برخی سیاسیون کشور پیش از انتشار توافق احتمالی وین با رویکرد انتقادی به بررسی آن پرداختند
10 نکته درباره تفاوت های دوره قبل مذاکرات وین
گروه سیاسی/ مذاکرات وین به لحظات حساس خود رسیده است و افراد و گروههای مختلف در حال گمانهزنی درخصوص آن هستند. در روزهای اخیر اما فایل تصویری مربوط به یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پخش شده که معتقد است در توافقی که در آینده اعلام خواهد شد نه تنها هیچ تحریمی رفع نخواهد شد که تضمین و راستیآزمایی نیز در آن لحاظ نشده است. سیدمحمود نبویان حتی معتقد است این مذاکرات تفاوتی با مذاکرات دولت گذشته نداشته و حتی حداقلهای برجامی نیز در آن رعایت نشده است. این درحالی است که اولاً هنوز متن توافق احتمالی منتشر نشده؛ ثانیاً مذاکرهکنندگان همچنان در حال مذاکره در وین هستند و تا زمانی که بر سر همه مسائل توافق نشود نمیتوان به طور جدی از پایان مذاکرات سخن گفت.
اما دلواپسی های به حق جامعه و بخصوص جریان انقلابی بیش از پیش لزوم تبیین در این خصوص را نشان میدهد. در ادامه به برخی از ویژگیهای مذاکرات کنونی، دستاوردها و نقاط اختلاف آن با گذشته پرداخته شده است؛
یکم؛ مذاکرات در دولت سیزدهم تفاوت ذاتی با مذاکرات در دولت یازدهم و دوازدهم دارد. در حالی که دولت قبل سرنوشت تمام کشور و نظام را در حالت تک گزینهای قرار داده بود، اساساً دولت سیزدهم نگاه حیاتی به این موضوع نداشته است. تحرکات دولتمردان سیاسی و اقتصادی کشورمان در فعال سازی دیپلماسی اقتصادی، توجه به ظرفیتهای داخلی و تحرکات شبانه روزی و جهادی آنها خود گواه بر این مسأله است که با توافق یا بدون توافق وین، دولت عزم جدی در پیشبرد امور کشور و اصلاحات اساسی دارد. از همین رو متهم کردن دولت به ادامه مسیر دولت گذشته با واقعیت تطابق ندارد.
دوم؛ مذاکرات رفع تحریم از زمان دولت دوازدهم آغاز شده بود. رویه مذاکرات به قدری خسارتساز و خطرناک بود که رهبرانقلاب در میانه گفتوگوهای عراقچی و 1+4 صراحتاً اعلام کردند که پیشنهادهای امریکاییها متکبرانه، تحقیرآمیز و غیرقابل نگاه کردن است. بعدها علی واعظ مسئول میز ایران گروه امریکایی بحران هم فاش کرد یکی از پیشنهادهای دولت بایدن به دولت روحانی آزادسازی تنها یک میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران در ازای دست کشیدن کشورمان از غنیسازی 20 درصدی بوده است. این پیشنهاد ناچیز درحالی بود که امریکاییها با توجه به رویه دولت گذشته احساس میکردند بار دیگر میتوانند با آبنباتی جدید اهرم فشار مهم کشورمان را از دست ایران خارج کنند. این رویه با قدرت گرفتن دولت سیزدهم و باز کردن گره مذاکرات از سرنوشت کشور متوقف شد و تیم امریکایی پیام این تغییر را بخوبی احساس کرد.
سوم؛ مصوبه راهبردی مجلس با مجری ضعیفی روبهرو بود که از هر تریبونی برای تخریب قانون راهبردی و فرستادن پالس اختلاف و چند صدایی استفاده میکرد. دولتمردان کنونی نه تنها خود را به حقوق قانونی کشور متعهد میدانند که بهترین مجری برای قانون مهم و راهبردی مجلس بودند. این تصویر از ایران متحد و قوی در برابر زیادهخواهیهای امریکا خود نقشی مهم در میدان مذاکرات داشته است.
چهارم؛ خطوط قرمز نظام همواره ثابت بوده است. به گواه مقامات حاضر در مذاکرات وین یک تا شش، امریکاییها تلاش جدی داشتند تا با عبور از این خطوط قرمز، مذاکرات موشکی و منطقهای را در توافق احتمالی بگنجانند. موضوعی که زمزمههای آن هم در داخل توسط برخی مقامات دولت قبل و رسانهها و چهرههای رسانهای وابسته به آنان نیز اشاره میشد و حتی از جهت رسانهای نه تنها مخالفتی با مذاکره مستقیم با امریکا نشان داده نمیشد بلکه از مذاکره با این کشور در موضوعات فرابرجامی نیز استقبال میکردند. اما دولتمردان کنونی با تقویت دیپلماسی دوجانبه و جلوگیری از اتحادسازی ایالات متحده، روابط ایران و کشورهای دوست را تقویت کرده و با ایجاد محوری جدید در طول مذاکرات نه تنها به هیچ عنوان اجازه مطرح شدن موضوعات فرابرجامی را نداده است بلکه خط قرمز مذاکره با امریکا را نیز نادیده نگرفته است.
پنجم؛ تیم بایدن تلاش داشت تا نه تنها محدودیتهای هستهای کشورمان افزایش یابد که زمان اجرای برجام نیز طولانیتر شود. این سیاست دولت امریکا تحت عنوان «طولانیتر و قویتر» مطرح شده بود و توسط تیم رابرت مالی بشدت پیگیری میشد. با وجود این تیم مذاکرهکننده کشورمان از هرگونه برجام پلاس جلوگیری کرده و اجازه نداده تا برجام سکویی برای خواستههای بیشتر کشورهای غربی شود. امریکاییها همواره درصدد بودند تا امتیازات بیشتری را از تهران دریافت کنند اما به سد تیم مذاکرهکننده دولت سیزدهم برخورد کردند.
ششم؛ مذاکرهکنندگان امریکایی تلاش داشتند تا برای پیروزی در افکار عمومی جهان و همچنین شرطی کردن اقتصاد کشورمان مسائلی چون مذاکره رودررو با هیأت ایرانی، توافق موقت و تعیین ضربالاجل را مطرح کنند. هیأت مذاکرهکننده کشورمان نه تنها ضربالاجلهای ادعایی را مورد توجه قرار نداد که در پیگیری خطوط قرمز کشورمان دچار تردید نشد و با هرگونه توافق موقت بشدت مخالفت کرد. ایران همچنین مذاکرات را عزتمندانه و بدون رودررویی با عضو خارج شده از توافق پیش برد تا امریکا بدون تهیه بلیت و پرداخت هزینه وارد این اتاق نشود.
هفتم؛ امریکا حتی در صورت نتیجه دادن گفتوگوها و رسیدن به توافق احتمالی هم به سرعت نمیتواند به عنوان عضو برجام شناخته شود. این کشور در راستای راستیآزمایی مورد درخواست ایران باید پشت درب اتاق منتظر بماند تا پس از اجرا شدن تعهدات و راستیآزمایی که گفته میشود سه ماه به طول میانجامد اجازه ورود به برجام را پیدا کند.
هشتم؛ رفع تحریمها علیه کشورمان طبق خطوط قرمز مشخص اتفاق خواهد افتاد. همچنین سازوکاری نیز برای اطمینان از رفع تحریمها طراحی شده است تا همچون گذشته رفع تحریم نمایشی در ازای تعهدات ایران به کشورمان فروخته نشود. طبق این سازوکار برخی مبادلههای اقتصادی مد نظر قبل از ورود امریکا به برجام انجام خواهد شد و پس از اطمینان کامل از آن تعهدات اساسی ایران صورت خواهد گرفت.
نهم؛ نکته قابل تأمل آنکه ایران توانسته خواستههایی را به طرف مقابل تحمیل کند که بر اساس آن تضمین ذاتی مورد انتظار کشورمان تحقق یابد. به عنوان نمونه امریکا درصدد بوده است تا سانتریفیوژهای IR-6 کشورمان طبق تفاسیری از برجام به طور کامل نابود شود. اما تیم ایرانی با توجه به سابقه بدعهدی امریکا بر خواسته خود پافشاری کرده تا سانتریفیوژها در اختیار کشورمان باقی بماند. این مسأله میتواند در صورت تخلف احتمالی امریکا، سرعت بازگشتپذیری کشورمان نسبت به قبل را به طور ویژهای سریعتر کند. همین مسأله باعث افزایش ریسک بدعهدی مجدد طرف غربی خواهد شد.
دهم؛ علاوه بر مسائلی که به تضمین ذاتی برجام ارتباط دارد، تیم مذاکرهکننده جهت موظف کردن ایالات متحده تضمین حقوقی و سیاسی آن را نیز درنظر گرفته است. بر این اساس با اصلاح برخی عبارتهایی که مربوط به تعهدات این کشور است ایالات متحده «متعهد» میشود که به تعهدات خود عمل کند و در صورت هرگونه تخلف ایران برای هر اقدام متقابلی حق قانونی خواهد داشت. هر چند که تیم مذاکرهکننده راضی به تعهدات کاغذی نبوده و برخلاف تیم قبل، قائل به خوشعهدی امریکاییها نیست و به همین دلیل زیرساختها و شرایط لازم برای بازگشت به نقطه فعلی را حفظ کرده است تا در صورت تخطی امریکا از تعهداتش شرایط را به حالت قبل برگرداند.
این مسائل نشان میدهد که نه تنها تیم مذاکرهکننده بر خطوط قرمز تأکید داشته که مذاکرات به صورت عزتمندانه و حکیمانه پیگیری شده است. با وجود این نباید از این مسأله غافل بود که مذاکرات رفع تحریم در چهارچوب توافق نامتوازن و پراشکال برجام صورت گرفته است؛ این بدان معنا بوده که حل مشکلات برجامی با موانع جدی روبهرو بوده که خود، کار سخت مذاکرهکنندگان کنونی را نشان میدهد. هر چند که با درایت تیم مذاکرهکننده ضربهای حقوقی به ساختمان برجام زده شده است. اکنون با قوت بیشتری میتوان گفت در صورت حصول توافق، انتشار متن و گفتوگو درخصوص جزئیات آن مشخص خواهد شد که در طول این ماهها دیپلماتهای انقلابی کشورمان چه تلاشهای مهمی را انجام دادهاند.
در پی شهادت 2 مدافع حرم ایرانی در حمله موشکی رژیم صهیونیستی به حومه دمشق اعلام شد
تاوان سخت در انتظار رژیم صهیونیستی
گروه سیاسی/ در پی شهادت دو تن از پاسداران مدافع حرم در جریان حمله جنایتکارانه موشکی رژیم صهیونیستی به حومه شهر دمشق، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیهای تأکید کرد: «بیشک رژیم صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد داد».
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم روز گذشته در این خصوص موضعگیری کرد و این اقدام جنایتکارانه را که برگرفته از خوی تجاوزگری، اشغال و ترور رژیم صهیونیستی است، بشدت محکوم و بر قطعیت بیمکافات نگذاشتن این گستاخی رژیم صهیونیستی تأکید کرد.
لرزه بر اندام صهیونیستها
انتشار موضع قاطع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر تاوان گرفتن از رژیم صهیونیستی کافی بود تا لرزه بر خانه عنکبوتی آنها بیندازد و ساعاتی بعد این رژیم از بیم پاسخ احتمالی ایران به این جنایت، سامانه «گنبد آهنین» را در مرزهای شمالی به حالت آمادهباش درآورد.
شبکه کان صهیونیستها به نقل از ارتش این رژیم گزارش داد که نظامیان رژیم صهیونیستی در امتداد مرزهای شمالی و همچنین نیروی هوایی و پدافندهای هوایی این رژیم بعد از هشدار و تهدید ایران به حالت آمادهباش درآمدهاند. شبکه المیادین نیز بهنقل از رسانههای اسرائیلی گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی از ترس ایران، سطح آمادهباش خود را در شمال فلسطین اشغالی ارتقا داده است.
به گزارش تسنیم، «یوسی یوشه» تحلیلگر نظامی رژیم صهیونیستی نیز در تحلیلی از نتیجه اقدام جنایتکارانه این رژیم به «العهد» گفت: اسرائیل بهای این تجاوز خود را خواهد پرداخت و صحبت از ضربه سخت ایران به اسرائیل است. وی افزود: یکی از احتمالات این است که انتقامجویی ایران از طریق پهپادها انجام شود، زیرا توانایی ایران در فعالسازی پهپادها به طور اساسی بهبود یافته است.
بنی گانتز، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، ساعاتی بعد از حمله در موضعی پیشدستانه گفته بود که از هر ابزار و توان نظامی برای مقابله با تهدیدات ناشی از ایران استفاده میکنیم و هر زمانی که اطلاعات دقیق درباره تحرکات تهدیدآمیز دریافت کنیم، اقدام لازم انجام خواهد شد.
گانتز پیش تر درباره دور جدید حملات کور رژیم صهیونیستی به مناطقی در سوریه مدعی شده بود که اجازه نخواهد داد ایران تسلیحاتی را که «بازی را تغییر میدهد» به نیروهای جبهه مقاومت در منطقه بفرستد.
تجربه تاوان سخت
این نخستینبار نیست که این رژیم با اهداف جنایتکارانه خود به پایگاهها و مناطقی در سوریه حمله میکند و هر بار در موضعگیری ادعایی، مدعی میشود که توانسته است به نیروهای ایران که برای کمک به دولت دمشق جهت مقابله با گروههای تروریستی در سوریه حضور داشتهاند؛ آسیب برساند.
اما برخلاف این گزافهگوییها و دروغپردازیها و تا پیش از عملیات اخیر به تصریح سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، حملات رژیم صهیونیستی در مجموع سالهای حضور ایران در سوریه به شهادت 9 تن از مدافعین حرم منجر شده بود. کما اینکه در قبال شهادت هر یک از این شهدا تاوانی سخت پرداخت کرد. چنانکه پس از هدف قرار گرفتن خودروی شهید محمدعلی اللهدادی در منطقه قنیطره سوریه از سوی رژیم صهیونیستی، رزمندگان حزبالله لبنان بلافاصله با عبور از موانع پیچیده در مرزهای فلسطین اشغالی با هدف قراردادن ۳ دستگاه نفربر و خودروی صهیونیستها ۵ نفر از آنان را به هلاکت رسانده و تعدادی را نیز مجروح کردند. همچنین بمباران پایگاه تی - فور از سوی اسرائیل که سبب شهادت 7 تن از نیروهای ایرانی در کنار برخی دیگر از رزمندگان حاضر در پایگاه شد با این پاسخ مواجه شد که محور مقاومت در پاسخ به این اقدام بزدلانه دشمن، پایگاههای رژیم صهیونیستی در بلندیهای جولان اشغالی را با ۵۰ فروند موشک و راکت هدف قرار دادند و در جریان آن تعداد زیادی از اشغالگران صهیونیستی کشته و مجروح شدند.
نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران خود نیز بارها نشان دادهاند که عبارت تاوان گرفتن را به مثابه یک لقلقه زبان بهکار نمیبرند و هنگامی که اعلام میکنند تاوان سخت خواهند گرفت از حمله موشکی به پایگاه امریکایی هم ابایی ندارند. قطعاً همین پیشینه است که سبب شده اطلاعیه سپاه، لرزه بر اندام صهیونیستها بیندازد و نظامیان خود را در حالت آمادهباش قرار دهند.
برگزاری آیین وداع با شهدا
آیین وداع با پاسداران رشید مدافع حرم، سرهنگ پاسدار احسان کربلاییپور و سرهنگ پاسدار مرتضی سعیدنژاد که در پی جنایت صبح روز دوشنبه رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به حومه شهر دمشق سوریه به درجه رفیع شهادت نایل آمدند، روز گذشته برگزار شد. بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز با حضور در ستاد معراج شهدای تهران، ضمن وداع با شهدای جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در سوریه، به خانوادههای این شهیدان تسلیت گفت.
تکذیبنامه رئیس جمهور به رهبر انقلاب درباره صداوسیما
خبر اول اینکه، مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیسجمهور اخبار منتشر شده درباره مکاتبه رئیسجمهور با رهبر معظم انقلاب درباره صداوسیما را تکذیب کرد. به گزارش «ایران» محمدمهدی رحیمی در صفحه مجازی خود نوشت: «رئیسجمهور مکاتبهای با رهبر معظم انقلاب درخصوص صداوسیما نداشتهاند.» برخی کانالهای تلگرامی با خبرسازی مدعی شده بودند که رئیسجمهور در نامهای به رهبر معظم انقلاب، از برخی رویکردهای خبری صداوسیما نسبت به دولت انتقاد کرد. این کانالها حتی تا اینجا پیش رفتند که ادعا کردند این نامه، به همراه یک گزارش مستند ارسال شده و دستور بررسی این گزارش نیز صادر شده است!
«اینستاگرام» صفحه شخصی سخنگوی دولت را مسدود کرد
خبر دیگر اینکه، شبکه اجتماعی اینستاگرام، صفحه شخصی علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و رئیس شورای اطلاعرسانی دولت را که حدود ۸۰ هزار دنبالکننده داشت، صرفاً به دلیل تبریک روز پاسدار مسدود کرد. به گزارش «ایران» مسدود شدن صفحه سخنگوی دولت پس از انتشار استوری تبریک ولادت حضرت امام حسین علیهالسلام و تبریک روز پاسدار اتفاق افتاد. بهادری جهرمی در این باره در «توئیتر» نوشت: «اینستاگرام با نقض علنی آزادی بیان، صرفاً به دلیل تبریک روز پاسدار، حساب کاربریام را مسدود کرد!» در روزهای اخیر اینستاگرام صفحه برخی دیگر از اعضای دولت همچون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز مسدود کرده است. این در حالی است که ترویج خشونت، کلاهبرداری اقتصادی، ابتذال اخلاقی و جنسی و نقض حریم خصوصی کاربران از سوی این رسانه مورد حمایت واقع میشود و در این موارد برخوردی از سوی این پلتفرم امریکایی صورت نمیگیرد.
ممنوعیت اعطای مرخصی نوروزی به مجرمین خطرناک
دست آخر اینکه، غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندانها طی دستورالعملی خطاب به مدیران زندانهای سراسر کشور، تأکید کرد به محکومان مخل امنیت و آرامش جامعه مرخصی نوروزی اعطا نشود. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در راستای اجرای دستورات مقام معظم رهبری و تأکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر عدم اعطای مرخصی و سایر ارفاقات به محکومان خطرناک، سابقهدار و مخل امنیت و آرامش جامعه و با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروز، زندانها از پذیرش و طرح تقاضای مرخصی محکومان جرائم مرتبط با سرقت، جرایم باندی و سازمان یافته، قاچاق، سرقت مسلحانه و حمل مواد مخدر، تجاوزبه عنف، آدمربایی، اسیدپاشی، نزاع دسته جمعی مسلحانه، ضرب و جرح عمدی با سلاح و قمهکشی تا پایان فروردین سال ۱۴۰۱ خودداری کنند.