ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام على علیه السلام : در شگفتم از شخص متکبّر، که دیروز نطفهاى بوده و فردا لاشهاى است.
نهج البلاغه(صبحی صالح)،ص491، حکمت 126
اصغر فرهادی: داستانها زاییده تلاقی عشق و خشونت هستند
فیلمهای دارای مانیفست و ایدئولوژی ماندگار نخواهند بود، چرا که در واقع برخاسته از ایدههای کارگردان است و نه از قلب او. همه داستانها زاییده تلاقی عشق و خشونت هستند. امروز عشق در همه جای دنیا وجود دارد و این خشونت است که به آن آسیب میزند اما در دوران مدرنی که ما زندگی می کنیم، شیوه روایت عشق زبانهای متفاوتی دارد و به همین دلیل تغییرات در جهان سبب ایجاد تغییر در زبان و فرم این دو احساس (عشق و خشونت) میشود.
از صحبتهای این کارگردان
در جشنواره فیلمنامهنویسی ترکیه
رسانههایی که از چرخه اطلاعرسانی عقب ماندند
زرین زردار
استاد ارتباطات و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
هنگام بروز بحرانها و در فضای بحرانی که اکنون شیوع کرونا را هم میتوان یکی از این بحرانها دانست، معمولاً علاقه مندیم که از رسانههای رسمی اطلاعات را کسب کنیم و این رسانهها محل مراجعه افراد جامعه باشند تا بحران کنترل شود. چیزی که در این چند ماه تجربه کردیم این بود که رسانههای رسمی و بهطور مشخص رادیو و تلویزیون که در مقایسه با بقیه رسانهها مخاطب عام بیشتری دارند، بهجای اینکه به دغدغهها و نگرانیهای افکار عمومی توجه کنند به سیاست گذاریها توجه کردهاند. تلویزیون در دوره اول اعلام میکرد که خبری نیست بعد که خبرهای رسمی منتشر شد اعلام میکرد خبری هست و به مردم توصیه میکرد در خانه بمانید و بعد در زمان بازگشایی به سکوت خبری بازگشتیم. اما در کنار اینها فضای رسانههای اجتماعی متفاوت است و مدام اطلاعات تولید و رد و بدل میشود. با توجه به این رویکرد میشود حدس زد که منبع اصلی به دست آوردن اطلاعات در این دوران رسانههای اجتماعی بودهاند نه رسانههای جمعی رسمی.
رسانههای جمعی رسمی محل مراجعه اولیه مردم قرار میگیرند اما چون در بسیاری از مواقع متناسب با نیازها و اولویتهای جامعه حرکت نمیکنند از چرخه اطلاعرسانی کنار گذاشته میشوند. در میان پستهای پربازدید اینستاگرامی پستی از تلویزیون یا وزارت بهداشت و مراجع رسمی نمیبینیم. پستهای پربازدید متعلق به سلبریتیها و مسائل سرگرمکننده است و این نشان میدهد که احتمالاً رسانههای رسمی از چرخه اطلاعات موثق درباره کرونا عقب مانده و موفق نبودهاند.
در ایام قرنطینه فرصت بیشتری برای تماشای تلویزیون داشتم و بهنظر میرسد کارهایی برای ایجاد مسئولیت اجتماعی و تشویق مردم به استفاده از ماسک یا حفظ فاصله فیزیکی انجام شده که به شکل بارزتر در شبکههای محدودتر مانند شبکه سلامت این تلاشها را میبینیم اما دقت کمی که دراین باره داشتهاند باعث شده که در رساندن اطلاعات مغلطه شود. ما اکنون مجریهایی را در تلویزیون میبینیم که با شروع برنامه ماسک را پایین میدهند و شروع میکنند به صحبت کردن و در واقع یک رفتار غلط را آموزش میدهند. مورد دیگری که میتوانم به آن اشاره کنم این است که ما مدتها درباره فاصله اجتماعی حرف زدیم در حالی که سازمان بهداشت جهانی از روز اول درباره این مسأله صحبت و اعلام کرد که فاصله فیزیکی و فاصله اجتماعی دو مفهوم متفاوت است و اتفاقاً برای اینکه در این شرایط سلامت روانی جامعه حفظ شود باید فاصله اجتماعی را کم کنیم تا دوام بیاوریم. آن چیزی که باید رعایت کنیم فاصله فیزیکی است ولی هنوز در رسانهای مانند تلویزیون این تمایز را قائل نشدهایم.
در رسانههایی مانند رادیو و تلویزیون ما با فضایی مواجهیم که فوریت در آن بخوبی درک نمیشود. در جامعه با هر بحرانی که مواجه باشیم تحریریه باید منتظر تأیید نهایی باشد و بهعنوان اتاق عملیاتی نمیتواند عمل کند و به همین دلیل همیشه با تأخیر مواجه است. اما در این فضا که ما هر روز با اخبار و اطلاعات جدید مواجهیم نمیتوانیم با گامهای آهسته حرکت کنیم. لازم است گامهای سریعتر و همه جانبهتر برداشته شود. باید در رسانهای مانند تلویزیون منابع مختلف موثق را بررسی کنیم و تصمیم بگیریم و حرفی بزنیم که برآیند همه آن منابع باشد. چنین رسانههایی باید مدام آنچه که در فضای عمومی کشور و در رسانههای اجتماعی اتفاق میافتد رصد کنند و مدام در حال پاسخ دادن به شایعات و آماده کردن جواب به سؤالاتی که هر روز تولید میشوند باشند. این کمک میکند که رسانههای جمعی به جایگاه خودشان بهعنوان منابع موثق اخبار بازگردند. چیزی که اکنون به آن برای مدیریت بحران بسیار نیاز داریم.
به مناسبت شهادت امام محمد تقی، جوادالائمه(ع)
علم، معیار تصمیمات اصولی در مکتب اسلام
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
به نقلی آخرین روز ذیقعده مصادف با شهادت نهمین خورشید هدایت امام محمد تقی، جوادالائمه(ع) است. آن حضرت(ع) درمدت زندگی کوتاه، اما پربرکت والهام بخش خود، عرصه کمال و فضیلت را درنوردیده و توانست خطی روشن ازرسالت محمدی(ص) ترسیم و استمرار آن را درمیان نسلهای بعد تسهیل نماید. امام جواد(ع) درنوجوانی عهده دار رهبری وامامت مسلمانان شد ودست تهیطالبان علم ودانش را پراز در وگوهر نموده ونامش به داننده علوم بلند وبا والاییها نیز همراه گشت، آنگونه که کسی از هم عصران در علو منزلت براو پیشی نگرفت. عصر امام جواد(ع) بهدلیل رواج علم واندیشه، عصری سرآمد به شمار میرود تا آنجا که گفته شده هیچ دانشی ازیافتههای این دوران بینیاز نیست. دراین برهه ازتاریخ اسلام علم به نحو چشمگیری گسترش یافته ومجالس علمی متعدد اینجا وآنجا برپا بود. درچنین روزگاری دوستداران علم ودانش ازشهرهای دور و نزدیک خود را به مدینه میرساندند تا از دانش امام جواد(ع) اندوختهای برگرفته وهمچون شهد شیرین گل به کندو برند. آن حضرت(ع)با وجود صغر سن دایره المعارفی از علوم مختلف بود که جویندگان علم ومعرفت را با دانش زلال خود سیراب مینمود. امام جواد(ع) تلاش مبسوطی به کار گرفت تا پیکره علمی پیروان را هم اندازه رشد دهد و برای این کار بر ابزار و شیوههای علمی تأکید داشته و توجه میداشت. براین مبنا قواعد اصولی بهعنوان بخشی از شیوه رایج برای فهم مسائل در نظر گرفته شده اما در استنباط احکام از آیات کافی نیست.از اینرو میفرمود: «اگر بگویند ریشه داران (راسخان) در علم چه کسانی هستند؟ بگو؛ کسانی که درعلم خود دچار اختلاف(تناقض) نمیشوند.»در رجال کشی نقلی آمده است که حاصل آن این است که از منظر امام جواد(ع) فتوای بدون علم واحاطه علمی جایزنیست. آن حضرت(ع) در واکنش به رفتار عمویش عبدالله بن موسی که بدون علم پاسخ سؤالات را میداد فرمود: «...ای عمو سخت هنگامهای است فردای (قیامت) که در پیشگاه خدا بایستی و حضرتش به تو گوید؛ درحالی که عالم بود چرا تو بدون علم در میان بندگان فتوا دادی؟» امام جواد(ع) برآن بود تا پیروان را با ضرورت اتکای برحکمت در مرحله عمل و لحاظ نقش زمان در روشن شدن مسائل آشنا کند. در رهنمودی دیگری یادآور میشود که در سختیها باید اقدامی کارآمد و مطلوب کرد تا دوره مصیبت و بلا با تمام گرفتاریهایش کاهش یافته و درصورت امکان آن را از بین برد. امام جواد(ع) پیوسته روح امید وصبوری در جان مؤمنان میدمید تا آنان را در برابر شدائد مقاوم نماید. آن حضرت بیخبر از مسائل و مشکلات جامعه وعصر خود نبود بلکه با نیازها و گرفتاریهای مردم آشنایی داشت. این موضوع از سویی زمینه هدایت مردم را فراهم نموده و از سوی دیگر موجبات دشمنی حاکمان با آن حضرت را فراهم میآورد. تا آنجا که آن حضرت سرانجام بهدست خلیفه وقت عباسی مسموم و به شهادت رسید.
دبیر گروه پایداری
به نقلی آخرین روز ذیقعده مصادف با شهادت نهمین خورشید هدایت امام محمد تقی، جوادالائمه(ع) است. آن حضرت(ع) درمدت زندگی کوتاه، اما پربرکت والهام بخش خود، عرصه کمال و فضیلت را درنوردیده و توانست خطی روشن ازرسالت محمدی(ص) ترسیم و استمرار آن را درمیان نسلهای بعد تسهیل نماید. امام جواد(ع) درنوجوانی عهده دار رهبری وامامت مسلمانان شد ودست تهیطالبان علم ودانش را پراز در وگوهر نموده ونامش به داننده علوم بلند وبا والاییها نیز همراه گشت، آنگونه که کسی از هم عصران در علو منزلت براو پیشی نگرفت. عصر امام جواد(ع) بهدلیل رواج علم واندیشه، عصری سرآمد به شمار میرود تا آنجا که گفته شده هیچ دانشی ازیافتههای این دوران بینیاز نیست. دراین برهه ازتاریخ اسلام علم به نحو چشمگیری گسترش یافته ومجالس علمی متعدد اینجا وآنجا برپا بود. درچنین روزگاری دوستداران علم ودانش ازشهرهای دور و نزدیک خود را به مدینه میرساندند تا از دانش امام جواد(ع) اندوختهای برگرفته وهمچون شهد شیرین گل به کندو برند. آن حضرت(ع)با وجود صغر سن دایره المعارفی از علوم مختلف بود که جویندگان علم ومعرفت را با دانش زلال خود سیراب مینمود. امام جواد(ع) تلاش مبسوطی به کار گرفت تا پیکره علمی پیروان را هم اندازه رشد دهد و برای این کار بر ابزار و شیوههای علمی تأکید داشته و توجه میداشت. براین مبنا قواعد اصولی بهعنوان بخشی از شیوه رایج برای فهم مسائل در نظر گرفته شده اما در استنباط احکام از آیات کافی نیست.از اینرو میفرمود: «اگر بگویند ریشه داران (راسخان) در علم چه کسانی هستند؟ بگو؛ کسانی که درعلم خود دچار اختلاف(تناقض) نمیشوند.»در رجال کشی نقلی آمده است که حاصل آن این است که از منظر امام جواد(ع) فتوای بدون علم واحاطه علمی جایزنیست. آن حضرت(ع) در واکنش به رفتار عمویش عبدالله بن موسی که بدون علم پاسخ سؤالات را میداد فرمود: «...ای عمو سخت هنگامهای است فردای (قیامت) که در پیشگاه خدا بایستی و حضرتش به تو گوید؛ درحالی که عالم بود چرا تو بدون علم در میان بندگان فتوا دادی؟» امام جواد(ع) برآن بود تا پیروان را با ضرورت اتکای برحکمت در مرحله عمل و لحاظ نقش زمان در روشن شدن مسائل آشنا کند. در رهنمودی دیگری یادآور میشود که در سختیها باید اقدامی کارآمد و مطلوب کرد تا دوره مصیبت و بلا با تمام گرفتاریهایش کاهش یافته و درصورت امکان آن را از بین برد. امام جواد(ع) پیوسته روح امید وصبوری در جان مؤمنان میدمید تا آنان را در برابر شدائد مقاوم نماید. آن حضرت بیخبر از مسائل و مشکلات جامعه وعصر خود نبود بلکه با نیازها و گرفتاریهای مردم آشنایی داشت. این موضوع از سویی زمینه هدایت مردم را فراهم نموده و از سوی دیگر موجبات دشمنی حاکمان با آن حضرت را فراهم میآورد. تا آنجا که آن حضرت سرانجام بهدست خلیفه وقت عباسی مسموم و به شهادت رسید.
«سهشنبههای لعنتی» در تالار سایه
«سهشنبههای لعنتی» به کارگردانی محمدمهدی خاتمی بهمنماه سال گذشته در تئاتر شهر روی صحنه میرفت که شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالنها این اجرا را هم متوقف کرد و حالا قرار است این نمایش دوباره از چهارشنبه اول مرداد بار دیگر پا بهصحنه بگذارد و مخاطبان در تالار سایه تئاتر شهر به تماشایش بنشینند.
«سهشنبههای لعنتی» را محمدمهدی خاتمی نویسندگی و کارگردانی کرده و تهیه کنندگی آن هم بهعهده محسن زارع اشکذری است. مانلی حسینپور، سروش طاهری، شهرام مسعودی و اتابک نادری هم بازیگرانی هستند که از ساعت ۱۹:۳۰ اول مرداد روی صحنه هنرنمایی خواهند کرد. علاقهمندان تئاتر که چندماهی است از دیدن آثار نمایشی محروم بودهاند حالا میتوانند برای خرید اینترنتی بلیت به سامانه «تیوال» مراجعه کنند. طبق برنامهریزیهای انجام گرفته، برای رعایت حداکثری شیوهنامههای بهداشتی تالارهای تئاتر شهر جهت میزبانی از مخاطبان و هنرمندان پس از خرید بلیت که حداکثر آن در خرید سه عدد تعیین شده، یک عدد صندلی قبل و بعد برای حفظ فاصلهگذاری در سامانه فروش بلیت غیر فعال میشود. ضمن اینکه همراه داشتن ماسک هنگام ورود تماشاگران به تالار اجرا الزامی است.
«سهشنبههای لعنتی» را محمدمهدی خاتمی نویسندگی و کارگردانی کرده و تهیه کنندگی آن هم بهعهده محسن زارع اشکذری است. مانلی حسینپور، سروش طاهری، شهرام مسعودی و اتابک نادری هم بازیگرانی هستند که از ساعت ۱۹:۳۰ اول مرداد روی صحنه هنرنمایی خواهند کرد. علاقهمندان تئاتر که چندماهی است از دیدن آثار نمایشی محروم بودهاند حالا میتوانند برای خرید اینترنتی بلیت به سامانه «تیوال» مراجعه کنند. طبق برنامهریزیهای انجام گرفته، برای رعایت حداکثری شیوهنامههای بهداشتی تالارهای تئاتر شهر جهت میزبانی از مخاطبان و هنرمندان پس از خرید بلیت که حداکثر آن در خرید سه عدد تعیین شده، یک عدد صندلی قبل و بعد برای حفظ فاصلهگذاری در سامانه فروش بلیت غیر فعال میشود. ضمن اینکه همراه داشتن ماسک هنگام ورود تماشاگران به تالار اجرا الزامی است.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#خودرو
امروز که خبر رسید با موافقت شورای رقابت موج جدید افزایش قیمت خودرو آغاز شد خیلیها دربارهاش نوشتند. در واقع ایران خودرو و سایپا بهعنوان دو خودروساز بزرگ کشور مجوز گرفتند بهصورت فصلی قیمتهای جدید برای خودروهایشان اعلام کنند. این خبر از این جهت برای کاربران عجیب بود که بدون این موافقت هم قیمت خودرو در حال افزایش بود و حالا این قیمتها بیشتر هم میشود. کاربران زیادی به مشکلات ناشی از این افزایش قیمت اشاره میکردند و از دلیل این موافقت میپرسیدند: «مجددا میخوان قیمت خودرو رو افزایش بدن، پس اون قرعه کشی و حساب بانکی و چک به اسم خود طرف باشه راه انداختین برای سرگرمی...ملت هم که هر چی گرون میشه رو با کمال میل تحت هر شرایطی میخرن..»، «ایران خودرو هم ۲۵ درصد افزایش قیمت داد. حالا قیمت کارخونه ۲۰۶ نزدیک ۱۰۰ میلیون تومن میشه»، «قیمت همه چیز، از موادغذایی تا دارو و خودرو و خونه، داره روز به روز میره بالا و بهونه همه شرکتها هم بالا رفتن قیمت دلاره، ظاهراً قیمت همه چیز به دلاره، ریال رو فقط برای این نگه داشتن تا دستمزد کارگر و کارمند رو باهاش پرداخت کنن...»، «شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار عملاً کارش شده رقابت و تنظیم قیمتها با بازار»، «ساماندهی قیمت خودرو چی شد! هنوز دو ماه نشده سایپا قیمتاش رو دوباره برد بالا. اگه به فکر مردم هستید تعرفه ورود خودرو رو صفر کنید»، «افزایش قیمت رسمی خودرو آغاز شد! از اتاق فرمان اشاره میکنن تا الان هرچی افزایش قیمت داشتیم غیر رسمی بودش.»، «شب گذشته وقتی همه خواب بودند قیمت کارخانهای محصولات ایران خودرو ۲۵ درصد افزایش یافت! ساعاتی پیش با موافقت وزیر صمت قیمت کارخانهای محصولات ایران خودرو ۲۵ درصد افزایش یافت. پیش به سوی دور جدید افزایش قیمت خودرو»، «چه جوریاس حقوقا رو سالی یه بار 15 درصد افزایش میدن ولی قیمت خودرو رو سه ماه یه بار 20 درصد؟»، «قیمت خودرو دوباره بالا میرود. این افزایش قیمت با چراغ سبز شورای رقابت انجام میشود. این یعنی زور خودروسازان و دلالان بازار خودرو به همه مردم کشور میچربد. جالب نیست؟»، «قیمت ماشین باز هم گرون شد. اون هم بهصورت فصلی. یعنی میتونن ماشین تولید کنن، تو انبار نگهدارن، فصل بعد گرونترم بفروشن-.»، «ماشین خریدن تو ایران از فرستادن ماهواره به فضا سخت تره.»، «شرکت سایپا بازم گرون کرد و اعلام کرد بر اساس مصوبات شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار میتونه هر سه ماه قیمت محصولاتش رو بالا ببره! مگه هر سه ماه حقوق مردم زیاد میشه؟ مگه خود سایپا هر سه ماه حقوق کارگراشو زیاد میکنه؟»، «ایران خودرو ۳۰ درصد دیگه افزایش قیمت داد. مبارک تک تک ما جوانان برومند ایران زمین.»، «سایپا افزایش قیمت داده؟ به نظرم کار درستیه کاش آنقدر قیمتا رو بالا ببرن که دیگه مردم نرن صف بکشن واسه ثبتنام خودرو»، :افزایش قیمت خودرو آغاز شد. مگه متوقف هم شده بود؟!».
خداحافظی با روحالله رجایی
یک روزنامه نگار دیگر براثر ابتلا به کرونا درگذشت. روحالله رجایی سردبیر روزنامه جام جم و از روزنامه نگاران خوشنام ایران چند روزی درگیر کرونا بود و دیروز یکی از ۲۱۷ نفری بود که در فهرست قربانیان این بیماری قرار گرفت. بعد از سهیل گوهری او دومین روزنامه نگاری است که در چند روز گذشته با کرونا درگذشت و بسیاری از همکاران و دوستانش در شبکههای اجتماعی دربارهاش نوشتند: «آنهایی که باقی میمانند کاری جز نشستن و اشک ریختن نخواهند داشت. ما حتی نمیتوانیم در تشییع پیکرت حضور داشته باشیم.»، «بعد از سهیل، حالا روحالله رجایی هم رفت؛ بچه بامعرفت و پایهای بود و تنها چیزی که براش ارزش نداشت تفاوتهای سیاسی و عقیدتی بود.»، «وای از غمی که تازه شود با غم دگر»، «کی بود میگفت جوانها از کرونا نمیمیرن؟»، «آقا روحالله بچه با معرفت هم رفت. دیگه همه فهمیدیم که مرگ مال همسایه نیست و بهمون خیلی نزدیک شده. در این چند روز دو تا از خوبان روزگار رو از دست دادیم.»، «خدایا این چه امتحانیه کهداری از ما میگیری؟ این چندمین رفیق ماست در این ۹۹ لعنتی که از بین ما میرود...»، «این روزها که برای رفقا عزاداری میکنید، این روزها که دلشکستهاید و بغض در گلویتان آب میشود، به یادآورید چقدر به همتون گفته شد کرونا را جدی بگیرید، ماسک بزنید؛ دور هم جمع نشوید، رستوران نروید، قلیون نکشید و... خندیدید و شوخی گرفتید و گفتید بیخیال چقدر غر میزنی...حالا جدی بگیرید»، «حال و هوای جهانمون خوب نیست؛ هر روز خبر پر کشیدن یکی از همکارامون. لعنت به این بیماری بیرحم که شوخی بردار نیست، لعنت»، «خیلی اتفاقی هم رو دو سال پیاپی در مسیر پیاده روی اربعین میدیدم، کلی حرف میزدیم، یاد قدیم میکردیم. امروز وقتی خبر از دست دادنش را شنیدم، غم بزرگی تو دلم نشست، چرا روز نو نمیشه؟چرا بهترین رفقا دارند یکی یکی میروند؟»، «آقا رجایی من همه جا میگم شما خیلی با معرفت بودی.»، «روحالله رجایی انسان گشادهرو و محترمی بود. هرگز عقایدش رو بر روابط دوستانه و انسانی با دیگران تحمیل نمیکرد. بسیار خوشمشرب و با معرفت بود. شایسته جوانمرگی نبود. خبر فقدانش دردناکه»، «سوشال مدیا شده مجلس ختم دائمی. عزاداریهایمجازی، دلداری از راه دور، آغوشهای خالی، «تسلیت میگم»های روزانه و مکرر و بیقدرت... چقدر ناتوانی انسان...»، «خدایا بس نیست؟ اون همه انرژی و روحیه رفتش»، «کرونا چقدر جون گرفت، تا ۶ ماه پیش چه قلبهایی میتپید که الان زیر خاکن»، «فقط چند روز مونده بود به اربعین یهو دلم پرکشید که برم پیادهروی کربلا، دیر بود و هماهنگی خیلی سخت بود، آقا عطا اسماعیلی وصلم کرد به روحالله رجایی تو اوج ناامیدی بهم پیام داد:حاجخانوم!حله، برو. حالا برگشتم دارم پیامهاشو میخونم، نوشته بود: گر میروی بازندهای/ گر میبرندت بردهای»، «روز اولی بود که دیدمش، خودم با دوربینم افتادیم تو سیل گلستان، پا به پام تا آخر شب دنبال راه نجات بود. آقا روحالله کاش راه نجاتی بود... روحت شاد.»
به نام تاریخ
31 تیر
آخرین روز از تیرماه را هم با یاد هنرمندان و چهرههای ادبی و فرهنگی میگذرانیم تا شاید تلخی این روزها را کمی از یادمان ببرد.
تولدها
رابین ویلیامز: بازیگر مشهور و محبوب امریکایی سال 1951 در چنین روزی به دنیا آمد. رابین ویلیامز از سال 1976 هم در سینما و تلویزیون فعال بود و هم در تئاتر اما با بازی در سریال تلویزیونی «مورک غریبه» به شهرت رسید. او در طول سالها فعالیت حرفهای خود در بیش از 80 فیلم سینمایی و 20 سریال بازی کرد و هم در نقشهای درام و جدی میدرخشید و هم در کمدی ها. «انجمن شاعران مرده» یکی از به یادماندنیترین فیلمهای اوست که برایش نامزد جایزه اسکار هم شد. پس از آن در فیلمهایی چون «خانم داوت فایر»، «جومانجی»، «هملت»، «مرد دویست ساله»، «بی خوابی» و «شب در موزه» بازی کرد. صدای او را در بسیاری از انیمیشنها هم شنیده اید. انیمیشنهایی مانند «خوش قدم»، «داستان اسباب بازی»، «قهرمان کوچک»، «روبات ها» و «علاءالدین و شاه دزدان». رابین ویلیامز سال 1997 اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در فیلم «ویل هانتینگ خوب» برد و برنده جوایزی مانند گلدن گلوب هم شد اما در زندگی شخصی اش چندان موفق نبود و بهعلت اعتیاد به الکل بارها تحت درمان قرار گرفت. افسردگی ای که سالها دچارش شده بود او را رها نکرد و در سال 2014 با خودکشی به زندگیاش پایان داد.
ارنست همینگوی: ابتدای این ماه میلادی به بهانه سالگرد درگذشت همینگوی نویسنده بزرگ دنیا دربارهاش نوشتیم و امروز تولد اوست. او سال 1899 به دنیا آمد و سالها خبرنگار بود و در جنگ جهانی اول هم حضور داشت. اما با نوشتن کتابهایی مانند «پیرمرد و دریا»، «وداع با اسلحه»، «زنگها برای که به صدا درمی آیند» و «برفهای کلیمانجارو» شناخته میشود. او سال 1954 نوبل ادبیات را برد و یک سال پیش از آن هم برنده جایزه پولیتزر شده بود. به نام و یاد همینگوی جایره ای به نام جایزه قلم همینگوی برقرار شده که سالانه به «نخستین کتاب یک داستاننویس» اهدا میشود.
برای اینکه متوجه شوید زندگی این داستان نویس بزرگ چگونه گذشته است می توانید به نامه هایی مراجعه کنید که سال ۲۰۱۲ توسط کتابخانه و موزه جان اف. کندی منتشر شد. ۱۵ نامه ای که خطاب به جیانفرانکو ایوانچیک ایتالیایی نوشته از تاریخ ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۰میلادی نوشته شده اند. کتابخانه و موزه جان اف. کندی، این پانزده نامه را اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی، از جیانفرانکو ایوانچیک خریداری کرد.
سام درخشانی: بازیگر سینما و تلویزیون که مدتی است بیشتر با نقشهای طنز شناخته میشود، امروز 45 سالگی اش را جشن میگیرد. سام درخشانی در آموزشگاه بازیگری حمید سمندریان دوره بازیگری را گذراند و با مجموعه «شب زدگان» بهصورت جدی کارش را آغاز کرد. «بهشت آبی»، «همسفر»، «خانه پدری»، «سالهای برف و بنفشه»، «نابرده رنج» و «پژمان» از سریالهای دیگری بودند که درخشانی را در آنها دیدیم. حضور او در مجموعه طنز «پژمان» باعث شد بیشتر در نقشهای طنز دیده شود و بعد هم فیلمهای «خوب، بد، جلف 1 و 2» را بازی کرد. البته غیر از این فیلم، او در فیلمهای «باج»، «شکار روباه»، «دلباخته» و «دلواپسی» هم حضور داشته است.
حبیب پورسیفی بازیگر، یحیی دیوانی بازیگر، امیر کوشکانی نوازنده تار، خسرو سینا نویسنده و کارگردان، سیاره مهین فر داستان نویس، عبد نیک پو شاعر، ژاک فدر فیلمساز فرانسوی و جاناتان میلر کارگردان انگلیسی هم متولد این روز هستند.
عکس نوشت
پس از اعتراضها به انتشار آنلاین فیلم «محمد رسولالله» ساخته مجید مجیدی در هند، چهرههای دانشگاهی مسلمان خواستار انتشار دیجیتال آن شدهاند. دولت مهاراشترا هند خواستار ممنوع شدن پخش آنلاین فیلم «محمد رسولالله» شده بود که قرار است از امروز در پلتفرمهای آنلاین جهانی از جمله هند منتشر شود. عرفان مهندس مدیر مرکز مطالعات جامعه و سکولاریسم هند درخواست ممنوعیت پخش این فیلم را سانسور واضح خواند و آن را نقد کرد. عبدالقادر مقدم نویسنده و پژوهشگر آثار اسلامی هم این مسأله را زیر سؤال برد که اگر فیلم داستان زندگی پیامبر را به تصویر میکشد چرا افرادی دارند نسبت به آن اعتراض میکنند. آکادمی رضا که نهادی از مسلمانان صوفی هندی است، نخستین نهادی بود که نسبت به اکران فیلم اعتراض کرد. رحمان نوری سخنگوی آن نسبت به نمایش حضرت محمد(ص) در این فیلم بهعنوان یک انسان اعتراض داشت.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
اصغر فرهادی: داستانها زاییده تلاقی عشق و خشونت هستند
-
رسانههایی که از چرخه اطلاعرسانی عقب ماندند
-
علم، معیار تصمیمات اصولی در مکتب اسلام
-
«سهشنبههای لعنتی» در تالار سایه
-
شهروند مجـــازی
-
به نام تاریخ
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین