ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با کمک هوش مصنوعی
فضای یوتیوب برای کودکان امن تر می شود
میترا جلیلی
خبرنگار
بهدنبال شیوع کرونا و اعمال قرنطینههای اجباری، کودکان سراسر جهان مدت زمان بیشتری را در فضای آنلاین سپری میکنند و شرکتهای تبلیغاتی هم با غنیمت شمردن فرصت، آنها را هدف گرفتهاند. همین موضوع سبب افزایش فشارها بر غولهای فناوری همچون گوگل و فیس بوک شده است تا از انتشار تبلیغاتی که کودکان را نشانه میگیرند ممانعت کنند. در این میان، انتقادها نسبت به یوتیوب که یکی از زیرمجموعههای گوگل به شمار میرود بسیار بالا گرفته است و حالا این پلتفرم از برنامههای نظارتی جدید خود در این زمینه با کمک هوش مصنوعی خبر میدهد.
رصد مجازی کودکان
بهتازگی در امریکا نامهای سرگشاده توسط نمایندگان مجلس، دانشگاهیان و طرفداران حقوق کودکان امضا شده و از شرکتهای فناوری بویژه گوگل، آمازون، اپل، فیسبوک و مایکروسافت خواسته شده است تا در انجام تبلیغات برای افراد زیر 18 سال بازنگری کنند. در این نامه به طور مشخص به یوتیوب اشاره شده و آمده است: در دوران کرونا که کودکان بیش از گذشته به شبکههای اجتماعی و فضای مجازی روی آوردهاند، تخلفها در زمینه جمعآوری اطلاعات کودکان نیز اوج گرفته و باید فکری به حال این موضوع کرد.
واقعیت این است که اکنون کودکان از سنین بسیار پایین در فضای مجازی حضور دارند، از فیلمها و محتواهای آنلاین استفاده میکنند و گاه نیز نظارت والدین در زمینه حضور آنها در این فضا چندان پررنگ نیست که همین موضوع دردسرها را دوچندان میکند. یک کودک 5ساله تا زمانی که از سن 13سالگی عبور کند بارها توسط غولهای فناوری رصد میشود، علایق و سلایق وی توسط این شرکتها هدفگیری میشود و اطلاعات وی در اختیار شرکتهای تبلیغات آنلاین قرار میگیرد. درواقع این شرکتها با شناسایی علاقه کودکان، درآمدزایی میکنند درحالی که ممکن است کودک کلاً مسیر را به غلط طی کرده باشد. در این میان راه برای افرادی که از عدم دانش کودکان استفاده میکنند نیز باز است و گاه با سوءاستفاده از اطلاعات شخصی، مشکلات زیادی برای کودکان پیش میآید که نمیتوان نسبت به آن بیتفاوت بود.
دغدغه نقض حریم شخصی کودکان
اما مشکل تنها تأثیر آگهیهای تبلیغاتی بر کودکان نیست، مشکل بزرگتر این است که شرکتهای تبلیغاتی، دادههای شخصی و اطلاعات کودکان را از کمپانیهای بزرگ خریداری میکنند. «دونان مک کان» از فعالان مبارزه با نقض حریم خصوصی در بریتانیا، یادآور شد چندی پیش یوتیوب که در مالکیت گوگل قرار دارد، متهم شد اطلاعات 5میلیون کودک زیر 13سال بریتانیایی را بدون اطلاع والدین آنها استخراج کرده و در اختیار شرکتهای تبلیغاتی قرار داده است. این درحالی است که قوانین محافظت از اطلاعات شخصی اتحادیه اروپا استخراج هرگونه اطلاعات مربوط به کودکان را ممنوع کرده است. وی که سه کودک زیر 13سال دارد معتقد است گوگل و یوتیوب باید جریمه 100 تا 500 پوندی به کودکانی که مشخص شده حریم شخصی آنها نقض شده، بپردازد. وی ادامه داد: البته در سال گذشته نیز یوتیوب بهدلیل بی توجهی به حریم شخصی کودکان و تعلل در محافظت از دادههای آنان، مبلغ 170میلیون دلار در امریکا توسط کمیسیون تجارت فدرال(FTC) و دادستان کل نیویورک جریمه شد.
درمقابل، برخی فعالان حقوق کودک نگران هستند که افزایش فشار بر یوتیوب و سایر پلتفرمهای آنلاین، منجر به کاهش تولید محتوای آنلاین برای این قشر شود. یکی از این افراد، «پری گریپ» است که کلیپهای کوتاه آواز و انیمیشن را برای کودکان تهیه کرده و در یوتیوب آپلود میکند. وی که این روزها بسیار مورد توجه کودکان قرار دارد معتقد است اگر تولیدکنندگان محتوا برای کودکان را بیانگیزه کنید عملاً روزی میرسد که هیچ محتوای کودکی نخواهیم داشت.
این آگهیهای حساسیت برانگیز
اما کدام آگهیها حساسیت زایی بیشتری داشته است؟ یکی از مواردی که حساسیتها نسبت به آن افزایش یافته، تبلیغ غذاهای آماده و ناسالم در شبکههای اجتماعی است. در نامه سرگشادهای که منتشر شده، آمده است: درحالی که بیشتر کمپانیهای آنلاین جهان نسبت به تبلیغات تنباکو و مواد مخدر، الکل یا شرطبندی برای کودکان حساس هستند اما به موضوع تبلیغات غذاهای ناسالم و فست فودها توجه چندانی نشده است.
بریتانیا یکی از کشورهایی است که بهدلیل افزایش تعداد کودکان چاق در این کشور، از مدتها قبل نسبت به این موضوع حساس بوده و به چنین تبلیغاتی واکنش نشان داده است. بهعنوان مثال در سال 2016 تبلیغات آنلاین مربوط به غذاهای ناسالم در بریتانیا ممنوع اعلام شد و هرچند پس از مدتی این قانون کمرنگ شد اما حالا با شدت گرفتن کرونا و خانه نشینی و عدم تحرک کودکان، باز هم این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. درحالی که تبلیغات تلویزیونی غذاهای آماده، سالانه درآمد 200میلیون پوندی ایجاد میکند. اکنون دولت بریتانیا بهدنبال ممنوعیت تبلیغ این کالاها بهصورت آنلاین است و گفته میشود تبلیغ تلویزیونی این غذاها هم تنها بعد از ساعت 9شب که کودکان اجازه دیدن تلویزیون را ندارند و در رختخواب هستند قابل پخش خواهد بود. گوگل و یوتیوب هم برای همراهی با دولت بریتانیا اعلام کردهاند برای رفع این نگرانی، از اول اکتبر هرگونه تبلیغ غذاهای ناسالم را بر پلتفرمهای خود ممنوع خواهند کرد.
اما آیا واقعاً تبلیغات آنلاین بر میزان استفاده کودکان از فست فودها تأثیر زیادی دارد؟ در پاسخ باید به تحقیقاتی اشاره کرد که بهتازگی در استرالیا انجام شده است. این تحقیقات نشان میدهد نیمی از کودکان 10تا 12 ساله و 90درصد کودکان 13 تا 16ساله استرالیایی در رسانههای اجتماعی فعالیت دارند که این یک ظرفیت بزرگ برای شرکتهای تبلیغاتی به شمار میرود و برندها هم این فرصت را غنیمت میشمرند.
این تحقیق نشان داد بیش از نیمی از کودکان استرالیایی پستهای مربوط به غذاهای فست فود و نوشابههای قندی را در فیس بوک لایک میکنند. بنابراین مواجهه آنها با چنین تبلیغاتی ریسک استفاده مجدد از این غذاهای ناسالم را بالا میبرد. در این تحقیق بر 16پلتفرم بزرگ ازجمله اینستاگرام، تیک تاک، یوتیوب، اسنپ چت و فیس بوک بررسیهایی صورت گرفت و مشخص شد هیچ یک از این پلتفرمها محدودیتهای مشخصی برای تبلیغ این غذاهای ناسالم برای کودکان ندارند. ازسوی دیگر هرچند YouTube Kids، پلتفرم محبوب کودکان زیر 13سال تبلیغ چنین غذاهایی را ممنوع اعلام کرده اما باز هم عملاً کودکان از آنها درامان نیستند و ظاهراً قوانین بازدارنده مشخص و محکمی برای مقابله با شرکتهای تبلیغاتی متخلف وجود ندارد.
از دیگر موارد مورد بحث، تبلیغات مربوط به رژیم و کاهش وزن است که بسیاری از نوجوانان را دچار مشکلات اساسی سلامت کرده است. در همین راستا، فیس بوک و اینستاگرام به تازگی برای تبلیغات مربوط به رژیم و کاهش وزن و محصولات آرایشی برای کودکان زیر 18سال، محدودیتهایی ایجاد کرده است.
هوش مصنوعی در خدمت یوتیوب
با توجه به اینکه یوتیوب بیش از سایر پلتفرمها مورد هجمه فعالان حوزه کودک قرار گرفته، این پلتفرم از قوانین و ابزارهای جدیدی خبر داده است. یوتیوب بهتازگی اعلام کرده میخواهد برای دسترسی به ویدیوهای منتشر شده بر بستر این پلتفرم، محدودیتهای سنی قرار دهد و برای اطمینان از موفقیت کار هم از تکنولوژیهای مجهز به هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد. به این ترتیب از تعداد بیشتری از مخاطبان و کاربران یوتیوب درخواست میشود بهمنظور تطابق سنشان با ویدیوی درخواستی، در اکانت خود ثبتنام کنند. به این ترتیب کودکان هرگز به محتوای ویدیویی که تناسبی با سن آنها ندارد دسترسی پیدا نمیکنند. یوتیوب قبلاً هم از سال 2017 ازهوش مصنوعی برای شناسایی ویدیوهای خشونتآمیز و... استفاده کرده است و حالا انتظار دارد با این روش، در تصمیم جدید خود نیز موفق عمل کند. بر اساس قانون جدید یوتیوب، اگر شرکتی برای اهداف تبلیغاتی و... قصد جمعآوری هرگونه اطلاعات درباره کودکان دارد حتماً باید ابتدا رضایت والدین در این زمینه کسب شود درغیر این صورت استفاده از اطلاعات مربوط به کودکان به هر طریقی، جرم محسوب میشود. همچنین مقرر شد یوتیوب سالانه به کارمندان خود آموزش دهد که چگونه قانون حریم خصوصی کودکان را رعایت کنند.
تایپ با دستخط خودتان در دستگاه های اندرویدی
با شیوع کرونا کلاسهای آنلاین رونق ویژهای پیدا کرد و حالا دیگر بسیاری از دانشآموزان و دانشجویان در جهان مجبورند با استفاده از شبکههای اجتماعی و نرم افزارهای مختلف و بهصورت مجازی با معلم و استادان خود ارتباط بگیرند.
با توجه به این که امروزه بیشتر یادداشت برداریها به صورت دیجیتال انجام میشود یکی از مشکلاتی که برخی دانشجویان با آن مواجه هستند سختی تایپ با گوشی و یادداشتبرداری نکات درسی است که توسط استاد بیان میشود؛ برای حل این مشکل نرم افزارهای زیادی وجود دارد که شاید بتوان بهترین نمونه آن را LectureNotes دانست؛ یک نرم افزار برای یادداشتبرداری با دستخط برای گوشی و تبلتهای اندرویدی که برای دانشآموزان و دانشجویان طراحی شده است تا این دست از کاربران بتوانند بسیار سریع از آن برای یادداشتبرداری از نکات درسی یا سخنرانیها و کنفرانسها استفاده کنند.
گفته میشود دیگر با این نرم افزار نیازی نیست که دانشجویان وقت خود را برای تایپ کردن با کیبورد تلف کنند؛ به اذعان دانشجویان، تایپ با دستخط خود و لمس صفحه، بزرگترین مزیت و تمایز این نرم افزار محسوب میشود؛ از ویژگیهای اپلیکیشن یادداشتبرداری LectureNotes اندروید میتوان به امکان اجرای فایلهای پی دی اف و همچنین وارد کردن تصاویر به یادداشتها اشاره کرد. استفاده از این نرم افزار همچنین امکان درج یادداشت در صفحات و مدلهای مختلف کاغذ و نیز ذخیره کردن یادداشت در فرمت پی دی اف را به شما میدهد؛ ازسوی دیگر این نرم افزار با انواع گوشی و تبلت اندروید سازگار است و امکان ترسیم اشکال مختلف به کمک آن وجود دارد. اگر شما هم میخواهید این نرم افزار را در اختیار داشته باشید میتوانید آن را از وب سایت «پی سی ورلد »به نشانی P30world.com به صورت رایگان بارگذاری کنید.
دستبند هوشمند آمازون در راه بازار
علیرضا احمدی / آمازون بهتازگی از فناوری پوشیدنی حوزه سلامت خود یعنی دستبند هوشمند Halo رونمایی کرده است که این دستبند هم می تواند وضعیت خواب را مورد بررسی قرار دهد و هم دمای پوست و سایر فعالیت های جسمانی را رصد کند.
یکی از ویژگی های منحصربفرد این فناوری پوشیدنی این است که با آنالیز صدای کاربر می تواند احساس پنهان در پشت صدا را کشف کند و به عنوان مثال دریابد که شما خوشحال هستید یا ناراحت، چراکه از ماشین یادگیری برای این منظور استفاده می کند. با کمک الگوریتم ها می تواند میزان انرژی شما را با کمک ویژگی Toneاز صدایتان تشخیص دهد. درصورتی که تشخیص دهد غمگین هستید طی هشدارهایی، آهنگ های شاد را به شما پیشنهاد می دهد تا حالتان بهتر شود.
همچنین این دستبند هوشمند می تواند میزان و درصد چربی بدنتان را با استفاده از دوربین تلفن هوشمند شما اندازه گیری کند که یک قابلیت فوق العاده به شمار می رود. برای این کار نیز از هوش مصنوعی(AI) استفاده می کند و با کمک دوربین تلفن هوشمند، اسکن سه بعدی از بدن می گیرد تا موفق به ارزیابی درصد چربی بدن شود. این دستبند با یک اپلیکیشن خاص کار می کند و این اپ حتی می تواند شکل بدن را ترسیم کرده و به شما مشاوره بدهد که چگونه وزن کم کنید. این دستبند هوشمند به تعدادی سنسور همچون سنسور حرارتی، شتاب سنج و نظارت بر عملکرد قلب مجهز است و میزان فعالیت و کالری دریافتی شما را نیز اندازه گیری می کند. در ساختار این دستبند هوشمند، دو میکروفن به کار رفته است و هر هفته تنها یک بار نیاز به شارژ دارد.
این دستبند هوشمند با بهای 64.99دلار پیش فروش می شود اما هنگام ورود به بازار بهای آن به 99.99دلار خواهد رسید. ازآنجا که برای استفاده از این دستبند هوشمند باید به اپلیکیشن Halo نیز دسترسی داشته باشید، اگر می خواهید این فناوری پوشیدنی را در اختیار بگیرید باید ماهانه 3.99دلار هم برای آن پرداخت کنید. البته سایت آمازون برای خریداران، تشویق هایی هم درنظر گرفته و هنگام خرید به مدت 6ماه می توانند از این اپ به صورت رایگان استفاده کنند و پس از اتمام این زمان برای خرید آبونمان اپلیکیشن هزینه پرداخت کنند.
چرا تعدد سامانه های احراز هویت مضر است؟
محمدرضا قدوسی
مشاور کسب و کار فضای مجازی
همه میدانیم تمام اتفاقهایی که در فضای فیزیکی میافتد همان اتفاقها نیز در فضای مجازی هم روی میدهد از اینرو سامانههای متعددی که در فضای فیزیکی وجود دارد به همان میزان و شاید بیشتر هم در فضای مجازی وجود دارد که یکی از این سامانهها، سامانههای احراز هویت است. با سامانههای احراز هویت فرد بعد از تأیید هویتش میتواند از کسب و کارهای مجازی خدمات دریافت کند اما تعدد سامانههای احراز هویت برای کاربران مشکلات زیادی ایجاد میکند. به عبارتی وقتی با تعدد سامانههای احراز هویت در کشور روبهرو میشویم از آنجایی که هر سامانهای شیوه خاص خود را دارد و با مؤلفههای متفاوتی کاربر خود را احراز هویت میکند بنابراین تجربه مخاطب و مشتری بشدت پایین میآید. از سوی دیگر چون در سامانههای متعددی احراز هویت شده است به یاد نمیآورد که با چه کدی و به چه شکلی در سامانه مذکور احراز هویت شده و باید بهدنبال اطلاعاتی که وارد کرده برود یا حتی به دفاتر مربوطه مراجعه کند تا اطلاعات خود را دریافت کند.
مهمتر اینکه برای ورود به هر سامانه احراز هویت کاربر باید کلمه کاربری و رمز عبور خود را نگهداری کرده و به خاطر بسپارد و همین تعدد سامانهها مشکلاتی را در نگهداری این کلمه کاربری و رمز عبور برای کاربر ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر تعدد سامانههای احراز هویت موجب میشود تا کاربرانی هم که قصد تخلف در فضای مجازی را دارند، براحتی به کار خود اقدام کنند چون تعدد سامانههای احراز هویت موجب میشود ناهمخوانی دیتاها بسیار افزایش یابد و فرد متخلف هم براحتی هویتش فاش نشود و به این ترتیب در جاهای مختلف اقدام به نیت سوء خود کند. وقتی سامانهها بهصورت جزیرهای باشند امکان شناسایی کاربر متخلف وجود ندارد و این سامانه یکپارچه است که باعث میشود تا متخلفان براحتی شناسایی شوند. از اینرو پیشنهاد میشود تنها از یک سامانه یکپارچه برای احراز هویت استفاده شود. دقیقاً مانند آنچه در کشورهای اروپایی و امریکا رخ داده است. در این کشورها کاربران با استفاده از کد یکتای خود که کد ملی یا کد بیمه تأمین اجتماعیشان است احراز هویت میشوند و دیگر نیازی به تعدد کد و شناسه در کشور نیست.
ما هم اکنون نه تنها برای کسب و کارهای مجازی با تعدد سامانههای احراز هویت مواجه هستیم بلکه در بخشهایی مانند امور مالیاتی، تجاری، تأمین اجتماعی و... با یک کد یکتا مواجه هستیم و کاربر برای استفاده از هرکدام از این بخشها دارای کد یکتای اختصاصی است در صورتی که هر فرد کاربر باید دارای یک کد یکتا باشد و با همان احراز هویت شود و نباید اطلاعات هویتی خود را هربار در سامانهای وارد کند باید یکبار کاربر اطلاعات هویتی خود را که برایش در طول زندگی اش تعریف شده، همیشه از آن استفاده کند و با زدن آن کد یکتا اطلاعات خود را دریافت کند. نکته مهمتر اینکه وارد کردن اطلاعات هویتی در هر سامانه مشکلات خاص خود را دارد مثلاً ممکن است اشتباه وارد کرده باشد و در سیستمها ناهمخوانی بهوجود آید. از سوی دیگر ممکن است اطلاعات فرد به سرقت رفته و دیگران از آن سوءاستفاده کنند.
از اینرو بهتر است برای اینکه برای کاربر مشکلات بهوجود نیاید مانند دیگر کشورها با یک کد یکتا (کدملی) احراز هویت صورت بگیرد و آنها بتوانند از یکی از بسترها به بسترهای دیگر وصل شوند دقیقاً مانند آنچه با اکانتهای فیس بوک وگوگل صورت میگیرد اگر کاربر دارای اکانت این دو سرویس باشد میتواند با همان به دیگر سیستمها و سامانهها متصل شود.
البته کشورهای اروپایی و امریکایی بواسطه راهاندازی دولت الکترونیک به تمام مردم یک کدشناسه یکتا ارائه کردهاند و با آن کد در تمام جاها اعم از فیزیکی و مجازی احراز هویت میشوند و دیگر نیازی به راهاندازی سامانههای متعدد احراز هویت نیست. هر کاربر با استفاده از یک کد یکتا و کلمه کاربری و رمز عبور یا دیگر تکنولوژیهای مانند اثر انگشت، تشخیص چهره و... احراز هویت شوند. برای اینکه احراز هویت یکپارچه باشد پیشنهاد همان دولت الکترونیک است که در کشورها اجرا شده. هر شخص ایرانی میتواند کلمه کاربر و رمزعبور دریافت کند و بهصورت دو عاملی (رمز دوم پویا) احراز هویت شود به این صورت هم کاربر راضی خواهد بود و هم کسب وکار مجازی.
مشاور کسب و کار فضای مجازی
همه میدانیم تمام اتفاقهایی که در فضای فیزیکی میافتد همان اتفاقها نیز در فضای مجازی هم روی میدهد از اینرو سامانههای متعددی که در فضای فیزیکی وجود دارد به همان میزان و شاید بیشتر هم در فضای مجازی وجود دارد که یکی از این سامانهها، سامانههای احراز هویت است. با سامانههای احراز هویت فرد بعد از تأیید هویتش میتواند از کسب و کارهای مجازی خدمات دریافت کند اما تعدد سامانههای احراز هویت برای کاربران مشکلات زیادی ایجاد میکند. به عبارتی وقتی با تعدد سامانههای احراز هویت در کشور روبهرو میشویم از آنجایی که هر سامانهای شیوه خاص خود را دارد و با مؤلفههای متفاوتی کاربر خود را احراز هویت میکند بنابراین تجربه مخاطب و مشتری بشدت پایین میآید. از سوی دیگر چون در سامانههای متعددی احراز هویت شده است به یاد نمیآورد که با چه کدی و به چه شکلی در سامانه مذکور احراز هویت شده و باید بهدنبال اطلاعاتی که وارد کرده برود یا حتی به دفاتر مربوطه مراجعه کند تا اطلاعات خود را دریافت کند.
مهمتر اینکه برای ورود به هر سامانه احراز هویت کاربر باید کلمه کاربری و رمز عبور خود را نگهداری کرده و به خاطر بسپارد و همین تعدد سامانهها مشکلاتی را در نگهداری این کلمه کاربری و رمز عبور برای کاربر ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر تعدد سامانههای احراز هویت موجب میشود تا کاربرانی هم که قصد تخلف در فضای مجازی را دارند، براحتی به کار خود اقدام کنند چون تعدد سامانههای احراز هویت موجب میشود ناهمخوانی دیتاها بسیار افزایش یابد و فرد متخلف هم براحتی هویتش فاش نشود و به این ترتیب در جاهای مختلف اقدام به نیت سوء خود کند. وقتی سامانهها بهصورت جزیرهای باشند امکان شناسایی کاربر متخلف وجود ندارد و این سامانه یکپارچه است که باعث میشود تا متخلفان براحتی شناسایی شوند. از اینرو پیشنهاد میشود تنها از یک سامانه یکپارچه برای احراز هویت استفاده شود. دقیقاً مانند آنچه در کشورهای اروپایی و امریکا رخ داده است. در این کشورها کاربران با استفاده از کد یکتای خود که کد ملی یا کد بیمه تأمین اجتماعیشان است احراز هویت میشوند و دیگر نیازی به تعدد کد و شناسه در کشور نیست.
ما هم اکنون نه تنها برای کسب و کارهای مجازی با تعدد سامانههای احراز هویت مواجه هستیم بلکه در بخشهایی مانند امور مالیاتی، تجاری، تأمین اجتماعی و... با یک کد یکتا مواجه هستیم و کاربر برای استفاده از هرکدام از این بخشها دارای کد یکتای اختصاصی است در صورتی که هر فرد کاربر باید دارای یک کد یکتا باشد و با همان احراز هویت شود و نباید اطلاعات هویتی خود را هربار در سامانهای وارد کند باید یکبار کاربر اطلاعات هویتی خود را که برایش در طول زندگی اش تعریف شده، همیشه از آن استفاده کند و با زدن آن کد یکتا اطلاعات خود را دریافت کند. نکته مهمتر اینکه وارد کردن اطلاعات هویتی در هر سامانه مشکلات خاص خود را دارد مثلاً ممکن است اشتباه وارد کرده باشد و در سیستمها ناهمخوانی بهوجود آید. از سوی دیگر ممکن است اطلاعات فرد به سرقت رفته و دیگران از آن سوءاستفاده کنند.
از اینرو بهتر است برای اینکه برای کاربر مشکلات بهوجود نیاید مانند دیگر کشورها با یک کد یکتا (کدملی) احراز هویت صورت بگیرد و آنها بتوانند از یکی از بسترها به بسترهای دیگر وصل شوند دقیقاً مانند آنچه با اکانتهای فیس بوک وگوگل صورت میگیرد اگر کاربر دارای اکانت این دو سرویس باشد میتواند با همان به دیگر سیستمها و سامانهها متصل شود.
البته کشورهای اروپایی و امریکایی بواسطه راهاندازی دولت الکترونیک به تمام مردم یک کدشناسه یکتا ارائه کردهاند و با آن کد در تمام جاها اعم از فیزیکی و مجازی احراز هویت میشوند و دیگر نیازی به راهاندازی سامانههای متعدد احراز هویت نیست. هر کاربر با استفاده از یک کد یکتا و کلمه کاربری و رمز عبور یا دیگر تکنولوژیهای مانند اثر انگشت، تشخیص چهره و... احراز هویت شوند. برای اینکه احراز هویت یکپارچه باشد پیشنهاد همان دولت الکترونیک است که در کشورها اجرا شده. هر شخص ایرانی میتواند کلمه کاربر و رمزعبور دریافت کند و بهصورت دو عاملی (رمز دوم پویا) احراز هویت شود به این صورت هم کاربر راضی خواهد بود و هم کسب وکار مجازی.
اخـــــــــبار
محاسبه اینترنت آزاد بدون اطلاعرسانی خلاف قانون است
یکی از مشکلات کاربران تلفنهای همراه که بار مالی زیادی به آنها تحمیل میکند، قطع نشدن اینترنت همراه بعد از تمام شدن بستههای اینترنتی و مصرف اینترنت به نرخ آزاد است، از اینرو امکان غیرفعالسازی مصرف اینترنت با تعرفه آزاد فراهم شده و محاسبه اینترنت با نرخ آزاد بدون اطلاع مشترک نیز خلاف قانون است. به گزارش ایسنا، کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) در مصوبه خود در سال ۱۳۹۵، با کاهش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت، سقف تعرفه خدمات داده تلفن همراه را برای سیمکارتهای دائمی به ازای هر کیلوبایت، ۰.۴ ریال و برای سیمکارتهای اعتباری ۰.۶ ریال تعیین کرد تا هزینه هر گیگابایت اینترنت آزاد در سیمکارت دائمی حدود ۴۲ هزار تومان و در سیمکارت اعتباری حدود ۶۳ هزار تومان محاسبه شود.
مشترکان اپراتورهای مختلف اگر از اینترنت آزاد دیتای خود استفاده کرده باشند، درمییابند که این استفاده اصلاً مقرون به صرفه نیست. اپراتورها در کنار تعرفههای عادی اینترنت، اجازه ارائه طرحهای تشویقی هم دارند که قیمت آنها کمتر از کف تعرفه عادی اپراتور تعریف شده است. باوجود بالا بودن تعرفه اینترنت آزاد، در بستههای اینترنتی هزینه هر گیگابایت حدود ۳۰۰۰ تومان است، اما اگر مشترکی بسته اینترنتی خریداری نکند و بهصورت آزاد از اینترنت همراه خود استفاده کند، در هزینههای سیمکارتش اختلاف قیمت بسیاری به وجود میآید. اکثر مشترکان تلفن همراه از بستههای تشویقی اینترنت اپراتورهای همراه استفاده میکنند، اما با تمام شدن این بستهها، اینترنت با تعرفه آزاد محاسبه خواهد شد که در مقایسه با بستههای تعریفشده در اپراتورها برای کاربران مقرونبهصرفه نیست. به همین دلیل، آگاهی از زمان اتمام بسته اینترنتی اهمیت زیادی دارد. از طرفی بهدلیل شکایتهای متوالی کاربران از اپراتورهای تلفن همراه، رگولاتوری امکانی را فراهم کرده است تا مشترکان این اپراتورها بتوانند مصرف اینترنت با تعرفه آزاد را غیرفعال کنند.
نحوه غیرفعال کردن مصرف اینترنت آزاد پس از اتمام بسته اینترنت، برای مشترکان همراه اول با شمارهگیری کد دستوری #۱۱۳*۱۰۰* و برای مشترکان ایرانسل با شمارهگیری کد دستوری #۳*۲*۳*۵۵۵* است.
در این راستا و به نقل از خانه ملت، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- بتازگی درباره مصرف غیرمتعارف اینترنت مشترکان گفته است: این بحث مهمی است که کاربران گاهی احساس میکنند بستههای اینترنت آنها زودتر از موعد تمام میشود و اینترنت آنها بدون اینکه مطلع شوند، با نرخ آزاد محاسبه میشود. این مسأله جزو حقوق مصرفکنندگان است و ما موظف هستیم با اپراتورهایی که حقوق مصرفکننده را محترم نمیشمارند، برخورد کنیم. وی خاطرنشان کرد: سازمان تنظیم مقررات در این رابطه به اپراتورها تذکر داده و اعلام کرده است که با این پدیده برخورد خواهد شد؛ اگر شهروندانی با این پدیده مواجه هستند که بسته آنها تمام شده و اطلاعرسانی کافی صورت نگرفته و قبضهای نجومی برای آنها آمده است، با شماره ۱۹۵ تماس بگیرند؛ قطعاً با این پدیده برخورد جدی میشود.
فیس بوک به دنبال ایجاد محدودیت برای کاربران در امریکا
مدیر امور جهانی فیسبوک از برنامهریزی این شبکه اجتماعی برای مدیریت شرایط حاد بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا خبر داده است. به گزارش مهر، وی که با نشریه تایمز مالی مصاحبه کرده، تصریح کرد که فیسبوک در حال برنامهریزی برای بدترین سناریوهایی است که ممکن است بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا در پاییز رخ دهد و به آشوب خیابانی و اعتراضهای دامنه دار منجر شود.
به گفته وی، فیسبوک در حال بررسی این موضوع است که چگونه باید در برابر مقولههایی مانند آشوبهای مدنی و خشونتهای شدید طرفداران دو نامزد انتخاباتی که در فضای مجازی نیز بازتاب خواهد داشت واکنش نشان دهند. این شبکه اجتماعی در سالهای اخیر بارها به بی عملی و بی تفاوتی نسبت به نفرت پراکنی و انتشار مطالب مروج خشونت، نژادپرستی، هتاکانه و غیره متهم شده است. نیک کلگ در بخشی از این مصاحبه تصریح کرده که اگر هرج و مرجهای بعد از انتخابات تشدید شود و کار به خشونت بکشد ممکن است دسترسی کاربران و نیز کارکنان فیسبوک به برخی قابلیتهای این شبکه اجتماعی محدود شود. وی در مورد جزئیات این محدودیتها و طرحها توضیحی نداد. وی به برخی از اقدامات مشابه فیسبوک در این زمینه در سایر کشورها مانند سریلانکا و میانمار اشاره کرده و افزود: بی توجهی به نفرت پراکنی در اینترنت میتواند خشونتها را تشدید کند.
تایمز مالی در انتهای این مصاحبه مدعی شده فیسبوک ۷۰ سناریو را برای آشوبهای بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا در نظر گرفته و در این زمینه از مشورت برخی سناریونویسان و برنامه نویسان نظامی در بالاترین سطح جهانی نیز برخوردار است. از جمله افرادی که در این برنامهریزیها در فیسبوک حضور داشتهاند، میتوان به شریل سندربرگ و شخص مارک زاکربرگ نیز در کنار نیک کلگ اشاره کرد.
تولید اولین سیستم دید بصری زیستی برای نابینایان
محققان استرالیایی بعد از 10 سال تلاش و بررسی موفق به تولید اولین سیستم دید بصری زیستی یا بیونیک شدهاند که میتواند بینایی را به نابینایان بازگرداند.
به گزارش فارس، سیستم دید زیستی یا بیونیک با دورزدن آسیبهای واردشده به سلسله اعصاب اپتیک بدن انسان میتواند دیدن را برای افرادی که مدتهاست بینایی خود را از دست دادهاند، ممکن کند. این سیستم دید بصری زیستی با موفقیت روی حیوانات آزمایش شده و دانشمندان امیدوارند که روزی بتوان از این سیستم برای بازسازی اعصاب چشم انسان و ایجاد بینایی در افراد کور استفاده کرد.
این سیستم دید بصری زیستی یا بیونیک که جناریس نام دارد، نیازی به استفاده از سلسله اعصاب آسیب دیده بینایی که سیگنالهای کلیدی را برای دیدن به مغز منتقل میکند، ندارد. در واقع این سیستم خود فعالیتهای اعصاب سالم اپتیک را برعهده میگیرد و متشکل از یک پوشش سر با دوربین داخلی، یک دستگاه انتقال داده بیسیم، یک پردازشگر تصاویر و نرم افزار مربوطه و مجموعهای از پوششهای مربعی 9 میلیمتری مجهز به الکترودهای نازک است. دوربین با ثبت تصاویر محیط اطراف اطلاعات آن را به پردازشگری در ابعاد یک گوشی منتقل میکند و این دادهها بهطور بیسیم به پوششهای مربعی شکل منتقل میشوند. در این بخش اطلاعات جمعآوری شده به پالسهای الکتریکی مبدل میشوند که برای مغز قابل درک است.
پالسهای مذکور عملکرد مغز در زمان دیدن را شبیهسازی میکنند و در نتیجه مشاهده محیط اطراف ممکن میشود. سیستم یادشده با استفاده از 10 الکترود با موفقیت در سر گوسفندان کاشته شد و مورد استفاده قرار گرفت. امید میرود سیستم یادشده روی انسانها هم قابل استفاده باشد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
فضای یوتیوب برای کودکان امن تر می شود
-
تایپ با دستخط خودتان در دستگاه های اندرویدی
-
دستبند هوشمند آمازون در راه بازار
-
چرا تعدد سامانه های احراز هویت مضر است؟
-
اخـــــــــبار
اخبارایران آنلاین