با حذف یکی از توئیت ها به دلیل رعایت نکردن قوانین کپی رایت
جدال توئیتر و ترامپ بار دیگر بالا گرفت
میترا جلیلی
خبرنگار
صد روز بیشتر به پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ باقی نمانده و او دائم در تلاش برای تبلیغات آنلاین و آفلاین است تا بتواند پس از عبور از سد انتخابات ۲۰۲۰، چهار سال دیگر هم ساکن کاخ سفید باشد. اما به نظر میرسد این مرد دنیای سیاست نمیتواند حتی یک روز از جنجال، بخصوص در شبکههای اجتماعی دور باشد چراکه این بار هم تبلیغات وی در توئیتر دردسرساز شد و بهدلیل رعایت نکردن قوانین کپی رایت در ساخت ویدئوی تبلیغاتی درباره انتخابات خود مورد غضب توئیتر قرار گرفت و در نهایت هم این ویدئو حذف شد. حذف این ویدئو ضربه سنگینی به ترامپ وارد کرد.
چرایی حذف یک توئیت
توئیتر یک ویدئوی تبلیغاتی را که توسط دونالد ترامپ ریتوئیت شده بود، به دلیل شکایت صاحب اثر و نقض قوانین کپی رایت، غیرفعال کرد و عملاً این شبکه اجتماعی، آتش جنگ با رئیس جمهوری امریکا را شعله ورتر کرد.
این ویدئوی تبلیغاتی حاوی ترانهای از گروه Linkin Park بود و این گروه بهدلیل رعایت نشدن حقوق معنوی خود و استفاده بدون اجازه از این موسیقی، از دونالد ترامپ شکایت کرد. پس از راستی آزمایی موضوع، بلافاصله این توئیت غیرفعال شد و فالوئرها هم به جای این ویدئو با یک متن مواجه شدند که دلیل حذف این فیلم را توضیح داده بود.
این توئیت تنها ۱۲ساعت فعال باقی ماند و پس از آن، با یک جمله جایگزین شد مبنی بر این که:این فیلم در پاسخ به گزارشی مبنی بر عدم رعایت قانون کپی رایت، غیرفعال میشود. البته این فیلم هنوز در یوتیوب قابل مشاهده است و بسیاری، یوتیوب را بهدلیل کم کاری در حذف چنین محتواهایی سرزنش میکنند.
این شکایت ازسوی Machine Shop Entertainment، یک کمپانی مدیریت که در مالکیت گروه موسیقی راک امریکایی Linkin Park قرار دارد، روی دیتابیس Lumen ارائه شد.
درباره Lumen هم باید گفت که این دیتابیس، پلتفرم حذف لینکهای غیرقانونی است و تقاضاهای کاربران گوشه و کنار جهان برای برداشته شدن محتواهای دیجیتال از پلتفرمهای مختلف را جمعآوری میکند. این شکایتها در اختیار شبکههای اجتماعی قرار میگیرد و در نهایت درباره آنها تصمیمگیری میشود.
گروه موسیقیLinkin Park هم بعداً در توئیتی از تلاش خود برای متوقف کردن نمایش این فیلم در اکانت دونالد ترامپ خبر داده و اعضای گروه یادآور شدند که هرگز ترامپ را تأیید نمیکنند و نمیخواهند از اثر موسیقی آنها در ویدئوهای تبلیغاتی وی هیچ استفادهای بشود.
«چستر بنینگتون» یکی از اعضای این گروه هم در قالب یک توئیت جداگانه نوشت: از نگاه ما ترامپ برای مردم امریکا تهدیدی خطرناکتر و بزرگتر از تروریسم است. ما بر اعتقاد خود پابرجا هستیم و نمیخواهیم سهمی در انتخاب مجدد وی داشته باشیم.
سخنگوی توئیتر هم در توضیحی درباره چرایی حذف این توئیت ترامپ گفت: ما به شکایتهای ارسالی درباره نقض قوانین کپی رایت که از سوی صاحب اثر یا نمایندگان آنها برای ما ارسال میشود حتماً بها میدهیم و پس از بررسی موضوع درصورتی که این شکایت واقعی باشد، قطعاً به آن پاسخ خواهیم داد. این خط مشی و سیاست ماست و هرگز از آن کوتاه نمیآییم. در این زمینه هم افراد همگی یکسان هستند و برای اشخاص رده بالای مملکت یا سیاستمداران برجسته و... هیچ معافیتی قائل نمیشویم.
گفتنی است رئیس جمهوری امریکا در واقع توئیت «دن اسکاوینو»، مدیر رسانههای اجتماعی کاخ سفید را ریتوئیت کرده بود و بعد از دریافت اخطار حق کپی رایت هزاره دیجیتال از کمپانی Machine Shop، مطابق با اطلاعیهای که در بانک اطلاعات لومن منتشر شده است، توئیتر آن را حذف کرد.
اتهامهای پیشین ترامپ
این، تازهترین اتفاق تلخ بین پلتفرمهای شبکههای اجتماعی و رئیس جمهوری امریکاست وگرنه پیش از این هم توئیتر بارها با توئیتهای ترامپ به دلایل مختلف از جمله نقض قوانین کپی رایت، محتوای ترویج دهنده خشونت و... مشکل داشت و گاه نیز با وی برخورد کرده بود.
سال گذشته ترامپ چندین اتهام نقض قانون کپی رایت در پرونده توئیتری خود داشت که البته در همه موارد هم مقصر شناخته شد.بهعنوان مثال در آوریل ۲۰۱۹رئیس جمهوری امریکا قانون کپی رایت را نقض کرد و بشدت مورد انتقاد توئیتر قرار گرفت. ترامپ در یک کمپین تبلیغاتی از موسیقی یکی از فیلمهای بتمن با نام «شوالیه تاریکی ظهور میکند»، استفاده کرد و در نهایت توئیتر با شکایت تهیهکننده و سرمایهگذار فیلم، مجبور به حذف این ویدئو شد.
این، تنها مورد نقض قانون کپی رایت ترامپ در سال گذشته نیست و یک توئیت دیگر وی نیز در سال ۲۰۱۹ بهدلیل رعایت نکردن حقوق معنوی یک موزیک ویدئو و سوءاستفاده از آن برای مقاصد سیاسی و تبلیغاتی، حذف شد. در سال گذشته بهدنبال شکایت گروه موسیقی Nickelback، توئیتر یکی از توئیتهای ترامپ را که حاوی یک فیلم ویدئویی کوتاه بود از دسترس خارج کرد.
اعضای این گروه موسیقی کانادایی راک، شکایت خود از ترامپ را در وب سایت لومن به اشتراک گذاشتند و درنهایت شبکه اجتماعی توئیتر به این شکایت پاسخ داد. این ویدئوی تبلیغاتی، «جو بایدن» کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۰ امریکا را هدف قرار داده است. در این فیلم، «جو بایدن» در حالی نمایش داده شد که میگفت:«من درباره معاملات تجاری حتی با پسرم هانتر نیز بحث و گفتوگو نمیکنم.»
ترامپ در واقع میخواست با این کلیپ کوتاه که روی آن موسیقی گروه راک Nickelback قرار داده شده بود رئیس جمهوری اوکراین را تشویق کند تا درباره دروغ پسر جو بایدن در جلسهای که دموکراتها برگزار کرده بودند، تحقیق کند.
گفتنی است ترامپ نه تنها از این ویدئو بدون اجازه صاحب اثر بهعنوان یک ابزار تبلیغاتی بهره گرفته بود بلکه بخشهایی از این کلیپ هم توسط ترامپ تقطیع شده و تنها قسمتهایی از آن را نگه داشته بود که برای هدف خود نیاز داشت و درنهایت با ادیتی از موزیک ویدئوی این گروه موسیقی با نام «عکس تنها»، یک فیلم تبلیغاتی در اکانت توئیتر خود منتشر کرد که این اثر بارها ریتوئیت شد. درواقع وی با این توئیت به رقیب سرسخت انتخاباتی خود تاخت و تلاش کرد تا آرای وی را به سمت خود ببرد.
یک موزیک ویدئو و چند سوءاستفاده
موزیک ویدئو «عکس تنها»، محصول سال ۲۰۰۵ گروه راک Nickelback است ولی بهدلیل سوءاستفادههایی که بعدها از آن شد پس از تولید، بارها مورد توجه مردم قرار گرفت. در یکی از بخشهای موزیک ویدئو اصلی، «چاد کروگر»، رهبر این گروه دیده میشود که عکسی از خود و تهیهکننده این ویدئو را به دست گرفته است. دونالد ترامپ و تیم تبلیغاتی اش این صحنه موزیک ویدئو را مطابق خواسته خود دانستند و در این قاب، از یکی از عکسهای سال ۲۰۱۴ جو بایدن در یک زمین گلف استفاده کردند و در نهایت عکس «جو بایدن»، پسرش و یک فرد اوکراینی، جایگزین عکس «کروگر» شد.
این موزیک ویدئو پیش از این یک بار هم در سال ۲۰۰۷ مورد سوءاستفاده قرار گرفت. از آنجا که در آن سال شایع شده بود که گروه راک Nickelback نژادپرست هستند، یک گیف منتشر شد که در قاب عکس، به جای «کروگر»، چهره یک مرد سیاهپوست جای گرفته بود و این موضوع گروه موسیقی Nickelback را بشدت خشمگین کرد.
این، همه ماجرا نیست و در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۹هم یک بار دیگر توئیتر مجبور شد بهدلیل تخلف ترامپ باز هم وارد یک پرونده سیاسی و تبلیغاتی دیگر شود. دونالد ترامپ در کمپین تبلیغاتی توئیتریاش، تصویری از خود را منتشر کرد که بلافاصله واکنش عکاس را بهدنبال داشت. این عکاس روزنامه نیویورک تایمز بهدلیل نقض قانون کپی رایت، از دونالد ترامپ شکایت کرد و با اشاره به رفتار رئیس جمهوری امریکا با خبرنگاران و عکاسان این مجموعه، خاطرنشان کرد که هرگز نمیخواهد هیچ بخشی از هنرش مورد استفاده وی در تبلیغات انتخاباتی اش قرار بگیرد.
واکنشهای توئیتر
در سالجاری میلادی دونالد ترامپ بارها از سوی توئیتر مورد انتقاد قرار گرفته و نمونه بارز آن، علامتدار شدن یکی از توئیتهای وی حاوی ادعایی غلط درباره صندوقهای رأی بود که برای نخستین بار با ابزار حقیقت یاب(fact-check) مورد شدیدترین حمله توئیتر قرار گرفت.
توئیت ترامپ در ماجرای کشته شدن جورج فلوید و اعتراضهای خیابانی مردم مینه سوتا هم دردسر دیگری برای وی رقم زد. ترامپ در این توئیت، معترضان را اراذل و اوباش خطاب کرده و یادآور شده بود که با گلوله جواب خواهند گرفت. تنها دوساعت بعد از بارگذاری توئیت ترامپ، توئیتر یادداشتی به آن الصاق کرد مبنی بر اینکه این توئیت به قوانین توئیتر حمله کرده و محتوای خشونت بار را ترویج داده است پس از دیدهها پنهان میشود. ترامپ هم توئیتر را به باد انتقاد گرفت که در مقابل دروغها و تبلیغات چین یا دموکراتها هیچ واکنشی نشان نمیدهد.
همه این موارد سبب شد تا توئیتر واکنشی جدیتر به رفتار ترامپ و سایر سیاستمداران نشان دهد و قوانینی سختگیرانهتر وضع کند اما پس از مدتی وقتی دید همچنان تخلفهای ترامپ و برخی دیگر از سیاستمداران بر این پلتفرم ادامه دارد در نهایت اعلام کرد که دیگر اجازه تبلیغات سیاسی بر پلتفرم دیجیتال خود را نخواهد داد. موضوعی که هنوز هم در هالهای از ابهام قرار دارد و همچنان شاهد فعالیتهای انتخاباتی جناحهای رقیب روی توئیتر هستیم.
آیا شرکت های استارتاپی آماده ورود به بورس هستند؟
علیرضا هاشمی گلپایگانی
استاد دانشگاه امیرکبیر
این روزها بحث ورود شرکتها به بورس داغ است و حتی ورود شرکتهای دانش بنیان و استارتاپی هم به بورس شنیده میشود اما ورود شرکتهای دانش بنیان و استارتاپی به بورس دارای پیامدهای مثبت و منفی است. در زمینه شرکتهای استارتاپی بزرگ که به سوددهی رسیدهاند باید گفت که ورود آنها به بورس میتواند مطلوب باشد و آنها میتوانند از طریق بورس تأمین مالی کنند، چرا که شرکتهای استارتاپی بزرگ در این مدت توانستهاند با ارائه خدمات و کالا اعتماد جامعه را به خود جلب کنند.
خدماترسانی آنها به جامعه مستمر بوده و مردم نسبت به آنها شناخت خوبی پیدا کردهاند بنابراین بهنظر میرسد آنها بتوانند با ورود به بورس نقدینگی را جذب کنند و با آن بتوانند به پشتوانه مالی خوبی دست یافته و کسب و کار خود را توسعه داده و نه تنها به خدماترسانی متنوع خود ادامه دهند بلکه کار خود را توسعه دهند. بنابراین اگر شرکتهای استارتاپی که به بلوغ رسیدهاند و دارای درآمد و هزینه سربه سر بوده یا به سوددهی رسیدهاند میتوانند به بورس وارد شوند و جریان نقدینگی را به سمت شرکتهای خود جذب کنند باید بعد از عرضه سهام خوب و تأمین مالی به درستی مدیریت شوند و با برنامههای خوب خود پشتوانه مالی خود را حفظ کنند.
اما درباره ورود شرکتهای دانش بنیان باید گفت که ورود آنها به بورس هم میتواند برای این شرکتها دارای منفعت باشد، هم میتواند تهدید و چالش برای آنها در بر داشته باشد. همانطور که گفته شد شرکتها باید به بلوغ رسیده و دارای شفافیت مالی باشند.
درباره شرکتهای دانش بنیان نکتهای که وجود دارد این است که این شرکتها برای جذب نقدینگی در بورس چقدر آمادگی دارند؟ آیا برنامهای را برای تبدیل سرمایهها به محصولات بیشتر و بهتر دارند؟ آیا میتوانند محصولات خود را توسعه دهند؟ شفافیت مالی آنها چگونه است؟ آیا برای مردم شناخته شده هستند؟
از اینرو بجز بحث شفافیت مالی، حقوقی و عملیاتی باید شرکتهای دانش بنیان برنامه مدونی برای حضور در بورس داشته باشند. و با برنامه برای جذب نقدینگی وارد بورس شوند. از سوی دیگر باید نوع خدمات و محصولاتی که میخواهند ارائه دهند متفاوت باشد. یک درصدی از شرکتهای دانش بنیان، شرکتهایی هستند که خدمات فناوری اطلاعات یا خدمات الکترونیکی در ابعاد و موضوعات مختلف ارائه میکنند و جمعآوری نقدینگی در بورس برای توسعه میتواند مثبت باشد اما به شرطی که برنامههای مشخص و راهبردهای مدونی را تدوین کرده باشند و بتوانند در یک بازه زمانی اجرا کنند.
بهعبارتی شرکتهای دانش بنیان ممکن است با ورود به بورس و با توجه به هیجانات ناشی از آن، بتوانند تأمین مالی شوند و سرمایهها را جذب کنند ولی باید بتوانند با برنامه و راهبرد خوب و مدون و اجرای آن، انتظارات سهامداران خود را برآورده کنند. چون اگر آنها نتوانند این انتظارات را برآورده کنند در ادامه کار سهام خود را از دست میدهند و شکست میخورند. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که درصد قابل توجهی از شرکتهای دانش بنیان هنوز نتوانستند بازار خوبی برای محصولات خود فراهم کنند و به کمک منابع دولتی سرپا ماندهاند و 70 تا 80 درصد شرکتهای دانش بنیان در دوره تأسیس و نوزادی بسر میبرند و هنوز به بلوغ نرسیدهاند تا هزینه و درآمد خود را سر به سر کنند بنابراین عدم تناسب بین درآمد و هزینه، عدم بازاریابی و ورود به بازار و فروش محصولات میتواند سخت باشد و تعهدات ناشی از ورود بورس میتواند آنها را بیشتر دچار چالش کند و نه تنها اعتبار این شرکتها را کاهش میدهد و تهدید برای آنها محسوب میشود بلکه عملاً باعث میشود اعتبار خود را از دست بدهند و نتوانند اعتماد سرمایهگذاران را در ادامه کار جذب کنند که همین کار باعث میشود پلهای شرکتهای دانش بنیان خوب دیگر را که میخواهند در آینده وارد بورس شوند ، خراب کنند.
نتیجه اینکه باید شرکتهای استارتاپی و دانش بنیان برای ورود به بورس به بلوغ کافی رسیده باشند و ضمن اینکه حداقل درآمد و هزینه سر به سر داشته باشند، دارای شفافیت مالی، حقوقی و عملیاتی نیز باشند تا با ورود به بورس و تأمین مالی بتوانند با مدیریت درست به رشد خود ادامه دهند و عاملی باشند تا مردم به این شرکتها اعتماد کرده و در آینده بیشتر در این حوزهها سرمایهگذاری کنند.
اعطای تسهیلات 200 میلیونی به استارتاپ های حوزه اینترنت
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به استارتاپهای حوزه اینترنت اشیا تسهیلات کم بهره قابل تبدیل به بلاعوض تا سقف۲۰۰ میلیون تومان اعطا میکند.
بهگزارش مهر، مهدی محمدی دبیر ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بر اساس برآوردهایی که شده، تعداد اشیای متصل در دنیا تا انتهای سال ۲۰۲۰ به بیش از ۵۰ میلیارد میرسد که این تعداد ۲.۵برابر سال ۲۰۱۶ است؛ این نشان دهنده یک ترند عجیب و غریب در حوزه اینترنت اشیا است.
محمدی درخصوص بازار اینترنت اشیا گفت: پیشبینی شده انتهای امسال بازار اینترنت اشیا به ۱.۷ تریلیون دلار برسد که این تقریباً برابر با تولید ناخالص داخلی یک کشور همچون کشورهای ترکیه و کره است. وی با بیان اینکه بازار اینترنت اشیا تا ۲۰۲۵ به ۵تریلیون دلار میرسد، عنوان کرد: این باعث یک اتفاق عجیب و غریب در حوزه اقتصاد خواهد شد. بهگفته محمدی، اینها تلنگری است که اگر به آن دقت نکنیم دچار عقب ماندگی در اکوسیستم نوآوری در زمینه اینترنت اشیا میشویم به همین دلیل در صدد هستیم که از این استارتاپها حمایتهای لازم را بهعمل آوریم. محمدی گفت: ما حاضریم از استارتاپهایی که در حوزههای هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاکچین و فناوریهای مرتبط با تولید هوشمند در این حوزه حمایت کنیم. وی با اشاره به مبلغ تسهیلاتی که از سوی معاونت علمی به آنها تعلق میگیرد، گفت: این تسهیلات شامل وام ۲۰۰ میلیون تومانی کم بهره است که میتواند به وام بلاعوض تبدیل شود.
موفقیت آمیز بودن آزمون های ماهواره <پارس۱>
«آزمونهای محیطی سامانه ایزولاتور طراحی شده برای مدل پیشپروازی ماهواره پارس۱ در پژوهشکده سامانههای ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران با موفقیت به انجام رسید.»
بهگزارش «ایران»، حامد بابایی، رئیس پژوهشکده سامانههای ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران با بیان مطلب فوق گفت: سامانه ایزولاتور طراحی شده برای مدل پیشپروازی ماهواره پارس ۱ که در بخش سازه و مکانیسم پژوهشکده سامانههای ماهواره طراحی شده و در مرکز مالکیت فکری و اداره ثبت اختراعات نیز به ثبت رسیده است، با موفقیت کامل آزمونهای محیطی خود را در مرکز تجمیع و یکپارچهسازی پژوهشگاه فضایی ایران پشت سر گذاشت.
رئیس پژوهشکده سامانههای ماهواره افزود: ایزولاتور غیرفعال برای کاهش سطح ارتعاشات منتقل شده به ماهواره در این پژوهشکده طراحی و ساخته شده که پیش از این، بهعنوان اختراع، در مرکز مالکیت فکری و اداره ثبت اختراعات نیز به ثبت رسیده است.
بابایی ادامه داد: با توجه به حساسیت بالای تجهیزات فضایی مورد استفاده در ماهوارهها به ارتعاشات و احتمال بروز آسیب در تجهیزات در اثر ارتعاشات وارده ناشی از پرتاب، طراحی و ساخت این سامانه ایزولاتور میتواند نقطه عطفی در طراحی و ساخت ماهوارهها در داخل کشور به حساب آید و افزون بر جلوگیری از توقف پروژههای ماهوارهای، در هزینه و مدت زمان اجرایی آنها کاهش چشمگیری به وجود آورد.