نمایندگان به «ایران» از نگاه مثبت بهارستان به رزم حسینی گفتند

صنعت و تجارت در انتظار وزیر


گروه سیاسی/ «من اگر نماینده مجلس بودم به وزیر صنعتی که اخیراً معرفی شده بود رأی می‌دادم. زیرا وزارت صنعت، وزارت بزرگ و تأثیرگذاری است و هر یک روزی که وزیر نداشته باشند بهره‌وری‌های زیادی از دست می‌رود، سرپرست هم نمی‌تواند کار وزیر را انجام دهد.» این بخشی از مصاحبه اخیر محمدرضا باهنر از چهره‌های با سابقه اصولگرا با « ایران» است که اتفاقاً سابقه طولانی هم در ادوار مجلس دارد. فردا نمایندگان مجلس یک‌بار دیگر بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صمت را در دستور کار دارند و علیرضا رزم حسینی باید از برنامه‌های خود دفاع کند. مجلسی‌ها پیش از این به حسین مدرس خیابانی رأی اعتماد نداده بودند و حالا از زمان برکناری رضا رحمانی وزیر پیشین، نزدیک به 5 ماه است که این وزارتخانه مهم با سرپرست اداره می‌شود. این در حالی است که بخش عمده تحولات و التهابات موجود در بازار هم به حوزه مسئولیت همین وزارتخانه بر‌می‌گردد. همین وضعیت هم گویا برای خیلی از نمایندگان مسأله مهمی است که تأکید دارند وزارت صمت باید از بلاتکلیفی موجود رها و وزارتخانه صاحب وزیر شود. علیرضا رزم حسینی از مدیران ارشد دولتی است که در مدت مسئولیت‌های خود در استانداری کرمان و بخصوص خراسان رضوی که گفته می‌شود مرکز منتقدان دولت است، بدون حاشیه توانسته کار کند. شاهد این ادعا هم این مهم است که نمایندگان استان‌های یاد شده حالا در جرگه حامیان وزیر پیشنهادی هستند بخصوص که وی سوابق برجسته‌ای هم در دوران دفاع مقدس داشته و جانشین سردار شهید سلیمانی در لشکر ثارالله بوده است. رزم حسینی از روز چهارشنبه که به مجلس معرفی شده رایزنی‌های خود را هم با مجلسی‌ها و هم با فعالان اقتصادی بخش خصوصی شروع کرده است. او روز گذشته میهمان فراکسیون انقلاب اسلامی بود که فراکسیون اکثریت مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف است. پیش از آن هم در جلسه مجمع نمایندگان تهران حاضر شده بود و حتی با فراکسیون زنان هم دیدار کرده و در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم حاضر شده است. به نظر می‌رسد همین تعامل سازنده، تجربه مثبت در مسئولیت‌های قبلی، سابقه دفاع مقدس و البته درک شرایط کشور و ضرورت تعیین تکلیف وزارتخانه مهم صمت در این شرایط از سوی نمایندگان، دست به دست هم داده تا به گفته جعفر قادری نماینده شیراز رزم حسینی راه سختی برای گرفتن رأی اعتماد نداشته باشد.
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به «ایران» گفت: «تجربه کار مدیریتی ایشان در سطح کلان و تجربیاتی که در صنایع سبک و سنگین دارد، کارنامه خوبی برای بررسی صلاحیت او در برابر نمایندگان گشوده است. به نظر می‌رسد که رزم حسینی رأی بالای نمایندگان را در روز سه‌شنبه کسب کند.» نماینده شیراز یادآور شد: «موضوع دیگری که در این زمینه مورد توجه نمایندگان قرار دارد، نزدیک شدن به پایان کار دولت و بی‌وزیر ماندن وزارت صمت است. بهتر است که با تصمیم درستی وضعیت این وزارتخانه از بی‌سر و سامانی درآید. نظر نمایندگان بر همین است و مانعی برای رأی بالای رزم حسینی وجود ندارد.»
محمدرضـــــا پورابراهیـــمی، رئیــــس کمیسیون اقتصادی هم با اعلام حمایت خود از رزم حسینی تأکید دارد که برای گرفتن رأی اعتماد و در ادامه برای موفقیت او در وزارتخانه حمایت خواهد کرد. او سابقه دفاع مقدسی وزیر پیشنهادی و قائم مقامی شهید سلیمانی در لشکر ثارالله که خودش هم افتخار همرزمی با آنها در لشکر ثارالله را داشته در کنار تجربیات موفق وزیر پیشنهادی در مسئولیت‌های مختلف را دلایل حمایتش از رزم حسینی دانست و گفت: در شرایط فعلی که ضرورت رها شدن از بلاتکلیفی در وزارت صمت احساس می‌شود و دولت هم در سال پایانی عمر خود است، پیش‌بینی می‌کنم رزم حسینی با رأی بالا وزیر صمت شود.
ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم با اشاره به تعامل و رایزنی‌های اخیر رزم حسینی و همچنین حضور وی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: «فضای کلی مجلس مثبت است چرا که نمایندگان اهتمام دارند که وزارت صمت در تأمین کالاهای اساسی مردم و همچنین حوزه واردات و صادرات نقش با اهمیتی دارد و بهتر است که در وضعیت فعلی کشور این جایگاه هم زودتر تعیین تکلیف شود.» به گفته این نماینده مجلس عزم نمایندگان برای حل این مشکل و تعیین تکلیف وزارتخانه جزم است و باید دید روز سه‌شنبه چه نتیجه‌ای رقم خواهد خورد.
سیدکاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در بیان امتیازات گزینه پیشنهادی به نزدیکی او به سردار شهید سلیمانی اشاره می‌کند و اینکه در مسئولیت‌های قبلی خود و مشخصاً استانداری کرمان و خراسان رضوی عملکرد موفقی داشته است. روحیه تعاملی هم از جمله ویژگی‌های مثبتی است که به گفته دلخوش رزم حسینی از آن برخوردار است. دلخوش با اشاره به گفت‌و‌گوهای خود با نمایندگان استان‌های کرمان و خراسان رضوی گفت که آنها از عملکرد رزم حسینی رضایت دارند آنچنان که به گفته وی این گزینه پیشنهادی از حمایت امام جمعه مشهد هم برخوردار است. دلخوش تأکید دارد که او هم مثل خیلی دیگر از نمایندگان برای آن‌که مشکل مردم در حوزه‌های صنعت، تجارت، معدن و بازرگانی بر زمین نماند به رزم حسینی رأی می‌دهد. او پیش‌بینی می‌کند که رزم حسینی رأی بالایی بیاورد.
شهباز حسن‌پور،  دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم تأکید دارد که مجلس روز سه‌شنبه نشان خواهد داد دارای رفتاری منطقی و عقلانی است و در مقابل گزینه‌های قوی و دارای کارنامه قابل قبول، نگاه و عینک سیاسی ندارد. او با بیان اینکه گرایش سیاسی رزم حسینی با اکثریت مجلس متفاوت است اما نمایندگان با توجه به عملکرد و سوابق به او رأی مثبت خواهند داد، گفت: هر چند وزارت صمت در ماه‌های گذشته به دلیل نداشتن وزیر، نتوانست از فرصت‌ها به خوبی بهره بگیرد اما مجلس این باور را دارد که گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری توان لازم برای جبران این فرصت‌های از دست رفته و حتی گره‌گشایی‌های جدی در ماه‌های آینده را داشته باشد. رزم حسینی در ادامه رایزنی‌های خود روز یکشنبه میهمان فراکسیون زنان مجلس بود.
سارا فلاحی، سخنگوی فراکسیون زنان به «ایران» گفت که در این جلسه نمایندگان دغدغه‌های خود را با او در میان گذاشته‌اند. دغدغه‌هایی که عمدتاً حول وضعیت اقتصادی و بازار است. نماینده ایلام افزود: وزارت صمت با زندگی مردم عادی سروکار دارد و تعیین تکلیف این وزارتخانه از اهمیت زیادی برای نمایندگان برخوردار است. نه تنها ایشان بلکه هر فرد دیگری هم باشد هدف ما نمایندگان این است که شرایط به‌وجود آمده را به گونه‌ای رفع و رجوع کنیم. ما عقد اخوت با دولت نبسته‌ایم بلکه به برنامه‌های گزینه‌های پیشنهادی آن نگاه می‌کنیم. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت که در جلسه فراکسیون زنان رزم حسینی برای خیلی از دغدغه‌های همکارانش برنامه داشته و فضای مجلس نسبت به او مثبت است.
حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت‌و‌گو با  ایرنا شرایط گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اخذ رأی اعتماد نمایندگان را مثبت توصیف کرد.
مجید انصاری، سخنگوی مجمع نمایندگان فارس نیز با اشاره به دیدار جمعی از نمایندگان استان با رزم حسینی گفت: وزیر پیشنهادی در این دیدار به ارائه برنامه‌های خود به صورت شفاهی و مکتوب پرداخت و به نظر می‌رسد که این گزینه پیشنهادی دولت بتواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد.
محمد سبزی، نماینده ساوه هم در این باره گفت: وزیر پیشنهادی صمت تجربه استانداری را در کارنامه خود دارد؛ با توجه به اینکه فرصت کوتاهی برای دولت دوازدهم باقی مانده است و مدت طولانی این وزارتخانه با سرپرست اداره می‌شود، باید سریعتر وضعیت این وزارتخانه مشخص شود و من فکر می‌کنم رزم حسینی رأی می‌آورد.
محمدصالح جوکار، نماینده یزد و رئیس کمیسیون شوراها هم تأکید دارد: علیرضا رزم حسینی می‌تواند در وزارت صمت که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نقش مهمی در تولید کشور دارد، عملکرد قابل توجهی داشته باشد و در راستای حل مشکلات گام بردارد.
مخالفت مجلس با سخنرانی ویدیوکنفرانسی روحانی
با این وصف به نظر می‌رسد رزم حسینی برای گرفتن رأی اعتماد مشکل خاصی نخواهد داشت مگر اینکه برخی حاشیه‌ها در این میان به‌وجود بیاید. مجلسی‌ها به عدم حضور رئیس جمهوری در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی خود یعنی مدرس خیابانی منتقد بودند. حالا روز سه‌شنبه هم بر اساس پروتکل‌های اعلامی حسن روحانی نمی‌تواند به صحن علنی برود. اگر چه دولت اعلام آمادگی کرده بود که رئیس جمهوری به صورت مجازی از وزیر دفاع کند. پیشنهادی که البته با موافقت مجلس روبه‌رو نشده است. دیروز علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس به فارس گفت: در جلسه روز یکشنبه درخواست دولت که از طریق حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری به هیأت رئیسه واصل شده مبنی بر سخنرانی رئیس جمهوری یا معاون اول وی به صورت ویدیوکنفرانس در جلسه رأی اعتماد به علیرضا رزم‌حسینی وزیر پیشنهادی صنعت، ‌معدن و تجارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه پس از بررسی درخواست دولت در این‌باره اعضای هیأت رئیسه با این درخواست مخالفت کردند و آن را مغایر با قانون دانستند و بر این نکته نیز تأکید شد که رئیس جمهوری یا معاون اول برای دفاع از وزیر پیشنهادی باید در صحن مجلس حاضر شود.

رئیس جمهوری : وزارت صمت در خط مقدم جبهه مبارزه اقتصادی است

رئیس جمهوری در جلسه روز گذشته هیأت دولت، با بیان اینکه رونق تولید از جمله در بخش صنعت، معدن و تجارت، چه در بخش صادرات و چه در بخش واردات، هدف مستقیم جنگ اقتصادی امریکا با مردم ایران در سال‌های اخیر بوده است، تأکید کرد: در چنین شرایطی، انسجام مدیریتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضرورت قطعی و فوری است و حضور وزیر توانا و برخوردار از اعتماد دولت و مجلس در این وزارتخانه حیاتی است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی گفت: مبالغه نخواهد بود اگر بگوییم امروز و بویژه در سالی که مقام معظم رهبری، مأموریت جهش تولید را به دولت و مجلس ابلاغ فرموده‌اند، وزارت صنعت، معدن و تجارت، خط مقدم جبهه مبارزه اقتصادی است.
رئیس جمهوری افزود: انتخاب و معرفی آقای رزم حسینی برای تصدی مسئولیت این وزارت، پس از بررسی‌ها و مشورت‌های گسترده صورت گرفته است و سابقه مدیریتی متنوع و موفق ایشان در موقعیت‌های صنعتی و تجاری، قوت اجماع‌سازی ایشان که در مدیریت عالی دولت در استان‌های مختلف آزموده شده است و هماهنگی ایشان با دستگاه‌های دیگر، زمینه توفیق آقای رزم‌حسینی را در این مأموریت فراهم می‌کند.
روحانی با ابراز اطمینان از اینکه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، هم به حساسیت شرایط جنگ اقتصادی توجه دارند و هم به اهمیت نقش وزارت صمت در رفع مشکلات مردم در حوزه توزیع و تنظیم بازار و مقابله با بی‌انضباطی در بازارها واقفند، ابراز امیدواری کرد که با رأی اعتماد قوی مجلس به آقای رزم‌حسینی، بتوانیم کارنامه خوبی برای مجلس و دولت در خدمت به مردم، جهش تولید و پیروزی در جنگ تحمیلی اقتصادی رقم بزنیم.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7455/1/555945/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها