیام این است که بتوانم روزی لیاقت داشتن اسم «ایران» را به دست بیاورم، البته فکر میکنم با عشق شما مردم عزیز، تا حدودی توانستهام این لیاقت را به دست آورم.» این نقاش پیشکسوت یادآور شد: «برای همه شما عشق و مهمتر از آن ایمان آرزو میکنم؛ روزی مسأله سختی برایم پیش آمد و نمایشگاهم در سازمان ملل به مشکل خورد. آن زمان از خودم پرسیدم بزرگترین آرزوی من چیست و به این نتیجه رسیدم این است که ایمانم به خدا بیشتر شود. ایمانم آنقدر زیاد است که از هیچ چیزی در زندگی نمیترسم؛ حتی از مرگ. من یکی از ثروتمندترین آدمهای روی زمین هستم، چون دوستان خوبی دارم و آنها را نگه میدارم. دوستان خوب ثروتهای واقعی هر انسانی هستند.» او با بیان اینکه تمام زندگیام را به عشق هموطنانم سپری کردهام، خاطرنشان کرد: «دوست دارم موزهام را نه برای خودم، بلکه برای مردم ایران بسازم و به همین خاطر هم ۱۹۵ اثر را به ملت ایران هدیه کردهام، پنج سال و نیم صبوری کردم تا بتوانم مجوز موزهام را بگیرم؛ از شما هم میخواهم دعا کنید که بتوانم موزهام را افتتاح کنم و بعد بروم. میدانم مرگ با شکوهی خواهم داشت، چراکه باشکوه زندگی کردم، عاشقانه دیدم و از مشکلات زندگی گذشتم. من از همه لحظاتم لذت بردم و قدر زندگی را لحظه به لحظه میدانم. در این سن تا ۶ صبح نقاشی میکنم و همچنان مینویسم و از شما هم خواهش میکنم همانند من زندگی را پر از عشق و امید ببینید.» درودی همچنین در بخش پایانی سخنان خود اعلام کرد که کتاب صوتی زندگینامه او با عنوان «در فاصله دو نقطه...!» با صدای پیام دهکردی این روزها در حال آمادهسازی است و تا چهار ماه دیگر منتشر میشود.
دور تازه اکران سینماها با نمایش چند فیلم جدید آغاز شد
این گیشه گرم میشود؟
نرگس عاشوری
خبرنگار
بعد از تعطیلی موقت سینماها به دلیل آغاز ماه محرم و در حالی که با نزدیک شدن به پاییز، مدارس هم باز شدهاند، دور تازه اکران سینماها شروع شده است. بخشی از بار اکران بر فضای مجازی است و فیلم «بنفشه آفریقایی» ساخته مونا زندی از سهشنبه 11 شهریورماه به صورت آنلاین نمایش داده میشود. فاطمه معتمد آریا، رضا بابک و سعید آقاخانی بازیگران این فیلم هستند، اگرچه تجربیاتی که در سینمای آنلاین صورت گرفته فروش بالایی نداشته اما فیلمهایی که متعلق به جریان هنری هستند ترجیح میدهند از این بستر به جای اکران در سینماها استفاده کنند. «بنفشه آفریقایی» میتواند به گیشه اکران آنلاین گرما بدهد. «قتل عمد» (سعید دولتخانی)، «لتیان» (علی تیموری)، «حمال طلا» (تورج اصلانی) که از مدتی پیش اکران آنلاین شدهاند همچنان نمایش داده میشوند و البته هیچ کدام نتوانستهاند رونق یا اتفاقی ویژه در بستر مجازی رقم بزنند. نمایش این فیلمها در پلتفرمهایی چون نماوا و فیلیمو ادامه دارد. برای تماشای این فیلمها، کافی است بلیت فیلم را به صورت آنلاین به قیمت 20 هزار تومان تهیه کنید. نکته قابل توجه اینکه حداکثر تا 8 ساعت از زمان تهیه بلیت فرصت خواهید داشت هر فیلم را تماشا کنید.
فیلمهای هنری متقاضی اکران
اما در حالی از روز چهارشنبه دو فیلم جدید به اکران سینماها اضافه میشوند که نمایش فیلمهای «خوب، بد، جلف ۲ ؛ارتش سری» (پیمان قاسمخانی)، «زنها فرشتهاند ۲» (آرش معیریان) و «تا ابد» (امید امین نگارشی) هم ادامه خواهد داشت. نکته جالب توجه اینجاست که فیلمهایی متقاضی اکران هستند که وجه هنری بیشتر و وجه تجاری کمتری دارند. به نظر میرسد با شکست فیلم «خوب، بد، جلف 2» (پیمان قاسمخانی) فیلمسازان ترجیح میدهند آثاری را اکران کنند که مخاطب محدودتری دارند اما میتوانند در نبود فیلمهای تجاری دیده شوند. نمایش فیلمها در گروه هنر و تجربه با اکران فیلمهای «منگی» (رسول کاهانی)، «وقتی پروانه شدم» (آرش زارع)، «پرو» (بهزاد نعلبندی)، «خط باریک قرمز» (فرزاد خوشدست)، «یلدا» مسعود بخشی، «شهر سوخته» (ناصر پویش) و... هم ادامه دارد و این بخش مانند گذشته در حاشیه سینمای اصلی به کار خود ادامه میدهد.
در انتظار شوکی از جنس «tenet»
در روزهای آغاز بازگشایی سالنهای سینما، اکران همزمان فیلمهای «شنای پروانه» محمد کارت و «خوب، بد، جلف 2؛ ارتش سری» پیمان قاسمخانی هم نتوانست رغبت مخاطبان را برای حضور در سالنهای سینما جلب کند. حالا با تعطیلی طولانی مدت سالنها در دهه اول محرم و پرهیز از اکران فیلمهای کمدی در این ایام که حدود دوسالی است باب شده، کارشناسان معتقدند طبق تجربه جهانی اکران «tenet» کریستوفر نولان، نمایش فیلمهایی میتواند نجات دهنده باشد که شوکی بزرگ به سینما وارد کند و مخاطب عمومی سینما را ترغیب به حضور در سالنهای سینما کند. به اعتقاد صاحبنظران این حوزه، با گذشت حدود 6 ماه از شیوع ویروس کرونا، کم کم اعتماد مخاطب برای حضور در سالنهای سینما هم بیشتر شده و اکران یک فیلم کنجکاویبرانگیز میتواند او را برای آمدن به سینما وسوسه کند. اکران این فیلمها البته به جلب رضایت صاحبان فیلم و تضمین بازگشت سرمایه آن از سوی سازمان سینمایی نیاز دارد. در نهایت مسأله این است که پس از بازگشایی نخستین سینماها و شکست فیلمها و اتفاقاتی که سینماداران را ناامید و بدهکار کرد، به نظر میرسد اکران 99 در نیمه دوم سال هم شاهد رخدادی قابل توجه نخواهد بود. باید پذیرفت که سینماهای ایران مانند سینماهای جهان، امسال را با رکود و رخوت سپری خواهند کرد. برگزاری آنلاین جشنوارهها یکی پس از دیگری و پناه بردن اغلب سینماگران به اکران آنلاین شاید رمقی به سینما بدهد اما نمیتواند مردم را به سالنهای سینما بازگرداند. باید بپذیریم سینماداری مثل همه مشاغل این روزها، گرفتار بحرانهایی عدیده است. هر سال نیمه دوم سال سینماها روزهای سردی را میگذرانند و امسال این وضعیت پیچیدهتر شده است. شاید بهتر این باشد که جامعه سینمایی شرایط را بپذیرند و با تدبیر و جدی گرفتن نمایش فیلمها بر بستر فضای مجازی، تا اندازهای بحران نمایش فیلم در سینماها را کمرنگ کنند.
جشن روز ملی سینما با بلیت نیمبها
آغاز اکران دو فیلم سینمایی «کاکا» به کارگردانی علی ســـــــــــرآهنگ و «بیحسی موضعی» حسین مهکام از روز چهارشنبه 19 شهریور ماه در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش به تصویب رسید. آنطور که مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش به «ایران» گفت قرار است از چهارشنبه هفته آینده 26 شهریورماه به مناسبت هفته دفاع مقدس، «آبادان یازده 60» مهرداد خوشبخت هم به چرخه اکران اضافه شود. «روزهای نارنجی» آرش لاهوتی و «آقای سانسور» ساخته علی جبارزاده از دیگر فیلمهایی هستند که از همین تاریخ روی پرده سینماها میروند. از دیگر مصوبات روز گذشته (16 شهریورماه) این شورا نیمبها شدن بلیت سینماها در روز جمعه 21 شهریورماه به مناسبت روز ملی سینماست.» علاوه بر فیلمهایی که به تازگی به چرخه اکران اضافه میشوند، نمایش عمومی دیگر فیلمها هم ادامه دارد. به گفته شایسته، شورای صنفی نمایش تا پایان امسال قصد ندارد تاریخ اتمام اکران فیلمی را اعلام کند: «ادامه اکران فیلمها بستگی به توافق سینمادارها و صاحبان فیلمها دارد. هر فیلمی تا هر زمانی که ظرفیت اکران و جذب مخاطب داشته باشد میتواند روی پرده سینما بماند.» دبیر شورای صنفی نمایش همچنین در گفتوگو با «ایران» از تلاشهای این شورا برای بازگشت رونق به سینماها گفت. به گفته مرتضی شایسته قرار است روز یکشنبه 23 شهریورماه اعضای این شورا در دیدار با مدیران دفاتر پخش و رؤسای برخی صنوف درباره اکران سینما هماندیشی داشته باشد. او از بازدید اعضای شورای صنفی نمایش از سینماهای کشور هم خبر داد و تأکید کرد: «گزارش بازدید اعضای شورای صنفی نمایش از سینماها در جلسه روز یکشنبه ارائه شد. طبق این گزارش تمام پروتکلهای بهداشتی با دقت و صحت کامل در سالنهای سینما اجرا میشود. قدردان کارکنان و مدیران سینما هستیم که با وسواس و دقت در مراعات نکات بهداشتی سلامت مخاطبان سینما را تضمین میکنند.»
کارگردان بوشهری از دغدغه و فعالیتهای تئاتری در این استان میگوید
دست روی دست نگذاشتیم
محسن بوالحسنی
خبرنگار
جهانشیر یاراحمدی بازیگر و پژوهشگر تئاتر در استان بوشهر است و نویسنده کتابهایی از جمله «نمایش در بوشهر از آغاز تا امروز»، «نمایش در خارگ»، «از گهواره تا بهشت»، «تعزیه و تعزیهخوانی در بوشهر»، «زن و آیین در جنوب ایران». یاراحمدی که در بیش از سی نمایش در جشنوارههای معتبر ملی چون فجر، دفاع مقدس، ایران زمین، تک، طنز، آیینی سنتی و... ایفای نقش کرده است، سال ۸۹ بهعنوان یکی از 30 چهره تأثیرگذار تئاتر پس از انقلاب در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر مورد تجلیل قرار گرفت. او در گفتوگو با «ایران» از چالشهای این روزهای تئاتر استان بوشهر میگوید.
تحلیل شما از وضعیت و شرایط تئاتر استان بوشهر چیست و به نظر شما چه چالشهایی پیش روی آن قرار دارد؟
تئاتر استانها بهطور کلی دردهای مشترکی دارد اگر چه برخی از مصائب نیز جغرافیاییاند؛ یعنی ممکن است در برخی استانها باشد و در برخی دیگر نه، یا باشد با شکل و شمایل دیگری. این دردها گاهی درونیاند و گاه بیرونی. درونیها بیشتر تیشههاییست که خود بر اثر ناآگاهی، خودخواهی و سوءمدیریت بر پیکر نحیف تئاتر وارد میکنیم بیآن که بدانیم چه لطمهای داریم بر این پیکر میزنیم و دردهای بیرونی ریشه در نگاه از بالا به پایینی دارد که اصولاً از پایتخت به استانها بوده و هست و خواهد بود. این نگاه از بالا به پایین، اگر چه گفتن و نوشتن دربارهاش ساده مینماید ولی آرامآرام تیشهای زهرآلود بر پیکر فرهنگ بومی وارد کرده که شاید تنها آنها که بر آن مکث میکنند متوجهاش باشند. اینکه پایتخت جای مهمی است، اینکه پایتخت برای هنر هزینه است و بودجه است و در استانها نیست باعث شده هنرمند استانی برای رسیدن به آنجا خود را همسو کند، خود را ترجمه کند، خود را به هزار رنگ و لعابی درآورد که ماحصلش میشود دور شدن از فرهنگ بومی خود تنها به صرف اینکه برای هنرش آنجا میتواند حمایتی بگیرد. قصه پرغصهای است این جریان. بعد از سه دهه، در دوره مدیریت مهدی شفیعی در هنرهای نمایشی، او با شناخت و آگاهیاش از تئاتر استانها، تلاش کرد تا این مسیر را اندکی تغییر دهد و داد، اما باز هم بعد از او آن مسیر حمایتی به محاق رفت. این روضه میتواند زمان زیادی ببرد با تحلیلهای انبوه ولی خلاصه کنم که این دردها بر پیکر تئاتر استانها به مرور زخمی عمیق ایجاد کرده که حالا حالاها امیدی به درمانش نیست؛ مگر معجزهای.
با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تئاترها با چه شرایطی درگیر شدید. چه شرایطی را در این چند ماه تجربه کردید؟
ما از همان اول قافیه را به کرونا نباختیم و تمام احتیاطهای لازم را در کار گرفتیم. بندر است و بازارش، ساحل است و دریاش. بنادر محل رفت و آمد مستمر است هم از مرز خاکیاش هم از مرز دریاییاش. پس مردم همت کردند، خودجوش، پیش از آنکه ستادی به نام کرونا تشکیل شود خودشان تصمیم گرفتند بازارها را تعطیل کنند و سرانجام نتیجه مطلوب بود و استان بوشهر سفیدیاش به چشم آمد؛ اما سرانجام همه چیز فرو ریخت و ما از وضعیت سفید به قرمز و به هشدار رسیدیم و روزهای تلخی را سپری کردیم. تابستان بوشهر، پاییز بود؛ برگ ریزانی از هجرت تلخ آدمهایی که دستشان بههیچ جا بند نبود و چه بسیار نامآوران و اسطورههایی که در این دوره از دست دادیم. برای جمعیت کم استان بوشهر، مرگ بیش از ۴۰۰ نفر تا تاریخ امروز ۲۶ مرداد ماه، تلخ است. خیلی تلخ.
وضعیت امروز چطور است؟ آیا جایگزینهایی برای تعطیلیهای پیش آمده داشتید؟
تئاتر نیز به تعطیلی رفت. در روزهای سفید اولیه، با مردم و جامعه همراه شدیم تا شرایط عادی شود؛ نشد اما در وضعیت قرمز و هشدار تعطیلیها ادامه پیدا کرد تا امروز که هنوز هیچ نقطه فعالی در حوزه تئاتر در استانمان به هیچ شکلی نداریم؛ فدای سر سلامتی مردم نازنینمان. ما دست روی دست گذاشتیم. نه! مگر میشود. دری بسته شد، اما درهای دیگری گشودیم و با همکاری نهادهای مختلف رویدادهای مهمی را رقم زدیم. مثلاً نهمین جشنواره نگین خلیج فارس را با حضور شش کار صحنهای و سه کار خیابانی بهصورت مجازی در فروردین ماه و بههمت و تلاش منطقه اقتصادی انرژی پارس برگزار کردیم. سپس جشنواره «نمایشخانه» بههمت دفتر امور اجتماعی استانداری بوشهر و سمن نیمدری سبز بهصورت ملی برگزار کردیم با شعار: «هر خانه یک تماشاخانه» که در واقع ترغیب مردم برای ماندن در خانه بود که بیش از ۱۶ استان کشور در آن بهصورت مجازی شرکت کردند و آثار ارائه و داوری شد و اختتامیه آن نیز با حضور معاون امور اجتماعی وزیر کشور، مدیرکل هنرهای نمایشی و هنرمندان برگزیده بهصورت ویدئو کنفرانس در یازده استان کشور برگزار شد. یک جشنواره مونولوگ هم در استان برگزار کردیم که مرحله مرحله است و الان وارد مرحله نهایی شده که اختتامیه آن را بعد از دهه اول محرم برگزار میکنیم. ضمن اینکه یک سری برنامههای آموزشی داریم که بهصورت مجازی انجام میشود. مثلاً کارگاه آنلاین نمایشنامهنویسی که علیرضا کوشک جلالی از آلمان برای نویسندگان استان بوشهر برگزار میکند و چند رویداد آموزشی دیگر و نیز انتشار چندین کتاب از نویسندگان استان.
در جشنواره ونیز مطرح شد
انتقاد مجید مجیدی از تحریمهای امریکا علیه کشورمان
جشنواره ونیز در حالی میزبانی اکران «خورشید» را برعهده داشت که مجید مجیدی، کارگردان این فیلم در خلال نشست خبری، از تحریمهای غیرانسانی امریکا علیه ایران انتقاد کرد.
آن طور که در خبرگزاریها آمده، مجیدی با تشریح بیشتر این مسأله در خلال نشست رسانهای که روز گذشته بعد از اکران فیلم خورشید در جشنواره فیلم ونیز برگزار شد، ادامه داد: «همین الان که با شما صحبت میکنم، در وضعیت کرونایی قرار داریم که یک درد مشترک جهانی است و بد نیست بدانید یکی از معضلات مهم کشور من بحث تحریمهای دارویی است. در این شرایط سخت دارو وارد کشور ما نمیشود چرا که امریکا تحریممان کرده است. ۴۰ سال است در این شرایط سخت ناشی از تحریمهای غیرانسانی امریکا، مردم ایران زندگی میکنند.» او در پاسخ به سؤالی درباره نسبت معضلات اجتماعی بهتصویر کشیده شده در این فیلم با وضعیت امروز کشورمان، گفت: «آنچه در این فیلم روایت میشود، روایت یک معضل جهانی است و محدود به یک کشور خاص نمیشود. اما میتوان گفت آسیبهایی که برخی کشورهای خاورمیانه به دلیل جنگافروزیها متحمل میشوند، بیشتر است. ماجرای این فیلم، یک داستان جهانی است و محدود به یک کشور و دولت خاص نیست.» مجیدی با تأکید بر اینکه کشورهای اطراف ایران مدام در جنگ به سر میبرند، از این گفت که ما در یک منطقه پر از بحران هستیم و ادامه داد: «در چنین شرایطی متأسفانه آسیبهای این بحرانها هم بیش از هر چیز متوجه بچهها و خانوادهها است. خانوادههای بیبضاعت مدام فقیر و فقیرتر میشوند و این شرایط معضلاتی را برای همه جوامع بخصوص کشور ما به همراه داشته است.»
مجیدی در توضیح چالشهایی که در ساخت فیلم خورشید با آنها روبهرو شده نیز گفت: «برای این فیلم، سختترین کار انتخاب بچههایی بود که خودشان کودککار و با فضای کار در خیابان و مترو آشنا باشند. این یک چالش جدی برای ما بود که در نهایت به انتخاب ترکیب فعلی حاضر در فیلم منتهی شد. امیدوارم فیلم «خورشید» به این بچهها و دیگر کودکانکار نه فقط در ایران که در کل جهان کمک کند تا شرایط بهتری داشته باشند.»
نخستین نشست پانزدهمین هیأت مدیره خانه سینما روز شنبه پانزدهم شهریور ماه برگزار شد و پس از گفتوگو و تبادل نظر درباره وظایف پیش روی هیأت مدیره، انتخابات داخلی صورت پذیرفت که برمبنای آن محمد علی نجفی بهعنوان رئیس، علیرضا نجفزاده بهعنوان نایب رئیس، روانبخش صادقی بهعنوان دبیر و علی قائم مقامی بهعنوان سخنگوی هیأت مدیره خانه سینما برگزیده شدند./ روابط عمومی خانه سینما
رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم در پیامی درگذشت اسماعیل سعادت را تسلیت گفت./ایسنا
یک فیلم ترسناک با بازی جورج کلونی و لورا درن ۴۰ سال پس از ساخته شدن اکران میشود. «گریزلی ۲»، فیلمی ست که سال ۱۹۸۳ ساخته شد و هرگز اکران نشد./مهر
رحمت امینی، کارگردان تئاتر از آمادهسازی نمایش «آوازخوان طاس» به دو زبان فارسی و فرانسوی خبر داد. «آوازخوان طاس» از مشهورترین نمایشنامههای اوژن یونسکو نمایشنامهنویس مشهور فرانسوی است که تاکنون اجراهای متعددی با کارگردانی هنرمندان مختلف داشته است./ایسنا
باشگاه فیلم سوره در نظر دارد سریالی تاریخی و اکشن با نام «نغمه» را در ۲۶ قسمت بسازد و در حال حاضر مذاکره برای انتخاب کارگردان این پروژه را آغاز کرده است./مهر
بازیگر فیلم «جدایی» کلود شابرول که در انیمیشن «پوکاهانتس» نیز صداپیشگی کرده بود در ۹۲ سالگی درگذشت./مهر
شورای صدور پروانه ساخت سازمان سینمایی در جلسه اخیر با ساخت ۸ فیلمنامه موافقت کرد./مهر
محمـــــــــد اصفهانی در تازهتریـــــن فعالیت موسیقایـــی خود تک آهنگ «به نگاهی» به آهنگسازی فرید سعادتمند را در دسترس مخاطبان قرار داد./مهر