ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس جمهور در نشست هم اندیشی با کارآفرینان و فعالان تولید دانش بنیان مطرح کرد
لازمه اقتصاد دانش بنیان مدیریت دانش بنیان است
آیتالله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز گذشته در نشست هم اندیشی با کارآفرینان و فعالان تولید دانشبنیان که حدود 2 ساعت به طول انجامید، با بیان اینکه ضرورت دارد نگاه دستاندرکاران امور اجرایی به حوزه دانشبنیان متحول شود، گفت: امروز باید دولتمردان و کارآفرینان در تلاش مجاهدانه وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب نزدیک کنند و لازمه این کار و ایجاد تحول، تغییر نگرشها است.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مدیریت در کشور باید دانشبنیان شود، اظهار داشت: بر این باور هستم که لازمه حرکت به سمت اقتصاد دانشبنیان این است که باید به دنبال مدیریت دانشبنیان بود لذا تحول در حوزههای مدیریتی از ضرورتهای جدی جامعه است.
دکتر رئیسی در ادامه تحول در فرایندها را به عنوان دومین گام در ایجاد تحول موفق مورد تأکید قرار داد و گفت: برای انجام کارهای بزرگ در کشور لازم است فرایندها تغییر پیدا کند در غیر این صورت در نظام پیچیده اداری موجود، نمیتوان کاری از پیش برد، از این روی لازم است فرایند شکلگیری ایده تا تبدیل آن به محصول متحول و تسهیل شود.
رئیس جمهور با اشاره به نقش مهم صنایع و شرکتهای بزرگ در تقویت شرکتهای دانشبنیان، گفت: صنایع بزرگ کشور باید فعالیت و تولید خود را دانشبنیان کنند و اگر چنین اتفاقی نیفتد بدون تردید شرکتهای کوچک دانشبنیان نمیتوانند رشد مؤثری داشته باشند. ضروری است شرکتها و صنایع بزرگ کشور از همین امروز خود را موظف به فعالیت و حمایت از محصولات دانشبنیان بدانند و اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند. رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دستگاههای دولتی با قرار دادن مشوقهای لازم میتوانند صنایع و شرکتهای بزرگ را به سمت فعالیتهای دانشبنیان و حمایت از تولیدات شرکتهای دانشبنیان سوق دهند.
آیتالله رئیسی تأکید کرد: تحقق شعار سال صرفاً وظیفه معاونت علمی رئیس جمهور نیست، بلکه باید همه دستگاهها در این زمینه احساس مسئولیت کنند.
رئیس جمهور ایجاد تحول نهادی را گام سوم در مسیر دستیابی به موفقیت دانست و اظهار داشت: در تحول نهادی لازم است دستگاهها و مجموعههای مرتبط با شرکتهای دانشبنیان متحول شوند و در این راستا به جای اینکه شرکتهای دانشبنیان به سراغ دستگاههای اجرایی بروند، این دستگاههای مختلف باشند که دغدغهها و مشکلات شرکتهای دانشبنیان را با جدیت پیگیری میکنند.
دکتر رئیسی با اشاره به اینکه کشورمان از نیروی انسانی کارآمد و ظرفیتهای اقتصادی، مالی و تولیدی ارزشمندی برخوردار است، گفت: اگر ظرفیتهای موجود با سازوکارهای مناسب سامان پیدا کند، بسیاری از مسائل و مشکلات کشور از جمله بیکاری برطرف شده و با ایجاد رشد اقتصادی و افزایش ارزش پول ملی، مشکلات کشور سر و سامان مییابد.
رئیس جمهور واردات بیرویه را از موانع جدی توسعه شرکتها و تولیدات دانشبنیان دانست و اظهار داشت: مسئولین مربوطه لازم است با جدیت جلوی اینگونه واردات را بگیرند و اگر دستهای پنهانی در این زمینه وجود دارد، آنها را شناسایی کنند. آیتالله رئیسی افزود: وقتی محصولی با فناوری پیشرفته و با استانداردهای لازم و قابل رقابت در کشور وجود دارد، نباید مشابه آن وارد کشور شود و به هیچ عنوان اجازه داده نشود افرادی با زد و بندهایی به دنبال واردات بیرویه باشند. رئیس جمهور در ادامه دستور داد کارگروهی با محوریت معاونت علمی و مشارکت وزارتخانههای ذیربط برای هدایت، حمایت و نظارت بر شرکتهای دانشبنیان تشکیل شود.
دکتر رئیسی در ادامه تصریح کرد: ساختار نظام آموزش عالی باید به سمت مهارتآفرینی سوق یافته و متناسب با فعالیتهای دانشبنیان تغییر یابد. آیتالله رئیسی با بیان اینکه در کشورمان علم و دانش و ظرفیتها و تواناییهای فراوانی وجود دارد، اظهار داشت: اگر دانایی و تواناییهای موجود در کشور با سازوکارهای مناسب به یکدیگر ضمیمه شوند، میتواند بسیاری از راهها را هموار کند و این کار باید در کشورمان اتفاق بیفتد.
در این نشست که در آن مدیران و نمایندگان بیش از 40 شرکت دانشبنیان از سراسر کشور حضور داشتند، 11 نفر از مدیران شرکتهای دانشبنیان در سخنان جداگانهای دغدغهها مشکلات و راهکارهای خود را برای توسعه فعالیتهای دانشبنیان در کشور مطرح کردند.
تلاش برای شکلگیری اقتصاد دانشبنیان در کشور، تجاریسازی تولیدات شرکتها، خرید و صادرات محصولات دانشبنیان، ایجاد یکپارچگی در حمایت از شرکتهای دانش بنیان، حمایت از مالکیت فکری معنوی، تقویت دیپلماسی اقتصادی، تسهیل صدور مجوز کسب و کار، حمایتهای بیمهای و مالیاتی، رفع موانع گمرکی، جلوگیری از واردات محصولات مشابه و کوچکسازی دولت، از جمله نکاتی بود که در این جلسه توسط مدیران شرکتهای دانشبنیان مطرح شد.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مدیریت در کشور باید دانشبنیان شود، اظهار داشت: بر این باور هستم که لازمه حرکت به سمت اقتصاد دانشبنیان این است که باید به دنبال مدیریت دانشبنیان بود لذا تحول در حوزههای مدیریتی از ضرورتهای جدی جامعه است.
دکتر رئیسی در ادامه تحول در فرایندها را به عنوان دومین گام در ایجاد تحول موفق مورد تأکید قرار داد و گفت: برای انجام کارهای بزرگ در کشور لازم است فرایندها تغییر پیدا کند در غیر این صورت در نظام پیچیده اداری موجود، نمیتوان کاری از پیش برد، از این روی لازم است فرایند شکلگیری ایده تا تبدیل آن به محصول متحول و تسهیل شود.
رئیس جمهور با اشاره به نقش مهم صنایع و شرکتهای بزرگ در تقویت شرکتهای دانشبنیان، گفت: صنایع بزرگ کشور باید فعالیت و تولید خود را دانشبنیان کنند و اگر چنین اتفاقی نیفتد بدون تردید شرکتهای کوچک دانشبنیان نمیتوانند رشد مؤثری داشته باشند. ضروری است شرکتها و صنایع بزرگ کشور از همین امروز خود را موظف به فعالیت و حمایت از محصولات دانشبنیان بدانند و اقدامات لازم را در این راستا انجام دهند. رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دستگاههای دولتی با قرار دادن مشوقهای لازم میتوانند صنایع و شرکتهای بزرگ را به سمت فعالیتهای دانشبنیان و حمایت از تولیدات شرکتهای دانشبنیان سوق دهند.
آیتالله رئیسی تأکید کرد: تحقق شعار سال صرفاً وظیفه معاونت علمی رئیس جمهور نیست، بلکه باید همه دستگاهها در این زمینه احساس مسئولیت کنند.
رئیس جمهور ایجاد تحول نهادی را گام سوم در مسیر دستیابی به موفقیت دانست و اظهار داشت: در تحول نهادی لازم است دستگاهها و مجموعههای مرتبط با شرکتهای دانشبنیان متحول شوند و در این راستا به جای اینکه شرکتهای دانشبنیان به سراغ دستگاههای اجرایی بروند، این دستگاههای مختلف باشند که دغدغهها و مشکلات شرکتهای دانشبنیان را با جدیت پیگیری میکنند.
دکتر رئیسی با اشاره به اینکه کشورمان از نیروی انسانی کارآمد و ظرفیتهای اقتصادی، مالی و تولیدی ارزشمندی برخوردار است، گفت: اگر ظرفیتهای موجود با سازوکارهای مناسب سامان پیدا کند، بسیاری از مسائل و مشکلات کشور از جمله بیکاری برطرف شده و با ایجاد رشد اقتصادی و افزایش ارزش پول ملی، مشکلات کشور سر و سامان مییابد.
رئیس جمهور واردات بیرویه را از موانع جدی توسعه شرکتها و تولیدات دانشبنیان دانست و اظهار داشت: مسئولین مربوطه لازم است با جدیت جلوی اینگونه واردات را بگیرند و اگر دستهای پنهانی در این زمینه وجود دارد، آنها را شناسایی کنند. آیتالله رئیسی افزود: وقتی محصولی با فناوری پیشرفته و با استانداردهای لازم و قابل رقابت در کشور وجود دارد، نباید مشابه آن وارد کشور شود و به هیچ عنوان اجازه داده نشود افرادی با زد و بندهایی به دنبال واردات بیرویه باشند. رئیس جمهور در ادامه دستور داد کارگروهی با محوریت معاونت علمی و مشارکت وزارتخانههای ذیربط برای هدایت، حمایت و نظارت بر شرکتهای دانشبنیان تشکیل شود.
دکتر رئیسی در ادامه تصریح کرد: ساختار نظام آموزش عالی باید به سمت مهارتآفرینی سوق یافته و متناسب با فعالیتهای دانشبنیان تغییر یابد. آیتالله رئیسی با بیان اینکه در کشورمان علم و دانش و ظرفیتها و تواناییهای فراوانی وجود دارد، اظهار داشت: اگر دانایی و تواناییهای موجود در کشور با سازوکارهای مناسب به یکدیگر ضمیمه شوند، میتواند بسیاری از راهها را هموار کند و این کار باید در کشورمان اتفاق بیفتد.
در این نشست که در آن مدیران و نمایندگان بیش از 40 شرکت دانشبنیان از سراسر کشور حضور داشتند، 11 نفر از مدیران شرکتهای دانشبنیان در سخنان جداگانهای دغدغهها مشکلات و راهکارهای خود را برای توسعه فعالیتهای دانشبنیان در کشور مطرح کردند.
تلاش برای شکلگیری اقتصاد دانشبنیان در کشور، تجاریسازی تولیدات شرکتها، خرید و صادرات محصولات دانشبنیان، ایجاد یکپارچگی در حمایت از شرکتهای دانش بنیان، حمایت از مالکیت فکری معنوی، تقویت دیپلماسی اقتصادی، تسهیل صدور مجوز کسب و کار، حمایتهای بیمهای و مالیاتی، رفع موانع گمرکی، جلوگیری از واردات محصولات مشابه و کوچکسازی دولت، از جمله نکاتی بود که در این جلسه توسط مدیران شرکتهای دانشبنیان مطرح شد.
«ایران» پیرامون مواضع ادعایی مقامهای امریکا درباره وقفه مذاکرات وین گزارش میدهد
وارونه نمایی واشنگتن
گروه سیاسی/ «مسئولیت نهایی کردن این توافق کاملاً برعهده ایران است. ما و متحدانمان هر دو آمادهایم توافقی قوی را نهایی کنیم، مادامی که ایران هم آماده انجام دادن این کار باشد.» این ادعاها، بخشی از نطق «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید است که روز گذشته و درست در زمانی که همه کشورهای 1+4 منتظر پاسخ واشنگتن به آخرین پیشنهادات ایران هستند، مطرح شده است. جان کلام این موضع گرچه به بهانه شکستن سکوت کاخ سفید پیرامون مذاکرات احیای برجام مطرح شده اما در واقعیت به یک اندازه از دروغ و داستان سرایی خالی نیست. تکمیل کننده پرده دیگر این نمایش، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه بود که روز گذشته در کنفرانس خبری هفتگیاش کوشید با وارونه نمایی واقعیات، پاسخ همتای ایرانی خود را که گفته بود توپ تصمیمگیری در زمین امریکاست، بدهد. این مقام دیپلماتیک امریکایی درباره توقف مذاکرات وین مدعی شد: «همه کسانی که در مذاکرات مشارکت داشتهاند بخوبی میدانند چه کسی پیشنهادهای سازندهای مطرح کرده است، چه کسی درخواستهایی را مطرح کرده که به برجام بیربطند و ما چطور به موقعیت فعلی رسیدیم؛ ما راجع به این مسائل، به طور علنی بحث نمیکنیم. هنوز بر این باوریم که فرصت غلبه بر اختلافات باقیمانده وجود دارد».
سه کشور اروپایی؛ هماهنگ با امریکا
در مورد مواضع اخیر این دو مسئول امریکایی حرف و نکته زیاد است؛ مانند دروغهای آشکار و ادعاهایی که به وضوح میتوان نادرستی آن را به اثبات رساند اما نکته قابل تأمل تر این است که سکوت قابل توجه سه کشور اروپایی طرف توافق هستهای بخوبی از واقعیتی حکایت میکند که مقامهای دیپلماتیک کشورمان بر آن صحه میگذارند. دست بر قضا در روایت مذاکرات وین که محل خلافگویی مقامهای امریکایی است، مواضع مسئولان بلندپایه کشورمان کاملاً صریح است و شفاف سازی به صورت کامل انجام میشود. واقعیتی که دولتمردان امریکایی با تردستی آن را کتمان میکنند. در همین چهارچوب، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در توئیتی درباره مذاکرات وین نوشت: «اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده میشود، به دلیل زیادهخواهی طرف امریکایی است». او با بیان اینکه وزارت امور خارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل میکند، تأکید کرد: «هرگز زیر بار زیادهخواهی امریکا نخواهیم رفت. اگر کاخ سفید واقعبینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است». این سخن را باید در کنار روایتی گذاشت که دو روز پیش از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مطرح شد. او از سفر هفتم فروردین ماه «انریکه مورا» هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات به ایران رمزگشایی کرد و خبر داد تهران آخرین پیشنهادات خود به واشنگتن را به این مقام اروپایی ارائه کرده تا او در سفر بعدیاش به امریکا، مقامهای این کشور را در جریان خواستههای کشورمان قرار دهد. نکته مهم این روایت، اتفاق نظر همه کشورهای 1+4 با پیشنهادات ایران و ابتکار عملی بود که در مذاکرات از خود نشان داده بود. به این مفهوم که سه کشور اروپایی طرف برجام همراه با روسیه و چین موافق آخرین پیشنهاداتی هستند که از سوی ایران روی میز قرار گرفته است و این امریکاست که باید در مقابل شش کشوری که موافقت خود را با بسته پیشنهادی ایران اعلام کردهاند، تصمیمگیری کند.
توافقی که دیگر روی کاغذ نیست
دلیل وقفه در حساسترین مقطع مذاکرات که بسیاری طرفها آن را به فینال مذاکرات تعبیر کردهاند، تردیدهایی است که امریکا در اعلام آمادگی برای رفع مؤثر تحریمها از خود نشان داده است. نکته مهم در خواسته مذاکراتی ایران آن است که واشنگتن در مسیر رفع تحریمها باید از هر اقدامی که با هدف خصمانه و مستقیم بر عادیسازی تجارت و روابط اقتصادی ایران اثرگذاری کند و در تعارض با تعهداتش مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیتآمیز تفاهم جدید باشد، دوری کند. علی باقری، رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در روزهای آغازین مذاکرات در دولت سیزدهم در روزنامه انگلیسی زبان فایننشال تایمز مقالهای در خصوص وضعیت جدید مذاکرات نوشت که تصویر دقیقی از حوزههای اختلاف طرفین نشان میداد. معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در بخشی از این یادداشت نوشته بود: «غرب باید تضمینکننده برداشته شدن تمام تحریمهای پسابرجامی باشد.» سخنی که به این معنا بود نه تنها رفع تحریمهای فرابرجامی در فهرست خطوط قرمز ایران قرار دارد که امریکا میبایست بابت اثربخشی رفع تحریمها نیز ضمانتهای قابل اتکا ارائه دهد. به این معنا که تجربهای مشابه آنچه در سال ۲۰۱۸ رخ داد و ایالات متحده به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد، تکرار نشود.
واقعیت پیچیده تحریمها
واقعیتی که مقامهای دولت سیزدهم از نظر دور نگاه نداشتهاند آن است که درهم تنیده شدن تحریمهای هستهای و غیرهستهای و قاعدهگذاری در جهت تفکیک ناپذیری تحریمهای مرتبط با ایران چنان نظام تحریمها را پیچیده کرده که به اعتقاد ایران، رفع واقعی این تحریمها تنها با امضای یک فرمان اجرایی از سوی رئیس جمهور امریکا امکانپذیر نیست. در سیاست تحریمی امریکا مؤسسات، سازمانها و نهادهای اقتصادی کشورمان که پیشتر در چهارچوب مسائل هستهای ادعایی ایالات متحده تحریم شدهاند در قالب تحریمهای فرابرجامی و به بهانههای دیگری غیر از موضوع هستهای تحت تحریم قرار گرفتهاند. نتیجه این وضعیت پیچیده آن است که حتی اگر تحریمهای برجامی رفع شوند و سایر تحریمها باقی بمانند، اشخاص حقیقی و حقوقی ایران از فهرست تحریمی امریکا خارج نمیشوند. این در حالی است که امریکا در مسیر در پیش گرفته خود میکوشد با رفع ظاهری و غیر مؤثر تحریمها به مذاکرات فیصله دهد و این دقیقاً همان واقعیتی است که مقامهای کشورمان با درک آن در تلاش هستند بر چگونگی شکستن سد تحریم تمرکز کنند.
«لغو مؤثر تحریمها» یعنی چه؟
از این منظر لغو مؤثر تحریمها در نگاه ایران شامل عناصر مختلفی از آزادی عمل در انجام تجارت آزاد با دنیا گرفته تا استفاده از منابع پولی خود در سراسر دنیا به صورت دلخواه و انتقال آزادانه آنها به مقاصد مختلف و همچنین فراهم شدن امکان فروش آزادانه نفت، دسترسی و نقل و انتقال آزادانه درآمدهای ارزی و نفتی، عادی شدن روابط اقتصادی و کارگزاری بانکی، آزاد شدن و نقل و انتقال
بی قید و شرط پولهای بلوکه شده ایران، امکان سرمایهگذاری خارجی در ایران، تجارت آزادانه با همه کشورها و برداشته شدن محدودیتهای حمل و نقل و کشتیرانی ایران میشود.
تردیدی وجود ندارد که تحقق این خواستهها تنها در صورتی به شکل عملی ممکن میشود که ایران بتواند بر مبنای یک سازوکار مبتنی بر راستی آزمایی، رفع تحریمها را به سنجش بگذارد و در نتیجه امکان احیای کامل توافق هستهای را فراهم کند. در همین چهارچوب مواضع اخیر وزارت خارجه مبنی بر اینکه تعیین تکلیف روند مذاکرات و موضوعات باقی مانده در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، اثبات کننده مفروضهای پیشگفته است. چنان که بنا به روایت سخنگوی وزارت خارجه از جمله موضوعات اختلافی باقی مانده عناوین اشخاص حقیقی و حقوقی است که باید براساس برجام از لیست تحریمی خارج شوند؛ به اضافه انتفاع اقتصادی ایران در چرخه کامل انتفاع که معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است. در چنین فضایی در حالی که امریکا میکوشد وقفه جاری در مذاکرات را تنها به موضوع تحریم یک نهاد نظامی کشورمان تقلیل دهد، مسأله اصلی انتفاع ایران مبتنی بر قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است و تا چرخه انتفاع کشورمان کامل نشود، بر سر خطوط قرمز خود باقی خواهد ماند. خطوط قرمزی که منافع مردم ایران از آن چیزی است که یک بار پیشتر درباره آن، بحث و مذاکره و امضا شده است.
سه کشور اروپایی؛ هماهنگ با امریکا
در مورد مواضع اخیر این دو مسئول امریکایی حرف و نکته زیاد است؛ مانند دروغهای آشکار و ادعاهایی که به وضوح میتوان نادرستی آن را به اثبات رساند اما نکته قابل تأمل تر این است که سکوت قابل توجه سه کشور اروپایی طرف توافق هستهای بخوبی از واقعیتی حکایت میکند که مقامهای دیپلماتیک کشورمان بر آن صحه میگذارند. دست بر قضا در روایت مذاکرات وین که محل خلافگویی مقامهای امریکایی است، مواضع مسئولان بلندپایه کشورمان کاملاً صریح است و شفاف سازی به صورت کامل انجام میشود. واقعیتی که دولتمردان امریکایی با تردستی آن را کتمان میکنند. در همین چهارچوب، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در توئیتی درباره مذاکرات وین نوشت: «اگر مکثی در روند مذاکرات وین دیده میشود، به دلیل زیادهخواهی طرف امریکایی است». او با بیان اینکه وزارت امور خارجه در جهت کسب عالی منافع ملت و رعایت خطوط قرمزها با قدرت و منطق عمل میکند، تأکید کرد: «هرگز زیر بار زیادهخواهی امریکا نخواهیم رفت. اگر کاخ سفید واقعبینانه رفتار کند، توافق دست یافتنی است». این سخن را باید در کنار روایتی گذاشت که دو روز پیش از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مطرح شد. او از سفر هفتم فروردین ماه «انریکه مورا» هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات به ایران رمزگشایی کرد و خبر داد تهران آخرین پیشنهادات خود به واشنگتن را به این مقام اروپایی ارائه کرده تا او در سفر بعدیاش به امریکا، مقامهای این کشور را در جریان خواستههای کشورمان قرار دهد. نکته مهم این روایت، اتفاق نظر همه کشورهای 1+4 با پیشنهادات ایران و ابتکار عملی بود که در مذاکرات از خود نشان داده بود. به این مفهوم که سه کشور اروپایی طرف برجام همراه با روسیه و چین موافق آخرین پیشنهاداتی هستند که از سوی ایران روی میز قرار گرفته است و این امریکاست که باید در مقابل شش کشوری که موافقت خود را با بسته پیشنهادی ایران اعلام کردهاند، تصمیمگیری کند.
توافقی که دیگر روی کاغذ نیست
دلیل وقفه در حساسترین مقطع مذاکرات که بسیاری طرفها آن را به فینال مذاکرات تعبیر کردهاند، تردیدهایی است که امریکا در اعلام آمادگی برای رفع مؤثر تحریمها از خود نشان داده است. نکته مهم در خواسته مذاکراتی ایران آن است که واشنگتن در مسیر رفع تحریمها باید از هر اقدامی که با هدف خصمانه و مستقیم بر عادیسازی تجارت و روابط اقتصادی ایران اثرگذاری کند و در تعارض با تعهداتش مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیتآمیز تفاهم جدید باشد، دوری کند. علی باقری، رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در روزهای آغازین مذاکرات در دولت سیزدهم در روزنامه انگلیسی زبان فایننشال تایمز مقالهای در خصوص وضعیت جدید مذاکرات نوشت که تصویر دقیقی از حوزههای اختلاف طرفین نشان میداد. معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران در بخشی از این یادداشت نوشته بود: «غرب باید تضمینکننده برداشته شدن تمام تحریمهای پسابرجامی باشد.» سخنی که به این معنا بود نه تنها رفع تحریمهای فرابرجامی در فهرست خطوط قرمز ایران قرار دارد که امریکا میبایست بابت اثربخشی رفع تحریمها نیز ضمانتهای قابل اتکا ارائه دهد. به این معنا که تجربهای مشابه آنچه در سال ۲۰۱۸ رخ داد و ایالات متحده به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد، تکرار نشود.
واقعیت پیچیده تحریمها
واقعیتی که مقامهای دولت سیزدهم از نظر دور نگاه نداشتهاند آن است که درهم تنیده شدن تحریمهای هستهای و غیرهستهای و قاعدهگذاری در جهت تفکیک ناپذیری تحریمهای مرتبط با ایران چنان نظام تحریمها را پیچیده کرده که به اعتقاد ایران، رفع واقعی این تحریمها تنها با امضای یک فرمان اجرایی از سوی رئیس جمهور امریکا امکانپذیر نیست. در سیاست تحریمی امریکا مؤسسات، سازمانها و نهادهای اقتصادی کشورمان که پیشتر در چهارچوب مسائل هستهای ادعایی ایالات متحده تحریم شدهاند در قالب تحریمهای فرابرجامی و به بهانههای دیگری غیر از موضوع هستهای تحت تحریم قرار گرفتهاند. نتیجه این وضعیت پیچیده آن است که حتی اگر تحریمهای برجامی رفع شوند و سایر تحریمها باقی بمانند، اشخاص حقیقی و حقوقی ایران از فهرست تحریمی امریکا خارج نمیشوند. این در حالی است که امریکا در مسیر در پیش گرفته خود میکوشد با رفع ظاهری و غیر مؤثر تحریمها به مذاکرات فیصله دهد و این دقیقاً همان واقعیتی است که مقامهای کشورمان با درک آن در تلاش هستند بر چگونگی شکستن سد تحریم تمرکز کنند.
«لغو مؤثر تحریمها» یعنی چه؟
از این منظر لغو مؤثر تحریمها در نگاه ایران شامل عناصر مختلفی از آزادی عمل در انجام تجارت آزاد با دنیا گرفته تا استفاده از منابع پولی خود در سراسر دنیا به صورت دلخواه و انتقال آزادانه آنها به مقاصد مختلف و همچنین فراهم شدن امکان فروش آزادانه نفت، دسترسی و نقل و انتقال آزادانه درآمدهای ارزی و نفتی، عادی شدن روابط اقتصادی و کارگزاری بانکی، آزاد شدن و نقل و انتقال
بی قید و شرط پولهای بلوکه شده ایران، امکان سرمایهگذاری خارجی در ایران، تجارت آزادانه با همه کشورها و برداشته شدن محدودیتهای حمل و نقل و کشتیرانی ایران میشود.
تردیدی وجود ندارد که تحقق این خواستهها تنها در صورتی به شکل عملی ممکن میشود که ایران بتواند بر مبنای یک سازوکار مبتنی بر راستی آزمایی، رفع تحریمها را به سنجش بگذارد و در نتیجه امکان احیای کامل توافق هستهای را فراهم کند. در همین چهارچوب مواضع اخیر وزارت خارجه مبنی بر اینکه تعیین تکلیف روند مذاکرات و موضوعات باقی مانده در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، اثبات کننده مفروضهای پیشگفته است. چنان که بنا به روایت سخنگوی وزارت خارجه از جمله موضوعات اختلافی باقی مانده عناوین اشخاص حقیقی و حقوقی است که باید براساس برجام از لیست تحریمی خارج شوند؛ به اضافه انتفاع اقتصادی ایران در چرخه کامل انتفاع که معطل تصمیم سیاسی واشنگتن است. در چنین فضایی در حالی که امریکا میکوشد وقفه جاری در مذاکرات را تنها به موضوع تحریم یک نهاد نظامی کشورمان تقلیل دهد، مسأله اصلی انتفاع ایران مبتنی بر قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است و تا چرخه انتفاع کشورمان کامل نشود، بر سر خطوط قرمز خود باقی خواهد ماند. خطوط قرمزی که منافع مردم ایران از آن چیزی است که یک بار پیشتر درباره آن، بحث و مذاکره و امضا شده است.
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت:
ارز ترجیحی حذف نشده و در حال تخصیص است
گروه سیاسی/ سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه 1401 و راهکارهای دولت برای جلوگیری از بروز مشکل برای مردم، ضمن بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ این مسأله تکلیف نشد و مدیریت آن به دولت واگذار شد، اظهارکرد: ارز ترجیحی حذف نشده و در حال تخصیص است و تولیدکنندهها و مراکز دریافت ارز مشکلی نخواهند داشت. به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود، با بیان اینکه پس از اتمام منابع لایحه ۱۴۰۰ دولت از مجلس خواست یا منابع را افزایش دهد، یا تعیین تکلیف کند، اضافه کرد: اما در بودجه ۱۴۰۱ هم این مسأله در لایحه تعیین تکلیف نشد و مدیریت نحوه توزیع ارز در اختیار دولت قرار گرفت.
وی با بیان اینکه دولت نسبت به مدیریت شیوه توزیع و نظام توزیع منابع یارانهای محل بحث دارد، گفت: دولت برنامهریزی لازم را برای توزیع آن طراحی میکند و پس از طراحی مسیر، شیوه توزیع عادلانه منابع را به اطلاع عموم خواهد رساند و پس از آن به مرحله اجرا خواهد رسید.
افزایش منابع یارانه دارو به 3 میلیارد دلار
بهادری جهرمی در واکنش به نگرانیهای ایجاد شده در زمینه ناهماهنگی قرائت مجلس و دولت از لایحه بودجه نیز با اشاره به اینکه سند بودجه هشتم فروردین به دولت ابلاغ شد و نگارش آییننامه آن بلافاصله در دستور کار کمیسیونهای تخصصی دولت و وزارتخانههای متبوع قرار گرفت تا این اختلاف برداشت را شاهد نباشیم، اظهارکرد: درباره ارز دارو منابع یارانهای نهتنها کم نشد، بلکه از ۲ به ۳ میلیارد دلار در بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافت و برای بیماران خاص هم منابع خاصی در نظر گرفته شده است. سخنگوی دولت با بیان اینکه مسأله مهم برای دولت، شیوه توزیع منابع یارانهای است تا این منابع بیشتر در اختیار گروه هدف قرار بگیرد و سوءاستفاده نشود، متذکر شد: یک روش آن است که این منابع بهجای واردکننده در اختیار سازمانهای بیمهگر قرار گیرد و بر همین اساس شاهد تغییر شیوه توزیع یارانه خواهیم بود، اما هر اقدامی در این زمینه، قبل از انجام به اطلاع مردم خواهد رسید.
رونمایی از سند جامع توسعه هستهای
بهادری جهرمی با اشاره به نزدیک بودن بیستم فروردین، روز ملی انرژی هستهای، گفت: در مراسم امسال که با میزبانی سازمان انرژی اتمی و با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد، از سند جامع راهبردی توسعه هستهای کشور رونمایی میشود.
ساخت 800 هزار واحد مسکن
رئیس شورای اطلاعرسانی دولت، درباره وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال نیز با اشاره به اینکه ۸۰۰ هزار واحد اعلام شده در حال ساخت است، گفت: برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیز زمین تعیین شده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیز جانمایی شدهاند. بهادری جهرمی با بیان اینکه ۱۲ هزار واحد از پروژههای مسکن مهر با پیشرفت ۱۵ درصد از سال ۹۴ تاکنون رها شده باقی ماندهاند، ادامه داد: طرح نهضت ملی مسکن که با جدیت بیشتر آغاز شد، با استقبال گستردهای همراه بود و حتی برخی به خاطر نهضت ملی مسکن از طرحهای دیگر مسکن انصراف دادهاند.
اجرای 32 تصفیه خانه
سخنگوی دولت درباره مدیریت مسأله آب در کشور نیز با اشاره به اینکه بخشی از لایحهای که دولت تقدیم مجلس کرده، ناشی از بحران آبی بود که باید با تدبیر برای آن چارهاندیشی کرد، افزود: دولت و بهطور خاص وزارت نیرو در حوزههای مختلف، از اصلاح الگوی مصرف خانگی و صنعتی گرفته تا سایر ابعاد مدیریت آبی برنامه جدی دارد که اجرای ۳۲ تصفیهخانه آب و آبگیری چندین سد از جمله برنامههای وزارت نیرو در مدیریت بحران آبی است.
توسعه عمرانی فرع صیانت از محیط زیست است
بهادری جهرمی در واکنش به طرح دغدغهها و نگرانیهای محیط زیستی نسبت به ساخت مجتمع پتروشیمی در میانکاله، گفت: در دولت مردمی شروع هرگونه توسعهیافتگی و فعالیتهای عمرانی، صنعتی و معدنی منوط و مشروط به اخذ مجوزهای قانونی لازم از جمله مجوزهای زیستمحیطی است و توسعه عمرانی فرع بر صیانت از محیط زیست است. وی ضمن قدردانی از حساسیت افکار عمومی در این زمینه، افزود: مصوبه احداث پتروشیمی میانکاله مربوط به هیأت وزیران در دولت قبل یعنی اسفند ماه سال ۹۹ بوده و اجرای این پروژه منوط به دریافت مجوز محیط زیستی خواهد بود.
دو اقدام محوری دولت در حمایت از تولید دانش بنیان
بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت برای تحقق شعار سال نیز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در آغاز سال نو مانند همیشه با تعیین شعار سال امید و روحیه دیگری به دولتمردان و مردم ایجاد کردند، اظهار کرد: نگاه رهبر معظم انقلاب به دولت امیدآفرین بود و بیانات ایشان مثل همیشه راهگشای حل مسائل کشور خواهد بود. وی با بیان اینکه دولت بلافاصله بعد از سخنان مقام معظم رهبری اقداماتی را در دستور کار قرار داد، تهیه و تصویب آییننامه حمایت از تولید دانشبنیان و اشتغالآفرین در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و تهیه بسته جامع توسعه و اشتغال به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای صمت و کار را دو اقدام محوری در حمایت از تولید دانشبنیان برشمرد. سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه در حوزه شرکتهای دانشبنیان با محوریت معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور کمیتهای با حضور ۸ دستگاه اجرایی و به ریاست معاون اول تشکیل شد، بومیسازی و بازاریابی برای شرکتهای دانشبنیان، افزایش اشتغالآفرینی و توسعه زیستبوم نوآوری را از اهداف این کمیته عنوان کرد و گفت: دولت رسالت خود را حمایت و هدایت در این حوزه میداند و اگر شرکتهای دانشبنیان را به سمت دولتی بودن ببریم خلاف اهداف در نظر گرفته شده است.
برش
سخنگوی دولت خبر داد
کاهش رشد نقدینگی و تورم نقطه به نقطه
سخنگوی دولت از کاهش نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم نقطه به نقطه خبر داد و آن را نشانی از شروع بهبود شاخصهای کلان اقتصادی دانست. به گزارش «ایران»، علی بهادری جهرمی در شبکههای اجتماعی نوشت: «برای ۴ ماه متوالی نرخ رشد نقدینگی کاهش یافته و ۹۶ هزار میلیارد تومان از اوراق فروخته شده در دولت قبل تسویه شده است. تورم نقطهای از ۴۳.۷ در شهریور به ۳۴.۷ درصد در اسفند۱۴۰۰ رسید. اینها همگی نشان از شروع بهبود شاخصهای کلان اقتصادی دارد.»
وی با بیان اینکه دولت نسبت به مدیریت شیوه توزیع و نظام توزیع منابع یارانهای محل بحث دارد، گفت: دولت برنامهریزی لازم را برای توزیع آن طراحی میکند و پس از طراحی مسیر، شیوه توزیع عادلانه منابع را به اطلاع عموم خواهد رساند و پس از آن به مرحله اجرا خواهد رسید.
افزایش منابع یارانه دارو به 3 میلیارد دلار
بهادری جهرمی در واکنش به نگرانیهای ایجاد شده در زمینه ناهماهنگی قرائت مجلس و دولت از لایحه بودجه نیز با اشاره به اینکه سند بودجه هشتم فروردین به دولت ابلاغ شد و نگارش آییننامه آن بلافاصله در دستور کار کمیسیونهای تخصصی دولت و وزارتخانههای متبوع قرار گرفت تا این اختلاف برداشت را شاهد نباشیم، اظهارکرد: درباره ارز دارو منابع یارانهای نهتنها کم نشد، بلکه از ۲ به ۳ میلیارد دلار در بودجه ۱۴۰۱ افزایش یافت و برای بیماران خاص هم منابع خاصی در نظر گرفته شده است. سخنگوی دولت با بیان اینکه مسأله مهم برای دولت، شیوه توزیع منابع یارانهای است تا این منابع بیشتر در اختیار گروه هدف قرار بگیرد و سوءاستفاده نشود، متذکر شد: یک روش آن است که این منابع بهجای واردکننده در اختیار سازمانهای بیمهگر قرار گیرد و بر همین اساس شاهد تغییر شیوه توزیع یارانه خواهیم بود، اما هر اقدامی در این زمینه، قبل از انجام به اطلاع مردم خواهد رسید.
رونمایی از سند جامع توسعه هستهای
بهادری جهرمی با اشاره به نزدیک بودن بیستم فروردین، روز ملی انرژی هستهای، گفت: در مراسم امسال که با میزبانی سازمان انرژی اتمی و با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد، از سند جامع راهبردی توسعه هستهای کشور رونمایی میشود.
ساخت 800 هزار واحد مسکن
رئیس شورای اطلاعرسانی دولت، درباره وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال نیز با اشاره به اینکه ۸۰۰ هزار واحد اعلام شده در حال ساخت است، گفت: برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نیز زمین تعیین شده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی نیز جانمایی شدهاند. بهادری جهرمی با بیان اینکه ۱۲ هزار واحد از پروژههای مسکن مهر با پیشرفت ۱۵ درصد از سال ۹۴ تاکنون رها شده باقی ماندهاند، ادامه داد: طرح نهضت ملی مسکن که با جدیت بیشتر آغاز شد، با استقبال گستردهای همراه بود و حتی برخی به خاطر نهضت ملی مسکن از طرحهای دیگر مسکن انصراف دادهاند.
اجرای 32 تصفیه خانه
سخنگوی دولت درباره مدیریت مسأله آب در کشور نیز با اشاره به اینکه بخشی از لایحهای که دولت تقدیم مجلس کرده، ناشی از بحران آبی بود که باید با تدبیر برای آن چارهاندیشی کرد، افزود: دولت و بهطور خاص وزارت نیرو در حوزههای مختلف، از اصلاح الگوی مصرف خانگی و صنعتی گرفته تا سایر ابعاد مدیریت آبی برنامه جدی دارد که اجرای ۳۲ تصفیهخانه آب و آبگیری چندین سد از جمله برنامههای وزارت نیرو در مدیریت بحران آبی است.
توسعه عمرانی فرع صیانت از محیط زیست است
بهادری جهرمی در واکنش به طرح دغدغهها و نگرانیهای محیط زیستی نسبت به ساخت مجتمع پتروشیمی در میانکاله، گفت: در دولت مردمی شروع هرگونه توسعهیافتگی و فعالیتهای عمرانی، صنعتی و معدنی منوط و مشروط به اخذ مجوزهای قانونی لازم از جمله مجوزهای زیستمحیطی است و توسعه عمرانی فرع بر صیانت از محیط زیست است. وی ضمن قدردانی از حساسیت افکار عمومی در این زمینه، افزود: مصوبه احداث پتروشیمی میانکاله مربوط به هیأت وزیران در دولت قبل یعنی اسفند ماه سال ۹۹ بوده و اجرای این پروژه منوط به دریافت مجوز محیط زیستی خواهد بود.
دو اقدام محوری دولت در حمایت از تولید دانش بنیان
بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت برای تحقق شعار سال نیز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در آغاز سال نو مانند همیشه با تعیین شعار سال امید و روحیه دیگری به دولتمردان و مردم ایجاد کردند، اظهار کرد: نگاه رهبر معظم انقلاب به دولت امیدآفرین بود و بیانات ایشان مثل همیشه راهگشای حل مسائل کشور خواهد بود. وی با بیان اینکه دولت بلافاصله بعد از سخنان مقام معظم رهبری اقداماتی را در دستور کار قرار داد، تهیه و تصویب آییننامه حمایت از تولید دانشبنیان و اشتغالآفرین در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و تهیه بسته جامع توسعه و اشتغال به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای صمت و کار را دو اقدام محوری در حمایت از تولید دانشبنیان برشمرد. سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه در حوزه شرکتهای دانشبنیان با محوریت معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور کمیتهای با حضور ۸ دستگاه اجرایی و به ریاست معاون اول تشکیل شد، بومیسازی و بازاریابی برای شرکتهای دانشبنیان، افزایش اشتغالآفرینی و توسعه زیستبوم نوآوری را از اهداف این کمیته عنوان کرد و گفت: دولت رسالت خود را حمایت و هدایت در این حوزه میداند و اگر شرکتهای دانشبنیان را به سمت دولتی بودن ببریم خلاف اهداف در نظر گرفته شده است.
برش
سخنگوی دولت خبر داد
کاهش رشد نقدینگی و تورم نقطه به نقطه
سخنگوی دولت از کاهش نرخ رشد نقدینگی و نرخ تورم نقطه به نقطه خبر داد و آن را نشانی از شروع بهبود شاخصهای کلان اقتصادی دانست. به گزارش «ایران»، علی بهادری جهرمی در شبکههای اجتماعی نوشت: «برای ۴ ماه متوالی نرخ رشد نقدینگی کاهش یافته و ۹۶ هزار میلیارد تومان از اوراق فروخته شده در دولت قبل تسویه شده است. تورم نقطهای از ۴۳.۷ در شهریور به ۳۴.۷ درصد در اسفند۱۴۰۰ رسید. اینها همگی نشان از شروع بهبود شاخصهای کلان اقتصادی دارد.»
صنعت هستهای در مسیر توسعه تولید و اشتغال دانشبنیان
ادامه از صفحه اول
پرتودهی محصولات کشاورزی و مواد غذایی موجب افزایش ماندگاری (انبار مانی) با حذف آفات (حشرات و میکرو ارگانیزمها)، تأخیر در رسیدن میوهها و جلوگیری از جوانهزنی میشود.
استفاده از تکنیک نر عقیمی در کنترل آفات میوهها، تولید رادیوواکسنها، تولید بذرهای هیبریدی، تولید گلهای زینتی اصلاح شده، قابلهضمسازی خوراک دام، تکجنسیزایی، تولید گیاهان مقاوم در مقابل تنشهای محیطی، تولید قارچهای آفتکش و تولید سوپر جاذبهای پلیمری بخشی از ظرفیتهای خوب کاربرد پرتوها در کشاورزی است که میتوان با ایجاد زیرساختهای فاز صنعتی شدن موجب ایجاد اشتغال و رقابت پذیرشدن محصولات شوند.
در سیاستگذاری جدید سازمان در این بخش، احداث و توسعه دانش محور سامانههای پرتودهی برای فرآوری مواد غذایی و محصولات کشاورزی در پهنه سرزمین جمهوری اسلامی ایران از اولویتهای مهم کلیدی است که در این رابطه سند احداث این سامانهها با انجام آمایش سرزمینی تولید محصولات کشاورزی و احصای مناطق لجستیک از سند موجود در وزارت راه و شهرسازی و برخی اسناد دیگر تهیه و 12 منطقه اولویتدار تعیین شد. جهت اجرای مفاد این سند، این امکان در سازمان انرژی اتمی فراهم شده تا با مشارکت شرکتهای دانشبنیان و سرمایهگذاری بخش خصوصی در فاز اول مراکز مناطق 12 گانه و در فازهای بعدی مراکز دیگر میزبان سامانههای پرتودهی گاما یا الکترون باشند. امروزه پرچمدار پرتودهی محصولات کشاورزی و مواد غذایی در دنیا، کشورهای امریکا، روسیه، چین و هند هستند و طبق اسناد منتشر شده، رشد سالانه بیش از 5 درصدی برای آن تخمین زده میشود. لذا کشور ایران با داشتن بیش از 120 میلیون تن میانگین تولید سالانه محصولات کشاورزی و تولید محصولات مهمی همچون پسته، خرما، زعفران و... ظرفیت ارزشمندی برای توسعه این فناوری و اشتغالآفرینی در این بخش دارد و اگر ارزش محصولات تلف شده سالانه را حدود 10 میلیارد دلار در نظر بگیریم، در صورت سرمایهگذاری برای احداث سامانههای پرتودهی در 12 منطقه اولویتدار، به مبلغی حدود 100 میلیون دلار نیاز است که کمتر از یک درصد ارزش محصولات است که تلف شده است.
کاربرد پرتوها در صنعت نفت، پتروشیمی و پلیمـر نیز صفحه وسیعی از فرصتها برای سرمایهگذاری و اشتغال آفرینی است که میتوان به ساخت انواع سنجههای پرتویی، شتابگرهای صنعتی و تولید قطعات آنها، تولید محصولات پلیمری فرآوری شده، تبدیل نفت سنگین به سبک، تولید بیوفیول (سوخت زیستی)، تولید کاغذهای مقاوم و... اشاره کرد. با توجه به جغرافیای وسیع کشور جمهوری اسلامی ایران و هم مرزی با کشورهای نفتخیز شمال و جنوب، تأمین تجهیزات پرتویی با کاربرد در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پلیمر فرصت استثنایی سرمایهگذاری و ورود شرکتهای دانشبنیان است که میتوانند علاوه بر تأمین نیازهای داخل و اشتغالآفرینی پاسخگوی نیاز همسایگان باشد، پرتودهی 25 میلیون حلقه لاستیک ماشین، قطعات پلیمری اتومبیل (اعم از لولههای درون موتور، بدنه داخلی و...) توسط شرکتهای قطعهساز و شرکتهای خودروساز داخلی نه تنها به ارتقای کیفیت محصولات داخلی کمک میکند بلکه سالانه میتواند میلیونها دلار صرفهجویی ارزی کند. طبق آمارهای بینالمللی رشد سالانه این صنعت حدود 7 درصد است.
موضوع سلامت و بهداشت جامعه نیز همواره ارتباط تنگاتنگی با فناوری هستهای داشته است، اما امروز سهم کالاهای دانشبنیان بخش سلامت و بهداشت از صادرات قابل قبول نیست و در اقتصاد کشور نمود کافی ندارد. تولید هیدروژنهای پوششدهنده زخم، پودرهای بند آورنده خون، پلیمرهای رهایش دارو، استریل تجهیزات پزشکی، تولید رادیوداروهای تشخیصی، تسکینی و درمانی ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصاد دانش محور سلامت است؛ تا جایی که در حال حاضر بیش از نیمی از تجهیزات پزشکی در دنیا بویژه ایمپلنتها و ظروف آزمایشگاهی و... با پرتوهای یونساز استریل میشوند و رشد سالانه 9 درصدی برای آن گزارش شده است. آلودگی محیط زیست بویژه آلودگی هوا و آب در عصر حاضر یک بحران ملموس و جدی است. تاکنون روشهای متعددی برای حل مشکلات زیست محیطی ارائه شده است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در دهههای اخیر انتشار گازهای Sox , Co2 و Nox از فعالیت صنایع سنگین بویژه از نیروگاههای با سوخت فسیلی موجب نگرانیهای فزاینده شده است. وجود این آلایندهها موجب بارشهای اسیدی در نقاط مختلف دنیا شده است.
همچنین وجود مواد شیمیایی و میکروبی در آبها و پسابها نگرانیهای زیادی ایجاد کرده که ضروری است تدابیری جدید در این بخش با وجود ظرفیتهای هستهای داخلی اندیشیده شود. استفاده از شتابدهندههای الکترونی انرژی پایین یکی از راههای کاهش آلودگیهای آب و هواست که نمونههای صنعتی این کار در کشورهایی مانند لهستان، چین، کره، روسیه و هند دیده میشود. در چین در کارخانه نساجی گوانگهوا تأسیسات پرتودهی پساب با نصب 7 دستگاه شتابندهنده الکترون در حال کار است که با پرتودهی آب و حذف مواد شیمیایی رنگی، آب پرتودیده برای مصرف دوباره استفاده میشود، یا در کشور لهستان روی یک نیروگاه 3 شتابگر الکترونی بر حذف آلایندههای خروجی نصب شده است.
پرتودهی محصولات کشاورزی و مواد غذایی موجب افزایش ماندگاری (انبار مانی) با حذف آفات (حشرات و میکرو ارگانیزمها)، تأخیر در رسیدن میوهها و جلوگیری از جوانهزنی میشود.
استفاده از تکنیک نر عقیمی در کنترل آفات میوهها، تولید رادیوواکسنها، تولید بذرهای هیبریدی، تولید گلهای زینتی اصلاح شده، قابلهضمسازی خوراک دام، تکجنسیزایی، تولید گیاهان مقاوم در مقابل تنشهای محیطی، تولید قارچهای آفتکش و تولید سوپر جاذبهای پلیمری بخشی از ظرفیتهای خوب کاربرد پرتوها در کشاورزی است که میتوان با ایجاد زیرساختهای فاز صنعتی شدن موجب ایجاد اشتغال و رقابت پذیرشدن محصولات شوند.
در سیاستگذاری جدید سازمان در این بخش، احداث و توسعه دانش محور سامانههای پرتودهی برای فرآوری مواد غذایی و محصولات کشاورزی در پهنه سرزمین جمهوری اسلامی ایران از اولویتهای مهم کلیدی است که در این رابطه سند احداث این سامانهها با انجام آمایش سرزمینی تولید محصولات کشاورزی و احصای مناطق لجستیک از سند موجود در وزارت راه و شهرسازی و برخی اسناد دیگر تهیه و 12 منطقه اولویتدار تعیین شد. جهت اجرای مفاد این سند، این امکان در سازمان انرژی اتمی فراهم شده تا با مشارکت شرکتهای دانشبنیان و سرمایهگذاری بخش خصوصی در فاز اول مراکز مناطق 12 گانه و در فازهای بعدی مراکز دیگر میزبان سامانههای پرتودهی گاما یا الکترون باشند. امروزه پرچمدار پرتودهی محصولات کشاورزی و مواد غذایی در دنیا، کشورهای امریکا، روسیه، چین و هند هستند و طبق اسناد منتشر شده، رشد سالانه بیش از 5 درصدی برای آن تخمین زده میشود. لذا کشور ایران با داشتن بیش از 120 میلیون تن میانگین تولید سالانه محصولات کشاورزی و تولید محصولات مهمی همچون پسته، خرما، زعفران و... ظرفیت ارزشمندی برای توسعه این فناوری و اشتغالآفرینی در این بخش دارد و اگر ارزش محصولات تلف شده سالانه را حدود 10 میلیارد دلار در نظر بگیریم، در صورت سرمایهگذاری برای احداث سامانههای پرتودهی در 12 منطقه اولویتدار، به مبلغی حدود 100 میلیون دلار نیاز است که کمتر از یک درصد ارزش محصولات است که تلف شده است.
کاربرد پرتوها در صنعت نفت، پتروشیمی و پلیمـر نیز صفحه وسیعی از فرصتها برای سرمایهگذاری و اشتغال آفرینی است که میتوان به ساخت انواع سنجههای پرتویی، شتابگرهای صنعتی و تولید قطعات آنها، تولید محصولات پلیمری فرآوری شده، تبدیل نفت سنگین به سبک، تولید بیوفیول (سوخت زیستی)، تولید کاغذهای مقاوم و... اشاره کرد. با توجه به جغرافیای وسیع کشور جمهوری اسلامی ایران و هم مرزی با کشورهای نفتخیز شمال و جنوب، تأمین تجهیزات پرتویی با کاربرد در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پلیمر فرصت استثنایی سرمایهگذاری و ورود شرکتهای دانشبنیان است که میتوانند علاوه بر تأمین نیازهای داخل و اشتغالآفرینی پاسخگوی نیاز همسایگان باشد، پرتودهی 25 میلیون حلقه لاستیک ماشین، قطعات پلیمری اتومبیل (اعم از لولههای درون موتور، بدنه داخلی و...) توسط شرکتهای قطعهساز و شرکتهای خودروساز داخلی نه تنها به ارتقای کیفیت محصولات داخلی کمک میکند بلکه سالانه میتواند میلیونها دلار صرفهجویی ارزی کند. طبق آمارهای بینالمللی رشد سالانه این صنعت حدود 7 درصد است.
موضوع سلامت و بهداشت جامعه نیز همواره ارتباط تنگاتنگی با فناوری هستهای داشته است، اما امروز سهم کالاهای دانشبنیان بخش سلامت و بهداشت از صادرات قابل قبول نیست و در اقتصاد کشور نمود کافی ندارد. تولید هیدروژنهای پوششدهنده زخم، پودرهای بند آورنده خون، پلیمرهای رهایش دارو، استریل تجهیزات پزشکی، تولید رادیوداروهای تشخیصی، تسکینی و درمانی ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصاد دانش محور سلامت است؛ تا جایی که در حال حاضر بیش از نیمی از تجهیزات پزشکی در دنیا بویژه ایمپلنتها و ظروف آزمایشگاهی و... با پرتوهای یونساز استریل میشوند و رشد سالانه 9 درصدی برای آن گزارش شده است. آلودگی محیط زیست بویژه آلودگی هوا و آب در عصر حاضر یک بحران ملموس و جدی است. تاکنون روشهای متعددی برای حل مشکلات زیست محیطی ارائه شده است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در دهههای اخیر انتشار گازهای Sox , Co2 و Nox از فعالیت صنایع سنگین بویژه از نیروگاههای با سوخت فسیلی موجب نگرانیهای فزاینده شده است. وجود این آلایندهها موجب بارشهای اسیدی در نقاط مختلف دنیا شده است.
همچنین وجود مواد شیمیایی و میکروبی در آبها و پسابها نگرانیهای زیادی ایجاد کرده که ضروری است تدابیری جدید در این بخش با وجود ظرفیتهای هستهای داخلی اندیشیده شود. استفاده از شتابدهندههای الکترونی انرژی پایین یکی از راههای کاهش آلودگیهای آب و هواست که نمونههای صنعتی این کار در کشورهایی مانند لهستان، چین، کره، روسیه و هند دیده میشود. در چین در کارخانه نساجی گوانگهوا تأسیسات پرتودهی پساب با نصب 7 دستگاه شتابندهنده الکترون در حال کار است که با پرتودهی آب و حذف مواد شیمیایی رنگی، آب پرتودیده برای مصرف دوباره استفاده میشود، یا در کشور لهستان روی یک نیروگاه 3 شتابگر الکترونی بر حذف آلایندههای خروجی نصب شده است.
وزیر ارتباطات:
خبرهای خوشی در حوزه پرتاب ماهوارههای ایرانی خواهید شنید
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برنامههای مربوط به پرتاب ماهوارههای ایرانی در وزارت ارتباطات گفت: یکی از آخرین مصوباتی که در شورای عالی فضایی داشتیم این بود که در سال ۱۴۰۱ ما فناوری پرتاب ماهواره در لایه لئو را به تثبیت برسانیم. به گزارش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی تأکید کرد: بیشتر این ماهوارههای ایرانی برای لایه لئو هستند و در صورت تثبیت فناوری پرتاب ماهواره در لایه لئو این امکان فراهم میشود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤالی درباره توانایی کشور در زمینه تولید پرتابگر افزود: اگر فناوری پرتاب ماهواره در لایه لئو تثبیت شود میتوانیم تمام این ماهوارهها را در مدار قرار بدهیم. به گفته وی، مشکل و گلوگاه اصلی پرتاب ماهواره در کشور ما پرتابگر است که فناوری آن باید تثبیت شود. زارع پور با بیان اینکه همکاران در بخشهای مرتبط با پرتابگر شبانه روزی تلاش میکنند تا به این هدف دست پیدا کنند و پرتاب ماهواره را با استفاده از پرتابگر داخلی داشته باشیم، عنوان کرد: خبرهای خوشی در حوزه پرتاب ماهوارههای ایرانی خواهید شنید و در تلاش هستیم که سال جاری این اتفاق بیفتد. وی در خصوص تعداد پرتاب ماهواره در سال جدید گفت: به صورت دقیق نمیتوان تعداد پرتاب ماهوارهها را مشخص کرد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برنامه ریزی ما این است که پرتاب ماهواره امسال محقق شود و به فضل الهی این اتفاق خواهد افتاد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
لازمه اقتصاد دانش بنیان مدیریت دانش بنیان است
-
وارونه نمایی واشنگتن
-
ارز ترجیحی حذف نشده و در حال تخصیص است
-
صنعت هستهای در مسیر توسعه تولید و اشتغال دانشبنیان
-
خبرهای خوشی در حوزه پرتاب ماهوارههای ایرانی خواهید شنید
اخبارایران آنلاین