برای یافتن راههای استخراج منابع گرانبها به کمک روبات ها
پای کاوشگر ژاپنی به «ماه» باز می شود
میترا جلیلی
خبرنگار
2022 سالی مملو از جاه طلبیهای فضایی است و با توجه به برنامههای کشورهای مختلف، انتظار میرود که انسان بسیار زودتر از پیشبینیهای قبلی بتواند دوباره روی کره ماه قدم بگذارد. ژاپن یکی از کشورهایی است که در این زمینه تلاش زیادی داشته و قرار است تا پایان سالجاری میلادی با تلاش کمپانی ispace، یک فرودگر (فضاپیمایی که فضانوردان و... را بر سطح سیارات فرود میآورد) با دو مریخ نورد کوچک را روی سطح ماه قرار دهد و همچنین کاوشگرM1 را راهی کره ماه کند؛ کاوشگری که با کمک روباتهایی ویژه، به کاوش در سطح کره ماه میپردازد تا منابع گرانبهایی مانند آهن و سیلیکون را از سطح کره ماه استخراج کند.
ارسال حداکثر بار با کاوشگرM1
ispace یک شرکت ژاپنی است که قصد دارد تا پایان سال 2022 یک کاوشگر خصوصی(M1) راهاندازی و آن را به ماه ارسال کند. اگر همه برنامهها درست انجام شود، این شرکت که در توکیو مستقر است، اولین فرود بیعیب و نقص توسط یک فضاپیمای ژاپنی را روی کره ماه انجام خواهد داد. این شرکت که امیدوار است بتواند انسان را در ماه فرود آورد، از طرح نهایی ماه نورد روباتیک خود که در سال 2022 توسط پرتابگر اسپیس ایکس به فضا پرتاب خواهد شد نیز رونمایی کرد.
اندازه کاوشگر M1 به وسعت یک جکوزی کوچک است و در آخرین مراحل مونتاژ در آلمان در تأسیسات گروه آریان قرار دارد. گروه آریان، شریک اروپایی ispace است که در ساخت موشکی که اخیراً تلسکوپ فضایی جیمز وب را پرتاب کرده نیز نقش داشته است. اگر آزمایشهای ساختاری طبق برنامه در ماه آوریل انجام شود، M1 برای پرتاب با یکی از موشکهای SpaceX Falcon 9 به مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا ارسال میشود. البته «تاکاشی هاکامادا»، بنیانگذار و مدیر اجرایی ispace در یک کنفرانس خبری در ژاپن گفت: تاریخ مشخصی برای پرتاب تا پایان سال 2022 برنامهریزی شده ولی این تاریخ بعداً اعلام میشود. وی ادامه داد: فرود این کاوشگر در کره ماه، 3 تا 4 ماه بعد از پرتاب انجام میشود زیرا در این مأموریت، به منظور صرفهجویی در مصرف سوخت و به حداکثر رساندن میزان باری که فرودگر M1 میتواند حمل کند از یک مسیر طولانی استفاده میشود.
مسابقه فضایی بدون برنده
چندین سال پیش ispace فینالیست جایزه Google Lunar X Prize گوگل بود؛ مسابقهای که در سال 2018 برای انتخاب برترین مأموریت خصوصی به کره ماه برگزار شد ولی این جایزه 20میلیون دلاری هیچ برندهای نداشت. هرچند ispace موفق به کسب جایزه گوگل نشد، اما این شرکت بیش از 90میلیون دلار سرمایه جذب کرد و با توجه به مأموریت جدیدش، در آینده شاهد کسب و کار سالمی خواهد بود که محمولههایی را برای دولتها، مؤسسات تحقیقاتی و شرکتهای خصوصی به سطح ماه حمل میکند.
این کاوشگر قصد دارد پس از فرود، به کاوش در سطح کره ماه بپردازد و برای یافتن و امکانسنجی برای استخراج منابع گرانبهایی مانند آهن و سیلیکون از روباتهایی ویژه استفاده کند. در میان شرکتهای فضایی بهدنبال استخراج منابع گرانبها و بازگرداندن آنها به زمین یا استفاده از این منابع برای گسترش ساختارها در سطح ماه هستند. این کمپانی ژاپنی در جدول زمانی بلندپروازانه خود بیش از 10 فرود در کره ماه را در سالهای آینده پیشبینی کرده است. مشتریهای اولین فرود فضایی ispace بر کره ماه JAXA، آژانس فضایی ژاپن وهمچنین امارات متحده عربی هستند. هدف این آژانس ژاپنی، آزمایش یک مریخ نورد کوچک است که میتواند شکل خود را برای عبور از مناطق مختلف با درجه سختیهای کم و زیاد تغییر دهد. امارات متحده عربی هم در قالب برنامه فضایی خود با کمک ispace، اولین کاوشگر خود را در قالب روباتی چرخ دار به نام Rashid به کره ماه ارسال میکند.
کشورها و شرکتهای خصوصی در سالهای اخیر چشمانداز ویژهای برای کره ماه داشتهاند تا از پتانسیل آن بهعنوان بستری برای توسعه فضاپیماها و سایر فناوریهایی بهره بگیرند که میتوانند برای مأموریتهای آینده به مریخ مورد استفاده باشند. برنامه آرتمیس(Artemis) بشدت بر شرکتهای خصوصی تکیه دارد تا هزینه سفر به ماه را کاهش دهد و امیدوار است بازار تجاری خدمات مختلف ماه را تحریک کند.
اگرچه ابتدا هدف اصلی مأموریت M1 نمایش توانمندیها و انجام عملیاتی در ماه بود، اما این شرکت در مأموریت بعدی یعنی M2، «میکرو مریخ نورد» خود را حمل خواهد کرد که برای حرکت در سطح کره ماه و مطالعه زمین آن ساخته شده است. هیدکی شیمومورا، مدیر ارشد فناوری ispace گفت: این مأموریت از سال 2023 بهدلیل تغییرات برنامهریزی مهندسی و مطابقت با جدول زمانی (تایم لاین) مشتریانش به تعویق افتاد و قرار است در سال 2024 انجام شود. این کمپانی همچنین قرار است ماه نورد Hakuto-Reboot را نیز تا پایان 2022 بر سطح این کره فرود آورد.
روسیه و امریکا، بازیگران جدی
البته احتمالاً کاوشگر ژاپنی، تنها نیست و هنگام رسیدن به کره ماه شاهد حضور بازیگران جدی دیگری از روسیه و امریکا خواهد بود که کاوش در سطح سنگی ماه را آغاز کردهاند، هرچند درحال حاضر تنها مأموریت روباتیک روی کره ماه توسط Yutu-2، مریخ نورد چینی درحال انجام است. از مأموریتهای سال 2022 که قرار است انجام شود و احتمالاً این شرکت ژاپنی شاهد آن خواهد بود، مأموریت آرتمیس-1 ناسا است. کره جنوبی نیز lunar orbiter اولین فضاپیمایی را که قرار است گرد ماه و در مدار آن بچرخد اواخر امسال به فضا پرتاب میکند. 2 شرکت امریکایی نیز پیش از پایان سال، کره ماه را هدف قرار دادهاند. Astrobotic، یک شرکت روباتیک فضایی در پیتسبورگ و Intuitive Machines از هیوستون درحال ساخت فضاپیمای خود با پشتیبانی از سرویسهای تجاری هستند؛ برنامهای که ناسا با هدف کمک به توسعه فرودگرهای خصوصی که قادر به ارسال ابزارهای تحقیقاتی به سطح ماه هستند، اجرا میکند.
البته در این میان، برخی از کشورهای امیدوار به موفقیت در سال 2022، از رقبای خود عقب ماندند. بهعنوان مثال هند که در حال برنامهریزی برای دومین فرود روباتیک خود بر کره ماه در سال جاری بود، چندان موفق عمل نکرد و مأموریت «چاندرایان-3» تا اواسط سال 2023 به تعویق افتاد. اما در مقابل، کشوری مانند روسیه به کار خود کاملاً مطمئن است و عنوان کرده است که فرودگر Luna-25 این کشور در تابستان امسال پرتاب خواهد شد.
تاکسی روباتیک «بایدو» آزمایش شد
شرکت خودروسازی بایدو سرویس تاکسی خودرانش را در مرکز شهر شنژن با ۱۳ میلیون جمعیت آزمایش کرد.
به گزارش مهر، این آزمایش که اواخر هفته قبل انجام شد، نخستین عملیات استفاده از خودروی خودران در منطقهای پرجمعیت در چین به حساب میآید.
هرچند طی آزمایش برای احتیاط، رانندگان پشت فرمان خودروی خودران حضور داشتند اما چنین پیشرفتی آینده را تغییر میدهد.
بایدو در شهر شنژن ۵۰ ایستگاه مختلف برای سوار و پیاده کردن مسافران تعیین کرده است. افراد میتوانند با استفاده از اپلیکیشنی به نام «آپولو گو»، یکی از این تاکسیها را سفارش دهند.
این درحالی است که دولت چین در ماه نوامبر ۲۰۲۱ میلادی اجازه داد نخستین تاکسیهای خودران وارد جادهها شوند و یک منطقه آزمایشی طراحی کرد که شرکتهای مختلف پس از دریافت اجازه از قانونگذار، میتوانند در آنجا خودروهای خودرانشان را تست کنند.
اما بایدو تنها خودروساز خودرانی نیست که سرویس تاکسی در چین ارائه میکند. شرکتهای «دیپ روت»، «پونی. آ آی» و «اتو ایکس» نیز آزمایش تاکسیهای روباتیکشان را آغاز کردهاند.
چاینا دیلی در گزارشی در این باره مینویسد: شنژن هفتمین شهر در چین است که بایدو سرویس خودروهای خودرانش را در آنجا ارائه میکند. این شرکت تصمیم دارد عملیات خودروهای خودرانش را تا ۲۰۲۵ میلادی در ۶۵ شهر و تا ۲۰۳۰ میلادی در ۱۰۰ شهر اجرا کند.
طی آزمایش در شهر شنژن، برای نخستین بار خودروی خودران بایدو وارد منطقه مرکز شهر شد. منطقه نانشان (محل انجام آزمایش) یکی از شلوغترین مناطق در جنوب چین به حساب میآید و در آن تعداد زیادی از شرکتهای بزرگ با تقاضای انبوه برای سرویس حمل ونقل فعالیت میکنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرد
«فیکنیوزها» جاعلان فضای مجازی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه یکی از جعلیات رایج در فضای مجازی «فیکنیوزها» هستند، گفت: نموداری که بهعنوان وضعیت پهنای باند بینالملل کشور در فضای مجازی منتشر شده، فیک و جعلی است.
به گزارش «ایران»، عیسی زارعپور در صفحه شخصی خود در شبکههای اجتماعی با انتشار دو نمودار از کیفیت ترافیک اینترنت کشور نوشت: یکی از جعلیات رایج در فضای مجازی «فیکنیوزها» هستند. خبرهای جعلی که گاهی آنقدر باورپذیر آماده میشوند که ممکن است طیف بزرگی از جامعه باور و بر اساس آن قضاوت کنند یا تصمیم بگیرند.
وی گفت: «بهعنوان مثال به تازگی نمودار ترافیک سایت ساز گوگل نشان میدهد که در دو هفته گذشته افت کرده ولی این به هیچ وجه نشاندهنده ترافیک کل گوگل نیست.»وی افزود: در حالی که در فضای مجازی و برای حقیقت نشان دادن یک دروغ، از آن بهعنوان «نمودار ترافیک کل سرویسهای گوگل در ایران» و حتی بهعنوان «وضعیت پهنای باند بینالملل کشور» استفاده شده است.
وزیر ارتباطات در ادامه به نمودار واقعی ترافیک که یکی از سرویسهای پرکاربرد گوگل یعنی «جستوجوی گوگل» در همان بازه زمانی است اشاره کرد و گفت: اگر سایر سرویسها را هم انتخاب و بررسی کنید، نمودار آن مشابه بوده و در طول این دو ماه اخیر هیچ تغییری نکرده است.زارعپور یکی از راههای مقابله با فیکنیوزها را تقویت «تفکر نقاد» دانست و افزود: تفکر نقاد به ما کمک میکند تا پیش از آنکه در فضای مجازی چیزی را بپذیریم درباره منبع، گوینده و هدف آن کنجکاو شویم و کنکاش کنیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
متاورس یک زیرساخت جدید است
معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات گفت: متاورس خود یک زیرساخت و یک دنیای جدید است. این دنیای جدید یک اپلیکیشن روی سرویس، یا یک بازی جدید نیست، بلکه نسل بعدی یا نسخه بعدی اینترنت است که تجربه را برای دیوایسهای مختلف time پشتیبانی میکند.
به گزارش ایرنا، «علی اصغر انصاری» در اولین همایش ملی «متاورس؛ دنیایی دیگر» افزود: متاورس از دید شرکتهای مخابراتی، جبرانکننده سرمایهگذاری مخابرات برای توسعه 5G است و این شرکتها از واقعیت افزوده و دنیای دیجیتال میتوانند بهعنوان ابزارهای کلیدی برای بازگشت سرمایه صرف شده روی شبکههای فوق سریع 5G استفاده نکنند. اگر متاورس بخواهد واقعاً تحقق پیدا کند، سرمایهگذاریهای قابل توجهی در زیرساختهای مخابراتی لازم دارد.
انصاری در ادامه گفت: اکنون پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطالعات اولیهای روی چالشها و فرصتهای متاورس و الزامهای آن در حوزههای فنی و رگولاتوری آغاز کرده است.