4 سامانه آبی جایگزین چشمه کوهرنگ می‌شود


پایتخت آب ایران همچنان گرفتار مشکل تأمین آب شرب است. 10‌روز است که به خاطر سیل و کدر شدن آب چشمه کوهرنگ، نیمی از جمعیت استان چهار محال و بختیاری گرفتار بحران بی‌سابقه تنش آب شرب هستند. چشمه کوهرنگ یکی از منابع مهم آبی در استان به شمار می‌رود و ۶۰ درصد از نیاز آب شرب شهرکرد را تأمین می‌کند. با این حال در سال‌های گذشته هم با توجه به حوادث و مشکلات پیش‌آمده در ابعاد محدودتر از سوی کارشناسان تأکید شده بود از آنجا که چشمه‌ها منابع ناپایدار به شمار می‌روند، چشمه کوهرنگ نمی‌تواند منبع مطمئنی برای تأمین آب شرب باشد و اینکه از روز اول این چشمه را تأمین‌کننده آب مرکز استان قرار دادند کار قابل قبولی نبوده است. / عکس: ایسنا

​​​​​​​ایران زمین - پایتخت آب ایران همچنان گرفتار مشکل تأمین آب شرب است. 10‌روز است که به خاطر سیل و کدر شدن آب چشمه کوهرنگ، نیمی از جمعیت استان چهار محال و بختیاری گرفتار بحران بی‌سابقه تنش آب شرب هستند.
چشمه کوهرنگ یکی از منابع مهم آبی در استان به شمار می‌رود و ۶۰ درصد از نیاز آب شرب شهرکرد را تأمین می‌کند. با این حال در سال‌های گذشته هم با توجه به حوادث و مشکلات پیش آمده در ابعاد محدودتر از سوی کارشناسان تأکید شده بود از آنجا که چشمه‌ها منابع ناپایدار به شمار می‌روند، چشمه کوهرنگ نمی‌تواند منبع مطمئنی برای تأمین آب شرب باشد و اینکه از روز اول این چشمه را تأمین‌کننده آب مرکز استان قرار دادند کار قابل قبولی نبوده است.
به گفته علی حیدری سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری، باید برای چشمه کوهرنگ یک طرح پدافندی پیش‌بینی و بر تأسیسات استحصال آب چشمه باید تمهیداتی نظیر رسوب‌گیر و فیلترهای شنی و تصفیه‌خانه در نظر گرفته می‌شد که هیچکدام از این موارد رعایت نشده است. هرچند با ورود چاه‌های کشاورزی به مدار تأمین آب شرب شهرکرد و چند سامانه جایگزین، مقداری از مشکل قطعی آب شهرکرد حل شد اما همچنان این مشکل ادامه دارد و مردم آب مورد نیاز خود را از تانکرهای آبرسانی سیار تهیه می‌کنند. در شهرکرد، برخی محلات همچنان با قطعی کامل آب روبه‌رو هستند و در بسیاری از ساختمان‌ها نیز آب فقط در لوله‌های طبقه اول جریان دارد. این در حالی است که تلاش شبانه‌روزی برای رفع معضل همچنان ادامه دارد.
 4 سامانه برای جایگزین کردن چشمه کوهرنگ
وزیر نیرو در سفری فوری از نزدیک مشکلات و معضلات آب شرب چهارمحال و بختیاری بویژه شهرکرد را پیگیری و اعلام کرد: تمامی امکانات وزارت نیرو برای حل مشکل آب چهارمحال و بختیاری بسیج شده است و ۴ سامانه برای جایگزین کردن چشمه آب کوهرنگ در حال اجرا است و ۲ سامانه اضطراری دیگر بزودی وارد مدار می‌شود.
علی‌اکبر محرابیان با اشاره به بسیج تمامی امکانات کشور، گفت: چهار سامانه برای جایگزین کردن چشمه کوهرنگ و تأمین آب استان چهارمحال و بختیاری در حال اجرا است.استاندار چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به تلاش برای رفع مشکلات آب شرب گفت: سه خط پدافندی برای انتقال و تأمین آب آشامیدنی شهرکرد اجرا شد.
غلامعلی حیدری بامداد سه‌شنبه در حاشیه بازدید از خط انتقال آب اضطراری به شهرکرد معروف به عمان سامانی تأکید کرد: بعد از بارش‌های سیل‌آسای اخیر و پیرو حادثه نادر برای شبکه انتقال آب آشامیدنی از چشمه کوهرنگ به شهرکرد و گل‌آلود شدن آن، بیش از ۵۰ درصد آب آشامیدنی شهرکرد و شهرهای واقع در مسیر این خط با مشکل مواجه شدند. وی افزود: به‌همین منظور بلافاصله برای رفع مشکل آب آشامیدنی شهرکرد از بالاترین مقام‌ها در سطح ملی پیگیری به عمل آمد و مجموعه وزارت نیرو و گروه‌های حرفه‌ای از سراسر کشور بسیج شدند.
حیدری تصریح کرد: در این راستا سه خط پدافندی با سرعت مطالعه شد که خط نخست از تصفیه‌خانه سامان بود و علاوه‌بر تأمین آب آشامیدنی سامان ۱۳۰ لیتر بر ثانیه به آب آشامیدنی شهرکرد کمک‌ کرد.وی یادآور شد: خط پدافندی دوم از [خط انتقال] عمان سامانی است که کشاورزان برای اجرای آن همکاری مطلوبی داشتند و پس از تصفیه و تأیید مرکز بهداشت تا روز سه‌شنبه وارد مدار می‌شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: خط سوم پدافندی از فدک است که به‌صورت شبانه‌روزی گروه‌هایی از سراسر کشور بسیج شده‌اند و با کمک دکل‌های نوری در سه شیفت مشغول کار هستند تا در کوتاه‌ترین مدت با ورود این خط به مدار مشکل آب آشامیدنی شهرکرد رفع شود.وی با اشاره به سختی فراوان شهروندان شهرکرد در این حادثه گفت: استمرار این میزان گل‌آلودگی در چشمه کوهرنگ سابقه نداشته است و کارشناسان عوامل این حادثه مانند رانش احتمالی در داخل چشمه و... را بررسی می‌کنند. حیدری تأکید کرد: در ابتدای ورودم به این مسئولیت به مردم چهارمحال و بختیاری قول دادم آب پایدار را تأمین کنم که این وعده امسال محقق و آب پایدار وارد شبکه می‌شود. وی افزود: با این اقدام حداقل ۵۰ درصد مردم چهارمحال و بختیاری از این آب پایدار بهره‌مند و برخوردار می‌شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7981/1/623189/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها