ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
محمد هاشمی با اشاره به جلسه ۲۷ نفره قبل از پذیرش قطعنامه:
پایان جنگ تصمیم جمعی بود
پاسخ محمد هاشمی به این سؤال که چرا صداوسیما یا برخی تریبونها هنوز هم به تخریب مرحوم هاشمی میپردازند؟ یک جمله است؛ چون از فکر هاشمی میترسند. این فعال سیاسی در بخشی از گفتوگوی خود با ایرنا گفت: آیتالله هاشمی اندیشهای را در کشور پایهگذاری کرد، که میتواند باعث نجات کشور، حل بحرانها، رفاه و آزادی تصریح شده در قانون اساسی شود. آنهایی که امروز مرحوم هاشمی را تخریب میکنند از اندیشه و فکر او میترسند. بیشتر منتقدان مرحوم هاشمی زمانی برای او مدیحهسرایی میکردند و حتی برای یک دیدار با او سر و دست میشکستند تا بتوانند صحبت یا یک دیدار کوتاهی با او داشته باشند. اکنون همه این افراد مخالف او شدهاند. به تعبیری آنها «گروه باد» هستند و از هر طرفی باد بوزد همراه آن خواهند بود. آنها ثبات شخصیتی ندارند.
وی در ادامه با اشاره به بحث های اخیر رئیس بنیاد مستضعفان درباره کاخ مرمر، افزود: زمانی درباره سرنوشت فرشهای بسیار گرانقیمت کاخ مرمر از رئیس بنیاد مستضعفان پرسیدم که هیچ پاسخی نداد. نمیدانم با این فرشها که جزو بیت المال بود چه کردند. برادر مرحوم هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه دفاع از هاشمی هزینه دارد، خاطرنشان کرد: مرحوم هاشمی همواره میگفت شکایت خودم را پیش خداوند میبرم ما هم سیره مرحوم هاشمی را ادامه میدهیم و به خداوند شکایت میکنیم انشاءالله روزی خداوند به این مسائل رسیدگی کند. هاشمی درباره انتقادها از نقش مرحوم هاشمی رفسنجانی- جانشین وقت فرماندهی کل قوا - در پذیرش آتشبس میان ایران و عراق درچارچوب قطعنامه ۵۹۸ (۲۹ تیرماه ۱۳۶۷) هم گفت: اسناد بسیاری در این باره وجود دارد. مرحوم هاشمی و همچنین محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران درباره نیازهای نیروهای مسلح برای ادامه جنگ، نامهای به امام(ره) نوشتند. در آن نامه مطرح شده بود که اگر این نیازها تأمین شود با ادامه جنگ، پس از ۵ سال میتوانیم پیروز شویم. نخستوزیر وقت هم گزارشهایی از وضعیت خزانه کشور و شرایط جبههها ارائه کرده بود.رئیس پیشین سازمان صداوسیما ادامه داد: علاوه بر این در صحنه نبرد هم مسأله جدیدی حادث شده بود و آن دخالت مستقیم امریکاییها با سرنگونی هواپیمای مسافربری و شهادت ۲۹۱ تن از شهروندان غیرنظامی ایران در تاریخ ۱۲ تیرماه ۶۷ بود و بعد هم عنوان کردند اشتباه کردهاند. بنابراین علاوه بر مشکلاتی که ما در داخل از نظر تدارکات و تجهیزات داشتیم مسأله دخالت مستقیم امریکا هم بر مشکلات کشور افزود. هاشمی افزود: در جلسه ۲۷ نفرهای که قبل از پذیرش قطعنامه در دفتر ریاست جمهوری با حضور سران قوا، فرماندهان نظامی، برخی از مدیران عالی کشور، فرزند و نماینده امام(ره) تشکیل شد من هم بهعنوان رئیس صداوسیما حاضر بودم. همه ابعاد قضیه بهطور مفصل بررسی شد و کسی در آن جلسه ادامه جنگ را به نفع کشور ندانست. بنابراین تصمیمی هم که گرفته شد تصمیم جمعی بود. وی گفت: این موضوع که مرحوم هاشمی به امام(ره) گفت که بهعنوان فرمانده جنگ [پذیرش قطعنامه را اعلام میکنم] بعد مرا محاکمه یا اعدام کنید صحت دارد. وقتی امام(ره) از خودگذشتگی مرحوم هاشمی را مشاهده کردند، در بیانیهای پذیرش قطعنامه را اعلام کردند.
رئیس جمهوری در جلسه رؤسای کمیتههای ستاد ملی مقابله با کرونا:
سلامت دانش آموزان اولویت است
رئیسجمهوری روز پنجشنبه در جلسه رؤسای کمیتههای ستاد ملی مقابله با کرونا، با تأکید بر اینکه در بحث بازگشایی مدارس، حفظ سلامت و همزمان، تداوم روند آموزش دانشآموزان اهمیت بسزایی دارد، اطمینان داد که اجرای دقیق سیاستهای اتخاذ شده برای بازگشایی مدارس، سلامت دانشآموزان را تضمین میکند. بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی اظهارکرد: عمده سیاستگذاریهای ستاد ملی مقابله با کرونا در ماههای نخست مقابله با این بیماری، بر پایه یافتههای علمی و توصیههای متخصصان بود اما اکنون همه سیاستگذاریها در کنار یافتههای علمی و توصیههای متخصصان، از یک پشتوانه قوی و موفق تجربی نیز برخوردارند.
رئیس جمهوری گفت: پس از برگزاری موفق مناسبتهای ملی و مذهبی، بازگشایی کسب و کارها و برگزاری کنکور سراسری، ارشد و دکترا، اکنون و به اعتقاد متخصصان امر، به این نقطه اطمینان بخش رسیدهایم که شرط بازگشایی مدارس، سلامت دانشآموزان بهعنوان اولویت نخست است. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش رؤسای کمیتههای درمانی و امنیتی و اجتماعی از روند برگزاری مراسم عزاداری محرم با رعایت دقیق دستورالعملهای بهداشتی اظهارداشت: این گزارش که بیانگر رعایت دقیق و در حد قابل قبول اجرای دستورالعملهای بهداشتی است، جای قدردانی از همه مردم، دستگاههای مجری و ناظران پروتکلهای بهداشتی نظیر رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی، استانداران، فرمانداران و نیروهای انتظامی و همه برگزارکنندگان مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) در ایام محرم دارد. رئیسجمهوری افزود: رعایت این دستورالعملها نشان داد که میتوان با حفظ پروتکلها، تمامی شئون زندگی مردم در شرایط کرونایی برگزار شود و تعطیل کردن فعالیتها راهکار درستی برای حفظ سلامتی مردم نیست.
روحانی در ادامه به موضوع برگزاری دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۹ استان کشور برای تعیین تکلیف نمایندگان ۱۱ حوزهای که در مرحله اول حداقل آرا را کسب نکردند، اشاره کرد و گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا با سیاستگذاریهایی که انجام داده، اجازه نداده است در روند امور جاری زندگی مردم و در عین حال اجرای مناسبتهای سیاسی و اجتماعی کشور خلل یا تأخیری ایجاد شود و در همین راستا انتخابات پیش رو نیز با بهرهگیری از تجارب حاصله، در موعد اعلام شده برگزار میشود. رئیس جمهوری، انتخابات را جلوهای از مشارکت سیاسی مردم و مردمسالاری دینی در جامعه دانست و تأکید کرد: در برگزاری انتخابات و روند مشارکت سیاسی مردم در امور کشورشان نباید خللی ایجاد شود تا به این ترتیب مردم بتوانند در موعد مقرر نماینده خودشان را برگزینند و روند برگزاری این انتخابات، میتواند تجربهای برای برگزاری انتخابات بزرگتر در آینده باشد.
پیام رئیس جمهوری به مناسبت روز ملی تعاون
رئیس جمهوری در پیامی با تبریک «روز ملی تعاون» به همه اعضای تعاونیها و کارآفرینان و حامیان الگوی بینالمللی تعاون، از همه کنشگران حوزه تعاون خواست برای توسعه بیش از پیش فرهنگ تعاون و یاری یکدیگر، سهم و نقش تعاونیها در توسعه اقتصادی کشور را بیش از پیش افزایش دهند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی در این پیام، از دستگاههای اجرایی نیز خواست مطابق سیاستهای کلی اصل 44 با تعاونیها همکاری کنند. رئیس جمهوری، تجمیع سرمایههای خرد مردمی و سازماندهی منابع انسانی کارآفرین و کارجو را از اصلیترین کارکردهای تعاونیها برشمرد و گفت: در شرایط کنونی اقتصادی و در سال جهش تولید و با توجه به وجود تحریمهای ظالمانه بینالمللی، نقش و جایگاه تعاونیها در هدایت نقدینگی و داراییهای مردمی به منظور کمک به ایجاد کسبوکارهای مولد و کارآفرینی اجتماعی و نیز در بهبود معیشت و رفاه اجتماعی از اهمیتی مضاعف برخوردار است. رئیس جمهـــــــــــــــــــــــوری افزود: سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، سیاستهای کلی بخش تعاونی، قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی، سند توسعه بخش تعاون و دهها سند سیاستی موجود در کشور نیز بر حمایت همهجانبه از توسعه بخش تعاونی در کشور تأکید کردهاند و بر این اساس از همه دستگاههای اجرایی انتظار دارم با تمام توان ضمن انجام تکالیف مقرر در اسناد مذکور با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پیشبرد برنامههای مورد نظر بویژه در «ایجاد و توسعه نظام شفافیت و نوآوری در بخش تعاونی» و «بهبود حمایتها و مشوقهای مؤثر بر ایجاد و گسترش تعاونیها و گسترش عضویت و سرمایهگذاری در تعاونیها» همکاری کرده و نهایت اهتمام خود را بهکار گیرند.
آموزش در عصر جدید کرونایی و چشماندازهای آتی
ادامه از صفحه اول
اهداف و رسالتهایی که پس از انقلاب اسلامی برای نظام تعلیم و تربیت طراحی شد کار دشواری است. یکی از مهمترین دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت پوشش ۹۸ درصدی آموزش در مقطع ابتدایی و ۸۰ درصدی متوسطه اول است که سبب ایجاد مدارس روستایی، عشایری، چندپایه و حتی مدارس زیر ۱۰ نفر دانشآموز شده است. مدرسه با جمعیت دانشآموزی زیر ۱۰ نفر یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که برای حتی یک دانشآموز امکانات آموزش فراهم میکند. اما این موضوع به نوبه خود در مسیر تصمیمگیری چالشزاست. لذا تصمیمگیری در اکوسیستم آموزش و پرورش با توجه به اثرات عمیق آن در سنوات آتی و پیوستگی آموزش و پرورش به آموزش عالی کار دشواری است.
مهارتآموزی زیستی
تعمیم امر آموزش از مجرای انتقال اطلاعات به علم زندگی، درهمتنیدگی آن را با همه ابعاد زندگی اجتماعی هویدا میکند. آموزش فرآیندی است که منجر به تغییر نگرش و طبیعتاً تغییر رفتار میشود. در نگاههای نوین به آموزش و پرورش آن را به عنوان ابزاری برای زیستن معرفی میکنند. بدیهی است که زیستن فقط با انتقال داده و اطلاعات حاصل نخواهد شد. کارکردهای مدرسه فراتر از این مقوله است، اجتماعیسازی، اجتماعپذیری و آموزش مهارتهای لازم برای زیستن درعرصه پرچالش قرن بیست ویکم از جمله کارکردهای مدرسه است. لذا خلاصه کردن کارکرد مدرسه به انتقال اطلاعات علمی و غفلت از توجه به موضوعات تربیتی و مهارتی سبب خواهد شد فرزندان ما در آینده از نقصان آنها آسیب ببینند. مدرسه فقط مکان انتقال علم و محفوظات نیست، محل انتقال ارزشهای یک نسل (نسل والدین، نسل معلمان) به یک نسل نوخاسته نیز هست. ما باید ارزش زندگی را به نسل جدید بیاموزیم اما کرونا شرایطی فراهم کرده که زندگی را از نو بیاموزیم، این بدان معناست که همه «همشاگردی» هستیم در مدرسه نوین زندگی. برنامه درسی رسمی مدرسه از طریق رسانههای مختلف قابل انتقال است اما آموزش مهارتهای لازم برای زیستن از جمله مواردی هستند که باید در محیط کلاس و از کنار هم قرار گرفتن دانشآموزان حاصل شود. توجه به برنامه درسی غیررسمی و همچنین توجه به برنامه درسی پنهان که حاصل تعامل دانشآموزان با یکدیگر و با محیط است، باید در کلاس و مدرسه آموزش داده شود.
امسال اما با بازگشایی مدارس در نیمه شهریور و در میانه مصاف ملی و بینالمللی با کرونا، خاصترین سال تحصیلی تاریخ معاصر ایران را تجربه میکنیم. خاص به دلیل همان ویژگی انتخاب استراتژی در گستره جغرافیایی و پراکندگی جمعیتی ایران و نیز تلفیق تجربههای جهانی با مقتضیات ملی و اینکه ما هم در قاب جهانی بخشی از تجربه انسانی در مواجهه با پدیده اجتماعات ناگزیر دوره کرونا هستیم و هر نوع تصمیمی علاوه بر تبعات داخلی آنکه پاسخگویی و حفاظت از جان و سلامت مردم است، در نظرگاه جهانی نیز مورد قیاس و سنجش قرار میگیرد. در مقیاس جهانی آنچه در حال تجربه است، نه یک الگو که در مقام یک آزمون است. از بازگشایی سراسری و حضوری در چین و آلمان تا کلاسهای آنلاین در برخی ایالات امریکا. طبیعی بود که در ایران هم باید به چالش آغاز سال تحصیلی میرفتیم و به دلیل نوسان شرایط بسته به قرمز یا زرد و سفید بودن استانها، باید انتخابی متناسب با شرایط محیطی و اقتضائات ملی انجام میشد. بدیهی است که هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود چرا که کارکردهای مدرسه، توسعه ارتباطات و شکلگیری شخصیت دانشآموزان و تقویت مهارتهای اجتماعی آنان با هیچ روش دیگری جایگزین نمیشود. ارتباط چهره به چهره معلم و دانشآموزان بسیار اهمیت دارد، بویژه در پایههای ابتدایی که این ارتباط اهمیت بیشتری پیدا میکند. اما همانطور که آموزش حق دانشآموزان است، سلامت و امنیت نیز حق آنان است. تلفیق احقاق این حقوق نیازمند ارتباط هرچه بیشتر بین خانواده و مدرسه است؛ بین هسته اصلی نهاد اجتماعی و یکی از ارکان اجتماعی شدن فرزندان.
ارتباطات نوین
عقلانیت نوین که گفته میشد در مبارزه با کرونا باید به آن مجهز بود در موارد مشخصی مثل آموزش خود را نشان میدهد. ما در زمانه سخت و پرریسک تحریم و کرونا زندگی میکنیم و درس میخوانیم، بنابراین نیاز داریم که سطح تعامل اجتماعی را ارتقا دهیم و مناسبات خانوادهها و مدرسه وارد یک فاز نوین شود. چرا که هم خانوادهها، هم مربیان آموزشی، مددکاران، معلمین و... وارد یک فضای ناشناخته شدهاند و باید به کمک یکدیگر ریسک ناشی از این فضای ابهام کرونایی را کاهش دهند. به سطح نوینی از ارتباطها نیاز داریم تا سه اصل طلایی فاصلهگیری اجتماعی و ماسک و بهداشت در یک فضای ارتباطی نوین رعایت شود. دانشآموزان نخستین درسی که میآموزند همان درس زندگی و حفظ حیات در شرایط پرریسک است، بنابراین، این محیط پرریسک را میتوان به یک فرصت جهت ارتقای مهارتهای زندگی تبدیل کرد، تا ضمن توجه به موارد بهداشتی فرزندانمان را برای رویارویی با مسائل زندگی واقعی آماده کنیم. تعامل دانشآموزان با یکدیگر به بهداشت روانی آنها کمک خواهد کرد. انسان موجود اجتماعی است و با رعایت تعادل بین سلامت جسم و روان باید فرزندانمان را از امروز راهی مدرسه کنیم. ما قدم در راه مهمی میگذاریم که آموزش را فراتر از حفظیات درسی به حفاظت جانی و روانی رهنمون میکند؛ مهمترین رکن اجتماعی شدن در دوران اجتماعگریزی کرونایی نیازمند لمس یک تجمع متفاوت است.
عدالت آموزشی
شرایط بشدت سیال و لغزان است. ما نمیدانیم موج سوم کرونا چگونه خواهد بود، ما نمیدانیم که تا کجا میتوانیم آموزش چهره به چهره را استمرار دهیم. یعنی باید هر لحظه آماده شرایط جدید باشیم، این بدان معناست که سطح آموزش دیجیتال و به طور کلی شاهراهها و اتوبانهای دیجیتال را از نو بسازیم که پاسخگوی نیازهای جدید در شرایط سخت باشد، وقتی دانشآموزان مجبور بودند در خانه بمانند شکاف دیجیتال میان خانوادههایی که توانایی دسترسی به آموزش آنلاین و تواناییها و مهارتهای دیجیتال بیشتری داشتند و خانوادههای کمدرآمد کاهش یافت. پیشتر مدرسه جایی بود که شکافهای طبقاتی را تا حدودی کاهش میداد اما اکنون نقش عوامل «برون مدرسهای» بر مدرسه بسی بیشتر از گذشته شده است. اجبارهای کرونایی، ما و دیگر کشورها را وادار کرده که به فضای مجازی اهمیتی هموزن با فضای حقیقی دهند. با ادامه این وضعیت، توسعهیافتگی زیرساختهای ارتباطات مجازی که به مراتب ارزانتر از توسعه زیرساختهای فیزیکی آموزش در فضای حقیقی است، به اولویت بالاتری ارتقا پیدا میکند. آموزش مجازی چنان ابعاد اجتماعی و روانشناختی دارد که برای ما کاملاً روشن نیست. یک سؤال این است که آیا آموزش مجازی ممکن است برخوردار از چنان مزایایی باشد که در آینده و حتی بعد از سپری شدن عصر کرونا، باعث دلبستگی ما به آن شود؟ در فرآیند آموزش مجازی دو فرآیند مرکزیتزدایی و مرکزگرایی همزمان اتفاق میافتند. به این معنی که هم دانشآموزان و دانشجویان ناگزیر به کنار گذاشتن رسم سنتی تجمیع در یک مکان آموزشی فیزیکی هستند (تمرکززدایی) و هم این شرایط جدید، امکان آن را فراهم میکند که دانشآموزان از فواصل جغرافیایی دور و جوامع محلی دورافتاده قادر به شرکت در کلاسهایی باشند که دانشآموزان در طبقات اجتماعی بالا یا در مراکز شهری با استانداردها و امکانات زندگی بهتر در آن شرکت کنند (مرکزگرایی). آموزش مجازی در این تفسیر، یک گام ما را به کاهش نابرابریهای آموزشی نزدیکتر میکند. استفاده از این مزایا رابطه مستقیمی با توسعه زیرساخت ارتباطی دارد. آموزش مجازی در عصر کرونا، تمرینی برای کشف کردن مزایا و پی بردن به نقاط ضعف ما در توسعه فضای مجازی هم هست. این خود متضمن اجرای عدالت آموزشی و علاوه بر آن کاهش نابرابری در امر سلامت است.
بازماندگی از تحصیل
توسعه زیرساختها برای گسترش آموزش مجازی میتواند یکی از بزرگترین معضلات آموزشی ایران را رفع یا کماثر کند و آن بازماندگی از تحصیل است. کودکان معلول جسمی که میتوانند در مدارس عادی درس بخوانند اما در خیلی از مناطق از این حق محروم میشوند، هرچه بیشتر به سمت مناطق محروم پیش میرویم این معلولین مظلومتر واقع میشوند. مشکلات این قبیل کودکان آنجا حادتر میشود که عضو خانواده کمدرآمد و فقیر نیز باشند. علاوه بر آن ما ۹ میلیون نفر بیسواد (که خوشبختانه اغلب آنها در سنین بالای ۵۰ سال هستند) و با مقایسه آمار آموزش و پرورش و ثبت احوال مشخص شد که حدود ۱۴۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل داریم که ۵ سال است در دولت بر بازماندگی از تحصیل سرمایهگذاری کردیم. وزارت رفاه و آموزش و پرورش با همکاری با یکدیگر در تماس با تکتک خانواده شرایط آنها را برای بازگشت به تحصیل مهیا کرده است. چند میلیون ترکتحصیل کرده وجود دارد که نیازمند تدبیر در زمینه مهارتآموزی فنی و حرفهای برای آن هستیم. در شرایط کرونایی حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز نیازمند ابزار دریافت آموزشهای مجازی هستند، لذا بخشی از جامعه ممکن است قادر به تهیه این وسایل مورد نیاز نباشند. بنابراین رفع کاستیها و نگرانیهای این قشر از دانشآموزان در حیطه تلاشهای دولت است تا آرمان آموزش برای همه که از ابتدای دولت یازدهم به طور جدی پیگیری شده در شرایط جدید دچار وقفه و تعلل نشود.
منزلت معلمان
وضعیت معیشتی معلمان به دلیل شرایط اقتصادی و پرداختی آنها در چند دهه گذشته به ایجاد نارضایتیهای نهادینه شده منتهی شده است که تلاشهای زیاد بودجهای دولت هم نتوانسته آثار آن را کاهش دهد. در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۹ حقوق معلمان قریب به ۵ برابر و از مهر ۹۸ تا خرداد ۹۹، میانگین حقوق معلمان با بیش از ۶۰ درصد افزایش از ۳۷ میلیون ریال به ۶۰ میلیون ریال رسیده است. اما این میزان هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد که نظام پویای آموزشی در سیاستگذاریهای آتی آن ناگزیر از حل آن است.
چشمانداز پیش رو
سیاستگذاری آموزش و پرورش چندبعدی و پیچیده و دارای ذینفعان متفاوت است؛ شرایطی با ابعاد زیاد، متغیرهای متفاوت و گستره جمعیتی گسترده و فرهنگ که از سویی نیاز به انتقال ارزشهای نسلی و از سوی دیگر توجه به تغییرات فرهنگی و درک تفاوت فرهنگهای رسمی و غیررسمی در جامعه دارد. تطابق بین این دو فرهنگ و ایجاد الزامات برای اجرای سند تحول و کاستن از تفاوتهای فاحش بین دهکهای پایین و بالا برای بهرهمندی از امکانات آموزشی از دشواریهای کار آموزش و پرورش است. تحقیقی در دوران وزارت من صورت گرفت که در دانشگاههای رتبه یک و شاخص کشور بیشتر قبولشدگان از افراد نسبتاً باهوشتر اما از طبقه متوسط و بالای جامعه هستند و دیگر همانند دهههای گذشته کمتر شاهد حضور دانشآموزان دهکهای پایین و روستاییان در دانشگاههای درجه یک هستیم. به این باید منزلتخواهی معلمان و انتظار از زندگی آنها اضافه شود. این مسائل سیاستگذاری آموزش و پرورش را نسبت به دورههای قبل سختتر و پیچیدهتر کرده است. در این پیچیدگی یک شوک عظیم در حوزه سلامت، اقتصاد و جامعه با کرونا نیز وارد شده است. کرونا فرصتها و نگرانیهایی بر آموزش ما وارد کرده که شاید یکی از فرصتها همین عادلانه بودن امر آموزش باشد که با مصوبه دولت درباره رایگان بودن اینترنت دانشآموزان و کاستن از بیعدالتی در استفاده از معلمان و مفاد آموزشی در حال اجراست و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه در حال تلاش جدی است. از جمله تهدیدات کرونا کاستن از خاصیتهای اجتماعی کردن در مدارس است که با شیوههای آموزشی ترکیبی، آموزش و پرورش تلاش کرده این نقیصه را تا حدودی جبران کند و ضروری است که خانوادهها در میانه نگرانی خود این مسأله را مورد توجه قرار دهند. دانشآموز بیمدرسه محصولی است که از ابعاد مختلف تهی خواهد بود و به طور لازم غنای اجتماعی نخواهد یافت، بنابراین در چشمانداز پیشرو همکاری خانوادهها و عدم مقاومت برای بازگشایی مدارس ضروری است. در این چشمانداز یکی از ابعاد مهم فراموش نشدن معلمان است. متأسفانه در سالهای گذشته با سیاستهای غلط ورود نیروهای نامتاسب به حوزه آموزش اتفاق افتاد. خوشبختانه رهبری معظم در سخنان اخیرشان و برنامه دولت برای افزایش منزلت معلمان میتواند در چشمانداز پیشرو برای حوزه آموزش و پرورش مؤثر باشد. علاوه بر این موارد برای چند میلیون ترکتحصیل کرده که عمدتاً در روستاها و حاشیههای شهری هستند مداخله دولت برای آموزش مهارت با همکاری وزارت کار و آموزش و پرورش زیرساختهای لازم مهیا شده و آموزش مهارت جزو اولویتهای سیاستگذاری آموزشی است.
دیگه چه خبر
ایران بنایی برای مذاکره با امریکا ندارد
خبر اول اینکه، رئیس دفتر رئیس جمهوری در واکنش به پیشنهاد اخیر وزیر خارجه روسیه مبنی بر آمادگی این کشور برای میانجیگری بین ایران و امریکا گفت: ما با امریکاییها بنای مذاکره نداریم و خیلی روشن موضعمان را اعلام کردیم. به گزارش تسنیم، محمود واعظی افزود: ما اعلام کردیم که اگر امریکاییها به اشتباهات خود پی بردند و فهمیدند که در قبال ایران راه غلطی را از طریق تحریمها پیش رفتند، این را با شهامت اعلام کنند، بگویند ما اشتباه کردیم. رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان این مطلب که تنها لاوروف نبوده که این پیشنهاد را داده و کشورهای دیگری نیز تلاش کردند تا برای این مسأله راه حلی پیدا کنند، تصریح کرد: امریکاییها باید به برجام برگردند و در چارچوب برجام صحبت کنند درغیر این صورت، هر اقدام دیگری باشد نتیجه نمیدهد. گفتنی است اخیراً وزیر امور خارجه روسیه از آمادگی مسکو برای ایجاد شرایط و حمایت از گفتوگو بین ایران و امریکا، در صورت تمایل هر دو کشور خبر داد و بار دیگر تلاش واشنگتن برای تمدید تحریمها علیه تهران را غیرقانونی و بی نتیجه نامید.
تحریمهای جدید امریکا علیه ایران
خبر دیگر اینکه، امریکا پنجشنبه گذشته اعلام کرد چند شرکت را بهدلیل تسهیل فروش و انتقال محصولات پتروشیمی ایران در فهرست تحریمها قرار داده است. بهگزارش ایرنا، وزارت خزانهداری امریکا در بیانیهای اعلام کرده دفتر کنترل داراییهای خارجی این وزارتخانه ۶ شرکت را بهدلیل حمایت از شرکت پتروشیمی «تریلیانس» که ژانویه ۲۰۲۰ در فهرست سیاه امریکا قرار گرفته تحت تحریم قرار داده است. خزانهداری امریکا گفته شرکتهای تازه تحریمشده در ایران، امارات متحده عربی و چین قرار دارند و در فروش محصولات پتروشیمی ایران مشارکت داشتهاند. بهگفته خزانهداری امریکا علاوه بر این تحریمها وزارت خارجه این کشور هم ۵ شرکت را بهدلیل انجام مبادلات قابلتوجه در زمینه خرید، اکتساب، فروش، انتقال یا بازاریابی برای محصولات پتروشیمی ایران تحت تحریم قرار داده است. وزارت خارجه این کشور همچنین سه فرد را که از مدیران شرکتهای تحریمشده هستند نیز تحریم کرده است.
تکذیب ابتلای آیتالله جنتی به کرونا
دست آخر اینکه، روابط عمومی دبیرخانه مجلس خبرگان و روابط عمومی شورای نگهبان در اطلاعیههای جداگانه شایعه ابتلای آیتالله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری به کرونا را تکذیب کردند. بهگزارش ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان هم در توئیتی از حال مساعد آیتالله جنتی خبر داد، اما نوشت: «چند دقیقه قبل با آیتالله جنتی تلفنی صحبت کردم الحمدلله حال عمومی ایشان خوب بود. برخی مسائل اداری را جویا شدند پاسخ دادم و قرار شد شنبه در محل شورا امور را پیگیری کنیم.»
اخبــــار
بازدیدهای رئیس مجلس در خوزستان
رئیس مجلس که در نخستین سفر استانی خود به استان خوزستان رفته، در جریان بازدید از کارخانه نیمه ساخت سیمان اندیمشک در بخش الوار گرمسیری گفت: این کارخانه حداکثر تا یکسال آینده به بهرهبرداری میرسد. به گزارش ایرنا، در این بازدید که روز پنجشنبه انجام شد و جمعی از مسئولان استانی قالیباف را همراهی میکردند، وی از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این پروژه نیمه تمام قرار گرفت. محمدباقر قالیباف در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اضافه کرد: دیداری با جمعی از کارگران هفت تپه در بازدید از میانرود دزفول داشتیم و مشکلات آنها روشن است. وی با بیان اینکه برخی از نمایندگان مجلس مشکلات این شرکت را از نزدیک بررسی کردند، گفت: قوه مجریه، مقننه و قضائیه مشکلات این شرکت و کارگران آن را دنبال میکنند و رسیدگی کامل نیز شده است. وی اضافه کرد: برای حل مشکلات این شرکت هماهنگی کامل وجود دارد و تا حدودی نیز مشکلات حل شدهاند. قالیباف همچنین از طرح پل میانرود دزفول دیدن کرد و در جریان مشکلات منطقه قرار گرفت و برای رفع مشکلات آن خواستار همکاری مسئولان کشوری و استانی شد. رئیس مجلس در ادامه سفر خود به استان خوزستان عصر پنجشنبه از بیمارستان نیمه کاره شهدای شوش هم دیدن کرد و در این بازدید گفت: مشکل تأمین اعتبار این بیمارستان از سوی مجلس پیگیری میشود. قالیباف صبح دیروز هم از شرکت لولهسازی اهواز بازدید کرد و در رابطه با برآیند نظارت میدانی بر حوزههای انتخابیه خوزستان، گفت: بنا نیست تصمیم جدیدی گرفته شود، بلکه تصمیمات قبلی را برای به ثمر رسیدن پیگیری خواهیم کرد تا مشکلات سر راه آنها حل و فصل شود. رئیس مجلس افزود: در نظارتهای میدانی بر شهرستانهای استان، اشتغال جوانان، تأمین آب شرب، کشاورزی و فاضلاب شهری از جمله بیشترین دغدغهها و مطالبات مردم به شمار میرفت که امیدواریم با برنامهریزی صحیح استانی این مسائل برطرف شود. براساس این گزارش در حاشیه بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از شرکت لولهسازی اهواز، برخی از کارگران این واحد تولیدی با قالیباف دیدار صمیمانه و چهره به چهره داشتند.این کارگران در این دیدار از دغدغههای خود در راستای عدم اجرای صحیح طرح همسانسازی حقوق در شرکت لولهسازی اهواز گلایه کردند که پس از اظهارات رئیس مجلس در این رابطه، مقرر شد مسئولان مربوطه تلاش کنند تا این مشکلات حل شود.
واکنش وزارت خارجه به توهین مجله «شارلی ابدو» به پیامبر اسلام(ص)
سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران انتشار تصاویر توهینآمیز به پیامبر اسلام (ص) توسط مجله شارلی ابدو را محکوم کرد. نشریه «شارلیابدو» اخیراً در اقدامی جنجالی کاریکاتورهای جنجالی موهن به پیامبر اکرم(ص) را بازنشر کرده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در واکنش هرگونه اهانت و بیاحترامی به پیامبر مکرم اسلام و سایر پیامبران الهی را غیر قابل قبول دانست و گفت:«اقدام موهن نشریه فرانسوی که به بهانه آزادی بیان تکرار شده است، موجب جریحه دارشدن احساسات موحدان عالم، اقدامی تحریکآمیز و توهین به ارزشهای اسلامی و عقاید بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان است.» خطیبزاده تأکید کرد: «برخلاف اقدام موهنی که توسط این مجله انجام شده، آزادی بیان ارزش والایی است که باید به شکل سازندهای در جهت همزیستی مسالمتآمیز نوع بشر و تفاهم بیشتر بین ادیان به کار گرفته شود.» ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران هم در بیانیه ای این اقدام را مصداق بارز تنفرپراکنی و توهین به مقدسات و نقض آشکار حق آزادی دین، باور و عقیده دانست.
گزارش فصلی آژانس درباره ایران
آژانس بینالمللی انرژی اتمی در گزارش فصلیاش درباره برنامه هستهای ایران اعلام کرد که تهران اجازه بازرسی یکی از دو محلی را که بر سر بازرسی آن در هفته گذشته توافق شده بود ایجاد کرده است. به گزارش ایسنا، آژانس یکی از این تأسیسات را بازرسی کرده و نمونهبرداری محیطی به عمل آورده است. نمونههای ذکر شده در این گزارش اشاره به هدف ردیابی مواد هستهای دارند که احتمال داشت در این محلها وجود داشته باشد. طبق این گزارش، بازرسان آژانس در تاریخ توافق شده دیگری با ایران که در سپتامبر 2020 خواهد بود برای نمونهبرداری از محیط به یکی دیگر از این دو محل خواهند رفت.
کاظم غریب آبادی، نماینده دائم کشورمان نزد سازمانهای بینالمللی گفت: این گزارش حاکی از تعامل سازنده و محتوایی دو طرف در این مدت برای رسیدن به یک فهم مشترک و یافتن راه حلی برای مسائل مطرح میباشد. وی ادامه داد: از لحاظ محتوایی نیز این گزارش صریحاً با ترسیم تصویری روشن از وضعیت کنونی همکاریها، دورنمای مثبت و سازندهای را در روابط بین ایران و آژانس ترسیم مینماید که انتظار میرود مورد استقبال اکثریت قاطع کشورهای عضو آژانس و شورای حکام واقع گردد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
پایان جنگ تصمیم جمعی بود
-
سلامت دانش آموزان اولویت است
-
آموزش در عصر جدید کرونایی و چشماندازهای آتی
-
دیگه چه خبر
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین