ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام علی (ع):
در تغییر و دگرگونى حالات و حوادث، فطرت و حقیقت اشخاص شناخته مى شود.
(شرح نهج البلاغه فیض الاسلام: ص 1183)
وزیر فرهنگ: دفاع مقدس همچنان هوشرباست
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صفحه توئیتری خود با اشاره به ویژگیهای دفاع مقدس نوشت: دفاع مقدس آب حیات بود، جان را طلا میکرد و نوجوانان و پیران را جوان. این شراب طهور در چهل سالگیاش همچنان هوش رباست.
پیام توئیتری سید عباس صالحی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس
عاشقانههایی برای وطن
محدثه واعظیپور
روزنامه نگار
هفته دفاع مقدس برای ما که کودکیمان در روزهای جنگ گذشت حس و حالی خاص دارد. آن لحظات نفسگیر و تلخ، حالا بخشی از خاطرات روزهای رفته است که گاهی شیرین است و گاهی غمانگیز. سینمای دفاع مقدس یکی از مهمترین دستاوردها و مشخصههای آن روزها هم برای ما نوستالژیک و دوستداشتنی است؛ شاید برای نسل امروز عجیب باشد که ما بچههای دهه شصت بارها فیلمهای «دیدهبان»، «مهاجر» یا «افق» را میدیدیم و با این سینما مأنوس بودیم. کودکی ما شبیه نسلهای پس از ما نیست و جنگ هشت ساله در شکلگیری سلیقه و باورهای ما تأثیر داشته است. به همین دلیل هنوز هم تماشای فیلمهایی که درباره سالهای جنگ است میتواند ما را متأثر کند.
سینمای جنگ، با همه فراز و فرودش بخشی از هویت ماست؛بخشی قابل توجه از سینمای پس از انقلاب که آثار درخشان و قابل توجهی دارد، سینمایی که در آسمانش، ستارههایی مانند رسول ملاقلیپور، ابراهیم حاتمیکیا و احمدرضا درویش میدرخشند و فیلمهایی مثل «سفر به چزابه»، «هیوا»، «از کرخه تا راین»، «کیمیا»، «گیلانه» و... از آن به یادگار ماندهاند. اگر این سینما نبود شاید بخشی از حماسهای که زنان و مردان ایرانی در هشت سال جنگ آفریدند، فراموش میشد؛ شاید نسلی که جنگ و آن روزهای پر تنش را درک نکرده از خاطر میبرد که برای حفظ این سرزمین جوانانی پرشمار بر خاک افتادهاند. در سینمای دفاع مقدس تصاویری رنگارنگ از جنگ و آدمهایش ثبت شده است، در «نجات یافتگان» (رسول ملاقلیپور) در فصلی تکان دهنده پرستار زن (عاطفه رضوی) و بسیجیها مجروحی را همراه خود میبرند و عراقیها به آنها تیراندازی میکنند؛عبور رزمندهها از مهلکه با شهادت آنها همراه است. ملاقلیپور تصویری تأثیرگذار از این شهادت دسته جمعی و به اصطلاح پرپر شدن ترسیم کرده که هنوز تماشایش غمانگیز است. در «گیلانه» رخشان بنیاعتماد به دنیای زنی نزدیک شده که تنها فرزندش جانباز شیمیایی است؛زنی مستقل و قوی که نمونهای قابل احترام از همه مادران شهید و جانباز است. این فیلم، با تمرکز بر رنج این زنان، به آنان ادای دین کرده و تصویری متفاوت از مهر مادری و رنج زنانه ارائه میدهد.
در «از کرخه تا راین» حاتمیکیا موفق شد آدمهای جنگ را به قلب اروپا ببرد و فضایی تازه در روایت رنج جانبازان شیمیایی تجربه کند. «کیمیا» (احمدرضا درویش) زندگی را در بحران جنگ و نیستی به تصویر میکشد و «تنگه ابوقُریب» (بهرام توکلی) دوباره از قهرمانانی صحبت میکند که به خاک افتادند تا این سرزمین باقی بماند. قهرمانانی از همه نسلها و طبقات اجتماعی. هفته دفاع مقدس بهانه خوبی برای مرور خاطراتی است که سینمای جنگ برایمان خلق کرده؛ خاطراتی ماندنی از مردان و زنانی که در گذر زمان فراموش شدهاند اما تصاویر و فیلمها آنها را زنده نگه میدارد. زنده برای همه نسلها، برای همیشه.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#دنا_ پلاس
خبری منتشر شد درباره اینکه به نمایندگان مجلس خودروی دنا پلاس به قیمت کارخانه یعنی ۳۰۰ میلیون تومان و بهصورت اقساطی داده شده است و بیشتر نمایندگان هم آن را دریافت کردهاند. این خبر واکنشهای زیادی در شبکههای اجتماعی به همراه داشت و با توجه به قیمت خودرو و شرایط فروش آن به مردم، از نمایندگان برای گرفتن این خودرو انتقاد شد: «این در حالی است که امکانات حمل و نقل مجلس در اختیار نمایندهها است و در دوره جدید خودروهای آن جایگزین و نوسازی شده است.»، «اگر واقعیت داشته باشد یعنی ۳۰۰نفر که ممکن بود در قرعهکشی خودروسازها اسمشان دربیاید و خودرو بگیرند، حق آنها را گرفتند و دادند به نمایندهها. خدا کند دروغ باشد»، «ایران خودرو محض رضای خدا دنا پلاس اتومات نمیده به نمایندهها اونم با شرایط اقساطی! لابد توقع دارن نمایندهها چشم ببندن به وضعیت بازار خودرو. آقایون نماینده من بودم ایران خودرو رو ادب میکردم»، «یکی سخنرانی رهبری رو به گوش نمایندهها برسونه در مورد استفاده از بیتالمال»، «دنا پلاس برای مردم قرعهکشی برای مجلسیها قسطی ۳۰۰میلیون زیر قیمت بازار. برادران نماینده از همین ابتدای کار نمایندگیتون تکلیف خودتون رو با همه کسانی که سعی میکنند با پیشکشهاشون نمکگیرتون کنن معلوم کنید. شما برای دفاع از حقوق این ملت به صدایی رسا نیاز دارید. مردم تحت فشار گرانیها در حال له شدن هستند درست است که شما این هدیه را قبول کنید؟»، «آن داخل کسی پیدا شد که با صدای رسا برود پشت بلندگو و بگوید آقایان قرار ما با مردم این نبود؟ حتی یک نفر؟»، «یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت دنا پلاس تحویلی به نمایندگان ۳۰۲ میلیون است که ۳ ساله از حقوق آنان کم میشود یعنی حدوداً ماهی ۸ میلیون و سیصد هزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهیانه چقدر میگیرند؟ خب میخواستید ماشین بدهید چرا پژو پارس یا تیبا ندادید؟»، «شرایط و مراحل تحویل خودرو به مردم:۱-ثبتنام ۲-قرعهکشی ۳-ریختن نصف پول به حساب ۴-تحویل یک سال الی ۱سالونیم دیگه و الباقی پول به نرخ روز پرداخت شود. شرایط تحویل خودرو به نمایندگان مجلس: ۱-نصفِ قیمت بازار ۲-خارج از نوبت ۳-در اقساط سه ساله ۴- با کارمزد احتمالاً صفر درصد.»
چه بلایی سر واتساپ آمد؟
پیامرسان واتساپ چند روزی است دچار مشکلاتی شده و دیروز نسخه وب آن بدون فیلترشکن باز نمیشد. کاربران ایرانی از این پیامرسان بعد از فیلتر شدن تلگرام بسیار استفاده میکنند هرچند که دوستش ندارند و از کارآییاش انتقاد میکنند. کاربرد زیاد این پیام رسان بخصوص در روزهای دورکاری باعث شد اختلال واتساپ مورد توجه قرار بگیرد و خیلیها بنویسند که فیلتر شده است اما محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالات کاربران نوشت: «مشکل نسخه دسکتاپ از سمت سرور آنهاست و ارتباطی به ایران ندارد. همکارانم در حال پیگیری هستند اما زمانی برای رفع مشکل اعلام نکردهاند. توصیه ما برای آموزش مجازی استفاده از پیامرسانهای ایرانی با سرورهای پرقدرت جدید و تعرفه نیم بها است.»
اظهارنظر درباره احتمال فیلتر شدن واتساپ و ماجراهایش را دیروز زیاد میخواندیم: «واتساپ چش شده؟ نسخه وب کار نمیکنه بدون فیلترشکن»، «امروز دراستفاده از واتساپ نسخه وب و دسکتاپ بامشکل مواجه شدم. به ارائه دهنده اینترنت اعلام کردم گفت اختلال شبکه است حل میشه، صبر کنید. 1399/06/31 هجری خورشیدی»، «خب، به نظر واتساپ دسکتاپ فیلتر شده و طبق تجربههای قبلی، روی گوشی هم به زودی فیلتر خواهد شد. دیگه از این به بعد بهانهای برای استفاده نکردن از تلگرام ندارین»، «من دست اون کسی که پیشنهاد داد واتساپ فیلتر بشه رو به گرمی میفشارم. بالاخره یکی کارش رو درست انجام داد»، «به نقل از وزیر ارتباطات نقل شده که مشکل واتساپ روی دسکتاپ به دلیل مشکل سرورهای آمازون است. به آمازون بگویید که مشکلش با فیلترشکن حل میشود! اگر فیلترشکن خوب هم ندارند، در ایران فروخته میشود»، «ولی جان بچهتون قول بدید اگه واتساپ رو فیلتر کردن و مجبور شدید ویپیان استفاده کنید برای تلگرام استفاده کنید دیگه برنگردید واتساپ»، «ساعت به ساعت داریم به لحظات فیلترینگ واتساپ نزدیک میشیم. سلام بر اساماس.»، «در حال حاضر برای ارسال عکس و فیلم در واتساپ باید فیلترشکن روشن باشه»، «واتساپ دیروز عکس پروفایل رو بدون فیلترشکن باز نمیکرد امروز هم که وویس رو با فیلترشکن باز میکنم»، «گیر واتساپ چیه رو دسکتاپ باز نمیشه؟ کارام مونده بابا»، «ظاهراً واتساپ رو بعضیا دستکاری کردن و.... گذاشتمش روی فیلترشکن مثل بنز کار کرد»، «وضعیت ما الان اینطوریه که باید vpn روشن کنیم که صدا و استیکرهای واتساپ رو بتونیم دانلود کنیم بعد وقتی میخوایم بریم اینستا باید خاموشش کنیم، بیایم توئیتر روشن کنیم، بعد بخوایم پول واریز کنیم خاموش کنیم.»
جایگاه رسانهها در آموزشهای کرونایی به جامعه
زرین زردار
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
با شروع موج سوم کرونا نقش رسانهها در تولید محتوا و آموزش به مردم برای رعایت پروتکلها و نکات بهداشتی اهمیت خاصی دارد. البته باید به این نکته توجه داشت که رسانهها در خلأ عمل نمیکنند و بخشی از ساختار بزرگتر هستند. به همین دلیل لازم است آموزشی که رسانهها میتوانند به مخاطبان بدهند ادامه یک سیاستگذاری باشد نه در تناقض با آن. آمادگی برای شرایطی مانند شیوع بیماری کرونا چندین متغیر دارد و رسانهها تنها یکی از این متغیرها هستند. اگر همه متغیرها با هم و هماهنگ با هم عمل کنند میتوانیم انتظار داشته باشیم هرکدام سهم خودشان را ایفا کنند و مؤثر باشند اما رسانهها به تنهایی نمیتوانند معجزه کنند.
افراد تنها براساس آموزشهای رسانهها تصمیم نمیگیرند و عمل نمیکنند و لازم است که بتوانند با تناقضهایی که به وجود میآید کنار بیایند. اگر ما پیامی تولید کنیم که به مردم بگوید در هر فضایی چه خطری ممکن است تو را تهدید کند و توصیههایی مانند خرید آنلاین ارائه دهیم و مخاطب مجموعه این هشدارها را دریافت کند اما مجبور باشد همه این کارها را مانند یک زندگی عادی و بدون کرونا انجام بدهد دچار ترس و اضطراب شدیدی میشود.
کاری که ما در تولید محتوای ویژه این روزها برای جامعه انجام میدهیم این است که بر مفهوم سبک زندگی تمرکز کردهایم. در واقع به افراد میگوییم که به بیماری کرونا و شرایط آن بهعنوان یک پدیده بلند مدت نگاه کنید و حتی اگر میخواهید دورهمی برگزار کنید یا خارج از منزل حضور داشته باشید این نکات را رعایت کنید. نکتههایی با وسواس کم و انجام شدنی. نکات اساسی که میتواند خطرهای اصلی را کنترل کند.
لازم است که در شرایط فعلی رسانهها مراقبت کردن را بهعنوان بخشی از سبک زندگی ترویج کنند و با پیام هایشان به مخاطبان بگویند از این به بعد شیوه زندگی ما باید برای یک مدت نامعلوم به شکلی دیگر تبدیل شود. با توجه به اینکه فضای سیاستگذاری ما مبتنی بر محدود کردن نیست مجبوریم در آموزشهای رسانهای بهدنبال یک حد وسط باشیم. یعنی دستورالعملهای سادهای که مردم آن را به دستورالعمل روزانه تبدیل کنند و انجام دهند.
قالب پیام هم در این زمینه اهمیت بسیار ویژهای دارد. بخش مهمی از این مسأله به این بستگی دارد که قرار است به کدام مخاطب پیام بدهیم. باید بدانیم هرگروه سنی جذب چه نکتهها و شیوههایی میشود. به طور مثال اگر به مخاطب سالمند با استفاده از طنز آموزش دهیم ممکن است احساس کند پیام و مسأله جدی نیست اما اگر به مخاطب نوجوان جدی آموزش بدهیم توجه نمیکند و اینجا لازمه آیتم طنز را وارد کنیم. مخاطبمان را باید دستهبندی کنیم و برای هر گروه آموزشها و قالبهایی را که لازم دارد ارائه دهیم و البته مخاطبان با نیازهای خاص را در نظر بگیریم. رسانهها نمیتوانند دستورالعملهای جزئی و موشکافانه به مخاطبان بدهند اما حتماً میتوانیم پیامهای موجز و مختصر در تمام قالبها تولید کنیم. در این شرایط ما هم به ویدیوکست، پادکست، پیام توئیتری و پیام اینستاگرامی نیاز داریم ،هم لازم است در تلویزیون و رادیو درباره این بیماری و شرایط آن و جامعه حرف بزنیم.
چیزی که برای مخاطب عام میتواند کمک کننده باشد این است که مجموعه وسواسها و نگرانیها را خلاصه کنیم و دستورالعملهای روشن، قابل انجام و در دسترس به مخاطب ارائه دهیم و با جزئیات آنها را گیج نکنیم. شاید به این شکل این مراقبتها وارد شیوه زندگی افراد شود و مردم یاد بگیرند به همین شکلی زندگی کنند؛ شیوهای که ممکن است جان بخشی از جامعه را نجات دهد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
با شروع موج سوم کرونا نقش رسانهها در تولید محتوا و آموزش به مردم برای رعایت پروتکلها و نکات بهداشتی اهمیت خاصی دارد. البته باید به این نکته توجه داشت که رسانهها در خلأ عمل نمیکنند و بخشی از ساختار بزرگتر هستند. به همین دلیل لازم است آموزشی که رسانهها میتوانند به مخاطبان بدهند ادامه یک سیاستگذاری باشد نه در تناقض با آن. آمادگی برای شرایطی مانند شیوع بیماری کرونا چندین متغیر دارد و رسانهها تنها یکی از این متغیرها هستند. اگر همه متغیرها با هم و هماهنگ با هم عمل کنند میتوانیم انتظار داشته باشیم هرکدام سهم خودشان را ایفا کنند و مؤثر باشند اما رسانهها به تنهایی نمیتوانند معجزه کنند.
افراد تنها براساس آموزشهای رسانهها تصمیم نمیگیرند و عمل نمیکنند و لازم است که بتوانند با تناقضهایی که به وجود میآید کنار بیایند. اگر ما پیامی تولید کنیم که به مردم بگوید در هر فضایی چه خطری ممکن است تو را تهدید کند و توصیههایی مانند خرید آنلاین ارائه دهیم و مخاطب مجموعه این هشدارها را دریافت کند اما مجبور باشد همه این کارها را مانند یک زندگی عادی و بدون کرونا انجام بدهد دچار ترس و اضطراب شدیدی میشود.
کاری که ما در تولید محتوای ویژه این روزها برای جامعه انجام میدهیم این است که بر مفهوم سبک زندگی تمرکز کردهایم. در واقع به افراد میگوییم که به بیماری کرونا و شرایط آن بهعنوان یک پدیده بلند مدت نگاه کنید و حتی اگر میخواهید دورهمی برگزار کنید یا خارج از منزل حضور داشته باشید این نکات را رعایت کنید. نکتههایی با وسواس کم و انجام شدنی. نکات اساسی که میتواند خطرهای اصلی را کنترل کند.
لازم است که در شرایط فعلی رسانهها مراقبت کردن را بهعنوان بخشی از سبک زندگی ترویج کنند و با پیام هایشان به مخاطبان بگویند از این به بعد شیوه زندگی ما باید برای یک مدت نامعلوم به شکلی دیگر تبدیل شود. با توجه به اینکه فضای سیاستگذاری ما مبتنی بر محدود کردن نیست مجبوریم در آموزشهای رسانهای بهدنبال یک حد وسط باشیم. یعنی دستورالعملهای سادهای که مردم آن را به دستورالعمل روزانه تبدیل کنند و انجام دهند.
قالب پیام هم در این زمینه اهمیت بسیار ویژهای دارد. بخش مهمی از این مسأله به این بستگی دارد که قرار است به کدام مخاطب پیام بدهیم. باید بدانیم هرگروه سنی جذب چه نکتهها و شیوههایی میشود. به طور مثال اگر به مخاطب سالمند با استفاده از طنز آموزش دهیم ممکن است احساس کند پیام و مسأله جدی نیست اما اگر به مخاطب نوجوان جدی آموزش بدهیم توجه نمیکند و اینجا لازمه آیتم طنز را وارد کنیم. مخاطبمان را باید دستهبندی کنیم و برای هر گروه آموزشها و قالبهایی را که لازم دارد ارائه دهیم و البته مخاطبان با نیازهای خاص را در نظر بگیریم. رسانهها نمیتوانند دستورالعملهای جزئی و موشکافانه به مخاطبان بدهند اما حتماً میتوانیم پیامهای موجز و مختصر در تمام قالبها تولید کنیم. در این شرایط ما هم به ویدیوکست، پادکست، پیام توئیتری و پیام اینستاگرامی نیاز داریم ،هم لازم است در تلویزیون و رادیو درباره این بیماری و شرایط آن و جامعه حرف بزنیم.
چیزی که برای مخاطب عام میتواند کمک کننده باشد این است که مجموعه وسواسها و نگرانیها را خلاصه کنیم و دستورالعملهای روشن، قابل انجام و در دسترس به مخاطب ارائه دهیم و با جزئیات آنها را گیج نکنیم. شاید به این شکل این مراقبتها وارد شیوه زندگی افراد شود و مردم یاد بگیرند به همین شکلی زندگی کنند؛ شیوهای که ممکن است جان بخشی از جامعه را نجات دهد.
موضوع کازابلانکا گذشت و ایثاری است که ما به آن نیاز داریم
حسن غفاری
عکاس
فیلم «کازابلانکا» را در این مدت باز هم دیدم. این فیلم که به کارگردانی مایکل کورتیز در سال 1942 تولید شده است، فیلمی بسیار دیدنی است . این فیلم خیلی به فضای کنونی جامعه ما نزدیک است.
اکنون با توجه به شرایط و اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشور ما و ارتباطی که با کشورهای دیگر دنیا داریم با دیدن آن درسهای بسیاری میگیریم. در دل این فیلم انسانیت و اخلاق و همنوع دوستی و شعاری که مربوط به سعادت بشری است، وجود دارد. موضوعی که خواست همه مردم کره زمین است که زندگی آرامی داشته باشند.
این فیلم رمانتیک ضمن داستان عاشقانهاش که جزو دنیای هر انسانی است، حس و حال خوبی به انسان میدهد و به ما میفهماند که تاریخ در حال تکرار است. ما انسانها موضوعات اجتماعیمان مرتبط با هم و مدام در حال تکرار است. اما صفات انسانی همیشه یک رنگ است و همیشه یک جور دیده میشود. مثل از خودگذشتگی و احترام گذاشتن به خواست جمعی چیزی که امروز درجامعه ما کمرنگ شده است.
فیلم کازابلانکا ماجرای عاشقانهای را در گیرودار جنگ دوم جهانی و درباره بحران پناهجویان به تصویر میکشد و در یک کلام، داستان مردی است که میان «عشق و انسان خوب بودن» در حال درهم شکستن است. در یکی از سکانسهای این فیلم مشکل زنی را میبینیم که برای ساختن آینده خود و شوهرش و فرزندان آیندهشان نیاز به یک مجوز عبور دارند، برای همین شوهرش تصمیم میگیرد قمارکند.
زن بر سر یک دوراهی قرار میگیرد که اگر شوهرش ببازد، مجبور میشود با خودفروشی مشکل را حل کند. در این میان مردی که میخواسته با شوهر این زن قمار کند این مسأله را میفهمد و برای اینکه این زن دست به چنین کاری نزند، کاری میکند تا شوهر زن ببرد. یعنی شرایط را به گونهای برای این زوج مهیا میکند و به نوعی گذشت میکند تا آنها مشکلشان حل شود. گذشت و ایثاری که اکنون جامعه ایران به آن نیازمند است.
عکاس
فیلم «کازابلانکا» را در این مدت باز هم دیدم. این فیلم که به کارگردانی مایکل کورتیز در سال 1942 تولید شده است، فیلمی بسیار دیدنی است . این فیلم خیلی به فضای کنونی جامعه ما نزدیک است.
اکنون با توجه به شرایط و اوضاع اجتماعی و اقتصادی کشور ما و ارتباطی که با کشورهای دیگر دنیا داریم با دیدن آن درسهای بسیاری میگیریم. در دل این فیلم انسانیت و اخلاق و همنوع دوستی و شعاری که مربوط به سعادت بشری است، وجود دارد. موضوعی که خواست همه مردم کره زمین است که زندگی آرامی داشته باشند.
این فیلم رمانتیک ضمن داستان عاشقانهاش که جزو دنیای هر انسانی است، حس و حال خوبی به انسان میدهد و به ما میفهماند که تاریخ در حال تکرار است. ما انسانها موضوعات اجتماعیمان مرتبط با هم و مدام در حال تکرار است. اما صفات انسانی همیشه یک رنگ است و همیشه یک جور دیده میشود. مثل از خودگذشتگی و احترام گذاشتن به خواست جمعی چیزی که امروز درجامعه ما کمرنگ شده است.
فیلم کازابلانکا ماجرای عاشقانهای را در گیرودار جنگ دوم جهانی و درباره بحران پناهجویان به تصویر میکشد و در یک کلام، داستان مردی است که میان «عشق و انسان خوب بودن» در حال درهم شکستن است. در یکی از سکانسهای این فیلم مشکل زنی را میبینیم که برای ساختن آینده خود و شوهرش و فرزندان آیندهشان نیاز به یک مجوز عبور دارند، برای همین شوهرش تصمیم میگیرد قمارکند.
زن بر سر یک دوراهی قرار میگیرد که اگر شوهرش ببازد، مجبور میشود با خودفروشی مشکل را حل کند. در این میان مردی که میخواسته با شوهر این زن قمار کند این مسأله را میفهمد و برای اینکه این زن دست به چنین کاری نزند، کاری میکند تا شوهر زن ببرد. یعنی شرایط را به گونهای برای این زوج مهیا میکند و به نوعی گذشت میکند تا آنها مشکلشان حل شود. گذشت و ایثاری که اکنون جامعه ایران به آن نیازمند است.
عکس نوشت
سومین نمایشگاه بینالمللی «رنگ صلح» با حضور زنان هنرمند ایران در استانبول ترکیه برگزار شده است. گالری استاد احدی و گالری لونا برگزار کننده این نمایشگاه هستند که در آن ۷۰ اثر از ۲۲ هنرمند خارجی و ۲۲ هنرمند ایرانی با موضوع هنر، صلح و زن به نمایش درآمده است. سارا آصف، لیلا امینی، سهراب احمدی، الناز بورنگ، سمیرا بیرالوند، فاطمه بدری، لیلا بخشایش، نجمه حصاری، کیانا حسنزاده، شراره سالاری، مونا خسروشاهی، مریم راغ، سمانه صلح جو، پریسا طاهری، ثمینه عامل سیاح، پوران غفاری، متین فکری فلاح، زهرا مقصدی، ثمر محمودی، افسانه نیکدل، امیر احدی و بهناز پورنگ هنرمندانی از ایران هستند که در این نمایشگاه شرکت کرده اند.
به نام تاریخ
اول مهر
اولین روز از فصل جدید پر از نامهای پرآوازه هنر و فرهنگ ایران است. از محمدرضا شجریان تا حسین منزوی. فصل جدید را با مرور آثار آنها آغاز میکنیم.
تولدها
محمدرضا شجریان: استاد بزرگ موسیقی اصیل ایران سال 1319 در چنین روزی به دنیا آمد. محمدرضا شجریان خواندن را از دهه 40 شمسی آغاز کرد. در طول دوران فعالیتش عضو گروههای چاووش، شیدا و عارف بود و گروه شهناز را پایهگذاری کرد و علاوه بر صدای بینظیر با ابداع سازهایی به موسیقی سنتی ایران کمک کرد. «بیداد»، «نوا»، «دستان»، «راست پنجگاه» و «شب، سکوت، کویر» از مشهورترین آلبومهای اوست. او 2 بار نامزد جایزه گرمی شد و سایت انجمن آسیا او را پرآوازهترین هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معرفی کرد. دعای ربنا با صدای او و بسیاری از تصنیفهایش ماندگار و ورد زبان مردم هستند.
عبدالوهاب شهیدی: خواننده موسیقی اصیل ایرانی سال 1301 در چنین روزی متولد شد. او فعالیتش را از دهه 20 شمسی با یاد گرفتن سنتور و عود آغاز و از سال 1339 با رادیو همکاری کرد. شهیدی با اجرای بیش از 230 برنامه از فعالترین هنرمندان برنامه گلها بود و تصنیفها در کنار اجرای آوازهای محلی او را به شهرت رساندند. «زندگی»، «بهار غم انگیز»، «راز عود» و «بی تو به سر نمیشود» از مشهورترین آثار او هستند.
حسین منزوی: شاعر معاصر و محبوب ایران اگر زنده بود امروز 74 ساله میشد. حسین منزوی نخستین دفتر شعرش را سال 1350 با نام «حنجره زخمی تغزل» منتشر کرد و با آن بهترین شاعر جوان دوره شعر فروغ هم شد. او بیشتر به غزل سرایی شهرت داشت اما در سرودن شعر نیمایی، شعر سپید و ترانه هم متبحر بود و ترانههایش توسط خوانندگانی مانند علیرضا افتخاری، کوروش یغمایی، همایون شجریان و محمد نوری خوانده شدند. «با عشق در حوالی فاجعه»، «از ترمه و غزل»، «به همین سادگی»، «از خاموشیها و فراموشی ها» و «این کاغذین جامه» از آثار منزوی هستند. او سال 1383 درگذشت.
ولیالله ترابی: مرشد و نقال برجسته ایران سال 1315 در چنین روزی به دنیا آمد. پدر ولیالله ترابی تعزیه خوان بود و او هم در نمایشهایش بازی میکرد. در جوانی ورزشهای رزمی قدیمی مانند چوب بازی و شمشیر زنی را یاد گرفت و با شاگردی کردن نزد روحالله شوقی نقالی را آموخت. پس از مدتی توانست نقالی را با آنچه از هنرهای رزمی قدیمی یاد گرفته بود اجرا کند و به شهرت برسد. او چندین طومار نقالی هم تنظیم و روایتهای گوناگون شاهنامه را در چندین جلد گردآوری کرد که با نام «مشکین نامه» منتشر شدهاند. ولیالله ترابی سال 1392 درگذشت.
ابراهیم حاتمی کیا: فیلمسازی که با فیلمهایش در حوزه دفاع مقدس شهرت دارد امروز 59 ساله میشود. ابراهیم حاتمی کیا کارش را با ساخت فیلمهای کوتاه و مستند درباره جنگ آغاز کرد.«هویت» نخستین فیلم بلند او بود که در سال 1365 ساخته شد و پس از آن «دیده بان» «مهاجر» و «وصل نیکان» را ساخت که بسیار مورد توجه قرار گرفتند. «از کرخه تا راین» در سال 71 حاتمی کیا را به شهرت رساند و پس از آن با فیلمهای «بوی پیراهن یوسف» و«آژانس شیشه ای» این موفقیت را ادامه داد. او برای «آژانس شیشه ای»، «به رنگ ارغوان» و «به وقت شام» برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شد و «روبان قرمز» جایزه صدف طلایی جشنواره فیلم سن سباستین را برایش همراه داشت.
سالروز تولد نادر گلچین خواننده، مجید کیانی نوازنده سنتور، علی خودسیانی فیلمنامه نویس، رامتین کاکاوند نوازنده تنبور، میلاد کیایی نوازنده سنتور، فخری ملکپور نوازنده پیانو، بهنام ناصح داستان نویس، محمدرضا صادقی خواننده، عباس خوشدل آهنگساز، مهدی ثانی بازیگر و کارگردان، مسعود موسوی منتقد و کارگردان، سیدغلام اورازانی بازیگر و کارگردان، حسین اقبالیان کارگردان، محمدعلی پیرسبزی کارگردان، امیرحسین نوروزی کارگردان، پریسا مقتدی بازیگر و کارگردان، کوروش زارعی بازیگر و کارگردان، علی دانش بازیگر، لیلا خرماییپور بازیگر، امین آبان شاعر، محمود ابراهیمی شاعر، سوری احمدلو شاعر، اسکندر احمد نیا شاعر، عبدالحسین انصاری شاعر، حبیب باوی ساجد داستان نویس، کرامت جلالی شاعر، عزت بهمنی شاعر، منیره حسینی شاعر، محمدجواد خردمند داستان نویس، قاسم شکری داستان نویس، احسان عباسلو داستان نویس، افسر فاضلی شهربابکی داستان نویس، محمدعلی قاسمی داستان نویس، بهمن قره داغی شاعر، آزاده کاعباسی شاعر، محمدباقر کلاهی شاعر، کاوه گوهرین شاعر، علیرضا لبش شاعر، رامین محمدی شاعر، روحالله محمدی شاعر و حسامالدین مهدوی شاعر هم امروز است.
درگذشت
مارسل مارسو: بازیگر فرانسوی و احیا کننده پانتومیم سال 2007 در چنین روزی درگذشت. مارسل مارسو متولد 1923 و بیشتر بازیگر تئاتر بود اما در چند فیلم مانند «باربارلا» هم بازی کرد. شهرت او بهدلیل هنر پانتومیم بود و در واقع آخرین بازمانده نمایشهای صامت بود. طرحهای نمایشی کمدی و تراژدی اش محبوبیت بسیاری داشت تا جایی که بهدلیل شخصیتی که ابداع کرده بود در سراسر جهان نمایش اجرا میکرد و هر 4 سال یک بار میتوانست به کشورش فرانسه بازگردد. او تا سال 2000 روی صحنه میرفت و همچنان طرفدار داشت و توانا بود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
وزیر فرهنگ: دفاع مقدس همچنان هوشرباست
-
عاشقانههایی برای وطن
-
شهروند مجـــازی
-
جایگاه رسانهها در آموزشهای کرونایی به جامعه
-
موضوع کازابلانکا گذشت و ایثاری است که ما به آن نیاز داریم
-
عکس نوشت
-
به نام تاریخ
اخبارایران آنلاین