ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
پیامبر اکرم(ص):
بهترین یاران کسی است که ناسازگاریاش اندک باشد و سازگاریاش بسیار.
تنبیه الخواطر، ج 2، ص 123
بهترین یاران کسی است که ناسازگاریاش اندک باشد و سازگاریاش بسیار.
تنبیه الخواطر، ج 2، ص 123
ادبیات تطبیقی از تنوع ادبی تغذیه میشود
بهمن نامور مطلق:متأسفانه مفهوم ادبیات تطبیقی بدرستی در ایران شناخته نشده است. هر چیزی هم که شناخته شده نباشد، دیگران را دچار ابهام میکند و ابهام هم هراس و وحشت میآفریند. یکی از علتهایی که ما تاکنون با ادبیات تطبیقی میانه خوبی نداشتهایم، نبود گفتوگو و روشنگریهای پیرامون حوزه فعالیت ادبیات تطبیقی است. ادبیات تطبیقی هم مانند دیگر حوزههای علوم انسانی متکثر است. ادبیات تطبیقی قصد ندارد همسانسازی کند و جهانیان را به سمت همگرایی ببرد. اتفاقاً با همسانسازی، ادبیات تطبیقی میمیرد و دیگر موضوعیتی پیدا نمیکند. یعنی اگر شما به جایی برسید که در دنیا همه ادبیاتها شبیه هم شود، دیگر ادبیات تطبیقی کاری نمیتواند انجام دهد، چرا که «من» و «دیگری» ادبی در این دانش اهمیت بسیار دارد ، نه من و دیگری مرزهای سیاسی. پس ادبیات تطبیقی زندگیاش در تنوع ادبی خلاصه میشود و معنا پیدا میکند. ادبیات تطبیقی از تنوع ادبی سیراب و تغذیه میشود و اگر این امکان از بین برود ادبیات تطبیقی هم از بین خواهد رفت.
بخشی از صحبتهای رئیس فرهنگستان هنر با مهر به مناسبت انتشار کتاب تازهاش «ادبیات تطبیقی»
بخشی از صحبتهای رئیس فرهنگستان هنر با مهر به مناسبت انتشار کتاب تازهاش «ادبیات تطبیقی»
هنرمندان در فضای مجازی
چهرهها
پیروز ارجمند، پژوهشگر و آهنگساز در استوری خود درباره برپایی وبیناری آموزشی اطلاعرسانی کرده است. آنطور که در این اطلاعیه آمده، عنوان وبینار مذکور «انیمیشن ایران: از آموزش تا صنعت» است که امروز، مصادف با چهارم مرداد ماه از ساعت 19 تا 21 به نشانیالکترونیکی مندرج در صفحه این هنرمند پخش آنلاین میشود. برپا کنندگان این دوره آموزشی تأکید کردهاند که حضور در این وبینار رایگان بوده و تلاش آنان در راستای واکاوی حلقه مفقوده میان آموزش و صنعت انیمیشن است. فاطمه حسینیشکیب، اشکان رهگذر، شهلا پورآرین و علی عزیزی مدرسان این دوره آموزشی هستند.
حامد بهداد بازیگر سینما هم تصاویری از مدرسه بازیگری آوا را منتشر کرده و نوشته:«به روایت علی علوی. مدرسه بازیگری آوا.» البته این هنرمند در استوری خود درباره برگزاری کنسرت تازه گروه داماهی هم اطلاعرسانی کرده، اگر علاقهمند حضور در این اجرا هستید زمان کمی برای تهیه بلیت مانده چراکه تاریخ برگزاریاش امروز، چهارم مرداد ماه، رأس ساعت 17 است.
محمد معتمدی هنرمند خواننده از جمعآوری بیش از 6 میلیارد تومان در کنسرتی که به منظور گلریزان برپا کرده خبر داده و نوشته است: «دست مردم خوب و خیرین عزیز کاشان را میبوسم که با همت بلند خود کار بزرگی انجام دادند. شامگاه یکشنبه در کنسرت گلریزان، اول 2میلیارد و 376 میلیون تومان وجه نقد بابت فروش و مزایده تعدادی سیب مهربانی حاصل شد. دوم معادل 4میلیارد تومان کمک و مساعدت بابت ساخت یک سوله به منظور اشتغال برای خانوادههای زندانیان.» او در ادامه نکات بیشتری را درباره میزان و چگونگی جمعآوری مبلغ مذکور و از سویی طریقه برنامهریزی برای مصرف آن اطلاعرسانی کرده است.
مانی نوری، بازیگر، نویسنده و کارگردان مطلبی را در استوری خود بازنشر کرده مبنی براینکه: «خیلی دیگه علاقهای به فعالیت در فضای مجازی و... ندارم، حوصلهاش را هم ندارم، ولی این شاید حال خیلیها رو یکمی، واسه لحظهای عوض کنه! من بین دو تا از باباهام در سریالهای قدیم.» در این تصویر غیر از مانی نوری، رضا بابک و همچنین رضا فیاضی حضور دارند.
محمدرضا ترکی، نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه چندین استوری با دنبالکنندگان صفحه خود به اشتراک گذاشته، نخستین مورد درباره جملهای انگیزشی به این مضمون است که: «درست است که تو بینهایت راه در پیش داری، ولی در هر لحظه بیش از یک گام برایت نیست.» استوری بعدی بخشی از تلاوت قرآن کریم است که از سوی یک قاری خوانده میشود. ترکی در ادامه مطلبی را به نقل از یک آتشنشان هم برای آموزش بیشتر درباره چگونگی سوختگیری امن، آن هم بدون احتمال آتشسوزی منتشر کرده است.
مرضیه برومند کارگردان و فیلمنامهنویس، تصویری سه نفره منتشر کرده که در توضیحات آن آمده: «حمایت زیزیگولویی من و مانی نوری از مجسمه چوبی امیرحسین در نمایشگاه راگادید.» در این تصویر برومند، امیرحسین صدیق و همچنین مانی نوری حضور دارند.
دیگه چه خبر
در همکاری مشترک گالری اکنون با گالری مریم، امروز شاهد برگزاری افتتاحیه نمایشگاه منتخب آثار «تریسی کلی» خواهیم بود. ساعت 17 امروز، چهارم مرداد افتتاحیه برپا میشود و امکان بازدید از نمایشگاه نیز همهروزه از ساعت 17 تا 21 در اصفهان، خیابان مارنان ممکن خواهد بود. اصفهانیهای علاقهمند به این منظور تا سیزدهم مرداد ماه جاری فرصت دارند. «استخوانهایی که از خلال سالها نجوا میکنند» عنوان این نمایشگاه است.
کتابخانه و موزه ملی ملک درباره برپایی پنجاهمین سالروز درگذشت زندهیاد حاجحسینآقا ملک، بنیانگذار کتابخانه و موزه ملی ملک اطلاعرسانی کرده و نوشته: «کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران فرهنگ و تاریخ را به شرکت در آیین یادبود معنوی و فرهنگی این مرد بزرگ فرا میخواند. حضور میهمانان موجبات شادی روح واقف و رضایت خاطر امام مهربانیها را فراهم میسازد.» البته در این اطلاعیه که فقط بخشی از آن آمده، تأکید شده که بهدلیل محدودیت محل برگزاری از جهت مکان، حضور علاقهمندان حتماً با اطلاعرسانی به شماره مندرج در صفحه این کتابخانه باشد.
پیروز ارجمند، پژوهشگر و آهنگساز در استوری خود درباره برپایی وبیناری آموزشی اطلاعرسانی کرده است. آنطور که در این اطلاعیه آمده، عنوان وبینار مذکور «انیمیشن ایران: از آموزش تا صنعت» است که امروز، مصادف با چهارم مرداد ماه از ساعت 19 تا 21 به نشانیالکترونیکی مندرج در صفحه این هنرمند پخش آنلاین میشود. برپا کنندگان این دوره آموزشی تأکید کردهاند که حضور در این وبینار رایگان بوده و تلاش آنان در راستای واکاوی حلقه مفقوده میان آموزش و صنعت انیمیشن است. فاطمه حسینیشکیب، اشکان رهگذر، شهلا پورآرین و علی عزیزی مدرسان این دوره آموزشی هستند.
حامد بهداد بازیگر سینما هم تصاویری از مدرسه بازیگری آوا را منتشر کرده و نوشته:«به روایت علی علوی. مدرسه بازیگری آوا.» البته این هنرمند در استوری خود درباره برگزاری کنسرت تازه گروه داماهی هم اطلاعرسانی کرده، اگر علاقهمند حضور در این اجرا هستید زمان کمی برای تهیه بلیت مانده چراکه تاریخ برگزاریاش امروز، چهارم مرداد ماه، رأس ساعت 17 است.
محمد معتمدی هنرمند خواننده از جمعآوری بیش از 6 میلیارد تومان در کنسرتی که به منظور گلریزان برپا کرده خبر داده و نوشته است: «دست مردم خوب و خیرین عزیز کاشان را میبوسم که با همت بلند خود کار بزرگی انجام دادند. شامگاه یکشنبه در کنسرت گلریزان، اول 2میلیارد و 376 میلیون تومان وجه نقد بابت فروش و مزایده تعدادی سیب مهربانی حاصل شد. دوم معادل 4میلیارد تومان کمک و مساعدت بابت ساخت یک سوله به منظور اشتغال برای خانوادههای زندانیان.» او در ادامه نکات بیشتری را درباره میزان و چگونگی جمعآوری مبلغ مذکور و از سویی طریقه برنامهریزی برای مصرف آن اطلاعرسانی کرده است.
مانی نوری، بازیگر، نویسنده و کارگردان مطلبی را در استوری خود بازنشر کرده مبنی براینکه: «خیلی دیگه علاقهای به فعالیت در فضای مجازی و... ندارم، حوصلهاش را هم ندارم، ولی این شاید حال خیلیها رو یکمی، واسه لحظهای عوض کنه! من بین دو تا از باباهام در سریالهای قدیم.» در این تصویر غیر از مانی نوری، رضا بابک و همچنین رضا فیاضی حضور دارند.
محمدرضا ترکی، نویسنده، شاعر و استاد دانشگاه چندین استوری با دنبالکنندگان صفحه خود به اشتراک گذاشته، نخستین مورد درباره جملهای انگیزشی به این مضمون است که: «درست است که تو بینهایت راه در پیش داری، ولی در هر لحظه بیش از یک گام برایت نیست.» استوری بعدی بخشی از تلاوت قرآن کریم است که از سوی یک قاری خوانده میشود. ترکی در ادامه مطلبی را به نقل از یک آتشنشان هم برای آموزش بیشتر درباره چگونگی سوختگیری امن، آن هم بدون احتمال آتشسوزی منتشر کرده است.
مرضیه برومند کارگردان و فیلمنامهنویس، تصویری سه نفره منتشر کرده که در توضیحات آن آمده: «حمایت زیزیگولویی من و مانی نوری از مجسمه چوبی امیرحسین در نمایشگاه راگادید.» در این تصویر برومند، امیرحسین صدیق و همچنین مانی نوری حضور دارند.
دیگه چه خبر
در همکاری مشترک گالری اکنون با گالری مریم، امروز شاهد برگزاری افتتاحیه نمایشگاه منتخب آثار «تریسی کلی» خواهیم بود. ساعت 17 امروز، چهارم مرداد افتتاحیه برپا میشود و امکان بازدید از نمایشگاه نیز همهروزه از ساعت 17 تا 21 در اصفهان، خیابان مارنان ممکن خواهد بود. اصفهانیهای علاقهمند به این منظور تا سیزدهم مرداد ماه جاری فرصت دارند. «استخوانهایی که از خلال سالها نجوا میکنند» عنوان این نمایشگاه است.
کتابخانه و موزه ملی ملک درباره برپایی پنجاهمین سالروز درگذشت زندهیاد حاجحسینآقا ملک، بنیانگذار کتابخانه و موزه ملی ملک اطلاعرسانی کرده و نوشته: «کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران فرهنگ و تاریخ را به شرکت در آیین یادبود معنوی و فرهنگی این مرد بزرگ فرا میخواند. حضور میهمانان موجبات شادی روح واقف و رضایت خاطر امام مهربانیها را فراهم میسازد.» البته در این اطلاعیه که فقط بخشی از آن آمده، تأکید شده که بهدلیل محدودیت محل برگزاری از جهت مکان، حضور علاقهمندان حتماً با اطلاعرسانی به شماره مندرج در صفحه این کتابخانه باشد.
موسیقی، طبیب روح است
محسن نفر
نوازنده و آهنگسازموسیقی
گفتیم غفلت آنگاه پسندیده است که نسبت به امری ناپسند و از آن باشد! اگرعکس آن باشد، ناپسند است و آنچه از غفلت ناپسند دانسته شده، همین نوع است. یعنی غفلت از امری ستوده! هنر که به واسطه موضوع زیبایی، در شمار دوست داشتنیها و امور متعلق خاطر قرار دارد، موضوع شایستهای است که به عنوان غفلت از امور باطل و بیهوده، قرار میگیرد! یعنی آدمی به جای بیهودگی و اتلاف وقت در موارد دیگر و امور و کارهای مضر و زیانبخش، بهتر و بلکه باید به هنر بپردازد. زیرا هنر جایگزینی است که : 1- مهارت شایسته میبخشد 2- کمال میدهد 3- عشق میآفریند. پس این غفلتی شایسته است که موجب غفلت از امور ناشایست میشود! یعنی خود، غفلتی است جایگزین غفلتی دیگر! مانند کار خوبی که جایگزین کاری بد باشد. پس غفلتی خوب است که جایگزین غفلتی بد قرار داشته باشد. حال در این نکته، نکاتی مهم نهفته است. 1- چرا هنر غفلت است؟ اگر هنر، کاری خوب بلکه شایسته است، چرا غفلت باشد؟ 2- اصلاً چرا کار خوب غفلت باشد و غفلت به حساب آید؟ زیرا همیشه در مقابل کار خوب، کار خوبتری قرار دارد! 3- آیا هنر کار خوبتر به حساب نمیآید؟
صفت تفضیلی، کارکردی دوگانه و بلکه سهگانه دارد! خوبتر، از خوب بهتر و از خوبترین کمتر است. هر چیزی در وضعیتی، از چیزهای دیگر خوبتر و در وضعیتی، از چیزهای دیگری بدتر است و این وضع صفت تفضیلی و کارکرد دوگانه آن است! اما صفت تفضیلی، یک کارکرد سومی هم دارد و آن اینکه از صفت عالی هم برتر است!
اگر شما هرچه بهترین در نظرت آید، آیا بهتر از آن میشود تصور کرد؟ انسان در تصورش که محدود است، به بهترین تصور و تصویر میرسد. بهترین از نظر خودش! آیا ممکن است تصور و تصویری بهتر از آن باشد؟ ممکن است در همان لحظه این تصور، بهترین باشد ولی در مواقع پس از آن، تصور بهتری از آن صورت بندد! در اینجا آن تصور بهتر برتر از تصور قبلی که بهترین بود، نیست؟ پس صفت تفضیلی، برتر از صفت عالی است و اصلاً صفت تفضیلی خود، صفت عالی هم است. زیرا مگر که بهترین، نه اینکه بهتر از بهتر؟ پس صفت عالی، خود تفضیلی هم هست. زیرا بر کمتر از خود تفضیل دارد و افضل از آن است. پس هم صفت تفضیلی، برتر از صفت عالی است و هم صفت عالی، اصلاً خود صفت تفضیلی است. بالاترین مثال و مصداقش، راجع به حق تعالی است که میگوییم؛ الله اکبر. این اکبر یعنی بزرگتر و عظیمتر و بزرگوارتر... از هر چه بزرگ و عظیم و بزرگوار است. یعنی هرچه بزرگترین، عظیمترین و... هم به فرض آید. الله از آن هم بزرگتر و عظیمتر است. پس الله بزرگترین است. زیرا بزرگتر از هرچه بزرگترین است! از آن جهت که دایره تصور، نامحدود است، هر تصوری از بزرگی و عظمت آید، خدا از آن بزرگتر و عظیمتر است. صفت تفضیلی که خود هم صفت عالی است و هم بر هر صفت عالی، تفضیل دارد و بر آن افضل است!
گفتیم هنر و موسیقی، از خیلی کارها افضل است. هنر و موسیقی خوبتر از بسیاری کارها است. اما آیا خوبتر از آن کاری نیست؟
از چه حیثیتی؟ اگر از حیث شخصی در نظر آوریم، شاید هنر و موسیقی برای صاحبش، بهترین کاری باشد که میتوان! و همین طور هم هست. چون اگر نبود، تمام عمر و توان و تمرکزش را برآن نمیگذاشت! اما از حیث دیگران و جامعه، کاری بهتر است که خیر و فایده کثیر و عامتری داشته باشد. یعنی افراد و موارد بیشتری را تحت خیر و فایده خود قرار دهد. حال این بیشتر، هم وجه کیفی دارد، هم وجه کمی!
طبیبی، بیماران زیادی را تحت خیر و درمان قرار میدهد و افراد زیادی توسط او درمان میشوند! این بهتر نیست؟ هنر و موسیقی چگونه است؟ طبیب، مسئول سلامت جسم اشخاص است اما هنر و موسیقی روح افراد را درمان میکند. آیا درمان روح مهمتر است یا درمان جسم؟ یا هر دو ملازم هم هستند؟ شادی، امری روحی است. روح انسان است که شاد میشود ولی جسم نشانههای آن را منعکس میکند و از فواید آن برخوردار میشود! هنر و موسیقی در شادی افراد، بسیار مهم و نقشآفرین است. همچنان که درغم و اندوه! درد، امری روحی است. جسم در اثر بیماری، فاسد و از کار افتاده میشود و در این چرخه، دردناک، دردِ آن با روح احساس میشود. آنچنان که میتوان به وسیله دارو، درد آن را نامحسوس کرد. در این صورت جسم هنوز درد دارد ولی روح آن را درک نمیکند! هنر و موسیقی میتواند نقش دارویی باشد که درد جسم، نامحسوس شود! هنر و موسیقی میتواند شاد کند. هنر و موسیقی میتواند مصمم کند و همت دهد! هنر و موسیقی میتواند راغب و مشتاق کند! هنر و موسیقی میتواند صفات خوب بسیاری را ایجاد کند. زیرا میتواند احساسات را تحریک کند!
نوازنده و آهنگسازموسیقی
گفتیم غفلت آنگاه پسندیده است که نسبت به امری ناپسند و از آن باشد! اگرعکس آن باشد، ناپسند است و آنچه از غفلت ناپسند دانسته شده، همین نوع است. یعنی غفلت از امری ستوده! هنر که به واسطه موضوع زیبایی، در شمار دوست داشتنیها و امور متعلق خاطر قرار دارد، موضوع شایستهای است که به عنوان غفلت از امور باطل و بیهوده، قرار میگیرد! یعنی آدمی به جای بیهودگی و اتلاف وقت در موارد دیگر و امور و کارهای مضر و زیانبخش، بهتر و بلکه باید به هنر بپردازد. زیرا هنر جایگزینی است که : 1- مهارت شایسته میبخشد 2- کمال میدهد 3- عشق میآفریند. پس این غفلتی شایسته است که موجب غفلت از امور ناشایست میشود! یعنی خود، غفلتی است جایگزین غفلتی دیگر! مانند کار خوبی که جایگزین کاری بد باشد. پس غفلتی خوب است که جایگزین غفلتی بد قرار داشته باشد. حال در این نکته، نکاتی مهم نهفته است. 1- چرا هنر غفلت است؟ اگر هنر، کاری خوب بلکه شایسته است، چرا غفلت باشد؟ 2- اصلاً چرا کار خوب غفلت باشد و غفلت به حساب آید؟ زیرا همیشه در مقابل کار خوب، کار خوبتری قرار دارد! 3- آیا هنر کار خوبتر به حساب نمیآید؟
صفت تفضیلی، کارکردی دوگانه و بلکه سهگانه دارد! خوبتر، از خوب بهتر و از خوبترین کمتر است. هر چیزی در وضعیتی، از چیزهای دیگر خوبتر و در وضعیتی، از چیزهای دیگری بدتر است و این وضع صفت تفضیلی و کارکرد دوگانه آن است! اما صفت تفضیلی، یک کارکرد سومی هم دارد و آن اینکه از صفت عالی هم برتر است!
اگر شما هرچه بهترین در نظرت آید، آیا بهتر از آن میشود تصور کرد؟ انسان در تصورش که محدود است، به بهترین تصور و تصویر میرسد. بهترین از نظر خودش! آیا ممکن است تصور و تصویری بهتر از آن باشد؟ ممکن است در همان لحظه این تصور، بهترین باشد ولی در مواقع پس از آن، تصور بهتری از آن صورت بندد! در اینجا آن تصور بهتر برتر از تصور قبلی که بهترین بود، نیست؟ پس صفت تفضیلی، برتر از صفت عالی است و اصلاً صفت تفضیلی خود، صفت عالی هم است. زیرا مگر که بهترین، نه اینکه بهتر از بهتر؟ پس صفت عالی، خود تفضیلی هم هست. زیرا بر کمتر از خود تفضیل دارد و افضل از آن است. پس هم صفت تفضیلی، برتر از صفت عالی است و هم صفت عالی، اصلاً خود صفت تفضیلی است. بالاترین مثال و مصداقش، راجع به حق تعالی است که میگوییم؛ الله اکبر. این اکبر یعنی بزرگتر و عظیمتر و بزرگوارتر... از هر چه بزرگ و عظیم و بزرگوار است. یعنی هرچه بزرگترین، عظیمترین و... هم به فرض آید. الله از آن هم بزرگتر و عظیمتر است. پس الله بزرگترین است. زیرا بزرگتر از هرچه بزرگترین است! از آن جهت که دایره تصور، نامحدود است، هر تصوری از بزرگی و عظمت آید، خدا از آن بزرگتر و عظیمتر است. صفت تفضیلی که خود هم صفت عالی است و هم بر هر صفت عالی، تفضیل دارد و بر آن افضل است!
گفتیم هنر و موسیقی، از خیلی کارها افضل است. هنر و موسیقی خوبتر از بسیاری کارها است. اما آیا خوبتر از آن کاری نیست؟
از چه حیثیتی؟ اگر از حیث شخصی در نظر آوریم، شاید هنر و موسیقی برای صاحبش، بهترین کاری باشد که میتوان! و همین طور هم هست. چون اگر نبود، تمام عمر و توان و تمرکزش را برآن نمیگذاشت! اما از حیث دیگران و جامعه، کاری بهتر است که خیر و فایده کثیر و عامتری داشته باشد. یعنی افراد و موارد بیشتری را تحت خیر و فایده خود قرار دهد. حال این بیشتر، هم وجه کیفی دارد، هم وجه کمی!
طبیبی، بیماران زیادی را تحت خیر و درمان قرار میدهد و افراد زیادی توسط او درمان میشوند! این بهتر نیست؟ هنر و موسیقی چگونه است؟ طبیب، مسئول سلامت جسم اشخاص است اما هنر و موسیقی روح افراد را درمان میکند. آیا درمان روح مهمتر است یا درمان جسم؟ یا هر دو ملازم هم هستند؟ شادی، امری روحی است. روح انسان است که شاد میشود ولی جسم نشانههای آن را منعکس میکند و از فواید آن برخوردار میشود! هنر و موسیقی در شادی افراد، بسیار مهم و نقشآفرین است. همچنان که درغم و اندوه! درد، امری روحی است. جسم در اثر بیماری، فاسد و از کار افتاده میشود و در این چرخه، دردناک، دردِ آن با روح احساس میشود. آنچنان که میتوان به وسیله دارو، درد آن را نامحسوس کرد. در این صورت جسم هنوز درد دارد ولی روح آن را درک نمیکند! هنر و موسیقی میتواند نقش دارویی باشد که درد جسم، نامحسوس شود! هنر و موسیقی میتواند شاد کند. هنر و موسیقی میتواند مصمم کند و همت دهد! هنر و موسیقی میتواند راغب و مشتاق کند! هنر و موسیقی میتواند صفات خوب بسیاری را ایجاد کند. زیرا میتواند احساسات را تحریک کند!
روایت ملودیهای کهن پارسی از ریشههای اصیل موسیقی شرق
رضا مهدوی
موسیقی پژوه و نوازنده سنتور
سوئیت(suite) یکی از اصطلاحات موسیقی غربی به شمار میآید که شامل قطعه آهنگهای پیوسته از موسیقی ارکسترال یاسازی است.این فرم موسیقایی از قرن چهارده میلادی، از هم آمیزی موسیقیهای رقص، آغاز و تا اوایل قرن هفده میلادی به همراه پرلود(prelude)عموماً وابسته و همبسته موضوعی موسیقایی محسوب میگردند. مجموعه «سوئیت برای قیچک و ارکستر زهی» نیز از چند موومان (قسمت) موسیقیهای ملی معاصر و موسیقیهای نواحی ایران به آهنگسازی بهزاد عبدی مرد توانا در موسیقی شرق و غرب تشکیل شده است. البته پس از شنیدن تک تک تراکها (شیار) متوجه میشویم اکثراً در یک تونالیته صدادهی(tonality بر اساس یک نت پایه تبدیل به مایه موسیقایی و یک گام میشود که اساساً نت پایه صدای مرکزی است و صداهای دیگر به آن متّکیاند تا مایه اصلی ایجاد شود) هستند ولی در ریتم و وزن و تمپو(سرعت) و ساختار تفاوتهایی بین قطعات را شنونده آشنا و آگاه به این نوع ارائه از موسیقی متوجه میشود.در بخشی از توضیح آلبوم آمده است: «مجموعه سوئیتها، روایتگر ملودیهای کهن پارسی از ریشههای اصیل موسیقی شرق است که برای ساز و ارکستر زهی نوشته شده و ترکیب موسیقی مقامی پارسی و ارکستر زهی کلاسیک، تلاش برای معرفی این فرم از موسیقی به علاقهمندان موسیقی شرق است.» این مجموعه شامل: «کامران» (براساس تم محلی کرمانی)، «چشمون مریم» (براساس تم محلی سیستانی) «نبات» (براساس تم محلی بلوچستانی)، «اصفهان» (براساس چهارمضراب استاد ابوالحسن صبا)، «حکایت هزار»، «پرداز»، «با باران میرقصد»، در مجموع ۷ قطعه پُرمحتوای شنیداری است. قیچک نوازی شیما شاه محمدی شاه کلید قدرت نمایی آراسته و خوش نوای آهنگسازیهای بهزاد عبدی است که آثارش به رهبری ولادیمیرسیرنکو در شهر کی یف با اجرای ارکستر سمفونی ملی اوکراین به زیبایی شنیدنیتر شده است. شیما شاه محمدی قیچک را گاه با طعم و لهجه خاص کمانچه ایرانی آرشه(کمان) میکشد و البته با لطافت هر چه تمامتر در ایجاد صدا دهی کیفی در موسیقیهای نواحی و مقامی و شهری و کلاسیک تکنیک وار با دانش عملی و نظری فنّ موسیقایی در این قطعات رُخ نمایی میکند. فضای ارکسترال و در عین حال تک نوازی ها(سُلو) مملو از شور و حالی است که نغمههای موسیقیهای شهری و نواحی را در همبستگی ملی و آیینی در کنار ساختار درست شکلی و فرم موسیقایی سرشت وار، در هم تنیده و در ایجاد یک نوع باز آفرینی آهنگهای ریشه دار قدیمی بخشی از فلات ایران موفق عمل میکند. موسیقی فی ذاته سراسر رمز آلود است و در این قطعات نیز به شکلی دیگر برگرفته از دو فرهنگ شرق و غرب، موسیقیهای تک صدایی ویژه موسیقی مناطق ایران و عنصر چند صدایی بخشی دیگر از فرهنگ موسیقی مغرب زمین را در یک تونالیته و کوالیته متفاوت در رَنگ صوتی و بافت مؤثردرفهم شنیداری، شنونده حس میکند. گفتنی است در رسیدن به حس و حال متفاوت شنیدن، معرفی میکنیم این بار از نوعی دیگر شنیدن را با آلبوم «سوئیت برای قیچک و ارکسترزهی» که نیاز زمانه هم هست برای گوشهای مشتاق ِ شنیدار ِ موسیقیهای خوب.
سوئیت برای قیچک وارکستر زهی
آهنگساز: بهزاد عبدی
ناشر: پردیس رکورد
سال:1397
موسیقی پژوه و نوازنده سنتور
سوئیت(suite) یکی از اصطلاحات موسیقی غربی به شمار میآید که شامل قطعه آهنگهای پیوسته از موسیقی ارکسترال یاسازی است.این فرم موسیقایی از قرن چهارده میلادی، از هم آمیزی موسیقیهای رقص، آغاز و تا اوایل قرن هفده میلادی به همراه پرلود(prelude)عموماً وابسته و همبسته موضوعی موسیقایی محسوب میگردند. مجموعه «سوئیت برای قیچک و ارکستر زهی» نیز از چند موومان (قسمت) موسیقیهای ملی معاصر و موسیقیهای نواحی ایران به آهنگسازی بهزاد عبدی مرد توانا در موسیقی شرق و غرب تشکیل شده است. البته پس از شنیدن تک تک تراکها (شیار) متوجه میشویم اکثراً در یک تونالیته صدادهی(tonality بر اساس یک نت پایه تبدیل به مایه موسیقایی و یک گام میشود که اساساً نت پایه صدای مرکزی است و صداهای دیگر به آن متّکیاند تا مایه اصلی ایجاد شود) هستند ولی در ریتم و وزن و تمپو(سرعت) و ساختار تفاوتهایی بین قطعات را شنونده آشنا و آگاه به این نوع ارائه از موسیقی متوجه میشود.در بخشی از توضیح آلبوم آمده است: «مجموعه سوئیتها، روایتگر ملودیهای کهن پارسی از ریشههای اصیل موسیقی شرق است که برای ساز و ارکستر زهی نوشته شده و ترکیب موسیقی مقامی پارسی و ارکستر زهی کلاسیک، تلاش برای معرفی این فرم از موسیقی به علاقهمندان موسیقی شرق است.» این مجموعه شامل: «کامران» (براساس تم محلی کرمانی)، «چشمون مریم» (براساس تم محلی سیستانی) «نبات» (براساس تم محلی بلوچستانی)، «اصفهان» (براساس چهارمضراب استاد ابوالحسن صبا)، «حکایت هزار»، «پرداز»، «با باران میرقصد»، در مجموع ۷ قطعه پُرمحتوای شنیداری است. قیچک نوازی شیما شاه محمدی شاه کلید قدرت نمایی آراسته و خوش نوای آهنگسازیهای بهزاد عبدی است که آثارش به رهبری ولادیمیرسیرنکو در شهر کی یف با اجرای ارکستر سمفونی ملی اوکراین به زیبایی شنیدنیتر شده است. شیما شاه محمدی قیچک را گاه با طعم و لهجه خاص کمانچه ایرانی آرشه(کمان) میکشد و البته با لطافت هر چه تمامتر در ایجاد صدا دهی کیفی در موسیقیهای نواحی و مقامی و شهری و کلاسیک تکنیک وار با دانش عملی و نظری فنّ موسیقایی در این قطعات رُخ نمایی میکند. فضای ارکسترال و در عین حال تک نوازی ها(سُلو) مملو از شور و حالی است که نغمههای موسیقیهای شهری و نواحی را در همبستگی ملی و آیینی در کنار ساختار درست شکلی و فرم موسیقایی سرشت وار، در هم تنیده و در ایجاد یک نوع باز آفرینی آهنگهای ریشه دار قدیمی بخشی از فلات ایران موفق عمل میکند. موسیقی فی ذاته سراسر رمز آلود است و در این قطعات نیز به شکلی دیگر برگرفته از دو فرهنگ شرق و غرب، موسیقیهای تک صدایی ویژه موسیقی مناطق ایران و عنصر چند صدایی بخشی دیگر از فرهنگ موسیقی مغرب زمین را در یک تونالیته و کوالیته متفاوت در رَنگ صوتی و بافت مؤثردرفهم شنیداری، شنونده حس میکند. گفتنی است در رسیدن به حس و حال متفاوت شنیدن، معرفی میکنیم این بار از نوعی دیگر شنیدن را با آلبوم «سوئیت برای قیچک و ارکسترزهی» که نیاز زمانه هم هست برای گوشهای مشتاق ِ شنیدار ِ موسیقیهای خوب.
سوئیت برای قیچک وارکستر زهی
آهنگساز: بهزاد عبدی
ناشر: پردیس رکورد
سال:1397
تأثیر سواد رسانه بر سلامت زیست اجتماعی
دکترحجت عرفانیانپور
مدرس سواد رسانه
در دنیای دیجیتال و عصر هوشمند امروز، ما شاهد اتفاقات خوب و خجستهای هستیم. یکی از این اتفاقات فراوانی اطلاعات است. از سوی دیگر دسترسی به اطلاعات بسادگی و سرعت برای ما امکانپذیر شده است. اینها از مزایای غیرقابل انکار دنیای هوشمند و عصر دیجیتال است. بویژه که با رشد شبکههای اجتماعی این فرایند بیشتر هم تسهیل شده است؛ اما اگر کمی به گذشته باز گردیم، درمییابیم که در گذشته والدین، خانوادهها، بزرگان و رهبران هر جامعه، از جوامع بدوی گرفته که رئیس قبیله داشت تا خانوادهها، همواره شخصی را به عنوان ریش سفید و دنیادیده قبول داشتند، دو عامل مهم و تأثیرگذار همواره در اداره امور جوامع نقش و نظارت داشت و مردم را هدایت میکرد و این دوعامل، عبارت بودند از تعهد و دانایی(تخصص). یعنی برای آنها اهمیت داشت که اعضای جامعه رفتار اجتماعی سالم داشته باشند و از تربیت و پرورش مناسب منتفع و بهرهمند شوند و در یک کلام خوراک روح آنها نیز چون خوراک جسمشان پاک و مفید باشد.
اما امروزه متأسفانه در بسیاری از فضاهای هوشمند و شبکههای اجتماعی این تعهد و تخصص وجود ندارد؛ یعنی نه خود این رسانهها همیشه منبع موثقی هستند؛ نه از منابع موثقی تغذیه میشوند. از اینرو لازم است که با ارتقای سواد رسانهای خویش هنگام استفاده از چنین فضاهایی از خود بپرسیم که این رسانه تا چه اندازه موثق است؟ آیا در جهت تأمین منافع خود گام برمیدارد یا منافع جامعه برایش حائز اهمیت است؟ محتوایی که در اختیار مخاطب قرار میدهد تا چه اندازه مفید و ثمربخش است و مرا در جایگاه مخاطب در مسیر رشد و پیشرفت قرار میدهد یا خیر؟
یکی دیگر از نکات مهم این است که ما باید آشنایی نرمافزاری و سختافزاری کافی با این فضا داشته باشیم و ضرورت دارد که الفبای سواد رسانهای و ادبیات سواد رسانه را بیاموزیم. وقتی که اینها را آموختیم و تبدیل به انسانی آگاه در زمینه رسانه و دارای تفکر نقاد شدیم، حالا زمانی است که خود نیز میتوانیم دستاوردهای مفید و مؤثر برای جامعه و مطابق نیاز اعضای جامعه داشته باشیم.
در مسیر رشد که قرار گرفتیم، در مییابیم که برای زندگی بهتر لازم است که از خود پیشین خود سبقت بگیریم و همیشه مصرف کننده باقی نمانیم و خود نیز دست به تولید محتوا بزنیم. روشن است که وقتی ما سازنده و تولید کننده باشیم، بر مبنای نیازها و اولویتهای خود و افرادی چون خود محتوا تولید میکنیم و میتوانیم زیست اجتماعی خود و همنوعانمان را در حد بضاعت در مسیر سالمتری رشد و ارتقا دهیم.
یکی از نکات بسیار حائز اهمیت در حال حاضر، این است که فرایند رشد و پرورش اجتماعی را بخوبی طی کنیم و ادامه دهیم.
مدرس سواد رسانه
در دنیای دیجیتال و عصر هوشمند امروز، ما شاهد اتفاقات خوب و خجستهای هستیم. یکی از این اتفاقات فراوانی اطلاعات است. از سوی دیگر دسترسی به اطلاعات بسادگی و سرعت برای ما امکانپذیر شده است. اینها از مزایای غیرقابل انکار دنیای هوشمند و عصر دیجیتال است. بویژه که با رشد شبکههای اجتماعی این فرایند بیشتر هم تسهیل شده است؛ اما اگر کمی به گذشته باز گردیم، درمییابیم که در گذشته والدین، خانوادهها، بزرگان و رهبران هر جامعه، از جوامع بدوی گرفته که رئیس قبیله داشت تا خانوادهها، همواره شخصی را به عنوان ریش سفید و دنیادیده قبول داشتند، دو عامل مهم و تأثیرگذار همواره در اداره امور جوامع نقش و نظارت داشت و مردم را هدایت میکرد و این دوعامل، عبارت بودند از تعهد و دانایی(تخصص). یعنی برای آنها اهمیت داشت که اعضای جامعه رفتار اجتماعی سالم داشته باشند و از تربیت و پرورش مناسب منتفع و بهرهمند شوند و در یک کلام خوراک روح آنها نیز چون خوراک جسمشان پاک و مفید باشد.
اما امروزه متأسفانه در بسیاری از فضاهای هوشمند و شبکههای اجتماعی این تعهد و تخصص وجود ندارد؛ یعنی نه خود این رسانهها همیشه منبع موثقی هستند؛ نه از منابع موثقی تغذیه میشوند. از اینرو لازم است که با ارتقای سواد رسانهای خویش هنگام استفاده از چنین فضاهایی از خود بپرسیم که این رسانه تا چه اندازه موثق است؟ آیا در جهت تأمین منافع خود گام برمیدارد یا منافع جامعه برایش حائز اهمیت است؟ محتوایی که در اختیار مخاطب قرار میدهد تا چه اندازه مفید و ثمربخش است و مرا در جایگاه مخاطب در مسیر رشد و پیشرفت قرار میدهد یا خیر؟
یکی دیگر از نکات مهم این است که ما باید آشنایی نرمافزاری و سختافزاری کافی با این فضا داشته باشیم و ضرورت دارد که الفبای سواد رسانهای و ادبیات سواد رسانه را بیاموزیم. وقتی که اینها را آموختیم و تبدیل به انسانی آگاه در زمینه رسانه و دارای تفکر نقاد شدیم، حالا زمانی است که خود نیز میتوانیم دستاوردهای مفید و مؤثر برای جامعه و مطابق نیاز اعضای جامعه داشته باشیم.
در مسیر رشد که قرار گرفتیم، در مییابیم که برای زندگی بهتر لازم است که از خود پیشین خود سبقت بگیریم و همیشه مصرف کننده باقی نمانیم و خود نیز دست به تولید محتوا بزنیم. روشن است که وقتی ما سازنده و تولید کننده باشیم، بر مبنای نیازها و اولویتهای خود و افرادی چون خود محتوا تولید میکنیم و میتوانیم زیست اجتماعی خود و همنوعانمان را در حد بضاعت در مسیر سالمتری رشد و ارتقا دهیم.
یکی از نکات بسیار حائز اهمیت در حال حاضر، این است که فرایند رشد و پرورش اجتماعی را بخوبی طی کنیم و ادامه دهیم.
تفکر نقادانه، هنر پرسشگری و استدلالورزی
دکتر محمد رضا ایمانی روانشناس
تفکر، ریشه در رفتارهای خردمندانه و آگاهانه انسانی برای بهتر زیستن و برخورداری از ارتباط شایسته انسانی با دیگران دارد. اندیشیدن و برخورداری از قدرت و مهارت تفکر یک فرایند شناختی خودآگاه است که هنر پرسشگری و استدلالورزی را با خود نمایان میکند.
تفکر دارای ابعادی است که تفکر انطباقی، تفکر سنجیده و آگاهانه، تفکر نقادانه و تفکر خلاقانه از جمله آنها به شمار میآیند. آنچه که در مهارتهای زندگی دارای اهمیت ویژه و بالایی است توجه و برخورداری از تفکر نقادانه و خلاقانه است که به آن خواهیم پرداخت.
هدف اصلی از تفکر نقادانه دستیابی به نتایج قابل اتکا و تصمیمهای خردمندانه و آگاهانه است. این تصمیمها با به کارگیری هنر ظریف استدلالورزی قابل دریافت است. این نکته مهم همواره وجود دارد که ما باید بتوانیم استدلالهای درست از نادرست را تشخیص دهیم.
هرگاه دلایلی برای درستی یک باور ارائه کنیم، یک استدلال مطرح کردهایم. اما چگونه میتوانیم قابلیت و هنر استدلال ورزیدن را در خود تقویت کنیم؟
نخست با پرسیدن سؤالات درست و بجا و دوم تمیز دادن باور از ادعا. با برخورداری از فهم و منطق چگونه پرسیدن، در کجا پرسیدن، در چه زمانی پرسیدن و از چه کسی پرسیدن میتوان هنر پرسشگری را در فرد تقویت کرده و او را در رفتار دارای منطق و قاعده همراهی کرد.
رفتارما بر اساس باورهایمان شکل میگیرد و باورهای ما ادعاهای ما را میسازند، اما گاهی باورها نیازمند آگاهی بیشتر و عمیقتر است. در این خصوص باید کنجکاوانه از موضوعات اطلاعات لازم را کسب کرد و پس از دستیابی به یقین آنها را بیان کرد. این رفتار نیز مورد پسند و اقبال عمومی است اما همیشه ادعاهایی که از یک باور عمیق و صحیح برخوردار نیستند، چالشها و مشکلات جدیتری را برای افراد بهوجود میآورند.
استدلالها دارای ویژگیهای مشخصی هستند:
1- همواره دارای منظور و هدفی مشخص هستند.
2- برای حل یک مسأله یا پاسخ به یک سؤال مطرح میشوند.
3- در خود مفروضاتی دارند.
4- بر مبنای اطلاعات و شواهد عینی شکل میگیرند.
5- با استفاده از مفاهیم و ایدهها بیان میشوند.
6- دارای استنتاج و تفسیر هستند.
7- در زندگی کاربردها و نتایج مشخصی دارند.
در فرایند زندگی افراد از تجارب و دانش متفاوتی برخوردارند که اگر هدف اصلی یادگیری باشد، لازمه و پیشنیاز آن، تجزیه و تحلیل رویدادها و تجارب است و لازمه یک تجزیه و تحلیل درست از تمام ابعاد زندگی برخورداری از تفکر نقادانه است تا به واسطه آن درک و تحلیل جامع و کاملی از فضای زندگی فراهم شود.
برخورداری از مهارت تفکر نقادانه موجب میشود افراد با دیدی دقیق و موشکافانه به مسائل و موضوعات بنگرند. در دیدگاه انتقادی توجه و تمرکز بر وجوه تیره و منفی است و نگاه حاکم از یک منطق پیروی میکند تا احساس. در این نوع تفکر همواره باید برای بیان هر مسأله، دلایل محکمی را بیان کرد.
در هنر برخورداری از نگاه نقادانه باید توجه داشت که دچار سوگیریها و تلههای رفتاری نشد. نخست آنکه نگاه بدبینی و شکاکانه داشتن به هر موضوعی میتواند یک چالش و مشکل جدی ایجاد کند و دیگر آنکه تمرکز بر نقاط منفی موجب ترس و نگرانی عمیق افراد در زمان تصمیمگیریهای مهم میشود و به این واسطه نوعی وسواس فکری و تردید در فرد پدیدار میشود.
برخورداری آگاهانه از تفکر نقادانه یک هنر است که افراد میتوانند با پرسشگری و استدلالورزی به آن دست پیدا کنند.
تفکر، ریشه در رفتارهای خردمندانه و آگاهانه انسانی برای بهتر زیستن و برخورداری از ارتباط شایسته انسانی با دیگران دارد. اندیشیدن و برخورداری از قدرت و مهارت تفکر یک فرایند شناختی خودآگاه است که هنر پرسشگری و استدلالورزی را با خود نمایان میکند.
تفکر دارای ابعادی است که تفکر انطباقی، تفکر سنجیده و آگاهانه، تفکر نقادانه و تفکر خلاقانه از جمله آنها به شمار میآیند. آنچه که در مهارتهای زندگی دارای اهمیت ویژه و بالایی است توجه و برخورداری از تفکر نقادانه و خلاقانه است که به آن خواهیم پرداخت.
هدف اصلی از تفکر نقادانه دستیابی به نتایج قابل اتکا و تصمیمهای خردمندانه و آگاهانه است. این تصمیمها با به کارگیری هنر ظریف استدلالورزی قابل دریافت است. این نکته مهم همواره وجود دارد که ما باید بتوانیم استدلالهای درست از نادرست را تشخیص دهیم.
هرگاه دلایلی برای درستی یک باور ارائه کنیم، یک استدلال مطرح کردهایم. اما چگونه میتوانیم قابلیت و هنر استدلال ورزیدن را در خود تقویت کنیم؟
نخست با پرسیدن سؤالات درست و بجا و دوم تمیز دادن باور از ادعا. با برخورداری از فهم و منطق چگونه پرسیدن، در کجا پرسیدن، در چه زمانی پرسیدن و از چه کسی پرسیدن میتوان هنر پرسشگری را در فرد تقویت کرده و او را در رفتار دارای منطق و قاعده همراهی کرد.
رفتارما بر اساس باورهایمان شکل میگیرد و باورهای ما ادعاهای ما را میسازند، اما گاهی باورها نیازمند آگاهی بیشتر و عمیقتر است. در این خصوص باید کنجکاوانه از موضوعات اطلاعات لازم را کسب کرد و پس از دستیابی به یقین آنها را بیان کرد. این رفتار نیز مورد پسند و اقبال عمومی است اما همیشه ادعاهایی که از یک باور عمیق و صحیح برخوردار نیستند، چالشها و مشکلات جدیتری را برای افراد بهوجود میآورند.
استدلالها دارای ویژگیهای مشخصی هستند:
1- همواره دارای منظور و هدفی مشخص هستند.
2- برای حل یک مسأله یا پاسخ به یک سؤال مطرح میشوند.
3- در خود مفروضاتی دارند.
4- بر مبنای اطلاعات و شواهد عینی شکل میگیرند.
5- با استفاده از مفاهیم و ایدهها بیان میشوند.
6- دارای استنتاج و تفسیر هستند.
7- در زندگی کاربردها و نتایج مشخصی دارند.
در فرایند زندگی افراد از تجارب و دانش متفاوتی برخوردارند که اگر هدف اصلی یادگیری باشد، لازمه و پیشنیاز آن، تجزیه و تحلیل رویدادها و تجارب است و لازمه یک تجزیه و تحلیل درست از تمام ابعاد زندگی برخورداری از تفکر نقادانه است تا به واسطه آن درک و تحلیل جامع و کاملی از فضای زندگی فراهم شود.
برخورداری از مهارت تفکر نقادانه موجب میشود افراد با دیدی دقیق و موشکافانه به مسائل و موضوعات بنگرند. در دیدگاه انتقادی توجه و تمرکز بر وجوه تیره و منفی است و نگاه حاکم از یک منطق پیروی میکند تا احساس. در این نوع تفکر همواره باید برای بیان هر مسأله، دلایل محکمی را بیان کرد.
در هنر برخورداری از نگاه نقادانه باید توجه داشت که دچار سوگیریها و تلههای رفتاری نشد. نخست آنکه نگاه بدبینی و شکاکانه داشتن به هر موضوعی میتواند یک چالش و مشکل جدی ایجاد کند و دیگر آنکه تمرکز بر نقاط منفی موجب ترس و نگرانی عمیق افراد در زمان تصمیمگیریهای مهم میشود و به این واسطه نوعی وسواس فکری و تردید در فرد پدیدار میشود.
برخورداری آگاهانه از تفکر نقادانه یک هنر است که افراد میتوانند با پرسشگری و استدلالورزی به آن دست پیدا کنند.
عکس نوشت
فیلم سینمایی «هناس» به کارگردانی حسین دارابی و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه که از ۱۸ خرداد ماه اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده است؛ با گذشت حدود ۶ هفته از شروع اکران به فروش ۴ میلیاردی در سینماها و اکرانهای سیار رسیده است.«هناس» که برای اولین بار با نگاهی دراماتیک و دلهره آور به روایت زندگی و ترور یکی از شهدای هستهای میپردازد؛ با جذب ۱۶۰ هزار مخاطب و فروش ۳ میلیارد و 800 میلیون تومانی در سینماها و ۲۵ هزار مخاطب با فروش بیش از ۳۵۰ میلیون تومان در اکرانهای سیار به جمع ۱۸۵ هزار مخاطب و فروش ۴ میلیاردی رسیده است./ ایلنا
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
ادبیات تطبیقی از تنوع ادبی تغذیه میشود
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
موسیقی، طبیب روح است
-
روایت ملودیهای کهن پارسی از ریشههای اصیل موسیقی شرق
-
تأثیر سواد رسانه بر سلامت زیست اجتماعی
-
تفکر نقادانه، هنر پرسشگری و استدلالورزی
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین