«ایران» بررسی میکند: فتنه سال 88 چه نقشی در افزایش تحریمها علیه ایران داشت؟
پیامدهای اقتصادی شورش علیه جمهور
گروه سیاسی/ نهم دیماه گرچه تعیین تکلیف مردم ایران با چندین ماه آشوبگری و بیحرمتی به مقدسات مذهبی و انقلابی مردم بود و به خاتمه اردوکشیهای غیرقانونی ختم شد اما نقطه پایانی بر تبعات سیاسی و اقتصادی این فتنه انگیزی نشد. در حالیکه ایران در موقعیتها و ابعاد مختلف با سرعت قابل توجهی در حال پیشرفت بود، فتنه 88 به مثابه ترمزی در مقابل حرکت رو به جلوی دولت و مردم قرار گرفت. همچنین آشوب، بیثباتی و تنش توانست روند عقبنشینی امریکا در مقابل قدرت سیاسی، اقتصادی و هستهای کشورمان را متوقف کند و آنها را امیدوار کند تا در مقابل این وضعیت دست به اقدامات متعدد علیه کشورمان بزند. در این گزارش به حمایتهای سیاسی امریکا از فتنهگران و نقش آن در وضع تحریمهای بیسابقه علیه کشورمان پرداخته میشود.
ایستادگی در مسیر زیادهخواهی امریکا
در ادامه رویه ضدایرانی امریکا، این کشور تلاش داشت با پروندهسازی و بهانهجویی علیه برنامه صلحآمیز هستهای کشورمان ایران را تحت فشار قرار دهد. این موضوع منجر به آن شد تا دولتمردان کشور در سال 82 تا 84 رویه امتیازدهی را در پی بگیرند. اما در نهایت حسن روحانی دبیر شورایعالی امنیت ملی وقت پس از چند سال مذاکره و عقبنشینی خواستههای غرب از ایران را همچون «دستور استعماری کاپیتولاسیون» معرفی کرد. شکست مذاکرات در اواخر دولت اصلاحات منجر به شکستن تعلیق و شروع فعالیتهای هستهای کشورمان شد.
امریکاییها همزمان با مذاکرات و تعلیق فعالیتها در دولت اصلاحات چندین قطعنامه در شورای حکام علیه کشورمان به تصویب رساندند و پرونده ایران را به شورای امنیت ارسال کردند. ایران در واکنش به قطعنامه 1669 شورای امنیت مجتمع آب سنگین اراک را افتتاح و در مقابل قطعنامه 1737 در دیماه 1385 سه هزار سانتریفیوژ را در نظنز فعال کرد.
همزمان با این اقدامات امریکا پیششرط خود برای حضور در مذاکره با ایران را تعلیق فعالیتهای هستهای کشورمان تعیین کرد تا ایران را وادار به عقبنشینی مجدد کند. اما ایران در سایه ثبات اقتصادی و سیاسی خود از موضع اقتدار گفتوگوها با آژانس را پیگیری میکرد.
این گفتوگوها باعث شد محمد البرادعی در اسفندماه سال 86 رسماً اعلام کند که همه نگرانیها درباره برنامه هستهای ایران مورد بررسی قرار گرفته و آژانس دیگر نگرانیای از بابت فعالیتهای صلحآمیز هستهای ایران ندارد. اما مسیر صدور قطعنامه توسط شورای امنیت مسدود نشد تا امریکا این پیام را صراحتاً مخابره کند که این پرونده نه یک پرونده فنی که زیاده خواهی سیاسی است.
ایران نیز با توسعه فعالیت هستهای خود و نصب و راهاندازی شش هزار سانتریفیوژ جدید یک بسته پیشنهادی مذاکراتی در سه حوزه سیاسی، امنیتی و اقتصادی به دبیرکل سازمان ملل، رئیس شورای امنیت، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی، خاویر سولانا، چین، روسیه و سفیر سوییس در تهران تحویل داد. 1+5 نیز یک ماه پس از این اقدام دیپلماتیک و فعالانه ایران، اقدام به تقویت بسته 6 ژوئن و ارائه آن به مقامات کشورمان کرد.
بوش عقبنشینی کرد
این اتفاقات درحالی بود که جمهوریخواهان به رهبری دولت بوش در امریکا قدرت را در دست داشتند و پیششرط تعلیق فعالیتهای هستهای ایران را برای حضور در مذاکرات مطرح کرده بودند. اما حرکت قدرتمند و رو به جلوی ایران در سایه اتحاد داخلی باعث شد تا دولت تندروی امریکا مجبور به عقبنشینی از شرط و شروط خود شده و معاون کاندولیزا رایس یعنی ویلیام برنز در مقابل مسئول وقت مذاکرات یعنی سعید جلیلی در مذاکرات ژنو(1) بنشیند.
خبرگزاری آلمانی دویچهوله پس از حضور برنز در مذاکرات نوشت: «سیاست دولت بوش در قبال ایران با یک چرخش حیرتآور مواجه شده است.» دویچهوله در ادامه تحلیل قابل تأملی از این ماجرا ارائه داده بود:«آگاهان میگویند شرکت ویلیام برنز در نشست ژنو به مفهوم «چرخشی حیرتآور در سیاست تاکنون دولت بوش در برابر ایران» است؛ سیاستی که بر امتناع از هرگونه تماس مستقیم با ایران استوار بود.
نامه «فدایت شوم» اوباما به رهبرانقلاب
افزایش قدرت هستهای ایران، نصب هزاران سانتریفیوژ و اراده مستحکم در مقابله با دشمنیها باعث شد امید دشمن از تغییر رفتار ایران ناامید شود. علاوه بر اینها پیشبینی برگزاری انتخاباتی پرشور در سال 88 و رأی مردم به ادامه جریان انقلابی باعث شد باراک اوباما دو روز مانده به انتخابات در نامهای به رهبر معظم انقلاب اعتراف کند که خواهان همکاری با ایران برای حل مسائل منطقهای و جهانی است. اما زمزمههای فتنهانگیزی و بیثباتی در ایران این وضعیت را دگرگون کرد و عقبنشینی امریکا در برابر ایران را تا سالها به تأخیر انداخت.
اولینبار رهبرانقلاب در خطبههای معروف 29خرداد1388 خبر از نامه رئیسجمهور امریکا دادند. ایشان در این خصوص فرمودند: «وقتی اعتراض بعضی از نامزدها را دیدند، ناگهان احساس کردند فرصتی برایشان پیش آمد. این فرصت را مغتنم شمردند تا بتوانند موجسواری کنند. لحنشان از روز شنبه و یکشنبه(روزهای بعد از انتخابات) عوض شد و وقتی یواشیواش چشمشان افتاد به بعضی از اجتماعات مردمی که به دعوت نامزدها مثلاً در خیابانها پیدا شدند، امیدوار شدند، یواشیواش نقابهایشان کنار رفت و حقیقت خودشان را بنا کردند نشان دادن. چند تا از وزرای خارجه و رؤسای دولتهای چند تا کشور اروپایی و امریکا حرفهایی زدند که باطن آنها را به انسان نشان میداد. از قول رئیسجمهور امریکا نقل شد که گفته ما منتظر چنین روزی بودیم که مردم به خیابانها بریزند. از آن طرف نامه بنویسند، اظهار علاقه به روابط کنند، ابراز احترام به جمهوری اسلامی بکنند، از این طرف این حرفها را بزنند. کدام را ما باور کنیم؟»
10 سال بعد رهبرانقلاب در 24 اردیبهشت 98 و در دیدار مسئولان نظام به یادآوری این مسأله پرداخته و فرمودند: «اوباما که ظاهرش خیلی اتو کشیدهتر از اینها بود یک نامه فدایت شوم برای ما نوشت و بنده بعد از مدتی جوابی به او دادم، بلافاصله نامه دوم را نوشت، میخواستم جواب بدهم که فتنه ۸۸ پیش آمد و او با فراموش کردن همه آن حرفها و ابراز ارادتها، با خوشحالی به حمایت و دفاع از فتنه و فتنهگرها شتافت.»
تحریم امریکا برای روشن ماندن آتش فتنه در تهران
روزنامه نیویورک تایمز نیز بعدها خبر داد عامل اصلی که ساکنان کاخ سفید را به سمت افزایش شدت تحریمها و ایجاد اجماع و صدور قطعنامه 1929 برد فتنه سال 88 بود.
این روزنامه امریکایی با اشاره به تاریخچه اعمال تحریمهای امریکا علیه ایران به مرور سفر هیلاری کلینتون و مشاوران وی به عمان و تلاشهای آنها برای پیدا کردن کانالهایی برای مذاکره با ایران پرداخت و نوشت کلینتون، دنیس راس مشاور ویژه خود را در سال 2009 مکلف کرد با مقامات عمانی درباره چگونگی مذاکره با ایران دیدار و گفتوگو کند. اما چند هفته بعد اعتراضات ضددولتی در ایران، کاخ سفید را واداشت تا به جای تعامل با ایران، راهبرد فشار را پیگیری کند.
هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت امریکا چند سال بعد در کتاب خاطرات خود نوشت که پس از اعتراضها به نتیجه انتخابات در سال ۸۸، امریکا توانست کشورهای دیگر را برای اعمال تحریمهای جدید علیه ایران همراه سازد.
باید به این نکته توجه داشت که قطعنامه 1929 در سال 89 و همزمان با یکسالگی فتنه برای حمایت از فتنهگران به تصویب رسید. در همان مقطع «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه وقت امریکا در پاسخ به سؤال خبرنگار واشنگتن پست که پرسیده بود قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت علیه ایران چه اثر قابل توجهی دارد؟ گفته بود:«این قطعنامه در حمایت از جنبش سبز صادر شده است.»
«جان مک کین» سناتور معروف امریکایی نیز-خرداد 89- پس از تصویب قطعنامه 1929 در «بنیاد ملی دموکراسی» گفت:«بالاخره قطعنامه تحریمهای بیشتر علیه ایران به تصویب رسید...ما باید در کنار جنبش سبز بایستیم، لازم است که اهداف آنان را اهداف خود بدانیم. منافع آنان منافع ماست و تلاشهایشان، تلاشهای ما.»
افت شاخصهای اقتصادی پس از فتنه88
بی ثباتی و به طمع افتادن دشمنان برای ماهیگیری از آب گلآلود منجر به تزلزل در اقتصاد کشور شد. به این صورت که رشد اقتصادی شش و نیم درصدی سال 87 در سال 88 بشدت نزولی شد، همچنین ارزش کل صادرات ایران در سال 88 نسبت به سال قبل از آن نزدیک به 14 درصد کاهش یافت. علاوه بر تحریم نفت ایران توسط واشنگتن و اروپا، امریکا برای اولین بار تحریمهای ثانویه بانکی علیه ایران وضع کرد و نزدیک به 600 فرد و نهاد و بانک ایرانی از جمله بانک مرکزی را در لیست تحریمها قرار داد.
فتنه 88 همچنین باعث شد بهانه جدیدی به دست دشمنان مردم ایران بیفتد و تحریمهایی تحت عنوان نقض حقوق بشر توسط امریکا و اتحادیه اروپا وضع شود.
همه این موضوعات باعث شد غرب به پشتوانه بیثباتی داخلی و گروههای مورد اعتماد در ایران جنگ اقتصادی علیه کشورمان را رقم بزند و سالها مردم ایران با آن دست و پنجه نرم کنند.
محمدحسین رجبی دوانی در گفتوگو با «ایران»:
فتنهگری، ناشی از نفاق بوده است
قراین تاریخی فتنه 88 چه بود؟ آیا میتوان از آنچه در سال 88 بر کشور و نظام رفت، در تاریخ اسلام هم نشانههایی یافت؟ راه مقابله با این وقایع چیست و مهمتر از همه این که، آیا وقوع چنین فتنههایی در آینده نیز محتمل است؟ درباره این پرسشها با محمدحسین رجبی دوانی گفتوگو کردهایم. پاسخهای این استاد دانشگاه و تاریخ اسلام را میخوانید.
٭٭٭
میخواهیم بدانیم که ریشهها و قراین تاریخی فتنه 88 در تاریخ اسلام چیست و اساساً چه فرایندهای تاریخی یا سیاسی است که به فتنههایی مانند فتنه 88 منتهی میشود؟
سابقه تاریخی نشان میدهد هرگاه جریان حق و جبهه حقیقت به قدرت و حاکمیت رسیدهاند، غیر از دشمنیهایی که جبهه کفر و شرک با این جریان دارد و در برابرش قد علم کرده و با آن به مبارزه برمی خیزد، در داخل نیز جریانهای نفاق پدید میآیند که با حاکمیت حق به معارضه برمیخیزند. اساساً از دورانی که بشر تاریخ را تجربه کرده است، از زمانی که انبیای الهی به هدایت بشریت برخاستند، بویژه انبیایی که توانستند حکومتی تشکیل دهند، ما میبینیم که غیر از کافران، از داخل هم منافقانی مقابل آنان پدید میآیند.
در دوره رسالت پیغمبر اکرم(ص)، حضرت در یک سو با کفار و مشرکان در ستیز بود و مشرکان نمیخواستند بگذارند حکومت حق پا بگیرد، زیرا حیات و هستی خود را با قدرت یافتن حق در خطر نابودی میدیدند. اما از سوی دیگر در داخل هم میبینیم جریان نفاقی پدید میآید که به ظاهر مسلمان است و به ظاهر با پیغمبر(ص) همراه است، اما از موقعیتهایی برای ضربه زدن و از پا در آوردن حکومت اسلام و نابودی آن استفاده میکند.
وجه اشتراک فتنه88 با فتنههای تاریخی در اسلام که اشاره کردید در چیست؟
ما وجه اشتراک همه این دشمنیهای داخلی و جریانهای نفاق را میتوانیم در این موارد ببینیم که اساساً منافقان زمانی مقابل جبهه حق پدید میآیند که با به قدرت رسیدن این جبهه، آنان یا منافعی که انتظار داشتند به آن برسند را از دست رفته میبینند و یا اینکه منافعی و موقعیتی داشتند که با حاکمیت جبهه حق از بین میرود. به تعبیر دیگر میتوان گفت نفاق به خاطر از دست دادن موقعیتهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پدید میآید، یا اینکه، جریان نفاق در پی رسیدن به این موقعیتها بوده است، اما به خاطر حاکمیت حق این منافع را از دست رفته میبیند. لذا اگر در زمان پیغمبر(ص) جریان نفاق را میبینیم که مقابل آن حضرت قد علم میکند و از زمان آغاز تشکیل حکومت اسلام در مدینه، یعنی از همان روز ورود پیغمبر(ص) به این شهر میبینیم که جریان نفاق فعال میشود و تا زمان رحلت آن وجود مبارک فعال است، به خاطر این است که رئیس این جریان نفاق یعنی عبدالله ابن ابی، قرار بود پیش از آن حضرت به مقام فرمانروایی مدینه برسد و از این ناحیه موقعیت ممتاز سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای او در انتظار بود، اما هجرت پیغمبر(ص) و تشکیل دولت اسلام باعث ناکامی او در رسیدن به این جایگاه شد. لذا نفاق پیشه کرد و از فرصتها برای لطمه زدن به اسلام استفاده میکرد. از اینرو است که آیات فراوان و حتی یک سوره کامل منافقون در ارتباط با آنان نازل میشود. وقتی امیرالمؤمنین(ع) نیز به خلافت میرسند، میبینیم که جریان نفاق جدید پدید میآید. این امر نشان میدهد هرگاه جریان حق حاکم میشود، جریانهای متعدد نفاق که مهمترین آنها جریان انقلابیون استحاله شده و عوض شده در عصر امیرالمؤمنین(ع) است، دوباره فعال میشوند.
اگر بخواهیم این فرایند تاریخی را با فتنه 88 متناظر کنیم، چه تعبیر یا تعریفی میتوان از فتنه 88 ارائه کرد؟
در زمان امیرالمؤمنین(ع) طلحه و زبیر که سوابق انقلابی درخشانی در دوران رسالت پیغمبر(ص) داشتند و همراه با وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) با کفار، مشرکان و دشمنان اسلام مقابله کرده بودند، انتظار داشتند امیرالمؤمنین(ع) به آنان موقعیتهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بدهد که به منافع آنان افزوده شود. اما امیرالمؤمنین(ع) میدید که اینها عوض شدند و چهرههای انقلابی زمان پیغمبر(ص) نیستند و به همین دلیل به آنان موقعیتی نداد، لذا آن حرکت منافقانه سخت را در پیش گرفتند که امیرالمؤمنین(ع) از مسیر پیغمبر(ص) خارج شوند و حاکمیت آن حضرت را براندازند. فتنهگری آنان نخست در قالب افکار عمومی و در پوشش دروغین خونخواهی عثمان و مقصر نشان دادن امیرالمؤمنین(ع) آغاز شد و بعد که توانستند در میان مردم فریبخورده تأثیرگذار باشند، براندازی رسمی و جنگ مسلحانه را پیش کشیدند. عین همین قضیه در فتنه 88 هم اتفاق میافتد. گروهی به سرکردگی سران فتنه که خودشان در دهه اول انقلاب جزو مسئولان نظام بودند و سوابق انقلابی داشتند، یعنی از رؤسای جمهور پیشین و رئیس مجلس گرفته تا نخستوزیر در میان آنان حضور داشتند، به سبب اینکه نسبت به دوران اول انقلاب تغییر پیدا کرده و از اصول و ارزشهای انقلاب دور شده بودند، درصدد این بودند به قدرتی برسند، اما در این مسیر رهبری نظام و ولایت را مانع خود میدیدند. این بود که در پوشش دروغین، خائنانه و بهانه تقلب در انتخابات، اصل نظام را نشانه رفتند. به سبب سوابقی که داشتند، توانستند گروهی از مردم را فریب دهند و آنان را به بهانه تقلب در انتخابات به خیابان بکشند، درحالی که به صراحت اعتراف کردند این کلیدواژه بهانهای بوده و آنان اصل نظام را نشانه رفته بودند.
نخبگان چگونه میتوانند با روشنگریهای خود پشت پرده نفاق را برملا کنند؟
اگر به مسائل سال 88 نگاه کنیم، یعنی به اندکی پیش از انتخابات آن سال و بعد اعلامیههایی که سران فتنه صادر کردند و مواضعی که میگرفتند، دقت و تعمق کنیم، بخوبی در مییابیم که اینها بهدنبال آن بودند که نه تنها حاکمیت ولایت را به چالش بکشند، بلکه از اقتدار بیندازند و چه بسا با توجه به حمایتهای گسترده امریکای تبهکار از سران فتنه و نیز اسرائیل جنایتکار، یک هماهنگی میان اینها در این جهت صورت گرفته بود.
سخنانی که میرحسین موسوی در مصاحبه با یک مجله امریکایی، اندکی قبل از انتخابات مطرح کرد، نشان این مسأله است. هنوز انتخابات برگزار نشده، در این مصاحبه نقل به مضمون میگوید ما میخواهیم رهبری مجبور شود به خواستههای ما تن بدهد و به آنچه ما میخواهیم عمل کند. لذا میبینیم که بعد از برگزاری انتخابات برخلاف همه قواعد و حتی زمانی که انتخابات هنوز به پایان نرسیده، خود را پیروز انتخابات اعلام میکند و با دروغ پردازی و حمایت دیگر افرادی که مثل او استحاله شده بودند، فضایی را ایجاد میکنند تا نظام در برابر خواست نامشروع و ناحق آنان تسلیم شود و در حقیقت آنچه را که با هماهنگی بیگانگان برای ازپا درآوردن نظام طراحی کرده بودند، به مقام عمل برسانند. اما به لطف الهی، با رهبری هوشمندانه ولایت و پیروی آگاهانه مردم که نمایش و نمود آن در حماسه نهم دی ماه ظهور پیدا کرد، این توطئه خنثی شد. از نخبگان نیز انتظار میرود که با تلاش بموقع و روشنگری نقشههای دشمن، از تکرار چنین توطئهها و فتنههایی جلوگیری کنند.
اظهارنظر نماینده ایرلند در اتحادیه اروپا درباره شهید سلیمانی
خبر اول اینکه، میک والاس، نماینده ایرلند در پارلمان اروپا به توئیت نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد. بهگزارش ایسنا، وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در حالی که امریکا و متحدانش مسئول پیدایش داعش و تسلیح آنها بودند، هیچکس به اندازه ژنرال سلیمانی برای شکست داعش در عراق تلاش نکرد. محکومیت جامعه بینالملل زمانی که او به دست امریکا به قتل رسید، کجا بود؟
نمایندگی کشورمان در اتحادیه اروپا روز سهشنبه در یک توئیت، ویدیویی از شهید سردار سلیمانی منتشر کرد و نوشت: شما را به دیدن این ویدیوی کوتاه دعوت میکنیم که ما در سفارت برای بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی تهیه کردیم ؛ قهرمانی که برای برقراری صلح در منطقه تلاش کرد و سنگری محکم در برابر گسترش تروریسم بود.
خنثیسازی ۱۲۸ مورد اقدام به هواپیماربایی توسط سپاه طی دهه های گذشته
خبر دیگر اینکه، سپاه حفاظت هواپیمایی، یگانی که در دی سال ۱۳۶۷ براساس دستور حضرت امام خمینی (ره) به فرمانده وقت کل سپاه تشکیل شده، وظیفه حفاظت از تمام پروازهای داخلی و خارجی شرکتهای هواپیمایی کشورمان و نیز بازرسی مسافران در فرودگاهها را برعهده دارد.
از زمانی که سپاه این مسئولیت را برعهده گرفته تاکنون ۱۲۸ مورد اقدام به هواپیمایی را خنثی کرده است؛ البته از این تعداد ۱۰۰ مورد، اقداماتی بوده که عوامل خرابکار روی زمین شناسایی و دستگیر شدند و ۲۸ مورد نیز شامل مداخلات غیرقانونی و راهزنی هوایی میشود؛ در واقع این آمار بیانگر موفقیت ۱۰۰ درصدی مقابله سپاه با هواپیماربایی بوده است. به گزارش دفاع پرس، این تلاشها در حالی به ثمر نشسته که یگان امنیت پرواز در رابطه با مأموریت محوله حتی یک شهید هم نداده است.
بروکسل درصدد جبران رسوایی رأی دادگاه اروپا به نفع تحریمهای امریکا
دست آخر اینکه، اتحادیه اروپا در پی حکم جنجالی اخیر دیوان دادگستری اروپا به نفع شرکتهای اروپایی برای لغو قراردادهای تجاری با ایران بهدلیل تحریمهای ظالمانه امریکا، در صدد جبران این رسوایی و تقویت مقررات بازدارنده این سازمان در برابر اقدامات غیرقانونی ایالات متحده برآمده است.
یک سخنگوی کمیسیون اروپا به خبرنگار ایرنا گفت که این سازمان حکم اخیر دادگاه در باب تفسیر قانون مسدودسازی را مد نظر قرار داده است. «آریانا پودستا» مدعی شد که رأی صادر شده در کلیات با مصوبات مکتوب کمیسیون مطابقت دارد اما جزئیات آن «با دقت» در حال بررسی و تجزیه و تحلیل است. این سخنگوی اروپایی گفته است که برای جلوگیری و بی اثر کردن بیشتر اعمال تحریمهای غیرقانونی و فراسرزمینی علیه شرکتهای اروپایی و همچنین تسهیل بهکارگیری قوانین جاری اتحادیه اروپا، متمم تازهای را در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ پیشنهاد خواهد کرد. وی افزود که کمیسیون اروپا برای تدوین و تهیه این متمم با طرفهای ذینفع رایزنی کرده است.
این تحولات در حالی صورت میگیرد که دیپلماتهای ارشد گروه ۱+۴ و ایران در پایتخت اتریش گردهم آمده تا توافقها و تعهدات سال ۱۳۹۴ را پیرامون رفع تحریمهای ظالمانه ایالات متحده علیه ایران احیا کنند.
مدیرعامل ایرنا در دیدار سفیر فرانسه:
فرانسه میتواند در قبال منافع مشترک با ایران مستقل عمل کند
علی نادری، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا روز گذشته در دیدار سفیر فرانسه در ایران، با بیان اینکه پاریس میتواند نقش مستقلی در قبال منافع مشترک با ایران و مذاکرات ایفا کند، گفت: با توجه به جدیت ایران در این دوره از مذاکرات و اهتمام به گفتوگوهای نتیجه بخش، فرانسه میتواند نقش محوری در وین داشته باشد.
به گزارش ایرنا، نادری با بیان اینکه سیاست دولت جدید ایران گسترش ارتباط با کشورهای مختلف است و رویکرد ما هم در سازمان خبرگزاری ایرنا همین خواهد بود، افزود: انتظار افکار عمومی ایران از فرانسه بعد از خروج امریکا از برجام، با آنچه اتفاق افتاد متفاوت بود و ما شاهد خروج شرکتهای فرانسوی از ایران بودیم که مغایر با تصور ما از نقش فرانسه در روابط بین خود و جامعه بینالملل بود.
نادری یادآور شد: دولت جدید ایران به طور جدی وارد مذاکرات وین شده و به دنبال حل مسأله به نحوی است که منافع مردم ایران تأمین شود و این جدیت را هم در بستههای پیشنهادی و هم محتوای مذاکرات نشان داده است. وی با تأکید بر لزوم هوشیاری مقامات و رسانهها برای پیشگیری از شکلگیری سوءتفاهم در مناسبات دو کشور و مذاکرات وین اظهار کرد: با توجه به جدیت ایران در این دوره از مذاکرات، فرانسه میتواند نقش محوری داشته باشد. بویژه آنکه از ابتدای آغاز دولت جدید، رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور فرانسه گفتوگوهای تلفنی متعدد و مفصلی داشتهاند.
مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با اشاره به سابقه همکاریهای اقتصادی دو کشور در سالهای گذشته گفت: گرچه پس از خروج امریکا از برجام، شرکتهای فرانسوی از ایران خارج شدند اما ظرفیتهای همکاری دو کشور در حوزههایی مانند خودرو، حمل و نقل وانرژی وجود دارد و ما میتوانیم در مقام رسانه به برقراری مناسبات کمک کنیم.
«فیلیپ تیهبو» سفیر فرانسه در تهران هم در این دیدار با تبریک انتصاب نادری به عنوان مدیرعامل ایرنا، به روابط دو کشور در ماههای اخیر اشاره کرد و گفت: بعد از پیروزی آقای رئیسی در انتخابات، آقای مکرون به ایشان تبریک گفت و در این مدت هم سه بار گفتوگوی تلفنی مفصل داشتند. این دیپلمات فرانسوی تأکید کرد: مهم گفتوگوی صریح همراه با احترام به مواضع یکدیگر است و ما به اراده جدی ایران در مذاکرات کاملاً واقف هستیم.
وی گفت: فرانسه از آغاز سال آینده میلادی، ریاست دورهای اتحادیه اروپا را به مدت شش ماه برعهده خواهد داشت که میتواند زمان بسیار خوبی برای توسعه روابط ایران و فرانسه و همچنین ایران و اروپا باشد و زمانی خوبی برای اتخاذ تصمیمات و ابتکارات است.
فیلیپ تیه بو با مهم ارزیابی کردن مذاکرات هستهای گفت: ایران و فرانسه با جدیت این مذاکرات را دنبال میکنند و همانطور که آقای امیرعبداللهیان گفت، این مذاکرات در مسیر خوبی پیش میرود.
وی یادآور شد: ما یک هدف مشترک با ایران دنبال میکنیم و آن بازگشت امریکا به برجام در بهترین زمان است و مذاکرهکنندگان سعی میکنند در بهترین زمان توافق کنند که به نفع ایران، فرانسه و تمامی طرفها باشد.