بهره برداری از طرح های پتروشیمی ساخت داخل

روحانی: 2 برابر شدن تولید محصولات پتروشیمی از افتخارات بزرگ است




گروه اقتصادی/ سی‌و‌هشتمین پنجشنبه افتتاح‌های عظیم و ملی به نام صنعت پتروشیمی و فعالان این عرصه رقم خورد. صنعتی که به تعبیر رئیس جمهوری «مورد تحریم قرار گرفت اما مقاومت و ایستادگی کردند و خم به ابرو نیاورد و حتی بخشی از کاهش درآمدهای نفتی را جبران کرد.» در پنجشنبه‌ای که گذشت، این صنعت یک میلیارد یورو پروژه را افتتاح کرد که در شرایط جنگ اقتصادی اتفاق مهمی است. پروژه‌هایی در 3 استان غرب کشور که رئیس جمهوری مدیران و سازندگان آنها را فرماندهان جنگ اقتصادی خطاب می‌کند. با این افتتاح‌های روز پنجشنبه مجموع طرح‌های پتروشیمی بهره برداری شده امسال به 10 پروژه رسید و 7 پروژه دیگر پتروشیمی نیز قرار است که تا پایان سال افتتاح شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های پتروشیمی در استان‌های ایلام، همدان و آذربایجان غربی افتتاح بیش از 28 هزار میلیارد تومان طرح در یک روز در بخش پتروشیمی به دست جوانان و متخصصان ایرانی را نشانگر قدرت ملت ایران و ضربه بزرگ به استکبار جهانی توصیف و تأکید کرد: اگر این جنگ اقتصادی 30 سال هم به طول بینجامد باز هم مردم ایران ایستادگی می‌کنند. وی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد از این طرح‌های پتروشیمی در 3 استان غرب کشور ساخت ایرانی است و اجرا و برنامه‌ریزی به دست جوانان این کشور انجام شده است، تصریح کرد: بخش نفت و بانکی دو بخش اصلی بودند که در جنگ اقتصادی مورد بمباران‌های روزانه دشمن قرار گرفتند اما در عین حال این سرافرازان بخوبی ایستادند. رئیس جمهوری با بیان اینکه عمر این جنگ اقتصادی به سر آمده و آن کسی که فرماندهی شرورانه این جنگ را به دست گرفته بود، در هفته‌های آخر عمر سیاسی خود است، افزود: اما این ملت برای همیشه تاریخ زنده می‌ماند و سربلند خواهد بود، همان‌گونه که در طول تاریخ سربلند بوده است. رئیس جمهوری گفت: در جنگ اقتصادی دشمن اهداف زیادی را دنبال می‌کرد، اما نفت و بانک 2 بخش اصلی در ایران بود که در این جنگ اقتصادی به صورت روزانه مورد بمباران دشمن قرار داشت، اما خوشبختانه امروز با مقاومت مردم و تلاش متخصصان کشور سی و هشتمین هفته افتتاح طرح‌های بزرگ ملی را پشت سر گذاشتیم و این افتتاح‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت. روحانی با اشاره به 8 دی ماه به عنوان روز صنعت پتروشیمی گفت: از ابتدای سال تاکنون 10 طرح پتروشیمی در این دولت افتتاح شده که تا پایان سال 99 به 17 طرح خواهد رسید و این در حالی است که این صنعت و تعدادی از مدیران آن از طرف فرد شروری مثل ترامپ تحریم شده بودند، اما این تحریم‌ها همچون گلوله‌ای که در جنگ تحمیلی صدام به بدن رزمندگان ما زد، باعث افتخار تحریم‌شدگان است.
2 برابر شدن محصولات پتروشیمی
در دولت های یازدهم و دوازدهم تولیدات پتروشیمی هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی به 2 برابر قبل از سال 92 افزایش یافت و رئیس جمهوری این اقدام را از افتخارات این دولت می‌داند و می‌گوید: در طول 8 سال فعالیت خود و دوران جنگ اقتصادی و تحریم اگر دولت هیچ کاری نکرده باشد، همین افزایش 2 برابری یک کار بزرگ و ارزشمند است. از لحاظ وزنی، از 56 میلیون تن به 100 میلیون تن در سال آینده می‌رسیم که تقریباً 2 برابر و از لحاظ ارزشی از 11 میلیارد دلار به 25 دلار یعنی از 2 برابر هم بیشتر می‌رسیم که در فولاد هم همین‌طور است و به 2 برابر رسیدیم. روحانی با بیان اینکه دلیل عصبانیت فراوان خارجی‌ها از این دولت همین افتتاح‌ها است، اظهار داشت: خارجی‌ها از اینکه برق، آب و گاز را برای اقشار کم‌درآمد و کم‌مصرف مجانی کردیم، فوق‌العاده عصبانی‌اند. ده‌ها برنامه تشکیل دادند که این درست نیست و شدنی نیست و مگر می‌شود آب، گاز و برق مجانی شود که این در دنیا نشده چطور در ایران می‌خواهد بشود. همین‌طور از اینکه در این دولت به خودکفایی‌هایی رسیدیم و در همین وزارت نفت، گازوئیل و بنزین را وارد می‌کردیم اما امروز صادر می‌کنیم. در زمستان در مشقت زیاد بودیم برای گاز و باید وارد می‌کردیم اما امروز بدون اینکه وارد بکنیم، گاز مصرفی را با همکاری مردم اداره و حتی صادر هم می‌کنیم. اینها کارهای عظیم و بزرگی است که انجام گرفته و یکی از کارهای بزرگ توسعه پتروشیمی است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه این دولت در اقدامات توسعه‌ای خود برای دولت‌های بعدی هم ریل‌گذاری انجام داده است، گفت: در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، خدمات بویژه دولت الکترونیک، شرکت‌های دانش‌بنیان و بویژه در زمینه سلامت مردم و همین صنعت پتروشیمی کارهای عظیمی در این دولت صورت گرفته و برای سال‌های آینده و دولت بعدی هم ریل‌گذاری کرده است.
تأمین 3 نیاز صنعت
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود داشتن مواد اولیه، برخورداری از تکنولوژی و همچنین فراهم بودن بازار مناسب را 3 مسأله مهم برای فعال شدن یک صنعت عنوان کرد و گفت: خوشبختانه امروز در کشور مواد اولیه مورد نیاز برای تولید و صنعت را در اختیار داریم. در زمینه تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت هستیم و همچنین محصولات تولیدی ما، هم در داخل کشور و هم در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.
رئیس جمهوری در همین زمینه به تأمین تجهیزات و نیازمندی‌های بخش سلامت کشور در دوران شیوع ویروس کرونا با استفاده از تخصص و توان داخلی اشاره کرد و گفت:‌ امروز تمام نیازهای خود را در زمینه نظام سلامت خودمان تأمین می‌کنیم و افتتاح بیش از 2000 تخت آی‌سی‌یو در سال‌جاری یک شگفتی و افتخار بزرگ است.
روحانی با بیان اینکه دشمن با ایجاد محدودیت در بخش نفت به دنبال این بود که درآمد ارزی ما را کاهش دهد، اظهار داشت: همان‌طوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند قدم اول کاهش اثر تحریم دشمنان است و کار بعدی شکست تحریم و دولت نیز برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها یکسری محصولات صادراتی را جایگزین درآمد نفتی کرد که از جمله آن محصولات پتروشیمی بود که با افتتاح طرح‌های پتروشیمی باقیمانده تا پایان سال ارزش محصولات پتروشیمی ایران به 25 میلیارد دلار خواهد رسید.
نیاز به ترحم کسی در دنیا نداریم
رئیس جمهوری با بیان اینکه تحریم ایران محصول مشترک صهیونیست، ارتجاع و تندروهای امریکا بوده است، گفت: باید توطئه اینها را بشکنیم و اجازه ندهیم طراحی ظالمانه، غلط و ضدقانونی خود را ادامه دهند. روحانی با بیان اینکه وقتی آتشی در جایی روشن شده، ابتدا باید اثر آتش را از بین ببریم و سپس آن آتش را خاموش کنیم، اظهار داشت: ما نیاز به ترحم کسی در دنیا نداریم. اگر امریکا دست از تحریم بردارد، یعنی جنایت خود و کار غیرانسانی خود را متوقف کرده است. توافق هسته‌ای به نفع همه مردم جهان است. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه با همه توان باید به دنبال کم‌اثر کردن تحریم ها و نابود کردن آن باشیم، گفت: همه باید دست به دست هم دهیم، قوای سه‌گانه و ارکان کشور با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب برای توسعه کشور تلاش کنیم. سال آینده در معیشت، سلامت، تولید و شکستن تحریم در وضعیت بهتری نسبت به امسال خواهیم بود.

برش
جشن شکوفایی و جهش تولید برای غرب ایران

وزیر نفت نیز در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح‌های ملی پتروشیمی در شهرهای ایلام، همدان و آذربایجان غربی، مجموع ارزش سه طرح واحدهای الفین و گوگرد زدایی پتروشیمی ایلام، پتروشیمی هگمتانه و واحد سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه را نزدیک به یک میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: همه این طرح‌ها در غرب کشور و روز جشن شکوفایی و جهش تولید برای غرب ایران است. به گزارش شانا، بیژن زنگنه اظهار کرد: وزارت نفت در دوران تحریم همه همت و عزم خود را برای تداوم توسعه صنعت نفت به‌کار بسته و خوشبختانه با اتکا به سیاست اقتصاد مقاومتی و زحمات بی‌وقفه همکاران، توانستیم دستاوردهای بزرگی به دست بیاوریم که جهش‌های صنعت پتروشیمی یکی از آنهاست. وی با یادآوری اینکه درآمد صنعت پتروشیمی در سال ۷۶ و بر پایه قیمت ثابت سال ۹۵ حدود ۲ میلیارد دلار بود که با طراحی گسترده‌ای که از سال ۱۳۷۶ آغاز شد این رقم در جهش نخست در سال ۹۲ به ۱۱ میلیارد دلار رسید، افزود: از سال ۹۲ با جهش دوم کار این صنعت پیگیری شد که با تکمیل طرح‌های این صنعت در سال ۱۴۰۰ درآمد صنعت پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و در سال ۱۴۰۴ با برنامه‌ریزی انجام شده و طرح‌های در حال اجرا به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید. وزیر نفت با بیان اینکه امسال و در ادامه طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی ۱۷ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۲۵ میلیون تن امسال به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: تا امروز 10 طرح افتتاح شده است. زنگنه با اشاره به اهمیت پروپلین تولیدی از پتروشیمی ایلام اذعان کرد: خوشبختانه یک واحد پلی پروپلین هم در ایلام با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلار در پایین دست این پتروشیمی با پیشرفت ۵۲ درصد در حال اجراست. وی ایلام را استانی مهم برای صنعت نفت کشور نام برد و یادآور شد: افزون بر این طرح‌ها ما توسعه میدان‌های نفتی آذر، آبان، پایدار غرب، چشمه خوش، دالپری و پایدار شرق را با سرمایه‌گذاری در قالب بیع متقابل و الگوی جدید قراردادهای نفتی در حال اجرا داریم. وزیر نفت با بیان اینکه توسعه میدان گازی تنگ بیجار که خوراک پالایشگاه گاز و پتروشیمی ایلام را تأمین می‌کند هم در حال انجام است، افزود:‌ طرح ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ با سرمایه‌گذاری ۸۹۰ میلیون دلار و بیش از ۵۵ درصد پیشرفت هم‌اکنون در حال اجراست، اجرای این طرح مانع سوختن گاز مشعل منطقه ایلام می‌شود و ان‌شاء‌الله پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.
زنگنه گفت:‌ خوراکی که از ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ تولید می‌شود تحویل پتروشیمی دهلران می‌شود که این طرح (پتروشیمی دهلران) نیز در حال اجراست. وی درباره پتروشیمی هگمتانه نیز گفت: پتروشیمی هگمتانه ۴۵ هزار تن پی‌وی‌سی گرید پزشکی تولید می‌کند که برای ساخت وسایل و ادوات پزشکی مانند سرم و سرنگ استفاده می‌شود. وزیر نفت با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در مبارزه با کرونا در کنار کادر درمان نقش مهمی ایفا کرده است، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی در تولید مواد ضدعفونی کننده، آب ژاول، تولید LAB (ماده اولیه ساخت تمام شوینده‌ها)، افزایش ظرفیت تولید پلی‌پروپیلن برای تهیه ماسک و لباس بیمارستانی و تولید پت و به‌تازگی عرضه اکسیژن نقش مهمی داشتند. وزیر نفت درباره واحد سولفات پتاسیم و اسید کلریدریک پتروشیمی ارومیه نیز گفت:‌ ظرفیت این طرح ۹۰ هزار تن و با ۵۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ازسوی هلدینگ خلیج فارس اجرا شده است. به گفته وی، ارزش تولید سالانه ۱۰ طرحی که از ابتدای امسال تاکنون به بهره‌برداری رسیده است بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد بود. وزیر نفت اظهار کرد:‌ افزون بر این طرح‌ها، ما برای آینده صنعت پتروشیمی هم ریل‌گذاری کرده‌ایم، احداث دو مگاپروژه هم افزون بر طرح‌های جهش سوم در برنامه قراردارد که ان‌شاء‌الله در همین دولت آغاز شود. زنگنه با بیان اینکه هر کدام از این دو مگاپروژه از نظر اندازه و ارزش محصولات از بندر امام کنونی بزرگتر خواهد بود، تصریح کرد: خوراک این دو مگاپروژه تأمین و سرمایه‌گذار و زمین‌های آن هم مشخص شده است. گفتنی است، با افتتاح این سه طرح، مجموع ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی از ۶۶ میلیون تن سال ۹۸ به مرز ۷۷ میلیون تن در سال ‌رسید و با تداوم روند تکمیل طرح‌های هفده‌گانه سال ۹۹، ظرفیت صنعت پتروشیمی با ۳۸ درصد رشد نسبت به سال ۹۸ به ۹۰ میلیون تن خواهد رسید. طرح‌های پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، پتروپالایش کنگان، پالایش پارسیان سپهر و اکسیر حلال از جمله طرح‌هایی هستند که تا پایان امسال به‌صورت رسمی افتتاح خواهند شد. شیوع ویروس کرونا و کاهش روند پیشرفت طرح‌ها ممکن است بهره‌برداری از 3 طرح دیگر را به ماه‌های ابتدایی سال آینده موکول کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7526/1/564316/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها