گزارش «ایران» از ورود پایتخت به روزهای پرترافیک و راه حلهایی که سالهاست کارساز نیست
تهران پشت ترافیک خریدهای نوروزی
حمیده امینی فرد
خبرنگار
ترافیک این روزهای تهران امان شهروندانش را بریده است. ساعت اوج ترافیک که پیش از این ساعت 10 صبح و 5 بعدازظهر بود، حالا به حوالی ظهر و حتی اواخر شب هم رسیده است. بزرگراهها، خیابانها و حتی معابر فرعی شاهد ترافیک ممتد و سرسام آوری است که معلوم نیست دقیقاً چه زمانی آغاز شده و چه زمانی پایان مییابد. روز گذشته قفل شدن ترافیک در پایتخت را بسیاری از مردم تجربه کردند. آمارها میگوید، 30 تا 35 درصد بر ترافیک این روزها و شبهای تهران افزوده شده، اما آنچه مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند، بیش از این اعداد و ارقامی است که اعلام میشود! کرونا اگرچه بار خودروهای شخصی را 18 درصد سنگین کرده است، اما وضعیت حمل و نقل عمومی نشان میدهد که مردم در روزهای آخر سال به سمت مترو و اتوبوس هم رفتهاند. حالا اگر از مترو و اتوبوسسوارهای حرفهای سؤال کنید روزهای آخر اسفند را بویژه در ایستگاههای مرکزی شهر همچون «امام خمینی» و «بازار» چگونه میگذرانید، جوابشان دستکمی از خودروسوارهای تهراننشین ندارد. آنها میگویند برای سوار شدن به قطارهایی که فاصله حرکتی شان 4 تا 5 دقیقه است، باید دستکم 15 تا 20 دقیقه معطل شوند و اگر هم خیال یک متروی خلوت همیشگی به سرشان بزند، تنها راه چاره، بی خیال شدن از ایستادن در سکوهای شلوغ و پرهمهمه است.
آن طور که خبرها از متروی تهران حکایت دارد، مترو در مسافرپذیری تقریباً به روزهای پیش از کرونا برگشته است. یعنی میزان مسافرانی که پیش از این 500 تا 600 هزار نفر بود و کمی بعدتر به رقمی معادل یک میلیون و 200 هزار نفر رسید، حالا حدوداً به یک میلیون و 500 هزار نفر هم رسیده و البته پیشبینیها از افزایش مسافران در برخی مسیرهای پرازدحام مثل «تجریش»، «بهشت زهرا» و «بازار» تا روزهای آینده دارد.
در اتوبوسرانی هم اگرچه وضعیت کمی خفیفتر است، اما میزان مسافران این روزها بین 700 تا 800 هزار نفر در نوسان است. سؤال این است که آیا برای این تعداد مسافر که البته هنوز به روزهای اوج برنگشته، 2 هزار دستگاه اتوبوس کافی است؟! تهران در چند سال پیش 7 هزار و 500 دستگاه اتوبوس داشت که حالا به 2 هزار دستگاه رسیده است. در مترو هم طی این 4 سال حتی یک واگن اضافه نشده است. با این توصیف نتیجهگیری کار چندان سختی نیست. ضعف عقبماندگی در بخش مترو و اتوبوس حالا روی دوش خودروهای شخصی افتاده است. روزانه بیش از 4 میلیون و 200 هزار خودرو در تهران تردد میکنند که اگر بخواهیم نگاه منصفانهای به این روزهای آخر کنیم، متوجه میشویم که پلاکهای شهرستان در این روزها گوی سبقت را از پلاکهای تهران ربودهاند.
در مراکز تجاری و مرکزی شهر و بویژه بازار هم جمعیت زیادی از شهرستانهای دور و نزدیک برای خریدهای نوروزی کلی و جزیی آمدهاند و این جدا از جمعیتی است که روزهای آخر سال را برای خرید نوروزی، معاینه فنی، کارهای بانکی و اداری و نوسازی خانهشان انتخاب کردهاند و این درحالی است که گنجایش معابر تهران 6 برابر آن ظرفیتی است که باید باشد. ما پیش از آنکه از مسئولان شهری و ترافیکی بپرسیم چرا بعد از این چند سال فکری به حال ترافیکهای کلافه کننده آخر سال نکردهاید، باید از تهراننشینها بپرسیم که چرا همه کارهایتان را به آخر سال موکول میکنید. کاهش میزان تلفات و مبتلایان به کرونا البته اسفند امسال را کمی متفاوتتر از دو سال گذشته کرده است. با این همه پیشبینی این قفل ترافیکی از بهمن ماه هم امکانپذیر بود. اما تنها راه حلی که از سوی مسئولان اجرا میشود، همان طرحهای تاریخ مصرف گذشته سالهایی است که عملاً تأثیر چندانی هم در باز کردن گره کور ترافیکی نداشته است.
سرهنگ علیرضا اسماعیلی، کارشناس ترافیک هم با «ایران» همعقیده است. او به «ایران» میگوید که در این 11-10 روز باقیمانده، جز تقویت نیروهای پلیس برای مدیریت خیابانها کار دیگری نمیتوان انجام داد. بنابراین سؤال اصلی اینجاست، چرا تا زمانی که در این مخمصه گیر نیفتادهایم، برنامهای برای حل بحران نداریم. اسماعیلی البته به راهکارهای کوتاه مدتی همچون تخفیف حمل و نقل عمومی و فرهنگسازی برای خریدهای آنلاین اشاره میکند و میگوید: باید به سمت تخفیف حمل و نقل عمومی و تشویق مردم برای خریدهای آنلاین رفت.
جعفر تشکریهاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه با اجرای هر نوع طرح ضربتی و فوریتی در پایان سال مخالف است، به «ایران» میگوید: تجربه تراکم ترافیکی در روزهای پایانی سال کاملاً طبیعی است چون حجم سفرهای مردم برای خریدهای نوروزی افزایش مییابد و این مسأله وقتی بدانیم که با کوچکترین تغییری در حجم ترددها و خودروها، ظرفیت شبکه ترافیکی بهم میریزد، قابل پذیرشتر است. چون شبکه حملونقل تهران کششپذیری لازم برای این حجم از خودرو و تردد را ندارد و این مربوط به همه زمانهاست و نه فقط اواخر اسفند.
او ادامه میدهد: ما باید شبکه زیرساختهای شهر هوشمند را برای کاهش ترددها در تهران تقویت کنیم که البته تا رسیدن به وضعیت ایدهآل فاصله زیادی داریم. الان بسیاری از مردم برای خدمات معمولی چندین بار در روز از خانه خارج میشوند، درحالی که این یک ایراد جدی است و باید با یک بار مراجعه و حتی بهطور غیرحضوری بسیاری از کارها را انجام داد. خاطرم هست که چند سال پیش قرار بود مردم حداکثر یک بار به دستگاه دولتی برای دریافت خدمت مراجعه کنند، اما این اتفاق هنوز نیفتاده است. طرحهای محدودکننده حتی دیگر شبیه یک مسکن هم عمل نمیکنند و فقط بازی با روح و روان مردم است.
کمتر از 2هفته دیگر تا شروع سال جدید مانده است. تا آن روز البته حجم سفرها با توجه به تعطیلی پایان سال افزایش بیشتری خواهد یافت. به نظر میرسد که تا به امروز هیچ برنامه و طرح مشخص از پیش تعیینشدهای برای مدیریت ترافیک تهران تدوین و اجرا نشده است. باید دید که امروز پلیس تهران چه راهکارهایی برای حل این وضعیت ارائه میدهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
نظام رسانهای کشور باید در موضوع سلامت اطلاع رسانی کند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع پیوست رسانهای برای ایجاد جریانسازی بویژه در شیوع کرونا را ضروری دانست و گفت: نظام رسانهای کشور باید ضمن تبیین دستاوردهای دولت مردمی، هر آنچه را به عنوان خدمات عمومی در موضوع سلامت مردم در شیوع کرونا صورت گرفته نیز ثبت و اطلاعرسانی کند.
به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی در نشست کمیته اطلاعرسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی کرونا به موضوع شیوع کرونا در ایران و جهان اشاره کرد و گفت: با گذشت بیش از دو سال از همهگیری ویروس منحوس کرونا، خوشبختانه با ابتکارعمل و حضور همگانی آحاد مردم و دستگاههای مختلف خدمات خوب و ارزندهای در مقابله، جلوگیری و پیشگیری از این بیماری به عمل آمد که تلاش همهجانبه اهالی رسانه یکی از این خدمات و همراهیها بود.
وی با اشاره به اینکه امروز هر شهروندی با داشتن یک گوشی همراه میتواند روایتگر، تصویرگر و خود به عنوان منبعی برای اطلاعرسانی در فضای مجازی محسوب شود، گفت: با بالارفتن آمار شیوع کرونا رسانههای رقیب شروع به منفیبافی و جریانسازی بر ضد کشور ما و ناامید کردن مردم از شرایط حاکم کردند. رقیبان رسانهای و دشمنان ایرانزمین در روایتگری جعلی و غیرواقعی جلوه دادن شرایط جامعه ایران بویژه در موضوع کرونا، شکست خوردهاند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید براینکه جمهوری اسلامی ایران فارغ از هرگونه جنگ تبلیغاتی و منفیبافی رقیبان رسانهای در آن سوی مرزها علیه کشورمان، اصل را بر سلامت مردم گذاشت، اجرای شیوهنامههای بهداشتی، واکسیناسیون عمومی، رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و دیگر دستورالعملهای ستاد ملی کرونا را گواه براین مدعا دانست. رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور تأکید کرد: امروز زمان تبیین است که باید در عمل به کمک هم به اثبات برسانیم. امروز خوشبختانه میزان امیدواری مردم نسبت به ماههای قبل چندین برابر شده؛ چراکه آنها معتقدند با تبیین، امور و مسائل و مشکلات حل خواهد شد. نظام رسانهای کشور باید ضمن تبیین دستاوردهای دولت مردمی، هر آنچه را به عنوان خدمات عمومی در موضوع سلامت مردم در شیوع کرونا صورت گرفته نیز ثبت و اطلاعرسانی کنند.
وزیر بهداشت عنوان کرد
کرونا قدرت واقعی ملتها را نشان داد
وزیر بهداشت با عنوان این موضوع که هر کاری مردمی باشد پایدار خواهد بود، گفت: کرونا، قدرت واقعی ملتها را نشان داد.
به گزارش مهر، بهرام عیناللهی به مشارکت خیرین و افراد نیکوکار در پیشبرد امور اشاره کرد و افزود: هر کاری که مردمی باشد، پایدار خواهد ماند و کارهای دستوری قطعاً از بین خواهند رفت. عیناللهی به پاندمی کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: کرونا، قدرت واقعی ملتها را نشان داد. کرونا نشان داد کشوری قدرتمند است که مردم آن با حکومت آن کشور سازگار باشند.
عیناللهی ادامه داد: در موج پنجم کرونا شاهد وضعیت ناگواری بودیم، بهطوری که روزانه ۵۰ هزار مراجعه و ۷۰۰ مرگومیر داشتیم. اما، این مردم بودند که با مشارکت در برنامه واکسیناسیون، باعث شدند کشور از بحران کرونا نجات پیدا کند. حمایت مردم از واکسیناسیون جلوهای از قدرت و هویت مردمی ایرانیان بود. در سایه مشارکت مردمی و تلاشها بیش از ۹۲ درصد ایرانیان دوز اول واکسن خود را دریافت کردهاند، در حالی که این میزان در امریکا ۶۰ درصد است. پاسداران ششمین واکسن کرونای کشور را با عنوان نورا تولید کردند که بزودی در سبد واکسیناسیون قرار خواهد گرفت. عیناللهی با مقایسه موج پنجم و ششم کرونا، اظهار داشت: در موج ششم با وجود ۱۰برابر شدن مراجعات به دلیل همراهی مردم با حاکمیت و واکسیناسیون بالای جمعیت، تلفات بسیار کمتری داشتیم.
وزیر بهداشت به شرایط سفرهای نوروزی اشاره کرد و گفت: اگر رانندگان یک یا ٢ دوز واکسن تزریق کرده باشند و جریمه شوند، با ارائه تست منفی کرونا جریمه آنها لغو خواهد شد. پیش از مصوبه ستاد کرونا، همه خودروهایی که از شهرهای قرمز خارج میشدند، جریمه میشدند؛ اما اکنون با توجه به انجام واکسیناسیون فقط کسانی که واکسن نزدهاند، جریمه خواهند شد. ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب کرده که شرط سفر نوروزی مسافران با خودرو، تزریق ۳ دوز واکسن مالک خودرو است.