رونمایی از برند گردشگری ایران در روز جهانی گردشگری
روز ملی گردشگری برای نخستین بار وارد تقویم ایرانی شد
زهرا کشوری
خبرنگار
همزمان با روز جهانی گردشگری از جدیدترین تمبر، نشان و برند ملی گردشگری ایران رونمایی شد. علیاصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور نیز در پیامی به مناسبت این روز، از روز جهانی گردشگری به عنوان روز «دوستی ملتها» یاد کرد. او در این پیام گفت: «شعار امسال روز جهانی گردشگری، گردشگری و توسعه روستایی است و به اذعان همه فعالان صنعت گردشگری، روستاها و روستاییان عزیز کشور هماکنون از بازیگران مهم در عرصه گردشگری، خصوصاً در حوزه بومگردیها محسوب میشوند. امید بر این است که برنامهریزی برای فعالیت ۲هزار واحد بومگردی در سراسر کشور طلیعه امیدبخشی از آبادانی روستاها باشد، هرچند افزایش ۵۰درصدی واحدهای اقامتی کشور و متقابلاً قرار گرفتن سفر در سبد خانوارها نیز اثرات مضاعف بر روند توسعه مناطق محروم، کمترشناخته شده و روستاهای کشور در پی خواهد داشت.»
مونسان توسعه گردشگری در اقصی نقاط کشور و در همه نقاط جهان را موجب تقویت همبستگی و اشتراک منافع ملی و طبعاً اشاعه فرهنگ تحمل و مدارا دانست و افزود: «از اینرو باید بگوییم روز جهانی گردشگری روز دوستی ملتها هم است. روزی که تنازع جای خود را به تفاهم میدهد و با درک فلسفه گردشگری به ادراک بهتری از جهان میرسیم.» مونسان از سال سخت گردشگری یاد کرد و گفت: «به دلیل بروز سیلاب در فروردین ۹۸ و شیوع بیماری کرونا در اسفندماه، سال سختی را از سر گذراندیم. با وجود این در پایان سال ۹۸ رکورد ورود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی به کشور به دست آمد. در این بحران تلاش کردیم حمایتهای مادی و معنوی را توأمان در اختیار واحدها و تأسیسات گردشگری قرار دهیم و هماکنون در انتظار جهشی بلافاصله، در گردشگری برای دوره پس از کرونا هستیم.» او گفت: «امیدواریم بتوانیم با مشارکت مردم و همراهی بخش خصوصی و سرمایهگذاران غیردولتی این مسئولیت را همانگونه که شایسته ملت بزرگ ایران باشد بهخوبی انجام دهیم. در پایان، روز جهانی گردشگری را به همه فعالان، ذینفعان، علاقهمندان و دغدغهمندان این حوزه فراگیر تبریک میگویم و فردایی روشنتر را برای صنعت گردشگری کشورمان آرزومندم.»
نوید توسعه گردشگری مزرعه
مونسان در مراسم روز جهانی گردشگری، خسارت جهانی صنعت گردشگری از کرونا را ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد و با اشاره به حمایتهای دولتی از صنعت گردشگری گفت: «در تمام بستههای حمایتی دولت برای مشاغل آسیب دیده از کرونا به بخش گردشگری توجه شده که البته با توجه به ضرر گسترده فعالان این حوزه باید حمایتها گستردهتر میبود که اتفاق نیفتاده است.» او مشکلات مالی دولت و تحریمهای امریکا را از جمله دلایلی دانست که اجازه نداد وزارت میراث فرهنگی حمایت بهتر و مستقیمی از این صنعت انجام دهد. او از رونمایی بستههای حمایتی جدید دولت از صنعت گردشگری در برابر کرونا خبر داد و گفت:باید همه با صبر و تحمل از این روزها عبور کنیم.
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از انعقاد تفاهمنامهای با وزارت کشاورزی به منظور توسعه اکوتوریسم خبر داد و گفت: بزودی گردشگری کشاورزی مزرعه و اکوتوریسم توسعه بیشتری پیدا میکند.
او تدوین سند توسعه گردشگری و تصویب آن در دولت را یکی دیگر از برنامههای وزارت در راستای توسعه گردشگری عنوان کرد و گفت: این سند حدود دو سال در دولت در حال بررسی و ارزیابی بود و هم اکنون ۱۷ دستگاه در این سند دارای تکلیف و وظیفه شدند.
سیمرغ، برند گردشگری ایران
در روز جهانی گردشگری همزمان با معرفی تمبر، نشان و برند ملی، سند راهبردی توسعه، سامانه طرح تطبیق استاندارد تأسیسات، سامانه نظارت بر تأسیسات و سه کتاب در این حوزه و پروژههای ادارات استانی هم رونمایی شد.
زاهد شفیعی مدیرکل دفتر مطالعات آموزش گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتوگو با «ایران» برند گردشگری را حاصل یک سال و نیم تلاش دانست و گفت: «تدوین برند گردشگری سه فاز دارد. فاز اول مرحله شناخت و تعیین استراتژی با انجام هویت بصری و کلامی بود که این برند در روز جهانی گردشگری رونمایی شد. استقرار پروتکلها فاز دوم این برندسازی است و در فاز سوم به ترویج برند میپردازیم.» او برند حال حاضر گردشگری را نتیجه یک کار مطالعاتی میدانی با حضور ۲۷۰۰ گردشگر، کارشناس، فعال گردشگری، صنایعدستی، مسئولان دولتی و... ۱۵۰۰ ساعت مطالعه دانست وگفت: «سیمرغ در این برند، نشانه وحدت بخشی به تکثر و تنوع جاذبههای گردشگری و نماد خورشید و خرد است. سیمرغ در حال پرواز، اوج گرفتن صنعت گردشگری و سفری باشکوه و منحصر بهفرد به ایران را تداعی میکند.» او درباره انجام پروتکلهای گردشگری هم گفت: «این برند در تمام صنایع مرتبط با گردشگری استفاده خواهد شد.» او در بحث تبلیغ برند گردشگری در بازارهای هدف هم گفت: «محصول مأموریتگرا طراحی میکنیم تا ترویج گردشگری ایران را توسعه بدهیم.» شفیعی در پاسخ به این سؤال که آیا تبلیغ برند گردشگری در کشورهای بازار هدف به ایستگاه بیپولی نخواهد رسید؟ هم گفت: «دولت باید برای تبلیغ گردشگری کمک کند، در تمام کشورها بودجه ثابتی برای تبلیغ گردشگری وجود دارد. الان ترکیه با استفاده از بیلبوردها در حال تبلیغ گردشگری خود در لندن است.»
شفیعی استفاده از ظرفیتهای رسانهای را یکی از گامهای مهم در معرفی برند گردشگری اعلام کرد و گفت: «سند برند گردشگری از سوی وزیر میراثفرهنگی به دولت تقدیم شده است. این برند وظایف دستگاههای مختلف از جمله صدا و سیما، سازمان تجارت، وزارت امورخارجه، وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و... را مشخص کرده است.» شفیعی احتمال میدهد این سند ظرف دو ماه آینده از سوی دولت تصویب و اجرایی شود.
ورود روز ملی گردشگری به تقویم ایرانی
ولی تیموری معاون گردشگری نیز در سخنان خود در مراسم روز جهانی گردشگری، از ورود روز ملی گردشگری در تقویم کشوری برای نخستین بار خبر داد و این روز را فرصتی برای یادآوری وظایف و تعهدات صنعت گردشری در برابر جامعه دانست. شعار امسال سازمان جهانی گردشگری، گردشگری و توسعه روستایی است. تیموری گفت:«قبل از شیوع کرونا قرار بود با همکاری سازمان جهانی گردشگری میزبان یک جشن بینالمللی با موضوع گردشگری روستایی باشیم که مقدور نشد، اما امیدواریم با کنترل این ویروس این تعهد را جامه عمل بپوشانیم.»معاون گردشگری ابراز امیدواری کرد با سربلندی از این بیماری بیرون بیاییم و صنعت گردشگری به روزهای پررونق خود برگردد.»
زوراب پولولیکاشویلی دبیر کل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) هم در پیامی که در مراسم روز جهانی گردشگری در هتل ارم پخش شد، گفت: «برای بسیاری جوامع روستایی، گردشگری یک خط زندگی معنادار محسوب میشود. گردشگری همچنین همکاری را تشویق میکند و به جوامع روستایی در حفظ میراث طبیعی و فرهنگیشان کمک میکند. این صنعت برای روستاییان بویژه زنان و جوانان شغل و فرصتهای کاری در خارج از شهرها را فراهم کرده است، اما قدرت اصلی این صنعت هنوز باید کاملاً درک شود. در روز گردشگری جهانی امسال قرار است توانایی منحصربهفرد این صنعت در توسعه روستایی را درک کنیم.»
جمشید حمزهزاده رئیس انجمن هتلداران هم در این مراسم که از اینستاگرام رسمی وزارت میراث فرهنگی پخش شد بحران اصلی این صنعت را، نگاه جزیرهای و سلیقهای مرتبط با گردشگری دانست که منافع سازمانی را به منافع ملی و گردشگری ترجیح میدهند. به گفته او در این شرایط سخت سازمان تأمین اجتماعی و وزارت نیرو با نهایت سختگیری با کسانی که فعالیتشان متوقف شده و بیکار یا تعدیل شدهاند، برخورد میکند.حمزهزاده اعتقاد دارد تا زمانی که به همدلی و همافزایی در کشور نرسیم، این بحران همچنان با ما باقی خواهد بود.
افزایش قیمت نهاده های دامی دامپروران را به ستوه آورده است
سود پرورش دام عشایر در جیب دلالان
زهره افشار
خبرنگار
عشایر کشور با داشتن 22 میلیون رأس دام سبک و بیش از 2 میلیون رأس دام سنگین سالانه حدود 25درصد گوشت مورد نیاز کشور را تأمین میکنند که به دلیل دامپروری در آب و هوای مناسب ،گوشت تولیدی عشایر از کیفیت بالایی برخوردار است اما امسال با افزایش قیمت علوفه ،عشایر برای تأمین جو و کاه با مشکلاتی روبه رو شدهاند. از سوی دیگر گوشت تولیدی آنها با قیمت پایینی به فروش میرسد و تقاضا برای آن کاهش یافته است. نکته اینجاست که با وجود اینکه دام زنده از عشایر با قیمتی پایینتر از سال گذشته خریداری میشود، اما در فروشگاهها و قصابیها گوشت با قیمت بالای 100 هزار تومان به مشتری فروخته میشود و در واقع سود اصلی نصیب دلالان میشود.
تولید گوشت با این قیمت علوفه برای عشایر صرف ندارد
«علی دریک وند» از عشایر کوچرو استان لرستان به «ایران» گفت: در حال حاضر برای تأمین علوفه دامهایمان با مشکل روبهرو هستیم و واقعاً دیگر نمیدانیم چگونه باید شکم گوسفندانمان را سیر کنیم.
وی افزود: قیمت هر کیلو جو به 3 هزار و 400 تومان و کاه به 2 هزار و 200 تومان رسیده و ما از عهده هزینه خرید علوفه با این قیمت برنمیآییم.
به گفته وی برای پروار کردن هر گوسفند روزانه حداقل یک کیلو جو لازم است.
امسال در یکی دو نوبت امور عشایر استان به ما علوفه داد ولی کیفیت آن بسیار پایین بود تا جایی که من بار دوم برای خرید پیشقدم نشدم.
دریک وند گفت: در حال حاضر هر کیلو گوشت گوسفند جوان 38 هزار تومان، گوسفند بزرگ و پروار 24 هزار تومان و گوساله حدود 25 هزار تومان است که در چنین شرایطی اصلاً دامپروری برای عشایر به صرفه نیست.
وی با گلایه از عدم حمایت از عشایر دامدار در بحث تأمین علوفه دام گفت: عشایر، گوشت با کیفیت تحویل جامعه میدهند ولی برای تولید گوشت از آنها حمایت نمیشود. این در حالی است که گوشتی که در قصابیها به مردم عرضه میشود، اصلاً با قیمتی که از ما میخرند، قابل مقایسه نیست.
عشایر لرستان 12 هزار تن گوشت تولید میکنند
در همین حال «سعید کریمی» مدیرکل امور عشایر لرستان نیز به «ایران» گفت: استان ما به دلیل همجواری با زاگرس و مراتع ییلاقی بکر و تنوع آب و هوایی مستعد دامپروری عشایری است.
وی افزود: لرستان ۱۴ هزار و ۶۳۸ خانوار عشایری دارد که جمعیت آنها به 84 هزار نفر میرسد.
عشایر لرستان ۱۴ ایل و ۱۵ طایفه دارند که در مجموع عشایر هفت درصد جمعیت عشایری کشور را تشکیل میدهند.
به گفته وی عشایر لرستان سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز، 29 هزار تن شیر، 15 تن روغن حیوانی و 18 تن عسل مرغوب تولید میکنند.
وی تصریح کرد: عشایر لرستان 1.5 میلیون واحد دامی در اختیار دارند، از سوی دیگر عشایر استان با داشتن 10 درصد از اراضی لرستان که 85 هزار هکتار میشود 130 هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی تولید میکنند.
کریمی خاطرنشان کرد: عشایر استان لرستان در مجموع 900 میلیارد تومان تولید دارند. وی همچنین از رایزنی با نیروی انتظامی، راهداری آب و فاضلاب برای کوچ ایمن و سالم خبر داد و گفت: عشایر با داشتن دامی که تحت پوشش بیمه باشد، میتوانند علوفه با قیمت مصوب دریافت کنند.
مدیر کل امور عشایر لرستان تأکید کرد: از آنجا که لازم است دام عشایر هویت داشته باشند بحث بیمه دام عشایر اجباری است.
در همین حال عشایر استان لرستان 8هزار فقره بیمه اجتماعی دارند که میتوانند از بحث بازنشستگی و از کارافتادگی آن
استفاده کنند.
وی گفت: هرچند در حال حاضر قیمت خرید گوشت بره از عشایر منطقیتر است ولی قیمت خرید گوشت گوساله پایین است.
در همین حال «فضل خرم» مدیرعامل اتحادیه عشایری تعاونیهای دامداران متحرک ایرانیان گفت: افزایش قیمت نهادههای دامی واقعیتی انکارناپذیر است که دامن بسیاری از بخشهای تولیدی دام و طیور را گرفته است.
وی افزود: آنچه بیشتر جای نگرانی دارد، این است که اگر اتفاقی که در بخش طیور افتاده برای دامپروری عشایر هم بیفتد آن موقع باید شاهد تغییر شغل عشایر و روی آوردن آنها به حاشیهنشینی در شهرها باشیم که تبعات بسیار منفی به بار میآورد.
وی تصریح کرد: جدا از گرانی نهادهها، متأسفانه قدرت خرید مردم هم کاهش یافته و همین مسأله کاهش شدید تقاضا برای گوشت قرمز را به دنبال داشته است.
خرم با اشاره به اینکه جامعه یک میلیون و 200 هزار نفری عشایر حدود 25 درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تأمین میکنند خاطرنشان کرد: اگر وضعیت به همین منوال بماند قطعاً تولید گوشت قرمز توسط عشایر کاهش مییابد و با توجه به واردات سالانه 150 تن گوشت به کشور این مسأله میتواند ضرر بزرگی به بخش تولید گوشت بزند.
وی گفت: برای جلوگیری از تبعات منفی این مسأله به شرکت پشتیبانی امور دام پیشنهاد خرید 15 درصد دام مازاد بر نیاز عشایر را با قیمت تمام شده به علاوه سود منطقی برای عشایر را دادهایم که در حال رایزنی هستیم.
به گفته وی، در حال حاضر هر کیلو بره گوسفند را به صورت دام زنده کیلویی 37 هزار تومان خریداری میکنند که قیمت پایینی به شمار میرود.
وی گفت: در سال جاری حدود 220 هزار تن نهاده با قیمت مصوب دولتی بین عشایر توزیع شده است ولی کافی نیست.
مهار لکههای نفتی در خلیج فارس با ورود دستگاه قضایی
بندرعباس - رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از رسیدگی قضایی به موضوع آلودگی نفتی در خلیج فارس و انجام اقدامات لازم برای رفع آن خبر داد.
علی صالحی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در پی انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر آلودگی گسترده نفتی در بخشهایی از نوار ساحلی جزیره قشم با صدور دستور قضایی، ادارات محیط زیست و بنادر و دریانوردی قشم مأمور بررسی موضوع شدند که در نتیجه تحقیقات، آلودگی نفتی در نزدیکی روستای رمچاه مشاهده و تأیید شد.
وی خاطرنشان کرد: با گزارش موضوع توسط ادارات متولی، در راستای احقاق حقوق عامه و به منظور صیانت از محیط زیست، موضوع از سوی دادستان عمومی و انقلاب قشم مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه تحقیقات، شناور متخلف و منشأ این آلودگی شناسایی و دستور انتقال آن به محلی دیگر به منظور رفع مشکلات و بررسیهای لازم صادر شد.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین تصریح کرد: فوراً دستورات قضایی به منظور اعزام شناورهای مخصوص جهت رفع لکههای نفتی به محل صادر شد و در نتیجه اقدامات لازم جهت جمعآوری تمامی آلودگیهای ایجاد شده صورت پذیرفت.
صالحی در ادامه افزود: در پی اقدامات فوری انجام شده از گسترش آلودگی و تخریب محیط زیست در منطقه جلوگیری شد و بررسیها به منظور تعیین میزان خسارات وارده و مقصران احتمالی ادامه دارد که نتایج آن متعاقباً اعلام میشود.
صادرات بیش از 558 هزار تن کالا از سیستان و بلوچستان
زاهدان- معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان سیستان و بلوچستان از صادرات 558 هزار و 785 تن کالا توسط 23 هزار و 596 دستگاه کامیون از پایانههای مرزی میرجاوه و میلک این استان در 6 ماه نخست سال جاری خبر داد.
تیمور باقری با بیان اینکه توجه به مسائل اقتصادی و رونق تجارت در پایانههای مرزی ضمن افزایش مبادلات اجتماعی و فرهنگی، توسعه صادرات و در نتیجه فعال شدن واحدهای تولیدی را در سال جهش تولید به همراه دارد، اظهار داشت: از مجموع صادرات این مدت 356 هزار و 746 تن به پایانه مرزی میلک و 202 هزار و 39 تن به بازارچه مرزی میرجاوه اختصاص دارد.
وی ادامه داد: مواد غذایی، مصالح ساختمانی، گاز مایع و مواد سوختی عمده کالاهای صادراتی سیستان و بلوچستان را در 6 ماه سال جاری تشکیل میدهند.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان سیستان و بلوچستان میزان ترانزیت و واردات انجام شده از طریق پایانههای مرزی میرجاوه و میلک را در این مدت به ترتیب 259 هزار و 778 تن و 34 هزار و 867 تن کالا عنوان کرد.
باقری بیان کرد: همچنین 96 هزار و 491 نفر مسافر نیز در این مدت از پایانههای مرزی میلک و میرجاوه استان تردد کردند که نسبت به مدت مشابه سال با توجه به شیوع ویروس کرونا کاهش قابل ملاحظه داشته است.
وی با بیان اینکه پایانههای مرزی سیستان و بلوچستان از پتانسیل بالایی در زمینه اقتصاد مقاومتی برخوردارند، گفت: عملیات توسعه محوطه پایانه مرزی میلک به منظور استفاده هر چه بهتر از ظرفیت تخلیه و بارگیری کامیونهای صادراتی و ترانزیتی در مرز این استان و کشور افغانستان و طرح توسعه سالن مسافری پایانه مرزی میرجاوه با هدف تسهیل و سرعت بخشی به جابجایی و تردد مسافران، ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی کالا توسط این اداره کل در حال انجام است.
قیمت خرید توافقی کشمش در قزوین مشخص شد
قزوین - کف قیمت خرید توافقی کشمش در استان قزوین، هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان تعیین شد.
بهگزارش خبرگزاری صداوسیما فاطمه خمسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: پس از بررسیهای متعدد با حضور تاکداران استان و فعالان صنعت کشمش، کف قیمت خرید توافقی کشمش در استان در سالجاری، هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان تعیین شد.
وی افزود: کف قیمت خرید توافقی کشمش ۲۰ هزار تومان است و در صورت کیفیت بالای کشمش تولید شده، این رقم نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
خمسه گفت: خرید توافقی کشمش با هدف حذف واسطهها و حمایت از باغداران و تولیدکنندگان این محصول در شهرستان تاکستان در دستور کار تعاون روستایی استان قرار دارد.
سگهای صاحبدار، عامل اصلی حیوان گزیدگی در اصفهان
اصفهان - کارشناس مسؤل بیماریهای مشترک انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ۹۰ درصد از موارد حیوان گزیدگی در این استان مربوط به سگهاست که از این موارد ۸۰ تا ۸۵ درصد به سگهای صاحبدار رها شده در شهرها و روستاها مربوط میشود.
به گزارش ایرنا، جواد رمضانپور افزود: موارد حیوان گزیدگی در این استان از پنج هزار مورد در یک دهه گذشته به ۱۳ هزارمورد در سال ۹۸ رسید و بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه حیوان گزیدگی شامل رفتارهایی مانند گاز گرفتن، نیش زدن، چنگ زدن و لیس زدن توسط حیوانات مختلف مانند سگ، گربه، شغال، روباه، اسب، موش، مار وعقرب است، تصریح کرد: با وجود همه اطلاعرسانیها و آموزشهای انجام شده توسط مراکز بهداشت با افزایش موارد حیوان گزیدگی مواجه هستیم که نشان میدهد مردم هنوز بهدلایل مختلف با حیوانات تماس دارند که میتواند خطرناک باشد. رمضانپور با بیان اینکه بیماریهای مشترک انسان و حیوان از مهمترین بیماریهایی است که برای کنترل و مراقبت آن تأکید بسیار میشود، اظهار داشت: هاری تنها بیماری است که اگر علائم آن در فردی بروز کرد، درمان ندارد.
بزرگترین واحد تولید ماسک لرستان به بهرهبرداری رسید
خرمآباد - فرمانده سپاه ناحیه دورود گفت: بزرگترین واحد تولید ماسک لرستان با ظرفیت روزانه ۱۰۰هزار عدد در این شهرستان به بهره برداری رسید.
سرهنگ کریم زینیوند روز یکشنبه در آیین افتتاح این واحد تولیدی افزود: این کارگاه با سرمایهگذاری ۲ میلیارد تومان و اشتغال ۲۰ نفر از بانوان بیسرپرست روزانه ۱۰۰ هزار عدد ماسک برای مصرف عموم تولید میکند.
وی با اشاره به اینکه ماسک تولید شده در این کارخانه کمتر از قیمت بازار عرضه میشود اظهار داشت: با افتتاح این واحد صنعتی، ظرفیت تولید ماسک در شهرستان دورود ۲ برابر شده است.