ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اخبـــــار
اجرای اولین پیمایش سالمندی در کشور
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با تأکید بر لزوم ایجاد سامانه جامع سالمندی از اولین پیمایش ملی سالمندان کشور در آیندهای نزدیک خبر داد.
علامه گفت: ما در حوزه سالمندی به یک سامانه جامع از اطلاعات انجمنها و سمنهای سالمندی، دستگاههای اجرایی و سالمندان نیاز داریم و در این زمینه سازمان بهزیستی در حال انجام اقداماتی برای تهیه سامانهای جامع از افراد تحت پوشش خود است اما زیرساخت آن هنوز به طور کامل ایجاد نشده است و ما هنوز اطلاعات جامعی از وضعیت سالمندان نداریم.
وی با اشاره به لزوم تهیه بانک اطلاعات سالمندان گفت: در این سامانه جامع باید مشخصات فردی، خانوار، اقتصادی، مسکن، ازدواج، سلامت، نیازمندیهای مربوط به مراقبت از سالمند، فعالیتهای فرهنگی اجتماعی، نیازمندی به انواع خدمات در منزل و محلهمحور مشخص شود و ما در حال حاضر چنین سامانهای نداریم و نیاز است بودجه حدود ۵۰ میلیارد تومان برای تهیه این سامانه در نظر گرفته شود. رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به پیمایش ملی سالمندان کشور گفت: البته اولین پیمایش ملی سالمندان کشور که در سال ۹۸ پایلوت آن برگزار شده بود قرار است دوباره انجام شود البته باتوجه به اینکه در مواردی موضوعاتی از جمله شاخص وضعیت اقتصادی تغییر کرده است باید پرسشنامه این پیمایش مجدداً به روزرسانی شود. در این خصوص نیز جلسات کارشناسی برگزار شده و احتمالاً هفته آینده با مرکز آمار ایران درخصوص اجرای این پیمایش ملی وارد مذاکره میشویم تا بتوانیم برای اولین بار این پیمایش ملی را برگزار کنیم.
افزایش کمک معیشت جانبازان
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامهریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری از افزایش حقوق والدین شهدا و کمک معیشت جانبازان خبرداد.
موهبتی گفت: مستمری والدین شهدا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود که با رشد حدود ۷۰ درصدی، به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت که البته عدد قابل توجهی نیست و از این میزان ۶۰۰ هزار تومان را بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت میکند یعنی ماهانه ۴۸ میلیارد تومان این مستمری را بنیاد پرداخت میکند.
وی ادامه داد: همچنین ۱۰۵ هزار ایثارگر از بنیاد کمک معیشت دریافت میکنند که مبلغ این کمک معیشت ۲ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان بود و امسال با رشد ۶۰ درصدی به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. این رقم به جانبازان معسر فاقد شغل و درآمد پرداخت میشود. برای ۲۷ هزار ایثارگر هنوز اعتبار لازم برای کمک معیشت اختصاص نیافته است و برخی از جانبازان ما در دهکهای یک تا سه هستند که همین ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به این جانبازان پرداخت نمیشود و با اجرای کامل قانون و خواسته اصلی ما هنوز فاصله دارد.
حدود ۲۵ هزار معتاد متجاهر در سطح استان تهران وجود دارد
استاندار تهران درباره پذیرش معتادان گفت: ۱۹ هزار و ۲۰۰ ظرفیت با پیگیری و جدیت دستگاهها، برای نگهداری معتادان ایجاد شد و اکنون ۱۶ هزار و ۳۰۰ معتاد متجاهر جمع آوری، پذیرش و در مراکز نگهداری میشوند.
به گزارش ایرنا، محسن منصوری اظهار داشت: آمار دقیقی از معتادان متجاهر وجود ندارد اما پیشبینی میشود حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار معتاد متجاهر در سطح استان تهران وجود داشته باشند.
وی با اشاره به موضوع ساماندهی معتادان متجاهر افزود: 5 تا ۶ هزار ظرفیت جدید بزودی ایجاد میشود تا به عدد نهایی ۲۵ هزار نفر برسیم و در این زمینه، دستگاهها با جدیت کار را دنبال میکنند. منصوری با اشاره به تمرکز خدماترسانی در مناطق خاص آسیبدیده استان تهران گفت: به دستگاهها مأموریت داده شد تا تمرکز خدمات و خدمترسانی در برخی مناطق انجام شود که طبق گزارش در برخی از مناطق بهصورت صددرصدی پوشش بیمه سلامت انجام شده و میزهای خدمت اشتغال ایجاد شده است تا هر فردی متقاضی کار باشد توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به مجموعه تولیدی و صنعتی ارجاع داده شود. منصوری با اشاره به دستور مکتوب رئیس جمهور برای اختصاص تسهیلات در این زمینه افزود: فرایند اجرایی کار پیگیری میشود تا با تسهیلات و معافیتهای مختلف از جمله پرداخت عوارض، سیما و منظر شهری این مناطق تغییر پیدا کند البته مختص به یک محله نیست و در محلههای مختلف قابل تعمیم است، ضمن اینکه شهرداری نیز پای کار بوده و در کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی طی میشود که در مجموع تغییر طرح تفصیلی این مناطق به رفع آسیبهای اجتماعی منجر میشود.
کرونا در کشور جان 71 نفر دیگر را گرفت
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول بازه زمانی 23 تا 24 مردادماه سال 1401 متأسفانه ۷۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۳ هزار و ۱۵ نفر رسید.
به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۳۴۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۲۵۴ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۵۲۱ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۸۲ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. ۱۴۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۳ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۱۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا کنون ۶۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۸۵۵ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۶۱۷ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۴۴۱ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کردهاند. به این ترتیب مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۹۱۳ دوز رسید.
در حال حاضر ۷۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به گذر از قله موج هفتم کرونا، گفت: البته هنوز موج هفتم به اتمام نرسیده است، اما به نظر میرسد از پیک یا قله این موج بیماری گذر کرده و دیگر شاهد روند کاهشی کرونا در کشور باشیم.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با تأکید بر لزوم ایجاد سامانه جامع سالمندی از اولین پیمایش ملی سالمندان کشور در آیندهای نزدیک خبر داد.
علامه گفت: ما در حوزه سالمندی به یک سامانه جامع از اطلاعات انجمنها و سمنهای سالمندی، دستگاههای اجرایی و سالمندان نیاز داریم و در این زمینه سازمان بهزیستی در حال انجام اقداماتی برای تهیه سامانهای جامع از افراد تحت پوشش خود است اما زیرساخت آن هنوز به طور کامل ایجاد نشده است و ما هنوز اطلاعات جامعی از وضعیت سالمندان نداریم.
وی با اشاره به لزوم تهیه بانک اطلاعات سالمندان گفت: در این سامانه جامع باید مشخصات فردی، خانوار، اقتصادی، مسکن، ازدواج، سلامت، نیازمندیهای مربوط به مراقبت از سالمند، فعالیتهای فرهنگی اجتماعی، نیازمندی به انواع خدمات در منزل و محلهمحور مشخص شود و ما در حال حاضر چنین سامانهای نداریم و نیاز است بودجه حدود ۵۰ میلیارد تومان برای تهیه این سامانه در نظر گرفته شود. رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به پیمایش ملی سالمندان کشور گفت: البته اولین پیمایش ملی سالمندان کشور که در سال ۹۸ پایلوت آن برگزار شده بود قرار است دوباره انجام شود البته باتوجه به اینکه در مواردی موضوعاتی از جمله شاخص وضعیت اقتصادی تغییر کرده است باید پرسشنامه این پیمایش مجدداً به روزرسانی شود. در این خصوص نیز جلسات کارشناسی برگزار شده و احتمالاً هفته آینده با مرکز آمار ایران درخصوص اجرای این پیمایش ملی وارد مذاکره میشویم تا بتوانیم برای اولین بار این پیمایش ملی را برگزار کنیم.
افزایش کمک معیشت جانبازان
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامهریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری از افزایش حقوق والدین شهدا و کمک معیشت جانبازان خبرداد.
موهبتی گفت: مستمری والدین شهدا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود که با رشد حدود ۷۰ درصدی، به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت که البته عدد قابل توجهی نیست و از این میزان ۶۰۰ هزار تومان را بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت میکند یعنی ماهانه ۴۸ میلیارد تومان این مستمری را بنیاد پرداخت میکند.
وی ادامه داد: همچنین ۱۰۵ هزار ایثارگر از بنیاد کمک معیشت دریافت میکنند که مبلغ این کمک معیشت ۲ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان بود و امسال با رشد ۶۰ درصدی به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. این رقم به جانبازان معسر فاقد شغل و درآمد پرداخت میشود. برای ۲۷ هزار ایثارگر هنوز اعتبار لازم برای کمک معیشت اختصاص نیافته است و برخی از جانبازان ما در دهکهای یک تا سه هستند که همین ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به این جانبازان پرداخت نمیشود و با اجرای کامل قانون و خواسته اصلی ما هنوز فاصله دارد.
حدود ۲۵ هزار معتاد متجاهر در سطح استان تهران وجود دارد
استاندار تهران درباره پذیرش معتادان گفت: ۱۹ هزار و ۲۰۰ ظرفیت با پیگیری و جدیت دستگاهها، برای نگهداری معتادان ایجاد شد و اکنون ۱۶ هزار و ۳۰۰ معتاد متجاهر جمع آوری، پذیرش و در مراکز نگهداری میشوند.
به گزارش ایرنا، محسن منصوری اظهار داشت: آمار دقیقی از معتادان متجاهر وجود ندارد اما پیشبینی میشود حدود ۲۴ تا ۲۵ هزار معتاد متجاهر در سطح استان تهران وجود داشته باشند.
وی با اشاره به موضوع ساماندهی معتادان متجاهر افزود: 5 تا ۶ هزار ظرفیت جدید بزودی ایجاد میشود تا به عدد نهایی ۲۵ هزار نفر برسیم و در این زمینه، دستگاهها با جدیت کار را دنبال میکنند. منصوری با اشاره به تمرکز خدماترسانی در مناطق خاص آسیبدیده استان تهران گفت: به دستگاهها مأموریت داده شد تا تمرکز خدمات و خدمترسانی در برخی مناطق انجام شود که طبق گزارش در برخی از مناطق بهصورت صددرصدی پوشش بیمه سلامت انجام شده و میزهای خدمت اشتغال ایجاد شده است تا هر فردی متقاضی کار باشد توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به مجموعه تولیدی و صنعتی ارجاع داده شود. منصوری با اشاره به دستور مکتوب رئیس جمهور برای اختصاص تسهیلات در این زمینه افزود: فرایند اجرایی کار پیگیری میشود تا با تسهیلات و معافیتهای مختلف از جمله پرداخت عوارض، سیما و منظر شهری این مناطق تغییر پیدا کند البته مختص به یک محله نیست و در محلههای مختلف قابل تعمیم است، ضمن اینکه شهرداری نیز پای کار بوده و در کمیسیون ماده ۵ و شورای عالی شهرسازی طی میشود که در مجموع تغییر طرح تفصیلی این مناطق به رفع آسیبهای اجتماعی منجر میشود.
کرونا در کشور جان 71 نفر دیگر را گرفت
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول بازه زمانی 23 تا 24 مردادماه سال 1401 متأسفانه ۷۱ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۳ هزار و ۱۵ نفر رسید.
به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۳۴۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۲۵۴ نفر از آنها بستری شدند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۵۲۱ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۸۲ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. ۱۴۸۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۳ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۱۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا کنون ۶۴ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۸۵۵ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۶۱۷ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۴۴۱ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کردهاند. به این ترتیب مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۷۶ هزار و ۹۱۳ دوز رسید.
در حال حاضر ۷۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به گذر از قله موج هفتم کرونا، گفت: البته هنوز موج هفتم به اتمام نرسیده است، اما به نظر میرسد از پیک یا قله این موج بیماری گذر کرده و دیگر شاهد روند کاهشی کرونا در کشور باشیم.
گزارش «ایران» از ضرورت تزریق اتوبوس های نو به ناوگان حمل ونقل عمومی
÷90 درصد فرسودگی روی دوش 10 درصد اتوبوس ها
900 دستگاه اتوبوس از محل خریدهای دولت به شهرداری تهران تحویل می شود
حمیده امینی فرد
خبرنگار
90 درصد اتوبوسهای تهران فرسوده است. ناوگان اتوبوسرانی حالا با کمتر از 10 درصد، بار آن 90 درصد فرسودهای را که باید بازسازی و یا از چرخه خارج شوند به دوش میکشد. کل اتوبوس های تهران شامل 2 هزار و 300 دستگاهی میشود که تا همین چند وقت پیش 4 هزار و 800 دستگاه بود و حالا به نصف کاهش پیدا کرده است. شهرداری تهران اعلام کرده است که برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به 530 هزار میلیارد تومان بودجه (به قیمت سال 1400) نیاز دارد و دولت سیزدهم هم قول داده که در این زمینه برخلاف وعده وعیدهای دولتهای گذشته، سهم قانونی خودش را در این دوره بپردازد. آن طور که یک عضو شورای شهر تهران به «ایران» میگوید براساس توافقی که با دولت انجام شده تا پایان سال 900 دستگاه اتوبوس (ماهانه حدوداً 200 دستگاه) از شهریور به بعد به طور میانگین به شهرداری تهران تحویل داده میشود. تهران در مجموع به 5 هزار دستگاه اتوبوس دیگر نیاز دارد تا بتواند جوابگوی شهروندانی باشد که این روزها اتوبوس سواری را به مدهای دیگرحمل و نقل ترجیح میدهند. جعفر تشکری هاشمی البته از 50 اتوبوس برقی هم نام میبرد که قرار است از طریق بخش خصوصی خریداری و به ناوگان حمل و نقل عمومی تزریق شود. موعد ورود این اتوبوسها مهرماه تعیین شده، بنابراین تقریباً یک ماه فرصت داریم تا ببینیم این وعده عملیاتی خواهد شد یا نه! از طرفی 1400 دستگاه اتوبوس هم در صف اورهال قرار دارند. با این همه اگر بپرسیم تهران درحال حاضر از نظر مد اتوبوس چه وضعیتی دارد؟ جواب چندان رضایتبخش نیست. این سؤال را البته باید از اتوبوسسواران حرفهای پرسید که این روزها اگرچه از سرعت خطوط بی آر تی و نبود ترافیک خوشحالند، اما برای سوار شدن به اتوبوسهای شلوغ و پرازدحام باید تکنیکهای ویژهای را پیاده کنند. این را شهروندانی میگویند که در روز لااقل 3 خط اتوبوس را برای رسیدن به مقصدشان عوض میکنند! آنها هم اکنون بخوبی میدانند که در چه ساعتی از روز و دقیقاً چه روزهایی وضعیت اتوبوسها غیر قابل تحمل خواهد شد. بیشترین شکایات اتوبوسسواران اما به خطوطی برمیگردد که تقاطعی بوده و یا مسافران مترو را سوار میکنند. شهروندان اذعان میکنند که در این خطوط برای سوار شدن به یک اتوبوس تقریباً خلوت، بیش از یک ساعت در ترافیک مسافران معطل میشوند و این درحالی است که در برخی خطوط دیگر، این اتوبوسها هستند که بدون مسافر حتی از برخی ایستگاهها بدون توقف، عبور میکنند! از طرفی نبود زمان دقیق رسیدن اتوبوسها به ایستگاهها، کار زمانبندی را برای شهروندان با مشکل مواجه کرده است. عده ای گلایه دارند که این نوسان باعث شده آنها ندانند که تاچه اندازه باید منتظر یک اتوبوس بمانند. این درحالی است که اتوبوسهای فرسوده و مستهلک جان بسیاری از مسافران را به ستوه آورده. جز در خطوط بیآرتی که کولرها روشن و مسیر تردد مشخص و خلوت است، بیشتر اتوبوسها در خطوط دیگر با بی نظمی و فرسودگی بسیار دست و پنجه نرم میکنند و این باعث شده تا حتی برخیها مجبور به تعویض اتوبوس و انتظار دوباره برای رسیدن اتوبوس کمکی بعدی شوند! پراکندگی ایستگاهها هم از جمله مشکلاتی است که مسافران از آن گلایهمندند. در برخی نقاط این دسترسی بسیار محدود و در بعضی دیگر زیاد است. پیش از شیوع کرونا شرکت واحد اتوبوسرانی روزانه یک میلیون و 600 تا ۲ میلیون مسافر داشت، اما حالا این عدد به نزدیک 800 هزار نفر در روز رسیده است که عدد کمی نیست. با این توصیف باید پرسید که آیا این تعداد دستگاه اتوبوس میتواند جوابگوی نیاز این میزان مسافر باشد؟
از شهریور هر ماه 200 اتوبوس به ناوگان تزریق میشود
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه در اصلاحیه بودجه سال 1400 پیشبینی شده بود که شهرداری در صورت کسب درآمد پیش از بودجه مصوب تا 5 هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و بازسازی واگنهای مترو اقدام کند، میگوید: براین اساس تعداد کمی اتوبوس بازسازی شدند اما با آنچه نیاز شهر تهران بود فاصله زیادی داشت که قرار بر این شد تا این عقبماندگی امسال جبران شود، به همین علت هم در بودجه امسال، پیشبینی شد تا در ردیف بودجه و تبصرهها برای خرید و بازسازی اتوبوسها و واگنهای مترو و خطوط در دست ساخت شهرداری تهران اقدام کند.
او با اشاره به اقداماتی که در این چند ماه در حوزه اتوبوسرانی انجام شده است، میگوید: طی توافقی که با دولت انجام شده قرار است از شهریورماه به طور متوسط هر ماه 200 اتوبوس و در مجموع 900 دستگاه اتوبوس از محل خریدهای دولت به شهرداری تهران تحویل داده شود. علاوه بر این بخش قرار شد با سرمایهگذاری بخش خصوصی، اتوبوسهای برقی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود. این موضوع در دستور کار قرار دارد و از 2 تا 9 ماه دیگر وارد کشور میشود. تعداد این اتوبوسهای برقی 50 دستگاه برآورد شده است.
تشکری هاشمی با اشاره به اقداماتی که در بحث بازسازی اتفاق خواهد افتاد هم به 1400 دستگاه اتوبوس تک کابینی اشاره میکند که در آینده بازسازی خواهند شد. تشکری هاشمی میگوید: تعدادی از این اتوبوسها هم اکنون درحال بازسازی است، اما اینکه چه زمانی وارد چرخه میشوند، معلوم نیست. طی پیگیریهایی که اخیراً داشتیم حدوداً 500 دستگاه در حال حاضر در شرف بازسازی است.
او با بیان اینکه درحال حاضر حدود 2 هزار و 200 دستگاه اتوبوس در تهران فعال است، میگوید: اما این عدد در نوسان است. چراکه برخی دستگاهها خراب شده و از چرخه خارج میشود و بعد از نوسازی دوباره برمیگردد. تا الان اما بازسازی تعدادی از اتوبوسها انجام شده است.
وارداتیهای کم کارکرد خوب یا بد؟
مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران چندی پیش از پیشنهاد بخش خصوصی برای واردات اتوبوسهای با کیفیت کم کارکرد اروپایی به کشور خبر داده بود. این موضوع با واکنش مثبت و منفی برخی از کارشناسان شهری مواجه شد. تعدادی بر این عقیده بودند که در شرایط فعلی بهترین راهکار استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است و استفاده از اتوبوسهای دست دوم در شرایطی که 90 درصد ناوگان فرسوده است اشکالی ندارد. اما برخیها برخلاف آنها معتقد بودند که تا وقتی میتوان از ظرفیت اتوبوسهای داخلی برای تکمیل ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کرد، نیازی به وارد کردن اتوبوسهای دست دوم نیست! البته این گروه تأکید داشتند که میتوان برای اتوبوسهای دو کابین که در ایران تولید صنعتی نمی شود، از ظرفیت شرکتهای خارجی استفاده کرد.
تشکری هاشمی میگوید: «معتقدم تا زمانی که بتوانیم از ظرفیت سازندگان داخلی برای تولید اتوبوس نو و بازسازی اتوبوسهای فرسوده استفاده کنیم، بهتر است اتوبوسهای دست دوم خریداری نکنیم. البته با توجه به مصوبه دولت درباره واردات اتوبوس باید توجه داشت اتوبوسهایی که حداکثر دو سال از عمرشان گذشته باشد مشمول این مصوبه میشوند. بنابراین، این اتوبوسها فرسوده محسوب نمیشوند. با وجود این باز هم تأکید میکنم تا زمانی که امکان تولید داخلی وجود دارد، ضرورتی به واردات اتوبوسهای دست دوم نیست.»
با این همه باید پرسید که اگر تولید داخلی میتواند جوابگوی این میزان کسری و عقبماندگی اتوبوسها در تهران باشد، چرا تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است؟ بحث کم کاری در تولید داخلی در دولتهای یازدهم، دوازدهم و تا حدودی هم در دولت دهم اتفاق افتاد. متأسفانه این دولتها به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند. اتوبوسهای بی آرتی هم در همان زمان با خرید مستقیم شهرداری انجام شد.
تشکری هاشمی میگوید که این کار به خاطر کم لطفی دولتهای گذشته تاکنون اتفاق نیفتاده است. اما هم اکنون قراردادهایی با خودروسازهای داخلی بسته شده تا از شهریور همان 900 دستگاه اتوبوس بتدریج وارد چرخه ناوگان حمل و نقل عمومی شود. خوشبختانه هم اکنون این اراده در دولت سیزدهم وجود دارد. اگر دولتهای گذشته هم به تعهدات خود عمل میکردند، این نیاز تاکنون رفع شده بود.
خبرنگار
90 درصد اتوبوسهای تهران فرسوده است. ناوگان اتوبوسرانی حالا با کمتر از 10 درصد، بار آن 90 درصد فرسودهای را که باید بازسازی و یا از چرخه خارج شوند به دوش میکشد. کل اتوبوس های تهران شامل 2 هزار و 300 دستگاهی میشود که تا همین چند وقت پیش 4 هزار و 800 دستگاه بود و حالا به نصف کاهش پیدا کرده است. شهرداری تهران اعلام کرده است که برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به 530 هزار میلیارد تومان بودجه (به قیمت سال 1400) نیاز دارد و دولت سیزدهم هم قول داده که در این زمینه برخلاف وعده وعیدهای دولتهای گذشته، سهم قانونی خودش را در این دوره بپردازد. آن طور که یک عضو شورای شهر تهران به «ایران» میگوید براساس توافقی که با دولت انجام شده تا پایان سال 900 دستگاه اتوبوس (ماهانه حدوداً 200 دستگاه) از شهریور به بعد به طور میانگین به شهرداری تهران تحویل داده میشود. تهران در مجموع به 5 هزار دستگاه اتوبوس دیگر نیاز دارد تا بتواند جوابگوی شهروندانی باشد که این روزها اتوبوس سواری را به مدهای دیگرحمل و نقل ترجیح میدهند. جعفر تشکری هاشمی البته از 50 اتوبوس برقی هم نام میبرد که قرار است از طریق بخش خصوصی خریداری و به ناوگان حمل و نقل عمومی تزریق شود. موعد ورود این اتوبوسها مهرماه تعیین شده، بنابراین تقریباً یک ماه فرصت داریم تا ببینیم این وعده عملیاتی خواهد شد یا نه! از طرفی 1400 دستگاه اتوبوس هم در صف اورهال قرار دارند. با این همه اگر بپرسیم تهران درحال حاضر از نظر مد اتوبوس چه وضعیتی دارد؟ جواب چندان رضایتبخش نیست. این سؤال را البته باید از اتوبوسسواران حرفهای پرسید که این روزها اگرچه از سرعت خطوط بی آر تی و نبود ترافیک خوشحالند، اما برای سوار شدن به اتوبوسهای شلوغ و پرازدحام باید تکنیکهای ویژهای را پیاده کنند. این را شهروندانی میگویند که در روز لااقل 3 خط اتوبوس را برای رسیدن به مقصدشان عوض میکنند! آنها هم اکنون بخوبی میدانند که در چه ساعتی از روز و دقیقاً چه روزهایی وضعیت اتوبوسها غیر قابل تحمل خواهد شد. بیشترین شکایات اتوبوسسواران اما به خطوطی برمیگردد که تقاطعی بوده و یا مسافران مترو را سوار میکنند. شهروندان اذعان میکنند که در این خطوط برای سوار شدن به یک اتوبوس تقریباً خلوت، بیش از یک ساعت در ترافیک مسافران معطل میشوند و این درحالی است که در برخی خطوط دیگر، این اتوبوسها هستند که بدون مسافر حتی از برخی ایستگاهها بدون توقف، عبور میکنند! از طرفی نبود زمان دقیق رسیدن اتوبوسها به ایستگاهها، کار زمانبندی را برای شهروندان با مشکل مواجه کرده است. عده ای گلایه دارند که این نوسان باعث شده آنها ندانند که تاچه اندازه باید منتظر یک اتوبوس بمانند. این درحالی است که اتوبوسهای فرسوده و مستهلک جان بسیاری از مسافران را به ستوه آورده. جز در خطوط بیآرتی که کولرها روشن و مسیر تردد مشخص و خلوت است، بیشتر اتوبوسها در خطوط دیگر با بی نظمی و فرسودگی بسیار دست و پنجه نرم میکنند و این باعث شده تا حتی برخیها مجبور به تعویض اتوبوس و انتظار دوباره برای رسیدن اتوبوس کمکی بعدی شوند! پراکندگی ایستگاهها هم از جمله مشکلاتی است که مسافران از آن گلایهمندند. در برخی نقاط این دسترسی بسیار محدود و در بعضی دیگر زیاد است. پیش از شیوع کرونا شرکت واحد اتوبوسرانی روزانه یک میلیون و 600 تا ۲ میلیون مسافر داشت، اما حالا این عدد به نزدیک 800 هزار نفر در روز رسیده است که عدد کمی نیست. با این توصیف باید پرسید که آیا این تعداد دستگاه اتوبوس میتواند جوابگوی نیاز این میزان مسافر باشد؟
از شهریور هر ماه 200 اتوبوس به ناوگان تزریق میشود
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه در اصلاحیه بودجه سال 1400 پیشبینی شده بود که شهرداری در صورت کسب درآمد پیش از بودجه مصوب تا 5 هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و بازسازی واگنهای مترو اقدام کند، میگوید: براین اساس تعداد کمی اتوبوس بازسازی شدند اما با آنچه نیاز شهر تهران بود فاصله زیادی داشت که قرار بر این شد تا این عقبماندگی امسال جبران شود، به همین علت هم در بودجه امسال، پیشبینی شد تا در ردیف بودجه و تبصرهها برای خرید و بازسازی اتوبوسها و واگنهای مترو و خطوط در دست ساخت شهرداری تهران اقدام کند.
او با اشاره به اقداماتی که در این چند ماه در حوزه اتوبوسرانی انجام شده است، میگوید: طی توافقی که با دولت انجام شده قرار است از شهریورماه به طور متوسط هر ماه 200 اتوبوس و در مجموع 900 دستگاه اتوبوس از محل خریدهای دولت به شهرداری تهران تحویل داده شود. علاوه بر این بخش قرار شد با سرمایهگذاری بخش خصوصی، اتوبوسهای برقی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود. این موضوع در دستور کار قرار دارد و از 2 تا 9 ماه دیگر وارد کشور میشود. تعداد این اتوبوسهای برقی 50 دستگاه برآورد شده است.
تشکری هاشمی با اشاره به اقداماتی که در بحث بازسازی اتفاق خواهد افتاد هم به 1400 دستگاه اتوبوس تک کابینی اشاره میکند که در آینده بازسازی خواهند شد. تشکری هاشمی میگوید: تعدادی از این اتوبوسها هم اکنون درحال بازسازی است، اما اینکه چه زمانی وارد چرخه میشوند، معلوم نیست. طی پیگیریهایی که اخیراً داشتیم حدوداً 500 دستگاه در حال حاضر در شرف بازسازی است.
او با بیان اینکه درحال حاضر حدود 2 هزار و 200 دستگاه اتوبوس در تهران فعال است، میگوید: اما این عدد در نوسان است. چراکه برخی دستگاهها خراب شده و از چرخه خارج میشود و بعد از نوسازی دوباره برمیگردد. تا الان اما بازسازی تعدادی از اتوبوسها انجام شده است.
وارداتیهای کم کارکرد خوب یا بد؟
مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران چندی پیش از پیشنهاد بخش خصوصی برای واردات اتوبوسهای با کیفیت کم کارکرد اروپایی به کشور خبر داده بود. این موضوع با واکنش مثبت و منفی برخی از کارشناسان شهری مواجه شد. تعدادی بر این عقیده بودند که در شرایط فعلی بهترین راهکار استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است و استفاده از اتوبوسهای دست دوم در شرایطی که 90 درصد ناوگان فرسوده است اشکالی ندارد. اما برخیها برخلاف آنها معتقد بودند که تا وقتی میتوان از ظرفیت اتوبوسهای داخلی برای تکمیل ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کرد، نیازی به وارد کردن اتوبوسهای دست دوم نیست! البته این گروه تأکید داشتند که میتوان برای اتوبوسهای دو کابین که در ایران تولید صنعتی نمی شود، از ظرفیت شرکتهای خارجی استفاده کرد.
تشکری هاشمی میگوید: «معتقدم تا زمانی که بتوانیم از ظرفیت سازندگان داخلی برای تولید اتوبوس نو و بازسازی اتوبوسهای فرسوده استفاده کنیم، بهتر است اتوبوسهای دست دوم خریداری نکنیم. البته با توجه به مصوبه دولت درباره واردات اتوبوس باید توجه داشت اتوبوسهایی که حداکثر دو سال از عمرشان گذشته باشد مشمول این مصوبه میشوند. بنابراین، این اتوبوسها فرسوده محسوب نمیشوند. با وجود این باز هم تأکید میکنم تا زمانی که امکان تولید داخلی وجود دارد، ضرورتی به واردات اتوبوسهای دست دوم نیست.»
با این همه باید پرسید که اگر تولید داخلی میتواند جوابگوی این میزان کسری و عقبماندگی اتوبوسها در تهران باشد، چرا تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است؟ بحث کم کاری در تولید داخلی در دولتهای یازدهم، دوازدهم و تا حدودی هم در دولت دهم اتفاق افتاد. متأسفانه این دولتها به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند. اتوبوسهای بی آرتی هم در همان زمان با خرید مستقیم شهرداری انجام شد.
تشکری هاشمی میگوید که این کار به خاطر کم لطفی دولتهای گذشته تاکنون اتفاق نیفتاده است. اما هم اکنون قراردادهایی با خودروسازهای داخلی بسته شده تا از شهریور همان 900 دستگاه اتوبوس بتدریج وارد چرخه ناوگان حمل و نقل عمومی شود. خوشبختانه هم اکنون این اراده در دولت سیزدهم وجود دارد. اگر دولتهای گذشته هم به تعهدات خود عمل میکردند، این نیاز تاکنون رفع شده بود.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی خبر داد
بیمه تکمیلی برای «خادمان سلامت»
گروه اجتماعی/ رئیس کل سازمان نظام پزشکی از اجرای طرح بیمه تکمیلی خادمان سلامت برای نخستینبار در کشور خبر داد.
دکتر محمد رئیسزاده در آیین رونمایی از طرح بیمه تکمیلی خادمان سلامت که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، گفت: جامعه پزشکی بویژه پس از انقلاب اسلامی به درجهای رسیده که قادر است بهترین خدمات را به مردم ارائه دهد و دیگر نیازی به اعزام هیچ بیماری به خارج از کشور نداریم اما پایاپای این رشد، موضوع تأمین هزینههای درمان برای مردم رشد نکرده و دغدغه تأمین هزینه برای مثلاً یک عمل جراحی برای برخی کمرشکن است.
وی افزود: جامعه پزشکی ۳۵۰ هزار عضو دارد که این افراد بیمه درمان، تکمیلی و مسئولیت دارند. در مطب و کنار این پزشکان تعداد زیادی پرسنل هستند که پابهپای پزشک ارائه خدمات میکنند و در مجموع ۹۰۰ هزار نفر در حوزه سلامت خدمت میکنند که این دوستان از بیمه تکمیلی محروم بودند اما با اصلاح قوانین این مشکل رفع شد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: از انجمنهای پزشکی استدعا دارم در باب اطلاعرسانی و تشویق پرسنل خود به ما کمک کنند. کسانی که شامل این بیمه میشوند عمدتاً جوان هستند و جامعه سالمی هستند که این خبر خوبی برای ما و بیمه است که اطلاعات و سواد سلامت جامعه هدف این طرح بالا است.
در ادامه برنامه، دکتر مسائلی مدیرعامل صندوق سلامت و رفاه سازمان نظام پزشکی گفت: یکی از اهداف ما ارائه خدمت به خادمان سلامت یعنی ارائهکنندگان خدمات سلامت در کنار پزشکان است. این امر پیش از امسال در دستور کار بود که با همکاری بیمه مرکزی و بیمه البرز درحال حاضر این مهم رخ داد. این طرح برای کلینیکها، داروخانهها، تأمین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی خواهد بود که پیش از این جزو گروههای کمتر از ۵۰ نفر شمرده میشدند و مشمول بیمه تکمیلی نبودند.
او تأکید کرد: امکان تحت پوشش قرار گرفتن افراد در گروههای کمتر از ۵۰ نفر، در این طرح مطرح شد. این طرح با خدمات متنوع و با قیمت مناسب ارائه میشود. فرایند کار بسیار ساده است. ابتدا ثبت نام افراد در سامانه نظام پزشکی و سپس ثبت نام کارکنان و افراد تحت تکفل و سپس پرداخت ماهانه آنلاین انجام میشود.
در ادامه این برنامه دکتر محمد بهزادپور، ریاست کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گفت: در حوزه بیمه بازرگانی یکی از سیاستهای جدی این دولت که به عنوان سند تحول به آن تأکید دارد، یافتن راهکاری برای مردمی شدن بیمه و توسعه آن در سطح جامعه است. ما باید ببینیم مشکل مردم کجاست و کجا میتوان کمک جدی به آنها کرد. در حوزه درمان، بیمه بازرگانی با بخش سلامت همکاری دارد تا خدمات پزشکی ارائه دهد و این موضوع امسال جزو اولویتهای صنعت بیمه است تا با همکاری بخشهای مختلف، مسائلی که برای جامعه عمومیت دارد رفع شود.
وی افزود: اتفاق خوب امروز سابقه طولانی در گذشته دارد. قبلاً برای کارگاههای کوچک نمیتوانستیم قرارداد بیمهای منعقد کنیم که این محدودیت هم به فلسفه اقدامات بیمهای بازمیگشت. اتفاق خوب اصلاح این آییننامه بود که قبلاً اجازه داده نمیشد در تعداد کم قرارداد بسته شود، از طرفی جمع کردن گروهی افراد برای عقد قرارداد بیمهای ممنوعیت داشت که این موضوعات اصلاح شد و با پیشگامی بیمه البرز، این طرح خوب بیمه تکمیلی خادمان سلامت در حوزه سلامت اجرایی شد. امیدوارم این اتفاق گامی باشد که این طرح در سایر رشتهها هم اجرایی شود. با این طرح حدود ۵۰۰ هزار نفر از جامعه خادمان سلامت به همراه خانواده آنها تحت پوشش بیمه تکمیلی میروند که این تدبیر بسیار خوبی است. بهزادپور تصریح کرد: یکی از برنامههای جدی ما همکاری با حوزه سلامت است تا مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود آید، برطرف شود.
او تأکید کرد: یکی از پروژههای مهم امسال برای ما تکمیل نسخه الکترونیک در حوزه بیمه تکمیلی است. طبیعتاً پیش از این خدمات جامعی در حوزه الکترونیک از سوی بیمههای تکمیلی به مردم ارائه نمیشد که به شکل جدی درصدد رفع آن هستیم. انشاءالله با تأخیر یک یا دو ماهه این امر هم به نتیجه میرسد و حلقه مفقوده این بخش کامل میشود تا منشأ اتفاقات مهم باشد.
وی در پایان اظهار کرد: الان با توجه به فشاری که بر عموم مردم از حیث هزینههای درمانی وجود دارد، راهی جز ارائه راهکار مشترک بین بیمه و وزارت بهداشت نداریم. ما باید طرحی ارائه دهیم تا تمام توان کنار هم قرار گیرد و مشکلات از جمله افزایش هزینه مربوط به دارو، درمان و تجهیزات پزشکی مرتفع شود. تجربه امروز هم نتیجه یک همکاری مشترک است که امیدواریم توسعه یابد.
دکتر محمد رئیسزاده در آیین رونمایی از طرح بیمه تکمیلی خادمان سلامت که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، گفت: جامعه پزشکی بویژه پس از انقلاب اسلامی به درجهای رسیده که قادر است بهترین خدمات را به مردم ارائه دهد و دیگر نیازی به اعزام هیچ بیماری به خارج از کشور نداریم اما پایاپای این رشد، موضوع تأمین هزینههای درمان برای مردم رشد نکرده و دغدغه تأمین هزینه برای مثلاً یک عمل جراحی برای برخی کمرشکن است.
وی افزود: جامعه پزشکی ۳۵۰ هزار عضو دارد که این افراد بیمه درمان، تکمیلی و مسئولیت دارند. در مطب و کنار این پزشکان تعداد زیادی پرسنل هستند که پابهپای پزشک ارائه خدمات میکنند و در مجموع ۹۰۰ هزار نفر در حوزه سلامت خدمت میکنند که این دوستان از بیمه تکمیلی محروم بودند اما با اصلاح قوانین این مشکل رفع شد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: از انجمنهای پزشکی استدعا دارم در باب اطلاعرسانی و تشویق پرسنل خود به ما کمک کنند. کسانی که شامل این بیمه میشوند عمدتاً جوان هستند و جامعه سالمی هستند که این خبر خوبی برای ما و بیمه است که اطلاعات و سواد سلامت جامعه هدف این طرح بالا است.
در ادامه برنامه، دکتر مسائلی مدیرعامل صندوق سلامت و رفاه سازمان نظام پزشکی گفت: یکی از اهداف ما ارائه خدمت به خادمان سلامت یعنی ارائهکنندگان خدمات سلامت در کنار پزشکان است. این امر پیش از امسال در دستور کار بود که با همکاری بیمه مرکزی و بیمه البرز درحال حاضر این مهم رخ داد. این طرح برای کلینیکها، داروخانهها، تأمین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی خواهد بود که پیش از این جزو گروههای کمتر از ۵۰ نفر شمرده میشدند و مشمول بیمه تکمیلی نبودند.
او تأکید کرد: امکان تحت پوشش قرار گرفتن افراد در گروههای کمتر از ۵۰ نفر، در این طرح مطرح شد. این طرح با خدمات متنوع و با قیمت مناسب ارائه میشود. فرایند کار بسیار ساده است. ابتدا ثبت نام افراد در سامانه نظام پزشکی و سپس ثبت نام کارکنان و افراد تحت تکفل و سپس پرداخت ماهانه آنلاین انجام میشود.
در ادامه این برنامه دکتر محمد بهزادپور، ریاست کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گفت: در حوزه بیمه بازرگانی یکی از سیاستهای جدی این دولت که به عنوان سند تحول به آن تأکید دارد، یافتن راهکاری برای مردمی شدن بیمه و توسعه آن در سطح جامعه است. ما باید ببینیم مشکل مردم کجاست و کجا میتوان کمک جدی به آنها کرد. در حوزه درمان، بیمه بازرگانی با بخش سلامت همکاری دارد تا خدمات پزشکی ارائه دهد و این موضوع امسال جزو اولویتهای صنعت بیمه است تا با همکاری بخشهای مختلف، مسائلی که برای جامعه عمومیت دارد رفع شود.
وی افزود: اتفاق خوب امروز سابقه طولانی در گذشته دارد. قبلاً برای کارگاههای کوچک نمیتوانستیم قرارداد بیمهای منعقد کنیم که این محدودیت هم به فلسفه اقدامات بیمهای بازمیگشت. اتفاق خوب اصلاح این آییننامه بود که قبلاً اجازه داده نمیشد در تعداد کم قرارداد بسته شود، از طرفی جمع کردن گروهی افراد برای عقد قرارداد بیمهای ممنوعیت داشت که این موضوعات اصلاح شد و با پیشگامی بیمه البرز، این طرح خوب بیمه تکمیلی خادمان سلامت در حوزه سلامت اجرایی شد. امیدوارم این اتفاق گامی باشد که این طرح در سایر رشتهها هم اجرایی شود. با این طرح حدود ۵۰۰ هزار نفر از جامعه خادمان سلامت به همراه خانواده آنها تحت پوشش بیمه تکمیلی میروند که این تدبیر بسیار خوبی است. بهزادپور تصریح کرد: یکی از برنامههای جدی ما همکاری با حوزه سلامت است تا مشکلاتی که ممکن است در آینده به وجود آید، برطرف شود.
او تأکید کرد: یکی از پروژههای مهم امسال برای ما تکمیل نسخه الکترونیک در حوزه بیمه تکمیلی است. طبیعتاً پیش از این خدمات جامعی در حوزه الکترونیک از سوی بیمههای تکمیلی به مردم ارائه نمیشد که به شکل جدی درصدد رفع آن هستیم. انشاءالله با تأخیر یک یا دو ماهه این امر هم به نتیجه میرسد و حلقه مفقوده این بخش کامل میشود تا منشأ اتفاقات مهم باشد.
وی در پایان اظهار کرد: الان با توجه به فشاری که بر عموم مردم از حیث هزینههای درمانی وجود دارد، راهی جز ارائه راهکار مشترک بین بیمه و وزارت بهداشت نداریم. ما باید طرحی ارائه دهیم تا تمام توان کنار هم قرار گیرد و مشکلات از جمله افزایش هزینه مربوط به دارو، درمان و تجهیزات پزشکی مرتفع شود. تجربه امروز هم نتیجه یک همکاری مشترک است که امیدواریم توسعه یابد.
تأمین 630 واگن متروی تهران توسط دولت سیزدهم
شهردار پایتخت درباره بازداشت یکی از مدیران حقوقی شهرداری تهران گفت: این امر توسط مجموعههای داخلی شهرداری انجام شده و یک امر صیانتی است و تا ابعاد آن روشن نشود قابل توضیح بیشتر نیست.
به گزارش سایت شهر، علیرضا زاکانی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز خبرنگار گفت: مواجهه با فساد را وظیفه خود میدانیم و این کار را به صورتی انجام میدهیم که استیفای حقوق مردم بهصورت عملی صورت گیرد. شرایطی که درباره یکی از مدیران شهری اتفاق افتاده در مسیر رسیدگی است و در صورت روشن شدن ابعاد آن به مردم اطلاعرسانی میشود.
وی گفت: وزیر کشور در نامهای به آقای میرکاظمی بحث تأمین ۶۳۰ واگن برای متروی تهران را مطرح کرد و مسیر این کار در دولت هموار و مصوبات آن گرفته شده است. این فعالیتی که سالها توسط دولت قبل راکد مانده بود امروز توسط این دولت عملیاتی شد.
وی با بیان اینکه علاوهبر این، تأمین ۴۲۰ دستگاه واگن داخلی نیز در حال پیگیری است، اضافه کرد: برای۱۱۳ دستگاه وارد قرارداد شدیم که برای آن دولت ۷۷ میلیون یورو مصوب کرده و مقدمه این کار فراهم است و الباقی را تا ۴۲۰ دستگاه ناظر به تولید داخل حرکت میکنیم؛ در واقع مسیر تولید واگن و اضافه کردن آن به مترو فراهم شده است و این واگنها برای سالیان بعد به ناوگان اضافه میشود.
وی افزود: در ابتدای دوره، عامدانه کمتر صحبت کردیم و از سال جدید، شروع کردیم به بیان رخدادهایی که در آینده قرار است اتفاق بیفتد؛ از هفته آینده نیز هر شنبه برای افتتاحها و اقداماتی که مقدمه آن در این یازده ماه و قبل از آن فراهم شده، در نظر گرفته شده است؛ در واقع در شنبههای امید و افتخار هر هفته افتتاحیههایی را خواهیم داشت. زاکانی ادامه داد: در سیل امامزاده داوود که بهعنوان یک اتفاق تلخ رقم خورد، شهرداری مسئولیت مستقیم نداشت اما خودمان را مکلف میدانیم که در هرجای ایران اگر نیاز باشد حاضر شویم کما اینکه در متروپل نیز بخشی از خدمات و ادوات آتشنشانی شهرداری تهران به آنجا اعزام شد. یا در سیل فیروزکوه و یزد نیز کمکهایی از طرف شهرداری انجام شد؛ امامزاده داوود و حریم منطقه پنج نیز از این قاعده مستثنی نبود.
شهردار تهران بیان کرد: در حادثه سیل امامزاده داوود از صبح زود راهی منطقه شدم. در این میان برخی عنوان کردند که چکمه نداشتم؛ این در حالی بود که بهدلیل دشواری کار، از پنجره و پشت بام وارد محدوده میشدیم. یعنی کار سختیهای خاص خود را داشت. البته همه نهادها مشارکت کردند.
به گزارش سایت شهر، علیرضا زاکانی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز خبرنگار گفت: مواجهه با فساد را وظیفه خود میدانیم و این کار را به صورتی انجام میدهیم که استیفای حقوق مردم بهصورت عملی صورت گیرد. شرایطی که درباره یکی از مدیران شهری اتفاق افتاده در مسیر رسیدگی است و در صورت روشن شدن ابعاد آن به مردم اطلاعرسانی میشود.
وی گفت: وزیر کشور در نامهای به آقای میرکاظمی بحث تأمین ۶۳۰ واگن برای متروی تهران را مطرح کرد و مسیر این کار در دولت هموار و مصوبات آن گرفته شده است. این فعالیتی که سالها توسط دولت قبل راکد مانده بود امروز توسط این دولت عملیاتی شد.
وی با بیان اینکه علاوهبر این، تأمین ۴۲۰ دستگاه واگن داخلی نیز در حال پیگیری است، اضافه کرد: برای۱۱۳ دستگاه وارد قرارداد شدیم که برای آن دولت ۷۷ میلیون یورو مصوب کرده و مقدمه این کار فراهم است و الباقی را تا ۴۲۰ دستگاه ناظر به تولید داخل حرکت میکنیم؛ در واقع مسیر تولید واگن و اضافه کردن آن به مترو فراهم شده است و این واگنها برای سالیان بعد به ناوگان اضافه میشود.
وی افزود: در ابتدای دوره، عامدانه کمتر صحبت کردیم و از سال جدید، شروع کردیم به بیان رخدادهایی که در آینده قرار است اتفاق بیفتد؛ از هفته آینده نیز هر شنبه برای افتتاحها و اقداماتی که مقدمه آن در این یازده ماه و قبل از آن فراهم شده، در نظر گرفته شده است؛ در واقع در شنبههای امید و افتخار هر هفته افتتاحیههایی را خواهیم داشت. زاکانی ادامه داد: در سیل امامزاده داوود که بهعنوان یک اتفاق تلخ رقم خورد، شهرداری مسئولیت مستقیم نداشت اما خودمان را مکلف میدانیم که در هرجای ایران اگر نیاز باشد حاضر شویم کما اینکه در متروپل نیز بخشی از خدمات و ادوات آتشنشانی شهرداری تهران به آنجا اعزام شد. یا در سیل فیروزکوه و یزد نیز کمکهایی از طرف شهرداری انجام شد؛ امامزاده داوود و حریم منطقه پنج نیز از این قاعده مستثنی نبود.
شهردار تهران بیان کرد: در حادثه سیل امامزاده داوود از صبح زود راهی منطقه شدم. در این میان برخی عنوان کردند که چکمه نداشتم؛ این در حالی بود که بهدلیل دشواری کار، از پنجره و پشت بام وارد محدوده میشدیم. یعنی کار سختیهای خاص خود را داشت. البته همه نهادها مشارکت کردند.
اعلام هزینههای درمان بیمهشدگان تأمین اجتماعی
بنا بر اظهارات مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمیناجتماعی، پذیرش و ارائه خدمات درمانی به بیمهشدگان اجباری، بازنشستگان و مستمریبگیران تأمیناجتماعی در مراکز درمانی و بیمارستانهای ملکی این سازمان «رایگان» و در بیمارستانهای دولتی و خصوصی تابع مقررات مصوب شورای عالی بیمه خدمات درمانی است.
به گزارش ایسنا، دکتر شهرام غفاری در برنامه «میز اقتصاد» شبکه خبر سیما که به موضوع عملکرد بیمههای سلامت کشور اختصاص داشت، با اشاره به اینکه سازمان تأمیناجتماعی در بیمارستانهای ملکی متعلق به این سازمان، تمامی بیمهشدگان از جمله بیمهشدگان بیمه سلامت را پذیرش میکند، گفت: خدمات درمانی بیمارستانها و مراکز درمانی ملکی سازمان تأمیناجتماعی برای بیمهشدگان اجباری، بازنشستگان و مستمریبگیران رایگان است ولی در مراجعه به مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی که طرف قرارداد سازمان تأمیناجتماعی هستند، بخشی اندک از هزینه درمان را تحت عنوان «فرانشیز» پرداخت میکنند و بخش عمده هزینه خدمات در این مراکز برعهده سازمان تأمیناجتماعی است. سهم سازمان تأمیناجتماعی در تقبل هزینههای درمان و بستری بیمهشدگان در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی طرف قرارداد، ۹۰ درصد است.
وی در مورد چگونگی ارائه خدمات به بیمهشدگان در بیمارستانهای خصوصی نیز گفت: سازمان تأمین اجتماعی در بخش خدمات درمانی همانند سازمان بیمه سلامت، تابع قوانین و مقررات مصوب شورایعالی بیمه خدمات درمانی است و طبق مقررات مصوب این شورا، هزینه خدمات ارائه شده به بیمهشدگان تأمیناجتماعی در مراجعه به بیمارستانهای خصوصی طرف قرارداد این سازمان، براساس تعرفه دولتی خدمات محاسبه میشود و سازمان تأمین اجتماعی پرداخت ۹۰ درصد هزینه خدمات را برمبنای تعرفه دولتی خدمات تقبل میکند؛ اما اگر بیمارستان خصوصی طرف قرارداد نباشد، بیمهشده باید هزینهها را پرداخت و اسناد پرداختی را در قالب خسارت متفرقه به دفاتر اسناد پزشکی و مدیریتهای درمان ارائه کند.
غفاری در ادامه افزود: پس از بررسی و تأیید این اسناد ۹۰ درصد هزینه خدمات برمبنای تعرفه بخش دولتی به بیمه شده عودت داده میشود، اما متأسفانه تفاوت میان تعرفه بخش دولتی و هزینهای که در بیمارستانهای خصوصی از بیماران اخذ میشود، بسیار زیاد است.
به گزارش ایسنا، دکتر شهرام غفاری در برنامه «میز اقتصاد» شبکه خبر سیما که به موضوع عملکرد بیمههای سلامت کشور اختصاص داشت، با اشاره به اینکه سازمان تأمیناجتماعی در بیمارستانهای ملکی متعلق به این سازمان، تمامی بیمهشدگان از جمله بیمهشدگان بیمه سلامت را پذیرش میکند، گفت: خدمات درمانی بیمارستانها و مراکز درمانی ملکی سازمان تأمیناجتماعی برای بیمهشدگان اجباری، بازنشستگان و مستمریبگیران رایگان است ولی در مراجعه به مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی که طرف قرارداد سازمان تأمیناجتماعی هستند، بخشی اندک از هزینه درمان را تحت عنوان «فرانشیز» پرداخت میکنند و بخش عمده هزینه خدمات در این مراکز برعهده سازمان تأمیناجتماعی است. سهم سازمان تأمیناجتماعی در تقبل هزینههای درمان و بستری بیمهشدگان در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی طرف قرارداد، ۹۰ درصد است.
وی در مورد چگونگی ارائه خدمات به بیمهشدگان در بیمارستانهای خصوصی نیز گفت: سازمان تأمین اجتماعی در بخش خدمات درمانی همانند سازمان بیمه سلامت، تابع قوانین و مقررات مصوب شورایعالی بیمه خدمات درمانی است و طبق مقررات مصوب این شورا، هزینه خدمات ارائه شده به بیمهشدگان تأمیناجتماعی در مراجعه به بیمارستانهای خصوصی طرف قرارداد این سازمان، براساس تعرفه دولتی خدمات محاسبه میشود و سازمان تأمین اجتماعی پرداخت ۹۰ درصد هزینه خدمات را برمبنای تعرفه دولتی خدمات تقبل میکند؛ اما اگر بیمارستان خصوصی طرف قرارداد نباشد، بیمهشده باید هزینهها را پرداخت و اسناد پرداختی را در قالب خسارت متفرقه به دفاتر اسناد پزشکی و مدیریتهای درمان ارائه کند.
غفاری در ادامه افزود: پس از بررسی و تأیید این اسناد ۹۰ درصد هزینه خدمات برمبنای تعرفه بخش دولتی به بیمه شده عودت داده میشود، اما متأسفانه تفاوت میان تعرفه بخش دولتی و هزینهای که در بیمارستانهای خصوصی از بیماران اخذ میشود، بسیار زیاد است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اخبـــــار
-
÷90 درصد فرسودگی روی دوش 10 درصد اتوبوس ها
-
بیمه تکمیلی برای «خادمان سلامت»
-
تأمین 630 واگن متروی تهران توسط دولت سیزدهم
-
اعلام هزینههای درمان بیمهشدگان تأمین اجتماعی
اخبارایران آنلاین