چهارچوب هماهنگی شیعیان نامزد نهایی خود برای تصدی پست نخست وزیری را معرفی کرد

«السودانی» کلید پایان بن‌بست سیاسی در عراق


لاله مهرزاد/ یک هفته بعد از انتشار اسامی 5 نفر به‌عنوان کاندیداهای احراز پست نخست‌وزیری عراق و انصراف یکی پس از دیگری این کاندیداها که قاسم الاعرجی آخرین آنها بود، چهارچوب هماهنگی شیعیان، محمد شیاع السودانی را به‌عنوان نامزد مورد توافق این گروه برای جانشینی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر فعلی این کشور معرفی کرد.
به گزارش بغداد الیوم، چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق در نشست فوری خود در دفتر هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح به نامزد پیشنهادی نوری المالکی که مورد تأیید ائتلاف فتح نیز بود، رأی داد. محمد شیاع السودانی متولد ۱۹۷۰ در شهر بغداد است. او سابقه کار وزارتی در دو دولت نوری المالکی و حیدر العبادی را دارد و در دوره مالکی وزیر حقوق بشر بود و در دوره حیدر العبادی نیز وزیر کار و وزیر صنایع بوده است. وی همچنین سابقه استانداری استان میسان را هم در کارنامه خود دارد.
در پی معرفی السودانی برای جانشینی الکاظمی، عبدالحسین عبطان، وزیر سابق ورزش و جوانان و یکی از اعضای چهارچوب هماهنگی شیعیان طی توئیتی برای وی به‌عنوان نخست‌وزیر آرزوی موفقیت کرد. این در حالی است که السودانی برای رسیدن به پست نخست‌وزیری عراق باید رأی اعتماد پارلمان را نیز دریافت کند. هرچند که با توجه به توافق احزاب و گروه‌های حاضر در کمیته هماهنگی شیعیان عراق به نظر نمی‌رسد راه دشواری در این خصوص داشته باشد.  
السودانی پس از آن برای احراز پست نخست‌وزیری عراق معرفی شد که قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق در آخرین ساعات روز یکشنبه با انصراف از نامزدی نخست‌وزیری عراق، تأکید کرد حاضر است برای زادگاه خود «قربانی» شود. او به این ترتیب بر شائبه‌های غربی که مدعی می‌شدند جناح مقاومت عراق برای تصدی پست نخست‌وزیری خیز برداشته، پایان داد.
انتخاب السودانی برای نشستن بر کرسی نخست‌وزیری عراق پس از یک انسداد بی‌سابقه سیاسی در این کشور که بیش از 9 ماه به طول انجامید، صورت گرفت. بحران سیاسی در عراق از اکتبر سال گذشته (مهرماه 1400) آغاز شد. یعنی درست اندکی بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور که باید در پی آن نخست‌وزیر عراق معرفی می‌شد. اما درست اندکی پس از این انتخابات نخست شائبه تقلب در انتخابات مطرح شد و پس از آن زمانی که بنا شد احزاب و گروه‌ها وارد شور شده و دست به ائتلاف برای تشکیل دولت بزنند، هیچ کدام از احزاب موفق به تشکیل ائتلاف اکثریت پارلمانی نشدند. این در حالی بود که جریان صدر با توجه به اینکه بیشترین کرسی‌های پارلمانی را (73 کرسی) در دست داشت، خواهان اعمال نفوذ برای معرفی نامزد نهایی انتخابات بود. اما در نهایت، مقتدی صدر در پی تشکیل چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق و نرسیدن به توافق با آنان، کناره‌گیری خود از ادامه روند سیاسی عراق را اعلام کرد و نامزدهای این حزب در پارلمان نیز استعفا کردند تا نفرات پس از آنان در جریان انتخابات جایگزین آنها شوند. از همین زمان گمانه زنی‌های غربی و حامیان جریان صدر به این سو حرکت کرد که ائتلاف فتح خواهان نخست‌وزیری فردی است که از سوی این جناح معرفی شده باشد.
فداکاری الاعرجی برای عراق
انصراف قاسم الاعرجی نامزد مورد حمایت الفتح از کاندیداتوری برای احراز پست نخست‌وزیری عراق که یکشنبه شب انجام شد، خط بطلانی بر چنین ادعایی کشید. 
به گزارش سایت عراقی شفق نیوز، الاعرجی، از چهره‌های اصلی سپاه بدر است که هادی العامری آن را هدایت می‌کند و تا پیش از اینکه انصراف خود را اعلام کند، بسیاری معتقد بودند او تنها کسی است که با توجه به توافق همه احزاب و گروه‌ها و چهارچوب هماهنگی شیعیان، حضور او در عالی‌ترین سمت اجرایی عراق، می‌تواند کشور را بخوبی هدایت کند. اما او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پروسه سیاسی عراق در 9 ماه گذشته شاهد تنگنایی بوده که آسیب زیادی به منافع ملی و زادگاه همه ما زده است. بنابراین از آنجا که اعتقاد دارم کشور ما سزاوار فداکاری و قربانی شدن برای آن است، ضمن تشکر از کسانی که مرا نامزد احراز پست نخست‌وزیری کردند، از همه عذرخواهی کرده و انصراف خود را از این نامزدی اعلام می‌کنم.» الاعرجی بعد از فالح فیاض دومین کسی بود که کاندیدای بالقوه جناح فتح برای نخست‌وزیری عراق  به شمار می آمد.
به گزارش سایت عراقی بغداد الیوم، دیروز در همین ارتباط عزت الشابندر، سیاستمدار عراقی در توئیتی، کناره‌گیری قاسم الاعرجی از نامزدی پست نخست‌وزیری عراق را «گامی مهم» برای کاهش بحران سیاسی این کشور توصیف کرد و نوشت: «اعلام کناره‌گیری الاعرجی از گردونه رقابت و حمایت العامری از او، گامی مهم و درخشان برای سایر سیاستمداران است و به مدعیان ورود به این عرصه کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر وارد مرحله تشکیل دولت شوند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7965/1/621041/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها