نیلوفر ساسانی / «غصه نخور یاکریم دوباره پر میگیری/ اگه بشی ناامید به دست غم میمیری» آوازخوانیاش در سکانس عیادت هاشم آقا و «متهم گریخت» اولین حضور به یادماندنی او در قاب تلویزیون بود. کشف تازه رضا عطاران، کارگردانی که خیلی از نابازیگران را به شهرت رسانده، از همان قسمت اول به خاطر تن صدا و لحن کلامش، شیوه خاص ادای کلمات و میمیک ویژه اش در نگاه مخاطب نشست. شانس او را به عرصه بازیگری کشانده بود و همکاری با سریال محبوب رمضانی شبکه سه سیما تضمینی بر این خوششانسی بود. آن طور که خودش تعریف میکند با پسرش به دفتر رضا عطاران رفته بود تا پسرش برای بازیگری تست بدهد اما به جای پسر، پدر رضایت عطاران را جلب میکند و این گونه احمد پورمخبر «مش قربون» «متهم گریخت» میشود. عطاران از پورمخبر انتظار بازی نداشته و از او میخواهد خودش باشد و پورمخبر همین نقش را دو سال بعد با سریال نوروزی «ترش و شیرین» تکرار میکند. او اگرچه بواسطه همکاری با رضا عطاران و طنازیهای خاص این کارگردان به شهرت میرسد اما شروع بازیگری اش چند سکانس کوتاه در فیلم «بچههای آسمان» مجید مجیدی است. در این همکاری هم خوشاقبالی و البته شیرینی ذاتی شخصیت پورمخبر دخیل بوده: «آقای مجیدی تو محله ما فیلمبرداری داشت، منم برای تماشا رفته بودم که یکی از بچهها گفت یک دهن آواز بخون تا خستگی گروه رفع بشه، نگو همون خوندن به درد فیلم میخوره.» با وجود این اما این محبوبیت «ترش و شیرین» عطاران بود که پای احمد پورمخبر را با فیلم «زنها فرشتهاند» شهرام شاه حسینی به شکل جدی تر به سینما باز کرد. «خروس جنگی» مسعود اطیابی، «ده رقمی» همایون اسعدیان، «توفیق اجباری» محمد حسین لطیفی، «اخراجیها» مسعود دهنمکی و... ادامه فعالیت او در همین مسیر بود. پورمخبر همزمان در تلویزیون هم حضور فعالی داشت و با سریالهای پرمخاطب «بزنگاه» رضا عطاران و «راه در رو» سعید آقاخانی و «همسایهها» مهران غفوریان همکاری کرد. در دورهای که تب ساخت آثار کمدی نازل در سینما با رویگردانی مخاطب و انتقاد جدی منتقدان فروکش کرد فرصت بازیگری برای احمد پورمخبر هم کمتر شد. پسر احمد پورمخبر البته در همان ایام دلیل دوری پدرش از سینما را بدقولی تهیهکنندگان و عدم پرداخت دستمزدهای هرچند ناچیز عنوان کرد: «30 عدد چک برگشتی که هرکدام مبالغ مختلفی دارد در دست ماست که هنوز توسط تهیهکنندگان محترم پاس نشده است.» نام این بازیگر خردادماه سال گذشته با پخش ویدئویی در فضای مجازی و انتشار شایعاتی مبنی بر امرار معاش او از طریق بساط دستفروشی سرزبانها افتاد که البته با تکذیب فرزندان او همراه بود. از آن روز دیگر خبری از احمد پورمخبر در فضای مجازی و رسمی نبود تا اینکه روز گذشته رضا عطاران در پست اینستاگرامی از فوت این بازیگر در سن 80 سالگی خبر داد. طبق گفته فرزند پورمخبر، او حدود یک ماه در کما بود تا اینکه صبح روز دوشنبه ۳۰ تیر ماه آرام گرفت و به فاصله کمتر از یک ماه از درگذشت سیروس گرجستانی، مش قربون هم به هاشم آقا متهم گریخت، پیوست. پورمخبر که زاده سال ۱۳۱۹ در تهران و بازنشسته ارتش بود، رویای خوانندگی هم داشت. او در اظهارنظری جالب عنوان کرده که «عمر دست خداست. آدم تا زنده است، باید امید داشته باشد. آمدیم زد و آلبوم من هم گرفت. برای خدا کاری ندارد. اوستا کریم بزرگ است.»
مروری بر پرفروش های سینمای امریکا در دوران رکود
پرواز بلند و تازه پلنگ سیاه
وصال روحانی
خبرنگار
همزمان با بازگشایی فزاینده سالنهای سینما در امریکای شمالی فیلمهای قدیمی و معروف و موفق هالیوود که یک بار دیگر در جدول پخش قرار گرفتهاند، ردهبندی پرفروشترین فیلمهای این منطقه از جهان را به طور کامل به تسخیر خود درآوردند، به نحوی که از 10 فیلم نخست ردهبندی هفت فیلم به جمع قدیمیها تعلق دارند و فقط سه فیلم آثار سال 2020 به حساب میآیند.
سیاستهای ویژه و محافظهکارانه استودیوهای بزرگ و کوچک هالیوود در روزهای سخت کرونایی با اینکه بلایای این عارضه برای هنر سینما بالنسبه کاهش یافته و سالنهای سینما یکی پساز دیگری باز میشوند، سبب شده آنها هنوز از عرضه فیلمهای جدید و بزرگ خود رویگردان باشند و همچنان در پخش آنها تأخیر بیندازند.
به تصمیم آنها در چنین ایامی اولویت یا با فیلمهای کوچک و بسیار کم هزینه جدیدی است که در صورت وجود شرایط عادی اکرانی بسیار کوتاه مدتی شامل حالشان میشد و بلافاصله وارد چرخه نمایش خانگی میشدند یا با فیلمهای قدیمی که با تجدید پخششان هم خاطرات شیرین گذشته تکرار میشود و هم گیشههای تقریباً خوبی بواسطه همان خاطرات برایشان شکل میگیرد که اینها سبب میشود پس از عادیتر شدن اوضاع در هفتههای بعدی شاهد اکران پیاپی فیلمهای اصلی و جدیدی باشیم که استودیوها برای سال 2020 مدنظر داشتند و به خاطر مشکلات کرونایی از پخش آنها بازماندهاند.
کارهایی عالی و ماندگار
در چنین حال و هوایی این هفته دومین فیلم از تریلوژی اول استاروارز که در شمارهگذاریهای بعدی و با احتساب هر سه تریلوژی فیلم پنجم از این مجموعه تلقی شده و نام جنبی و کاملکننده «امپراطوری ضربه میزند» را یدک میکشد، به صدر جدول پرفروشها صعود و تجربهای را تکرار کرد که در تابستان 1980 یعنی 40 سال پیش در پخش اولیه خود نیز آزموده بود. این موقعیت و رتبه به لطف اندوختن 611 هزار دلار در 611 سالن در سطح امریکا، کانادا و مکزیک و پول حاصله از سیستم VOD (اجاره ویدئویی فیلم) حاصل آمد و «جنگ ستارگان 5» پساز دو هفته نمایش در این منطقه از جهان نزدیک به یک میلیون دلار کاسبی کرده که هر چند رقمی بسیار نازل برای صدرنشین باکس آفیس امریکا به حساب میآید اما با توجه به رکود شدید هنر سینما و ضایعات کرونایی این حرفه، فروشی امیدساز است و البته از ماندگاری عالی فیلمهای خوب و تقریباً کلاسیک قدیمی خبر میدهد.
سایر فیلمهای قدیمی و مجدداً پخش شده در این هفته که در Top Ten قرار گرفتهاند، از این قرار هستند: «پلنگ سیاه» کار کمیک استریپی بسیار پرفروش سال 2018 رایان کوگلر در رده دوم، «درون» فیلم کارتونی و کامپیوتری موفق سال 2015 پیت داکتر در رده سوم، «ژوراسیک پارک یک» فیلم حادثهای و فانتزی و بسیار سودساز سال 1993 استیون اسپیلبرگ که به قسمتهای دوم و سوم در همان دهه و سپس دو دنبالهسازی بعدی در دهه 2010 کشیده شد در رده چهارم، «The Goonies» فیلم حادثهای-کمدی سال 1985 ریچارد داتر براساس سناریویی از کریس کلمبوس که با بودجهای 19 میلیون دلاری، 135 میلیون دلار در سطح جهان فروخت در رده پنجم، «آروارهها»، فیلم پرماجرا و دلهرهآمیز سال 1975 استیون اسپیلبرگ که حمله کوسههای بیرحم به انسانها در ساحل دریاها و خونریزی و ترس برخاسته از آن را به سلاح فروش بالای خود تبدیل کرد.
در رده هشتم، سرانجام «Gremlins» فیلم کمدی-ترسناک سال 1984 جو دانته است که فقط با 11 میلیون دلار ساخته و روانه بازار شد اما 229 میلیون دلار در گیشهها به بار آورد در رده نهم. در این هفته فقط سه فیلم جدید در Top Ten پرفروشهای امریکای شمالی قرار گرفتند که یکیشان فیلم ترسناک «یادگار» است که هفته پیش صدرنشین جدول بود و این هفته ششم شد، دیگری «پالم اسپرینگز» کار کمدی-رمانتیکی که ماکس بارباکو ساخته است و در جدول حائز رتبه هفتم شد و سومی فیلمی بهنام «تحت تعقیب شدید» (یا «هدف شماره یک») که کاری جنایی از سینمای کانادا ساخته دانییل روپی است و به رده دهم اکتفا کرد.
منتظر پلنگ دوم هم باشید
وقتی از اولین نسخه سینمایی «پلنگ سیاه» یاد میکنیم که در فوریه 2018 برای نخستین بار در امریکای شمالی و سایر نقاط جهان اکران شد و بلافاصله در صدر جدول پرفروشها نشست و بیش از 10 هفته در Top Ten ماند و اینک در پخش مجدد پروازی تازه داشته و پس از فیلم استاروارزی «امپراطوری ضربه میزند» صاحب رتبه دوم در جدول فوق است، باید متذکر شویم که رل «پلنگ سیاه» را در این فیلم پادویک بوسمن ایفا کرده و مایکل بن جوردن، لوپیتا نیونگو، مارتین فریمن و فارست ویتی کر سایر هنرپیشههای عمده فیلماند اما سرعت و ریتم بالا و فناوریها عالی و مهارتهای بصری چشمگیر این فیلم را که نقاط ممتاز آن به حساب میآیند باید محصول کار صنعتگران درجه اولی نامید که با کوگلر در تهیه این فیلم 134 دقیقهای همکاری داشتهاند.
این یکی از 25 محصول سینمایی به غایت پرفروش غول انتشاراتی و کمیک بوکی جهان یعنی مارول است که براساس ابرقهرمانان خیالی داستانهای کمیک استریپی همین مؤسسه و با همکاری والت دیسنی شریک مارول در ساخت اکثر این فیلمها شکل گرفته و فیملبرداری سرشار از تحرک راشل موریسون، ادیت مافوق سریع مایکل پی شاور و دبی بر من و موسیقی متن ریتمیک لودویک گورانسون به آن رنگ و جلای بیشتری را بخشیده است. این تلاش گروهی در سایه تهیه کنندگی ماجراجویانه و دست و دلبازانه کوین خیگ رئیس جوان و اهل ریسک کمپانی مارول چنان موفقیتآمیز بوده است که کلید ساخت قسمت دوم «پلنگ سیاه» هم زده شده و پس از نزول نسبی دامنه سرایت کرونا به روزهای تصویربرداری خود گام نهاده است.
خیال یا واقعیت؟
در میان فیلمهای جدید وارد شده به جدول پرفروشهای این هفته امریکای شمالی باید به اوصاف دوتای آنها اشاراتی داشت تا از فضای تجاری - مضمونی این روزهای سینمای امریکا، کانادا و مکزیک که میکوشد از زیر سایه کرونا هرچه بیشتر خارج شود، بیشتر سردرآورد. «پالم اسپرینگر» که با ایستادن در رتبه هفتم جدول این هفته بالاترین عنوان را در میان آثار تازه بهدست آورده است با سناریویی از اندی سیارا و با کارگردانی رماکس بارباکو فیلمی از ژانر پرطرفدار کمدی - رمانتیک است و اگر یک نکته در ارتباط با موفقیت این فیلم حائز بیشترین توجه و اهمیت باشد، این است که اولین تجربه کارگردانی بارباکو در عرصه فیلمهای بلند محسوب میشود.
در این فیلم که اندی سبرگ کمدیباز و همچنین کریستین میلیوتی جوان، پیتر کالاگر پخته و جی کی سیمونز مسن و حرفهای رلهای اصلی آن را بازی کردهاند، با مرد و زن جوانی آشنا میشویم که در یک میهمانی عروسی در منطقه توریستی و شلوغ پالم اسپرینگر امریکا با یکدیگر آشنا میشوند اما سازندگان فیلم با بازی با عنصر زمانی و ترسیم اتفاقات پر توهم و عجیبی که برای آنها و اطرافیانشان در جریان و پایان این میهمانی روی میدهد، بینندگان را وارد سلسله اتفاقاتی میکنند که تشخیص قسمتهای واقعی آن از بخشهای خیالی بسیار سخت است.
مأمور معتادی که پشت میلههای زندان رفت
دیگر فیلم جدید حاضر در پر فروشهای این هفته کاری از دانی یل روبی هنرمند کانادایی بهنام «تحت تعقیب شدید» است که آن را کمپانیهای هایلند و گولدراش تهیه کردهاند و آنتوان اولیویه پیلون، استیفن مک هتی، دان مک کلاً و جاش هارنت در نقشهای اصلی آن ظاهر شدهاند. این فیلم که در کانادا با عنوان اصلیاش («هدف شماره یک») به نمایش درآمده، یک کار از ژانر جنایی است و براساس رویدادهای واقعی ساخته شده است. این فیلم به زندگی یک معتاد کانادایی به نام آلن اولیوریه میپردازد که مقامهای امنیتی و پلیس مخفی کانادا بدون اینکه او بداند، از وی بهعنوان یک مهره در برنامههای جاسوسی و پشت پرده خود در شرق آسیا بهره میگیرند اما وی لو میرود و در تایلند به مدت 8 سال زندانی میشود و چوب ندانم کاریهای سیاسی و اعتیادش به مواد مخدر را به شدیدترین وجه میخورد.
تازه واردان یک عرصه 50 درصدی
اینها که آمد، همگی وصف فیلمهای جدید و قدیم در حال اکران بود اما از جمعه این هفته (3 مرداد) سه فیلم دیگر وارد جدول پخش میشوند تا بخت خود را در روزهایی که به آرامی سالنهای بیشمار سینما در امریکا و کانادا هر چه بیشتر فعال شده و به اندازه 50 درصد ظرفیت خود پذیرای بینندگان میشوند، بیازمایند و در جمع فیلمهای قدیمی و محبوبی که هر هفته اکران میشوند، خودنمایی و ارزشهای البته اندکتر خود را گوشزد کنند. این فیلمها «تیخوانا جکسون: پایان مأموریت» «زشت بزرگ» و «اجارهبها» هستند که آثاری از ژانرهای جنایی و کمدی اجتماعی هستند و قرار است هر یک در حدود 450 تا 800 سالن سینما و درایوین سینما در سطح امریکا و کانادا به نمایش درآیند.
معاون اول رئیسجمهوری ماده واحده «فرآیند و مرجع تدوین سند ملی هنرهای تجسمی» که در جلسه پنجم ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسیده است، را ابلاغ کرد. طبق اعلام مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس این ماده واحده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است سند ملی هنرهای تجسمی را با رعایت چارچوب تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ تدوین کند. اجرای این مصوبه منوط به رعایت الزامات متناظر اعم از عدم اختصاص منابع مالی و تشکیلاتی جدید و عدم مغایرت با مقررات لازم الاجرا مرتبط است. در روزهای گذشته ماده واحده فرآیند و مرجع تدوین سند ملی موسیقی هم توسط اسحاق جهانگیری ابلاغ شده بود.
سینماهای سراسر کشور سهشنبه سی و یکم تیرماه همزمان با شهادت امام محمد تقی(ع) تا ساعت ۱۸ تعطیل است.
کنسرت آنلاین سالار عقیلی با همراهی همسرش حریر شریعتزاده بهعنوان نوازنده پیانو ساعت ۲۰:۳۰ روز سوم مردادماه از طریق یکی از اپلیکیشنهای رسمی کشورمان برگزار میشود.
حسین صفاریدوست، شاعر در سن ۷۱سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. حسین صفاریدوست متولد سال ۱۳۲۸ در قزوین بود و نخستین مجموعه شعر خود را با نام «فصلی از شکفتن» در سال ۱۳۵۴ منتشر کرد. او در مجموع حدود ۲۰ مجموعه شعر به چاپ رسانده است.
در پی تعامل و همکاری تنگاتنگ قوه قضائیه، پلیس امنیت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتحادیه ناشران، یک صحافی که بهصورت غیرقانونی اقدام به چاپ و صحافی کتابهای ناشران میکرد، کشف شد. صاحبان این صحافی هم به مقامات قضایی تحویل داده شدند.
مجموعهای از ۹۰۰ یادگار از فیلمهای مطرح هالیوود و سریالهای تلویزیونی در یک حراجی در امریکا به فروش گذاشته شد. از مهمترین آثار حراجی جولین که طی دو روز و بهصورت آنلاین برگزار میشود میتوان به لباس فضایی فیلم معروف «۲۰۰۱: اودیسه فضایی» ساخته «استنلی کوبریک» اشاره کرد که در نهایت به قیمت ۳۷۰ هزار دلار به فروش رفت. این لباس در «اودیسه فضایی» بر تن «کر دولا» بازیگر نفش دکتر «دیوید باومن» در این فیلم بوده است. همچنین شنل معروفی که کریستوفر ریو در دو فیلم اول از مجموعه ابرقهرمانی «سوپرمن» به تن میکرد نیز به قیمت ۱۱۰ هزار دلار چکش خورد.
سینا سعیدیان تهیهکننده فیلم «گورکن» معتقد است تهیهکننده باید در شرایط موجود (شیوع کرونا) به گزینه اکران آنلاین هم فکر کند، اما این شیوه اکران مزایا و معایب خودش را دارد که بزرگترین معضل آن عدم رعایت قانون کپی رایت فیلم است. این چالش برای فیلمها مصداق دزدی در روز روشن است.
در حالی که اعلام شد ویلم دفو بازیگر چهره جشنواره فیلم بینالمللی سن سباستین امسال خواهد بود، پوستر این جشنواره با تصویری از وی رونمایی شد.
مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرد که این مرکز فعلاً اجرای تئاتر ندارد و از سرگیری فعالیتهای حضوری آن وابسته به تصمیم هیأت دولت است.
تالار هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر آنلاین را کلید زد
این ابتدای راه است
تقریباً دو هفته پیش مدیر تالار هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بهصورت تخصصی در حوزه نمایشهای گروه کودک و نوجوان فعالیت میکند در گفتوگو با«ایران» از احتمال پخش آثار نمایشی بهصورت آنلاین خبر داد و گفت در حال بررسی زیرساختها و بررسی شرایط عملیاتی شدن این ایده بهصورت استاندارد و برپایه بسترهای مناسب هستیم. حسین مؤذن که تالار تحت مدیریتش کار خود را از نیمه تیرماه با دو نمایش آغاز کرد حالا اعلام کرده است که این تالار از روز دوشنبه پخش آنلاین آثار گروههای تئاتری را بهصورت آنلاین کلید خواهد زد تا حد ممکن بتواند ضررهای مادی و معنوی چند ماه بیکاری و ضرر و زیانهای گروههای آسیبدیده هنرمندان را جبران کرد و هم جلوی رخوت و تعطیلی بیشازپیش تالار هنر را گرفت و از طرف دیگر، در این روزهای حساس که گروه سنی کودک و نوجوان نیازمند غذای مناسب فکری هستند را تنها نگذاشت و آنها را از پای شبکههای ماهواره ای و آثاری که ممکن است برای آنها در این مقطع سنی مناسب نباشد را کنار کشید و بهکمک خانوادهها آنها را ترغیب به تماشای نمایشهای آنلاین کرد. حسین مؤذن مدیر تالار هنر در گفتوگو با «ایران» معتقد است که رفتن به سمت پخش آنلاین نمایش، امکانی است که در تمام دنیا ضمن بسترسازیها و دقتهای لازم به یک اصل تبدیل شده و ما نیز باید از پیش به این سمت میرفتیم اما همین امروز هم دیر نیست که ما چراغ چنین آغازی را روشن کنیم و در همین راستا، از دیروز پخش تئاتر کودک و نوجوان تالار هنر کار خود را آغاز کرد. مدیر تالار هنر در این گفتوگو درباره تجربه بازگشایی سالنهای تئاتر و شرایط و استقبال کودکان و نوجوانان و خانوادههای آنها از نمایشهای روی صحنه میگوید: «بههر صورت باید قبول کرد که در چنین روزهایی که واقعاً ترس و نگرانی از ابتدا به این ویروس کشنده در تمام کشور و سطوح جامعه وجود دارد نمیتوان گفت که استقبال خوبی صورت گرفته و این مسأله هم بسیار منطقی و هر چقدر که ما پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم، خانوادهها حق دارند که نگران رفت و آمد به فضاها و سالنهای فرهنگی باشند مخصوصاً محیطهایی که مخصوص کودکان و نوجوانان است. البته کمکم استقبال از آثار و حضور خانوادهها و فرزندانشان رفتهرفته کمی بهتر شده بود اما با شروع پیک دوم دوباره وضعیت به حالت سابق بازگشت. دو نمایش هم در حال حاضر روی صحنه هستند که کار خود را با وسواسهای شدید بهداشتی پیش میبرند.» مؤذن درباره لزوم حرکت در مسیر استفاده از تکنولوژی ها و امکانهای جدید از جمله پخش آنلاین آثار نمایشی به «ایران» میگوید: «ما باید از تجربه کشورهای بزرگ و توسعهیافته درس بگیریم و نباید بگذاریم وقتی موضوعی حادث شد تازه به فکر چاره باشیم. امروز کشورهای دیگر آرشیوی از آثار مهم تئاتری خود را در اختیار دارند که آنها را در فضای مجازی با دریافت هزینهای کم بهصورت آنلاین پخش میکنند و استقبال بینظیری هم از آنها میشود. ما هم بعد از چندین هفته تحقیق و بررسی در این زمینه از دیروز پخش آنلاین اجرای تئاتر با همکاری سایت تیوال آغاز کردیم.» مؤذن درباره ساز و کار تماشا و دسترسی به آثار در پخش آنلاین میگوید: صفحه اختصاصی ما در تیوال راهاندازی شد و طی یک فرآیند بسیار ساده و با چند کلیک خانوادهها میتوانند بلیت آثار مد نظر خود را تهیه و در ساعتهای مقرر به تماشای آنها بنشیند. البته طبق برنامهریزی که انجام شده تالار هنر در نظر دارد برای اولین بار نمایش «افسانه پری دریایی» را هم برای کودکان و نوجوانان علاقهمند به تئاتر بهصورت آنلاین پخش کند.» او با اشاره به این مسأله که این اتفاق، اتفاق تازهای است و بیشک ما ضمن بررسیهای بسیار به تصمیم عملیاتی کردن رسیدیم اما باید به محک تجربه در این زمینه اشکالات احتمالی را کمکم برطرف کنیم تا هر چه زودتر بتوانیم به شکلی استاندارد و مطابق با آنچه در جهان اتفاق میافتد برسیم. مؤذن در پایان به این نکته اشاره میکند که تالار هنر از پخش این آثار بهدنبال هیچ سود و منفعت مالی نیست و صرفاً تیوال و دوستانی که وظیفه فیلمبرداری و پخش در پلتفرم را به عهده دارند طبق توافق با گروه نمایشی سهمی از فروش را دریافت میکنند و ما در این بین فقط نقش تسهیلگری ایفا میکنیم تا این اتفاق مبارک به خوبی و با کیفیت درستی اجرایی شود.