ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» در گفتوگو با کارشناسان از آخرین وضعیت احتمالی گردش کرونا در کشور در روزهای آتی گزارش میدهد
جامعه در پیچ و خم عبور از کرونا
فریبا خان احمدی
خبرنگار
پسلرزههای کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور ابتدا با افزایش شهرهای قرمز در هفته دوم فروردین ماه و دیروز نیز با افزایش چهار برابری مبتلایان و ثبت 4هزار و 615 بیمار جدید شروع شد، بهطوری که تحلیل روند نقشه اپیدمی کووید 19 نشان میدهد، افزایش شهرهای قرمز کرونایی از 24 به 36 شهر و همچنین نوسان شاخصهای ابتلا و بستری در برخی استانها، شیب منحنی اپیدمی کرونا را به سمت و سوی موجی شکننده و آسیبزا هدایت میکند که مدیریت هوشمند و پیشگیرانه را در همه عرصههای اجتماعی میطلبد. اگر در روزهای آتی جابهجایی و طغیان موج آرام پیک ششم رخ بدهد را باید نتیجه بیتفاوتی به رعایت پروتکلهای بهداشتی در روزهای گذشته، کاهش سطح ایمنی به دلیل عدم تزریق بیش از 30 میلیون افراد واجد شرایط برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا (طبق آمارهای وزارت بهداشت تاکنون بیش از 56 میلیون نفر دوز دوم را تزریق کردهاند و از این تعداد تنها 26 میلیون نفر دوز سوم واکسن را دریافت کرده اند) و شائبههای اپیدمی پایان یافته کرونا در افکار عمومی دانست. این در حالی است که در همین دو ماه گذشته که موج ششم فروکش کرد طبق آمارهای رسمی بیش از 3 هزار نفر به دلیل ابتلا به اُمیکرون جانشان را از دست دادهاند، تعداد زیادی از شهروندان نیز در برابر بیماری واکسینه نشدهاند، بسیاری نیز دو دوز واکسن را نزدهاند و عده زیادی هم دوز سوم واکسن کرونا را تزریق نکردهاند. به زعم اپیدمیولوژیستها و ویروسشناسان زیرسویههای اُمیکرون در کشور جولان میدهد و مواجهه با بیماری هم به واسطه بیتوجهی به پروتکلهای بهداشتی افزایش پیدا کرده است و نتیجه این بیتفاوتیها طبق پیشبینیهای قبلی کمیته علمی مقابله با کرونا در آمارهای اواخر فروردین مشخص خواهد شد و گفته میشود که طغیان مجدد ابتلا به بیماری در کشور دور از انتظار نیست اما پیشبینی آن به دلیل دخیل بودن پارامترهای مختلف دشوار است. با این همه این روزها اصلیترین نگرانیها متوجه حضور دانشآموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاهها است. اینکه بیتوجهی به زیرساختهای بازگشایی همچون ایجاد فاصلهگذاری فیزیکی و تهویه مناسب و تکمیل واکسیناسیون دانشآموزان کرونا را دوباره صعودی خواهد کرد؟ این احتمال در حالی مطرح میشود که اولاً بازگشایی مدارس و دانشگاهها با پایان تعطیلات نوروزی همزمان شده و دوم اینکه بسیاری از دانشآموزان دبستانی واکسن نزدهاند. هر چند گریزی جز بازگشایی مدارس و دانشگاهها نبوده اما توجه کارشناسان بر اقدامات پیشگیرانه و تشدید نظارت بر رعایت پروتکل هاست. در این میان تأکید کارشناسان از جمله علیرضا ناجی ویروس شناس تکمیل واکسیناسیون تا قبل از شیوع پیک جدید بیماری و توصیه برای دریافت واکسن توسط افراد واجد شرایط در اولین فرصت است.
ضرورت انجام تست سرولوژی در جمعیت دانشآموزی
دکتر حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید 19 با بیان اینکه کاهش تعداد مرگومیرها در دنیا نشانهای از روند خاموشی اپیدمی نیست، به «ایران» میگوید: هیچ شواهدی وجود ندارد که اپیدمی را خاتمه یافته تلقی کنیم یا بگوییم حذف اپیدمی در مرحله مقدماتی قرار دارد. نوسانات الگوی اپیدمیولوژی کووید 19 به دلیل شرایط مختلف در جوامع از جمله سطح ایمنی، نوع مواجهه، الگوهای ژنتیکی ویروس متغیر است. افت و خیز هر یک از این متغیرها در طول زمان منجربه نوسان آمارها میشود.
به اعتقاد دکتر سوری هیچ تضمینی نیست که بگوییم پیکهای بعدی بیماری از پیکهای قبلی خفیفتر خواهد بود. گرچه تعداد مرگ و میرها در سطح جهان کاهش پیدا کرده ولی اینها دلیل بر خاموشی اپیدمی نیست و ویروس بالقوه در جامعه بشری وجود دارد و استعداد رخداد خیزهای دیگر اپیدمی باقی است. بنابراین ضمن تلاش به سمت زندگی عادی باید هوشیاریمان را از دست ندهیم یعنی به استناد تحلیل و تفسیرهای درست علمی راههایی را برای مدیریت پیشگیرانه اتخاذ کنیم.
این اپیدمیولوژیست در پاسخ به اینکه آیا افزایش آمارهای کرونا در هفتههای آتی را میتوان به بازگشایی مدارس نسبت داد؟ عنوان میکند: باید به این باور برسیم که بین عوارض ناشی از تعطیلی مدارس یا مسکوت ماندن معاش مردم به یک تعادل بین خطر و سود برسیم. قطعاً سودی که بابت مداخله از جمله بازگشایی مدارس بدست خواهیم آورد بیشتر از ضرر احتمالی متوجه جامعه است. البته بازگشت به شرایط عادی معنایش این نیست که به قبل از سال 98 برگردیم. بلکه کرونا، ویروس بالقوهای است که در کمین جامعه نشسته و برای اینکه هر چه سریعتر از شبیخون این دشمن بیولوژیک جلوگیری کنیم باید سطح خطر را در جوامع مختلف ارزیابی کنیم.
وی در ادامه برای کاهش خطر شیوع بیماری در جمعیت دانشآموزی در مدارس میگوید: انجام تست سرولوژی دانشآموزان بسیار مهم است. باید سطح ایمنی دانشآموزان را بسنجیم. طبیعی است که سطح ایمنی در همه نقاط کشور و همه گروههای سنی یکسان نیست جمعیتهایی که سطح ایمنی پایینی دارند به دلیل استعداد ابتلا به بیماری باید در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند.
دکتر سوری تأکید میکند که باید نظام مراقبت مناسبی در سطح مدارس ایجاد شود و به محض کوچکترین آشفتگی و تغییر در اندازه اپیدمی بتوانیم با اقدامات سریعتر در همان ابتدای مسیر بیماریابی کرده و گسترش ویروس را در جمعیت دانشآموزی مهار کنیم.
به گفته این استاد دانشگاه، گسترش ویروس کرونا نشانه مواجهه افراد حساس در جامعه با عامل بیماریزا است. بنابراین هر اندازه مواجهات مردم در تجمعات مختلف زیاد باشد انتظار داریم با فراوانی ابتلا و به تبع آن میزان بستری و مرگ مواجه شویم. البته این نسبت بستگی به میزان کشندگی واریانت دارد. با توجه به اینکه میزان کشندگی اُمیکرون نسبت به دلتا بالا نیست نمیتوان بهطور قطع نسبت به پیک بعدی بیماری یا سه رقمی شدن مرگهای کرونایی اظهار نظر کرد. با این حال به دلیل نبود نظام سکوئنسینگ (توالییابی ژنی) ممکن است سویههای دیگری از ویروس در جامعه در گردش باشد و همه احتمالات را به هم بریزد برای مثال سازمان بهداشت جهانی نسبت به واریانت «ایکس ای» هشدار داده که قدرت سرایت آن تا حدود 10 برابر اُمیکرون است. این نشان میدهد که بیولوژی ویروس روند ثابتی ندارد و رفتار غیر قابل پیشبینی ویروس همه پیشبینیها را زیر سؤال میبرد.
او با بیان اینکه نبود مداخلات سازمان یافته منجربه افزایش شانس گردش ویروس در جامعه میشود، میگوید: وزارت بهداشت در چند ماه اخیر روی واکسیناسیون تمرکز کرده و بسته مشخص دیگری برای مدیریت جامع اپیدمی ندارد. واکسیناسیون لازم است اما کافی نیست. برای همین تجربه سایر کشورهایی که پوشش واکسیناسیونشان بیشتر و زمان تزریقشان هم زودتر بود نشان داد نمیتوان واکسیناسیون را تنها مؤلفه برای مدیریت اپیدمی درنظر گرفت بلکه در کنار واکسیناسیون باید سطح خطر را بسنجیم و متناسب با سطح خطر مداخلات مناسب بیماریابی و سرواپیدمیولوژی انجام گیرد در غیر اینصورت در فضای محو و تاریکی قدم برمی داریم که طبیعتاً خطا بیشتر خواهد شد.
درصد پایین واکسیناسیون در دانشآموزان نگرانکننده است
دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به «ایران» میگوید: افت تحصیلی دانشآموزان و کاستیهای فرایند اجتماعی شدن دانشآموزان را باید مهم تلقی کنیم آنچه باید بدان توجه و تأکید کنیم تزریق واکسن است. تکمیل واکسیناسیون، آموزش رفتارهای بهداشتی، تهویه هوا و رعایت فاصلهگذاری دانشآموزان نکات مهمی است. از طرفی سطح پوشش واکسیناسیون باید در بین کارکنان مدارس و معلمها نیز افزایش یابد. آمارها نشان میدهد پوشش واکسیناسیون کامل در این گروهها بیش از 50 درصد نیست و این نگران کننده است. این ویروسشناس البته نسبت به بازگشایی همزمان مدارس و پایان سفرهای نوروزی گلایه میکند و میگوید: با توجه به شرایط موجود باید صبر میکردیم و بعد از سنجش سطح خطر اپیدمی پس از سفرهای نوروزی درباره بازگشایی مدارس تصمیم میگرفتیم.
به گفته دکتر ناجی، ظهور زیر سویههای جدید اُمیکرون و واریانتهای جدید نیز حاصل برداشتن محدودیتها و ملاحظات اقتصادی در همه جای دنیا است. بهرغم هرآنچه درآینده اتفاق میافتد باید مردم را اقناع کنیم دوز سوم را تزریق کنند چرا که در همین موج بلند اُمیکرون گرچه نسبت بستری در بیمارستان و میزان مرگومیر آن در مقایسه با دلتا کمتر بود ولی میزان عفونت و عوارض آن بسیار بالا بود و مرگومیرهای بالای 200 نفر نیز داشتیم.
این ویروس شناس با بیان اینکه افزایش کووید 19 را در روزهای آتی خواهیم داشت یا نه، میگوید: نمیتوان درباره وقوع پیک هفتم بیماری و مرگ و میرهای سه رقمی پیشبینی دقیقی کرد. در هر حال توصیه میشود، افراد بالای 65 سال دوز چهارم واکسن را تزریق کنند همچنین وزارت بهداشت محدودیت تزریق دوز سوم واکسن را برای گروه سنی 12 تا 18 سال حذف کند تا شبکه ایمنی در جامعه بالا رود.
او درباره قدرت سرایت پذیری و بیماریزایی زیر سویه «ایکس ای» نیز عنوان میکند: از زمانی که اُمیکرون ظهور کرد واریانت دلتا نیز همزمان با آن در گردش بود. حاصل نوترکیبی این دو در کنار هم دلتاُمیکرون گفته میشود. بعد از واریانت اُمیکرون، سه زیرسویه نوترکیب حاصل از دلتا و اُمیکرون بهوجود آمد که زیر شاخه BA1 اُمیکرون است که اصطلاحاً «ایکس دی» و «ایکس اف» گفته میشود. «ایکس دی» در کشورهای دانمارک و آلمان و هلند شناسایی شد. دومین نوع نوترکیبی دلتا و اُمیکرون «ایکس اس» است که 38 مورد در بریتانیا مشاهده شده است و سومین نوع نوترکیب نیز ایکس ای است که اخیراً سازمان بهداشت جهانی هشدار بروز آن را داده و حاصل نوترکیبی بین دو زیرشاخه اُمیکرون بیایوان و بیایتو است. این واریانت علاوه بر جهشهای والدینش سه تا جهش اضافی هم دارد که در والدینش وجود نداشته است. در بریتاینا بیش از 600 مورد از ایکس ای شناسایی کردند. اظهارات اولیه و گمانه زنی اولیه نشان میدهد میزان انتقال آن 10 درصد از زیر سویه BA2 بالاتر است در مورد بیماریزایی و اینکه چقدر نسبت به ایمنی حاصل از واکسن اشکال ایجاد میکند باید صبر کنیم. فعلاً هیچ اظهار نظری در موارد وخامت بیماری و گریز از سیستم ایمنی واکسن و عفونت طبیعی نمیتوان داشت.
خبرنگار
پسلرزههای کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور ابتدا با افزایش شهرهای قرمز در هفته دوم فروردین ماه و دیروز نیز با افزایش چهار برابری مبتلایان و ثبت 4هزار و 615 بیمار جدید شروع شد، بهطوری که تحلیل روند نقشه اپیدمی کووید 19 نشان میدهد، افزایش شهرهای قرمز کرونایی از 24 به 36 شهر و همچنین نوسان شاخصهای ابتلا و بستری در برخی استانها، شیب منحنی اپیدمی کرونا را به سمت و سوی موجی شکننده و آسیبزا هدایت میکند که مدیریت هوشمند و پیشگیرانه را در همه عرصههای اجتماعی میطلبد. اگر در روزهای آتی جابهجایی و طغیان موج آرام پیک ششم رخ بدهد را باید نتیجه بیتفاوتی به رعایت پروتکلهای بهداشتی در روزهای گذشته، کاهش سطح ایمنی به دلیل عدم تزریق بیش از 30 میلیون افراد واجد شرایط برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا (طبق آمارهای وزارت بهداشت تاکنون بیش از 56 میلیون نفر دوز دوم را تزریق کردهاند و از این تعداد تنها 26 میلیون نفر دوز سوم واکسن را دریافت کرده اند) و شائبههای اپیدمی پایان یافته کرونا در افکار عمومی دانست. این در حالی است که در همین دو ماه گذشته که موج ششم فروکش کرد طبق آمارهای رسمی بیش از 3 هزار نفر به دلیل ابتلا به اُمیکرون جانشان را از دست دادهاند، تعداد زیادی از شهروندان نیز در برابر بیماری واکسینه نشدهاند، بسیاری نیز دو دوز واکسن را نزدهاند و عده زیادی هم دوز سوم واکسن کرونا را تزریق نکردهاند. به زعم اپیدمیولوژیستها و ویروسشناسان زیرسویههای اُمیکرون در کشور جولان میدهد و مواجهه با بیماری هم به واسطه بیتوجهی به پروتکلهای بهداشتی افزایش پیدا کرده است و نتیجه این بیتفاوتیها طبق پیشبینیهای قبلی کمیته علمی مقابله با کرونا در آمارهای اواخر فروردین مشخص خواهد شد و گفته میشود که طغیان مجدد ابتلا به بیماری در کشور دور از انتظار نیست اما پیشبینی آن به دلیل دخیل بودن پارامترهای مختلف دشوار است. با این همه این روزها اصلیترین نگرانیها متوجه حضور دانشآموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاهها است. اینکه بیتوجهی به زیرساختهای بازگشایی همچون ایجاد فاصلهگذاری فیزیکی و تهویه مناسب و تکمیل واکسیناسیون دانشآموزان کرونا را دوباره صعودی خواهد کرد؟ این احتمال در حالی مطرح میشود که اولاً بازگشایی مدارس و دانشگاهها با پایان تعطیلات نوروزی همزمان شده و دوم اینکه بسیاری از دانشآموزان دبستانی واکسن نزدهاند. هر چند گریزی جز بازگشایی مدارس و دانشگاهها نبوده اما توجه کارشناسان بر اقدامات پیشگیرانه و تشدید نظارت بر رعایت پروتکل هاست. در این میان تأکید کارشناسان از جمله علیرضا ناجی ویروس شناس تکمیل واکسیناسیون تا قبل از شیوع پیک جدید بیماری و توصیه برای دریافت واکسن توسط افراد واجد شرایط در اولین فرصت است.
ضرورت انجام تست سرولوژی در جمعیت دانشآموزی
دکتر حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید 19 با بیان اینکه کاهش تعداد مرگومیرها در دنیا نشانهای از روند خاموشی اپیدمی نیست، به «ایران» میگوید: هیچ شواهدی وجود ندارد که اپیدمی را خاتمه یافته تلقی کنیم یا بگوییم حذف اپیدمی در مرحله مقدماتی قرار دارد. نوسانات الگوی اپیدمیولوژی کووید 19 به دلیل شرایط مختلف در جوامع از جمله سطح ایمنی، نوع مواجهه، الگوهای ژنتیکی ویروس متغیر است. افت و خیز هر یک از این متغیرها در طول زمان منجربه نوسان آمارها میشود.
به اعتقاد دکتر سوری هیچ تضمینی نیست که بگوییم پیکهای بعدی بیماری از پیکهای قبلی خفیفتر خواهد بود. گرچه تعداد مرگ و میرها در سطح جهان کاهش پیدا کرده ولی اینها دلیل بر خاموشی اپیدمی نیست و ویروس بالقوه در جامعه بشری وجود دارد و استعداد رخداد خیزهای دیگر اپیدمی باقی است. بنابراین ضمن تلاش به سمت زندگی عادی باید هوشیاریمان را از دست ندهیم یعنی به استناد تحلیل و تفسیرهای درست علمی راههایی را برای مدیریت پیشگیرانه اتخاذ کنیم.
این اپیدمیولوژیست در پاسخ به اینکه آیا افزایش آمارهای کرونا در هفتههای آتی را میتوان به بازگشایی مدارس نسبت داد؟ عنوان میکند: باید به این باور برسیم که بین عوارض ناشی از تعطیلی مدارس یا مسکوت ماندن معاش مردم به یک تعادل بین خطر و سود برسیم. قطعاً سودی که بابت مداخله از جمله بازگشایی مدارس بدست خواهیم آورد بیشتر از ضرر احتمالی متوجه جامعه است. البته بازگشت به شرایط عادی معنایش این نیست که به قبل از سال 98 برگردیم. بلکه کرونا، ویروس بالقوهای است که در کمین جامعه نشسته و برای اینکه هر چه سریعتر از شبیخون این دشمن بیولوژیک جلوگیری کنیم باید سطح خطر را در جوامع مختلف ارزیابی کنیم.
وی در ادامه برای کاهش خطر شیوع بیماری در جمعیت دانشآموزی در مدارس میگوید: انجام تست سرولوژی دانشآموزان بسیار مهم است. باید سطح ایمنی دانشآموزان را بسنجیم. طبیعی است که سطح ایمنی در همه نقاط کشور و همه گروههای سنی یکسان نیست جمعیتهایی که سطح ایمنی پایینی دارند به دلیل استعداد ابتلا به بیماری باید در اولویت تزریق واکسن قرار گیرند.
دکتر سوری تأکید میکند که باید نظام مراقبت مناسبی در سطح مدارس ایجاد شود و به محض کوچکترین آشفتگی و تغییر در اندازه اپیدمی بتوانیم با اقدامات سریعتر در همان ابتدای مسیر بیماریابی کرده و گسترش ویروس را در جمعیت دانشآموزی مهار کنیم.
به گفته این استاد دانشگاه، گسترش ویروس کرونا نشانه مواجهه افراد حساس در جامعه با عامل بیماریزا است. بنابراین هر اندازه مواجهات مردم در تجمعات مختلف زیاد باشد انتظار داریم با فراوانی ابتلا و به تبع آن میزان بستری و مرگ مواجه شویم. البته این نسبت بستگی به میزان کشندگی واریانت دارد. با توجه به اینکه میزان کشندگی اُمیکرون نسبت به دلتا بالا نیست نمیتوان بهطور قطع نسبت به پیک بعدی بیماری یا سه رقمی شدن مرگهای کرونایی اظهار نظر کرد. با این حال به دلیل نبود نظام سکوئنسینگ (توالییابی ژنی) ممکن است سویههای دیگری از ویروس در جامعه در گردش باشد و همه احتمالات را به هم بریزد برای مثال سازمان بهداشت جهانی نسبت به واریانت «ایکس ای» هشدار داده که قدرت سرایت آن تا حدود 10 برابر اُمیکرون است. این نشان میدهد که بیولوژی ویروس روند ثابتی ندارد و رفتار غیر قابل پیشبینی ویروس همه پیشبینیها را زیر سؤال میبرد.
او با بیان اینکه نبود مداخلات سازمان یافته منجربه افزایش شانس گردش ویروس در جامعه میشود، میگوید: وزارت بهداشت در چند ماه اخیر روی واکسیناسیون تمرکز کرده و بسته مشخص دیگری برای مدیریت جامع اپیدمی ندارد. واکسیناسیون لازم است اما کافی نیست. برای همین تجربه سایر کشورهایی که پوشش واکسیناسیونشان بیشتر و زمان تزریقشان هم زودتر بود نشان داد نمیتوان واکسیناسیون را تنها مؤلفه برای مدیریت اپیدمی درنظر گرفت بلکه در کنار واکسیناسیون باید سطح خطر را بسنجیم و متناسب با سطح خطر مداخلات مناسب بیماریابی و سرواپیدمیولوژی انجام گیرد در غیر اینصورت در فضای محو و تاریکی قدم برمی داریم که طبیعتاً خطا بیشتر خواهد شد.
درصد پایین واکسیناسیون در دانشآموزان نگرانکننده است
دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به «ایران» میگوید: افت تحصیلی دانشآموزان و کاستیهای فرایند اجتماعی شدن دانشآموزان را باید مهم تلقی کنیم آنچه باید بدان توجه و تأکید کنیم تزریق واکسن است. تکمیل واکسیناسیون، آموزش رفتارهای بهداشتی، تهویه هوا و رعایت فاصلهگذاری دانشآموزان نکات مهمی است. از طرفی سطح پوشش واکسیناسیون باید در بین کارکنان مدارس و معلمها نیز افزایش یابد. آمارها نشان میدهد پوشش واکسیناسیون کامل در این گروهها بیش از 50 درصد نیست و این نگران کننده است. این ویروسشناس البته نسبت به بازگشایی همزمان مدارس و پایان سفرهای نوروزی گلایه میکند و میگوید: با توجه به شرایط موجود باید صبر میکردیم و بعد از سنجش سطح خطر اپیدمی پس از سفرهای نوروزی درباره بازگشایی مدارس تصمیم میگرفتیم.
به گفته دکتر ناجی، ظهور زیر سویههای جدید اُمیکرون و واریانتهای جدید نیز حاصل برداشتن محدودیتها و ملاحظات اقتصادی در همه جای دنیا است. بهرغم هرآنچه درآینده اتفاق میافتد باید مردم را اقناع کنیم دوز سوم را تزریق کنند چرا که در همین موج بلند اُمیکرون گرچه نسبت بستری در بیمارستان و میزان مرگومیر آن در مقایسه با دلتا کمتر بود ولی میزان عفونت و عوارض آن بسیار بالا بود و مرگومیرهای بالای 200 نفر نیز داشتیم.
این ویروس شناس با بیان اینکه افزایش کووید 19 را در روزهای آتی خواهیم داشت یا نه، میگوید: نمیتوان درباره وقوع پیک هفتم بیماری و مرگ و میرهای سه رقمی پیشبینی دقیقی کرد. در هر حال توصیه میشود، افراد بالای 65 سال دوز چهارم واکسن را تزریق کنند همچنین وزارت بهداشت محدودیت تزریق دوز سوم واکسن را برای گروه سنی 12 تا 18 سال حذف کند تا شبکه ایمنی در جامعه بالا رود.
او درباره قدرت سرایت پذیری و بیماریزایی زیر سویه «ایکس ای» نیز عنوان میکند: از زمانی که اُمیکرون ظهور کرد واریانت دلتا نیز همزمان با آن در گردش بود. حاصل نوترکیبی این دو در کنار هم دلتاُمیکرون گفته میشود. بعد از واریانت اُمیکرون، سه زیرسویه نوترکیب حاصل از دلتا و اُمیکرون بهوجود آمد که زیر شاخه BA1 اُمیکرون است که اصطلاحاً «ایکس دی» و «ایکس اف» گفته میشود. «ایکس دی» در کشورهای دانمارک و آلمان و هلند شناسایی شد. دومین نوع نوترکیبی دلتا و اُمیکرون «ایکس اس» است که 38 مورد در بریتانیا مشاهده شده است و سومین نوع نوترکیب نیز ایکس ای است که اخیراً سازمان بهداشت جهانی هشدار بروز آن را داده و حاصل نوترکیبی بین دو زیرشاخه اُمیکرون بیایوان و بیایتو است. این واریانت علاوه بر جهشهای والدینش سه تا جهش اضافی هم دارد که در والدینش وجود نداشته است. در بریتاینا بیش از 600 مورد از ایکس ای شناسایی کردند. اظهارات اولیه و گمانه زنی اولیه نشان میدهد میزان انتقال آن 10 درصد از زیر سویه BA2 بالاتر است در مورد بیماریزایی و اینکه چقدر نسبت به ایمنی حاصل از واکسن اشکال ایجاد میکند باید صبر کنیم. فعلاً هیچ اظهار نظری در موارد وخامت بیماری و گریز از سیستم ایمنی واکسن و عفونت طبیعی نمیتوان داشت.
سخنگوی آموزش و پرورش به «ایران» خبر داد
دانشآموزی اخراج نمیشود، والدین برای آموزش حضوری همراهی کنند
افزایش یک ماهه سال تحصیلی فعلاً مدنظر آموزش و پرورش نیست
اکرم رضایی ثانی
خبرنگار
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و سخنگوی آموزش و پرورش در واکنش به افزایش سال تحصیلی گفت: فعلاً افزایش یک ماهه مد نظر وزارت آموزش و پرورش نیست و تلاش وزارتخانه این است که بتواند از فرصت باقیمانده به بهترین شکل ممکن استفاده کند.
صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با «ایران» درباره گزارش والدین ازعدم رعایت پروتکلهای بهداشتی بیان کرد: ما سعی کردیم که نحوه پروتکلها را پیشبینی کنیم یعنی موضوع استفاده از ماسک، تهویه و مراقبتهای بهداشت فردی و محیطی از جمله سرویسها، شیرهای آبخوری، توجه به شویندهها و گندزدایی محیط حتماً باید در نظر گرفته شود. در مواردی که پروتکلهای بهداشتی رعایت نشود گزارش آن را به مدیران مناطق، کارشناسان حوزه ارزیابی و عملکرد یا کارشناسان حوزه سلامت ادارات منتقل کنند و حتماً ما در آموزش و پرورش با آن برخورد خواهیم کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص آموزش حضوری و همچنین ممانعتهایی که ممکن است برخی مدارس داشته باشند و هم در خصوص اشکالات درباره رعایت مراقبتهای بهداشتی دوستان ما در اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات پاسخگویی ارائه شود و آنها به مسأله ورود خواهند کرد.
ستاری فرد با اشاره به بازرسی میدانی جهت ارزیابی رعایت پروتکلها در مدارس گفت: ما تقریباً بازرسی میدانی را برای هر منطقه شروع کردهایم، این پیشبینی را هم داشتیم که برای هر چهار مدرسه یک کارشناس اداری را در نظر گرفتیم که متولی این موضوع است. همچنین کارشناسان به صورت هفتگی به مدرسه سر میزنند و خانوادهها میتوانند نسبت به ارائه شکایت به کارشناسان منتقل کنند اما مهمترین مرجع حوزه ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مردمی آموزش و پرورش است که میتوانند به آن مراجعه کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که بسیاری از مدارس تهویه ندارند و این در حالی است که ۳۰ تا ۳۵ نفر دانشآموز در یک کلاس مینشینند، چرا مدیریت دقیقتری نسبت به جمعیت دانشآموزان در کلاس درس نشده است، گفت: تأکید ستاد کرونا این بود که تهویه هوا به صورت طبیعی انجام شود. تهویه هوا و گردش هوا باید به صورت طبیعی باشد.
وی افزود: در برخی مناطق کشورهم این روزها کولرها روشن است و این میتواند کمک کند. این به هوای تازه و گردش هوا کمک خواهد کرد. شاید در فصل زمستان یک چالش جدی که ما داشتیم این بود که نمیتوانستیم در و پنجرهها را باز بگذاریم اما اکنون وضعیت هوا به گونهای است که میتوانیم تهویه و گردش هوا را داشته باشیم و چالشهای فصل گذشته را نداریم.
ستاری فرد گفت: نکته شما از این جهت که برای کلاسهایی با تراکم بالا چه باید کرد، یک دغدغه درست است. دراینباره به مدیران مدارس توصیه کردهایم که بین ساعات حضور دانشآموزان در کلاس و ساعات حضور دانشآموز در محوطه مثل زمان زنگ تفریح یک تعادلی را برقرار کنند تا دانشآموز بتواند از فضای آزاد بیشتری استفاده کند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: حتی سایر فضاهایی مانند آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانه و نمازخانه که در اختیار مدرسه است برای آن دسته از کلاسهایی که تراکم بالایی دارند، پیشنهاد شده که از این فضاها استفاده کنند. از طرفی توصیه ما به مدارس و طی آن بخشنامه ابلاغی این بود که صرفاً از محیط کلاسی برای آموزشها استفاده نکنند بلکه موضوع جشنوارهها، اردوها و حضور دانشآموز در سایر فعالیتهای فرهنگی و ورزشی مورد نظر باشد که دانشآموز در سایر فعالیتها هم شرکت کند. این موضوع کمک میکند که تعداد و حضور دانشآموزان در مدرسه به نحوی کنترل و مدیریت شده و مسأله تراکم کلاس هم مرتفع شود.
وی درباره اینکه استفاده از آموزش مجازی برای کدام دسته از دانشآموزان مجاز خواهد بود، گفت: دانشآموزانی که دارای بیماری زمینهای، مشکوک و یا مبتلا به کرونا هستند این فرصت را دارند که از طریق شبکه شاد آموزش مجازی را دنبال کنند. با این اوصاف آنچه که مورد تأکید ما بوده مدیریت زمان حضور دانشآموزان در کلاسهای درس است.
ستاریفرد همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی مدارس اعلام کردند دانشآموزی اگر بیش از سه روز غیبت داشته باشد اخراج خواهد شد. این مسأله چقدر صحت دارد؟ گفت: اخراج خیر. ضوابط غیبت غیرموجه پیشبینی شده و ضوابط خاصی دارد. ما اخراج به این معنی که میگویید نداریم اما مراحل مختلفی از جمله اطلاع والدین، تذکر و در نهایت جا به جایی دانشآموز از مدرسه در دستور کار است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با درج شرایط دانشآموزان در سامانه «ایران من» که برای رصد نظام مراقبت کرونا است، اگر دانشآموزی دارای علائم بیماری است غیبت دانشآموزان به منزله غیبت موجه است و در واقع اگر خدایی نکرده دانشآموزی هرگونه علائم بیماری دارد میتواند وارد کلاس درس نشود و آموزش را از طریق مجازی دنبال کند. اینکه دانشآموز بلافاصله بعد از سه روز غیبت اخراج شود اینطور نیست و این رویه ضوابط خودش را دارد و خیلی هم سختگیری در این زمینه وجود ندارد. هرچند توصیه و تأکید ما حضور دانشآموزان در کلاسهای درس است هم به جهت جبران افت تحصیلی و هم جبران فرصتهای از دست رفته است. همچنین حضور منظم دانشآموزان میتواند مبنای نمرات مستمر دانشآموزان و نمرات انضباط قرار بگیرد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است به بازه زمانی آخر سال افزوده شود، گفت: خیر، فعلاً این مد نظر وزارت آموزش و پرورش نیست و تلاش وزارتخانه این است که بتواند از فرصت باقیمانده به بهترین شکل ممکن استفاده کند و با توجه به اینکه ما در حوزه زمان سال تحصیلی قانون داریم؛ از این رو قانون بازگشایی مدارس زمان سال تحصیلی را از اول مهرماه تا آخر اردیبهشت ماه مشخص کرده است.
ستاریفرد عنوان کرد: خرداد ماه نیز زمان امتحانات در قانون پیشبینی شده لذا اگر قرار است این موضوع تحت عنوان پیشنهاد مطرح شود تحت عنوان پیشنهاد نیازمند اصلاح توسط مجلس یا ستاد ملی کرونا است. با این حال تمرکز ما فعلاً این موضوع نیست و خیلی نگاهی نسبت به این موضوع نداریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام تمرکز وزارتخانه بر استفاده از فرصت باقیمانده تا پایان اردیبهشت ماه است که بتوانیم از این فرصت ۴۵ روزه برای جبران اختلالات یادگیری، افت تحصیلی، احتمالاً چالشهایی که در این حوزه وجود داشت، احتمالاً مسائل دانشآموزان بهره ببریم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: در واقع با توجه به اینکه ارزشیابی پایان سال ماه از تمام کتاب درسی انجام میشود و امسانها حذفیات کرونایی نداریم لذا تلاش میکنیم از این فرصت باقیمانده تا پایان اردیبهشت ماه بتوانیم نسبت به تحقق همه اهداف آموزشی استفاده کنیم. لذا موضوع افزایش سال تحصیلی مدنظر وزارت آموزش و پرورش نیست.
خبرنگار
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و سخنگوی آموزش و پرورش در واکنش به افزایش سال تحصیلی گفت: فعلاً افزایش یک ماهه مد نظر وزارت آموزش و پرورش نیست و تلاش وزارتخانه این است که بتواند از فرصت باقیمانده به بهترین شکل ممکن استفاده کند.
صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با «ایران» درباره گزارش والدین ازعدم رعایت پروتکلهای بهداشتی بیان کرد: ما سعی کردیم که نحوه پروتکلها را پیشبینی کنیم یعنی موضوع استفاده از ماسک، تهویه و مراقبتهای بهداشت فردی و محیطی از جمله سرویسها، شیرهای آبخوری، توجه به شویندهها و گندزدایی محیط حتماً باید در نظر گرفته شود. در مواردی که پروتکلهای بهداشتی رعایت نشود گزارش آن را به مدیران مناطق، کارشناسان حوزه ارزیابی و عملکرد یا کارشناسان حوزه سلامت ادارات منتقل کنند و حتماً ما در آموزش و پرورش با آن برخورد خواهیم کرد.
وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص آموزش حضوری و همچنین ممانعتهایی که ممکن است برخی مدارس داشته باشند و هم در خصوص اشکالات درباره رعایت مراقبتهای بهداشتی دوستان ما در اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات پاسخگویی ارائه شود و آنها به مسأله ورود خواهند کرد.
ستاری فرد با اشاره به بازرسی میدانی جهت ارزیابی رعایت پروتکلها در مدارس گفت: ما تقریباً بازرسی میدانی را برای هر منطقه شروع کردهایم، این پیشبینی را هم داشتیم که برای هر چهار مدرسه یک کارشناس اداری را در نظر گرفتیم که متولی این موضوع است. همچنین کارشناسان به صورت هفتگی به مدرسه سر میزنند و خانوادهها میتوانند نسبت به ارائه شکایت به کارشناسان منتقل کنند اما مهمترین مرجع حوزه ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مردمی آموزش و پرورش است که میتوانند به آن مراجعه کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که بسیاری از مدارس تهویه ندارند و این در حالی است که ۳۰ تا ۳۵ نفر دانشآموز در یک کلاس مینشینند، چرا مدیریت دقیقتری نسبت به جمعیت دانشآموزان در کلاس درس نشده است، گفت: تأکید ستاد کرونا این بود که تهویه هوا به صورت طبیعی انجام شود. تهویه هوا و گردش هوا باید به صورت طبیعی باشد.
وی افزود: در برخی مناطق کشورهم این روزها کولرها روشن است و این میتواند کمک کند. این به هوای تازه و گردش هوا کمک خواهد کرد. شاید در فصل زمستان یک چالش جدی که ما داشتیم این بود که نمیتوانستیم در و پنجرهها را باز بگذاریم اما اکنون وضعیت هوا به گونهای است که میتوانیم تهویه و گردش هوا را داشته باشیم و چالشهای فصل گذشته را نداریم.
ستاری فرد گفت: نکته شما از این جهت که برای کلاسهایی با تراکم بالا چه باید کرد، یک دغدغه درست است. دراینباره به مدیران مدارس توصیه کردهایم که بین ساعات حضور دانشآموزان در کلاس و ساعات حضور دانشآموز در محوطه مثل زمان زنگ تفریح یک تعادلی را برقرار کنند تا دانشآموز بتواند از فضای آزاد بیشتری استفاده کند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: حتی سایر فضاهایی مانند آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانه و نمازخانه که در اختیار مدرسه است برای آن دسته از کلاسهایی که تراکم بالایی دارند، پیشنهاد شده که از این فضاها استفاده کنند. از طرفی توصیه ما به مدارس و طی آن بخشنامه ابلاغی این بود که صرفاً از محیط کلاسی برای آموزشها استفاده نکنند بلکه موضوع جشنوارهها، اردوها و حضور دانشآموز در سایر فعالیتهای فرهنگی و ورزشی مورد نظر باشد که دانشآموز در سایر فعالیتها هم شرکت کند. این موضوع کمک میکند که تعداد و حضور دانشآموزان در مدرسه به نحوی کنترل و مدیریت شده و مسأله تراکم کلاس هم مرتفع شود.
وی درباره اینکه استفاده از آموزش مجازی برای کدام دسته از دانشآموزان مجاز خواهد بود، گفت: دانشآموزانی که دارای بیماری زمینهای، مشکوک و یا مبتلا به کرونا هستند این فرصت را دارند که از طریق شبکه شاد آموزش مجازی را دنبال کنند. با این اوصاف آنچه که مورد تأکید ما بوده مدیریت زمان حضور دانشآموزان در کلاسهای درس است.
ستاریفرد همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی مدارس اعلام کردند دانشآموزی اگر بیش از سه روز غیبت داشته باشد اخراج خواهد شد. این مسأله چقدر صحت دارد؟ گفت: اخراج خیر. ضوابط غیبت غیرموجه پیشبینی شده و ضوابط خاصی دارد. ما اخراج به این معنی که میگویید نداریم اما مراحل مختلفی از جمله اطلاع والدین، تذکر و در نهایت جا به جایی دانشآموز از مدرسه در دستور کار است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با درج شرایط دانشآموزان در سامانه «ایران من» که برای رصد نظام مراقبت کرونا است، اگر دانشآموزی دارای علائم بیماری است غیبت دانشآموزان به منزله غیبت موجه است و در واقع اگر خدایی نکرده دانشآموزی هرگونه علائم بیماری دارد میتواند وارد کلاس درس نشود و آموزش را از طریق مجازی دنبال کند. اینکه دانشآموز بلافاصله بعد از سه روز غیبت اخراج شود اینطور نیست و این رویه ضوابط خودش را دارد و خیلی هم سختگیری در این زمینه وجود ندارد. هرچند توصیه و تأکید ما حضور دانشآموزان در کلاسهای درس است هم به جهت جبران افت تحصیلی و هم جبران فرصتهای از دست رفته است. همچنین حضور منظم دانشآموزان میتواند مبنای نمرات مستمر دانشآموزان و نمرات انضباط قرار بگیرد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است به بازه زمانی آخر سال افزوده شود، گفت: خیر، فعلاً این مد نظر وزارت آموزش و پرورش نیست و تلاش وزارتخانه این است که بتواند از فرصت باقیمانده به بهترین شکل ممکن استفاده کند و با توجه به اینکه ما در حوزه زمان سال تحصیلی قانون داریم؛ از این رو قانون بازگشایی مدارس زمان سال تحصیلی را از اول مهرماه تا آخر اردیبهشت ماه مشخص کرده است.
ستاریفرد عنوان کرد: خرداد ماه نیز زمان امتحانات در قانون پیشبینی شده لذا اگر قرار است این موضوع تحت عنوان پیشنهاد مطرح شود تحت عنوان پیشنهاد نیازمند اصلاح توسط مجلس یا ستاد ملی کرونا است. با این حال تمرکز ما فعلاً این موضوع نیست و خیلی نگاهی نسبت به این موضوع نداریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام تمرکز وزارتخانه بر استفاده از فرصت باقیمانده تا پایان اردیبهشت ماه است که بتوانیم از این فرصت ۴۵ روزه برای جبران اختلالات یادگیری، افت تحصیلی، احتمالاً چالشهایی که در این حوزه وجود داشت، احتمالاً مسائل دانشآموزان بهره ببریم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: در واقع با توجه به اینکه ارزشیابی پایان سال ماه از تمام کتاب درسی انجام میشود و امسانها حذفیات کرونایی نداریم لذا تلاش میکنیم از این فرصت باقیمانده تا پایان اردیبهشت ماه بتوانیم نسبت به تحقق همه اهداف آموزشی استفاده کنیم. لذا موضوع افزایش سال تحصیلی مدنظر وزارت آموزش و پرورش نیست.
گزارش خبری
هشدار وزارت بهداشت برای تکمیل روند واکسیناسیون کودکان زیر 5 سال
در روزهای اخیر مشاهده مواردی از بروز سرخک در جنوب و جنوب شرق کشور به نگرانیهای عمدهای از افزایش موارد ابتلا به سرخک در میان کودکان غیر واکسینه با واکسن MMRدامن زده است .این در حالی است که پس از اعلام هشدار وزارت بهداشت درباره بیماری سرخک، بعضی از رسانهها این گونه خبر منتشر کردهاند که تمام کودکان زیر ۵ سال باید علیه سرخک، سرخجه و اوریون واکسینه شوند ،در حالی که طبق اعلام وزارت بهداشت افرادی که فرزند ۴ یا ۵ ساله دارند و به هر دلیلی واکسن سرخک فرزندشان را انجام ندادهاند و به تأخیر انداختهاند یا مطمئن نیستند که انجام دادهاند یا نه، به مراکز بهداشتی، درمانی مراجعه کنند و از این که فرزندشان نیاز به واکسن دارد یا خیر مطمئن شوند. طبق اعلام سید محسن زهرایی رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، واکسیناسیون سرخک تمام کودکان زیر ۵ سال ضرورت ندارد و فقط کودکانی که علیه این بیماری واکسینه نشدهاند باید واکسن بزنند.
واکسن سرخک یا MMR در ۲ نوبت برای کودکان تزریق میشود .طبق روال سیستم بهداشت کشور، خانوادهها در مدت زمان تعریف شده در دفترچه بهداشت کودکانشان به مراکز بهداشت محله خود مراجعه کرده و واکسن سرخک را دریافت میکنند. در غیر این صورت ریسک بیماری افزایش مییابد. با توجه به شیوع کرونا دردو سال گذشته برخی خانوادهها برای واکسیناسیون کودکانشان تا کنون مراجعه نکرده یا به نظر میرسد در مهلت زمانی مقرر اقدام نکردهاند و این در حالی است که عدم واکسیناسیون بموقع کودکان در برابر بیماری سرخک منجر به افزایش موارد ابتلا به این بیماری مسری می شود. از همین رو در دو روز گذشته مسئولان بهداشتی وزارت بهداشت بارها از خانوادهها درخواست کردهاند چنانچه روند واکسیناسیون کودکانشان را بهدلیل عدم مراجعه به شبکه بهداشت در ایام کرونا به تعویق انداختهاند هر چه سریعتر نسبت به تزریق واکسن سرخک اقدام کنند. دیروز نیز معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص شمار مبتلایان به سرخک گفت: تاکنون حدود ۱۶۴ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شدهاند، لذا هر کسی که روند واکسیناسیون سرخک را تکمیل نکرده، حتماً به مراکز بهداشت در سراسر کشور مراجعه کند.
به گزارش وبدا، دکتر کمال حیدری، درخصوص شیوع سرخک در کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته موفق به اخذ گواهی حذف سرخک از سازمان جهانی بهداشت شد، اما متأسفانه همزمان با این رویداد، در کشور همسایهمان افغانستان بیماری سرخک شایع شد و از طرفی، با توجه به مسائل سیاسی کشور افغانستان و مهاجرت عده زیادی از شهروندان افغانستانی به کشورمان و پراکندگی آنها در نقاط و شهرهای مختلف، برای ما دغدغه ایجاد کرده است، زیرا در استانهای مختلف مواردی از این بیماری گزارش شد و بهدلیل حساسیتی که در مورد این بیماری وجود دارد، به طور ویژه به آن پرداختیم.
وی افزود: در این راستا، به تمام دانشگاههای علوم پزشکی هشدار دادیم که در جهت مقابله با این موضوع که تهدیدکننده موفقیتمان در عرصه ریشه کنی سرخک در کشور است، اقدامات لازم را انجام داده و در زمینه تکمیل واکسیناسیون اتباع غیرایرانی حتماً برنامهریزی کنند، مخصوصاً در مناطقی که محل تجمع تبعه غیر ایرانی است، پوشش واکسیناسیونامام آر فراهم شده و بهصورت فعال واکسیناسیون صورت میگیرد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین به بخش دولتی و خصوصی دستور آمادگی دادهایم تا در صورت مراجعه افراد مبتلا مراقبت و آزمایشات لازم سریعاً انجام شود.
وی گفت: تبعه افغانستانی که قصد رفت و آمد به کشورشان را دارند، توجه داشته باشند که حتماً واکسیناسیونشان را کامل کرده باشند، زیرا در حال حاضر در کشور افغانستان این بیماری شایع است. وی بیان کرد: باید توجه شود که این بیماری واگیردار است و احتمال اینکه به افراد بیشتری سرایت کند، زیاد است. لذا، هر کسی که روند واکسیناسیون امام ار را تکمیل نکرده، حتماً به مراکز بهداشت در سراسر کشور مراجعه کند.
واکنش دانشگاه تهران به جنجال اخیر درباره خبر قطع درختان مؤسسه ژئوفیزیک:
هیچ درختی قطع نشده است
معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران تأکید کرد: هیچ قطع درختی اتفاق نیفتاده است و موضوع مربوط به توسعه ایستگاه لرزهنگاری دانشگاه تهران بر اساس مصوبه دولت برای تقویت ایستگاه بوده است.
به گزارش «ایران»، روز چهارشنبه دهم فروردینماه در بخش خبری ۱۸:۳۰ شبکه تهران گزارشی پخش شد که از قطع ۲۰۰ اصله درخت توسط یک دستگاه رسمی دولتی در خیابان خوارزمی در مرکز لرزهنگاری وابسته به دانشگاه تهران حکایت داشت. به گفته امانی، عضو شورای شهر تهران این اتفاق در آستانه روز طبیعت یک دهنکجی آشکار به قوانین و مقررات و تخریب محیط زیست توسط مرکزی بود که آرم علم و پژوهش بر سردر آن مزین است.
امانی روز گذشته در صحن شورا مطرح کرد: پس از انتشار این گزارش هیچ واکنشی از طرف این مرکز مشاهده نکردیم. این اقدام در آستانه روز طبیعت و توسط یک نهاد رسمی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و از شهردار تهران درخواست میکنم بهصورت ویژه به این هنجارشکنی رسیدگی کنند و از طریق راهکارهای قانونی عوامل این اقدام را مشخص و ضمن معرفی به مراجع قضایی به افکارعمومی هم گزارش کنند.
پیشتر نیز حمید جوانی شهردار منطقه ۳ درباره آخرین وضعیت قطع و جابهجایی درختان توسط مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در خیابان خوارزمی این منطقه در بخشی از توئیتاش در صفحه شخصیاش با تأکید بر اینکه در حال تنظیم شکایت علیه مؤسسه هستیم، نوشت: روز اول نیروهای مؤسسه ۲۰۰ درخت را برای جابهجایی از ریشه جدا کردند که عوامل شهرداری دوباره این درختان را کاشتند ولی در دو مرحله بعدی چون اجازه ورود به همکاران ما داده نشده حدود ۵۰ درخت قطع شده است. به گزارش ایرنا، در نشست خبری روز گذشته مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، احمد نوحهگر معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران درباره ادعاهای مطرح شده در روزهای اخیر تحت عنوان قطع درختان در زمینهای مرکز لرزهنگاری کشور وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بیان کرد: ما با شهرداری هیچ مشکل و دعوایی نداریم. دانشگاه تهران یکی از مراکز آموزشی است که بیشترین همکاری را با شهرداری داشته است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران تأکید کرد: هیچ قطع درختی اتفاق نیفتاده است و موضوع مربوط به توسعه ایستگاه لرزهنگاری دانشگاه تهران بر اساس مصوبه دولت برای تقویت ایستگاه بوده است. در واقع قرار بر این بود که تعدادی از درختان این مؤسسه را بهدلیل توسعه جابهجا کنیم که عملیات جابهجایی درختان آغاز شده بود، اما عوامل شهرداری با ورود غیرقانونی از آن جلوگیری کردند.
نوحهگر ادامه داد: عوامل شهرداری به چه بهانه و عناوینی در شمالیترین زمینها و مستغلات دانشگاه تهران ورود پیدا میکنند، از شهرداری تهران بویژه منطقه ۳ شهرداری میخواهم که در اسرع وقت نسبت به ترک محدوده مرکز لرزهنگاری اقدام کنند وگرنه دانشگاه تهران حق خود را محفوظ میداند که از اموال و مستغلات خود حراست و از راههای قانونی موضوع را پیگیری کند.
در روزهای اخیر مشاهده مواردی از بروز سرخک در جنوب و جنوب شرق کشور به نگرانیهای عمدهای از افزایش موارد ابتلا به سرخک در میان کودکان غیر واکسینه با واکسن MMRدامن زده است .این در حالی است که پس از اعلام هشدار وزارت بهداشت درباره بیماری سرخک، بعضی از رسانهها این گونه خبر منتشر کردهاند که تمام کودکان زیر ۵ سال باید علیه سرخک، سرخجه و اوریون واکسینه شوند ،در حالی که طبق اعلام وزارت بهداشت افرادی که فرزند ۴ یا ۵ ساله دارند و به هر دلیلی واکسن سرخک فرزندشان را انجام ندادهاند و به تأخیر انداختهاند یا مطمئن نیستند که انجام دادهاند یا نه، به مراکز بهداشتی، درمانی مراجعه کنند و از این که فرزندشان نیاز به واکسن دارد یا خیر مطمئن شوند. طبق اعلام سید محسن زهرایی رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، واکسیناسیون سرخک تمام کودکان زیر ۵ سال ضرورت ندارد و فقط کودکانی که علیه این بیماری واکسینه نشدهاند باید واکسن بزنند.
واکسن سرخک یا MMR در ۲ نوبت برای کودکان تزریق میشود .طبق روال سیستم بهداشت کشور، خانوادهها در مدت زمان تعریف شده در دفترچه بهداشت کودکانشان به مراکز بهداشت محله خود مراجعه کرده و واکسن سرخک را دریافت میکنند. در غیر این صورت ریسک بیماری افزایش مییابد. با توجه به شیوع کرونا دردو سال گذشته برخی خانوادهها برای واکسیناسیون کودکانشان تا کنون مراجعه نکرده یا به نظر میرسد در مهلت زمانی مقرر اقدام نکردهاند و این در حالی است که عدم واکسیناسیون بموقع کودکان در برابر بیماری سرخک منجر به افزایش موارد ابتلا به این بیماری مسری می شود. از همین رو در دو روز گذشته مسئولان بهداشتی وزارت بهداشت بارها از خانوادهها درخواست کردهاند چنانچه روند واکسیناسیون کودکانشان را بهدلیل عدم مراجعه به شبکه بهداشت در ایام کرونا به تعویق انداختهاند هر چه سریعتر نسبت به تزریق واکسن سرخک اقدام کنند. دیروز نیز معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص شمار مبتلایان به سرخک گفت: تاکنون حدود ۱۶۴ نفر در کشور به این بیماری مبتلا شدهاند، لذا هر کسی که روند واکسیناسیون سرخک را تکمیل نکرده، حتماً به مراکز بهداشت در سراسر کشور مراجعه کند.
به گزارش وبدا، دکتر کمال حیدری، درخصوص شیوع سرخک در کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته موفق به اخذ گواهی حذف سرخک از سازمان جهانی بهداشت شد، اما متأسفانه همزمان با این رویداد، در کشور همسایهمان افغانستان بیماری سرخک شایع شد و از طرفی، با توجه به مسائل سیاسی کشور افغانستان و مهاجرت عده زیادی از شهروندان افغانستانی به کشورمان و پراکندگی آنها در نقاط و شهرهای مختلف، برای ما دغدغه ایجاد کرده است، زیرا در استانهای مختلف مواردی از این بیماری گزارش شد و بهدلیل حساسیتی که در مورد این بیماری وجود دارد، به طور ویژه به آن پرداختیم.
وی افزود: در این راستا، به تمام دانشگاههای علوم پزشکی هشدار دادیم که در جهت مقابله با این موضوع که تهدیدکننده موفقیتمان در عرصه ریشه کنی سرخک در کشور است، اقدامات لازم را انجام داده و در زمینه تکمیل واکسیناسیون اتباع غیرایرانی حتماً برنامهریزی کنند، مخصوصاً در مناطقی که محل تجمع تبعه غیر ایرانی است، پوشش واکسیناسیونامام آر فراهم شده و بهصورت فعال واکسیناسیون صورت میگیرد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین به بخش دولتی و خصوصی دستور آمادگی دادهایم تا در صورت مراجعه افراد مبتلا مراقبت و آزمایشات لازم سریعاً انجام شود.
وی گفت: تبعه افغانستانی که قصد رفت و آمد به کشورشان را دارند، توجه داشته باشند که حتماً واکسیناسیونشان را کامل کرده باشند، زیرا در حال حاضر در کشور افغانستان این بیماری شایع است. وی بیان کرد: باید توجه شود که این بیماری واگیردار است و احتمال اینکه به افراد بیشتری سرایت کند، زیاد است. لذا، هر کسی که روند واکسیناسیون امام ار را تکمیل نکرده، حتماً به مراکز بهداشت در سراسر کشور مراجعه کند.
واکنش دانشگاه تهران به جنجال اخیر درباره خبر قطع درختان مؤسسه ژئوفیزیک:
هیچ درختی قطع نشده است
معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران تأکید کرد: هیچ قطع درختی اتفاق نیفتاده است و موضوع مربوط به توسعه ایستگاه لرزهنگاری دانشگاه تهران بر اساس مصوبه دولت برای تقویت ایستگاه بوده است.
به گزارش «ایران»، روز چهارشنبه دهم فروردینماه در بخش خبری ۱۸:۳۰ شبکه تهران گزارشی پخش شد که از قطع ۲۰۰ اصله درخت توسط یک دستگاه رسمی دولتی در خیابان خوارزمی در مرکز لرزهنگاری وابسته به دانشگاه تهران حکایت داشت. به گفته امانی، عضو شورای شهر تهران این اتفاق در آستانه روز طبیعت یک دهنکجی آشکار به قوانین و مقررات و تخریب محیط زیست توسط مرکزی بود که آرم علم و پژوهش بر سردر آن مزین است.
امانی روز گذشته در صحن شورا مطرح کرد: پس از انتشار این گزارش هیچ واکنشی از طرف این مرکز مشاهده نکردیم. این اقدام در آستانه روز طبیعت و توسط یک نهاد رسمی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و از شهردار تهران درخواست میکنم بهصورت ویژه به این هنجارشکنی رسیدگی کنند و از طریق راهکارهای قانونی عوامل این اقدام را مشخص و ضمن معرفی به مراجع قضایی به افکارعمومی هم گزارش کنند.
پیشتر نیز حمید جوانی شهردار منطقه ۳ درباره آخرین وضعیت قطع و جابهجایی درختان توسط مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در خیابان خوارزمی این منطقه در بخشی از توئیتاش در صفحه شخصیاش با تأکید بر اینکه در حال تنظیم شکایت علیه مؤسسه هستیم، نوشت: روز اول نیروهای مؤسسه ۲۰۰ درخت را برای جابهجایی از ریشه جدا کردند که عوامل شهرداری دوباره این درختان را کاشتند ولی در دو مرحله بعدی چون اجازه ورود به همکاران ما داده نشده حدود ۵۰ درخت قطع شده است. به گزارش ایرنا، در نشست خبری روز گذشته مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، احمد نوحهگر معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران درباره ادعاهای مطرح شده در روزهای اخیر تحت عنوان قطع درختان در زمینهای مرکز لرزهنگاری کشور وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بیان کرد: ما با شهرداری هیچ مشکل و دعوایی نداریم. دانشگاه تهران یکی از مراکز آموزشی است که بیشترین همکاری را با شهرداری داشته است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران تأکید کرد: هیچ قطع درختی اتفاق نیفتاده است و موضوع مربوط به توسعه ایستگاه لرزهنگاری دانشگاه تهران بر اساس مصوبه دولت برای تقویت ایستگاه بوده است. در واقع قرار بر این بود که تعدادی از درختان این مؤسسه را بهدلیل توسعه جابهجا کنیم که عملیات جابهجایی درختان آغاز شده بود، اما عوامل شهرداری با ورود غیرقانونی از آن جلوگیری کردند.
نوحهگر ادامه داد: عوامل شهرداری به چه بهانه و عناوینی در شمالیترین زمینها و مستغلات دانشگاه تهران ورود پیدا میکنند، از شهرداری تهران بویژه منطقه ۳ شهرداری میخواهم که در اسرع وقت نسبت به ترک محدوده مرکز لرزهنگاری اقدام کنند وگرنه دانشگاه تهران حق خود را محفوظ میداند که از اموال و مستغلات خود حراست و از راههای قانونی موضوع را پیگیری کند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
جامعه در پیچ و خم عبور از کرونا
-
دانشآموزی اخراج نمیشود، والدین برای آموزش حضوری همراهی کنند
-
گزارش خبری
اخبارایران آنلاین