ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از تلاش جدید وزارت علوم برای اتصال نیروی متخصص به بازار کار گزارش میدهد
دربست از «علم» تا «صنعت»
اکرم رضایی
خبرنگار
اهمیت ارتباط صنعت با دانشگاه بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است، ایشان نزدیکی صنعت و دانشگاه را سبب رفع نیازها و کمبودها و اختلالهای اقتصادی و پیوند علم و صنعت را سبب بیاثر شدن تحریمها و از راههای ایجاد اشتغال برای تحصیلکردگان میدانند. رهبر معظم انقلاب همچنین ارتباط صنعت و دانشگاه را از مسائل اساسی و از ارکان امنیت بلندمدت کشور میدانند و بر ارتباط مؤثر دانشگاهها و مراکز پژوهشی با صنعت در سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه تأکید میکنند.
تعامل میان صنعت و دانشگاه طی سالهای اخیر چندان پررنگ نبود. صنعت در به کارگیری نخبگان و فارغالتحصیلان تساهل کرد و از طرفی دانشگاه این گلایه را داشت که چرا فارغالتحصیلان ما در آن طرف مرزها مورد توجه دانشگاهها و مشاغل هستند اما در کشور خودمان آنطور که شایسته است به کار گرفته نمیشوند؟
پاندمی کرونا و تحریمها، یکی از عواملی بود که نشان داد با اعتماد به جمعیت جوان، نخبه و استفاده از آنها در صنعت، توسط شرکتهای دانش بنیان می توان بسیاری از نیازهای کشور را تأمین کرد. همانطور که چندی بعد از شیوع کرونا ایران توانست در عرصه تولید ماسک و ونتیلاتورخودکفا شده و تولیدات خود را هم صادر کند. این در حالی بود که صنایع دیگر از جمله خودروسازی همچنان مسیر را برای نخبگان هموار نکرده و موجبات تعامل بیشتر نشدند. تا جایی که رهبر معظم انقلاب با انتقاد از این موضوع در سخنرانی دهم بهمن ماه ۱۴۰۰ در دیدار جمعی از تولیدکنندگان کشور، مسئولان اقتصادی و صنعتی با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی فرمودند: «حمایتهای عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود، اما متأسفانه در برخی صنایع بویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمیشود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.»
در همین راستا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خود را بر آن داشت تا مطابق منویات رهبری با صنایع ارتباط گرفته و قطب صنایع را در این وزارتخانه راهاندازی کند. این وزارتخانه ابتدا با صنعت خودروسازی کار را آغاز کرد اما گفته میشود در سایر صنایع نیز آماده ارائه خدمت، ایده و همکاری هستند.
ناگفته نماند پیش از این تأکیداتی به ارتباط صنعت و دانشگاه شده بود اما پس از این تأکیدات تغییری دراین رویه صورت نمیگرفت. البته این انتقاد نیز به وزارت علوم وارد است که دانشجویان خود را بیشتر در زمینه نظری و تئوریک تقویت میکند و مباحث ارائه شده در دانشگاه با مطالباتی که صنعت از آنها توقع دارد، متفاوت است.
پیوند دانشگاه و صنعت خودروسازی
هماکنون وزارت علوم با استفاده از دانشگاههای فنی مهندسی خود از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان و چند دانشگاه صنعتی دیگر در سراسر کشور وارد تعامل و مذاکره با صنعت خودروسازی شده است. حتی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سه پیشنهاد جدی از جمله ایجاد پردیس علم وفناوری مشترک، مشارکت در طرحهای گرنت فناوری، ایجاد صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر ارائه شده است. کلید واژه این اقدام برای وزارت علوم نوآوری با تکیه بر «نوآوری باز» است.
امید رضاییفر مدیر کل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دراین باره به «ایران» می گوید: ما تقریباً دو مسیر مختلف را پیگیری خواهیم کرد. برنامهریزی ما بر این اساس است که مسیر بر بستر سامانه نظام ایدهها و نیازها خواهد بود تا طبق آن ایدههایی که امکان ورود به حوزههای مختلف صنعت دارند ورود پیدا کرده و در معرض دید صنعت قرار بگیرد. بالعکس نیازهایی که از سمت صنعت وجود دارد در این چهارچوب میتواند مورد مشاهده دانشگاهیان و پژوهشگران قرار بگیرد.
وی درباره مسیر دوم نیز میگوید: یکی از کارهای دیگری که ما پیرو تعامل با صنعت خودروسازی دنبال خواهیم کرد بحث ایجاد یک بستر و زیرساخت برای ارتباط بهتر این صنعت و مجموعه دانشجوهای کشور اعم از پارکهای علم و فناوری، دانشگاهها و افراد صاحبنظر است. این اتصال را ما با بستر پردیسهای علم و فناوری مشترک در قالب پارکهای علم و فناوری پیش خواهیم برد.
مسیر تجاریسازی ایدهها
مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان میکند: امیدواریم با این حلقه مفقودهای که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته بوده، اتصال حوزههای دانش با دغدغههای خودشان و صنعتی که انتظارات متفاوتی دارد با یک مدل همافزایی بیشتر بتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند. همچنین مجموعه نوآوریهایی که در پارکهای علم و فناوری و در مجموعههای دانشی کشور در حال انجام بوده یا امکان وقوع دارند به صنعت وارد شوند و مسیر تجاریسازی و صنعتیسازی آنها فراهم شود.
رضاییفر در پاسخ به این سؤال که پیشتر نیز تأکیداتی درباره تعامل دانشگاه و صنعت بوده اما به نتیجهای ختم نشده است، چرا؟ اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما داشتیم موضوع مسیر تجاریسازی ایدهها است. مسیرتجاریسازی ایدهها فرایندهای گام به گام بسیار متفاوتی دارد و این گامها شاید تا کنون مورد انتظار بوده که یک فرد از ابتدا مسیر ایده خودش را دنبال کند و در نهایت آن را به یک محصول که قابلیت تجاریسازی و انبوهسازی دارد تبدیل کند. ما در مدل پارکهای علم و فناوری که تا کنون به آن پرداخته نشده و حتی همین الان هم کم و بیش فرهنگسازی جدی درباره آن وجود ندارد، تلاش میکنیم که این اتفاق بیفتد. انتظار داریم این دست به دست کردن مسیر رسیدن ایده به یک پدیده بتواند توسط کسانی که متخصص هر مسأله هستند و توانمندیهای هر مرحله را دارند، اتفاق بیفتد.
مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سؤال که در این شکی نیست که فارغالتحصیلان ما با استعداد هستند اما بعضاً این انتقاد وجود دارد که فارغالتحصیلان دانشگاهی بیشتر نظری و تئوریک هستند تا عملی و فنی، نظر وزارت علوم در این زمینه چیست؟ گفت: مجموعه افرادی که در دانشگاهها هستند هم پتانسیل دانشی خوبی دارند و هم بر حسب نیازی که به آنها ارجاع میشود میتوانند تطبیق و حل مسأله مناسبی را انجام دهند. هدف ما از ایجاد پارکها و پردیسهای علم و فناوری همین است که این به همرسانی ایدهها و نیازها بدرستی رخ دهد.
رضاییفر اشاره میکند: خیلی وقتها ما زبان مشترک درست یا تصور درستی از خدماتی که طرف مقابل ما میتواند انجام بدهد یا طرح و ایده آن را دارد، نداریم. این مشکل باید توسط کسانی که متخصص همزمان بین صنعت و دانشگاه هستند، در قالبهای شتاب دهی و در قالبهای تسریع کننده فرایندهای ارتباطی مرتفع شود.
وی خاطرنشان کرد: مسأله اصلی ما این است که انتظار داریم یک مجموعه دانشی به یک مجموعه تجاری تبدیل شود آن هم با کسی که تخصص دانشی دارد. در واقع این فرایند و هنر واسط هست که در این فضا قرار بگیرد. حال یا میتواند تجاریسازی از سمت صنعت پیدا کند یا بهعنوان یک واحد مستقل و به شکل دست به دست کردن یک فرایند در آن مجموعه محقق شود.
به گزارش «ایران»، حسن کریمی مزرعه شاهی رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در اولین جلسه وزارت علوم با یکی از شرکتهای خودروسازی به نکته حائز اهمیتی اشاره کرد. وی اظهار داشت: ما باید شیوه و الگوی ارتباط با دانشگاه در صنایع خودروسازی را یک مقدار عوض کنیم، زیرا نشان میدهد شیوههای سابق جواب نداده است. همچنین لازم است جوانان و اعضای هیأت علمی ما در این مسیرها رفت و آمد داشته باشند و بیشتر شناخت پیدا کنند. به هر حال شیوه سابق باید اصلاح شود. من فکر نمیکنم ما مشکل کمبود نیروی متخصص در این مسیر داشته باشیم و امیدواریم این باور محقق شود.
خبرنگار
اهمیت ارتباط صنعت با دانشگاه بارها از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است، ایشان نزدیکی صنعت و دانشگاه را سبب رفع نیازها و کمبودها و اختلالهای اقتصادی و پیوند علم و صنعت را سبب بیاثر شدن تحریمها و از راههای ایجاد اشتغال برای تحصیلکردگان میدانند. رهبر معظم انقلاب همچنین ارتباط صنعت و دانشگاه را از مسائل اساسی و از ارکان امنیت بلندمدت کشور میدانند و بر ارتباط مؤثر دانشگاهها و مراکز پژوهشی با صنعت در سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه تأکید میکنند.
تعامل میان صنعت و دانشگاه طی سالهای اخیر چندان پررنگ نبود. صنعت در به کارگیری نخبگان و فارغالتحصیلان تساهل کرد و از طرفی دانشگاه این گلایه را داشت که چرا فارغالتحصیلان ما در آن طرف مرزها مورد توجه دانشگاهها و مشاغل هستند اما در کشور خودمان آنطور که شایسته است به کار گرفته نمیشوند؟
پاندمی کرونا و تحریمها، یکی از عواملی بود که نشان داد با اعتماد به جمعیت جوان، نخبه و استفاده از آنها در صنعت، توسط شرکتهای دانش بنیان می توان بسیاری از نیازهای کشور را تأمین کرد. همانطور که چندی بعد از شیوع کرونا ایران توانست در عرصه تولید ماسک و ونتیلاتورخودکفا شده و تولیدات خود را هم صادر کند. این در حالی بود که صنایع دیگر از جمله خودروسازی همچنان مسیر را برای نخبگان هموار نکرده و موجبات تعامل بیشتر نشدند. تا جایی که رهبر معظم انقلاب با انتقاد از این موضوع در سخنرانی دهم بهمن ماه ۱۴۰۰ در دیدار جمعی از تولیدکنندگان کشور، مسئولان اقتصادی و صنعتی با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی فرمودند: «حمایتهای عملی و تبلیغاتی از تولید داخلی باید منجر به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری شود، اما متأسفانه در برخی صنایع بویژه در صنعت خودرو به موضوع کیفیت توجه نمیشود و مردم نیز بحق به آنها اعتراض دارند.»
در همین راستا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خود را بر آن داشت تا مطابق منویات رهبری با صنایع ارتباط گرفته و قطب صنایع را در این وزارتخانه راهاندازی کند. این وزارتخانه ابتدا با صنعت خودروسازی کار را آغاز کرد اما گفته میشود در سایر صنایع نیز آماده ارائه خدمت، ایده و همکاری هستند.
ناگفته نماند پیش از این تأکیداتی به ارتباط صنعت و دانشگاه شده بود اما پس از این تأکیدات تغییری دراین رویه صورت نمیگرفت. البته این انتقاد نیز به وزارت علوم وارد است که دانشجویان خود را بیشتر در زمینه نظری و تئوریک تقویت میکند و مباحث ارائه شده در دانشگاه با مطالباتی که صنعت از آنها توقع دارد، متفاوت است.
پیوند دانشگاه و صنعت خودروسازی
هماکنون وزارت علوم با استفاده از دانشگاههای فنی مهندسی خود از جمله دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان و چند دانشگاه صنعتی دیگر در سراسر کشور وارد تعامل و مذاکره با صنعت خودروسازی شده است. حتی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سه پیشنهاد جدی از جمله ایجاد پردیس علم وفناوری مشترک، مشارکت در طرحهای گرنت فناوری، ایجاد صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر ارائه شده است. کلید واژه این اقدام برای وزارت علوم نوآوری با تکیه بر «نوآوری باز» است.
امید رضاییفر مدیر کل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دراین باره به «ایران» می گوید: ما تقریباً دو مسیر مختلف را پیگیری خواهیم کرد. برنامهریزی ما بر این اساس است که مسیر بر بستر سامانه نظام ایدهها و نیازها خواهد بود تا طبق آن ایدههایی که امکان ورود به حوزههای مختلف صنعت دارند ورود پیدا کرده و در معرض دید صنعت قرار بگیرد. بالعکس نیازهایی که از سمت صنعت وجود دارد در این چهارچوب میتواند مورد مشاهده دانشگاهیان و پژوهشگران قرار بگیرد.
وی درباره مسیر دوم نیز میگوید: یکی از کارهای دیگری که ما پیرو تعامل با صنعت خودروسازی دنبال خواهیم کرد بحث ایجاد یک بستر و زیرساخت برای ارتباط بهتر این صنعت و مجموعه دانشجوهای کشور اعم از پارکهای علم و فناوری، دانشگاهها و افراد صاحبنظر است. این اتصال را ما با بستر پردیسهای علم و فناوری مشترک در قالب پارکهای علم و فناوری پیش خواهیم برد.
مسیر تجاریسازی ایدهها
مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان میکند: امیدواریم با این حلقه مفقودهای که تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته بوده، اتصال حوزههای دانش با دغدغههای خودشان و صنعتی که انتظارات متفاوتی دارد با یک مدل همافزایی بیشتر بتواند اتفاقات خوبی را رقم بزند. همچنین مجموعه نوآوریهایی که در پارکهای علم و فناوری و در مجموعههای دانشی کشور در حال انجام بوده یا امکان وقوع دارند به صنعت وارد شوند و مسیر تجاریسازی و صنعتیسازی آنها فراهم شود.
رضاییفر در پاسخ به این سؤال که پیشتر نیز تأکیداتی درباره تعامل دانشگاه و صنعت بوده اما به نتیجهای ختم نشده است، چرا؟ اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما داشتیم موضوع مسیر تجاریسازی ایدهها است. مسیرتجاریسازی ایدهها فرایندهای گام به گام بسیار متفاوتی دارد و این گامها شاید تا کنون مورد انتظار بوده که یک فرد از ابتدا مسیر ایده خودش را دنبال کند و در نهایت آن را به یک محصول که قابلیت تجاریسازی و انبوهسازی دارد تبدیل کند. ما در مدل پارکهای علم و فناوری که تا کنون به آن پرداخته نشده و حتی همین الان هم کم و بیش فرهنگسازی جدی درباره آن وجود ندارد، تلاش میکنیم که این اتفاق بیفتد. انتظار داریم این دست به دست کردن مسیر رسیدن ایده به یک پدیده بتواند توسط کسانی که متخصص هر مسأله هستند و توانمندیهای هر مرحله را دارند، اتفاق بیفتد.
مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سؤال که در این شکی نیست که فارغالتحصیلان ما با استعداد هستند اما بعضاً این انتقاد وجود دارد که فارغالتحصیلان دانشگاهی بیشتر نظری و تئوریک هستند تا عملی و فنی، نظر وزارت علوم در این زمینه چیست؟ گفت: مجموعه افرادی که در دانشگاهها هستند هم پتانسیل دانشی خوبی دارند و هم بر حسب نیازی که به آنها ارجاع میشود میتوانند تطبیق و حل مسأله مناسبی را انجام دهند. هدف ما از ایجاد پارکها و پردیسهای علم و فناوری همین است که این به همرسانی ایدهها و نیازها بدرستی رخ دهد.
رضاییفر اشاره میکند: خیلی وقتها ما زبان مشترک درست یا تصور درستی از خدماتی که طرف مقابل ما میتواند انجام بدهد یا طرح و ایده آن را دارد، نداریم. این مشکل باید توسط کسانی که متخصص همزمان بین صنعت و دانشگاه هستند، در قالبهای شتاب دهی و در قالبهای تسریع کننده فرایندهای ارتباطی مرتفع شود.
وی خاطرنشان کرد: مسأله اصلی ما این است که انتظار داریم یک مجموعه دانشی به یک مجموعه تجاری تبدیل شود آن هم با کسی که تخصص دانشی دارد. در واقع این فرایند و هنر واسط هست که در این فضا قرار بگیرد. حال یا میتواند تجاریسازی از سمت صنعت پیدا کند یا بهعنوان یک واحد مستقل و به شکل دست به دست کردن یک فرایند در آن مجموعه محقق شود.
به گزارش «ایران»، حسن کریمی مزرعه شاهی رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در اولین جلسه وزارت علوم با یکی از شرکتهای خودروسازی به نکته حائز اهمیتی اشاره کرد. وی اظهار داشت: ما باید شیوه و الگوی ارتباط با دانشگاه در صنایع خودروسازی را یک مقدار عوض کنیم، زیرا نشان میدهد شیوههای سابق جواب نداده است. همچنین لازم است جوانان و اعضای هیأت علمی ما در این مسیرها رفت و آمد داشته باشند و بیشتر شناخت پیدا کنند. به هر حال شیوه سابق باید اصلاح شود. من فکر نمیکنم ما مشکل کمبود نیروی متخصص در این مسیر داشته باشیم و امیدواریم این باور محقق شود.
واکسنهای کووید۱۹ برای کودکان خطری دارد؟
دکتر حسن رودگری
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیر پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور
این روزها نوبت واکسیناسیون کودکان رسیده و در اکثر نقاط جهان این فرایند آغاز شده و بهدلیل شیوع بیشتر سویه اُمیکرون در کودکان در قیاس با سویههای قبلی که حتی آنها را راهی بیمارستان کرده، واکسیناسیون کودکان بیشتر مورد اقبال جامعه جهانی قرار گرفته است. اما آیا عوارض جدی و تهدید کنندهای برای آنها گزارش شده است؟
نهاد سلامت سنگاپور (HSA) اخیراً گزارشی از تنها ۱۰ مورد عارضه جدی برای فایزر که واکسن رایج آن کشور برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال بوده و تا به حال به ۲۳۸۲۵۳ کودک تزریق شده، ارائه داده است که شامل تشنج، آپاندیسیت، کاهش فشار خون، عکسالعمل آلرژیک، اختلال کارکرد کلیهها و التهاب عروق کوچک میباشد. خوشبختانه این عوارض فقط ۰،۰۰۰۰۴ درصد از دریافتکنندگان واکسن را شامل شده و مورد مرگ نیز گزارش نشده است. سایر عوارض غیر جدی همانند تورم صورت، تب، بثورات پوستی، احساس ناراحتی در قفسه سینه، تپش قلب و تنگی نفس نیز حدوداً در ۰،۱۲ درصد از کودکان واکسینه شده گزارش شد که شبیه شیوع آن در جوانان و بالغین میباشد. البته عوارضی همچون پریکاردیت (التهاب پرده و مایع دور قلب) و مایوکاردیت (التهاب عضله قلب) که در بالغین جوان بهعنوان عارضه قبلاً گزارش شده بود، در کودکان دیده نشد.
البته HSA امکان بروز لخته با احتمال یک در میلیون را در واکسنهای mRNA برای کل جمعیت دریافت کننده واکسن میدهد.
صاحبنظران میگویند عوارض جدی و خطرناک در کودکان (و حتی بزرگسالان) الزاماً بهطور مستقیم توسط واکسن ایجاد نشده و احتمالاً بیماریهای زمینهای یا خاص کودکان در بروز آن دخیل بوده و گاهی یک عارضه مربوط به خود بیماری زمینهای بوده که تصادفاً در زمان دریافت واکسن بروز کرده است.
از بین بیش از ۳میلیون دوز بوستر تزریقی در سنگاپور، تا بهحال ۵۵۳ مورد عارضه ناشی از دوز بوستر فایزر و ۲۸۹ مورد مربوط به مدرنا گزارش شده و از بین هر دوی آنها ۷۳ مورد عارضه جدی شامل ۱۵ مورد پریکاردیت و مایوکاردیت بزرگسالان بوده است.
در مورد افراد بالاتر از ۱۱ سال در سنگاپور که واکسینه شدند، از ۹ میلیون و ۸۰۰هزار میلیون واکسن فایزر تزریقی ۱۲۷۷۰ گزارش عارضه غیر جدی (۰،۰۰۱٪) و ۶۶۴ مورد جدی (۰،۰۰۰۰۶٪) بوده و از بین حدود ۲ میلیون و ۹۰۰هزار دریافتکننده مدرنا ۲۸۸۵ نفر عارضه غیر جدی (۰،۰۰۰۹٪) و ۱۵۶ مورد جدی (۰،۰۰۰۰۵٪) داشتند و از بین ۳۶۹۰۸۳ مورد تزریق سینووک چینی ۲۹۹ گزارش عارضه غیر جدی (۰،۰۰۰۸٪) و ۲۲ مورد جدی (۰،۰۰۰۰۵٪) وجود داشته و نهایتاً از بین ۸۹۳۵۰ دریافت کننده سینوفارم ۴۱ مورد عارضه غیر جدی (۰،۰۰۰۴٪) و تنها ۶ عارضه جدی (۰،۰۰۰۰۶٪) بروز کرده است.
همچنین کوبا خبر از کنترل مناسب و مؤثر اُمیکرون همراه با تثبیت میزان مرگ و میر و کاهش عوارض جدی و بستری توسط واکسن سوبرانا (که پاستوکووک مشابه ایرانی آن است) میدهد. ضمناً کوبا اولین کشوری بود که واکسیناسیون عمومی کودکان را از سن دوسالگی آغاز کرد و تا به حال هیچ مورد از عوارض جدی برای آن گزارش نکرده است.
به گزارش کمیسیون ملی سلامت چین (NHC) در حدود ۸۴،۵ میلیون کودک بین ۳ تا ۱۱ سال واکسن کرونا دریافت کردهاند و ۴۹،۵ میلیون از آنها نیز دوز بوستر گرفتند. اما هیچ گزارش روشن و واضحی از عوارض در هیچ منبع پزشکی معتبری از آنها دیده نمیشود و حتی در پایگاه اینترنتی NHC نیز اخبار مربوط به عوارض وجود ندارد. البته کشورهای استفاده کننده از واکسن کرونای سینوفارم همانند امارات و ایران نیز تا به حال گزارشی از عوارض جدی سینوفارم برای کودکان نداشتهاند. در این بین یک مطالعه اماراتی مدعی شد که ۹۶٪ از کودکان بین ۳ تا ۱۷ سال اماراتی که سینوفارم گرفتند تولید آنتی بادی داشتند و با وجود بروز عوارض غیر جدی مثل درد ناحیه تزریق (۳۰٪)، سردرد (۸٪) و تب (۴٪) که معمولاً یک تا سه روز طول کشیده، هیچ عارضه جدی دیده نشده است. البته در این کشور به کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال سینوفارم یا فایزر پیشنهاد میشود.
نتیجه میگیریم که هرچند بیشترین مطالعات معتبر روی واکسیناسیون کودکان که منتشر شده در مورد فایزر و مدرنا است و این دو واکسن در کشورهایی که به آنها دسترسی دارند، اولویت اول برای کودکان محسوب میشود اما واکسنهایی همچون سوبرانا (مشابه پاستوکووک ایران) و سینوفارم نیز در کشورهایی که رایج هستند، انتخابهای کم خطر و مؤثری به نظر میرسند. لازم به ذکر است تا این لحظه تمامی ادعاهای مطرح در فضای مجازی در مورد خطر بیشتر واکسن کرونا به نسبت خود بیماری کووید۱۹، اثباتاً غلط از آب درآمده و هیچ کدامشان هیچ اساس علمی و مستندی نداشتهاند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیر پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور
این روزها نوبت واکسیناسیون کودکان رسیده و در اکثر نقاط جهان این فرایند آغاز شده و بهدلیل شیوع بیشتر سویه اُمیکرون در کودکان در قیاس با سویههای قبلی که حتی آنها را راهی بیمارستان کرده، واکسیناسیون کودکان بیشتر مورد اقبال جامعه جهانی قرار گرفته است. اما آیا عوارض جدی و تهدید کنندهای برای آنها گزارش شده است؟
نهاد سلامت سنگاپور (HSA) اخیراً گزارشی از تنها ۱۰ مورد عارضه جدی برای فایزر که واکسن رایج آن کشور برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال بوده و تا به حال به ۲۳۸۲۵۳ کودک تزریق شده، ارائه داده است که شامل تشنج، آپاندیسیت، کاهش فشار خون، عکسالعمل آلرژیک، اختلال کارکرد کلیهها و التهاب عروق کوچک میباشد. خوشبختانه این عوارض فقط ۰،۰۰۰۰۴ درصد از دریافتکنندگان واکسن را شامل شده و مورد مرگ نیز گزارش نشده است. سایر عوارض غیر جدی همانند تورم صورت، تب، بثورات پوستی، احساس ناراحتی در قفسه سینه، تپش قلب و تنگی نفس نیز حدوداً در ۰،۱۲ درصد از کودکان واکسینه شده گزارش شد که شبیه شیوع آن در جوانان و بالغین میباشد. البته عوارضی همچون پریکاردیت (التهاب پرده و مایع دور قلب) و مایوکاردیت (التهاب عضله قلب) که در بالغین جوان بهعنوان عارضه قبلاً گزارش شده بود، در کودکان دیده نشد.
البته HSA امکان بروز لخته با احتمال یک در میلیون را در واکسنهای mRNA برای کل جمعیت دریافت کننده واکسن میدهد.
صاحبنظران میگویند عوارض جدی و خطرناک در کودکان (و حتی بزرگسالان) الزاماً بهطور مستقیم توسط واکسن ایجاد نشده و احتمالاً بیماریهای زمینهای یا خاص کودکان در بروز آن دخیل بوده و گاهی یک عارضه مربوط به خود بیماری زمینهای بوده که تصادفاً در زمان دریافت واکسن بروز کرده است.
از بین بیش از ۳میلیون دوز بوستر تزریقی در سنگاپور، تا بهحال ۵۵۳ مورد عارضه ناشی از دوز بوستر فایزر و ۲۸۹ مورد مربوط به مدرنا گزارش شده و از بین هر دوی آنها ۷۳ مورد عارضه جدی شامل ۱۵ مورد پریکاردیت و مایوکاردیت بزرگسالان بوده است.
در مورد افراد بالاتر از ۱۱ سال در سنگاپور که واکسینه شدند، از ۹ میلیون و ۸۰۰هزار میلیون واکسن فایزر تزریقی ۱۲۷۷۰ گزارش عارضه غیر جدی (۰،۰۰۱٪) و ۶۶۴ مورد جدی (۰،۰۰۰۰۶٪) بوده و از بین حدود ۲ میلیون و ۹۰۰هزار دریافتکننده مدرنا ۲۸۸۵ نفر عارضه غیر جدی (۰،۰۰۰۹٪) و ۱۵۶ مورد جدی (۰،۰۰۰۰۵٪) داشتند و از بین ۳۶۹۰۸۳ مورد تزریق سینووک چینی ۲۹۹ گزارش عارضه غیر جدی (۰،۰۰۰۸٪) و ۲۲ مورد جدی (۰،۰۰۰۰۵٪) وجود داشته و نهایتاً از بین ۸۹۳۵۰ دریافت کننده سینوفارم ۴۱ مورد عارضه غیر جدی (۰،۰۰۰۴٪) و تنها ۶ عارضه جدی (۰،۰۰۰۰۶٪) بروز کرده است.
همچنین کوبا خبر از کنترل مناسب و مؤثر اُمیکرون همراه با تثبیت میزان مرگ و میر و کاهش عوارض جدی و بستری توسط واکسن سوبرانا (که پاستوکووک مشابه ایرانی آن است) میدهد. ضمناً کوبا اولین کشوری بود که واکسیناسیون عمومی کودکان را از سن دوسالگی آغاز کرد و تا به حال هیچ مورد از عوارض جدی برای آن گزارش نکرده است.
به گزارش کمیسیون ملی سلامت چین (NHC) در حدود ۸۴،۵ میلیون کودک بین ۳ تا ۱۱ سال واکسن کرونا دریافت کردهاند و ۴۹،۵ میلیون از آنها نیز دوز بوستر گرفتند. اما هیچ گزارش روشن و واضحی از عوارض در هیچ منبع پزشکی معتبری از آنها دیده نمیشود و حتی در پایگاه اینترنتی NHC نیز اخبار مربوط به عوارض وجود ندارد. البته کشورهای استفاده کننده از واکسن کرونای سینوفارم همانند امارات و ایران نیز تا به حال گزارشی از عوارض جدی سینوفارم برای کودکان نداشتهاند. در این بین یک مطالعه اماراتی مدعی شد که ۹۶٪ از کودکان بین ۳ تا ۱۷ سال اماراتی که سینوفارم گرفتند تولید آنتی بادی داشتند و با وجود بروز عوارض غیر جدی مثل درد ناحیه تزریق (۳۰٪)، سردرد (۸٪) و تب (۴٪) که معمولاً یک تا سه روز طول کشیده، هیچ عارضه جدی دیده نشده است. البته در این کشور به کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال سینوفارم یا فایزر پیشنهاد میشود.
نتیجه میگیریم که هرچند بیشترین مطالعات معتبر روی واکسیناسیون کودکان که منتشر شده در مورد فایزر و مدرنا است و این دو واکسن در کشورهایی که به آنها دسترسی دارند، اولویت اول برای کودکان محسوب میشود اما واکسنهایی همچون سوبرانا (مشابه پاستوکووک ایران) و سینوفارم نیز در کشورهایی که رایج هستند، انتخابهای کم خطر و مؤثری به نظر میرسند. لازم به ذکر است تا این لحظه تمامی ادعاهای مطرح در فضای مجازی در مورد خطر بیشتر واکسن کرونا به نسبت خود بیماری کووید۱۹، اثباتاً غلط از آب درآمده و هیچ کدامشان هیچ اساس علمی و مستندی نداشتهاند.
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تشریح کرد
علت افزایش قیمت دارو در کشور چیست؟
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یارانهای که به ارز ترجیحی داده میشد و منابع حاصل از ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: قاعدتاً با مکانیسم انتقال آن به سازمانهای بیمهگر میتوانیم همچنان محافظت مالی از بیماران را برای جلوگیری از افزایش پرداخت از جیب بیماران داشته باشیم.
دکتر حمیدرضا اینانلو درباره وضعیت بودجه دارو در سال ۱۴۰۱، به ایسنا گفت: امسال حدود ۳.۱ میلیارد دلار به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده بود که البته باید توجه داشت حدود ۲ میلیارد دلار آن را تا نیمه اول سال اختصاص داده بودند و مابقی با تأخیر تخصیص یافت که این تأخیر مشکلاتی را در تأمین دارو ایجاد کرد. وی درباره مابه التفاوت ارز تخصیص یافته امسال در حوزه دارو نسبت به سال گذشته، گفت: درباره مابهالتفاوت، این پیشبینی وجود دارد که اگر بحث تک نرخی شدن ارز مطرح شود، برآورد ما این است که به نوعی یارانهای که به ارز ترجیحی داده میشد و منابع حاصل از ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان است که قاعدتاً با مکانیسم انتقال به سازمانهای بیمهگر میتوانیم همچنان محافظت مالی از بیماران را برای جلوگیری از افزایش پرداخت از جیب بیماران داشته باشیم.
اینانلو ادامه داد: مابهالتفاوت ارز امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به هم بوده و خیلی متفاوت نیست، اما باید توجه کنیم که امسال با دو پیک سنگین کرونا مواجه بودیم و قاعدتاً بخشی از داروهایی که ما در حوزه کرونا مصرف کردیم، از همین منابع ارزی تخصیص یافته بوده است.
وی گفت: ارزی که بنا است به دارو داده شود، چند مؤلفه دارد؛ یکی اینکه ارز ما باید مناسب، به اندازه و در زمانبندیهای مناسب داده شود. همچنین نوع ارزی که برای تأمین منابع دارویی نیاز داریم، باتوجه به اینکه منابع دارویی ما متنوع بوده و از کشورهای مختلف و متعددی اعم از هند، چین، اروپا و... تأمین میشود، از نظر تنوع باید به گونهای باشد که بموقع و به اندازه کافی بتوانیم دارو را در اختیار بیماران قرار دهیم.
اینانلو درباره تخصیص مستقیم منابع به واردکنندگان دارو یا به بیمهها، گفت: اگر منابع به تأمینکنندگان داده شود، درست است که قیمت دارو را پایین میآورد، اما این قیمت پایین دارو، خودش جذابیتهایی دارد که دارو از کانالهای توزیع رسمی خارج شود و بحث قاچاق معکوس را به دنبال دارد. همچنین میتواند بحث مصرف القایی و افزایش مصرف غیرمنطقی دارو را به دنبال داشته باشد. این درحالی است که روشهایی در دنیا وجود دارد و آن هم این است که تخصیص منابع بهینه باشد؛ یعنی همان تخصیص منابع به بیمهها که روشی است آزموده شده و تجربه آن در کشور وجود داشته و امیدواریم این اتفاق رخ دهد.
وی درباره احتمال افزایش قیمت دارو با تک نرخی شدن ارز و تخصیص مابهالتفاوت نرخ ارز به بیمهها برای جبران هزینههای دارویی مردم، گفت: قاعدتاً با این اقدام قیمت اصلی دارو واقعی میشود، اما اگر بتوانیم این منابع را به بیمهها پرداخت کنیم، قاعدتاً پرداختی بیمار تفاوتی نخواهد داشت.
اینانلو درباره علت افزایش قیمت دارو در شش ماهه دوم امسال نیز گفت: قیمت دارو جزو اقلامی است که از مؤلفههای متعددی متأثر میشود که میتواند متأثر از رشد قیمت نهادههایش، افزایش قیمت داشته باشد. همچنین بحث هزینههایی مانند دستمزد، انرژی، بورس و... نیز وجود دارد که هزینه است و قیمت دارو را متأثر میکند. همچنین بخشی از افزایش قیمت دارو میتواند متأثر از این باشد که به دلیل تأخیر در تخصیص ارز، برخی داروهایی که تولید داخلی هستند و نوع خارجی آنها هم وجود دارد و قاعدتاً اولویت ما حمایت از داروهای تولید داخل است، ممکن است ارز آن تغییر کند و روی قیمت دارو تأثیر بگذارد. وی درباره پیشبینی افزایش بالای ۱۵ درصدی قیمت دارو نیز گفت: باید توجه کرد که عدد تورم عمومی که در کشور اتفاق میافتد، چند برابر این عدد است و دارو هم قاعدتاً مستثنی نیست.
دکتر حمیدرضا اینانلو درباره وضعیت بودجه دارو در سال ۱۴۰۱، به ایسنا گفت: امسال حدود ۳.۱ میلیارد دلار به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده بود که البته باید توجه داشت حدود ۲ میلیارد دلار آن را تا نیمه اول سال اختصاص داده بودند و مابقی با تأخیر تخصیص یافت که این تأخیر مشکلاتی را در تأمین دارو ایجاد کرد. وی درباره مابه التفاوت ارز تخصیص یافته امسال در حوزه دارو نسبت به سال گذشته، گفت: درباره مابهالتفاوت، این پیشبینی وجود دارد که اگر بحث تک نرخی شدن ارز مطرح شود، برآورد ما این است که به نوعی یارانهای که به ارز ترجیحی داده میشد و منابع حاصل از ارز ترجیحی برای دارو و تجهیزات پزشکی حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان است که قاعدتاً با مکانیسم انتقال به سازمانهای بیمهگر میتوانیم همچنان محافظت مالی از بیماران را برای جلوگیری از افزایش پرداخت از جیب بیماران داشته باشیم.
اینانلو ادامه داد: مابهالتفاوت ارز امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به هم بوده و خیلی متفاوت نیست، اما باید توجه کنیم که امسال با دو پیک سنگین کرونا مواجه بودیم و قاعدتاً بخشی از داروهایی که ما در حوزه کرونا مصرف کردیم، از همین منابع ارزی تخصیص یافته بوده است.
وی گفت: ارزی که بنا است به دارو داده شود، چند مؤلفه دارد؛ یکی اینکه ارز ما باید مناسب، به اندازه و در زمانبندیهای مناسب داده شود. همچنین نوع ارزی که برای تأمین منابع دارویی نیاز داریم، باتوجه به اینکه منابع دارویی ما متنوع بوده و از کشورهای مختلف و متعددی اعم از هند، چین، اروپا و... تأمین میشود، از نظر تنوع باید به گونهای باشد که بموقع و به اندازه کافی بتوانیم دارو را در اختیار بیماران قرار دهیم.
اینانلو درباره تخصیص مستقیم منابع به واردکنندگان دارو یا به بیمهها، گفت: اگر منابع به تأمینکنندگان داده شود، درست است که قیمت دارو را پایین میآورد، اما این قیمت پایین دارو، خودش جذابیتهایی دارد که دارو از کانالهای توزیع رسمی خارج شود و بحث قاچاق معکوس را به دنبال دارد. همچنین میتواند بحث مصرف القایی و افزایش مصرف غیرمنطقی دارو را به دنبال داشته باشد. این درحالی است که روشهایی در دنیا وجود دارد و آن هم این است که تخصیص منابع بهینه باشد؛ یعنی همان تخصیص منابع به بیمهها که روشی است آزموده شده و تجربه آن در کشور وجود داشته و امیدواریم این اتفاق رخ دهد.
وی درباره احتمال افزایش قیمت دارو با تک نرخی شدن ارز و تخصیص مابهالتفاوت نرخ ارز به بیمهها برای جبران هزینههای دارویی مردم، گفت: قاعدتاً با این اقدام قیمت اصلی دارو واقعی میشود، اما اگر بتوانیم این منابع را به بیمهها پرداخت کنیم، قاعدتاً پرداختی بیمار تفاوتی نخواهد داشت.
اینانلو درباره علت افزایش قیمت دارو در شش ماهه دوم امسال نیز گفت: قیمت دارو جزو اقلامی است که از مؤلفههای متعددی متأثر میشود که میتواند متأثر از رشد قیمت نهادههایش، افزایش قیمت داشته باشد. همچنین بحث هزینههایی مانند دستمزد، انرژی، بورس و... نیز وجود دارد که هزینه است و قیمت دارو را متأثر میکند. همچنین بخشی از افزایش قیمت دارو میتواند متأثر از این باشد که به دلیل تأخیر در تخصیص ارز، برخی داروهایی که تولید داخلی هستند و نوع خارجی آنها هم وجود دارد و قاعدتاً اولویت ما حمایت از داروهای تولید داخل است، ممکن است ارز آن تغییر کند و روی قیمت دارو تأثیر بگذارد. وی درباره پیشبینی افزایش بالای ۱۵ درصدی قیمت دارو نیز گفت: باید توجه کرد که عدد تورم عمومی که در کشور اتفاق میافتد، چند برابر این عدد است و دارو هم قاعدتاً مستثنی نیست.
۱۵۴ فوتی و ۶۴۷۰ ابتلای جدید کرونا در کشور
از ظهر 12 اسفند تا ظهر۱۳ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۴۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یکهزار و ۲۷۵ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۸۰ هزار و ۲۱۷ نفر رسید. متأسفانه در طول این بازه زمانی، ۱۵۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۷ هزار و ۵۹۳ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۶ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۱۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. ۴ هزار و ۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۴۷ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۲۰۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر۱۸۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۷۶ شهرستان در وضعیت زرد و یک شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
همچنین تاکنون ۶۳ میلیون و ۴۲ هزار و ۵۴۲ نفر دوز اول، ۵۵میلیون و ۶۵۰ هزار و ۱۲۸ نفر دوز دوم و ۲۳ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۷۵۶ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کردهاند. مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۴۲ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۴۲۶ دوز رسید. در شبانه روز گذشته ۳۲۵ هزار و ۳۲۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
همچنین تاکنون ۶۳ میلیون و ۴۲ هزار و ۵۴۲ نفر دوز اول، ۵۵میلیون و ۶۵۰ هزار و ۱۲۸ نفر دوز دوم و ۲۳ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۷۵۶ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کردهاند. مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۴۲ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۴۲۶ دوز رسید. در شبانه روز گذشته ۳۲۵ هزار و ۳۲۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
اخبـــــار
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد
تشکیل شورایی ویژه دانشجویان ایرانی اوکراین
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تشکیل شورای ارزشیابی و انتقال دانشجویان ایرانی دانشگاههای اوکراین خبر داد. بهگزارش وبدا، دکتر بهرام عیناللهی در حاشیه افتتاح بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ۱۶۰ تختخوابی شهدای سلامت ملارد اظهار داشت: شورای ارزشیابی و انتقال دانشجویان دانشگاههای اوکراین به کشور در نظر گرفته شده تا مستندات تحصیلی دانشجویان مایل به تحصیل در کشور بررسی و برای مدتی در دانشگاههای علوم پزشکی، میهمان و مشغول به تحصیل شوند.
وی درخصوص محدودیتهای کرونایی گفت: اعتقادی به محدودیتهای سخت سالهای قبل نداریم که کلاً همه امور و زندگی مردم دچار مشکل شود و مسافرت نروند بلکه طرح مدیریت هوشمند کرونا در کشور در حال اجرا است که به عنوان نمونه در شهرهای قرمز، ۳۰ درصد سالنها استفاده و مدت زمان جلسات و تجمعات محدود باشد. تصمیمگیری در مورد محدودیتها منحصر به وزارت بهداشت نیست بلکه ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه تصمیمگیری میکند.
وزیر بهداشت افزود: دیگر شاهد محدودیتهای سابق نیستیم و مردم باید به زندگی خود بپردازند. اگر افراد واکسینه باشند، شدت بیماری در آنها بسیار کمتر است بنابراین دیگر لازم به محدودیتهای شدید دو سال گذشته نیست. تاکنون حدود ۹۲ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۸ سال، یک دوز و حدود ۸۵ درصد دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند و این خیلی کمک میکند که محدودیتهای هوشمند، اجرایی شود.
عیناللهی خاطرنشان کرد: منابع مالی وزارت بهداشت شامل منابع پایدار مانند یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و مالیات دخانیات و نیز درآمدهای اختصاصی است. در حال حاضر هزینهها به دلیل افزایش بهای خدمات و دارو، بالا است و باید منابع بیمهها تأمین شود تا بتوانند پوشش کافی بدهند. درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت در دوران کرونا صدمات زیادی دید چون بیمارستانها درگیر کرونا شدند و امیدواریم با فروکش کردن بیماری، درآمدهای اختصاصی تقویت شود.
عیناللهی گفت: امروزه جزو ۵ کشور اول و برتر دنیا در حوزه سلولهای بنیادی هستیم و جهش زیادی در حوزه بایوتکنولوژی و رشتههای مختلف پزشکی داشتهایم و زیرساختهای حوزه سلامت، بزرگترین پشتوانه انقلاب است.
اجرای طرح امضای الکترونیک پزشکان تا اول اردیبهشت به تعویق افتاد
معاون دبیرخانه شورای تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به مشکلات اجرای طرح امضای الکترونیک پزشکان از به تعویق افتادن اجرای این طرح تا اول اردیبهشت خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمد حق ازلی در این باره افزود: برای اجرایی شدن امضای الکترونیک و احراز هویت پزشکان باید یک کار ساماندهی شدهای انجام شود تا به صحت امضاها خدشهای وارد نشود و از سوء استفادههای احتمالی جلوگیری شود. در اجرای نسخ الکترونیک در شرایط فعلی خدشهای به امنیت اسناد وارد شده است که نظامپزشکی باید مجدداً با فراهمکردن زیرساختها این کار را به صورت یکپارچه انجام دهد.
حق ازلی تصریح کرد: پروندههای الکترونیک در کشور هنوز کامل اجرایی نشده و از ابتدای دیماه اجرای نسخ الکترونیکی بر اساس آمادگیهای زیرساختی که خود پزشکان تأمین کرده بودند اجرایی شد ولی به دلیل اشکالاتی که در زیرساخت وجود داشت اجرای این طرح تا اول اردیبهشتماه به تعویق افتاده است.
وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به اینکه شاکلهای مرتبط با ارائه خدمات پیشگیری، خدمات درمانی، تشخیصی، روانپزشکی و سلامتی مربوط به وزارت بهداشت است، گفت: مسئولیتهای متعددی برعهده وزارت بهداشت است و اگر یک بازوی اجرایی مناسبی مثل سازمان نظامپزشکی این وظیفه را با کمک وزارت بهداشت با برنامه منسجم پیش ببرد نتیجه بهتری خواهد داشت.
معاون رئیس جمهور در امور زنان:
حمایت از مشاغل خانگی در اولویت است
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: حمایت از مشاغل خانگی و خانواده محور، یکی اولویتهای ما است.
انسیه خزعلی اظهار کرد: از کارآفرینی حمایت میکنیم و در راستای توسعه کارآفرینی در حوزههای مختلف اعم از صنایع تبدیلی، قالیبافی و غیره اعتبارات لازم را اختصاص خواهیم داد، با توجه به ظرفیت و تقاضای بانوان و همچنین بازار موجود برای صنایع مختلف اعتبار تخصیص مییابد.
وی افزود: بازار برخی از صنایع دستی، اشباع شده و برای حمایت از کارآفرینان این حوزهها ابتدا موارد مختلف سنجیده میشود و سپس از آنها حمایت خواهد شد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه مشاغل خانگی و خانواده محور در اولویت ما است، بیان کرد: همچنین در راستای حمایت از زنان بویژه زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و بیسرپرست برنامههای مختلفی را آغاز کردیم که در سال آینده با جدیت پیگیری و اجرا میشود.
خزعلی با بیان اینکه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی از جمله طلاق از دیگر برنامههای ما است، خاطرنشان کرد: مسأله عدالت یکی از مسائل مهم و محوری است که رئیس جمهور به آن تأکید میکنند و مقام معظم رهبری نیز فرمودند تصمیمگیریها باید به گونهای باشد که تمامی مردم از عواید و منافع آن بهرهمند شوند. وی به سفر هیأت دولت به استان گلستان اشاره کرد و یادآور شد: برخی محرومیتها در استان گلستان شناخته شده ولی برخی محرومیتها به دلیل ظاهر سرسبز این استان شناخته شده نیست که یکی از دلایل رئیس جمهور برای سفر استانی شناسایی این مسائل است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر اینکه توجه به کارآفرینی، تسهیلگری، ایجاد فرصتهای شغلی، وجود افراد بازمانده از تحصیل، غربالگری سرطان و تجهیز پارک بانوان از نیازها و مشکلات بانوان گلستان است که حل آن در دستور کار دولت قرار دارد، تصریح کرد: اصلاح ساختارها و قوانین و حرکت در مسیر برنامه ششم برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به طور جدی در دولت سیزدهم پیگیری میشود.
تشکیل شورایی ویژه دانشجویان ایرانی اوکراین
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تشکیل شورای ارزشیابی و انتقال دانشجویان ایرانی دانشگاههای اوکراین خبر داد. بهگزارش وبدا، دکتر بهرام عیناللهی در حاشیه افتتاح بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ۱۶۰ تختخوابی شهدای سلامت ملارد اظهار داشت: شورای ارزشیابی و انتقال دانشجویان دانشگاههای اوکراین به کشور در نظر گرفته شده تا مستندات تحصیلی دانشجویان مایل به تحصیل در کشور بررسی و برای مدتی در دانشگاههای علوم پزشکی، میهمان و مشغول به تحصیل شوند.
وی درخصوص محدودیتهای کرونایی گفت: اعتقادی به محدودیتهای سخت سالهای قبل نداریم که کلاً همه امور و زندگی مردم دچار مشکل شود و مسافرت نروند بلکه طرح مدیریت هوشمند کرونا در کشور در حال اجرا است که به عنوان نمونه در شهرهای قرمز، ۳۰ درصد سالنها استفاده و مدت زمان جلسات و تجمعات محدود باشد. تصمیمگیری در مورد محدودیتها منحصر به وزارت بهداشت نیست بلکه ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه تصمیمگیری میکند.
وزیر بهداشت افزود: دیگر شاهد محدودیتهای سابق نیستیم و مردم باید به زندگی خود بپردازند. اگر افراد واکسینه باشند، شدت بیماری در آنها بسیار کمتر است بنابراین دیگر لازم به محدودیتهای شدید دو سال گذشته نیست. تاکنون حدود ۹۲ درصد از جمعیت هدف بالای ۱۸ سال، یک دوز و حدود ۸۵ درصد دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند و این خیلی کمک میکند که محدودیتهای هوشمند، اجرایی شود.
عیناللهی خاطرنشان کرد: منابع مالی وزارت بهداشت شامل منابع پایدار مانند یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و مالیات دخانیات و نیز درآمدهای اختصاصی است. در حال حاضر هزینهها به دلیل افزایش بهای خدمات و دارو، بالا است و باید منابع بیمهها تأمین شود تا بتوانند پوشش کافی بدهند. درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت در دوران کرونا صدمات زیادی دید چون بیمارستانها درگیر کرونا شدند و امیدواریم با فروکش کردن بیماری، درآمدهای اختصاصی تقویت شود.
عیناللهی گفت: امروزه جزو ۵ کشور اول و برتر دنیا در حوزه سلولهای بنیادی هستیم و جهش زیادی در حوزه بایوتکنولوژی و رشتههای مختلف پزشکی داشتهایم و زیرساختهای حوزه سلامت، بزرگترین پشتوانه انقلاب است.
اجرای طرح امضای الکترونیک پزشکان تا اول اردیبهشت به تعویق افتاد
معاون دبیرخانه شورای تخصصی وزارت بهداشت با اشاره به مشکلات اجرای طرح امضای الکترونیک پزشکان از به تعویق افتادن اجرای این طرح تا اول اردیبهشت خبر داد.
به گزارش ایسنا، محمد حق ازلی در این باره افزود: برای اجرایی شدن امضای الکترونیک و احراز هویت پزشکان باید یک کار ساماندهی شدهای انجام شود تا به صحت امضاها خدشهای وارد نشود و از سوء استفادههای احتمالی جلوگیری شود. در اجرای نسخ الکترونیک در شرایط فعلی خدشهای به امنیت اسناد وارد شده است که نظامپزشکی باید مجدداً با فراهمکردن زیرساختها این کار را به صورت یکپارچه انجام دهد.
حق ازلی تصریح کرد: پروندههای الکترونیک در کشور هنوز کامل اجرایی نشده و از ابتدای دیماه اجرای نسخ الکترونیکی بر اساس آمادگیهای زیرساختی که خود پزشکان تأمین کرده بودند اجرایی شد ولی به دلیل اشکالاتی که در زیرساخت وجود داشت اجرای این طرح تا اول اردیبهشتماه به تعویق افتاده است.
وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به اینکه شاکلهای مرتبط با ارائه خدمات پیشگیری، خدمات درمانی، تشخیصی، روانپزشکی و سلامتی مربوط به وزارت بهداشت است، گفت: مسئولیتهای متعددی برعهده وزارت بهداشت است و اگر یک بازوی اجرایی مناسبی مثل سازمان نظامپزشکی این وظیفه را با کمک وزارت بهداشت با برنامه منسجم پیش ببرد نتیجه بهتری خواهد داشت.
معاون رئیس جمهور در امور زنان:
حمایت از مشاغل خانگی در اولویت است
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: حمایت از مشاغل خانگی و خانواده محور، یکی اولویتهای ما است.
انسیه خزعلی اظهار کرد: از کارآفرینی حمایت میکنیم و در راستای توسعه کارآفرینی در حوزههای مختلف اعم از صنایع تبدیلی، قالیبافی و غیره اعتبارات لازم را اختصاص خواهیم داد، با توجه به ظرفیت و تقاضای بانوان و همچنین بازار موجود برای صنایع مختلف اعتبار تخصیص مییابد.
وی افزود: بازار برخی از صنایع دستی، اشباع شده و برای حمایت از کارآفرینان این حوزهها ابتدا موارد مختلف سنجیده میشود و سپس از آنها حمایت خواهد شد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه مشاغل خانگی و خانواده محور در اولویت ما است، بیان کرد: همچنین در راستای حمایت از زنان بویژه زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و بیسرپرست برنامههای مختلفی را آغاز کردیم که در سال آینده با جدیت پیگیری و اجرا میشود.
خزعلی با بیان اینکه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی از جمله طلاق از دیگر برنامههای ما است، خاطرنشان کرد: مسأله عدالت یکی از مسائل مهم و محوری است که رئیس جمهور به آن تأکید میکنند و مقام معظم رهبری نیز فرمودند تصمیمگیریها باید به گونهای باشد که تمامی مردم از عواید و منافع آن بهرهمند شوند. وی به سفر هیأت دولت به استان گلستان اشاره کرد و یادآور شد: برخی محرومیتها در استان گلستان شناخته شده ولی برخی محرومیتها به دلیل ظاهر سرسبز این استان شناخته شده نیست که یکی از دلایل رئیس جمهور برای سفر استانی شناسایی این مسائل است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر اینکه توجه به کارآفرینی، تسهیلگری، ایجاد فرصتهای شغلی، وجود افراد بازمانده از تحصیل، غربالگری سرطان و تجهیز پارک بانوان از نیازها و مشکلات بانوان گلستان است که حل آن در دستور کار دولت قرار دارد، تصریح کرد: اصلاح ساختارها و قوانین و حرکت در مسیر برنامه ششم برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به طور جدی در دولت سیزدهم پیگیری میشود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
دربست از «علم» تا «صنعت»
-
واکسنهای کووید۱۹ برای کودکان خطری دارد؟
-
علت افزایش قیمت دارو در کشور چیست؟
-
۱۵۴ فوتی و ۶۴۷۰ ابتلای جدید کرونا در کشور
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین