گزارش میدانی «ایران» از بازار جدید پارکینگهای اجارهای در برخی از مناطق تهران
جای پارک را چند میخری؟
حمیده امینی فرد
خبرنگار
در تهران حالا حدود 5 میلیون خودرو در رفت و آمدند. هر خودرو به فضای پارکی حدوداً 2 و نیم در دو متر نیاز دارد. سالانه حدود 500 هزار خودرو به کلانشهر تهران اضافه میشود. هر راننده برای پیدا کردن جای پارک در برخی مناطق پرتردد، حدوداً 20 دقیقه زمان صرف میکند. حدود 20 درصد ترافیک خیابانها نیز ناشی از توقف خودروها برای خالی شدن جای پارک است. اینکه به ازای این تعداد خودرو چقدر جای پارک در تهران تعبیه کرده اند، اما هنوز معلوم نیست!
اجاره پارکینگ خانهها به زبانآموزان
از خیابان گاندی که به سمت شمال میپیچید، نرسیده به میدان ونک، وارد کوچه پر ترددی میشوید که به مؤسسههای زبانش معروف است. یک مؤسسه قدیمی اسم و رسم دار که روزانه لااقل پذیرای 100 زبان آموز است. از ابتدا تا انتهای کوچه اگر شرکتها، مؤسسات و خانههای مسکونی را نادیده بگیرید، نهایتاً برای زبانآموزان این مؤسسه، 5 جای پارک بیشتر پیدا نمیکنید، در حالی که روزانه لاقل 50 زبانآموز با خودروهایشان در این کوچه تردد میکنند. از این اعداد و ارقام تعجب نکنید، دو ساختمان بزرگ مسکونی، درست در اطراف این مؤسسه، 4 پارکینگ خود را برای اجاره گذاشتهاند. به این صورت که از ساعت 9 صبح که شروع اولین کلاس است، وقتی پارکینگهای واحد مسکونی خالی میشود، یک نفربه نام نگهبان در جلوی در میایستد و زبانآموزان را به داخل راهنمایی میکند، بسته به ساعات کلاسها، قیمتها متغیر است، از آنجا که معمولاً هر کلاسی بیش از 4 ساعت طول میکشد، رقمها از 20 هزار تومان شروع شده و به صورت ماهانه به 400 هزار تومان هم میرسد. برای همین چند جای پارک، خیلیها حاضرند مبالغ بیشتری هم بپردازند. زبان آموزان متقاضی میگویند هر روز لااقل نیم ساعت را به دنبال جای پارک در خیابانهای اطراف بودند که علاوه بر افزایش مصرف سوخت و نگرانی از سرقت و تصادف، حالا با خیالی راحت پارک میکنند و به کلاسهایشان میرسند، جالب اینکه هزینه پارکینگ بعضی خودروها، بیشتر از هزینه برگزاری کلاسها میشود، اما دانشجویان باز هم تمایل دارند تا با پرداخت هزینهای بیشتر، خیالشان از بابت جای پارک راحت باشد. نگهبان یکی از این واحدهای مسکونی که از کار جدیدش راضی است، میگوید اهالی ساختمان به جای اینکه ماهانه یک میلیون تومان به حساب من واریز کنند، فقط 50 هزار تومان میریزند، اما به من اجازه دادهاند در ساعاتی که خانه نیستند، پارکینگشان را به زبانآموزان اجاره دهم. من هم با چند نفر توافق کردهام و آنها مشتریهای ثابت من هستند، اما گاهی هم تعدادشان فرق میکند و حتی اگر کسی اصرار داشته باشد، سوئیچ را میگیرم و خودروها را جلوی یکدیگر پارک میکنم، هم کار آنها راه میافتد و هم من و هم اهالی ساختمان راضی هستیم.
پرداخت روزی 10 هزار تومان برای پارک ماشین به کارگر ساختمانی
گذرتان که به یکی از میادین فرعی خیابان سهروردی شمالی میافتد، بویژه بعد از کرونا، محال است که اگر شانس یارتان نباشد، بتوانید کمتر از 15 دقیقه به جای پارک دلخواهتان برسید، کارمندان شرکتهای خصوصی و دولتی بخوبی میدانند در شرایطی که ساعت اجرای طرح ترافیک بیشتر شده، حداقل باید یک ساعت را در خیابانها و کوچههای اطراف سرگردان باشند تا بالاخره یک نفر جای پارک محبوبشان را خالی کند. اما برخیها راه حل مسأله را پیدا کردهاند. برخی کارمندان این حوالی، یک ساختمان نیمه کاره درحال ساخت را نشان کرده و با یکی از کارگرها به توافق رسیدهاند تا در ازای پرداخت روزی 10 هزار تومان، جلوی ساختمان را خالی نگه دارد. او هم حالا مشتریهای ثابت خود را میشناسد، روزی لااقل به دو نفر، معبر عمومی را اجاره میدهد و از درآمد ماهانهاش هم راضی است. زمان تخلیه مصالح هم سوئیچ را از صاحب خودرو میگیرد و با مدیریت خودش کار را جلو میبرد.
یا پول بده یا پاره آجر روی ماشینت است
در یکی از کوچههای فرعی محله یوسفآباد به سمت میدان فاطمی هم دوباره به همین مشکل برمیخورید. یک کارگر حدوداً 23-24 ساله یک صندلی درب و داغان کهنه را جلوی درب فلزی نیمه باز یک ساختمان نیمه کاره گذاشته و به محض اینکه ببیند خودرویی چند بار عقب و جلو میرود تا بلکه یک نفر جای پارکش را خالی کند، با عجله به سمت او میدود و پیشنهاد میدهد که جلوی در بگذارد و برگردد. او در ازای انجام این کار ظاهراً خیر 15 هزار تومان ناقابل طلب میکند. توجیهش هم اینست که ساعتها بگردی، جای پارک پیدا نخواهی کرد و بهتر از اینست که جریمه شوی و یا به خودروات آسیب وارد شود. راننده هم کم کم وسوسه میشود، وجه را پرداخت میکند و اما قصه در همین جا تمام نمیشود... خودروی بعدی که از راه میرسد، نمیخواهد به این راحتیها زیر بار حرف زور برود، میگوید: «ماشینم رو همین جا میذارم، پولم نمیدم! تو هم برو شکایت بکن» کارگر ساختمان به کنایه میگوید: «پس اگر برگشتی و یک آجر رو سقف ماشینت سقوط کرد، تو هم برو و شکایت کن! تابلو رو هم ببین» اشاره میکند به تابلوی قرمز رنگی که تأکید میکند احتمال سقوط مصالح وجود دارد، چند دقیقه بعد راننده عصبانی سریع از مهلکه فرار میکند...
اجاره جای پارک برای تست کرونا
در جلوی یکی از بیمارستانهای معروف پایتخت که حالا ساختمان مجزایی را برای تست کرونا در نظر گرفته، محال است بتوانید جای پارک پیدا کنید، در دور و اطراف هم خبری از پارکینگ طبقاتی یا عمومی نیست. اما نگران نباشید، درست روبهروی کوچه بیمارستان، یک نفر صندلی گذاشته و چهره مستأصل و درمانده شما را که ببیند، با آرامش به سمتتان میآید، خودروی پرایدش را از پارک درمیآورد و بسته به ساعاتی که توقف میکنید، مبلغی را پیشنهاد میدهد. معمولاً مبالغ از 5 هزار تومان تا 30 هزار تومان متغیر است. جالب اینکه این فرد از ساعت 6 صبح سرو کلهاش پیدا میشود و با پرایدش طوری پارک میکند که بتواند لاقل برای دو خودرو جای پارک باز کند. خودش میگوید از همان ساعتهای اولیه معمولاً مشتری دارد، اما بعدازظهرها بسته به خودروی مشتری، قیمت پرت میپراند و راننده درمانده و عصبانی هم برای اینکه کارش راه بیفتد، هر مبلغی را میپردازد و میرود. به قول خودش این روزها کار و کاسبیاش سکه شده، اغلب مردم برای تست مراجعه میکنند و چون مرکز خصوصی است، مشتریهای دست به نقدی هم دارد که حاضرند برای انجام یک تست 20 دقیقهای، 15 هزار تومان پول پارک بدهند! مرد اعتراف میکند که بعد از بازنشستگی به جای اینکه با مسافران و خیابانها سر و کله بزند، همین یک جای پارک را به منبع درآمد ماهانهاش تبدیل کرده که از ابتکار عملش هم راضی است.
نگهداری جای پارک برای کارمندان رده بالا
راننده آقا بعد از ساعتها گشتزنی، بالاخره کمی جلوتر از در ورودی یکی از ادارات دولتی جای پارک پیدا میکند، اما هنوز پارک دوبلش تمام نشده، نگهبان با داد و فریاد خودش را میرساند تا به او بفهماند این پایههای قرمز رنگ نمایشی نیست! او موظف است برای کارمندان رده بالا، یک جای پارک خالی نگه دارد. کارمندان هم معمولاً ماهانه به او دستخوش میدهند، راننده که اعتراض میکند، او را با پنچر کردن خودرواش تهدید میکند و میرود، مرد میگوید ای کاش زودتر کرونا تمام شود تا با مترو تردد کند.
پارکینگ سیار
نگهبان مهدکودک، رمپ ورودی را به پارکینگ سیار تبدیل کرده است، یک نفر روی پل میگذارد و دیگری هم جلوی مهدکودک پارک میکند. مشتریهای ثابت که معمولاً از مربیان مهد هستند، ماهی 50 هزار تومان میدهند و مشتریهای عادی هم روزی 5 هزار تومان! راننده خانم میگوید حاضرم هر مبلغی که باشد بپردازم، اما از محل کارم دور نشوم، شبها مخصوصاً در زمستان تا به خودروام برسم، از ترس سارق یا مزاحم جانم به لبم میآید...
زهرا نژاد بهرام، عضو شورای شهر تهران به «ایران» میگوید: «شورا و شهرداری در این دوره به دنبال رویکرد انسان محور نه خودرومحور در شهر هستند، حتی شهردار تهران با دوچرخهسواری در سهشنبههای بدون خودرو بر این نگاه تأکید دارد، من معتقدم رویکرد تأمین پارکینگ دارای اشکال است، چراکه باعث تقویت خودرومحوری در شهر میشود. البته ما در برخی مناطق مثل محله اتابک به دنبال پارکینگهای محلهای رفتهایم، اما نباید اصرار داشته باشیم تا تمام کوچهها و خیابانها به پارکینگهای سیار تبدیل شود. این پارکینگهای محلهای هم محدود هستند. سؤال این است چرا برخیها باید در پارکینگهایشان 3 تا 4 خودرو نگهداری کنند یا چرا باید به ازای تمام افراد خانواده، یک ماشین وجود داشته باشد؟ شهر نباید تاوان سرمایهدار شدن قشر خاصی را بدهد. ما به این افراد حق نمیدهیم، قرار هم نیست شهر را قیمتگذاری کنیم. اما طرح پارک حاشیهای که به صورت آزمایشی در منطقه 2 تهران اجرا شد، نمونه موفقی بود که افراد به ازای پرداخت هزینه بعد از 30 دقیقه رایگان، پارک کنند، این طرح میتواند در مناطق دیگر هم اجرا شود تا جای پارک نظاممند شده و در عین حال مسیرها هم کدگذاری شود. تأکید دارم که باید جلوی تقاضا را بگیریم تا عرضه به وجود نیاید.
اجرای طرح «۲۲ خیابان بدون خودرو» در پایتخت
امروز به مناسبت روز جهانی بدون خودرو، 22 خیابان در 22 منطقه تهران از ساعت 16 تا 18 بسته میشوند تا شهروندان بتوانند با خیالی آسوده و بدون مزاحمت خودروها لااقل برای دو ساعت در این خیابانها پیاده روی کنند. در این خیابانها البته برنامههای جذاب فرهنگی با محوریت مقابله با کرونا هم برگزار میشود. معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه روز جهانی بدون خودرو امسال مصادف با روز سهشنبههای بدون خودرو شده است، به ایسنا گفته: امروز شهردار تهران با حضور تعدادی از سفرا و نمایندگان شرکتهای بینالمللی در سهشنبه بدون خودرویی دیگر رکاب میزند. وهاب میزانی با بیان اینکه این مسدود کردن 22 خیابان تهران تنها برای یک روز انجام خواهد گرفت، گفت: سعی کردیم در این خیابانها برنامههای جذاب فرهنگی برای مردم در نظر بگیریم و از آن جایی که در حال حاضر شاهد شیوع کرونا هستیم برنامههایمان بیشتر به موضوعات چکاپ و سلامت محور اختصاص دارد. امروز خیابان خندان در منطقه یک، بلوار زمین در منطقه 2، خیابان کوشا در منطقه 3، خیابان توحید محدوده خیابان استقلال تا شهرک پارس در منطقه 4، بلوار آشوری در منطقه ۵، خیابان حجاب در منطقه ۶، خیابان سهرودی مسیر جنوب به شمال حدفاصل خیابان توحید تا قندی در منطقه ۷، خیابان دکتر آیت در منطقه ۸، بلوار جی در منطقه ۹، خیابان شهید بنکدار در منطقه ۱۰، خیابان کاشان در منطقه ۱۱، پیاده راه هفده شهریور در منطقه ۱۲، معبر فرعی ۸.۴۱ در منطقه ۱۳، خیابان شهید شیخ سفلا در منطقه ۱۴، خیابان شهید بقایی در منطقه ۱۵، خیابان ۲۱ متری بعثت در منطقه ۱۶، خیابان شهیدان متین در منطقه ۱۷، میدان معلم در منطقه ۱۸، درب ورودی شماره یک بوستان ولایت در منطقه ۱۹، بلوار شهید مدرس در منطقه ۲۰، بلوار اصلی تهرانسر در منطقه ۲۱ و بلوار میعاد تا میدان دریاچه در منطقه ۲۲ خیابانهای بدون خودرو تهران تعیین شدهاند.
اقدام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت از اقدام ایران برای پیش خرید واکسن کرونا خبر داد و درباره اقدامات ایران برای خرید واکسن کووید۱۹ و جزئیات آن، گفت: در کشور خودمان گروههایی مشغولند و دارند کار انجام میدهند و وزیر بهداشت نیز شخصاً این موضوع را رصد میکنند و موفقیتها را خودشان اطلاع میدهند. در مجموع ایران نیز پا به پای دنیا در زمینه تولید واکسن کرونا فعالیت میکند.
بهگزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری در نشست خبری ویدیوکنفرانسی وزارت بهداشت افزود: منطقی نیز آن بود که ما هم سبد خود را برای خرید واکسن بگذاریم. در این زمینه مجمعی بهنام کووکس فعال است که ۱۸۰ کشور در آن ثبتنام کردهاند و ۱۸ سازمان و شرکت در زمینه تولید واکسن در آن مشارکت دارند. ایران هم در لیست این ۱۸۰ کشور است. لاری افزود: بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته قرار بر این بود که ۲.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا در اختیار معاونت بهداشتی قرار گیرد تا به شکل رایگان برای گروه هدف شناسایی شده توزیع شود. همچنین بنا داشتیم بیش از ۱۰ میلیون دوز نیز در اختیار داروخانهها قرار دهیم. در حال حاضر ۱.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزای هلندی در اختیار معاونت بهداشتی قرار گرفته است که این میزان نیز با اولویت خانمهای باردار در مناطق روستایی تزریق خواهد شد. پس از خانمهای باردار اولویت بعدی با افراد مسن، کادر بهداشت و درمان با اولویتبندی مراکز پرخطر، مراکز وابسته به بهزیستی، نیروهای مسلح شاغل در مراکز بهداشتی و... است. وی درباره میزان ابتلای کودکان به کرونا اظهار کرد: در نیمه شهریور درصد بستریها به یک ونیم درصد رسید و میزان مرگ و میر نیز هفت صدم درصد افزایش یافت؛ اما اینکه بازگشایی مدارس چقدر توانسته در درصد ابتلای کودکان مؤثر باشد فعلاً نمیتوان چیزی گفت و باید سه تا چهار هفته صبر کرد. البته باید در مورد حضور دانشآموزان نیز آمار دقیق داشته باشیم.
معاون سازمان ثبت احوال در گفتو گو با ایران عنوان کرد
درج نام مادر روی کارتهای ملی منوط به اصلاح آیین نامه مصوب هیأت وزیران
مهسا قویقلب
خبرنگار
دو روز پیش معصومه ابتکار، معاون رئیسجمهوری در امور زنان و خانواده در توئیتی در خصوص لزوم درج نام مادر در کارتهای ملی نوشت: «طی مکاتبهای، حدود دو هفته قبل از وزیر کشور درخواست کردم، همانطور که در شناسنامه نام مادر کنار نام پدر آمده، در کارت ملی هم از این به بعد نام مادر درج شود تا هر ایرانی بهنام پدر و مادر، هر دو، شناخته شود.» این توئیت ابتکار از همان دقایق اول، واکنشهای مختلف کاربران را در فضای مجازی بهدنبال داشت. حمید پارسایی، معاون آمار و انفورماتیک سازمان ثبت احوال کشور درباره امکان درج نام مادر در کارتهای ملی هوشمند به «ایران» میگوید: اطلاعات هویتی روی کارت ملی، چه آنهایی که روی کارت کاغذی درج بودند و چه کارت ملیهای جدید که هوشمند هستند، مشخص شدهاند. یعنی شماره ملی، نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر و تاریخ پایان اعتبار که روی کارت قرار دارد، همانهایی هستند که در کارتهای کاغذی قدیم وجود داشتند و هیچ تغییری در زمینه اقلام موجود روی کارتهای ملی هوشمند انجام نشده است. به گفته او، در حال حاضر امکان اضافه کردن اطلاعات جدید وجود ندارد، برای اینکه اقلام تغییر کند یا اضافه شود، باید آییننامه بند د ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه مصوب هیأت وزیران دوباره اصلاح شده و در هیأت دولت در خصوص تغییرات مطرح شود. هرگونه تغییری از جمله تغییر در رنگ، جنس یا قلم اطلاعاتی، اصلاح آییننامه را میطلبد. در زمینه توئیت خانم ابتکار و درخواست ایشان از وزیر کشور نیز به ایشان پاسخ داده و اعلام کردیم که امکان درج نام مادر روی کارتهای ملی پس از اصلاح آییننامه و در نوبت بعدی یعنی پس از انقضای کارتهای ملی هوشمند مقدور است. برخی خواهان این نکته هستند کارتهایی که از این به بعد صادر میشوند، با درج نام مادر همراه باشند ولی باید این نکته را هم به یاد داشته باشیم که به لحاظ شکلی، وجود دو مدل کارت مختلف در کشور، امری غیرمنطقی و نادرست است. پارسایی در ادامه میافزاید: تاکنون 47 میلیون کارت ملی هوشمند توزیع شده است و 57 میلیون نفر نیز درخواست دادهاند و در نوبت تحویل هستند. گفتنی است سعی کردیم به لحاظ شکلی کارتهایی شبیه کارتهای ملی کشورهای خارجی طراحی کنیم و اگر لازم باشد تغییرات جدیدی اعمال شود، در دور بعدی اعمال خواهد شد. معاون آمار و انفورماتیک سازمان ثبت احوال کشور با بیان این نکته که هفته گذشته و همچنین دیروز جلساتی در خصوص ارائه مابقی کارتهای ملی هوشمند به شهروندان داشتیم، میافزاید: در حال حاضر ماهانه در حدود 500 هزار کارت ملی هوشمند جدید به مردم ارائه میشود اما در تلاش هستیم که این رقم افزایش پیدا کند. در این باره نیاز به تأمین اعتبارات است و درصورت رفع مشکلات مالی، قطعاً به این امر سرعت عمل بیشتری داده خواهد شد. لازم به ذکر است که مشکل واردات کارت ملی هوشمند برطرف شده و با تأمین اعتبارات در بازه زمانی کوتاهی بقیه کارتها هم در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.