رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر در گفت وگو با «ایران» تشریح کرد
تجارت آسان 1.5 میلیارد دلاری با همسایه جنوبی
طی 10 ماهه سالجاری 48 هزار و 700 تن سیمان سفید ایران به قطر صادر شده است، اکثر سازههای قطر با سیمان سفید است
گروه اقتصادی - بازار قطر با تمام بازارها متفاوت است، چرا که این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا است و با نرخ تورم 0.4 درصد و ذخایر ارزی بیش از 15 میلیارد دلار ، میتواند هر تاجر و فعال اقتصادی را به ثروت نزدیکتر کند. از همین رو فعالان اقتصادی که میخواهند وارد این بازار جذاب شوند باید از تمام ابزارها و شیوههای نوین استفاده کنند تا بتوانند رقبای جدی خود که ژاپن، امریکا و کره جنوبی است را کنار بگذارند. فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که اگر به قطر مانند چین و روسیه نگاه شود، همه چیز تغییر خواهد کرد و ایران میتواند شریک اول تجاری قطر شود. حال با سفری که رئیس جمهوری به قطر خواهد داشت این امیدواری ایجاد شده است که مشکلاتی که بین دو کشور وجود دارد مرتفع شود و تجار دو کشور بدون مشکلاتی که طی چند سال اخیر درگیر آن بودند، بتوانند ادامه همکاری دهند. مخلص کلام فعالان اقتصادی این است در سفری که رئیس جمهوری به قطر خواهد داشت بین دو کشور مگا پروژههایی تعریف شود تا روابط تحکیم پیدا کند و تحریمها روز به روز بیاثرتر شود.
فروشگاههای زنجیرهای ایران
در قطر
موسی عدنان پور؛ رئیس اتاق مشترک ایران و قطر درباره توسعه همکاریهای دو کشور به «ایران» گفت: «روابط اقتصادی ایران و قطر میتواند بسیار پررنگ باشد اما به علت عدم حمایت دولتها چنین اتفاقی نیفتاده است لذا امیدواریم در دولت سیزدهم شرایطی فراهم شود که فعالان اقتصادی دو کشور، بیش از گذشته به سمت سرمایهگذاری مشترک و تجارت بروند.»
او درباره ایجاد فروشگاه زنجیرهای در قطر توسط سرمایهگذاران ایرانی، اظهار داشت: «ایجاد فروشگاه زنجیرهای در قطر نیازمند بخش خصوصی قوی و توانمند است به گونهای که بتواند با سایر فروشگاههای زنجیرهای در قطر رقابت کند. اگر سرمایهگذار ایرانی بخواهد در این حوزه ورود کند باید در انتخاب برند محصولات و استاندارد آنها دقت کند، به طور قطع ایده خوبی است که میتوان آن را پیادهسازی کرد.»
او با بیان اینکه ما سرمایهگذار قوی که بتواند در قطر فروشگاه زنجیرهای ایجاد و کالاهای ایرانی را در آنجا عرضه کند، داریم، گفت: «طی چند وقت اخیر بارها در مورد ایجاد فروشگاه زنجیرهای صحبت شده است ولی این امر اگر بخواهد اجرایی شود باید از سوی دولت پشتیبانی و حمایت ویژه شود؛ در غیر اینصورت نمیتوان به چنین سمتی رفت.»
رقبای سرسخت ایران در قطر
موسی عدنان پور ادامه داد: «کشورهای قوی وارد بازار قطر شدند لذا اگر میخواهیم در این بازار حضور مستمر و پررنگ داشته باشیم ضرورت دارد که فعالیتها در قطر هدفمند و با استانداردهای بالا باشد.
در حال حاضر کشورهای هند، امریکا، آلمان، ژاپن و ترکیه شرکای اول تجاری قطر هستند. از اینرو باید به گونهای عمل کرد که بواسطه همسایگی با قطر قیمت نهایی کالا کاهش پیدا کند و این امر بهعنوان یک مزیت محسوب شود.»
طبق آخرین آمار از ابتدای سال تا پایان دی ماه، ۱۱۷ میلیون و ۱۳۱ هزار دلار کالا به قطر صادر شده که نسبت بهمدت مشابه، ۱۳ درصد کاهش داشته است، همچنین واردات کالا از قطر در این مدت ۷ میلیون و ۲۳۷ هزار دلار بوده که نسبت بهمدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش را نشان میدهد.
او گفت: «مبادله تجاری با قطر وضعیت مناسبی ندارد چرا که چالشهایی که بین طرفین وجود دارد بخوبی حل نشده است؛ لذا ضرورت دارد در برهه زمانی جدید دولتها مذاکرات را جدیتر دنبال کنند تا فعالان اقتصادی با آرامش و شرایط بهتری بتوانند همکاری کنند. برای اینکه چنین امری محقق شود باید مانند سایر کشورها قراردادهای سنگین بین ایران و قطر امضا شود، این امر سبب میشود تا به نفوذ تجاری کافی در بازار قطر دست پیدا کنیم. از طرف دیگر تأمین زیرساختها نکتهای است که فعالان اقتصادی به آن نیاز دارند.»
تعریف مگاپروژه بین ایران و قطر
رئیس اتاق مشترک ایران و قطر درباره ایجاد خط مسافری دریایی بین ایران و قطر، تصریح کرد: «در این خصوص مذاکراتی صورت گرفت اما تاکنون عملیاتی نشده است؛ به نظر میرسد که دولتها باید جدیتر در این حوزه ورود کنند تا خط مسافری دریایی برقرار شود.»
او در پاسخ به این سؤال که منظور از امضای قراردادهای سنگین چیست، افزود: «باید بین ایران و قطر مگاپروژه تعریف شود تا در قالب سرمایه گذاریهای مشترک بتوان روابط را تحکیم بخشید و بخوبی بازارسازی کرد؛ قطر یک کشور سرمایهگذار در تمام دنیا است و پروژههای زیادی در کشورهای مختلف دارد بنابراین برای داشتن روابط اقتصادی بلندمدت با قطر باید شروع به تعریف مگاپروژه کرد. اگر همان نگاه و رویکردی که در مورد چین و روسیه داریم با قطر داشته باشیم میتوان اتفاقهای خوبی را رقم زد. تحقق این امر قاعدتاً به برنامهریزی و سیاستگذاری دقیق و حساب شده نیاز دارد. همواره تجارت بین ایران و قطر در حدود 200 تا 400 میلیون دلار بوده است، اعتقاد دارم که اگر دولت بهصورت ویژه حمایت کند این عدد به 1.5 میلیارد دلار میرسد و به راحتی حجم تجارت ایران و قطر بیش از 10 برابر می شود.»
سرمایهگذاران به سه توصیه
توجه کنند
رئیس اتاق مشترک ایران و قطر با بیان اینکه محصولات غذایی و ساختمان دو حوزهای است که قطر از سرمایهگذاری در آنها استقبال میکند، گفت: «در سرمایهگذاری مشترک، فعالان اقتصادی باید به سه نکته مهم توجه کنند، اول آنکه مسائل حقوقی را جدی بگیرند، نکته دوم آنکه در حوزه تخصصی خودشان ورود کنند و سوم اینکه در سرمایهگذاری سعی کنند یک فرد قطری شریک باشد تا با درگیر بودن منافع فعال اقتصادی ایرانی دچار مشکل نشود.»
قطر؛ مشتری سیمان سفید ایران
یکی از حوزههایی که قطر تمایل به همکاری با ایران دارد، سیمان است. این کشور سالیان متمادی است که خریدار سیمان کشورمان است؛ البته طی سالهای اخیر کشورهای مختلفی سعی کردند، جای ایران را بگیرند که البته به نظر میرسد موفق هم بودهاند.
عبدالرضا شیخان؛ دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هم درباره همکاری ایران و قطر به «ایران»، گفت: «قطر خواهان سیمان سفید و کلینکر ایران است به گونهای که طی 10 ماهه سالجاری 48 هزار و 700 تن سیمان سفید ایران به قطر صادر شده است. اکثر سازههای قطر با سیمان سفید است از همین رو ایران میتواند تأمین کننده سیمان سفید این کشور باشد.»
او ادامه داد: «10کارخانه در کشور سالانه یک میلیون و 600هزار تن سیمان سفید در کشور تولید میکنند که این کارخانهها به علت قطع گاز و برق با 80 الی 85 درصد ظرفیت خود کار میکنند. 80درصد از این میزان در داخل مصرف و 20درصد نیز صادر میشود.»
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با تأکید بر اینکه امارات رقیب سیمان سفید ایران است و میخواهد بازار قطر را از آن خود کند، گفت: «صادرکنندگان سیمان باید تمهیداتی را بیندیشند که هزینه حملونقل سیمان کاهش پیدا کند، اگر میخواهیم در بازارهای هدف صادراتی بمانیم ضرورت دارد که برای کاهش هزینهها راهکارهایی اتخاذ شود. تجار قطری که اکنون سیمان سفید ایران را خریداری میکنند از تجار قدیمی هستند به همین جهت معمولاً بهصورت نقدی خرید میکنند لذا تولیدکنندگان در راستای حفظ این تجار، باید فضایی را فراهم کنند که قیمت نهایی سیمان سفید در قیاس با سیمان سفید امارات کمتر باشد.»
گفتنی است ایران بهعنوان کشوری واقع در قاره آسیا و منطقه خاورمیانه با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرزهای زمینی و با جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، روسیه، قزاقستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان و کویت مرز دریایی دارد که میتواند با افزایش تجارت، از مزایای همسایگی بهرهمند شود.
بازگشت روند نزولی به نرخ تورم در بهمن ماه
افت 8.3 درصدی تورم نقطهای در دولت سیزدهم
تورم سالانه در بهمن ماه به 4/ 41 درصد رسید
درحالی که نرخ تورم در دی ماه امسال پس از سه ماه نزولی، افزایشی شده بود، تازهترین گزارش مرکزآمار ایران حاکی از بازگشت روند نزولی شاخص تورم دربهمن ماه است. دریازدهمین ماه سال جاری، هر سه شاخص تورم یعنای ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه با کاهش مواجه شد. برپایه اعداد و ارقام مرکز آمار ایران، درحالی که نرخ تورم نقطه به نقطه (نسبت به ماه مشابه سال قبل) در شهریورماه سال جاری به عنوان نخستین ماه فعالیت رسمی دولت سیزدهم 43.7 درصد بوده است این نرخ در بهمن ماه به 35.4 درصد رسیده که حاکی از کاهش 8.3 درصدی این شاخص است. در تورم سالانه نیز تورم 45.8 درصدی شهریورماه به 41.4 درصد در بهمن رسیده یعنی در این مدت تورم سالانه 4.4 درصد کمتر شده است.
کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور
براساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه بهمن به ٢,١ درصد رسیده که درمقایسه با ماه قبل، ٠.٣ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٣.٩ درصد و ١.١ درصد بوده است. این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٢,٠ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است.
کاهش نرخ تورم نقطهای خانوارهای کشور
همچنین نرخ تورم نقطهای در بهمن ماه به عدد ٣٥,٤ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٥.٤ درصد بیشتر از بهمن ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردهاند. نرخ تورم نقطهای بهمن ماه در مقایسه با ماه قبل ٠,٥ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطهای گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» با کاهش ١,٩ واحد درصدی به ٤٠.٧ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.١ واحد درصدی به ٣٢.٥ درصد رسیده است. نرخ تورم نقطهای برای خانوارهای شهری ٣٥,٣ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠,٥ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣٥,٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠,٧ واحد درصد کاهش داشته است.
تورم سالانه 41.4 درصد شد
براساس اعلام مرکزآمار ایران، نرخ تورم سالانه بهمن ماه برای خانوارهای کشور به ٤١,٤ درصد رسیده که نسبت به دی ماه یک واحد درصد کاهش نشان میدهد. براین اساس نرخ تورم سالانه خوراکیها نیز از 56 درصد در دی ماه به 53.7 درصد رسیده که نشان دهنده افت 2.3 درصدی این شاخص است. برای گروه کالاهای غیرخوراکی نیز تورم بهمن ماه 6 دهم درصد کاهش یافته است. درحالی که در دی ماه نرخ تورم این گروه 35.9 درصد بوده در بهمن به 35.3 درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٤٠,٨ درصد و ٤٤.٢ درصد است که برای خانوارهای شهری ١,٠ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ١.٦ واحد درصد کاهش داشته است.
تغییرات قیمتها در ماه جاری
در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «سبزیجات» (سیب زمینی، کدو سبز و بادمجان)، گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی) و گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند، شکر و نبات) میباشد. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» گروه «هتل و رستوران» (هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه)، گروه «پوشاک و کفش» (انواع پوشاک) و گروه «تفریح و فرهنگ» (روزنامه، مجله و گل طبیعی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتهاند. همچنین در ماه جاری متوسط قیمت یک مترمکعب گاز مصرفی خانوار نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته است.
درصد تغییرات شاخص قیمت در دهکهای هزینهای کل کشور در ماه جاری
دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در بهمن ماه ١٤٠٠ برای دهکهای مختلف هزینهای از ٤٠,٤ درصد برای دهک نهم تا ٤٤.٠ درصد برای دهک اول است.
چرا سرمایه گذار ایرانی از کشور مهاجرت می کند؟!
مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران
بزرگترین خطری که امروز و فردای ایران را تهدید میکند، ناامیدی و مهاجرت گسترده سرمایههای انسانی است. متأسفانه شاهدیم در سال های گذشته در کنار مهاجرت نخبگان دانشگاهی و علمی، بسیاری از کارآفرینان و سرمایهگذاران هم که خسته و ناامید از چشمانداز اصلاح شرایط شدهاند، درحال خروج از کشور هستند و نگران کنندهتر اینکه این اتفاق در نسل جوان کارآفرین استارتاپی به سرعت رو به افزایش است. تنها کافی است از مدیران استارتاپهای برتر ایرانی سؤال کنید که چند نفر از نیروهایشان را در ماهها و سال های گذشته به دلیل مهاجرت از دست دادهاند تا به عمق این موضوع پی ببرید.
کوچ جوانان و سرمایه گذاران کارآفرین به کشورهای دیگر باید یک تلنگر جدی برای سیاستگذاران و دولتمردان محسوب شود و به جای تلاش برای ساده انگاری آن یا پوشاندنش در پستو و انکار باید با پذیرش این واقعیت تلخ به دنبال ریشهیابی و برطرف کردن موانع باشند. سؤال اینجاست که چرا جوان کارآفرین استارتاپی و یا سرمایهگذاران ایرانی کشور را به قصد مهاجرت به مقصدی دیگر ترک میکنند تا ایده هایشان را اجرایی و خطوط تولید کارخانه هایشان را راهاندازی کنند؟ واقعیت این است در شرایطی که کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه جهان به دنبال هموار کردن مسیر کارآفرینی و تشویق سرمایهگذاران داخلی و خارجی به سرمایهگذاری در کشورهایشان هستند و هر روز بیش از گذشته تلاش میکنند تا موانع را از پیش روی آنها بردارند و با مشوقهایی کشورهایشان را بهشت ایدههای جدید معرفی کنند، در ایران میبینیم که خلاف این جریان عمل میشود.
حال در آستانه پایان قرن اخیر و ورود به قرن پانزدهم، این باور و ایمان را داریم که کشور عزیزمان با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای فراوانی که دارد و صدالبته با تکیه بر جوانان خالق و کارآفرین وسرمایه گذاران بخش خصوصی، میتواند با برنامهریزی دقیق و هدفمند از بنبست کنونی که به دلیل برخی سوءمدیریتها و فشارهای خارجی ایجاد شده، خارج شود؛ البته پیش زمینه آن نهضت گفتوگو در سطوح مختلف جامعه، دیپلماسی قوی با کشورهای مختلف، شنیدن صداهای مختلف، پذیرش ضعفها و حرکت در جهت اصلاح شرایط و واگذاری واقعی کارها به بخش خصوصی و مردم خواهد بود.
قیمت خودرو بدون تغییر ماند
برخی از کارشناسان بازار خودرو پیش بینی کردند که از ابتدای هفته جاری، قیمت خودرو در بازار افزایش خواهد یافت. دلیل این امر نیز نزدیک بودن به روزهای پایانی سال عنوان شد، اما رصد بازار از صبح روز گذشته نشان می دهد که بازار خودرو مانند سال های گذشته هیجانی نیست و مردم تمایلی به خرید خودرو ندارند. آنگونه که اتحادیه خودرو اعلام کرده است پیش فروش خودروسازان یکی از عوامل مؤثر در کاهش تقاضا در بازار برای خرید خودروهای صفر است. این در حالی است که در بازار خودرو تقاضا برای خرید خودروهای کارکرده وجود دارد و ترمز خودروهای صفر کیلومتردر بازار کشیده شده است.
اولین محموله سیگار به کشور ترکمنستان صادر شد
محمد شیخان، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: اولین محموله سیگار تیر لایت به کشور ترکمنستان صادر شد. راهبرد مهم و سیاستگذاری جدید شرکت دخانیات ایران بر مبنای صادرات محصولات دخانی اعم از سیگارت، توتون و تنباکو برنامهریزی شده و هم اکنون شاهد تحقق آن هستیم که بهمرور با برنامههای در دست اقدام بر حجم آن افزوده خواهد شد.
او با اشاره به اهمیت و جایگاه محوری صادرات افزود: در راستای حمایت از کشاورزان زحمتکش این مرز و بوم، سیاستهای صادرات محور یکی از راهبردهای شرکت دخانیات ایران است./ شرکت دخانیات
انتقاد رئیس اتاق بازرگانی از قراردادهای بیکیفیت پس از برجام
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به نتیجه دادن مذاکرات برجام، نباید درآمدهای حاصل از فروش نفت، مانع توسعه تجارت غیرنفتی شود؛ نگرانی فعلی مربوط به بازگشت اقتصاد نفتی بعد از نتیجه رسیدن مذاکرات است که اگر بار دیگر درآمد نفتی نقش گذشته خودش را برعهده بگیرد، برای تجارت نامطلوب خواهد شد و به همین دلیل موضوع درآمد نفتی در برهه کنونی نیاز به بازنگری جدی دارد.
او خاطرنشان کرد: از سال ۸۵ با آغاز تحریم تا سال ۹۸ حدود ۱۴۲۵ میلیارد دلار منابع ارزی مستقیم و ۱۲۷۳ میلیارد دلار منابع ارزی غیرمستقیم و در مجموع ۲۶۹۸ میلیارد دلار منابع ارزی در دسترس ما بوده است، اما به استناد آمارهای بانک جهانی، رتبه تولید سرانه داخلی در سال ۲۰۲۰ فقط ۱۵۵ بود. شافعی با بیان اینکه فرصت کشف اولین منبع خدادادی در کشور و موقعیت طلایی استفاده از منابع طبیعی در یک سده گذشته برای بهسازی همهجانبه و توسعه واقعی از دست رفته است، تصریح کرد: در طول این زمان طولانی نشان داده شد تکیه بر منابع طبیعی نمیتواند یک کشور را به سمت توسعه رهنمون کند زیرا آمارها نشان میدهد، رشد اقتصادی ایران از سال ۵۲ که دریافتیهای ارزی کشور افزایش ناگهانی پیدا کرد تا سال ۹۹ به طور میانگین تنها دو درصد بوده است./ایرنا