تورم سالانه در بهمن ماه به 4/ 41 درصد رسید

کاهش 8 درصدی تورم نقطه‌ای


خانوارهای کشور به طور میانگین4/ 35 درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند که در شهریور امسال این آمار 7/ 43 درصد بوده است


درحالی که نرخ تورم در دی ماه امسال پس از سه ماه نزولی، افزایشی شده بود، تازه‌ترین گزارش مرکزآمار ایران حاکی از بازگشت روند نزولی شاخص تورم دربهمن ماه است.  دریازدهمین ماه سال جاری، هر سه شاخص تورم یعنای ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه با کاهش مواجه شد. برپایه اعداد و ارقام مرکز آمار ایران، درحالی که نرخ تورم نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال قبل) در شهریورماه سال جاری به عنوان نخستین ماه فعالیت رسمی دولت سیزدهم 43.7 درصد بوده است این نرخ در بهمن ماه به 35.4 درصد رسیده که حاکی از کاهش 8.3 درصدی این شاخص است. در تورم سالانه نیز تورم 45.8 درصدی شهریورماه به 41.4 درصد در بهمن رسیده یعنی در این مدت تورم سالانه 4.4 درصد کمتر شده است.
 کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور
براساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه بهمن به ٢,١ درصد رسیده که درمقایسه با ماه قبل، ٠.٣ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٣.٩ درصد و ١.١ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢,٠ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است.
 کاهش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور
همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه به عدد ٣٥,٤ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٥.٤ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه در مقایسه با ماه قبل ٠,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش ١,٩ واحد درصدی به ٤٠.٧ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.١ واحد درصدی به ٣٢.٥ درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٣٥,٣ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠,٥ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣٥,٨ درصد بوده که  نسبت به ماه قبل ٠,٧ واحد درصد کاهش داشته است.
 تورم سالانه 41.4 درصد شد
براساس اعلام مرکزآمار ایران، نرخ تورم سالانه بهمن ماه برای خانوارهای کشور به ٤١,٤ درصد رسیده که نسبت به دی ماه یک واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. براین اساس نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها نیز از 56 درصد در دی ماه به 53.7 درصد رسیده که نشان دهنده افت 2.3 درصدی این شاخص است. برای گروه کالاهای غیرخوراکی نیز تورم بهمن ماه 6 دهم درصد کاهش یافته است. درحالی که در دی ماه نرخ تورم این گروه 35.9 درصد بوده در بهمن به 35.3 درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤٠,٨ درصد و ٤٤.٢ درصد است که برای خانوارهای شهری ١,٠ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ١.٦ واحد درصد کاهش داشته است.
 تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری
در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (سیب زمینی، کدو سبز و بادمجان)، گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی) و گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر و نبات) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» گروه «هتل و رستوران» (هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه)، گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) و گروه «تفریح و فرهنگ» (روزنامه، مجله و گل طبیعی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین در ماه جاری متوسط قیمت یک مترمکعب گاز مصرفی خانوار نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته است.
 درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در ماه جاری
دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در بهمن ماه ١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٠,٤ درصد برای دهک نهم تا ٤٤.٠ درصد برای دهک اول است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7855/1/603720/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها