ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شیراز به شایعات پاسخ داد
رشته موسیقی از هنرستانها حذف نشده است
فرهنگی: در یکی دو روز گذشته خبری مبنی بر حذف رشته موسیقی از هنرستانهای دخترانه شیراز منتشر شد که واکنشها و انتقادات بسیاری را در فضای مجازی برانگیخت تا آنجا که بسیاری از هنرمندان این حوزه برای تدریس رایگان اعلام آمادگی کردند. بهزاد عبدی در این باره نوشته: «اگر به فرض کمبود بودجهای وجود داشت، راهحلی جز حذف باید پیدا میشد. حذف دختران، به هر بهانهای، حذف نیمی از جامعه است نیمهای که بسیار مهمتر از آنی است که متصورید.»
سهراب پورناظری هم آورده: «گفته شده که دلیل این تصمیم نبود منابع مالی است. در این که تأمین مالی وظیفه دولت است هیچ شکی نیست اما بنده از همین رسانه اعلام میکنم تمامی هزینههای یک سال تحصیل این جوانان را متقبل میشوم تا دیگر بهانهای نباشد.»علی قمصری هم نوشته: «اگر درهای هنرستان موسیقی شیراز به روی دختران دانشآموز باز نشد، در قدم اول، تدریس رایگان تار و سه تار در سالجاری به آنها را بهصورت حضوری در شیراز با جان و دل پذیرا هستم.»بهنام ابوالقاسم آهنگساز و نوازنده پیانو گفته: «در صورت عدم تغییر این تصمیم، آمادگی خود را برای تدریس در سال جدید، بهصورت رایگان به هنرجویان ساز تخصصی پیانو هنرستان دختران شیراز تا مشخص شدن تکلیف نهایی شرایط آموزش این عزیزان اعلام میدارم.»اما سخنگوی ستاد ثبتنام اداره کل آموزش وپرورش فارس در پی انتشار این اخبار توضیحاتی داد و گفت: این رشته از هنرستانها حذف نشده است.
فرشید قاسمی گفت: برخی از رشتهها همانند رشته سازهای ایرانی و سازهای جهانی سالانه مجوز تحصیل در آن از سوی وزارتخانه آموزش و پرورش صادر میشود که امسال اداره کل آموزش و پرورش فارس در تاریخ ۲۳ خرداد ماه از وزارتخانه درخواست مجوز کرده، اما تاکنون جوابی به دست ما نرسیده است.معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شیراز گفت: امروز با تعدادی از خانوادههای این دانشآموزان که پیگیر این مسأله بودند جلسهای داشتم و به آنها اطمینان دادم که این رشته برای دختران حذف نشده است.سخنگوی ستاد ثبتنام اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: امسال دستور داده شد تا برون سپاری خدمات آموزشی، صرفاً به جاهایی که آموزش با کیفیت در آنها انجام میشود داده شود ولی با وجود این رشته موسیقی شامل برون سپاری نمیشود.او گفت: این موضوع که در رسانهها مطرح شده که نداشتن بودجه موجب تعطیلی این رشته شده است صحیح نیست و منتفی است و اساساً در آموزش و پرورش بودجه نداشتن برای رشته تحصیلی معنا ندارد، چراکه حق دانشآموزان است که در رشته مورد علاقهشان تحصیل کنند.قاسمی گفت: با پیگیریهایی که از سوی وزارت آموزش و پرورش انجام دادهایم تا چند روز آینده دستورالعمل از سمت وزارت آموزش و پرورش ارسال خواهد شد و دانشآموزان میتوانند در این رشته آزمون داده و ادامه تحصیل دهند.
سهراب پورناظری هم آورده: «گفته شده که دلیل این تصمیم نبود منابع مالی است. در این که تأمین مالی وظیفه دولت است هیچ شکی نیست اما بنده از همین رسانه اعلام میکنم تمامی هزینههای یک سال تحصیل این جوانان را متقبل میشوم تا دیگر بهانهای نباشد.»علی قمصری هم نوشته: «اگر درهای هنرستان موسیقی شیراز به روی دختران دانشآموز باز نشد، در قدم اول، تدریس رایگان تار و سه تار در سالجاری به آنها را بهصورت حضوری در شیراز با جان و دل پذیرا هستم.»بهنام ابوالقاسم آهنگساز و نوازنده پیانو گفته: «در صورت عدم تغییر این تصمیم، آمادگی خود را برای تدریس در سال جدید، بهصورت رایگان به هنرجویان ساز تخصصی پیانو هنرستان دختران شیراز تا مشخص شدن تکلیف نهایی شرایط آموزش این عزیزان اعلام میدارم.»اما سخنگوی ستاد ثبتنام اداره کل آموزش وپرورش فارس در پی انتشار این اخبار توضیحاتی داد و گفت: این رشته از هنرستانها حذف نشده است.
فرشید قاسمی گفت: برخی از رشتهها همانند رشته سازهای ایرانی و سازهای جهانی سالانه مجوز تحصیل در آن از سوی وزارتخانه آموزش و پرورش صادر میشود که امسال اداره کل آموزش و پرورش فارس در تاریخ ۲۳ خرداد ماه از وزارتخانه درخواست مجوز کرده، اما تاکنون جوابی به دست ما نرسیده است.معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شیراز گفت: امروز با تعدادی از خانوادههای این دانشآموزان که پیگیر این مسأله بودند جلسهای داشتم و به آنها اطمینان دادم که این رشته برای دختران حذف نشده است.سخنگوی ستاد ثبتنام اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: امسال دستور داده شد تا برون سپاری خدمات آموزشی، صرفاً به جاهایی که آموزش با کیفیت در آنها انجام میشود داده شود ولی با وجود این رشته موسیقی شامل برون سپاری نمیشود.او گفت: این موضوع که در رسانهها مطرح شده که نداشتن بودجه موجب تعطیلی این رشته شده است صحیح نیست و منتفی است و اساساً در آموزش و پرورش بودجه نداشتن برای رشته تحصیلی معنا ندارد، چراکه حق دانشآموزان است که در رشته مورد علاقهشان تحصیل کنند.قاسمی گفت: با پیگیریهایی که از سوی وزارت آموزش و پرورش انجام دادهایم تا چند روز آینده دستورالعمل از سمت وزارت آموزش و پرورش ارسال خواهد شد و دانشآموزان میتوانند در این رشته آزمون داده و ادامه تحصیل دهند.
گپ و گفتی با دکتر محسن ربانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و رسانه
کمال مطلوب توأمان دین و هنر
مینا نبئی/ صاحبنظران بر آنند که دین و هنر نیازهای فطرت و روح را پاسخ میدهند و هر دو با انسان مأنوسند و به زبان فطرت سخن میگویند؛ از اینرو عرضه دین در قالب هنر میتواند دین و هنر را به کمال مطلوب نزدیک کند. روانشناسان معتقدند که انسان بیشتر عادات زندگی خود را در دوران کودکی کسب میکند و پرورش اگر به زبان هنر صورت پذیرد، نتایج بهتری در پی خواهد داشت. امام محمد غزالی، صاحب آثار ارزشمندی چون کیمیای سعادت و نصیحة الملوک نیز میگوید: «کودک امانتی است در دست پدر و مادر و آن دل پاک وی چون گوهری است. نفیس و نقشپذیر است. چون موم است و از همه نقشها خالی است. چون زمینی پاک است که هر تخم که در وی فکنی، بروید.
اگر تخم خیر افکنی، به سعادت دین و دنیا برسد و مادر و پدر و استاد در ثواب آن شریک باشند و اگر برخلاف این باشد، بدبخت شود و ایشان در هر چه بر وی رود، شریک باشند.» با دکتر محسن ربانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و رسانه و عضو انجمن کودک و رسانه درباره تأثیر هنر و هنرمند بر «انس کودکان با قرآن و مفاهیم ارزشمند معنوی» به گفتوگو نشستیم. حاصل این گپ و گفت حاوی نکات قابل تأملی است که در ادامه میخوانید.
از این مدرس علوم قرآنی پرسیدیم: «گفته میشود هنر نوعی معرفت برای شناخت حق تعالی است و جلوهای از جمال حق در آن نهفته است؛ از نظر شما چه رابطهای میان هنر و دین وجود دارد؟» وی گفت: رابطه میان هنر و دین همواره بحث برانگیز بوده است. اندیشمندان و متفکران، کوشش بسیاری برای بررسی ارتباط میان این دو انجام دادهاند؛ اما آنچه روشن و بدیهی است، آن است که دین و هنر از آغاز تاریخ، همراه هم بودهاند و هنر را از این منظر که هویت و ماهیتی فرامادی و آسمانی دارد، نمیتوان جدا از دین دانست.
شرط اول، باور هنرمند است
ربانی که سلسله کارگاههای تخصصی ایدهپردازی با موضوع داستانهای قرآنی برای مخاطب کودک برگزار میکند، در پاسخ به سؤال: «آیا هنر هفتم یعنی سینما و سلبریتیها میتوانند سببساز انس فرزندان ما با قرآن و تعالیم ارزشمند دینی شوند؟»، تصریح کرد: نهاد رسانه اعم از سینما و تلویزیون و سایر رسانهها در دو بخش مدیریت رسانهای و هنرمندان در صورتی میتوانند این فضا را فراهم کنند که خود به این مفاهیم باور داشته باشند و مفاهیم قرآنی و دینی در گفتار و رفتارشان نمود و ظهور داشته باشد. البته میزان و نحوه حضور این مفاهیم باید به شکل علمی بررسی و آسیب شناسیشود.
وی افزود: در واقع کودک و نوجوان ما در خلأ زندگی نمیکند که تنها با آموزش مدرسهای و دانشگاهی بتوان او را تربیت کرد. عوامل بسیاری در جامعه بر تربیت دینی فرزندان ما و مأنوس گشتن آنها با قرآن مؤثر است که باید مدیریت شود. همچنین ساختن فیلمها، انیمیشنها و سریالهایی متناسب با سن و به زبان کودک و نوجوان امروز با محتوای قصص قرآنی به دور از کلیشههای تکراری و محتوای تاریخی، بخشی از هنر هفتم است. وی همچنین نقش و هنر والدین و افرادی چون والدین و تأثیرگذاری آنها را بر افکار، اعمال و عادات فرزندان از جمله مأنوس شدنشان با قرآن بسیار مؤثر دانست و افزود: براساس مطالعات جامعهشناسی و روانشناسی، کودکان و نوجوانان آیینههای والدین هستند که صریحاً و به آسانی باورها و مکنونات قلبی خود را بیان میکنند. آنها از زاویه دید الگوهای اصلی خود یعنی والدین به زندگی مینگرند؛ از اینرو هرچه والدین با دین مأنوستر باشند و در سلوک فردی و سبک زندگی اجتماعی خود هنرمندانهتر و ظریفتر رفتار کنند، تأثیر بیشتری بر فرزندان خود خواهند داشت و تنها ادعای دینداری کافی نیست.ربانی ادامه داد: از حضور قرآن در زندگی ما در حد آشنایی با مفاهیم آسمانی گرفته تا دل دادن به این کتاب آسمانی و زیستن با دستورات آن و بهره گرفتن از انواع هنرها، همگی در انس فرزند ما با قرآن مؤثر است. بستر فرهنگی جامعه و متغیرهای حاکم بر آن نیز در شکلدهی ذهن فرزندان ما و جهت دادن آن به منظور انس با قرآن و مفاهیم دینی و بهکار بستن این دستورات در زندگی بسیار مهم هستند.
اشراف و همسویی در عمل
این پژوهشگر همچنین به نقش هنر در نهادهای آموزشی اشاره کرد و موانع انس با قرآن را تبیین کرد. وی گفت: هنر میتواند در همه عرصهها تأثیرگذاری را بالا ببرد. نهاد آموزشی و الگوهای فرهنگی جامعه، از مربیان مهدهای کودک و معلمان مدرسه گرفته تا استادان دانشگاه، باید همگی هنرمندانه و خلاقانه در فضای انس با قرآن باشند که گاه در این وادی ضعف داریم. برخی از متون آموزشی ما به زبان کودک و متناسب با ادراک فرزندان در سنین مختلف نیستند. گاهی معلمان ما اشراف کافی به موضوعات دینی ندارند و وقتی که کودک و نوجوان تسلط معلم را به موضوعات دینی مشاهده نکند؛ یا عمل معلم را با گفتار وی همسو و دارای سنخیت نیابد، تأثیرگذاری کمتری را هم شاهد خواهیم بود. گاهی ما فرهنگ دینی را داریم؛ ولی چندان از امور عبادی و خَیرانه خود سخن نمیگوییم و جلوههای آن برای اطرافیان ما آشکار نیست؛ به همین سبب آموزش هنرمندانه و غیرمستقیمی هم صورت نمیپذیرد.
دین را مناسبتی نکنیم
به گفته وی یکی از مسائل درخور تأمل که در آسیبشناسی این موضوع اهمیت دارد، منحصرکردن نگاه دینی به روزهای خاص و مناسبتی است؛ برای مثال خواندن قرآن بیشتر به ماه رمضان و محرم و روزهای خاص موکول میشود. انگار آدمها فقط در این روزها دیندار میشوند؛ یا اینکه بعضیها فقط ماه رمضان نماز میخوانند و روزه میگیرند و متأسفانه این کوتاهی در انجام فرایض با تصویر واقعی دین که دستور جامع زندگی بشر در جریان مداوم زندگی است، منافات دارد.
اگر تخم خیر افکنی، به سعادت دین و دنیا برسد و مادر و پدر و استاد در ثواب آن شریک باشند و اگر برخلاف این باشد، بدبخت شود و ایشان در هر چه بر وی رود، شریک باشند.» با دکتر محسن ربانی، نویسنده و پژوهشگر حوزه دین و رسانه و عضو انجمن کودک و رسانه درباره تأثیر هنر و هنرمند بر «انس کودکان با قرآن و مفاهیم ارزشمند معنوی» به گفتوگو نشستیم. حاصل این گپ و گفت حاوی نکات قابل تأملی است که در ادامه میخوانید.
از این مدرس علوم قرآنی پرسیدیم: «گفته میشود هنر نوعی معرفت برای شناخت حق تعالی است و جلوهای از جمال حق در آن نهفته است؛ از نظر شما چه رابطهای میان هنر و دین وجود دارد؟» وی گفت: رابطه میان هنر و دین همواره بحث برانگیز بوده است. اندیشمندان و متفکران، کوشش بسیاری برای بررسی ارتباط میان این دو انجام دادهاند؛ اما آنچه روشن و بدیهی است، آن است که دین و هنر از آغاز تاریخ، همراه هم بودهاند و هنر را از این منظر که هویت و ماهیتی فرامادی و آسمانی دارد، نمیتوان جدا از دین دانست.
شرط اول، باور هنرمند است
ربانی که سلسله کارگاههای تخصصی ایدهپردازی با موضوع داستانهای قرآنی برای مخاطب کودک برگزار میکند، در پاسخ به سؤال: «آیا هنر هفتم یعنی سینما و سلبریتیها میتوانند سببساز انس فرزندان ما با قرآن و تعالیم ارزشمند دینی شوند؟»، تصریح کرد: نهاد رسانه اعم از سینما و تلویزیون و سایر رسانهها در دو بخش مدیریت رسانهای و هنرمندان در صورتی میتوانند این فضا را فراهم کنند که خود به این مفاهیم باور داشته باشند و مفاهیم قرآنی و دینی در گفتار و رفتارشان نمود و ظهور داشته باشد. البته میزان و نحوه حضور این مفاهیم باید به شکل علمی بررسی و آسیب شناسیشود.
وی افزود: در واقع کودک و نوجوان ما در خلأ زندگی نمیکند که تنها با آموزش مدرسهای و دانشگاهی بتوان او را تربیت کرد. عوامل بسیاری در جامعه بر تربیت دینی فرزندان ما و مأنوس گشتن آنها با قرآن مؤثر است که باید مدیریت شود. همچنین ساختن فیلمها، انیمیشنها و سریالهایی متناسب با سن و به زبان کودک و نوجوان امروز با محتوای قصص قرآنی به دور از کلیشههای تکراری و محتوای تاریخی، بخشی از هنر هفتم است. وی همچنین نقش و هنر والدین و افرادی چون والدین و تأثیرگذاری آنها را بر افکار، اعمال و عادات فرزندان از جمله مأنوس شدنشان با قرآن بسیار مؤثر دانست و افزود: براساس مطالعات جامعهشناسی و روانشناسی، کودکان و نوجوانان آیینههای والدین هستند که صریحاً و به آسانی باورها و مکنونات قلبی خود را بیان میکنند. آنها از زاویه دید الگوهای اصلی خود یعنی والدین به زندگی مینگرند؛ از اینرو هرچه والدین با دین مأنوستر باشند و در سلوک فردی و سبک زندگی اجتماعی خود هنرمندانهتر و ظریفتر رفتار کنند، تأثیر بیشتری بر فرزندان خود خواهند داشت و تنها ادعای دینداری کافی نیست.ربانی ادامه داد: از حضور قرآن در زندگی ما در حد آشنایی با مفاهیم آسمانی گرفته تا دل دادن به این کتاب آسمانی و زیستن با دستورات آن و بهره گرفتن از انواع هنرها، همگی در انس فرزند ما با قرآن مؤثر است. بستر فرهنگی جامعه و متغیرهای حاکم بر آن نیز در شکلدهی ذهن فرزندان ما و جهت دادن آن به منظور انس با قرآن و مفاهیم دینی و بهکار بستن این دستورات در زندگی بسیار مهم هستند.
اشراف و همسویی در عمل
این پژوهشگر همچنین به نقش هنر در نهادهای آموزشی اشاره کرد و موانع انس با قرآن را تبیین کرد. وی گفت: هنر میتواند در همه عرصهها تأثیرگذاری را بالا ببرد. نهاد آموزشی و الگوهای فرهنگی جامعه، از مربیان مهدهای کودک و معلمان مدرسه گرفته تا استادان دانشگاه، باید همگی هنرمندانه و خلاقانه در فضای انس با قرآن باشند که گاه در این وادی ضعف داریم. برخی از متون آموزشی ما به زبان کودک و متناسب با ادراک فرزندان در سنین مختلف نیستند. گاهی معلمان ما اشراف کافی به موضوعات دینی ندارند و وقتی که کودک و نوجوان تسلط معلم را به موضوعات دینی مشاهده نکند؛ یا عمل معلم را با گفتار وی همسو و دارای سنخیت نیابد، تأثیرگذاری کمتری را هم شاهد خواهیم بود. گاهی ما فرهنگ دینی را داریم؛ ولی چندان از امور عبادی و خَیرانه خود سخن نمیگوییم و جلوههای آن برای اطرافیان ما آشکار نیست؛ به همین سبب آموزش هنرمندانه و غیرمستقیمی هم صورت نمیپذیرد.
دین را مناسبتی نکنیم
به گفته وی یکی از مسائل درخور تأمل که در آسیبشناسی این موضوع اهمیت دارد، منحصرکردن نگاه دینی به روزهای خاص و مناسبتی است؛ برای مثال خواندن قرآن بیشتر به ماه رمضان و محرم و روزهای خاص موکول میشود. انگار آدمها فقط در این روزها دیندار میشوند؛ یا اینکه بعضیها فقط ماه رمضان نماز میخوانند و روزه میگیرند و متأسفانه این کوتاهی در انجام فرایض با تصویر واقعی دین که دستور جامع زندگی بشر در جریان مداوم زندگی است، منافات دارد.
توضیحات تازه رئیس سازمان سینمایی درباره وضعیت برخی فیلمهای توقیفی
خزاعی: نمیگذاریم فیلمی که از ما پروانه نمایش گرفته دچار مشکل شود
فرهنگی/ در حالی که در روزهای آغازین هفته، روحالله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم، از حل شدن مشکل چند فیلم و روشن شدن وضعیت فیلمهای بلاتکلیف خبر داده بود، رئیس سازمان سینمایی هم در گفتوگویی تازه عنوان کرده اسامی هنرمندانی که احتمالاً دچار ممنوعالکاری میشوند هفته آینده اعلام خواهد شد. محمد خزاعی در گفتوگویی مشترک با ایسنا و مهر درباره وضعیت برخی فیلمهای توقیفی و سینماگرانی توضیح داده که گفته میشود ممنوعالکار شدهاند. او با استناد به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرده اگر کسی ممنوعالکار شده باشد عطف به ماسبق نمیشود، یعنی فیلمهایی که در گذشته بازی کردهاند دچار مشکل نمیشوند و تلاش این سازمان بر این است که سرمایه تهیهکننده و کارگردان و نتیجه زحمت گروه تولیدی که مربوط به قبل از این جریانهاست، دچار مشکل نشود. خزاعی تأکید کرده: «ما قصد جلوگیری از آثار را نداریم بلکه برای اکران آنها حمایت نیز خواهیم کرد تا شرایط طبیعی خود را طی کنند و این، خیلی با آثار جدید فرق دارد.»
در رأس این فهرست، فیلم «برادران لیلا» تازهترین ساخته سعید روستایی قرار دارد که تعیین سرنوشت آن با توجه به نزدیک شدن به ایام معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار بیش از گذشته در کانون توجه رسانهها قرار گرفته است. خزاعی با اشاره به لزوم دریافت پروانه نمایش قبل از حضور در مجامع بینالمللی و قانونی که از سالها پیش در سازمان سینمایی به الزام آن تأکید شده توضیح داده: «برای «برادران لیلا» سازمان سینمایی همه گونه همکاری و مشارکت را با دوستان - حتی قبل از اعزام (به جشنواره کن) - داشته است. مواردی را گفتیم اصلاح کنند که دوستان ابتدا قبول کردند، بعد نپذیرفتند و در رسانهها نیز اعلام کردند که «هیچ پلان را حذف و سانسور و ممیزی نمیکنیم». در حقیقت آنها بدون پروانه نمایش بینالمللی در جشنواره کن حضور پیدا کردند.»
رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر اینکه مشکل از سازمان سینمایی نیست بلکه مشکل رفتار غیرقانونی دوستان است در عین حال اعلام کرده اظهارات عوامل فیلم «برادران لیلا» در روند صدور پروانه نمایش نیز بیتأثیر نبوده و گفته است: «گفتوگوهایی که انجام دادند خارج از عرف سینمایی بود و مربوط به مسائل سینمای ایران نمیشد و هم عدم تمکین به قانون، که پروانه نمایش نداشتند. درواقع مهمترین دلیل همین نداشتن پروانه نمایش بود که اگر داشتند این مشکلات به وجود نمیآمد.»
شرایط فیلم «شب، داخلی، دیوار» وحید جلیلوند نیز که در جشنواره ونیز پذیرفته شده از دیگر پرسشهای مطرح شده است که خزاعی درباره آن اظهار داشته: «درخواست این فیلم سوم مرداد ثبت شده و باید بررسی شود، البته آقای جلیلوند گویا گفته است که فیلم را خودش به جشنواره نفرستاده و از سال قبل ارسال شده و بر اساس آن قضاوت صورت گرفته است. با این حال شورای پروانه نمایش باید فیلم را ببیند و نظر دهد.»
خزاعی همچنین درباره بیانیه ۱۷۰ نفر (حوادث خوزستان) نیز توضیح داده است: «درباره این بیانیه گفتیم این جریان به سازمان سینمایی مربوط نیست. از ما درخواست کردند، ما هم از دوستان (امضاکنندگان) درخواست کردیم که اگر بیانیه را نخوانده بودند یا اطلاعی نداشتند به طور رسمی اعلام کنند که دچار مشکلات عدیده نشوند.»رئیس سازمان سینمایی در ترجیعبند تمام توضیحاتش تأکید کرده: «اعلام کردیم، از آذر ۱۴۰۰ هر فیلمی که از ما پروانه ساخت بگیرد قطعاً برای پروانه نمایش حمایت کنیم و نمیگذاریم که توقیف یا دچار مشکل شود، چون معتقدم امضای یک مدیر، اعتبار اوست. وقتی با همه سختگیریها امضا میکنیم تهیهکنندگان و سرمایهگذاران و عوامل فیلم خیالشان راحت است که فیلمشان دچار مشکل نخواهد شد. من این قول را دادهام تا زمانی که در سازمان سینمایی هستم هر فیلمی که در دوره ما پروانه ساخت گرفت و تولید شد حمایت میشود تا به راحتی نمایش داده شود.»
در رأس این فهرست، فیلم «برادران لیلا» تازهترین ساخته سعید روستایی قرار دارد که تعیین سرنوشت آن با توجه به نزدیک شدن به ایام معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار بیش از گذشته در کانون توجه رسانهها قرار گرفته است. خزاعی با اشاره به لزوم دریافت پروانه نمایش قبل از حضور در مجامع بینالمللی و قانونی که از سالها پیش در سازمان سینمایی به الزام آن تأکید شده توضیح داده: «برای «برادران لیلا» سازمان سینمایی همه گونه همکاری و مشارکت را با دوستان - حتی قبل از اعزام (به جشنواره کن) - داشته است. مواردی را گفتیم اصلاح کنند که دوستان ابتدا قبول کردند، بعد نپذیرفتند و در رسانهها نیز اعلام کردند که «هیچ پلان را حذف و سانسور و ممیزی نمیکنیم». در حقیقت آنها بدون پروانه نمایش بینالمللی در جشنواره کن حضور پیدا کردند.»
رئیس سازمان سینمایی با تأکید بر اینکه مشکل از سازمان سینمایی نیست بلکه مشکل رفتار غیرقانونی دوستان است در عین حال اعلام کرده اظهارات عوامل فیلم «برادران لیلا» در روند صدور پروانه نمایش نیز بیتأثیر نبوده و گفته است: «گفتوگوهایی که انجام دادند خارج از عرف سینمایی بود و مربوط به مسائل سینمای ایران نمیشد و هم عدم تمکین به قانون، که پروانه نمایش نداشتند. درواقع مهمترین دلیل همین نداشتن پروانه نمایش بود که اگر داشتند این مشکلات به وجود نمیآمد.»
شرایط فیلم «شب، داخلی، دیوار» وحید جلیلوند نیز که در جشنواره ونیز پذیرفته شده از دیگر پرسشهای مطرح شده است که خزاعی درباره آن اظهار داشته: «درخواست این فیلم سوم مرداد ثبت شده و باید بررسی شود، البته آقای جلیلوند گویا گفته است که فیلم را خودش به جشنواره نفرستاده و از سال قبل ارسال شده و بر اساس آن قضاوت صورت گرفته است. با این حال شورای پروانه نمایش باید فیلم را ببیند و نظر دهد.»
خزاعی همچنین درباره بیانیه ۱۷۰ نفر (حوادث خوزستان) نیز توضیح داده است: «درباره این بیانیه گفتیم این جریان به سازمان سینمایی مربوط نیست. از ما درخواست کردند، ما هم از دوستان (امضاکنندگان) درخواست کردیم که اگر بیانیه را نخوانده بودند یا اطلاعی نداشتند به طور رسمی اعلام کنند که دچار مشکلات عدیده نشوند.»رئیس سازمان سینمایی در ترجیعبند تمام توضیحاتش تأکید کرده: «اعلام کردیم، از آذر ۱۴۰۰ هر فیلمی که از ما پروانه ساخت بگیرد قطعاً برای پروانه نمایش حمایت کنیم و نمیگذاریم که توقیف یا دچار مشکل شود، چون معتقدم امضای یک مدیر، اعتبار اوست. وقتی با همه سختگیریها امضا میکنیم تهیهکنندگان و سرمایهگذاران و عوامل فیلم خیالشان راحت است که فیلمشان دچار مشکل نخواهد شد. من این قول را دادهام تا زمانی که در سازمان سینمایی هستم هر فیلمی که در دوره ما پروانه ساخت گرفت و تولید شد حمایت میشود تا به راحتی نمایش داده شود.»
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
لیست سیاه نویسندگان نداریم
گروه فرهنگی: یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سختی کار دولتی میگوید و معتقد است مدیران فرهنگی بهدنبال معجزه نیستند، همین که کارها را درست انجام دهند، خود یک اتفاق بزرگ است. او همچنین با انتقاد از واگذاری برخی از وظایف معاونت فرهنگی به نهادهای خارج از دولت در دوره قبل، از پیچیدگیهای موضوع کاغذ و رسیدگی به تخلفات این حوزه میگوید. احمدوند در گفتوگو با ایسنا درباره ممیزی کتابها هم با بیان اینکه تغییری در سیاستهای معاونت رخ نداده، میگوید: در فرایند صدور مجوزها سختگیریای صورت نگرفته اما دقتها بیشتر شده است. گاهی در صدور مجوز کتاب اشتباهات فاحش رخ میداد که خود همکاران ما در وزارت فرهنگ متعجب میشوند که چنین خطایی رخ داده است. این کار حتماً باید با دقت بیشتری صورت بگیرد. اما اینکه احساس شود انقباض یا سختگیری بیشتری شده، اینطور نیست. نگاه ما این است که حوزه ممیزی، حوزه ارزیابی کیفی اثر باشد، بنابراین نمیخواهیم صرفاً نگاه سلبی و پیدا کردن مشکلات متن را داشته باشیم بلکه دوست داریم ارزیابی کیفی به دست آوریم. مثلاً اثری که ترجمه شایستهای ندارد معلوم شود، نه اینکه مجوز ندهیم بلکه طبق قانون نمیتوانیم به یک ترجمه ضعیف مجوز انتشار ندهیم اما میتوانیم از آن حمایت نکنیم مثلاً کتاب خریداری نشود یا کاغذ دریافت نکند. معاون فرهنگی وزارت ارشاد درباره اینکه آیا لیست سیاهی از نویسندگان در این وزارتخانه وجود دارد، گفت: در وزارت ارشاد لیستی به معنای اینکه از فلانی حمایت شود و از آن یکی حمایت نشود، وجود ندارد اما برخی ملاحظات به ما اعلام میشود. به گفته او، هیأت نظارت بر ضوابط نشر کتاب نیز با وقفهای چند ساله دوباره احیا شده است تا علاوه بر حل برخی اختلاف نظرهای کارشناسی، در زمینه سیاستگذاریهای این حوزه نیز فعالیت کند.
کپیرایت و مسائل آن
یاسر احمدوند درباره قاچاق کتاب نیز با بیان اینکه در احیا و قدرت دادن به هیأت رسیدگی به تخلفات جدی است، میگوید: اثری که بیرون میآید، طبیعتاً مترجم اصلی کار متوجه میشود که کتاب کپی شده و امکان شکایت و پیگیری وجود دارد. در واقع اگر کسی داراییاش مورد تصرف غیر قرار بگیرد، میآید و اعتراض، شکایت و پیگیری میکند. دوستان ناشر باید در این زمینه فعالتر باشند. اگر جایی حقشان مخدوش یا غصب شده یا مترجم و نویسندهای اثرش دچار این مشکل شده، اعلام کنند تا در هیأت رسیدگی به تخلفات، بررسی شود. هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران جزو ضوابط تمدید و صدور پروانه نشر است که اگر چنین تخلفاتی صورت بگیرد، هیأت وارد شده و بر اساس سطح تخلف، مجازاتهای مختلف برای ناشر در نظر میگیرد؛ حتی تا لغو پروانه نشر. اما اعتراضها در هیأت رسیدگی تخلفات بهصورت اندک است که این باعث شگفتی است. او همچنین با تأکید بر نقش حاکمیتی و سیاستگذاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بر مسائل مربوط به حوزه نشر و از جمله کاغذ اظهار کرد: در دورههای قبل به نام واگذاری امور به بخش خصوصی و صنف، بعضی از وظایف حاکمیتی معاونت فرهنگی واگذار شده است. من این را نمیپسندم و معتقدم کار درستی نیست، زیرا این امر تداخل نقشها و تداخل در کارهاست که موضوع روشناش هم مسأله کاغذ در دوره قبل بود. معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه میکند: در دوره قبل، معاونت فرهنگی به طور مطلق در تخصیص و واگذاری کاغذی که با ارز ترجیحی وارد میشد، نقشی نداشت؛ بیرون از وزارتخانه کاغذ تخصیص داده میشد، در بیرون وزارتخانه تحویل داده میشد و در بیرون وزارتخانه شمارش میشد، همه اینها توسط نهاد صنفی انجام میشد. این خطاست. تخصیص و توزیع کاغذ و نظارت بر مصرف آن توسط یک مجموعه اشکال دارد. البته پرونده تخصیص کاغذ دولتی در دوره قبل توسط بازرسان وزارتخانه درحال پیگیری است. ما فعلاً خودمان را درگیر آن پرونده نکردهایم و حراست وزارتخانه مشغول بررسی آن کار است.
دستهبندی سیاسی در تخصیص کاغذ وجود ندارد
او درباره تخصیص کاغذ در دوره جدید نیز با بیان اینکه در این دوره، دستهبندی سیاسی در تخصیص کاغذ وجود ندارد و تخصیص بر اساس اولویتهای قانونی است، گفت: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هیچ ارز ترجیحی برای کاغذ تخصیص پیدا نکرد و در ابتدای ۱۴۰۱ با تلاشهایی که صورت گرفت، ارز ترجیحی برای کاغذ اختصاص پیدا کرد و ما سفارشهایمان را ثبت کردیم و امیدواریم تا شهریورماه کاغذهای سفارش شده، برسد. درباره کاغذهای موجود هم دو واردکننده کاغذ که در سال ۱۳۹۸ ارز ترجیحی دریافت کرده بودند، بخشی از کاغذها را تحویل وزارت ارشاد نداده بودند که وزارتخانه هم شکایت کرده بود و در فرایند قضایی قرار داشت. در این دوره با پیگیریهای بیشتر توانستیم بخش عمدهای از کاغذها را دریافت کنیم که سرجمع حدود ۳ هزار تن کاغذ بود که در دوره قبل از این میزان، حدود هزار تن از کاغذها تعهد شده بود و حدود ۲هزار تن نیز در اختیار ما قرار داشت. درخواست بیش از ۲ هزار ناشری که در سامانه برای دریافت کاغذ ثبتنام کرده و کتابهایشان را معرفی کرده بودند، دقیق بررسی شد و حدود هزار ناشر کاغذ دریافت کردند. بنابراین سعی نشد که به تعداد خاصی از ناشران یا جریان خاصی توجه شود. به گفته معاون فرهنگی، کسانی که کاغذ نگرفتهاند یا بدهکاری داشتند یعنی شمارش کتابی که بابتش کاغذی گرفته بودند، به میزان ۸۰ درصد نرسیده بود یا درخواستهایشان با سوابقشان مغایرت داشت. احمدوند همچنین از لزوم حمایت از ناشران دولتی برای تخصیص کاغذ به آنها گفت؛ زیرا معتقد است، این ناشران مانند شرکت خصوصی اداره میشوند. البته یادآور شد، برخی از کتابهایی را که ناشران دولتی چاپ میکنند، ناشران خصوصی توان چاپ آنها را ندارند.
سه امکان برای محل ثابت نمایشگاه کتاب
معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین درباره نمایشگاه کتاب تهران نیز با بیان اینکه تغییر در نمایشگاه کتاب سخت است و با احتیاط باید نسبت به این موضوع رفتار کرد، میگوید: اتفاقی که ما دوست داریم بتدریج به آن سمت برویم، این است که با پررنگ کردن فروش بخش مجازی وجه غلبه فروش در بخش حضوری را مقداری کمرنگ کنیم. مردم صرفاً برای خرید کتاب لازم نیست به نمایشگاه بیایند و میتوانند از طریق نمایشگاه مجازی کتابشان را بخرند. اتفاقاً حضور مردم در نمایشگاه کتاب امسال نشان داد مردم فقط برای خرید کتاب به نمایشگاه نمیآیند. مردم دوست دارند به نمایشگاه بیایند و چرخی بزنند. بنابراین حفظ جنبه فروشگاهی و رونق نمایشگاه باید از اولویتهای ما باشد و آن را تحقیر نکنیم. اینکه نمایشگاه تهران چه موجودی باشد با چه ویژگیهایی، به نظرم از جمله موضوعاتی است که نظرات متفاوتی درباره آن وجود دارد که چه کنیم و چه نکنیم. نمایشگاه کتاب باید به سمتی برود که درآمدهای خود را افزایش دهد. مثلاً بدون آسیب زدن به وضعیت فرهنگی نمایشگاه، اسپانسری از نمایشگاه حمایت کند. او درباره مکان نمایشگاه هم میگوید: سه مکان برای محل ثابت نمایشگاه در تهران داریم؛ شهر آفتاب، خیابان سئول و مصلی. شهر آفتاب تجربه موفقی برای ناشران و مردم نبود و در ارزیابی و نظرسنجیها هم رضایتمندی نداشت. معتقدم اگر مشکلات سئول (محل برگزاری نمایشگاههای بینالمللی کتاب) حل میشد، برای برگزاری نمایشگاه جای مطلوبی بود.
کپیرایت و مسائل آن
یاسر احمدوند درباره قاچاق کتاب نیز با بیان اینکه در احیا و قدرت دادن به هیأت رسیدگی به تخلفات جدی است، میگوید: اثری که بیرون میآید، طبیعتاً مترجم اصلی کار متوجه میشود که کتاب کپی شده و امکان شکایت و پیگیری وجود دارد. در واقع اگر کسی داراییاش مورد تصرف غیر قرار بگیرد، میآید و اعتراض، شکایت و پیگیری میکند. دوستان ناشر باید در این زمینه فعالتر باشند. اگر جایی حقشان مخدوش یا غصب شده یا مترجم و نویسندهای اثرش دچار این مشکل شده، اعلام کنند تا در هیأت رسیدگی به تخلفات، بررسی شود. هیأت رسیدگی به تخلفات ناشران جزو ضوابط تمدید و صدور پروانه نشر است که اگر چنین تخلفاتی صورت بگیرد، هیأت وارد شده و بر اساس سطح تخلف، مجازاتهای مختلف برای ناشر در نظر میگیرد؛ حتی تا لغو پروانه نشر. اما اعتراضها در هیأت رسیدگی تخلفات بهصورت اندک است که این باعث شگفتی است. او همچنین با تأکید بر نقش حاکمیتی و سیاستگذاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بر مسائل مربوط به حوزه نشر و از جمله کاغذ اظهار کرد: در دورههای قبل به نام واگذاری امور به بخش خصوصی و صنف، بعضی از وظایف حاکمیتی معاونت فرهنگی واگذار شده است. من این را نمیپسندم و معتقدم کار درستی نیست، زیرا این امر تداخل نقشها و تداخل در کارهاست که موضوع روشناش هم مسأله کاغذ در دوره قبل بود. معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه میکند: در دوره قبل، معاونت فرهنگی به طور مطلق در تخصیص و واگذاری کاغذی که با ارز ترجیحی وارد میشد، نقشی نداشت؛ بیرون از وزارتخانه کاغذ تخصیص داده میشد، در بیرون وزارتخانه تحویل داده میشد و در بیرون وزارتخانه شمارش میشد، همه اینها توسط نهاد صنفی انجام میشد. این خطاست. تخصیص و توزیع کاغذ و نظارت بر مصرف آن توسط یک مجموعه اشکال دارد. البته پرونده تخصیص کاغذ دولتی در دوره قبل توسط بازرسان وزارتخانه درحال پیگیری است. ما فعلاً خودمان را درگیر آن پرونده نکردهایم و حراست وزارتخانه مشغول بررسی آن کار است.
دستهبندی سیاسی در تخصیص کاغذ وجود ندارد
او درباره تخصیص کاغذ در دوره جدید نیز با بیان اینکه در این دوره، دستهبندی سیاسی در تخصیص کاغذ وجود ندارد و تخصیص بر اساس اولویتهای قانونی است، گفت: در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هیچ ارز ترجیحی برای کاغذ تخصیص پیدا نکرد و در ابتدای ۱۴۰۱ با تلاشهایی که صورت گرفت، ارز ترجیحی برای کاغذ اختصاص پیدا کرد و ما سفارشهایمان را ثبت کردیم و امیدواریم تا شهریورماه کاغذهای سفارش شده، برسد. درباره کاغذهای موجود هم دو واردکننده کاغذ که در سال ۱۳۹۸ ارز ترجیحی دریافت کرده بودند، بخشی از کاغذها را تحویل وزارت ارشاد نداده بودند که وزارتخانه هم شکایت کرده بود و در فرایند قضایی قرار داشت. در این دوره با پیگیریهای بیشتر توانستیم بخش عمدهای از کاغذها را دریافت کنیم که سرجمع حدود ۳ هزار تن کاغذ بود که در دوره قبل از این میزان، حدود هزار تن از کاغذها تعهد شده بود و حدود ۲هزار تن نیز در اختیار ما قرار داشت. درخواست بیش از ۲ هزار ناشری که در سامانه برای دریافت کاغذ ثبتنام کرده و کتابهایشان را معرفی کرده بودند، دقیق بررسی شد و حدود هزار ناشر کاغذ دریافت کردند. بنابراین سعی نشد که به تعداد خاصی از ناشران یا جریان خاصی توجه شود. به گفته معاون فرهنگی، کسانی که کاغذ نگرفتهاند یا بدهکاری داشتند یعنی شمارش کتابی که بابتش کاغذی گرفته بودند، به میزان ۸۰ درصد نرسیده بود یا درخواستهایشان با سوابقشان مغایرت داشت. احمدوند همچنین از لزوم حمایت از ناشران دولتی برای تخصیص کاغذ به آنها گفت؛ زیرا معتقد است، این ناشران مانند شرکت خصوصی اداره میشوند. البته یادآور شد، برخی از کتابهایی را که ناشران دولتی چاپ میکنند، ناشران خصوصی توان چاپ آنها را ندارند.
سه امکان برای محل ثابت نمایشگاه کتاب
معاون فرهنگی وزارت ارشاد همچنین درباره نمایشگاه کتاب تهران نیز با بیان اینکه تغییر در نمایشگاه کتاب سخت است و با احتیاط باید نسبت به این موضوع رفتار کرد، میگوید: اتفاقی که ما دوست داریم بتدریج به آن سمت برویم، این است که با پررنگ کردن فروش بخش مجازی وجه غلبه فروش در بخش حضوری را مقداری کمرنگ کنیم. مردم صرفاً برای خرید کتاب لازم نیست به نمایشگاه بیایند و میتوانند از طریق نمایشگاه مجازی کتابشان را بخرند. اتفاقاً حضور مردم در نمایشگاه کتاب امسال نشان داد مردم فقط برای خرید کتاب به نمایشگاه نمیآیند. مردم دوست دارند به نمایشگاه بیایند و چرخی بزنند. بنابراین حفظ جنبه فروشگاهی و رونق نمایشگاه باید از اولویتهای ما باشد و آن را تحقیر نکنیم. اینکه نمایشگاه تهران چه موجودی باشد با چه ویژگیهایی، به نظرم از جمله موضوعاتی است که نظرات متفاوتی درباره آن وجود دارد که چه کنیم و چه نکنیم. نمایشگاه کتاب باید به سمتی برود که درآمدهای خود را افزایش دهد. مثلاً بدون آسیب زدن به وضعیت فرهنگی نمایشگاه، اسپانسری از نمایشگاه حمایت کند. او درباره مکان نمایشگاه هم میگوید: سه مکان برای محل ثابت نمایشگاه در تهران داریم؛ شهر آفتاب، خیابان سئول و مصلی. شهر آفتاب تجربه موفقی برای ناشران و مردم نبود و در ارزیابی و نظرسنجیها هم رضایتمندی نداشت. معتقدم اگر مشکلات سئول (محل برگزاری نمایشگاههای بینالمللی کتاب) حل میشد، برای برگزاری نمایشگاه جای مطلوبی بود.
حضور «برگشتناپذیر» در ۳ جشنواره خارجی
انیمیشن کوتاه «برگشتناپذیر» به کارگردانی شیدا کاشی به سه جشنواره بینالمللی راه پیدا کرد. در اولین قدم قرار است این انیمیشن در پانزدهمین دوره جشنواره فیلمهای ایرانی در سانفرانسیسکو به نمایش درآید. امسال ۵۰ فیلم در این جشنواره حضور دارند. هدف جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو کشف و حمایت از استعدادهای جدید در فیلمسازان ایرانی سراسر دنیاست. این جشنواره از ۱۷ تا ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۲ برابر با ۲۶ و ۲۷ شهریورماه در سانفرانسیسکو برگزار میشود. همچنین این انیمیشن در دومین دوره جشنواره فیلم کورسال سنسباستین هم رقابت خواهد کرد و در ادامه نیز به هفدهمین دوره از جشنواره «فرشته تابناک» روسیه پذیرای «برگشت ناپذیر» خواهد رفت. جشنواره «فرشته تابناک» یکی از پروژههای برنامه هدف جامع «فرهنگ معنوی و اخلاقی نسل جوان در روسیه» است که هدف آن یافتن راههایی برای آشنایی جوانان امروز با سنتها و ارزشهای معنوی و اخلاقی است. این جشنواره هر ساله از ۱ تا ۷ نوامبر برابر با ۱۰ تا ۱۶ آبان ماه در سالن ژوکوف سینما پوکلونکا در مسکو برگزار میشود. / ایسنا
سعید ملکان «مدار بسته» را تهیه میکند
فیلمنامههای «بولینگ» به تهیهکنندگی، کارگردانی و نویسندگی اصغر نعیمی، «نوروز» به تهیهکنندگی محمدرضا نادری، کارگردانی سهیل موفق و نویسندگی حمزه صالحی، «پالایشگاه» به تهیهکنندگی سعید سعدی، کارگردانی و نویسندگی مهرداد خوشبخت، «هوک» به تهیهکنندگی علی آشتیانی پور، کارگردانی حسین ریگی لادز و نویسندگی مهدی تراببیگی، «مدار بسته» به تهیهکنندگی سعید ملکان، کارگردانی مهدی جعفری و نویسندگی مهدی جعفری و مهین عباسزاده، موافقت شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی را اخذ کردند. گفتنی است سه فیلم «پالایشگاه»، «هوک» و «مداربسته» محصول بنیاد سینمایی فارابی هستند. / ایسنا
تایوان نمایندهاش را به اسکار معرفی کرد
یک درام روانشناختی پیچیده و چندلایه با عنوان «آسورای لعنتی» از سوی تایوان به عنوان نماینده این کشور در رقابت نود و پنجمین دوره اسکار در بخش بهترین فیلم بینالمللی معرفی شد. این درام که جذاب، خشن و چندوجهی است به یأس جوانان افسون زده تایپه که ناشی از مبارزه بیوقفه برای آشتی دادن موقعیت اجتماعیشان با فشارهای فزاینده بزرگسالی است میپردازد و تیراندازی تصادفی یک نوجوان کاملاً معمولی به مردم را تصویر کرده است. وقتی «جان» در شب تولد ۱۸ سالگیاش در یک بازار شبانه به یک مرد تیراندازی میکند، ۶ نفر در این مسیر تحت تأثیر قرار میگیرند. این نوجوان که همه وقتش را صرف بازی آنلاین «دنیای سلطان» میکند و یک وبسایت کمیک ایجاد کرده، از سوی پدر سختگیرش وادار میشود تا برای ادامه تحصیل راهی خارج از کشور شده و از اینجاست که او یک اسلحه آنلاین سفارش میدهد. با اینکه اغلب چنین مجرمانی با والدینشان از سوی جامعه محکوم میشوند، اما دلایل اجتماعی و روانی منجر به تیراندازی همچنان به صورت یک راز باقی مانده است، بویژه که چنین خشونتهایی به ندرت در تایوان رخ میدهد. لوی یی-یان کارگردان این فیلم است و فیلمنامه را نیز خود وی با همکاری سینگ چن نوشته است. جوزف هوانگ نیز در نقش اصلی بازی کرده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
رشته موسیقی از هنرستانها حذف نشده است
-
کمال مطلوب توأمان دین و هنر
-
خزاعی: نمیگذاریم فیلمی که از ما پروانه نمایش گرفته دچار مشکل شود
-
لیست سیاه نویسندگان نداریم
-
حضور «برگشتناپذیر» در ۳ جشنواره خارجی
-
سعید ملکان «مدار بسته» را تهیه میکند
-
تایوان نمایندهاش را به اسکار معرفی کرد
اخبارایران آنلاین