پاپ فرانسیس در دیدار مدیر حوزه‌های علمیه:

شجاعت ایران در مباحث جهانی را می‌پسندم


گروه سیاسی/ آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه روز گذشته در جلسه شورای معاونان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، گزارشی از سفر خود به واتیکان ارائه کرد.
به گزارش مرکز خبر حوزه، اعرافی در توضیح ابعاد سفر خود به همراه هیأتی به واتیکان، ایتالیا، سوئیس، آلمان و هلند در ۱۰ روز، بیان کردند: ۳۰ برنامه در طول سفر انجام شد. وی ملاقات یک ساعته با پاپ را ملاقاتی بسیار صمیمی برشمرد و در توضیح تمهیدات سفر، بیان کرد: اقدامات خوبی در انعکاس اخبار واقع شد و قبل از سفر ضمن دیدار با چهار مرجع و حدود ۳۰ نفر از شخصیت‌های حوزوی و نهادهای مرتبط و گفت‌و‌گو با آنها، نظرات جمع‌آوری شد و مهمتر هماهنگی با مقام معظم رهبری بود که ایشان ضمن تأیید سفر، نکاتی را خطاب به جناب پاپ مکتوب کردند.
عضو فقهای شورای نگهبان در توضیح دیدار با پاپ، گفت: در مقدمه به ایشان گفتم که اسلام هراسی در واتیکان بود و برخی پاپ‌های قبل به آن دامن می‌زدند لکن در دوره شما، این مسأله را حل کردید و در اقدامات واتیکان این قابل تکریم است. شما از امریکای لاتین هستید و رهبری هم بر این مطلب تأکید داشتند و این برای ما قابل احترام است که پاپ از منطقه‌ای است که در حال مبارزه با مستکبران عالم است و اقدامات شما در برخی از مسائل در دفاع از مظلومان قابل تحسین است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در دیدار با پاپ، دو مطلب را به‌صورت ویژه مورد تأکید قرار دادم، اول: «ما گرچه به عنوان نهاد حوزه و نماینده مذهبی مهم با شما صحبت می‌کنیم، ولی امت اسلام را امت واحده می‌دانیم و مشترکات مذاهب اسلام بسیار زیاد است و تبیین ما از معارف اهل بیت(ع) به معنای تفرق در جهان اسلام نیست.»، دوم: «گفت‌و‌گو و ملاقات شما با آیت‌الله سیستانی را تحسین می‌کنیم.» وی یادآور شد: در این دیدار به‌صورت ضمنی تأکید شد که «گفت‌و‌گوی صورت گرفته اولین گفت‌و‌گوی یک مقام رسمی نهاد حوزه با واتیکان است» و در نهایت بخش مقدماتی، سلام رهبری و مراجع ابلاغ شد.
پاپ فرانسیس: برای ایران احترام قائلم
عضو فقهای شورای نگهبان در توضیح سخنان پاپ، بیان کرد: پاپ در محور اول بیان کرد که سلام من را به رهبری و مراجع و بزرگانتان ابلاغ فرمایید و نکاتی که از سوی رهبری بیان شده را قبول دارم. در محور دوم بیان کرد: «برای ایران از سه جهت احترام قائلم؛ اول اینکه تاریخ و گذشته ادوار پیشین شما را خوانده و به پیشینه غنی شما باور دارم و برای آن احترام قائلم. دوم: گرچه با مشکلات و سختی‌های زیادی مواجهید، ولی تنها مکان در عالم هستید که نظام دینی دارید. سوم: من به عنوان یک امریکایی لاتین، شجاعت، دلیری، نترسیدن شما در مباحث مختلف جهانی را می‌پسندم.» پاپ ادامه داد: «به نمایندگانمان در ایران گفته‌ایم که به طور خاص در ایران به دنبال تبشیر و تنصیر نیستیم، -در نامه‌ای این مطلب را خطاب به رهبری نوشته‌اند- و کسانی که به دنبال تبشیر و تنصیر هستند، جریان‌های وابسته به قدرت‌های جهانی هستند و به همین دلیل انتظار داریم خواسته‌های مسیحیان ایران مورد توجه قرار گیرد.» و در پایان بیان کرد که من باب این گفت‌و‌گو و تعامل را باز می‌بینم و برای تداوم آن به بخش‌های ذیربط توصیه می‌کنم.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: در پایان جلسه، یک دوره از احادیث جمع‌آوری شده حضرت عیسی(ع) در منابع شیعه تألیف آیت‌الله ری شهری(ره) را به ایشان هدیه دادیم و ایشان چند جلد از کتاب هایش را اهدا کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7931/1/616427/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها