ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اخبــــار
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت اعلام کرد
نیاز ۱۷هزار میلیاردی برای اجرای برنامه پزشک خانواده شهری
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد برای اجرای برنامه پزشک خانواده شهری و پوشش ۵۷میلیون نفر جمعیت در این حوزه بالغ بر ۱۷هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
دکتر مصطفی رضایی گفت: اگر سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۳۷هزار میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده، کامل و بموقع پرداخت شود در اجرای برنامه مشکلی نخواهیم داشت که با پیگیریهای ما و مجلس، سازمان برنامه و بودجه قول همکاری داده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای اصلی سند تقویت نظام شبکه که در اجلاس پیشین معاونان بهداشت از آن رونمایی شد، اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است، افزود: باید زیرساختهای اجرای این برنامه و منابع مالی آن تأمین شود تا برنامه دچار مشکلات اجرایی مانند استانهای فارس و مازندران نشود.
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در بخش زیرساختی برای اجرای برنامه پزشک خانواده نیازمند ۲هزار و ۹۱۵مرکز خدمات جامع سلامت شهری هستیم که ۲هزار و ۷۸۰مرکز داریم و ۱۳۵مرکز باید راهاندازی شود. همچنین به حدود ۲۲هزار پایگاه سلامت و ۸هزار مطب نیاز داریم که ۱۰هزار پایگاه دراختیار داریم.
وزیرآموزش و پرورش:
در صدور مجوز مهدهای کودک دقت شود
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه امروزه طول دوران کودکی کاهش یافته است، گفت: هر چه طول دوران کودکی کمتر باشد، مسئولیت متولیان تربیت بیشتر است.
یوسف نوری در اولین رویداد کشوری تعلیم و تربیت که با حضور معاونان آموزش ابتدایی، رؤسای ادارات پیش دبستانی و کارشناسان دوره اول دبستان ادارات کل آمورش و پرورش استانها و در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت، اظهار کرد: تلاش کنیم فعالیتهایمان بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب و مسیر شهدا باشد و همه برای بروز و ظهور اهداف تربیتی دولت مردمی سیزدهم کمک کنیم.
وی با بیان اینکه برخی معتقدند که جایگاهی برای کودک قائل نشدهایم و انتظاری از کودک داریم که خودمان به آن نرسیدیم، خاطرنشان کرد: کودک کمتر از آنچه هست مورد توجه قرار گرفته است؛ سایه کنکور و آرزویهای شغلی والدین برای فرزندشان، نیز در این خصوص مؤثر بوده است، در رویکرد فرهنگی نیز میگوییم کودک از طریق خانواده و جامعه رشد میکند، لذا باید به نقش مادر در رشد و تربیت کودک توجه جدی کرد.
وی ادامه داد: کودک در چهارچوب قوانین خانواده رشد میکند، لذا باید خانوادهها بدانند که برای تربیت کودک چه قوانینی داشته باشند و چه مواردی برای کودکان مناسب یا نامناسب است، لذا باید در کنار این قوانین، فعالیتهای خوب و مناسب را نیز به کودکان آموزش دهیم، زیرا بسیاری از فعالیتها از دوران کودکی نهادینه میشود و ما میتوانیم با تربیت خوب کودکان، انسانهایی قانونمند، مشارکت پذیر، خیّر و... به جامعه تحویل دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد اسلامی درخصوص تربیت کودک، تصریح کرد: سودی که از تجارت بازیهای ویژه کودکان به دست میآید و همچنین نقش اولیا در منع نکردن کودکان از تماشای بازیهای رایانهای، باعث شده تا بسیاری از بازیها بدون توجه به محتوای تربیتی در اختیار کودکان قرار گیرند.
وی با اشاره به وظایف سازمان تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: در صدور مجوز مهد کودکها در استانها باید دقت شود به افرادی مجوزهای مهد کودک داده شود که اهلیت لازم و صلاحیت کار با کودکان را داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه امروزه طول دوران کودکی کاهش یافته است، ادامه داد: هر چه طول دوران کودکی کمتر باشد، مسئولیت متولیان تربیت بیشتر است و امیدوارم شاهد فعالیت جدیتری در این زمینه باشیم.
حل مشکل بیمه تأمین اجتماعی گروهی از تاکسیرانان تهران
معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از پیگیری و حل معضل بیمه تأمین اجتماعی ۴۷۷ نفر از تاکسیرانان تهرانی، طی روزهای اخیر خبر داد.
سید علی محتشمیپور در اینباره افزود: در پی بروز معضلات پیش آمده در زمینه حذف یارانه حق بیمهای ۴۷۷ نفر از تاکسیرانان فعال شهر تهران، پیگیریهای مستمر به منظور رفع مشکل در دستور کار قرار گرفت و متعاقب انجام اقدامهای مورد نیاز، امکان استفاده مجدد از بیمه تأمین اجتماعی این تعداد از رانندگان تاکسی، با بهرهمندی از یارانه دولتی فراهم شد.
وی گفت: به این افراد اطلاعرسانی مورد نیاز از طریق ارسال پیامک صورت پذیرفته چرا که باید با مراجعه به شعب بیمهپردازی خود، نسبت به دریافت فیش ۳ ماهه و انجام امور مورد نیاز این امر اقدام کنند.
محتشمیپور تأکید کرد: پیگیری درخصوص استفاده از یارانه حق بیمه تأمین اجتماعی سایر تاکسیرانان فعال نیز در دستور کار سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران قرار دارد که پس از حصول نتیجه به اطلاع ذینفعان خواهد رسید.
موفقیتی دیگر برای جامعه پزشکی کشور
نخستین عمل دریچه قلب بدون جراحی باز در ایران
استاد جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی تهران از موفقیتآمیز بودن انجام عمل دریچه قلب بدون جراحی باز برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این عمل برای بیمارانی که دچار نارسایی شدید بطن راست قلب بوده و قابلیت جراحی ندارند، انجام میشود.
دکتر حسین ماندگار به ایرنا گفت: عمل دریچه قلب بدون جراحی باز (tric valve )، نخستین بار در ایران برای بیماران دریچهای با ضایعات دریچه تریکسپید انجام میشود و حتی برای بیمارانی که هیچ دارو و امکان عمل جراحی وجود ندارد و متقاضی عمل پیوند نیز نیستند هم قابل انجام است.
وی اظهار داشت: این عمل به صورت رادیولوژی مداخلهای (اینترونشن) انجام میشود؛ به طوری که بدون بیهوشی عمومی و با بیحسی از طریق کشاله ران و ورید پا دو دریچه در ورید اجوف فوقانی و از اجوف تحتانی قرار میگیرد که براین اساس، پس زدن خون در کبد و عروق گردن و مغز کاهش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.
ماندگار تصریح کرد: در مطالعات انجام شده در موارد مشابه، بهبود حال عمومی بیمار قابل توجه بوده و این عمل برای نخستین بار در کشور در بخش آنژیوگرافی با موفقیت انجام شد.
این جراح قلب اضافه کرد: این عمل معمولاً بدون بیهوشی با بیحسی موضعی و استفاده از دو دریچه که در برابر دستگاه فوقانی و تحتانی قرار میگیرد، انجام میشود.
به گفته ماندگار، بیماریهای قلبی اولین علت مرگ و میر در دنیا بوده و در سراسر جهان افراد بیشتر از هر علت دیگری به دلیل بیماریهای قلبی عروقی جان خود را از دست میدهند. حدود سه چهارم مرگومیرهای ناشی از بیماریهای قلبی در کشورهایی با سطح اقتصادی پایین یا متوسط اتفاق میافتد.
نیاز ۱۷هزار میلیاردی برای اجرای برنامه پزشک خانواده شهری
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد برای اجرای برنامه پزشک خانواده شهری و پوشش ۵۷میلیون نفر جمعیت در این حوزه بالغ بر ۱۷هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
دکتر مصطفی رضایی گفت: اگر سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۳۷هزار میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده، کامل و بموقع پرداخت شود در اجرای برنامه مشکلی نخواهیم داشت که با پیگیریهای ما و مجلس، سازمان برنامه و بودجه قول همکاری داده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از راهبردهای اصلی سند تقویت نظام شبکه که در اجلاس پیشین معاونان بهداشت از آن رونمایی شد، اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است، افزود: باید زیرساختهای اجرای این برنامه و منابع مالی آن تأمین شود تا برنامه دچار مشکلات اجرایی مانند استانهای فارس و مازندران نشود.
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در بخش زیرساختی برای اجرای برنامه پزشک خانواده نیازمند ۲هزار و ۹۱۵مرکز خدمات جامع سلامت شهری هستیم که ۲هزار و ۷۸۰مرکز داریم و ۱۳۵مرکز باید راهاندازی شود. همچنین به حدود ۲۲هزار پایگاه سلامت و ۸هزار مطب نیاز داریم که ۱۰هزار پایگاه دراختیار داریم.
وزیرآموزش و پرورش:
در صدور مجوز مهدهای کودک دقت شود
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه امروزه طول دوران کودکی کاهش یافته است، گفت: هر چه طول دوران کودکی کمتر باشد، مسئولیت متولیان تربیت بیشتر است.
یوسف نوری در اولین رویداد کشوری تعلیم و تربیت که با حضور معاونان آموزش ابتدایی، رؤسای ادارات پیش دبستانی و کارشناسان دوره اول دبستان ادارات کل آمورش و پرورش استانها و در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت، اظهار کرد: تلاش کنیم فعالیتهایمان بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب و مسیر شهدا باشد و همه برای بروز و ظهور اهداف تربیتی دولت مردمی سیزدهم کمک کنیم.
وی با بیان اینکه برخی معتقدند که جایگاهی برای کودک قائل نشدهایم و انتظاری از کودک داریم که خودمان به آن نرسیدیم، خاطرنشان کرد: کودک کمتر از آنچه هست مورد توجه قرار گرفته است؛ سایه کنکور و آرزویهای شغلی والدین برای فرزندشان، نیز در این خصوص مؤثر بوده است، در رویکرد فرهنگی نیز میگوییم کودک از طریق خانواده و جامعه رشد میکند، لذا باید به نقش مادر در رشد و تربیت کودک توجه جدی کرد.
وی ادامه داد: کودک در چهارچوب قوانین خانواده رشد میکند، لذا باید خانوادهها بدانند که برای تربیت کودک چه قوانینی داشته باشند و چه مواردی برای کودکان مناسب یا نامناسب است، لذا باید در کنار این قوانین، فعالیتهای خوب و مناسب را نیز به کودکان آموزش دهیم، زیرا بسیاری از فعالیتها از دوران کودکی نهادینه میشود و ما میتوانیم با تربیت خوب کودکان، انسانهایی قانونمند، مشارکت پذیر، خیّر و... به جامعه تحویل دهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد اسلامی درخصوص تربیت کودک، تصریح کرد: سودی که از تجارت بازیهای ویژه کودکان به دست میآید و همچنین نقش اولیا در منع نکردن کودکان از تماشای بازیهای رایانهای، باعث شده تا بسیاری از بازیها بدون توجه به محتوای تربیتی در اختیار کودکان قرار گیرند.
وی با اشاره به وظایف سازمان تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: در صدور مجوز مهد کودکها در استانها باید دقت شود به افرادی مجوزهای مهد کودک داده شود که اهلیت لازم و صلاحیت کار با کودکان را داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه امروزه طول دوران کودکی کاهش یافته است، ادامه داد: هر چه طول دوران کودکی کمتر باشد، مسئولیت متولیان تربیت بیشتر است و امیدوارم شاهد فعالیت جدیتری در این زمینه باشیم.
حل مشکل بیمه تأمین اجتماعی گروهی از تاکسیرانان تهران
معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از پیگیری و حل معضل بیمه تأمین اجتماعی ۴۷۷ نفر از تاکسیرانان تهرانی، طی روزهای اخیر خبر داد.
سید علی محتشمیپور در اینباره افزود: در پی بروز معضلات پیش آمده در زمینه حذف یارانه حق بیمهای ۴۷۷ نفر از تاکسیرانان فعال شهر تهران، پیگیریهای مستمر به منظور رفع مشکل در دستور کار قرار گرفت و متعاقب انجام اقدامهای مورد نیاز، امکان استفاده مجدد از بیمه تأمین اجتماعی این تعداد از رانندگان تاکسی، با بهرهمندی از یارانه دولتی فراهم شد.
وی گفت: به این افراد اطلاعرسانی مورد نیاز از طریق ارسال پیامک صورت پذیرفته چرا که باید با مراجعه به شعب بیمهپردازی خود، نسبت به دریافت فیش ۳ ماهه و انجام امور مورد نیاز این امر اقدام کنند.
محتشمیپور تأکید کرد: پیگیری درخصوص استفاده از یارانه حق بیمه تأمین اجتماعی سایر تاکسیرانان فعال نیز در دستور کار سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران قرار دارد که پس از حصول نتیجه به اطلاع ذینفعان خواهد رسید.
موفقیتی دیگر برای جامعه پزشکی کشور
نخستین عمل دریچه قلب بدون جراحی باز در ایران
استاد جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی تهران از موفقیتآمیز بودن انجام عمل دریچه قلب بدون جراحی باز برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این عمل برای بیمارانی که دچار نارسایی شدید بطن راست قلب بوده و قابلیت جراحی ندارند، انجام میشود.
دکتر حسین ماندگار به ایرنا گفت: عمل دریچه قلب بدون جراحی باز (tric valve )، نخستین بار در ایران برای بیماران دریچهای با ضایعات دریچه تریکسپید انجام میشود و حتی برای بیمارانی که هیچ دارو و امکان عمل جراحی وجود ندارد و متقاضی عمل پیوند نیز نیستند هم قابل انجام است.
وی اظهار داشت: این عمل به صورت رادیولوژی مداخلهای (اینترونشن) انجام میشود؛ به طوری که بدون بیهوشی عمومی و با بیحسی از طریق کشاله ران و ورید پا دو دریچه در ورید اجوف فوقانی و از اجوف تحتانی قرار میگیرد که براین اساس، پس زدن خون در کبد و عروق گردن و مغز کاهش قابل توجهی پیدا خواهد کرد.
ماندگار تصریح کرد: در مطالعات انجام شده در موارد مشابه، بهبود حال عمومی بیمار قابل توجه بوده و این عمل برای نخستین بار در کشور در بخش آنژیوگرافی با موفقیت انجام شد.
این جراح قلب اضافه کرد: این عمل معمولاً بدون بیهوشی با بیحسی موضعی و استفاده از دو دریچه که در برابر دستگاه فوقانی و تحتانی قرار میگیرد، انجام میشود.
به گفته ماندگار، بیماریهای قلبی اولین علت مرگ و میر در دنیا بوده و در سراسر جهان افراد بیشتر از هر علت دیگری به دلیل بیماریهای قلبی عروقی جان خود را از دست میدهند. حدود سه چهارم مرگومیرهای ناشی از بیماریهای قلبی در کشورهایی با سطح اقتصادی پایین یا متوسط اتفاق میافتد.
در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد
تأکید رئیس جمهور بر تأمین واکسن و افزایش مراکز واکسیناسیون
گروه اجتماعی/ وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تأکید کرده بود که در اولین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به روند افزایشی مبتلایان کرونا در کشور و شکلگیری پیک هفتم در صورت نیاز محدودیتهایی وضع میشود. آیتالله سید ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به شرایط جدید شیوع بیماری کرونا در کشور، گفت: همه مردم باید در اماکن عمومی ضمن استفاده از ماسک به تمام ضوابط بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی توجه ویژه داشته باشند و خصوصاً با توجه به نزدیکی ایام محرم این ملاحظات با دقت بیشتر در هیأتها و اماکن زیارتی رعایت شود.رئیسی تزریق دوز یادآور واکسن را نیز مورد تأکید قرار داد و از وزارت بهداشت خواست که به منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان، تأمین واکسن مورد نیاز و افزایش مراکز واکسیناسیون را در اولویت قرار دهد.
رئیسجمهور همچنین با اشاره به افزایش سفرهای خارجی و نیز سفرهای زیارتی به عتبات عالیات در ایام محرم و اربعین حسینی، انجام تست در مبادی ورودی، برای جلوگیری از ورود سویه جدید بیماری به کشور را ضروری برشمرد.رئیسی با قدردانی از دستاندرکاران طرح شهید سلیمانی در سراسر کشور، اجرای این طرح را در حوزههای آموزش، پیشگیری و غربالگری موفقیتآمیز خواند و لزوم تأمین اعتبارات لازم در این زمینه و تداوم اجرای آن را مورد تأکید قرار داد.وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه مدارس و دانشگاهها در موعد مقرر خود بازگشایی خواهند شد، اظهار داشت: همه الزامات برای بازگشایی به موقع مراکز آموزشی مورد توجه قرار گیرد؛ هیچ بهانهای نباید مانع از برگزاری حضوری کلاسهای آموزشی شود.
همچنین به روال همیشه عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پس از جلسه در صفحه توئیت خود با اشاره به نشست اول مردادماه ستاد ملی کرونا، نوشت: «نکاتی از جلسه امروز ستاد ملی کرونا در تاریخ اول مردادماه ۱۴۰۱: همچون بیشتر نقاط دنیا، شاهد روند افزایشی ابتلا به کرونا با زیرسویه BA۵ هستیم که ما مسئولان و عموم مردم باید مراقب باشیم با عادیانگاریها، این روند شتاب بیشتری نگیرد.وی با تأکید بر استفاده الزامی از ماسک در هواپیماها، قطار و مترو، اتوبوسها و همچنین در اماکن زیارتی و هیأتهای مذهبی و فعالتر شدن طرح شهید سلیمانی با همکاری بسیج مستضعفین که به غربالگری و پیشگیری توجه خاص دارد، گفت: مردم عزیز نسبت به تزریق نوبت یادآور واکسن پس از ۶ ماه از نوبتهای قبلی اقدام نمایند.مراکز تزریق واکسن باید فعالتر شوند. مراقبتهای بهداشتی مرزی هم باید با جدیت بیشتر دنبال شود.»
۲۶ بیمار مبتلا به کرونا جان باختند
مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۲۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و ۷۲۶ بیمار جدید نیز در مراکز درمانی بستری شدند. بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 6 هزار و 921 بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند. ۸۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۵۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۹۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۸۸ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۵۷۹ نفر دوز دوم و ۲۸ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۷۵ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۱ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۹۴۲ دوز رسید.
رئیسجمهور همچنین با اشاره به افزایش سفرهای خارجی و نیز سفرهای زیارتی به عتبات عالیات در ایام محرم و اربعین حسینی، انجام تست در مبادی ورودی، برای جلوگیری از ورود سویه جدید بیماری به کشور را ضروری برشمرد.رئیسی با قدردانی از دستاندرکاران طرح شهید سلیمانی در سراسر کشور، اجرای این طرح را در حوزههای آموزش، پیشگیری و غربالگری موفقیتآمیز خواند و لزوم تأمین اعتبارات لازم در این زمینه و تداوم اجرای آن را مورد تأکید قرار داد.وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه مدارس و دانشگاهها در موعد مقرر خود بازگشایی خواهند شد، اظهار داشت: همه الزامات برای بازگشایی به موقع مراکز آموزشی مورد توجه قرار گیرد؛ هیچ بهانهای نباید مانع از برگزاری حضوری کلاسهای آموزشی شود.
همچنین به روال همیشه عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پس از جلسه در صفحه توئیت خود با اشاره به نشست اول مردادماه ستاد ملی کرونا، نوشت: «نکاتی از جلسه امروز ستاد ملی کرونا در تاریخ اول مردادماه ۱۴۰۱: همچون بیشتر نقاط دنیا، شاهد روند افزایشی ابتلا به کرونا با زیرسویه BA۵ هستیم که ما مسئولان و عموم مردم باید مراقب باشیم با عادیانگاریها، این روند شتاب بیشتری نگیرد.وی با تأکید بر استفاده الزامی از ماسک در هواپیماها، قطار و مترو، اتوبوسها و همچنین در اماکن زیارتی و هیأتهای مذهبی و فعالتر شدن طرح شهید سلیمانی با همکاری بسیج مستضعفین که به غربالگری و پیشگیری توجه خاص دارد، گفت: مردم عزیز نسبت به تزریق نوبت یادآور واکسن پس از ۶ ماه از نوبتهای قبلی اقدام نمایند.مراکز تزریق واکسن باید فعالتر شوند. مراقبتهای بهداشتی مرزی هم باید با جدیت بیشتر دنبال شود.»
۲۶ بیمار مبتلا به کرونا جان باختند
مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۲۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و ۷۲۶ بیمار جدید نیز در مراکز درمانی بستری شدند. بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 6 هزار و 921 بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند. ۸۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۵۷ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۹۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
تاکنون ۶۴ میلیون و ۷۳۸ هزار و ۲۸۸ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۵۷۹ نفر دوز دوم و ۲۸ میلیون و ۹۱۹ هزار و ۷۵ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۱ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۹۴۲ دوز رسید.
«ایران» از نیاز مبرم شاغلان مشاغل سخت به مداخلات روانشناسی گزارش میدهد
امدادگران نیازمند امداد
اگر نیروهای اورژانس، آتشنشانی، بهداشتی و درمانی از نظر سلامت روان در بحران باشند، چه آسیبی به مردم میرسد؟
مهسا قویقلب/ اولین حضور در حوادثی مانند آتشسوزی، زلزله، سیل و نظایر آنها توسط نیروهای اورژانس و آتشنشانی است. شاغلین در این سازمانها علاوه بر فشار جسمانی، به صورت مضاعفی تحت فشارهای روانی پس از امدادرسانی نیز هستند. فشار روانی خارج از وصف حادثه متروپل، حادثه خارج شدن قطار مشهد - یزد از ریل، پلاسکو، زلزله کرمانشاه و بسیاری از حوادث ناگواری از این دست را نمیتوان انکار کرد. متأسفانه در کشور ما دامنه رویداد حوادث طبیعی و غیرطبیعی بسیار وسیع است، این در حالی است که روز گذشته دکتر جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور نیز به این مسأله اشاره کرده و گفته اورژانس یک فوریت است و تکنیسینهای این سازمان به تمامی حوادثی که خسارت جانی دارد، اعزام میشوند. به عبارت بهتر اورژانس یک فوریت مرتبط با جان انسان است، بنابراین فشار دوچندانی نیز در مأموریتهای اورژانس به تکنیسینهای اورژانس وارد میشود که این فشارها میتواند به شکل روحی و جسمی بروز پیدا کند. شغل تکنیسینهای اورژانس به شکلی است که آنها در انواع مختلفی از حوادث حاضر هستند و گاهی حضور در این دسته از حوادث موجب بروز اختلالات PTSD یا همان اختلال استرس پس از سانحه نیز میشود که علائم خاص خود را دارد. همزمان با این صحبتها، سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هم درباره تأثیر آسیبهای روانی بر آتشنشانان گفته است. او درباره اقداماتی که لازم است برای بازیابی روحیه آتشنشانان حاضر در عملیاتهای سنگین انجام شود نیز بیان داشته هر فردی حتی اگر یک ماه سابقه حضور در آتشنشانی را داشته باشد به دلیل مواجه شدن با صحنههای دلخراش، لحظات سختی را تجربه کرده است. شاید نکته مغفول مانده در این اظهارنظرها این است که اگر مسئولان این سازمانها خواهان حمایتهای روانی از پرسنل خود هستند، چه کسی یا چه نهادی باید این خدمات را ارائه دهد و این خدمات برای برخی مشاغل چقدر حیاتی است؟ از سوی دیگر اگر چنین مداخلات روانی صورت نگیرد، به چه میزان جامعهای که از این گروهها خدمات دریافت میکنند، آسیب میبینند؟
لزوم غربالگریهای مستمر حین کار
دکترامیرحسین جلالیندوشن، روانپزشک با اشاره به اینکه شاغلین باید قبل از ورود به سازمانهایی نظیر اورژانس و آتشنشانی یا پلیس و در طول خدمت از ساختار تشخیصی روانی منسجمی برخوردار باشند به «ایران» میگوید: این افراد در معرض تنش و رویارویی با موقعیتهایی هستند که بار روانی زیادی به آنها وارد میکند و چنانچه این ساختار وجود نداشته باشد، ضریب خطا در کار این افراد افزایش پیدا میکند و فرسودگی و نابسامانی سازمانی را به دنبال خواهد داشت. در این مشاغل حتی افرادی که دارای یکپارچگی روانی هستند، قرار نیست انسانهایی فولادین و آهنین باشند. به عنوان مثال وقتی یک آتشنشان با ساختمانهای سوخته و آسیبدیده سروکار دارد و در برخورد با افراد بشدت آسیبدیده و خانوادههای آنها ساعات طولانی را سپری میکند، بار روانی زیادی را تحمل کرده که میتواند بسیار عذابآور باشد. در نتیجه حضور در انواع مأموریتها در سوانح طبیعی و غیرطبیعی به تدریج و در هر مأموریت، زخمها و ضربههای روانی کوچک به فرد وارد میشود که این امر فرسودگی شغلی، نابسامانی سازمانی و مسائل اجتماعی و خانوادگی را به دنبال داشته و حتی میتواند مسبب اختلالات خواب و مشکلاتی نظیر آن باشد.
به گفته این روانپزشک باید صلاحیت اختصاصی برخی رشتههای خاص نظیر مواردی که به آنها اشاره شد، با روشهای علمی احراز شود و افراد، هم قبل از شروع به کار و هم در حین کار در فواصل زمانی منظم غربالگری شوند، همچنین در طول خدمت باید ساعات استراحت، کار، مرخصی و مرخصیهای پس از مأموریت این افراد با سازمانهای اداری دیگر متفاوت باشد. باید نگاه طبیبانهتری به این موضوع داشته باشیم و هنگامی که فردی در نتیجه مأموریت کاری دچار مشکل شد، به سرعت معالجات او انجام شود.
جلالیندوشن معتقد است راهحل، تنها در بزرگ کردن بدنه سازمانها نیست، قطعاً هر خدمتی به بودجه و ظرفیت نیاز دارد و فقط صرف آوردن یک روانشناس به سازمان مشکلات حل نمیشوند. مسأله فراتر از این حرفها است. حمایتها باید در سطوح مدیریتی ارشد باشد و این اتفاق میتواند نگاه ویژهای را به این مقوله هدایت کند. در گام اول باید در حوزه روان به کارکنان مدنظر آموزش داده شود. آموزشها در حین کار نیز مفید هستند و اثربخشی زیادی در کاهش فرسودگی شغلی دارند. به غیر از مواردی که گفته شد، فضای استراحت نیز در برخی مشاغل سخت بسیار مفید هستند، حتی تمرین تنفس و مدیتیشن در ساعات کاری میتوانند در درازمدت برای افراد نقش تعیینکنندهای در سلامت روان داشته باشند.
این روانپزشک در بحث استخدام و غربالگریهای حین کار توضیح میدهد: صرفاً ارائه پرسشنامه روان مشکلی را حل نمیکند. یک مشکل روانی میتواند تنها با بیعلاقگی به کار یا حتی زندگی مشترک بروز کند. علائم میتوانند بسیار پنهان و خزنده باشند، پس میتوان اذعان داشت نگاه سازمانی کلان به این مقوله مورد نیاز است. مهارت حل مسأله نیز از جمله مواردی است که در مشاغلی مانند آتشنشانی و اورژانس حیاتی هستند. به عنوان مثال در حادثه پلاسکو و آتشسوزیهای بزرگ، افراد باید در کسری از ثانیه تصمیمات جدی بگیرند که در آن تصمیم، بحث مرگ و زندگی شخص مطرح است. آموزش مهارت حل مسأله نیز در حوزه مشاغل سخت باید مدنظر مسئولان سازمانها باشد.
تمامی پرسنل سازمان اورژانس تحت فشار روانی هستند
مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز با بیان اینکه در اورژانس کشور در دو فاز عملیات انجام میشود به «ایران» توضیح میدهد: دسته اول افرادی هستند که پاسخگوی تلفن هستند و اضطراب مددجو به این افراد منتقل میشود و دسته دوم افرادی هستند که در معرض صحنههای دلخراش هستند. تمامی این افراد چه در دسته اول و چه در دسته دوم، ممکن است دچار مشکلات روحی – روانی شوند. برای هر دو گروه تا اندازهای مداخلات روانی انجام میشود. خوشبختانه در مراکز استانها و شهرستانها تکنیسینهای اورژانس، پرونده سلامت روان دارند و آموزشهای لازم را دیدهاند. یک کارشناس سلامت روان هم در اورژانس کشور مستقر داریم که موضوعات را ارزیابی میکند.
به گفته او در مرکز اورژانس تهران که تقریباً 25درصد مأموریتهای کل کشور را جواب میدهد، در هر شیفت یک یا دو روانشناس داریم اما حل مشکلاتی که عموماً مردم از لحاظ روانی دارند، اورژانس اجتماعی بر عهده دارد و تلفن 123 پاسخگوی ایشان است. با این همه نمیتوان انکار کرد که فشار روانی ناشی از کار برای پرسنل اورژانس اجتماعی بسیار سنگین است و همواره باید این موضوع مدنظر مسئولان در سراسر کشور باشد.
لزوم غربالگریهای مستمر حین کار
دکترامیرحسین جلالیندوشن، روانپزشک با اشاره به اینکه شاغلین باید قبل از ورود به سازمانهایی نظیر اورژانس و آتشنشانی یا پلیس و در طول خدمت از ساختار تشخیصی روانی منسجمی برخوردار باشند به «ایران» میگوید: این افراد در معرض تنش و رویارویی با موقعیتهایی هستند که بار روانی زیادی به آنها وارد میکند و چنانچه این ساختار وجود نداشته باشد، ضریب خطا در کار این افراد افزایش پیدا میکند و فرسودگی و نابسامانی سازمانی را به دنبال خواهد داشت. در این مشاغل حتی افرادی که دارای یکپارچگی روانی هستند، قرار نیست انسانهایی فولادین و آهنین باشند. به عنوان مثال وقتی یک آتشنشان با ساختمانهای سوخته و آسیبدیده سروکار دارد و در برخورد با افراد بشدت آسیبدیده و خانوادههای آنها ساعات طولانی را سپری میکند، بار روانی زیادی را تحمل کرده که میتواند بسیار عذابآور باشد. در نتیجه حضور در انواع مأموریتها در سوانح طبیعی و غیرطبیعی به تدریج و در هر مأموریت، زخمها و ضربههای روانی کوچک به فرد وارد میشود که این امر فرسودگی شغلی، نابسامانی سازمانی و مسائل اجتماعی و خانوادگی را به دنبال داشته و حتی میتواند مسبب اختلالات خواب و مشکلاتی نظیر آن باشد.
به گفته این روانپزشک باید صلاحیت اختصاصی برخی رشتههای خاص نظیر مواردی که به آنها اشاره شد، با روشهای علمی احراز شود و افراد، هم قبل از شروع به کار و هم در حین کار در فواصل زمانی منظم غربالگری شوند، همچنین در طول خدمت باید ساعات استراحت، کار، مرخصی و مرخصیهای پس از مأموریت این افراد با سازمانهای اداری دیگر متفاوت باشد. باید نگاه طبیبانهتری به این موضوع داشته باشیم و هنگامی که فردی در نتیجه مأموریت کاری دچار مشکل شد، به سرعت معالجات او انجام شود.
جلالیندوشن معتقد است راهحل، تنها در بزرگ کردن بدنه سازمانها نیست، قطعاً هر خدمتی به بودجه و ظرفیت نیاز دارد و فقط صرف آوردن یک روانشناس به سازمان مشکلات حل نمیشوند. مسأله فراتر از این حرفها است. حمایتها باید در سطوح مدیریتی ارشد باشد و این اتفاق میتواند نگاه ویژهای را به این مقوله هدایت کند. در گام اول باید در حوزه روان به کارکنان مدنظر آموزش داده شود. آموزشها در حین کار نیز مفید هستند و اثربخشی زیادی در کاهش فرسودگی شغلی دارند. به غیر از مواردی که گفته شد، فضای استراحت نیز در برخی مشاغل سخت بسیار مفید هستند، حتی تمرین تنفس و مدیتیشن در ساعات کاری میتوانند در درازمدت برای افراد نقش تعیینکنندهای در سلامت روان داشته باشند.
این روانپزشک در بحث استخدام و غربالگریهای حین کار توضیح میدهد: صرفاً ارائه پرسشنامه روان مشکلی را حل نمیکند. یک مشکل روانی میتواند تنها با بیعلاقگی به کار یا حتی زندگی مشترک بروز کند. علائم میتوانند بسیار پنهان و خزنده باشند، پس میتوان اذعان داشت نگاه سازمانی کلان به این مقوله مورد نیاز است. مهارت حل مسأله نیز از جمله مواردی است که در مشاغلی مانند آتشنشانی و اورژانس حیاتی هستند. به عنوان مثال در حادثه پلاسکو و آتشسوزیهای بزرگ، افراد باید در کسری از ثانیه تصمیمات جدی بگیرند که در آن تصمیم، بحث مرگ و زندگی شخص مطرح است. آموزش مهارت حل مسأله نیز در حوزه مشاغل سخت باید مدنظر مسئولان سازمانها باشد.
تمامی پرسنل سازمان اورژانس تحت فشار روانی هستند
مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز با بیان اینکه در اورژانس کشور در دو فاز عملیات انجام میشود به «ایران» توضیح میدهد: دسته اول افرادی هستند که پاسخگوی تلفن هستند و اضطراب مددجو به این افراد منتقل میشود و دسته دوم افرادی هستند که در معرض صحنههای دلخراش هستند. تمامی این افراد چه در دسته اول و چه در دسته دوم، ممکن است دچار مشکلات روحی – روانی شوند. برای هر دو گروه تا اندازهای مداخلات روانی انجام میشود. خوشبختانه در مراکز استانها و شهرستانها تکنیسینهای اورژانس، پرونده سلامت روان دارند و آموزشهای لازم را دیدهاند. یک کارشناس سلامت روان هم در اورژانس کشور مستقر داریم که موضوعات را ارزیابی میکند.
به گفته او در مرکز اورژانس تهران که تقریباً 25درصد مأموریتهای کل کشور را جواب میدهد، در هر شیفت یک یا دو روانشناس داریم اما حل مشکلاتی که عموماً مردم از لحاظ روانی دارند، اورژانس اجتماعی بر عهده دارد و تلفن 123 پاسخگوی ایشان است. با این همه نمیتوان انکار کرد که فشار روانی ناشی از کار برای پرسنل اورژانس اجتماعی بسیار سنگین است و همواره باید این موضوع مدنظر مسئولان در سراسر کشور باشد.
در گفتوگوی «ایران» با مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی مطرح شد
کرونا عامل افزایش بازماندگی از تحصیل نبود
اکرم رضایی ثانی/ آمار بازماندگان از تحصیل هر بار تغییرات متفاوتی دارد اما افزایش و محسوس بودن آن آموزش و پرورش را بر آن داشت که قرارگاهی برای «عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر» ایجاد کند. این قرارگاه کارگروه ویژهای برای شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل و بازگرداندن آنها به چرخه آموزش دارد. حمیدرضا خانمحمدی مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در گفتوگو با «ایران» درباره عمده علل بازماندگی از تحصیل بیان کرد: موضوع بازماندگی از تحصیل از گذشته مطرح بوده و دلایل متعددی را میتوان برای بروز و ظهور آن بر شمرد. بخصوص در مقطع متوسطه اول و دوم که یکی از آنها این است که دسترسی دانشآموزان در برخی مناطق به مدرسه و بسترهای آموزشی بسیار دشوار است. طی سالهای اخیر در تمامی مناطق کشور سعی شده همه دانشآموزان مقطع ابتدایی پوشش داده شوند و این پوشش در کل کشور بیش از 98 درصد است.
خانمحمدی اضافه کرد: در مقطع متوسطه به رغم وجود مدارس شبانه روزی در برخی از مناطق کشور به دلیل دور بودن محل زندگی دانشآموزان به مدرسه و صعبالعبور بودن مسیرهای دسترسی، والدین از ادامه تحصیل فرزندان خود صرف نظر میکنند، البته بعضاً این موضوع به دلیل تقیدی است که خانوادهها به مسائل مذهبی دارند که قابل درک است و لزوم انجام کار فرهنگی و توجیه رو در روی اولیا کاملاً احساس میشود.
وی خاطرنشان کرد: در بخش متوسطه دوم که نرخ بازماندگی از تحصیل بالاست، علل دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال نبود بعضی رشتهها در مناطق و همچنین مشکلات اقتصادی که در زندگی خانوادهها وجود دارد سبب میشود عدهای از دانشآموزان مجبور به اشتغال در زمینههای مختلف شوند تا بتوانند کمکی به وضعیت معیشت خانوادهشان کنند یا درخصوص دختران، بطور طبیعی لازم است دانشآموزان در مدارس نزدیک خانه تحصیل کنند که این امکان در بسیاری از نقاط وجود ندارد .
خشکسالی از عوامل مهاجرت و بازماندگی از تحصیل
مشاور وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که نوع نگاه ادامه تحصیل در دانشآموزان دختر سالهاست در کشور ما وجود داشته اما تا امروز چه اقدام فرهنگی نسبت به اصلاح این نگاه و فرهنگ شده است، گفت: بازماندگی از تحصیل بویژه برای دختران یک مسأله بین دستگاهی و چند بعدی است و فرهنگ خانواده، قومیت، اقتصاد، مهاجرت و حتی خشکسالی در بازماندگی از تحصیل مؤثر است. مثلاً زمانی که خشکسالی در منطقهای رخ میدهد یک خانواده از آن روستا یا شهرستان مهاجرت میکند و این میتواند حتی نوع و کیفیت زندگی افراد را تغییر دهد.
وی توضیح داد: البته شناسایی دانشآموزانی که مهاجرت کردهاند و اکنون در جای دیگری زندگی میکنند برای آموزش و پرورش کار دشواری است. اتفاقاً در دو سالی و اندی که با کرونا درگیر بودیم، نرخ بازماندگی از تحصیل نسبت به سالهای قبل افزایش چندانی نداشته است که میتوان آموزش مجازی را به عنوان یک عنصر بازدارنده در این موضوع مؤثر دانست.
خانمحمدی بیان کرد: ما تا پیش از کرونا نسبت به آموزش مجازی واهمه داشتیم، که روی آوردن به آموزش مجازی و برگزاری کلاسهای آنلاین در بستر الکترونیک موجب کاهش این واهمه در نیروهای آموزش و پرورش، والدین و حتی زیرساختهای مخابراتی و نیز ارتقای سطح دانش آنها در بستر مجازی و اینترنت شد. البته ضعف برخی زیرساختها در نقاط دور افتاده سبب شد که رشد این توانایی در نقاط مذکور کمتر باشد.
افت تحصیلی در دوران کرونا
مشاور وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این پرسش که گفته میشود سه میلیون دانشآموز به دلیلعدم دسترسی به شبکه شاد از تحصیل بازماندند؛ گفت: این گونه نیست بلکه معلمان و معلمانجهادی دانشگاه فرهنگیان تلاش زیادی در راستای جبران نبود زیر ساختهای فنی در مناطق محروم انجام دادند و برخی با اعلام این اعداد و ارقام در این مورد کم لطفی میکنند. بخشی از آمار مذکور مربوط به دانشآموزانی میشود که در مدارس آنها از سامانههای دیگری استفاده میشد و فقط از سامانه شاد استفاده نمیکردند، البته یک زمانی هم بحث عدم زیرساختهای مخابراتی موجب جاماندن دانشآموزان از شاد شد.خانمحمدی ادامه داد: در دوران کرونا دانشآموزان به نوعی شناسایی شده بودند و حتی معلمان با پشتیبانیهای میدانی خود نسبت به آنها اقدام کردند و به این ترتیب ما زیاد دچار بازماندگی تحصیلی ناشی از کرونا نشدیم. بلکه آنچه که در دوران کرونا اتفاق افتاده بیشتر افت تحصیلی بوده است که این افت بیشتر به دلیل عدم استفاده از آموزش ترکیبی چهره به چهره و مجازی (با رعایت دستورالعملهای بهداشتی) بوده است.
بازماندگی از تحصیل یک موضوع بین دستگاهی و فراسازمانی است
وی خاطرنشان کرد: در حوزه بازماندگی از تحصیل برای قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر وظایفی تعریف شده از جمله اینکه کارگروهی با عنوان بازماندگان از تحصیل ایجاد شده است. در این زمینه دو چالش سخت پیش روست؛ ابتدا اینکه بازماندگی از تحصیل یک موضوع بین دستگاهی و فراسازمانی است؛ یکی از ابعاد فراسازمانی بودن این است که مثلاً به این دلیل که خانوادهها به دلایل مختلف از جمله معیشت دچار بحران یا حتی طلاق میشوند و این موضوع تأثیر مستقیم بر دانشآموز خواهد گذاشت. از دیگر ابعاد این موضوع میتوان به حاشیهنشینی، مهاجرت، تورم، قوانین حاکم برمناطق مرزی و... اشاره کرد. این موارد خارج از دایره وظایف آموزش و پرورش است و علیرغم موارد یاد شده آموزش و پرورش خدمات خود را در مناطق مختلف ادامه داده و شرایط دانشآموزان است که به آنها اجازه ادامه تحصیل نداده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در پاسخ به این سؤال که از وقتی این قرارگاه شروع به کار کرده چه عللی از بازماندگی از تحصیل را احصا کرده است؟ گفت: فرهنگ خانوادهها، موضوعات اقتصادی و معیشتی، عدم تطبیق اطلاعات دانشآموزان، حاشیه نشینی، مهاجرت، عدم وجود مدارک هویتی، جذابیت شغلهای کاذب در مناطق مرزی و عدم وجود فضاهای مناسب آموزشی در برخی نقاط، بخشی از جمله مشکلاتی بوده که احصا شده است. در زمینه شناسایی و تطبیق اطلاعات مشکلات زیادی وجود دارد مثلاً شناسایی دانشآموزان در یک روستا یا شهرستان راحتتر است تا حاشیه شهرها که گستردگی بیشتری دارند. این مشکل در تهران، مشهد، تبریز و... بسیار زیاد است. اینکه با یک کد ملی یا اسم بخواهیم به دنبال دانشآموز مهاجری بگردیم و او را به مدرسه بازگردانیم چالش سادهای نیست.
خانمحمدی در ادامه به سایر عوامل بازماندگی از تحصیل اشاره کرد و بیان داشت: در عوامل اقتصادی بحث بدسرپرستی و بیسرپرستی مطرح است. عوامل فرهنگی که موجب بازماندگی از تحصیل میشود شامل مخالفت برخی خانوادهها با تحصیل فرزندان، ازدواج نابهنگام، پراکندگی جمعیت، عدم امکانات و عدم دسترسی به فناوری و امکانات را نیز نباید از نظر دور داشت. همچنین جذاب بودن اشتغال در مناطق مرزی برای دانشآموز، کاهش انگیزه و علاقه از دیگر دلایل جاماندن از تحصیل است.
خانمحمدی اضافه کرد: در مقطع متوسطه به رغم وجود مدارس شبانه روزی در برخی از مناطق کشور به دلیل دور بودن محل زندگی دانشآموزان به مدرسه و صعبالعبور بودن مسیرهای دسترسی، والدین از ادامه تحصیل فرزندان خود صرف نظر میکنند، البته بعضاً این موضوع به دلیل تقیدی است که خانوادهها به مسائل مذهبی دارند که قابل درک است و لزوم انجام کار فرهنگی و توجیه رو در روی اولیا کاملاً احساس میشود.
وی خاطرنشان کرد: در بخش متوسطه دوم که نرخ بازماندگی از تحصیل بالاست، علل دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال نبود بعضی رشتهها در مناطق و همچنین مشکلات اقتصادی که در زندگی خانوادهها وجود دارد سبب میشود عدهای از دانشآموزان مجبور به اشتغال در زمینههای مختلف شوند تا بتوانند کمکی به وضعیت معیشت خانوادهشان کنند یا درخصوص دختران، بطور طبیعی لازم است دانشآموزان در مدارس نزدیک خانه تحصیل کنند که این امکان در بسیاری از نقاط وجود ندارد .
خشکسالی از عوامل مهاجرت و بازماندگی از تحصیل
مشاور وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که نوع نگاه ادامه تحصیل در دانشآموزان دختر سالهاست در کشور ما وجود داشته اما تا امروز چه اقدام فرهنگی نسبت به اصلاح این نگاه و فرهنگ شده است، گفت: بازماندگی از تحصیل بویژه برای دختران یک مسأله بین دستگاهی و چند بعدی است و فرهنگ خانواده، قومیت، اقتصاد، مهاجرت و حتی خشکسالی در بازماندگی از تحصیل مؤثر است. مثلاً زمانی که خشکسالی در منطقهای رخ میدهد یک خانواده از آن روستا یا شهرستان مهاجرت میکند و این میتواند حتی نوع و کیفیت زندگی افراد را تغییر دهد.
وی توضیح داد: البته شناسایی دانشآموزانی که مهاجرت کردهاند و اکنون در جای دیگری زندگی میکنند برای آموزش و پرورش کار دشواری است. اتفاقاً در دو سالی و اندی که با کرونا درگیر بودیم، نرخ بازماندگی از تحصیل نسبت به سالهای قبل افزایش چندانی نداشته است که میتوان آموزش مجازی را به عنوان یک عنصر بازدارنده در این موضوع مؤثر دانست.
خانمحمدی بیان کرد: ما تا پیش از کرونا نسبت به آموزش مجازی واهمه داشتیم، که روی آوردن به آموزش مجازی و برگزاری کلاسهای آنلاین در بستر الکترونیک موجب کاهش این واهمه در نیروهای آموزش و پرورش، والدین و حتی زیرساختهای مخابراتی و نیز ارتقای سطح دانش آنها در بستر مجازی و اینترنت شد. البته ضعف برخی زیرساختها در نقاط دور افتاده سبب شد که رشد این توانایی در نقاط مذکور کمتر باشد.
افت تحصیلی در دوران کرونا
مشاور وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این پرسش که گفته میشود سه میلیون دانشآموز به دلیلعدم دسترسی به شبکه شاد از تحصیل بازماندند؛ گفت: این گونه نیست بلکه معلمان و معلمانجهادی دانشگاه فرهنگیان تلاش زیادی در راستای جبران نبود زیر ساختهای فنی در مناطق محروم انجام دادند و برخی با اعلام این اعداد و ارقام در این مورد کم لطفی میکنند. بخشی از آمار مذکور مربوط به دانشآموزانی میشود که در مدارس آنها از سامانههای دیگری استفاده میشد و فقط از سامانه شاد استفاده نمیکردند، البته یک زمانی هم بحث عدم زیرساختهای مخابراتی موجب جاماندن دانشآموزان از شاد شد.خانمحمدی ادامه داد: در دوران کرونا دانشآموزان به نوعی شناسایی شده بودند و حتی معلمان با پشتیبانیهای میدانی خود نسبت به آنها اقدام کردند و به این ترتیب ما زیاد دچار بازماندگی تحصیلی ناشی از کرونا نشدیم. بلکه آنچه که در دوران کرونا اتفاق افتاده بیشتر افت تحصیلی بوده است که این افت بیشتر به دلیل عدم استفاده از آموزش ترکیبی چهره به چهره و مجازی (با رعایت دستورالعملهای بهداشتی) بوده است.
بازماندگی از تحصیل یک موضوع بین دستگاهی و فراسازمانی است
وی خاطرنشان کرد: در حوزه بازماندگی از تحصیل برای قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر وظایفی تعریف شده از جمله اینکه کارگروهی با عنوان بازماندگان از تحصیل ایجاد شده است. در این زمینه دو چالش سخت پیش روست؛ ابتدا اینکه بازماندگی از تحصیل یک موضوع بین دستگاهی و فراسازمانی است؛ یکی از ابعاد فراسازمانی بودن این است که مثلاً به این دلیل که خانوادهها به دلایل مختلف از جمله معیشت دچار بحران یا حتی طلاق میشوند و این موضوع تأثیر مستقیم بر دانشآموز خواهد گذاشت. از دیگر ابعاد این موضوع میتوان به حاشیهنشینی، مهاجرت، تورم، قوانین حاکم برمناطق مرزی و... اشاره کرد. این موارد خارج از دایره وظایف آموزش و پرورش است و علیرغم موارد یاد شده آموزش و پرورش خدمات خود را در مناطق مختلف ادامه داده و شرایط دانشآموزان است که به آنها اجازه ادامه تحصیل نداده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در پاسخ به این سؤال که از وقتی این قرارگاه شروع به کار کرده چه عللی از بازماندگی از تحصیل را احصا کرده است؟ گفت: فرهنگ خانوادهها، موضوعات اقتصادی و معیشتی، عدم تطبیق اطلاعات دانشآموزان، حاشیه نشینی، مهاجرت، عدم وجود مدارک هویتی، جذابیت شغلهای کاذب در مناطق مرزی و عدم وجود فضاهای مناسب آموزشی در برخی نقاط، بخشی از جمله مشکلاتی بوده که احصا شده است. در زمینه شناسایی و تطبیق اطلاعات مشکلات زیادی وجود دارد مثلاً شناسایی دانشآموزان در یک روستا یا شهرستان راحتتر است تا حاشیه شهرها که گستردگی بیشتری دارند. این مشکل در تهران، مشهد، تبریز و... بسیار زیاد است. اینکه با یک کد ملی یا اسم بخواهیم به دنبال دانشآموز مهاجری بگردیم و او را به مدرسه بازگردانیم چالش سادهای نیست.
خانمحمدی در ادامه به سایر عوامل بازماندگی از تحصیل اشاره کرد و بیان داشت: در عوامل اقتصادی بحث بدسرپرستی و بیسرپرستی مطرح است. عوامل فرهنگی که موجب بازماندگی از تحصیل میشود شامل مخالفت برخی خانوادهها با تحصیل فرزندان، ازدواج نابهنگام، پراکندگی جمعیت، عدم امکانات و عدم دسترسی به فناوری و امکانات را نیز نباید از نظر دور داشت. همچنین جذاب بودن اشتغال در مناطق مرزی برای دانشآموز، کاهش انگیزه و علاقه از دیگر دلایل جاماندن از تحصیل است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اخبــــار
-
تأکید رئیس جمهور بر تأمین واکسن و افزایش مراکز واکسیناسیون
-
امدادگران نیازمند امداد
-
کرونا عامل افزایش بازماندگی از تحصیل نبود
اخبارایران آنلاین