ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل:
ترور سردار سلیمانی غیرقانونی و نقض منشور ملل متحد بود
گروه سیاسی/ 6 ماه پس از اتفاق نیمه شب 13 دیماه در فرودگاه بغداد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اقدام امریکا برای ترور سردار قاسم سلیمانی، در عراق را بر خلاف مقررات بینالمللی و نقض منشور ملل متحد دانست. اقدامی که ترامپ گفته بود بهدلیل در دست داشتن شواهد و اسنادی مبنی بر نقشه سردار سلیمانی برای ایجاد خطر برای نیروها و اتباع امریکایی و جهت حفاظت از آنها دست به آن زده است. حالا اما «اگنس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در این خصوص چیز دیگری میگوید؛ او در بخشی از گزارش خود که دیروز منتشر شده تأکید کرده که دولت امریکا نتوانسته اسناد و شواهدی محکم در ضرورت حمله به کاروان حامل سردار سلیمانی ارائه کند.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز گزارش اگنس کالامار به موضوع ترورهای هدفمند با استفاده از پهپادهای نظامی مربوط میشود و قرار است آن را به نشست روز پنجشنبه شورای حقوق بشر ملل متحد ارائه کند. مسأله ترور سردار سلیمانی بخشی از این گزارش را تشکیل میدهد که به نظر میرسد مهمترین و خبرسازترین بخش آن است که بازتابهای رسانهای قابل توجهی هم داشته است. او در این بخش از گزارش خود تأکید کرده سردار سلیمانی مهره کلیدی نظامی ایران در عراق و سوریه بوده اما با این حال دولت ایالات متحده نتوانسته شواهدی مبنی بر تهدید حتمی و قریبالوقوع ناشی از سردار سلیمانی برای شهروندان و نظامیان امریکایی ارائه کند و به همین خاطر اقدام واشنگتن در ترور هدفمند این چهره نظامی ایرانی، غیرقانونی بوده است. این گزارشگر سازمان ملل ترور سردار سلیمانی را نقض منشور ملل متحد از جانب امریکا توصیف کرده و خواستار پاسخگویی در مورد قتلهای هدفمند توسط هواپیماهای بدون سرنشین مسلح و وضع مقررات در این حوزه شده است.
در این بخش از گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد آمده است: حمله 3 ژانویه (2020) هواپیماهای بدون سرنشین امریکا علیه کاروان حامل سردار سلیمانی نخستین حادثه در نوع خود بود که در آن یک کشور به بهانه دفاع از خود، یک مقام نظامی رسمی خارجی را در خاک یک کشور ثالث مورد هدف قرار داده است. اگنس کالامار به رویترز هم گفته است: «جهان در برههای حساس و یک نقطه عطف در ارتباط با استفاده از پهپادها قرار دارد...شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدامی نمیکند و جامعه بینالمللی، خواسته یا ناخواسته، سکوت پیشه کرده است.» اگنس کالامار در حالی گزارش خود را روز پنجشنبه به نشست شورای حقوق بشر ملل متحد برای بحث و بررسی کشورها ارائه خواهد کرد که ایالات متحده امریکا با تصمیم ترامپ بیش از 2 سال است که به خاطر حمایت از اسرائیل از عضویت در این شورا کنارهگیری کرده است.
پیش از این در 27 دیماه سال قبل یعنی تنها دو هفته پس از این اقدام تروریستی دولت امریکا، «بنجامین بی. فرنز» دادستان ارشد امریکایی دادگاه نورنبرگ (دادگاه محاکمه سران آلمان نازی پس از جنگ دوم جهانی) با نگارش یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز»، ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی را اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی دانسته بود.
گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در حالی منتشر شده که پیشتر در
31 اردیبهشتماه، رئیس قوه قضائیه گفته بود: «مابه دنبال برگزاری دادگاهی بینالمللی برای رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی هستیم.» ابراهیم رئیسی به نتیجه رساندن این پرونده را دستور کار جدی قوه قضائیه عنوان کرده بود.
پیگیریهای وزارت خارجه درباره ترور شهید سلیمانی
دیروز محسن بهاروند، معاون حقوقی و بینالملل وزارت امور خارجه در گفتوگو با میزان درباره پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: در پرونده رسیدگی حقوقی به ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، محوریت اصلی با قوه قضائیه است؛ در این رابطه شخص آیتالله رئیسی اهتمام داشتند و جلساتی را با حضور خودشان و مشارکت نمایندگان سایر دستگاهها برگزار کردند. همچنین نقشه راه پیگیری حقوقی پرونده ترور سردار سلیمانی توسط آیتالله رئیسی ترسیم شد و بر مبنای پیشنهاد ایشان امور مربوطه به صورت منسجم و منظم در قالب دو بخش قضایی و مستشاری در دست پیگیری است. در بخش قضایی امور مربوطه با محوریت دادستانی، شعبه بینالملل دادگاه، معاون دادستان و بازپرس ویژه پیگیری میشود و در بخش مستشاری اقداماتی در راستای جمعآوری اطلاعات، مستندات، شواهد و ادله جنایت فوقالذکر انجام میگیرد. مستنداتی که توسط این هیأت مستشاری جمعآوری و تنظیم میشود برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم به هیأت قضایی ارجاع میشود.
وی ادامه داد: جمعآوری مستندات پیرامون افراد دخیل در ترور سردار سلیمانی، در حال انجام است؛ در این پرونده برخی افراد معاونین جرم هستند؛ کسانی که در روز جنایت در محل حادثه حضور داشتند؛ بالاخره بدون هماهنگی افراد مستقر در محل، این جنایت ممکن نبود انجام گیرد؛ بالاخره فردی در زمانی که سردار سلیمانی وارد فرودگاه بغداد میشود ایشان و ماشینی را که سوار میشوند شناسایی میکند و موقعیت را برای انجام عملیات هوایی مخابره میکند؛ اینها مواردی است که مربوط به امور امنیتی است و بتدریج در حال انجام است.بهاروند درباره پیگیریهای وزارت خارجه هم توضیح داد: وزارت امور خارجه در رابطه با ترور سردار سلیمانی به هر نهادی که امکانش از نظر دیپلماتیک وجود دارد شکایت کرده و نامه زده و موضوع را به صورت مبسوط تشریح کرده است و هنوز نیز با این نهادها در تماس است؛ یعنی علاوه بر دبیر کل سازمان ملل متحد، وزارت امور خارجه در شورای امنیت نیز اقدام به ثبت شکایت کرده و به کمیسیون عالی حقوق بشر نیز موضوع این جنایت را منتقل کرده است؛ در این رابطه، آقای ظریف با مسئولان تمام کشورهای دوست مذاکره تلفنی داشت؛ به طور کلی وزارت امور خارجه هیچ مجال و فرصتی را برای تشریح جنایت امریکا در ترور سردار سلیمانی و طرح شکایت در این رابطه از دست نمیدهد؛ در همین چند روز اخیر آخرین سخنرانی که آقای ظریف به صورت مجازی در شورای امنیت داشت، باز بحث ترور سردار سلیمانی را مطرح کردیم؛ بنابراین وزارت امور خارجه از هر فرصتی استفاده میکند و موضوع ترور سردار سلیمانی را مطرح میکند؛ دلیل این امر نیز آن است که این موضوع ضربه به امنیت ملی ما بود لذا همه ما موظفیم که در هر محفل و مجالی موضوع جنایت امریکا در ترور سردار سلیمانی را مطرح و پیگیری کنیم.
در نهمین جلسه دادگاه معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه مطرح شد؛
شبکه طبری چگونه به کشف طعمه میرسید؟
در نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری، از راههای رسیدن معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه به رشوه رونمایی شد. در این جلسه که به ریاست قاضی بابایی برگزار شد، قهرمانی نماینده دادستان با قرارگرفتن در جایگاه از چگونگی نفوذ طبری در بین افراد پروندهدار این گونه گفت: طبری در ذیل شبکههای مختلف خود پیگیر شناسایی افراد پروندهدار قضایی بود تا با نفوذ در آنها ارتشاهایی داشته باشد، در این میان فردی به نام محمد انوشه که به واسطه دستگیری طبری از کشور متواری شده، وظیفه شناسایی طعمه در شبکه طبری را داشت. انوشه افراد پروندهدار در دستگاه قضایی را شناسایی میکرد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، قهرمانی در ادامه به مصداقهایی از نفوذ طبری در برخی پروندههای قضایی به واسطه انوشه اشاره کرد و گفت: در یکی از ملاقاتها طبری به یکی از متمولین که پرونده قضایی داشته، گفت انوشه خود من هستم و تمام کارها را باید با انوشه هماهنگ کنید.
قهرمانی ادامه داد: در یکی از موارد فردی به انوشه وصل میشود و با انوشه نزد بازپرس میروند. انوشه در چند مرحله نزد بازپرس میرود و در مرحله اول میگوید طبری سلام رساند. من از طرف طبری مأموریت دارم. در این پرونده مساعدت کنید. در مرحله دیگری انوشه نزد بازپرس میرود و میگوید وقتی از آقای طبری گرفتیم که خدمت او برسید و اگر خواستهای دارید، مطرح کنید.
قهرمانی خطاب به طبری گفت: شما چکاره بودید که این کار را میکردید؟ و ادامه داد: بازپرس درخواست انوشه را اجابت نمیکند. انوشه بار دیگر میآید و میگوید ماشین جلوی در است، اگر خواستهای دارید نزد آقای طبری بروید که خواسته شما را اجابت کند. در نهایت بازپرس خواسته انوشه را انجام نمیدهد. قهرمانی درباره اینکه طبری در ازای فعالیت خود چه چیزی دریافت کرده است، گفت: طبری در این رابطه اموالی را به دست آورده است. برخی افرادی که به انوشه و طبری در مورد پروندههای قضایی وصل میشدند، جمله نفیس دارند و میگویند ما دیگر بیتاب شدیم؛ وقتی طبری به ما وصل شد ما میخواستیم از طبری رها شویم، ولی او ما را رها نمیکرد.
400 میلیون تومان برای گرهگشایی
در ادامه جلسه دادگاه قاضی از طبری خواست برای ادای توضیحات در جایگاه قرار گیرد. طبری درخصوص ارتباط خود با انوشه مدعی شد: انوشه کارمند نهاد ریاست جمهوری و در اصل کارمند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود من اصلاً او را نمیشناختم. در ادامه طبری در مورد برخی اتهامات موجود در پرونده از جمله پرداخت رشوه ۴۰۰ میلیون تومانی، اعمال نفوذ با سوء استفاده از روابط خصوصی با مستخدمین دولتی و اعمال نفوذ در پرونده داوود سرخوش دفاعیاتی را ارائه داد. این متهم ادامه داد: اعمال نفوذی صورت نگرفته است، هیچ گونه وجهی به اینجانب پرداخت نشده است. بخشی از پرداختهای مربوط به مشایخ، یعنی ۴۰۰ میلیون به حدود ۱۱ سال قبل برمیگردد که براساس سه فقره قرارداد مشاوره و مشارکت در ساخت بوده است.
قاضی گفت: متهم سرخوش در اظهاراتش گفته که مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از شهرداری طلب داشتم و موضوع را به طبری گفتم که به من پاسخ داد هزینه دارد و باید ۴۰۰ میلیون تومان بدهی که سرخوش قبول کرده است.
سپس صدوقی به عنوان مطلع در جایگاه حاضر شد و خطاب به طبری گفت: شما چکهای زیادی از بنده به حساب همسرت خواباندید. صدوقی در ادامه توضیحات خود به این نکته اشاره کرد که شکایتی از طبری انجام دادم؛ اما از همان روز اول من را تهدید کردند که باید رضایت دهید، آقای قاضی او میلیاردها پول از من خورده که باید آنها را بدهد.
در ادامه جلسه قاضی خطاب به طبری گفت: من اظهارات دو نفر از کارمندان شما را قرائت میکنم. علی صادقی که زیر نظر شما بود در مورخ ۹۸/۰۴/۲۹ نزد بازپرس گفته از بازپرسی در دادسرای پولی - بانکی کمک خواسته شد، اما وی همکاری نکرد در نتیجه اجاره منزل سازمانی وی را افزایش داد. اظهارات امیرعباس مصدق هم از این قرار است: شخصی در دادسرای پولی -بانکی پروندهای داشت که این پرونده در شعبه ۸ آن دادسرا نزد بازپرس رستمی بود. طبری به رستمی جهت سفارش زنگ زد، اما رستمی کاری برای وی انجام نداد. یک بار پیش رستمی رفتم. گلایه داشت و میگفت تخلیه خانهام را زده است و از حقوقم بابت اجارهخانه کسر شده است. قاضی خطاب به متهم طبری در ادامه تصریح کرد: این مطالبی که مطرح شد اظهارات دو نفر از کارمندانی بودند که تحت نظر شما کار میکردند.
قاضی با اعلام ختم جلسه دادگاه گفت: تاریخ جلسه بعد متعاقباً اعلام خواهد شد.
احتمال برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین در سال جاری ضعیف است
سفیرایران درعراق اظهار کرد: تاکنون مقامات عراقی بهصورت سلبی یا ایجابی در مورد برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین درسال جاری صحبتی نکردهاند.
به گزارش ایسنا، ایرج مسجدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان آیا امسال مراسم راهپیمایی اربعین در عراق برگزار خواهد شد یا نه، اظهار کرد: پیشبینی من این است که امسال عراق اجازه ندهد که زوار خارجی از جمله زوار ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کنند و به احتمال زیاد دولت عراق برای خود زوار عراقی نیز محدودیتهای زیادی را در این ارتباط ایجاد میکند. وی ادامه داد: بعید میدانم امسال، مراسم اربعین به شکل سابق برگزار شود و در واقع احتمال برگزاری آن را ضعیف میدانم.
مسجدی افزود: عراقیها به ما میگویند که در حال حاضر زود است که بخواهیم در مورد برگزاری مراسم اربعین صحبت کنیم و باید ببینیم که شرایط به چه نحو خواهد بود. سفیر ایران در عراق همچنین گفت: فعلاً تصمیم و دستوری از طرف عراقیها برای برگزاری مراسم اربعین داده نشده است.
موضع سخنگوی دولت درباره سؤال مجلس از رئیس جمهوری
هیچ دستور و ابلاغی درباره ممنوعیت واردات گوشی صادر نشده است
سخنگوی دولت با تأکید بر اهتمام دولت برای همکاری با مجلس گفت: عبور از بحرانهای خارجی و اقتصادی و اجتماعی قطعاً با تعامل همه قوا محقق میشود و اگر همکاری مسئولانه همه قوا نباشد راه به جایی نخواهیم برد.
بهگزارش ایسنا، علی ربیعی در نشست خبری هفتگی با رسانهها در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت درباره طرح سؤال از رئیس جمهوری تأکید کرد: تجربه نشان داده هرجا که قوا هماهنگ نبودهاند، ضربه آن را مردم خوردهاند و برای جامعه ضررآفرین بوده است. سخنگوی دولت تأکید کرد: سؤال از وزیر و رئیس جمهوری حق همه نمایندگان است اما استفاده از این حق با عنایت بههمه ملاحظات دیگری که در این زمینه مطرح است، به نفع ملت و کشور خواهد بود. ما نگرانیم که این سؤال که در ماههای نخست مجلس یازدهم و عدم آشنایی بسیاری از نمایندگان دورهاولی با مشکلات کشور مطرح میشود به جای اینکه به پیشبرد امور کشور بینجامد و نتیجه بخش یا امیدبخش باشد بیشتر عکس این تصور است. ربیعی تصریح کرد: در قالب این سؤالات چشماندازی برای حل مشکلات کشور و مردم و همراهی برای اداره کشور نمیبینم. اگر پیش از اینکه این موارد بهعنوان سؤال از رئیس جمهوری مطرح شود، در کمیسیونهای تخصصی مجلس و از طریق توضیح وزرا پیش رود نتیجهبخشتر است.
وی با اشاره به نگرانی ستاد کرونا از تداوم ابتلا به این ویروس و شیوع احتمالی آنفلوانزا در پاییز پیش رو، اظهارکرد: پیشبینی برای اتمام بیماری کرونا فعلاً وجود ندارد، افزایش تختهای بیمارستانی و زیرساختها همچنان ادامه دارد و کمبودی در این زمینه نداریم. سخنگوی دولت درباره ممنوعیت واردات گوشیهای بالای ۳۰۰ یورو گفت: در یک کارگروه مشترک ارزی این طرح عنوان شد، ولی در این خصوص از سوی وزارت صمت و گمرکهای کشور هیچ دستور و ابلاغی صورت نگرفته و تغییر رویه هم ایجاد نشده است. ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای برخی رسانههای خارجی در زمینه دست داشتن رژیم صهیونیستی در انفجار نطنز، تأکید کرد: فرضیههای مربوط به علت حادثه از ابتدای وقوع به بررسی انجامیده و علت حادثه با اجماع نظر کارشناسان در حال تکمیل است. وی افزود: خوشبختانه این حادثه هیچ تلفات جانی نداشته و تشعشعات رادیواکتیو هم نداشته و تأثیری بر روند فعالیت صنعت هستهای صلحآمیز ما ندارد. سخنگوی دولت گفت: قطعاً ما اگر به جمعبندی برسیم که دخالتی خارجی در این حادثه وجود داشته است به آن پاسخ متناسب را خواهیم داد.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی کارشناسان معتقدند رشد بورس مدت زیادی دوام نخواهد آورد و تمهیدات دولت در این زمینه گفت: نگاه ما به بازار بورس نه مقطعی که استراتژیک است ودولت برای بورس برنامه جدی دارد. سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره دلایل افزایش قیمت بستههای اینترنتی گفت: این موضوع یکشنبه در دولت مطرح شد؛ افزایش تعرفه اینترنت توسط دو اپراتور تأیید وزارت ارتباطات را ندارد و طبق گزارش وزیر ارتباطات، تأیید سازمان را ندارد و غیرقانونی محسوب میشود. وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه دولت برای بازگشایی مدارس و دانشگاهها با توجه به آغاز موج دوم کرونا و نیز برگزاری کنکور چه تمهیداتی در نظر گرفته است، اظهار کرد: درباره بازگشایی مدارس تصمیم ستاد ملی کرونا این است که پانزدهم شهریور باشد و براساس تحلیلی که از وضعیت وجود دارد این تصمیم گرفته شده است. ربیعی افزود: تصمیمی که اتخاذ شده است یک تصمیم یکسان برای همه مناطق نیست و در مناطق زرد و قرمز و سفید متناسب با وضعیت هر منطقه کار آموزش دنبال میشود.
اخبار
نامه ایران به دبیرکل سازمان ملل:
احمد متوسلیان و همراهانش در زندانهای اسرائیل زنده هستند
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامهای به دبیرکل این سازمان، خواستار مساعدت در تشکیل کمیته حقیقتیاب برای روشن شدن وضعیت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان شد. به گزارش انتخاب، مجید تخت روانچی روز دوشنبه در این نامه که به مناسبت سی و هشتمین سالروز ربوده شدن این دیپلماتها به دبیرکل این سازمان نوشته، اعلام کرده است که طبق اخبار و اطلاعات موجود، این افراد بلافاصله پس از ربوده شدن در نزدیکی بیروت در منطقهای که آن زمان تحت اشغال نیروهای رژیم اسرائیل بوده است، به نیروهای این رژیم تحویل داده شدهاند و شواهد بعدی نیز نشان میدهد که آنها در زندانهای رژیم مذکور بوده و زنده هستند.
نماینده ایران با اشاره به اعلام آمادگی دبیرکل وقت سازمان ملل در سال ۱۳۸۷ برای مساعدت به روشن شدن سرنوشت این دیپلماتها و استقبال ایران از این پیشنهاد، آلام افراد ربوده شده و خانوادههای آنها طی ۳۸ سال گذشته را یادآور شد.
برگزاری جلسه کمیسیون امنیت ملی با حضور وزیر اطلاعات
نتایج قابل توجهی درباره حادثه نطنز به دست آمده است
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه جلسات خود برای بررسی حادثه نطنز، عصردیروز جلسهای با حضور حجتالاسلام علوی وزیر اطلاعات و معاونین مربوطه، مقامات ارشد فرماندهی پدافند هوایی ارتش و مقامات ارشد نیروی انتظامی برگزار کرد.
به گزارش «ایران»، ابوالفضل عمویی در توضیح جزییات برگزاری این جلسه گفت: در این جلسه، مقامات مربوطه با ارائه گزارشی از حوزه مسئولیت خود، به تشریح ابعاد امنیتی واقعه نطنز پرداختند و ضمن استماع نظرات اعضای کمیسیون، به سؤالات آنان پاسخ دادند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: براساس گزارش مدعوین جلسه، تاکنون نتایج قابل توجهی در این باره حاصل شده و بررسی دقیقتر ابعاد مخلتف حادثه نطنز، ادامه دارد. با پایان بررسی دقیق و فنی موضوع، نتایج قطعی از طریق دستگاههای ذیربط به اطلاع مردم عزیز کشورمان هم خواهد رسید.
چین؛ همسایه دور
ادامه از صفحه اول
ناگفته پیدا است که ادامه روند گذشته و وضعیت بد اقتصادی یا کشور را به یک ایزوله شدن شدید می کشاند یا اینکه به نظامیگری میانجامید و در نهایت هزینههای بیش از حد نظامی که آن هم به نوعی سبب فروپاشی میشد. اما تیزهوشی زمامداران این کشور و البته حرکتی که امریکا با نیت خاص خودش به سمت چین داشت، باعث شد که شاهد مسیر جدید این کشور در نظام بینالملل باشیم. از این حیث تحول چین در تاریخ معاصرش درس آموزیهای خاص خود را دارد. حال که ایران می خواهد در شرق و در آسیا با شرکای جدید خود همکاریهای قویتری داشته باشد قاعدتاً باید سابقه و مدل را مطابق با فرهنگ سیاسی و وضعیت خودمان دنبال کنیم. بنابراین حرف اول این است که اگر ما نسبت به تقویت روابط مان با چین تمایل بیشتری پیدا کردهایم بدانیم که این تمایل محصول مسیر و مدلی است که این کشور طی کرده است.
در ادامه باید گفت یکی از نکات مهم و تأثیرگذار در رابطه ایران و چین این است که ما سابقه تاریخی منفی با این کشور نداریم و حتی پس از انقلاب اسلامی به مرور روابط بهتری هم با چین داشتهایم؛ چه پیش از تحول سیاسی و اقتصادی چین و چه پس از آن. باید گفت که ما در حد خودمان در قدرتمند شدن چین هم مؤثر بودیم و هم از قدرت گرفتن آن احساس رضایت و خشنودی کردیم. زیرا با وجود اینکه چین همسایه ما نیست اما قدرت گرفتنش در موازنه بینالمللی میتوانست برای ما نیز سودمند باشد.
ایران به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی شروع به توسعه روابط خود با چین کرد و از فناوریهای این کشور که در آن زمان حد بالایی هم نداشت بهرهمند شد و در ادامه تحریمهایی که علیه ایران وضع شد فضا را برای ورود بیشتر تکنولوژی از چین و استقبال بازار ایران از اجناس چینی فراهم کرد.
پس از آن به وضع موجود روابط دو کشور رسیدهایم. بدیهی است که با هر عینکی بخواهیم به وضع خودمان نگاه کنیم وجود تحریمهای بی سابقه که در طول تاریخ علیه کشور دیگری تحمیل نشده است؛ قابل چشم پوشی نیست. در همین ظرف زمانی شاهد آن هستیم که پکن و واشنگتن نیز در دوره ترامپ دچار مشکلات حاد هستند.
البته در همه این سالها قدرت گرفتن چین و توسعهاش در آسیا، افریقا و حتی در کشورهای اروپایی برای غرب و نه فقط امریکا یا دولت ترامپ نگرانیهایی را ایجاد کرد و همواره در فکر این بودند که چگونه میتوانند چین را نیز مانند آنچه در مورد شوروی سابق اتفاق افتاد مهار کنند. اما چینیها در مقابل با رهبری هوشمندانه وارد تنشهای حاد نشدند و در سیاستهای اقتصاد داخلیشان نیز با کمترین اشتباه عمل کردند.
نکته دیگری که در ارتباط با چین باید مد نظر داشت این است که ارتباط با چین چارچوبی است که در مجموعه نظام و توسط تصمیم سازان سیاست خارجی کشور گرفته شده است قرار دارد و آنچه دولت و دستگاه دیپلماسی به عنوان مجری باید اجرا کنند حرکت در همین چارچوب طراحی شده است تا از آن به عنوان ابزاری برای مقابله با تحریم بسازد.
بنابر این در این وضعیت ما باید از ارتباط با کشورهایی که میتوانند در حکم تنفسگاه اقتصادی و تجاری هستند استفاده کنیم. چنان که اغلب همسایگان پانزده گانه ما چنین حکمی دارند و تحریمهای ترامپ در ارتباط میان ایران و همسایگانش کمتر کارگر است. البته خوب بود اگر ما پیش از تشدید و آغاز دوباره تحریمها حجم بیشتری از مبادلات تجاری و اقتصادیمان را در منطقه تعریف می کردیم و نه خارج از آن . البته این همسایه تا حدود زیادی محصول اتکا اقتصاد ما به نفت است که در گذشته نسبت به تبدیل آن به اقتصاد غیرنفتی تعلل شده است.
بعد از این 15 کشور همسایه باید گفت که چین در این رابطه مانند یک کشور همسایه از جهت رفتار همکاری و اقتصادی عمل میکند. هر چند اقتصاد چین با توجه با وابستگی و پیوستگی که به اقتصاد امریکا دارد قاعدتاً باز هم رعایت میکند و به صورت رسمی اقداماتی نمیکند که شرکتهایش که با غرب و امریکا مراودات بسیار سنگینی دارند آسیب ببینند.
با وجود این محدودیت با توجه به نگاه خودشان و نه صرفاً تلاش ما برای ایران جایگاه ویژه ای را قائل هستند و علاقهمندند که کشور مستقلی مانند ایران تضعیف نشود. اینکه ایران در مجموع منابع نفت و گاز دنیا در مقام اول یا دوم قرار دارد و اقتصاد چین به این منابع انرژی محتاج است سبب میشود که ایران و موقعیت استراتژیکش برای دولتمردان پکن اهمیت داشته باشد.
ناگفته پیدا است که ادامه روند گذشته و وضعیت بد اقتصادی یا کشور را به یک ایزوله شدن شدید می کشاند یا اینکه به نظامیگری میانجامید و در نهایت هزینههای بیش از حد نظامی که آن هم به نوعی سبب فروپاشی میشد. اما تیزهوشی زمامداران این کشور و البته حرکتی که امریکا با نیت خاص خودش به سمت چین داشت، باعث شد که شاهد مسیر جدید این کشور در نظام بینالملل باشیم. از این حیث تحول چین در تاریخ معاصرش درس آموزیهای خاص خود را دارد. حال که ایران می خواهد در شرق و در آسیا با شرکای جدید خود همکاریهای قویتری داشته باشد قاعدتاً باید سابقه و مدل را مطابق با فرهنگ سیاسی و وضعیت خودمان دنبال کنیم. بنابراین حرف اول این است که اگر ما نسبت به تقویت روابط مان با چین تمایل بیشتری پیدا کردهایم بدانیم که این تمایل محصول مسیر و مدلی است که این کشور طی کرده است.
در ادامه باید گفت یکی از نکات مهم و تأثیرگذار در رابطه ایران و چین این است که ما سابقه تاریخی منفی با این کشور نداریم و حتی پس از انقلاب اسلامی به مرور روابط بهتری هم با چین داشتهایم؛ چه پیش از تحول سیاسی و اقتصادی چین و چه پس از آن. باید گفت که ما در حد خودمان در قدرتمند شدن چین هم مؤثر بودیم و هم از قدرت گرفتن آن احساس رضایت و خشنودی کردیم. زیرا با وجود اینکه چین همسایه ما نیست اما قدرت گرفتنش در موازنه بینالمللی میتوانست برای ما نیز سودمند باشد.
ایران به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی شروع به توسعه روابط خود با چین کرد و از فناوریهای این کشور که در آن زمان حد بالایی هم نداشت بهرهمند شد و در ادامه تحریمهایی که علیه ایران وضع شد فضا را برای ورود بیشتر تکنولوژی از چین و استقبال بازار ایران از اجناس چینی فراهم کرد.
پس از آن به وضع موجود روابط دو کشور رسیدهایم. بدیهی است که با هر عینکی بخواهیم به وضع خودمان نگاه کنیم وجود تحریمهای بی سابقه که در طول تاریخ علیه کشور دیگری تحمیل نشده است؛ قابل چشم پوشی نیست. در همین ظرف زمانی شاهد آن هستیم که پکن و واشنگتن نیز در دوره ترامپ دچار مشکلات حاد هستند.
البته در همه این سالها قدرت گرفتن چین و توسعهاش در آسیا، افریقا و حتی در کشورهای اروپایی برای غرب و نه فقط امریکا یا دولت ترامپ نگرانیهایی را ایجاد کرد و همواره در فکر این بودند که چگونه میتوانند چین را نیز مانند آنچه در مورد شوروی سابق اتفاق افتاد مهار کنند. اما چینیها در مقابل با رهبری هوشمندانه وارد تنشهای حاد نشدند و در سیاستهای اقتصاد داخلیشان نیز با کمترین اشتباه عمل کردند.
نکته دیگری که در ارتباط با چین باید مد نظر داشت این است که ارتباط با چین چارچوبی است که در مجموعه نظام و توسط تصمیم سازان سیاست خارجی کشور گرفته شده است قرار دارد و آنچه دولت و دستگاه دیپلماسی به عنوان مجری باید اجرا کنند حرکت در همین چارچوب طراحی شده است تا از آن به عنوان ابزاری برای مقابله با تحریم بسازد.
بنابر این در این وضعیت ما باید از ارتباط با کشورهایی که میتوانند در حکم تنفسگاه اقتصادی و تجاری هستند استفاده کنیم. چنان که اغلب همسایگان پانزده گانه ما چنین حکمی دارند و تحریمهای ترامپ در ارتباط میان ایران و همسایگانش کمتر کارگر است. البته خوب بود اگر ما پیش از تشدید و آغاز دوباره تحریمها حجم بیشتری از مبادلات تجاری و اقتصادیمان را در منطقه تعریف می کردیم و نه خارج از آن . البته این همسایه تا حدود زیادی محصول اتکا اقتصاد ما به نفت است که در گذشته نسبت به تبدیل آن به اقتصاد غیرنفتی تعلل شده است.
بعد از این 15 کشور همسایه باید گفت که چین در این رابطه مانند یک کشور همسایه از جهت رفتار همکاری و اقتصادی عمل میکند. هر چند اقتصاد چین با توجه با وابستگی و پیوستگی که به اقتصاد امریکا دارد قاعدتاً باز هم رعایت میکند و به صورت رسمی اقداماتی نمیکند که شرکتهایش که با غرب و امریکا مراودات بسیار سنگینی دارند آسیب ببینند.
با وجود این محدودیت با توجه به نگاه خودشان و نه صرفاً تلاش ما برای ایران جایگاه ویژه ای را قائل هستند و علاقهمندند که کشور مستقلی مانند ایران تضعیف نشود. اینکه ایران در مجموع منابع نفت و گاز دنیا در مقام اول یا دوم قرار دارد و اقتصاد چین به این منابع انرژی محتاج است سبب میشود که ایران و موقعیت استراتژیکش برای دولتمردان پکن اهمیت داشته باشد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
ترور سردار سلیمانی غیرقانونی و نقض منشور ملل متحد بود
-
شبکه طبری چگونه به کشف طعمه میرسید؟
-
احتمال برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین در سال جاری ضعیف است
-
هیچ دستور و ابلاغی درباره ممنوعیت واردات گوشی صادر نشده است
-
اخبار
-
چین؛ همسایه دور
اخبارایران آنلاین