ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
# دلار
قیمت دلار و بالا رفتن آن دیروز هم خبرساز بود و کاربران ایرانی را نگران کرد. دلار با قیمت ۲۸ هزار تومان هم مبادله شد و بحثهایی که دیروز درباره قیمت آن شکل گرفت شبیه بحثهایی بود که هر روز با افزایش قیمت دلار میخوانیم. اینکه چرا ارزش ریال در برابر دلار پایین آمده است و با دلار جدید چه مشکلات اقتصادی برای مردم ایجاد میشود؟: «دلار توی یک روز 1000 تومن یعنی به اندازه ارزشش در سال 90 رشد کرده»، «من موندم ترامپ با این همه ادعا چرا نمیتونه جلوی گرون شدن پول خودش رو بگیره»، «بیشتر چشمتون باید به درهم باشه چون افزایش و کاهشش تأثیر مستقیم روی قیمت دلار داره و کلاً قیمت دلار رو توی تهران بر حسب قیمت درهم حساب میکنن، چون درهم کمتر داخل کشور میاد پس قیمت دلار هم افرایشی خواهد بود در کوتاه مدت.»، «حتی اگر دلار رو به پایین هم برگرده، اثرات روانی ناشی از دیدن قیمتهای این چنینی به مراتب بیشتر از اثرات منطقی آن است، یعنی قیمتها با دلار 28 تومنی حتی امکان دارد مجدداً افزایش پیدا کنند ولی با افت دلار مثلاً تا 25 تومن، دستخوش تغییری نشوند»، «دلار در بازار تهران قله ۲۸ هزار تومان را هم دید»، «28 هزار تومن... 280 هزار ریال! دلار همین الان»، «با دلار ۲۸ تومنی فقط میشه بیل خرید آرزوها رو خاک کرد»، «حرکت دلار به سمت قله ۲۸ هزار تومان/سیگنال افزایشی درهم به بازار ارز و شگفت انگیزتر اینکه: اونس طلا با سقوطی عجیب از ۱۹۲۵ دلار اومده به ۱۸۸۰ دلار رسیده ولی قیمت سکه و طلا در ایران قفل شده و ثابته»، «واقعاً دنبال کردن لحظهای قیمت دلار خیلی هیجان داره. ممنونم.»، «اول شهریور با قیمت ۲۳ تومن به داداشم دلار قرض دادم الان داره همینطوری میره بالا من بیشتر از اون استرس گرفتم.»، «قیمت دلار تو ایران دیگه حباب نیست یک توپ قلقلیه میزنی زمین هوا میره نمیدونی تا کجا میره»، «ولی من نمیدونم چرا وقتی جنس نو قیمتش با قیمت دلار بالا و پایین میشه جنس دست دوم هم نوسان پیدا میکنه؟ مثلاً اصلاً نمیدونم چرا گوشیمو پارسال خریدم چهار تومن، امسال دادم پنج و نیم.»
انصراف از دنا پلاس
بحث درباره خودروی دنا پلاس که قرار است با شرایط ویژه به نمایندگان مجلس داده شود همچنان ادامه دارد. بخصوص پس از اینکه لطفالله مرادی سیاهکلی، نماینده قزوین اعلام کرد برای رفتن به مناطق روستایی حوزه انتخابیهاش خودروی شاسیبلند نیاز دارد و دنا پلاس به دردش نمیخورد و پس از اینکه دیروز در نامهای به رئیس مجلس از دریافت خودرو انصراف داد. او در این نامه نوشت که مخالف این شیوه خودرو دادن به نمایندگان است و اعتقاد دارد نمایندگان مجلس میبایستی مانند شخصیتهای حقوقی و مدیران دیگر کشور از امکانات حداقل سازمانی برخوردار باشند. این نامه هم در شبکههای اجتماعی بازنشر شد و کاربران درباره آن و ماجراهای چند روز گذشته خودروی نمایندگان مجلس نوشتند: «نماینده قزوین پیش از این گفته بود که برای رفتن به مناطق کوهستانی و روستایی خودروی شاسی بلند میخواهد. ایشون به خودرو شاسی بلند خود میرسد فقط راه دستیابی متفاوت شد»، «دوستان یه همت کنید یارانههاتون رو جمع کنید برای آقای سیاهکلی شاسی بلند بخریم بتونن به حوزه انتخابیه شون سر بزنن»، «مگه نمایندهها به کجا سرکشی میکنن که با پراید و پژو نمیتونن سرکشی کنن و باید با دنا پلاس اتوماتیک سرکشی کنن؟ مگه نصف ملت با همین ماشینها به زندگیشون نمیرسن؟ مگه همین مردم با همین پژو و پراید به سر کار و مسافرت نمیرن؟ چرا خودتون را از مردم جدا میکنید؟»، «شفافسازی به کجا رسید؟ قضیه گرفتن دنا پلاسها رو هم شفافسازی کنید کدومتون گرفتید کدومتون نگرفتید؟»، «کاش یک نماینده انقلابی پیدا میشد و مطابق ماده ۲۱۲ آییننامه، انجام تحقیق و تفحص در مورد واگذاری خودرو به نصف قیمت بازار با اقساط سه ساله و نحوه انتخاب ایران خودرو برای واگذاری ۳۵۰ دستگاه دنا پلاس اتومات به نمایندگان را پیگیری میکرد آرزوی محالی است اما بیایید امیدوار باشیم.»، «طرف شاسی بلند میخواسته فداکاری کردن دنا پلاس گرفتن»، «نمایندگان محترم دقت داشته باشید که بهترین وسیله نقلیه برای رفتن به مناطق روستایی نیسان آبیه.»، «تو شرایطی که برا ماشین داشتن باید ببینیم تو قرعهکشی چیزی آیا برنده میشیم یا نه یا کلی پول بدیم و تو نوبت وایسیم چرا و چطور بهترین ماشین ایرانخودرو بینوبت و از دم قسط به نمایندهها داده میشه؟ اینجاست که باید بگی: آخه وکیل مشتی ما ز یاران چشم یاری داشتیم»، «جناب نماینده آقای سیاهکلی، روزی که برای وعده دادن به مردم به شهرشون میرفتی، چطوری خودت و به اونجا میرسوندی؟ حالا هم همونجوری برو و وظیفه تو انجام بده.»
به نام تاریخ
3 مهر
مهرماه پر از نام هنرمندان و چهره های مشهور فرهنگی و هنری ایران است. روز 3 مهر هم از این نام ها خالی نیست که زندگی و آثارشان را مرور می کنیم.
تولدها
حسن کسایی: نوازنده مشهور نی سال 1307 در چنین روزی به دنیا آمد. حسن کسایی ساز نی را از مهدی نوایی و آواز و گوشه های موسیقی ایرانی را از تاج اصفهانی و ادیب خوانساری آموخت و با همنوازی با تار و سه تار برای اولین بار دستگاه های چهارگاه، اصفهان، نوا و راست پنجگاه را با کوک دقیق اجرا کرد. در سال 1329 برای اولین بار نی را به ارکستر برد و سال ها در برنامه های رادیو اجرا می کرد،همین مسأله باعث رشد نوازندگان نی شد. حسن کسایی سال 1391 درگذشت.
فریدون پوررضا: خواننده مشهور موسیقی گیلکی سال 1311 به دنیا آمد. فریدون پوررضا از کسانی مانند غلامحسین بنان آواز ایرانی را یاد گرفت ،پس از کسب رتبه اول در آزمون خوانندگی رادیو گیلان به صورت رسمی به عنوان خواننده کارش را آغاز و از سال 50 ضمن همکاری با تلویزیون به عنوان پژوهشگر آواهای بومی فعالیت کرد. آلبوم های «می گیلان» و «گیله لو» با صدای او بسیار مورد توجه قرار گرفت و با تحقیق درباره موسیقی بومی سبب رشد وارتقای ظرفیت های موسیقی گیلان و معرفی آن شد. موسیقی سریال «پس از باران» با صدای او یکی از مشهورترین آثار موسیقی گیلکی است. او سال 1391 درگذشت.
اسکات فیتزجرالد: نویسنده مشهور امریکایی سال 1896 به دنیا آمد. اسکات فیتزجرالد در 13 سالگی نخستین رمان کارآگاهی اش را نوشت و با نوشتن داستان کوتاه «دمای هوا» به شهرت رسید. او یکی از بهترین داستان نویسان قرن بیستم است، اما داستان هایش در زمان حیاتش مورد توجه قرار نگرفت و او پس از مرگش به شهرت رسید. رمان های «این سوی بهشت»، «زیبا و ملعون»، «گتسبی بزرگ» و «رؤیاهای زمستان» از آثار مشهور اوست. فیتز جرالد سال 1940 درگذشت.
فردوس کاویانی: بازیگر دوست داشتنی تلویزیون و تئاتر امروز 79 ساله می شود. فردوس کاویانی بازی در تئاتر را از سال 1340 شروع کرد و با فیلم «تجاوز» در سال 1349 وارد سینما شد. «شهر قصه»، «اجاره نشین ها»، «هامون»، «ساوالان» و «سگ کشی» از فیلم های شاخص اوست؛ اما در تلویزیون با سریال «همسران» و نقش «کمال لطفی» شناخته می شود که سال 73 پخش شد ،هرچند که پیش از آن در «محله برو بیا»، «محله بهداشت» و «راویان اخبار» هم بازی کرده بود. «هفت سین» آخرین سریال و «ساکن خانه چوبی» آخرین فیلمی بود که کاویانی در آنها بازی کرد و سال هاست به دلیل بیماری از بازیگری دور است.
سالروز تولد سرگئی بوندارچوک فیلمساز روس، دیمیتری شوستاکوویچ آهنگساز روس، روبر برسون فیلمساز فرانسوی، علی نرگس نژاد کارگردان، علیرضا غفاری شاعر، ابوالقاسم فرهنگ داستان نویس و حبیب اللهیاری تهیه کننده و بازیگر هم امروز است.
درگذشت ها
یدالله صمدی: کارگردان فیلم هایی چون «معجزه خنده» سال 97 در چنین روزی درگذشت. یدالله صمدی متولد 1331 بود و سال 63 اولین فیلمش را به نام «مردی که زیاد می دانست» ساخت؛ در واقع اولین فیلم طنز را پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارگردانی کرد و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را هم از جشنواره فیلم فجر گرفت. «اتوبوس»، «ساوالان»، «سارای»، «آپارتمان شماره 13»، «دو نفر و نصفی» و «معجزه خنده» دیگر آثار سینمایی موفق او بود که برای «آپارتمان شماره 13» باز هم سیمرغ بلورین بهترین فیلم و فیلمنامه را به دست آورد. توجه به فرهنگ آذربایجان و طنز خاص از ویژگی های آثار صمدی بود. او سریال «شوق پرواز» را هم درباره شهید عباس بابایی برای تلویزیون ساخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت.
غمام همدانی شاعر هم در چنین روزی درگذشت.
4 مهر
190 روز از سال گذشت. امروز را هم با نام چهره های متولد و درگذشته این روز بگذرانیم.
تولدها
هما روستا: بازیگر خاص و شاخص تئاتر سال 1323 در چنین روزی به دنیا آمد و سال 1394 در همین روز درگذشت. او که در رومانی در رشته هنر فوق لیسانس گرفته بود پس از بازگشت به ایران به دانشکده هنرهای دراماتیک رفت و سال 1350 در فیلم «دیوار شیشه ای» بازی کرد؛ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هم در دانشگاه تدریس می کرد و هم نمایش هایی مانند «باغ وحش شیشه ای» را با حضور دانشجویانش کارگردانی کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با فیلم «گزارش یک قتل» کارش را دنبال کرد. فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» در سال 66 او را بسیار مطرح کرد و نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن هم شد. «تمام وسوسه های زمین»، «ملک خاتون»، «مسافران» و «از کرخه تا راین» از دیگر فیلم های مطرحی هستند که او در آن ها نقش ایفا کرده است. هما روستا در نمایش هایی به نام «مرغ دریایی»، «مرده های بی کفن و دفن»، «ازدواج آقای می سی سی پی»، «زمستان» و «باغ آلبالو» بازی و نمایش هایی هم مانند «زمستان»، «سانتاکروز»، «آنتیگونه در نیویورک» را کارگردانی کرد.
ویلیام فاکنر: نویسنده امریکایی سال 1897 به دنیا آمد. ویلیام فاکنر از مهمترین نویسندگان امریکایی است که با اینکه آثارش از سال 1919 منتشر می شد اما تا وقتی که جایزه نوبل ادبیات را در سال 1949 به دست آورد چندان شناخته شده نبود. «خشم و هیاهو»، «گور به گور»، «روشنایی در ماه اوت» و «آبشالوم، آبشالوم!» از مهمترین آثار اوست. «خشم و هیاهو» ششمین کتاب در فهرست 100 رمان برتر انگلیسی قرن بیستم است و البته «گور به گور» و «روشنایی در ماه اوت» هم در این فهرست قرار دارند. او سال 1962 درگذشت.
پدرو آلمادوار: کارگردان اسپانیایی سال 1949 به دنیا آمد. سال 1980 با کارگردانی فیلم «پپی، لوسی، بوم» کارش را به صورت جدی آغاز کرد و پس از آن فیلم های «ماتادور»، «همه چیز درباره مادرم»، «با او حرف بزن»، «تربیت بد»، «بازگشت»، «آغوش های گسسته»، «جولیتا» و «درد و شکوه» را کارگردانی کرد.
مایکل داگلاس: بازیگر امریکایی امروز 76 ساله می شود. او که فرزند کرک داگلاس بازیگر مشهور امریکایی است با مجموعه تلویزیونی «خیابان های سانفرانسیسکو» در سال 1976 کارش را آغاز کرد و با فیلم «در جست و جوی الماس سبز» به شهرت رسید. با فیلم «وال استریت» در سال 1988 اسکار بهترین بازیگر مرد را گرفت. او تهیه کننده هم بوده و با تهیه کنندگی فیلم «دیوانه از قفس پرید» جایزه اسکار بهترین فیلم را به دست آورد.
محمد گلریز خواننده، منوچهر حامدی بازیگر، سعید بیابانکی شاعر، محمد رمضانی فرحانی شاعر، سعید نصار یوسفی شاعر، حبیب محبیان خواننده، ویل اسمیت بازیگر و کاترین زتاجونز بازیگر هم در چنین روزی به دنیا آمدند.
درگذشت
رضا مافی: خوشنویس صاحبنام معاصر سال 1361 درگذشت. رضا مافی متولد 1322 بود و از نخستین هنرمندانی بود که نقاشیخط را خلق و آن را ترویج کرد و خیلی ها او را نخستین هنرمند خوشنویسی می دانند که روی بوم نقاشی خط نوشت؛ از مکتب سقاخانه هم تأثیر زیادی گرفته بود و ابداعاتش او را مشهور کرد. به گفته خودش یک نقاش خط بود. در تیتراژ پایانی سریال «هزاردستان» از رضا مافی یاد شده است.
به مناسبت سالروز شهادت جانگداز امام حسن مجتبی (ع)
مظلومیتی از پی مظلومیت دیگر
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
هفتم صفر- فردا – به روایتی مصادف با سالروز شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع) دومین پیشوای مسلمانان بعد از رسول گرامی اسلام(ص) است. برای روزشهادت آن حضرت(ع) روایت های دیگری نیز نقل شده که مشهورترین آن 28 صفراست.اما از نظربسیاری ازعالمان دین، قول هفتم صفر ارجحیت دارد، زیرا راوی آن «سید قاسم بن ابراهیم الرسی» ( 246-169 هق) ازعالمان پارسا وصاحب تألیفات متعدد و ازنوادگان امام حسن مجتبی (ع) درکتاب« تثبیت الامامه» قدیمی ترین منبع در این زمینه است. وی دردوران امام موسی کاظم(ع) می زیسته واز آن حضرت روایت نقل کرده است. شهید اول (متوفای ۷۸۶ ق) در کتاب «دروس»، علامه و محدث بزرگ ابراهیم بن علی عاملی کفعمی (متوفای۸۴۰ق) درکتاب «مصباح» وعلامه شیخ حسین (متوفای ۹۸۴ ق) والد مکرم شیخ بهایی در کتاب «وصول الاخبار الی اصول الاخیار» وچند عالم دینی دیگر نیز براین قول صحه گذاشته و آن را ارجح دانسته اند. این روز تا اواسط دوران قاجاریه رواج داشته و در روزهفتم صفر بازار و کسب وکار تعطیل و شیعیان به اقامه عزا برای سبط اکبر رسول خدا(ص)می پرداختند واز این تاریخ بدین سو 28 صفر به عنوان روز شهادت آن حضرت(ع) رسمیت یافته واز سوی دولت ها رواج یافته است. اما کماکان هفتم صفرازسوی حوزه های علمیه ومراجع تقلید، روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) دانسته شده و برای آن حضرت (ع)مراسم سوگواری برپا می شده است. از چند سال پیش بدین سو بار دیگر هفتم صفر به عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) به تقویم رسمی کشور راه یافته و برای آن حضرت (ع) اقامه عزا می شود.
امام حسن مجتبی(ع) میراث دار همان رنجی بود که مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی(ع) با آن روزگار را به سرآورد.آن حضرت (ع) با وجود برتری دردانش، فضیلت وتقوی که شرط خلافت برمسلمانان است و بیعت مردم کوفه وبصره ،اهالی یمن و حجاز ومهاجر وانصار،پس ازپدربه خلافت رسید.اما تحت تأثیر دسیسه های معاویه و با وعده پول ومقام، گردش از یاران ویاوران سست عنصر خالی وتنها ماند وناچار به امضای پیمان نامه صلح با معاویه گردید که به تبع آن در فضای پرالتهاب آن روزگاربرای جلوگیری از تنش وآشفتگی درجامعه از خلافت نیز چشم پوشید. صلح مشروط امام حسن با معاویه زمینه ساز آشکار شدن نیات حقیقی معاویه برای بسیاری از مسلمانان وتصریح وی براینکه جنگیدنش با امام حسن(ع) برای دین نبوده بلکه برای دستیابی به حکومت وقدرت بوده است و خود را ملزم به رعایت هیچ یک از مواد پیمان نامه نمی داند. از آن پس وی با آشکار کردن دشمنی خود با خاندان رسول گرامی اسلام (ص) دستور داد تا برفراز منابر جمعه و جماعت علی(ع) را به عنوان فتنه گر وقاتل عثمان ، لعن وسب کنند . همچنین تلاش های پیاپی ومکرری را برای ترور و سوء قصد به جان امام (ع) سامان داد، تا اینکه ده سال بعد از ترور امیرالمؤمنین علی (ع) امام حسن(ع) نیز براثر زهرمسموم شد و به شهادت رسید.دشمنی ها علیه آن حضرت(ع) پس از شهادت نیز خاتمه نیافت و یاران اندک امام، نتوانستند آن حضرت(ع) را در مسجد النبی وکنار جدش دفن کرده و پس از کشمکش های بسیار، حتی تیراندازی به پیکر آن حضرت(ع) به ناچار در بقیع دفن کردند.
دبیر گروه پایداری
هفتم صفر- فردا – به روایتی مصادف با سالروز شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(ع) دومین پیشوای مسلمانان بعد از رسول گرامی اسلام(ص) است. برای روزشهادت آن حضرت(ع) روایت های دیگری نیز نقل شده که مشهورترین آن 28 صفراست.اما از نظربسیاری ازعالمان دین، قول هفتم صفر ارجحیت دارد، زیرا راوی آن «سید قاسم بن ابراهیم الرسی» ( 246-169 هق) ازعالمان پارسا وصاحب تألیفات متعدد و ازنوادگان امام حسن مجتبی (ع) درکتاب« تثبیت الامامه» قدیمی ترین منبع در این زمینه است. وی دردوران امام موسی کاظم(ع) می زیسته واز آن حضرت روایت نقل کرده است. شهید اول (متوفای ۷۸۶ ق) در کتاب «دروس»، علامه و محدث بزرگ ابراهیم بن علی عاملی کفعمی (متوفای۸۴۰ق) درکتاب «مصباح» وعلامه شیخ حسین (متوفای ۹۸۴ ق) والد مکرم شیخ بهایی در کتاب «وصول الاخبار الی اصول الاخیار» وچند عالم دینی دیگر نیز براین قول صحه گذاشته و آن را ارجح دانسته اند. این روز تا اواسط دوران قاجاریه رواج داشته و در روزهفتم صفر بازار و کسب وکار تعطیل و شیعیان به اقامه عزا برای سبط اکبر رسول خدا(ص)می پرداختند واز این تاریخ بدین سو 28 صفر به عنوان روز شهادت آن حضرت(ع) رسمیت یافته واز سوی دولت ها رواج یافته است. اما کماکان هفتم صفرازسوی حوزه های علمیه ومراجع تقلید، روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) دانسته شده و برای آن حضرت (ع)مراسم سوگواری برپا می شده است. از چند سال پیش بدین سو بار دیگر هفتم صفر به عنوان روز شهادت امام حسن مجتبی(ع) به تقویم رسمی کشور راه یافته و برای آن حضرت (ع) اقامه عزا می شود.
امام حسن مجتبی(ع) میراث دار همان رنجی بود که مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی(ع) با آن روزگار را به سرآورد.آن حضرت (ع) با وجود برتری دردانش، فضیلت وتقوی که شرط خلافت برمسلمانان است و بیعت مردم کوفه وبصره ،اهالی یمن و حجاز ومهاجر وانصار،پس ازپدربه خلافت رسید.اما تحت تأثیر دسیسه های معاویه و با وعده پول ومقام، گردش از یاران ویاوران سست عنصر خالی وتنها ماند وناچار به امضای پیمان نامه صلح با معاویه گردید که به تبع آن در فضای پرالتهاب آن روزگاربرای جلوگیری از تنش وآشفتگی درجامعه از خلافت نیز چشم پوشید. صلح مشروط امام حسن با معاویه زمینه ساز آشکار شدن نیات حقیقی معاویه برای بسیاری از مسلمانان وتصریح وی براینکه جنگیدنش با امام حسن(ع) برای دین نبوده بلکه برای دستیابی به حکومت وقدرت بوده است و خود را ملزم به رعایت هیچ یک از مواد پیمان نامه نمی داند. از آن پس وی با آشکار کردن دشمنی خود با خاندان رسول گرامی اسلام (ص) دستور داد تا برفراز منابر جمعه و جماعت علی(ع) را به عنوان فتنه گر وقاتل عثمان ، لعن وسب کنند . همچنین تلاش های پیاپی ومکرری را برای ترور و سوء قصد به جان امام (ع) سامان داد، تا اینکه ده سال بعد از ترور امیرالمؤمنین علی (ع) امام حسن(ع) نیز براثر زهرمسموم شد و به شهادت رسید.دشمنی ها علیه آن حضرت(ع) پس از شهادت نیز خاتمه نیافت و یاران اندک امام، نتوانستند آن حضرت(ع) را در مسجد النبی وکنار جدش دفن کرده و پس از کشمکش های بسیار، حتی تیراندازی به پیکر آن حضرت(ع) به ناچار در بقیع دفن کردند.
رنگهای پاییز (15)
آرام مرتضوی
پژوهشگر و رواندرمانگر تحلیلی
تابستان گذشت و این اولین مقاله پاییزی ماست هم چنان که با تغییر فصل اثر گذاری رنگ ها تغییر می کند ما نیز به طیف کم رنگ نور رسیده ایم، آنچه تا به حال معلوم و مشخص است طیف نور و رنگی که ما می بینیم به صورت کاملاً عمیق در روان ما اثر گذار است، بر نحوه درک ما از جهان هستی تأثیر می گذارد، عواطف و احساسات ما را تغییر می دهد و همانگونه که قبلاً نیز گفته شد با آگاهی از نحوه و چگونگی این اثر گذاری ما می توانیم کاربردهای درمانی رنگ و نور را بهتر درک کنیم و با همین شیوه رفته رفته از ظرفیت های این جوهر ناب در زندگی روزمره استفاده کنیم. همان گونه که قدم زنان هرچه در پهنای زمین بود نظاره کردیم به گستردگی رنگ ها در پهنه زمین نظر افکندیم چندی است که قصد بر آن است پهنای آسمان و آنچه را در آن است جست وجو کنیم. همان طور که اشاره شد در حال تحلیل کردن انتهای کم رنگ طیف نور هستیم و نرم نرمک به پایان طیف نور و رنگ و اثر روان شناختی آن میرسیم. آبی فیروزه ای و جلالش را بررسی کردیم و آبی را در آرامش دریا به نظاره نشستیم و اینک به نیلی میرسیم که رنگی خاص است و از آبی و بنفش تشکیل شده است. این رنگ در اصل از گیاه نیل ساخته می شود. این رنگ زاده یک فضای بی انتهاست و می تواند فضایی بی کران و زمانی
بی انتها را ایجاد کند. از خصوصیات این رنگ می توان به فضایی اشاره کرد که این رنگ ایجاد می کند تا بتوان در آن به تعمق رسید و به درون انسان نگریست. نکته مهم در رابطه با اثر تحلیل این رنگ های فرعی در نقاشی این است که نمی توان به درستی متوجه شد که این رنگ ها در نقاشی فرد چه چیز را نشان می دهند و فرد در چه حالی از این طیف از رنگ ها استفاده می کند آیا اثری اصلی دارد یا اثری مکمل اما هرچه هست نشانه فضایی معنوی است. منظورم از فضای اصلی احساسی است که از استفاده رنگ های اصلی پدید می آید. هیجان ناشی از رنگ های اصلی مشخص است اما احساساتی که در استفاده از رنگ های دیگر بروز می کند ناشناخته است. در رنگ درمانی عقیده بر این است که پرتوی نور نیلی سرد است. از خصوصیاتی که در رنگ های سرد وجود دارد می تواند به کند کنندگی اشاره کرد. این رنگ بند آورنده خون است و می تواند در جسم فیزیکی بیهوشی را القا کند. پس به راحتی می توان درک کرد که این خاصیت موجب می شود که مسکنی باشد بسیار قوی برای برخی دردها. در رنگ درمانی برای پالایش جریان خون نیز به کار می رود. کاهش تنش، انقباضات عضلانی، انقباضات ماهیچه ای، درد عصب و بی خوابی را بر طرف می کند. این رنگ چون خاصیت کند کنندگی دارد بهتر است در زمانی که فرد از لحاظ مود پایین است، استفاده نشود. با این توضیحات کم کم می بایست آماده شویم برای تجربه رنگ هایی که بیشتر در نور درمانی حائز اهمیت هستند.
پژوهشگر و رواندرمانگر تحلیلی
تابستان گذشت و این اولین مقاله پاییزی ماست هم چنان که با تغییر فصل اثر گذاری رنگ ها تغییر می کند ما نیز به طیف کم رنگ نور رسیده ایم، آنچه تا به حال معلوم و مشخص است طیف نور و رنگی که ما می بینیم به صورت کاملاً عمیق در روان ما اثر گذار است، بر نحوه درک ما از جهان هستی تأثیر می گذارد، عواطف و احساسات ما را تغییر می دهد و همانگونه که قبلاً نیز گفته شد با آگاهی از نحوه و چگونگی این اثر گذاری ما می توانیم کاربردهای درمانی رنگ و نور را بهتر درک کنیم و با همین شیوه رفته رفته از ظرفیت های این جوهر ناب در زندگی روزمره استفاده کنیم. همان گونه که قدم زنان هرچه در پهنای زمین بود نظاره کردیم به گستردگی رنگ ها در پهنه زمین نظر افکندیم چندی است که قصد بر آن است پهنای آسمان و آنچه را در آن است جست وجو کنیم. همان طور که اشاره شد در حال تحلیل کردن انتهای کم رنگ طیف نور هستیم و نرم نرمک به پایان طیف نور و رنگ و اثر روان شناختی آن میرسیم. آبی فیروزه ای و جلالش را بررسی کردیم و آبی را در آرامش دریا به نظاره نشستیم و اینک به نیلی میرسیم که رنگی خاص است و از آبی و بنفش تشکیل شده است. این رنگ در اصل از گیاه نیل ساخته می شود. این رنگ زاده یک فضای بی انتهاست و می تواند فضایی بی کران و زمانی
بی انتها را ایجاد کند. از خصوصیات این رنگ می توان به فضایی اشاره کرد که این رنگ ایجاد می کند تا بتوان در آن به تعمق رسید و به درون انسان نگریست. نکته مهم در رابطه با اثر تحلیل این رنگ های فرعی در نقاشی این است که نمی توان به درستی متوجه شد که این رنگ ها در نقاشی فرد چه چیز را نشان می دهند و فرد در چه حالی از این طیف از رنگ ها استفاده می کند آیا اثری اصلی دارد یا اثری مکمل اما هرچه هست نشانه فضایی معنوی است. منظورم از فضای اصلی احساسی است که از استفاده رنگ های اصلی پدید می آید. هیجان ناشی از رنگ های اصلی مشخص است اما احساساتی که در استفاده از رنگ های دیگر بروز می کند ناشناخته است. در رنگ درمانی عقیده بر این است که پرتوی نور نیلی سرد است. از خصوصیاتی که در رنگ های سرد وجود دارد می تواند به کند کنندگی اشاره کرد. این رنگ بند آورنده خون است و می تواند در جسم فیزیکی بیهوشی را القا کند. پس به راحتی می توان درک کرد که این خاصیت موجب می شود که مسکنی باشد بسیار قوی برای برخی دردها. در رنگ درمانی برای پالایش جریان خون نیز به کار می رود. کاهش تنش، انقباضات عضلانی، انقباضات ماهیچه ای، درد عصب و بی خوابی را بر طرف می کند. این رنگ چون خاصیت کند کنندگی دارد بهتر است در زمانی که فرد از لحاظ مود پایین است، استفاده نشود. با این توضیحات کم کم می بایست آماده شویم برای تجربه رنگ هایی که بیشتر در نور درمانی حائز اهمیت هستند.
پیرامون گفتمان ادبی در شبکههای اجتماعی
نکبتهای نوشتاری
ارمغان بهداروند
شاعر
شبکههای اجتماعی بر اساس تسهیل ارتباط و استقرار میزهای گفت وگو خلق شدهاند و گسترش یافتهاند. در همه تاریخ بشری، فواصل ارتباطی و مخاطرات سفر، دشواریهای توزیع دانش و مصائب فراگیری آموزهها را در پی داشته است و اشتراک اطلاعات و بقای آن از مهمترین دغدغههای دانشمندان و دانشجویان بوده است. چه بسیار از میراث مکتوب دانش و علوم حاصله در جنگها و جنجالها و اختلافات به آب و آتش سپرده شده است که امروز روز میتوانست گره از مجهولاتی بگشاید که پاسخ آن در اوراق سر به نیست شده مکتوم باقی ماند. معاصرت ما در روزگاری که شبکههای اجتماعی بر چهارستون آن حکمفرمایند، از حیثِ امکان اشتراک اطلاعات و تسهیل روابط و کوچکتر کردن سازههای دولتی و موجزتر کردن نظامهای اداری خوشایند است اما به مرور زمان و از پس دشواریهای نظارتی بر این فضا و نابهنجاریهای رفتاری و جرایم اینترنتی ناخوشانید است. شبکههای اجتماعی پدیدههای نوظهوری هستند که آزادترین وضعیت ممکنه را تاکنون رقم زدهاند که از بدو تاریخ تا کنون بشر تجربه نکرده است. تخریب هویتها و خلق شخصیتهای خودساختهها از جمله مهمترین آفات چنین فضایی است که اولویتهای فردی و اصالتهای جمعی را نقض میکند. اکنون هر کدام از ما به رسانههایی مجهز هستیم که ما را از لمس اجتماعات واقعی بینیاز میکند و سیر ذرهایتر کردن مناسبات رویارو را در پیش دارد. محاسن و معاصی این رسانه را نکته به نکته درک کردهایم و هر کدام به روایتی از آن مبتلاییم. آن چه میخواهم در این مجال بر آن متمرکز شوم تولید مشخصات جدید فردی و هویتهای برساختهای است که افراد را در موقعیتی قرار میدهد که پیشزمینههای لازم برای آن تدارک دیده نشده است و همین تناقض باعث میشود که ایدهآل ذهنی فرد در جایگاه هویت موجود فرد ایفای نقش نماید و فراتر از هویت خود با دیگران وارد گفت وگو شود.
در حوزه ادبیات آن چه در جستوجویی اندک در شبکههای مجازی قابل دریافت است تکثیر هویتهای برساختهای است که بیش از آن که در اشتراک اطلاعات و توزیع تجربیات خود فعال باشند، مولد اضطراب و موزع نفرتهای عمیقی هستند که اول به خودآزاری و بعد به دیگرآزاری منتهی میشود. سهولت در ابراز عقاید، امکان شناسا نبودن در محیطهای متنوع ارتباطی و پاسخگو نبودن به رفتارهای ابراز شده از جمله گزارههایی است که به آلودگی این وضعیت دامن میزند. تقلیل اعتبار و تخریب شخصیت و غائلهآفرینیهای صرفاً نمایشی به سرعت در حال تسری است و افراد در موقعیتهای جغرافیایی متفاوت، ناتوانیها و نادیدهشدنهای شخصی خود را با تولید و بازتولید نکبتهای نوشتاری و نفرتهای گفتاری جبران میکنند. این ابتلا در شرایطی رقم میخورد که اگر هر کدام از ما سرمایههای فردی خود را در چرخه انتقال دادهها و تبادل دریافتها و مهمتر از همه تولیدات ادبی به سرمایههای جمعی بدل کنیم، نشاطی فراگیر در نظام ادبی روزگار خود شاهد خواهیم بود. باید بیاموزیم که کنش جمعی در تخطئه و حذف دیگران اتفاق نمیافتد و سرخوردگیهای فردی و ناتوانیهای شخصی نباید مجوزی برای بداخلاقی در شبکههای اجتماعی باشد. بسیاری از ما از حدود و ثغور اجتماعی گلایهمندیم اما بهرغم وقوف به خودبرترانگاریهای متراکم در لایههای شخصیتی خود همچنان خود را مکلف به رعایت حقوق دیگران نمیدانیم. سکه خشونتورزیها، آبروریزیها و هتاکیها از رونق خواهد افتاد و آن چه که در خاطره تاریخ ادبیات باقی خواهد ماند آثار و آناتی است که مملو از خلاقیت و ابتکار است و دیگر هیچ...
مونا زندی حقیقی: دوست داشتم از انسانیت حرف بزنم
من دوست داشتم در جامعهای که به بهترین شکل و با استفاده از فضای مجازی و دوربینهای مدار بسته فجیعترین جنایات به بهترین شکل به تصویر کشیده میشوند، از روابطی حرف بزنم که به دست فراموشی سپرده شده است. از انسانیتی صحبت کنم که در کشاکش زندگی کمرنگ شده است.
کارگردان «بنفشه آفریقایی» در گفت و گو با ایلنا درباره فیلم جدیدش گفت.
سخن روز
امام رضا(ع): از نشانه هاى دین فهمى، حلم و علم است و خاموشى درى از درهاى حکمت است. خاموشى و سکوت، دوستى آور و راهنماى هر کار خیرى است.
(تحف العقول، ص 445)
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
شهروند مجـــازی
-
به نام تاریخ
-
مظلومیتی از پی مظلومیت دیگر
-
رنگهای پاییز (15)
-
نکبتهای نوشتاری
-
مونا زندی حقیقی: دوست داشتم از انسانیت حرف بزنم
-
سخن روز
اخبارایران آنلاین