نسخه Pdf
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام حسن (ع):
هر کسی که خداوند را عبادت و اطاعت کند، خدای متعال همه چیزها را مطیع او کند.
مجموعه ورام،ص ۲۲۷
شرایط قابل تغییر است
خشایار راد: در خلال استقبال مردم از مجموعههایی چون «متهم گریخت» و «خانه به دوش» که بعد از سالها همچنان مخاطب دارند مطالبی را دیدم و آنقدر نقطهنظرات خوبی از سوی مردم ارائه شد که واقعاً قابل تأمل است. به طور مثال درباره سریالهای «خانه به دوش» یا «ترش و شیرین» اینگونه عنوان شده بود که حتی اگر صدها بار هم پخش شوند، باز هم نگاه میکنیم. به نظرم همین حرف پیشنهاد است. وقتی مخاطب میگوید فلان کار را صد بار هم نشان بدهید باز هم نگاه میکنیم، با زبان بیزبانی میگوید در همین راستا برای ما سریال بسازید! ما طنزهای خوبی در گذشته داشتیم که دیگر تکرار نشدند. مسئولان اگر بخواهند میتوانند شرایط را تغییر بدهند. وقتی ما توانایی داریم چرا نباید اقدام کنیم. ما هنرمندان تحصیلکرده زیادی در حوزه طنز داریم. هنرمندی مثل علیرضا خمسه که تحصیلکرده است، چرا از حضورشان استفاده نمیکنیم؟
بخشی از گفتههای این بازیگر تلویزیون در ایسنا
بخشی از گفتههای این بازیگر تلویزیون در ایسنا
چند نکته درباره درخشش خوزستانیها در جشنواره تئاتر فجر
تثبیت کاربلدی تئاتریهای استانها
محمد یاقوتپور
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان
تئاتر استان پهناور خوزستان همواره سرآمد بوده و چه از حیث بیشترین گروههای نمایشی ثبت شده و چه از حیث برگزاری نوزده جشنواره ملی و منطقهای نمایش در طول یکسال و همچنین دارا بودن بیستوهفت دفتر فعال در کل شهرستانهای خوزستان در جایگاه برتر کشوری قرار داشته و دارد؛ اما چهلمین جشنواره بینالمللی تئاترفجر برای خوزستان جشنوارهای نادر و متفاوت بود و برای نخستینبار تئاتر خوزستان با سه نمایش صحنهای در بخشهای مختلف جشنواره حضور داشت که نشان از تلاش مستمر اهالی تئاتر خوزستان در سالهای اخیر دارد که صد البته دریافت چهار تندیس و یک تقدیر ارزشمند برای نمایش «مرثیهای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» به کارگردانی مجتبی رستمیفر از اهواز در جشنواره چهلم، این شادی حضور را برای خوزستانیها دوچندان کرد. مهمتر از برتری امسال گروه تئاتر اهواز، ادامه و استمرار موفقیتهای این گروه است چون در جشنواره سیوهشتم بینالمللی تئاترفجر هم همین گروه با نمایش «همه فرزندان مکبث» حائز رتبه نخست جشنواره تئاترفجر شده بود که این تداوم نشان و تثبیت کاربلدی تئاتریهای مظلوم استانها است که با کمترین حمایت همواره بر صحنه تئاتر کشور خوش میدرخشند و بایستی مورد توجه ویژهتر قرار گیرند. بهطور مثال میزان حمایتی که از کل تئاتر یک استان در طول یکسال صورت میگیرد، یک دهم حمایت از یک نمایش یکی از چهرههای شناخته شده تئاتری در تهران هم نیست که این مسأله نیاز به بازنگری اساسی و ویژهای دارد، اگر واقعاً برای تئاتر استانها احترام و ارج و قرب قائل هستیم و نقششان را بیبدیل میدانیم. تئاتر در استانها و شهرستانهای کشور بهصورت مویرگی توسط انجمنهای هنرهای نمایشی استانها مدیریت میشود و باید در جهت بسترسازی و نهادینه کردن این هنر و همچنین حمایت از ثبات خرده فرهنگهای بومی از خانواده تئاتریهای استانهای مختلف حمایتی دوچندان داشت. در استان خوزستان بهرغم برخی از استانها که در گستره جغرافیایی آنها یک زادبوم و فرهنگ جاری است، در خوزستان بیش از هفت زاد بوم و فرهنگ زیست میکنند و بایستی برای خوراک فرهنگی هر زادبوم، تولیدی متفاوت داشت که این نیاز به حمایتی افزونتر از قبل توسط مدیران ارشد کشور دارد. در اینجا باید تأکید مجدد کنم که تاکنون که اوایل اسفندماه ۱۴۰۰ است، حتی یک ریال از تفاهمنامه حمایتی وزارتخانه از تئاتر استانها به هیچ استانی پرداخت نشده و همگی ما در انجمنهای استانی هنرهای نمایشی بشدت بدهکار گروههای نمایشی شهرستانهای خود هستیم که استدعای عاجل داریم این مهم در اسفندماه محقق شود. البته درخصوص نمایش «مرثیهای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» که نمایش برتر جشنواره بینالمللی تئاترفجر امسال شد هم خواستار فراهم کردن شرایط اجرای عمومی این نمایش در مجموعه تئاترشهر تهران در روزهای آتی هستیم و این انتظاری است که برای تشویق و ترغیب گروههای نمایشی موفقی که از استانها میآیند و میدرخشند، میرود و امید داریم محقق شود.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان
تئاتر استان پهناور خوزستان همواره سرآمد بوده و چه از حیث بیشترین گروههای نمایشی ثبت شده و چه از حیث برگزاری نوزده جشنواره ملی و منطقهای نمایش در طول یکسال و همچنین دارا بودن بیستوهفت دفتر فعال در کل شهرستانهای خوزستان در جایگاه برتر کشوری قرار داشته و دارد؛ اما چهلمین جشنواره بینالمللی تئاترفجر برای خوزستان جشنوارهای نادر و متفاوت بود و برای نخستینبار تئاتر خوزستان با سه نمایش صحنهای در بخشهای مختلف جشنواره حضور داشت که نشان از تلاش مستمر اهالی تئاتر خوزستان در سالهای اخیر دارد که صد البته دریافت چهار تندیس و یک تقدیر ارزشمند برای نمایش «مرثیهای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» به کارگردانی مجتبی رستمیفر از اهواز در جشنواره چهلم، این شادی حضور را برای خوزستانیها دوچندان کرد. مهمتر از برتری امسال گروه تئاتر اهواز، ادامه و استمرار موفقیتهای این گروه است چون در جشنواره سیوهشتم بینالمللی تئاترفجر هم همین گروه با نمایش «همه فرزندان مکبث» حائز رتبه نخست جشنواره تئاترفجر شده بود که این تداوم نشان و تثبیت کاربلدی تئاتریهای مظلوم استانها است که با کمترین حمایت همواره بر صحنه تئاتر کشور خوش میدرخشند و بایستی مورد توجه ویژهتر قرار گیرند. بهطور مثال میزان حمایتی که از کل تئاتر یک استان در طول یکسال صورت میگیرد، یک دهم حمایت از یک نمایش یکی از چهرههای شناخته شده تئاتری در تهران هم نیست که این مسأله نیاز به بازنگری اساسی و ویژهای دارد، اگر واقعاً برای تئاتر استانها احترام و ارج و قرب قائل هستیم و نقششان را بیبدیل میدانیم. تئاتر در استانها و شهرستانهای کشور بهصورت مویرگی توسط انجمنهای هنرهای نمایشی استانها مدیریت میشود و باید در جهت بسترسازی و نهادینه کردن این هنر و همچنین حمایت از ثبات خرده فرهنگهای بومی از خانواده تئاتریهای استانهای مختلف حمایتی دوچندان داشت. در استان خوزستان بهرغم برخی از استانها که در گستره جغرافیایی آنها یک زادبوم و فرهنگ جاری است، در خوزستان بیش از هفت زاد بوم و فرهنگ زیست میکنند و بایستی برای خوراک فرهنگی هر زادبوم، تولیدی متفاوت داشت که این نیاز به حمایتی افزونتر از قبل توسط مدیران ارشد کشور دارد. در اینجا باید تأکید مجدد کنم که تاکنون که اوایل اسفندماه ۱۴۰۰ است، حتی یک ریال از تفاهمنامه حمایتی وزارتخانه از تئاتر استانها به هیچ استانی پرداخت نشده و همگی ما در انجمنهای استانی هنرهای نمایشی بشدت بدهکار گروههای نمایشی شهرستانهای خود هستیم که استدعای عاجل داریم این مهم در اسفندماه محقق شود. البته درخصوص نمایش «مرثیهای بر قتل ژولیوس سزار و چند مرغ از سیمرغ» که نمایش برتر جشنواره بینالمللی تئاترفجر امسال شد هم خواستار فراهم کردن شرایط اجرای عمومی این نمایش در مجموعه تئاترشهر تهران در روزهای آتی هستیم و این انتظاری است که برای تشویق و ترغیب گروههای نمایشی موفقی که از استانها میآیند و میدرخشند، میرود و امید داریم محقق شود.
داستانی بلند از نویسنده شهیر ایتالیایی
غلامرضا امامی
نویسنده و مترجم
«یکی بود که خودش نبود»، یکی از تازهترین آثاری است که از زبان اصلیاش، ایتالیایی ترجمه کردهام؛ داستانی بلند که خوشبختانه در زمان کمی به چاپ دوم رسیده و به همت «نشر هوپا» دراختیار علاقهمندان قرار گرفته است. چرایی ترجمه این کتاب به جایگاه ادبی نویسندهاش بازمیگردد؛ «جانی رُداری» تنها نویسنده ایتالیایی برنده جایزه نوبل ادبیات کودک و نوجوان (هانس کریستین اندرسن) است. آثار وی هر ساله میلیونها نسخه، به زبانهای مختلفی در اقصینقاط جهان منتشر میشوند. رداری شهرتی عالمگیر دارد. بخشی از دلیل جایگاه رفیع ادبی «جانی رداری» را باید در مفاهیم زنده و جاوید بشری دانست که در مخلوقات ادبیاش به آنها توجه داشته است. او مضامینی از جمله «صلح»، «دوستی» و «مهربانی» را به هنرمندی بسیار در قالب داستان به مخاطبان عرضه کرده است. از همین بابت هم در بخش پایانی کتاب، قسمتی را به معرفی وی با عنوان «جانی رداری، اندرسن زمانه» اختصاص دادهام. بیهیچ اغراقی اگر «هانس کریستین اندرسن» را پایهگذار ادبیات کودک و نوجوان جهان بدانیم، «جانی رداری» هم ادامهدهنده راه او در روزگار معاصر و با نگاهی نو است. رداری در این کتاب به بهترین شکل 3 عنصر «سرگرمی»، «زیبایی» و «آگاهی بخشی» را برای خلق اثری ماندگار به خدمت گرفته است. «یکی بود که خودش نبود» داستانی بلند برای گروه سنی نوجوان به بالا است. داستان این کتاب درباره «بارون لامبرتو»، پیرمرد نودوسه ساله ایتالیایی و ثروتمندی است که به بیستوچهار بیماری گرفتار است و البته در نقاط مختلفی از جهان، بیستوچهار بانک هم دارد. او همراه پیشخدمت باوفایش در جزیره «سنجولیو»، زادگاه «جانی رداری»، نویسنده کتاب زندگی میکند. بارون در آستانه مرگ است که گروهی راهزن برای تصاحب ثروتش او را گروگان میگیرند، اما دست به هر کاری که میزنند، بارون جوانتر و سرحالتر از قبل میشود. این راز کتاب خواندنی «یکی بود که خودش نبود» است که میتوانید خودتان به سراغ کشف و مطالعهاش بروید.
یکی بود که خودش نبود
نویسنده: جانی رداری
مترجم:غلامرضا امامی
نشر هوپا
نویسنده و مترجم
«یکی بود که خودش نبود»، یکی از تازهترین آثاری است که از زبان اصلیاش، ایتالیایی ترجمه کردهام؛ داستانی بلند که خوشبختانه در زمان کمی به چاپ دوم رسیده و به همت «نشر هوپا» دراختیار علاقهمندان قرار گرفته است. چرایی ترجمه این کتاب به جایگاه ادبی نویسندهاش بازمیگردد؛ «جانی رُداری» تنها نویسنده ایتالیایی برنده جایزه نوبل ادبیات کودک و نوجوان (هانس کریستین اندرسن) است. آثار وی هر ساله میلیونها نسخه، به زبانهای مختلفی در اقصینقاط جهان منتشر میشوند. رداری شهرتی عالمگیر دارد. بخشی از دلیل جایگاه رفیع ادبی «جانی رداری» را باید در مفاهیم زنده و جاوید بشری دانست که در مخلوقات ادبیاش به آنها توجه داشته است. او مضامینی از جمله «صلح»، «دوستی» و «مهربانی» را به هنرمندی بسیار در قالب داستان به مخاطبان عرضه کرده است. از همین بابت هم در بخش پایانی کتاب، قسمتی را به معرفی وی با عنوان «جانی رداری، اندرسن زمانه» اختصاص دادهام. بیهیچ اغراقی اگر «هانس کریستین اندرسن» را پایهگذار ادبیات کودک و نوجوان جهان بدانیم، «جانی رداری» هم ادامهدهنده راه او در روزگار معاصر و با نگاهی نو است. رداری در این کتاب به بهترین شکل 3 عنصر «سرگرمی»، «زیبایی» و «آگاهی بخشی» را برای خلق اثری ماندگار به خدمت گرفته است. «یکی بود که خودش نبود» داستانی بلند برای گروه سنی نوجوان به بالا است. داستان این کتاب درباره «بارون لامبرتو»، پیرمرد نودوسه ساله ایتالیایی و ثروتمندی است که به بیستوچهار بیماری گرفتار است و البته در نقاط مختلفی از جهان، بیستوچهار بانک هم دارد. او همراه پیشخدمت باوفایش در جزیره «سنجولیو»، زادگاه «جانی رداری»، نویسنده کتاب زندگی میکند. بارون در آستانه مرگ است که گروهی راهزن برای تصاحب ثروتش او را گروگان میگیرند، اما دست به هر کاری که میزنند، بارون جوانتر و سرحالتر از قبل میشود. این راز کتاب خواندنی «یکی بود که خودش نبود» است که میتوانید خودتان به سراغ کشف و مطالعهاش بروید.
یکی بود که خودش نبود
نویسنده: جانی رداری
مترجم:غلامرضا امامی
نشر هوپا
از شناخت تا خطاهای شناختی/3
خطاهایی که واقعیت را بهشدت تحریف میکند
آزاده سهرابی
روانشناس
قرار است امروز درباره خطاهای رایج شناختی با شما صحبت کنم، خطاهایی که باعث میشود واقعیت در فکر شما دچار تحریف بشود و به دنبالش قاعدتاً احساساتی را تجربه کنید که تحت تأثیر آن فکر تحریف شده است و به دنبالش رفتاری خواهید داشت که بر درستی از واقعیت بنا نشده است، هر چند در این میان ممکن است یک احساس بنا بر تحریف پردازش شده خود این چرخه را باعث شود و اینکه همه ما واقعیت را تا درصدی تحریف خواهیم کرد چرا که در برابر یک واقعیت بخشهایی از حافظه ما فعال میشود و ساختار شخصیتی ما که در این میان دخیل است در ویژگیها و افکار بنیادین ما پادرمیانی میکند تا پردازش اطلاعات به گونهای در ذهنمان ثبت شود که هیچ دو نفری در برابر یک رویداد ثابت یک فکر و هیجان و حتی رفتار واحد را نداشته باشند اما کاهش خطاهای شناختی و آگاه بودن به آنها کمک میکند هر چه بیشتر این تحریفها کم شود و چرخه فکر، احساس و رفتار ما سازگارتر باشد. بگذارید مثالهایی را مرور کنیم:
«دوستتان سه تلفن پشت هم شما را جواب نمیدهد، فکر میکنید من را دوست ندارد، اصلاً هیچ کس مرا دوست ندارد» یا حتی «او خیلی بیلیاقت است» یا «چه آدم بیمعرفتی است» و... این در حالی است که شما اطلاعاتی از وضعیت آن فرد ندارید. اینجا شما دارید «برچسب میزنید» و دچار خطای برچسبزنی شده اید. یک صفت کلی را به خودتان یا دیگری نسبت میدهید که با موقعیت مورد نظر تناسبی ندارد؛ آن دوست فقط جواب تلفن شما را نداده است!
حالا فرض کنید دوستتان نیست، فرزندتان یا همسرتان قرار بوده ساعت 6 به منزل برسد ،اما حالا ساعت 7 شده و خبری از او نیست. تلفن میزنید و بر نمیدارد. اگر دارید در فکرتان با خود تکرار میکنید که «حتماً اتفاقی برایش افتاده» و در ذهنتان به پیشواز اتفاقهای ناخوشایند محتمل میروید شما دچار خطای شناختی «پیشگویی» یا حتی« فاجعه سازی» شده اید. او فقط جواب تلفن شما را نداده است!
حالا برویم سراغ خطای شناختی «ذهن خوانی». خیلی از ما در این کار استادیم؛ مدام در حال گمانهزنی هستیم که فلان رفتار یا گفته فرد چه معنی میدهد و بدون اینکه از طرف مقابل بپرسیم یا شروع کنیم به دیدن شواهد برای تأیید یا رد فکرهایمان بر آن میدمیم: «او اهمیتی به من نمیدهد»، «او میخواهد شغل مرا از من بگیرد»، «او از دست من عصبانی است» و....
گاهی هم شروع میکنیم به «تعمیم افراطی دادن» یعنی اینجا ممکن است واقعاً یک نفر هم یک جایی در زندگی در مسیر شغلی زیرآب شما را زده باشد اما حالا در هر موقعیت شغلی منتظر هستید این اتفاق تکرار شود، گویی «همیشه قرار است کسی زیرآب شما را بزند»، «باید همیشه فرزندم تکالیفش را سر وقت و با خط خوش بنویسد وگرنه در تعلیم و تربیت او شکست خورده ام»، «باید همیشه همه جای خانه مرتب باشد وگرنه آدم شلختهای هستم»، «باید تمام روز، کاری برای انجام دادن داشته باشم وگرنه آدم بیفایدهای هستم» این همه «باید» در زندگی از کجا میآید؟ میدانستید «بایدها» در فکر شما خودش یک خطای شناختی است. همین بایدهاست که احساس ناکافی بودن را در شما تشدید میکند و رفتار یک فرد کمال گرای افراطی را در پیش میگیرید که در نهایت هم به مشکلات جسمی و روحی میانجامد!
یکی از خطاهای شناختی بارزی هم که معمولاً در اتاق درمان خیلی نمود دارد جایی است که افراد مدام دیگران را برای پیشامدهای زندگی یا حتی احساسات و رفتار خود مقصر میدانند. «مقصر دانستن» والدین، روزگار، دوست، همسر، فرزند و... برای این است که با بخش مهم انتخابهای خودمان رو به رو نشویم؛ سهمی که خودمان در وضعیت پیش آمده، احساسی که داریم و... رو به رو نشویم. لیست این خطاها زیاد است اما فعلاً تا همینجا را در خودتان مرور کنید!
روانشناس
قرار است امروز درباره خطاهای رایج شناختی با شما صحبت کنم، خطاهایی که باعث میشود واقعیت در فکر شما دچار تحریف بشود و به دنبالش قاعدتاً احساساتی را تجربه کنید که تحت تأثیر آن فکر تحریف شده است و به دنبالش رفتاری خواهید داشت که بر درستی از واقعیت بنا نشده است، هر چند در این میان ممکن است یک احساس بنا بر تحریف پردازش شده خود این چرخه را باعث شود و اینکه همه ما واقعیت را تا درصدی تحریف خواهیم کرد چرا که در برابر یک واقعیت بخشهایی از حافظه ما فعال میشود و ساختار شخصیتی ما که در این میان دخیل است در ویژگیها و افکار بنیادین ما پادرمیانی میکند تا پردازش اطلاعات به گونهای در ذهنمان ثبت شود که هیچ دو نفری در برابر یک رویداد ثابت یک فکر و هیجان و حتی رفتار واحد را نداشته باشند اما کاهش خطاهای شناختی و آگاه بودن به آنها کمک میکند هر چه بیشتر این تحریفها کم شود و چرخه فکر، احساس و رفتار ما سازگارتر باشد. بگذارید مثالهایی را مرور کنیم:
«دوستتان سه تلفن پشت هم شما را جواب نمیدهد، فکر میکنید من را دوست ندارد، اصلاً هیچ کس مرا دوست ندارد» یا حتی «او خیلی بیلیاقت است» یا «چه آدم بیمعرفتی است» و... این در حالی است که شما اطلاعاتی از وضعیت آن فرد ندارید. اینجا شما دارید «برچسب میزنید» و دچار خطای برچسبزنی شده اید. یک صفت کلی را به خودتان یا دیگری نسبت میدهید که با موقعیت مورد نظر تناسبی ندارد؛ آن دوست فقط جواب تلفن شما را نداده است!
حالا فرض کنید دوستتان نیست، فرزندتان یا همسرتان قرار بوده ساعت 6 به منزل برسد ،اما حالا ساعت 7 شده و خبری از او نیست. تلفن میزنید و بر نمیدارد. اگر دارید در فکرتان با خود تکرار میکنید که «حتماً اتفاقی برایش افتاده» و در ذهنتان به پیشواز اتفاقهای ناخوشایند محتمل میروید شما دچار خطای شناختی «پیشگویی» یا حتی« فاجعه سازی» شده اید. او فقط جواب تلفن شما را نداده است!
حالا برویم سراغ خطای شناختی «ذهن خوانی». خیلی از ما در این کار استادیم؛ مدام در حال گمانهزنی هستیم که فلان رفتار یا گفته فرد چه معنی میدهد و بدون اینکه از طرف مقابل بپرسیم یا شروع کنیم به دیدن شواهد برای تأیید یا رد فکرهایمان بر آن میدمیم: «او اهمیتی به من نمیدهد»، «او میخواهد شغل مرا از من بگیرد»، «او از دست من عصبانی است» و....
گاهی هم شروع میکنیم به «تعمیم افراطی دادن» یعنی اینجا ممکن است واقعاً یک نفر هم یک جایی در زندگی در مسیر شغلی زیرآب شما را زده باشد اما حالا در هر موقعیت شغلی منتظر هستید این اتفاق تکرار شود، گویی «همیشه قرار است کسی زیرآب شما را بزند»، «باید همیشه فرزندم تکالیفش را سر وقت و با خط خوش بنویسد وگرنه در تعلیم و تربیت او شکست خورده ام»، «باید همیشه همه جای خانه مرتب باشد وگرنه آدم شلختهای هستم»، «باید تمام روز، کاری برای انجام دادن داشته باشم وگرنه آدم بیفایدهای هستم» این همه «باید» در زندگی از کجا میآید؟ میدانستید «بایدها» در فکر شما خودش یک خطای شناختی است. همین بایدهاست که احساس ناکافی بودن را در شما تشدید میکند و رفتار یک فرد کمال گرای افراطی را در پیش میگیرید که در نهایت هم به مشکلات جسمی و روحی میانجامد!
یکی از خطاهای شناختی بارزی هم که معمولاً در اتاق درمان خیلی نمود دارد جایی است که افراد مدام دیگران را برای پیشامدهای زندگی یا حتی احساسات و رفتار خود مقصر میدانند. «مقصر دانستن» والدین، روزگار، دوست، همسر، فرزند و... برای این است که با بخش مهم انتخابهای خودمان رو به رو نشویم؛ سهمی که خودمان در وضعیت پیش آمده، احساسی که داریم و... رو به رو نشویم. لیست این خطاها زیاد است اما فعلاً تا همینجا را در خودتان مرور کنید!
عکس نوشت
این روزها نمایشگاهی گروهی با عنوان «ماه اصلی» در «گالری آ» میزبانی علاقهمندان را تا نهم اسفندماه برعهده دارد. رامین حائریزاده، منوچهر معتبر، رضا درخشانی، هوشنگ پزشکنیا و نصرتالله مسلمیان از جمله هنرمندانی هستند که آثارشان در این گالری در معرض دید مراجعهکنندگان قرار گرفته است./هنر آنلاین
هنرمندان در فضای مجازی
با فاصله گرفتن از جشنوارههای مختلف فرهنگی و هنری، فعالیت هنرمندان در فضای مجازی هم از زیر سایه جشنوارههای فجر بیرون آمده و معطوف فعالیتهای تازهشان شده است.
چهره ها
حمید فرخنژاد با انتشار عکسی در کنار آرش عدلپرور (خواننده پاپ) از حضور در سریال «پدر گواردیولا» خبر داده است. «پدر گواردیولا» اولین تجربه سریالسازی سعید نعمتالله برای شبکه نمایش خانگی است. پیش از این مهران مدیری، هنگامه قاضیانی، مهدی سلطانی، به همراه ستاره اسکندری و امیرمهدی ژوله و نرگس محمدی جلوی دوربین سعید نعمتالله رفته اند.
مونا فرجاد تصویری از فیلم «پسران دریا» را به اشتراک گذاشته و آنطور که نوشته تازهترین ساخته افشین هاشمی هم به جمع فیلمهای متقاضی اکران نوروز پیوسته است. در «پسران دریا» مونا فرجاد در کنار دو نوجوان از شمال و جنوب کشور به نامهای یاسین حبیبپور و منیب بزرگزاده به همراه پیام امیرعبداللهیان، مهنوش شیخی، حسن خلدون، علی بحری، آیسان حدّاد و افشین هاشمی بازی کردهاند.
محمد شایسته تهیهکننده و مدیر شرکت پخش «شایسته فیلم» از اکران زودهنگام فیلم «مرد بازنده» خبر داده است. این شرکت پخش در حالی مسئولیت پخش جدیدترین فیلم محمدحسین مهدویان را برعهده گرفته که حق پخش فیلم دیگر این فیلمساز یعنی «شیشلیک» را نیز در اختیار دارد. این دو فیلم هر دو متقاضی اکران در نوروز 1401 هستند ولی نتیجه نهایی برای تعیین فیلمهای این نوبت از اکران توسط شورای صنفی نمایش اعلام خواهد شد.
سهراب پورناظری تصویری از سنگ مزار شهید علی سیمبر را استوری کرده و با اشاره به متن سنگنوشته این شهید، آورده است: «باید ایران بماند، تمام».
فرزین محدث خاطرات نمایش «این یک اعتراف است» به کارگردانی شادی اسدپور در سال 98 را مرور کرده و نوشته: «بعد از این اجرا به مدت دو سال و نیم به سکوت گذشت و تمرین روی خود و تدریس. تا اواخر 1400 که با احتمالات علی شمس به صحنه بازگشتم. این تلاش برای من بازآزمونی بود که به عنوان بازیگر، مدرس در این مسیر موفق بودهام یا نه. بازیگری برای من همه چیز است.»
تهمینه میلانی با انتشار تصاویری از حضورش در بنیاد ایرج زند به همراه مائده طهماسبی از نمایش آثار حمید قویپنجه با عنوان چهل طاس در این بنیاد خبر داده و نوشته است: «این بنیاد برای یادبود هنرمند برجسته هنرهای تجسمی استاد ایرج زند، توسط همسر ایشان خانم مهندس سایه بریمانی / زند پایه نهاده شده است. این مجموعه علاوه بر فضای مفرح، کافه تریا و فضای جذاب گپ و گفت، نمایشگاهی از آثار هنرمندان برجسته شهرهای دیگر جز تهران برگزار میکند. این هفته بنیاد اقدام به نمایش آثار آقای «حمید قویپنجه» با عنوان چهل طاس، اختصاص دارد.»
محسن تنابنده بخشی از سکانسهای به یادماندنی سریال «پایتخت» با دوبله ماهر میریش اف در نقش نقی معمولی منتشر کرده و نوشته که این سریال مورد استقبال گسترده مردم جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.
دیگه چه خبر
فیلم سینمایی «ملخ» در اولین حضور بینالمللی خود در جشنواره «جنوب از جنوبغربی» به نمایش درمیآید. بازنشر این خبر در صفحه اینستاگرام بازیگران فیلم از جمله هانیه توسلی و پدرام شریفی با رونمایی از عکسها و اطلاعات تازه همراه بود. «ملخ» دومین تجربه کارگردانی فائزه عزیزخانی داستان یک روز از زندگی «هانیه» با بازی هانیه توسلی است؛ نویسندهای شکستخورده و عاشق سینما که فیلمنامهای الهام پذیرفته از زندگی خود را برای کارگردانی در اختیار دوست نزدیکش، «پگاه» با بازی پگاه آهنگرانی، قرار داده و در جریان تمرین و روخوانی از قضاوت همگان درباره شخصیت اصلی فیلمنامه در امان آمده است.
فیلمبرداری بخش نخست سریال «بیگناه» در تهران به پایان رسید. این خبر را مهران احمدی که اولین سریالش در نمایش خانگی است، در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است. تهیهکنندگی سریال را مصطفی کیایی به عهده دارد که سال گذشته با سریال «همگناه» در نمایش خانگی مخاطبان زیادی را جذب کرد. در خلاصه داستان این سریال که یک درام اجتماعی است، آمده: «بهمن مردانی برای کشف راز آنچه 25 سال قبل باعث فرار او به خارج از کشور شده بود به ایران باز میگردد و خانواده رشید فرشباف استاد مشهور طراحی فرش را در موقعیت تازهای قرار میدهد، موقعیتی بسیار عجیب...»
فیلم سینمایی «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرجزاد به بخش مسابقه سینمای آسیای سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی بنگلور هند راه یافت. ایرجزاد ضمن اعلام این خبر در صفحه اینستاگرامش از برطرف شدن مشکل و صدور مجوز نمایش فیلمش در مشهد و قم خبر داده است. این فیلم سینمایی که هماکنون روی پرده سینماهای کشور است، درباره سعید حنایی یکی از قاتلان زنجیرهای دهه 70 است که در شهر مشهد چندین زن خیابانی را به قتل رساند. محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدانبخش و ماهور الوند از جمله بازیگران این فیلم هستند.
چهره ها
حمید فرخنژاد با انتشار عکسی در کنار آرش عدلپرور (خواننده پاپ) از حضور در سریال «پدر گواردیولا» خبر داده است. «پدر گواردیولا» اولین تجربه سریالسازی سعید نعمتالله برای شبکه نمایش خانگی است. پیش از این مهران مدیری، هنگامه قاضیانی، مهدی سلطانی، به همراه ستاره اسکندری و امیرمهدی ژوله و نرگس محمدی جلوی دوربین سعید نعمتالله رفته اند.
مونا فرجاد تصویری از فیلم «پسران دریا» را به اشتراک گذاشته و آنطور که نوشته تازهترین ساخته افشین هاشمی هم به جمع فیلمهای متقاضی اکران نوروز پیوسته است. در «پسران دریا» مونا فرجاد در کنار دو نوجوان از شمال و جنوب کشور به نامهای یاسین حبیبپور و منیب بزرگزاده به همراه پیام امیرعبداللهیان، مهنوش شیخی، حسن خلدون، علی بحری، آیسان حدّاد و افشین هاشمی بازی کردهاند.
محمد شایسته تهیهکننده و مدیر شرکت پخش «شایسته فیلم» از اکران زودهنگام فیلم «مرد بازنده» خبر داده است. این شرکت پخش در حالی مسئولیت پخش جدیدترین فیلم محمدحسین مهدویان را برعهده گرفته که حق پخش فیلم دیگر این فیلمساز یعنی «شیشلیک» را نیز در اختیار دارد. این دو فیلم هر دو متقاضی اکران در نوروز 1401 هستند ولی نتیجه نهایی برای تعیین فیلمهای این نوبت از اکران توسط شورای صنفی نمایش اعلام خواهد شد.
سهراب پورناظری تصویری از سنگ مزار شهید علی سیمبر را استوری کرده و با اشاره به متن سنگنوشته این شهید، آورده است: «باید ایران بماند، تمام».
فرزین محدث خاطرات نمایش «این یک اعتراف است» به کارگردانی شادی اسدپور در سال 98 را مرور کرده و نوشته: «بعد از این اجرا به مدت دو سال و نیم به سکوت گذشت و تمرین روی خود و تدریس. تا اواخر 1400 که با احتمالات علی شمس به صحنه بازگشتم. این تلاش برای من بازآزمونی بود که به عنوان بازیگر، مدرس در این مسیر موفق بودهام یا نه. بازیگری برای من همه چیز است.»
تهمینه میلانی با انتشار تصاویری از حضورش در بنیاد ایرج زند به همراه مائده طهماسبی از نمایش آثار حمید قویپنجه با عنوان چهل طاس در این بنیاد خبر داده و نوشته است: «این بنیاد برای یادبود هنرمند برجسته هنرهای تجسمی استاد ایرج زند، توسط همسر ایشان خانم مهندس سایه بریمانی / زند پایه نهاده شده است. این مجموعه علاوه بر فضای مفرح، کافه تریا و فضای جذاب گپ و گفت، نمایشگاهی از آثار هنرمندان برجسته شهرهای دیگر جز تهران برگزار میکند. این هفته بنیاد اقدام به نمایش آثار آقای «حمید قویپنجه» با عنوان چهل طاس، اختصاص دارد.»
محسن تنابنده بخشی از سکانسهای به یادماندنی سریال «پایتخت» با دوبله ماهر میریش اف در نقش نقی معمولی منتشر کرده و نوشته که این سریال مورد استقبال گسترده مردم جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.
دیگه چه خبر
فیلم سینمایی «ملخ» در اولین حضور بینالمللی خود در جشنواره «جنوب از جنوبغربی» به نمایش درمیآید. بازنشر این خبر در صفحه اینستاگرام بازیگران فیلم از جمله هانیه توسلی و پدرام شریفی با رونمایی از عکسها و اطلاعات تازه همراه بود. «ملخ» دومین تجربه کارگردانی فائزه عزیزخانی داستان یک روز از زندگی «هانیه» با بازی هانیه توسلی است؛ نویسندهای شکستخورده و عاشق سینما که فیلمنامهای الهام پذیرفته از زندگی خود را برای کارگردانی در اختیار دوست نزدیکش، «پگاه» با بازی پگاه آهنگرانی، قرار داده و در جریان تمرین و روخوانی از قضاوت همگان درباره شخصیت اصلی فیلمنامه در امان آمده است.
فیلمبرداری بخش نخست سریال «بیگناه» در تهران به پایان رسید. این خبر را مهران احمدی که اولین سریالش در نمایش خانگی است، در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است. تهیهکنندگی سریال را مصطفی کیایی به عهده دارد که سال گذشته با سریال «همگناه» در نمایش خانگی مخاطبان زیادی را جذب کرد. در خلاصه داستان این سریال که یک درام اجتماعی است، آمده: «بهمن مردانی برای کشف راز آنچه 25 سال قبل باعث فرار او به خارج از کشور شده بود به ایران باز میگردد و خانواده رشید فرشباف استاد مشهور طراحی فرش را در موقعیت تازهای قرار میدهد، موقعیتی بسیار عجیب...»
فیلم سینمایی «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرجزاد به بخش مسابقه سینمای آسیای سیزدهمین دوره جشنواره بینالمللی بنگلور هند راه یافت. ایرجزاد ضمن اعلام این خبر در صفحه اینستاگرامش از برطرف شدن مشکل و صدور مجوز نمایش فیلمش در مشهد و قم خبر داده است. این فیلم سینمایی که هماکنون روی پرده سینماهای کشور است، درباره سعید حنایی یکی از قاتلان زنجیرهای دهه 70 است که در شهر مشهد چندین زن خیابانی را به قتل رساند. محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدانبخش و ماهور الوند از جمله بازیگران این فیلم هستند.
قصه بگو تا زندگی کنم!
زهره نیلی
روزنامهنگار
کنار آمدن با زندگی و مشکلات آن، داشتن زندگی هدفمند، برقراری تعامل سازنده با دیگران، خروج از بحرانهای زندگی با مدیریت صحیح و برآمدن از پس مسئولیتهای فردی و اجتماعی، همواره بخشی از واقعیت زندگی بوده که در دورههای مختلف به شکلهای گوناگون نمود پیدا کرده است.
از سوی دیگر پدر و مادرها، همیشه دوست دارند بچهها در خانه و مدرسه و اجتماع درست رفتار کنند و این رفتار درست در گرو آموزش مهارتهای زندگی به آنهاست. آموزشی که باید با استفاده از مفاهیم قابل درک برای هر گروه سنی باشد.
نزدیک به چهار دهه است که دنیا آموزش مهارتهای زندگی به بچهها را از سنین پیش دبستانی جدی گرفته؛ در کشور ما هم حدود 10 سال است که به این موضوع در حد کارگاههای آموزشی به کارشناسان و انتشار یک سری کتاب توجه شده اما همچنان تمرکز وزارت آموزش و پرورش بهعنوان مهمترین نهاد متولی کودک و نوجوان بر آموزش است و توجه چندانی به پرورش ندارد.
سازمان بهداشت جهانی از سال 1993 به بعد با هماهنگی یونیسف، برنامه آموزش مهارتهای زندگی را بهعنوان یک طرح جامع پیشگیری اولیه و همچنین ارتقای سطح بهداشت کودکان و نوجوانان معرفی کرده است. این مهارتها، مواردی چون مهارت تصمیمگیری، حل مسأله، تفکر خلاق، تفکر نقاد، مقابله با استرس و هیجانها، همدلی کردن و توانایی برقراری ارتباط مؤثر را شامل میشود.
در کتاب «آموزش مهارتهای زندگی با 48 قصه» از یکی از مهمترین و مؤثرترین روشها برای آموزش مهارتهای زندگی به کودکان استفاده شده است تا آنها با دوستان و خانواده خود کنار بیایند و برای داشتن یک زندگی هدفمند و برقراری تعامل سازنده با دیگران تلاش کنند.
حالا چرا قالب قصه برای آموزش این مهارتها انتخاب شده چون علم روانشناسی ثابت کرده قصهها میتوانند در حل مشکل یادگیری، اختلال رفتاری، کاهش افسردگی، رشد اخلاقی و موفقیت فرد در زندگی، نقش بسیار مهمی داشته باشند. از سوی دیگر، بچهها تخیل قوی و قدرت همذاتپنداری بالایی دارند و میتوانند خودشان را به جای قهرمانهای قصه بگذارند و بدیها را کنار بگذارند و تا میتوانند خوبی کنند. به همین خاطر است که روزگار قصهها به پایان نمیرسد و هم بچهها، هم بزرگترها قصه را دوست دارند.
مریم اسلامی و فرشته امینی، نویسندگان کتاب «آموزش مهارتهای زندگی با 48 قصه» هستند که از سوی انتشارات نغمه نواندیش منتشر شده و در اختیار مربیان و پدر و مادرها قرار گرفته تا برای بچههاشان قصه بگویند و با آنها بازی کنند و در قالب قصه و بازی به آنها راه و رسم زندگی کردن بیاموزند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
شرایط قابل تغییر است
-
تثبیت کاربلدی تئاتریهای استانها
-
داستانی بلند از نویسنده شهیر ایتالیایی
-
خطاهایی که واقعیت را بهشدت تحریف میکند
-
عکس نوشت
-
هنرمندان در فضای مجازی
-
قصه بگو تا زندگی کنم!
اخبارایران آنلاین