رئیس جمهوری در مراسم بهره‌برداری از 3 طرح ملی با اعتبار بیش از 3 هزار و 245 میلیارد تومان:

دولت فقط به فکر گذراندن شرایط یک سال آینده نیست




گروه اقتصادی| قطار افتتاح‌های بزرگ ملی کشور به ایستگاه بیست و دوم رسید. پنجشنبه گذشته 3 طرح ملی در استان‌های کرمانشاه، آذربایجان شرقی و اردبیل بهره‌برداری شد و در مراسم افتتاح این 3 طرح بزرگ، رئیس جمهوری به حرکت کشور در مسیر پیشرفت و شکست کاخ سفید اشاره کرد؛ شکستی که هر بار کلنگی به زمین می‌خورد و روبانی بریده می‌شود، نمایان‌تر خواهد شد. «هرچند که در دوران شدیدترین و سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران به سر می‌بریم.»
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از این طرح‌های ملی که در حوزه‌های برق، سدسازی و نیروگاه‌های خورشیدی بود، از بخش نیرو (آب و برق) قدردانی کرد و گفت: در ایران از لحاظ نعمت آب و برق می‌توانیم کشورمان را با کشورهای دیگر و حتی با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم. در زمینه برق تقریباً همه مردم ما در شهرها و در بیش از 99 درصد روستاها از برق برخوردارند و حتی مناطقی با حضور 10 الی 20 خانوار و  در بعضی از مناطق با کمتر از 10 خانوار  هم تحت پوشش شبکه‌های برق هستند. این افتخار بزرگی برای ما است.
وی با بیان اینکه باید مردم ساکن روستاها هم مثل مردم شهر از همه نعمت‌ها و فرصت‌های اساسی از جمله آب، برق، آموزش، راه، مخابرات و گاز برخوردار باشند و در همه این زمینه‌ها کار بسیار خوبی در این 7 سال گذشته و همچنین در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام گرفته، اظهار کرد: آبادانی روستا یعنی حرکت در مسیر تولید، حرکت معکوس در زمینه مهاجرت و همچنین خدمت به مردم بسیار خوب و اینها کار عظیم و بزرگی است.
آمار هیجان‌انگیز افتتاح سازه‌های آبی
رئیس جمهوری در ادامه گفت: اینکه می‌توانیم اعلام کنیم هر 50 روز قادر هستیم یک سد مخزنی را افتتاح و هر هفته می‌توانیم 30 روستا را به شبکه آب سالم و پایدار متصل کنیم، خیلی آمار هیجان‌انگیزی برای مردم عزیز ما و باعث آبروی کشورمان است.
او با اشاره به اقدامات برای تصفیه آب و فاضلاب توضیح داد: هر ماه یک تصفیه‌خانه فاضلاب و هر 2 ماه یک تصفیه‌خانه آب به افتتاح می‌رسد، معنای آن این است که در زمینه زیرساخت و در زمینه نیازمندی‌های حیاتی مردم در کشور و سلامت و صحت مردم، اقدامات بسیار اساسی انجام می‌گیرد.
روحانی افزود: از 188 سد کشور، 44 سد در این دولت به افتتاح رسیده و ان‌شاءالله سدهای دیگر هم در مسیر خواهد بود و تا پایان دولت افتتاح می‌شود. یعنی آماده کردن همه زیرساخت‌های لازم برای توسعه که وقتی در منطقه‌ای آب، برق، گاز، راه و ارتباطات داریم، معنای آن این است که زیرساخت‌ها برای حرکت آماده شده و بحمدالله بخش خصوصی و دولتی در کنار هم امروز تلاش می‌کنند و امسال، سال جهش تولید است و ان‌شاءالله تا پایان سال همه مردم و بخش‌های ما تلاش خواهند کرد که این شعار سال را در عمل محقق کنند و این برای ما بسیار مهم است.
کشور در مسیر تحرک و پیشرفت است
در مراسم روز پنجشنبه، واحد شماره 2 بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو در شهرستان اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه، سد مخزنی کلقانچای در شهرستان بستان آباد استان آذربایجان شرقی و 2 نیروگاه خورشیدی و پست 230 کیلوولت آرتا در اردبیل، با دستور روحانی به بهره‌برداری رسید.
نیروگاه سیکل ترکیبی دالاهو در تأمین نیاز برق شبکه پایین‌دست از جمله مناطق اسلام‌آباد غرب، گیلانغرب و سرپل ذهاب نقش ایفا می‌کند.
سد مخزنی کلقانچای که در بستان‌آباد افتتاح شد، یک سد خاکی با هسته رُسی و با مخزن 22 میلیون مترمربع دارای حوضه آبریز 202 کیلومتر مربعی است که با هدف تأمین آب شرب و بخش‌های صنعت و کشاورزی منطقه احداث شده است.
2 نیروگاه خورشیدی و پست 230 کیلوولت آرتا اردبیل نیز با هدف تقویت شبکه برق توزیع و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و تولید انرژی‌های پاک و تقویت شبکه انتقال مرکز استان ساخته شده است.
همچنین برق‌رسانی به 10 هزار خانوار مناطق عشایری از طریق این نیروگاه‌های متحرک خورشیدی انجام خواهد شد.
روحانی با اشاره به این طرح‌ها بیان کرد: غیر از افتتاح‌هایی که در طول هفته انجام می‌گیرد، بیش از 3 هزار و 245 میلیارد تومان در یک روز طرح افتتاح می‌شود. معنایش این است که کشور در مسیر تحرک و پیشرفت است و هر روز شاهد به ثمر نشستن تلاش، ایثار و فداکاری مردم، کارمندها، کارگران، مهندسین و مدیران در سراسر کشور هستیم. این افتتاح‌های بزرگ در شرایطی است که ما در سخت‌ترین و شدیدترین شرایط تحریم هستیم که در تاریخ ایران سابقه نداشته و همچنین فشاری که طی دو سال و نیم گذشته از اول سال 97 تا امروز به مردم وارد می‌شود و این مردم هر روز با استقامت بیشتر در برابر این توطئه‌ها ایستادگی کرده‌اند.
وی ادامه داد: با این مقاومت، ثابت کردیم امریکا شکست خورده است و این را به طور قطعی به دنیا و تاریخ اعلام می‌کنیم که همه طراحی امریکا برای شکستن مردم ایران که تمام توان خودش را بکار گرفته بود برای اینکه مردم ما را در فشار قرار دهد، شکست خورد.
رئیس جمهوری گفت: هدف امریکا تنها این نبود که مردم ما در فشار قرار بگیرند بلکه هدف نهایی‌ امریکا این بود که مردم ما بشکنند، تسلیم شوند، در برابر خواست‌های امریکا اعلام قبول کنند و دولت ما در برابر امریکا تسلیم شود که این نشد و نخواهد شد. این چیزی بود که از اول هم معلوم بود، خطای بزرگ استراتژیک کاخ سفید بود و برای همه جهانیان امروز روشن شد که در این طراحی شکست صد درصد نصیب امریکا شده و ما به راه‌مان ادامه می‌دهیم.
روحانی تصریح کرد: البته در این دو سال و نیم برای مردم ما و فشارهایی که به مردم وارد شد، سخت گذشت و اگر این فشارها نبود مردم خیلی راحت‌تر می‌توانستند زندگی کنند و شاید چند برابر این طرح‌هایی را که افتتاح می‌کنیم افتتاح می‌کردیم. اما علیرغم این نتوانستند ما را از مسیر توسعه کشور بازدارند یعنی اینجور نشد که دست‌هایمان را بالا ببریم و بگوییم حالا چون تحریم است، هیچ طرحی را نمی‌توانیم افتتاح کنیم.
فقط به فکر گذراندن یک سال نیستیم
رئیس جمهوری با اشاره به پیشنهاد وزیر نیرو درخصوص طراحی سد مجازی در تهران اظهار کرد: وقتی که وزیر نیرو گفت می‌خواهیم آب شیرین سالمی را که در تهران مصرف می‌شود برای مردم ذخیره کنیم و از تصفیه‌های فاضلاب برای فضاهای سبز استفاده کنیم، از او پرسیدم این طرح را برای چه مدت طراحی کردید و می‌خواهد اجرا شود که پاسخ داد این طرح 10 ساله است و از امروز (پنجشنبه) شروع شده است. خیلی مهم است، همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کردند این دولت فقط به فکر گذراندن شرایط برای یکسال آینده نیست و برای دولت‌های آینده هم هست.
وی ادامه داد: الان سدها و نیروگاه‌هایی که افتتاح می‌کنیم، اگر بحث برق و آب برای این دوره و دولت بود، همین که داشتیم کافی است. اما این را برای سال‌های بعد و مسیر آینده انجام می‌دهیم که البته وظیفه ماست و باید این کار را بکنیم و بحث این دولت و دولت آینده نیست، مسیر برای توسعه کشور هموار می‌شود. دولت‌ها خادمان مردم هستند و مسیر خدمت بهم متصل است و با این اتصال حرکت می‌کند.
شکست امریکا بی سابقه بود
روحانی با بیان اینکه مردم می‌دانند امریکا در هفته‌های اخیر شکست‌های بزرگ سیاسی متحمل شد و این هم در تاریخ امریکا و در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه بود، توضیح داد: در این هفتاد و چند سالی که سازمان ملل تأسیس شده است، در سوابق‌ آن پیدا نمی‌کنید که امریکا یک قطعنامه‌ای را علیه ملت ایران طراحی کند و ماه‌ها این کشور و آن کشور برود و گدایی کند و با این و آن تماس بگیرد و وقتی در شورای امنیت سازمان ملل طرحی را که علیه ایران و برای تحریم تسلیحاتی ایران طراحی کرده است ارائه می‌کند، فقط یک کشور به آن رأی دهد. مسأله بسیار مهمی بود که فقط یک کشور به امریکا رأی داد و13 کشور دیگر در شورای امنیت یا رأی مخالف و یا ممتنع دادند یعنی طرح امریکا را رد کردند.
وی با اشاره به اهمیت موضوع گفت: یک همچون شکستی در تاریخ امریکا بی‌نظیر است. این بخاطر چیست؟ بخاطر ایستادگی ملت ما است و اگر ملت ما در این دو سال و نیم ایستادگی نمی‌کرد نه این قطعنامه‌ها بلکه امریکا بدتر از این قطعنامه‌ها علیه ما تصویب می‌کرد و به همه آرزوهایی که نسبت به این نظام و ملت داشت، می‌رسید اما این ایستادگی و مقاومت و از آن طرف شکست امریکا از لحاظ سیاسی را در سازمان ملل می‌بینیم و از این طرف هم آبادانی ایران را مشاهده می‌کنیم.
رئیس جمهوری در آخر گفت: امروز علیرغم همه فشارها اعلام می‌کنیم که تا پایان این دولت ان‌شاء الله 20 هزار مگاوات به میزان تولید برق کشور افزوده خواهد شد و این افتخار برای ما است یعنی هر سال 2 هزار و 500 مگاوات برق کشور افزوده شده است البته در دولت‌های قبلی افزوده می‌شد و مثلاً در سال فرض بگیرید یک هزار و 770 مگاوات که در این دولت به طور متوسط دو هزار و500 مگاوات یعنی مردم ما امروز آماده‌تر برای خدمت هستند و با روحیه و نشاط بیشتری تلاش می‌کنند.

کلنگ اولین سد مجازی در تهران بر زمین زده شد

در هجدهمین هفته از پویش #هرهفته-الف-ب-ایران، آیین بهره‌برداری از پروژه‌های صنعت آب و برق در استان‌های آذربایجان شرقی، کرمانشاه و اردبیل به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد. در این مراسم وزیر نیرو  گفت: سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید در بخش برق سرمایه‌گذاری شده است.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، رضا اردکانیان افزود: علاوه بر مدیریت مصرف، سرمایه‌گذاری جدید هم در این بخش انجام شده که بخش‌هایی هم تحت تحریم شدید اقتصادی بوده است‌. وی گفت: ما اکنون پنجمین سد مخزنی را بعد از استان‌های خراسان جنوبی، ایلام، آذربایجان غربی و کرمانشاه، در بستان‌آباد آذربایجان شرقی در پویش سال ۹۹ افتتاح کردیم. سد کلقانچای چهل و چهارمین سد مخزنی افتتاح شده در دولت تدبیر و امید است. وزیر نیرو در ادامه به بهره‌برداری نهمین و دهمین نیروگاه تجدید پذیر در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: مجموعاً ظرفیت به مدار آمده از این نیروگاه‌های بزرگ مگاواتی، ۴۲.۵ مگاوات تاکنون خواهد بود که همگی با سرمایه بخش خصوصی و تضمین‌های دولت برای خرید برق آنها انجام شده است.
وی مجموع سرمایه‌گذاری طرح‌های افتتاحی در روز پنجشنبه را ۳۲۴۵ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با این طرح‌ها ۷۰ طرح ساخت و سازی و ۵ طرح ساز و کاری به ثمر رسیده است.
اردکانیان گفت: امسال، ۲۰۰ طرح ساخت و سازی و ۵۰ طرح ساز و کاری را در این پویش به ثمر می‌رسانیم. آخرین طرح ساز و کاری ما، روز چهارشنبه با همکاری نزدیک شهرداری تهران انجام شد که عملیات اجرایی اولین سد مجازی در تهران آغاز شد که با اجرای این طرح به اندازه حجم سد امیرکبیر و سد کرج از آب قابل شرب با کیفیت و مصرف آن در فضای سبز جلوگیری می‌کنیم و این‌ آب برای استفاده‌های آینده و جلوگیری از فرونشست زمین درون زمین باقی می‌‌ماند و معادل آن پساب برای فضای سبز و توسعه آن در اختیار شهرداری تهران قرار می‌گیرد. در حال حاضر ۱۸۰ میلیون متر مکعب مصرف آب با کیفیت از چاه‌ها، قنوات، چشمه‌ها و بعضاً از منابع سطحی برای فضای سبز تهران بزرگ است. در افق طرح در سال ۱۴۱۰ به جای این مقدار، ۲۵۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته و به مرور چاه‌ها بسته خواهد شد.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7435/1/553551/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها