رأی اعتماد قاطع مجلس به دولت سیزدهم

آغاز دولت مردمی برای ساختن ایران قوی


گروه سیاسی / 5 روز بررسی صلاحیت 19 وزیر پیشنهادی کابینه سیزدهم در بهارستان، در نهایت منجر به رأی اعتماد مجلسی‌ها به 18 گزینه پیشنهادی شد. بر اساس آرای نمایندگان این تنها حسین باغ‌گلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود که نتوانست نمایندگان را برای توانمندی‌های خود جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش قانع کند و از همراهی با دیگر وزرای معرفی شده برای حضور در کابینه باز ماند.
باغ گلی چهارمین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بعد از تغییر قانون اساسی و حذف سمت نخست وزیری است که نتوانست رأی اعتماد نمایندگان را جلب کند. پیش از او علی اکبر اشعری در دولت نهم، سوسن کشاورز در دولت دهم و محمدعلی نجفی در دولت دوازدهم هم نتوانستند رأی اعتماد بگیرند.  آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه عصر دیروز مجلس حاضر شد و آخرین دفاع خود از اعضای کابینه را انجام داد. سپس با خروج رئیس جمهوری و وزرای پیشنهادی از مجلس، رأی‌گیری به صورت ورقه‌ای انجام شد که بر اساس آنها 18 گزینه پیشنهادی توانستند رأی موافق و اعتماد مجلسی‌ها را کسب کنند و بدین ترتیب کابینه سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی رسمیت یافت.
بر اساس آرای نمایندگان حسین باغ‌گلی از مجموع 248 رأی ماخوزه تنها موفق به کسب 76 رأی موافق شد و در مقابل 193 رأی مخالف کسب کرد به همراه 18 رأی ممتنع. اما امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری بیشترین رأی موافق را از آن خود کرد با 277 رأی. بعد از وی امیر محمد رضا آشتیانی وزیر پیشنهادی دفاع بود که 274 رأی موافق کسب کرد. حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه هم موفق به اخذ 270 رأی موافق از مجلسی‌ها شد. رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی هم از جمله وزرای با رأی موافق بالا بود. او 267 رأی موافق کسب کرد و احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور هم با 266 رأی رتبه بعدی را از آن خود کرد.
بعد از باغ گلی که 193 رأی مخالف گرفت و از راهیابی به کابینه باز ماند، سید حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با 108 رأی بیشترین رأی مخالف را داشت و بعد از وی حجت‌الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با 77 رأی مخالف در رتبه بعدی بودند. بر اساس اعلام آرای نمایندگان مجلس که از سوی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس اعلام شد، عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی13 رأی باطله و  سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم 5 رأی باطله داشتند. همچنین امیر محمد رضا آشتیانی وزیر دفاع، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت و علی اکبر محرابیان وزیر نیرو هم به ترتیب 2، 6 و 3 رأی سفید داشتند.
از میان وزرای نامبرده، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی و سید جواد ساداتی نژاد هم نمایندگان فعلی مجلس هستند که بر اساس آئین‌نامه مجلس و به گفته رئیس مجلس رأی اعتماد نمایندگان به آنها به منزله موافقت با استعفایشان از نمایندگی مجلس است. بدین ترتیب از امروز دو عضو بهارستان راهی پاستور می‌شوند. محمدباقر قالیباف در انتهای جلسه دیروز هم از رئیس جمهوری خواست که با توجه به نزدیکی آغاز فصل تحصیلی، وزیر بعدی آموزش و پرورش هم زودتر به مجلس معرفی شود. آیت الله رئیسی بعد از اعلام نتایج آرای نمایندگان، در پیامی از حسن اعتماد خانه ملت به وزرای پیشنهادی دولت قدردانی و تاکید کرد که رای قوی مجلس به دولت مردمی سرآغاز همکاری همدلانه برای ساختن ایران قوی خواهد بود.  پیش از این و دور‌ه‌های گذشته  و بعد از تغییر قانون اساسی و حذف نخست وزیری از قانون اساسی، در دولت پنجم به ریاست مرحوم‌ هاشمی رفسنجانی همه وزرای پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد گرفته بودند. در دولت ششم یعنی دولت دوم‌هاشمی، محسن نوربخش وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی نتوانست رأی اعتماد مجلس را کسب کند. در دولت‌های هفتم و هشتم مجلس‌های وقت به همه وزرای پیشنهادی رأی اعتماد دادند.
در دولت نهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد، علی اکبر اشعری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، علی احمدی وزیر پیشنهادی تعاون و رفاه اجتماعی و علی سعیدلو وزیر پیشنهادی نفت رأی اعتماد نگرفتند. در دولت دهم یعنی دولت دوم احمدی‌نژاد هم محمد علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو، سوسن کشاورز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و فاطمه آجرلو وزیر پیشنهادی رفاه و تأمین اجتماعی رأی اعتماد نگرفتند. در دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، جعفر میلی منفر وزیر پیشنهادی علوم و مسعود سلطانی فرد وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان رأی اعتماد نگرفتند. و در نهایت در دولت دوازدهم یعنی دولت دوم روحانی هم حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو نتوانست رأی اعتماد مجلسی‌ها را کسب کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7708/1/585302/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها