ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
در گفت وگو با «ایران» طرح آزاد سازی اماکن ورزشی آموزش و پرورش برای استفاده عموم مردم تشریح شد
درهای باز مدارس به روی خانواده ها
اکرم رضایی
خبرنگار
حالا دو سال میشود که تقریباً درهای مدارس روی دانشآموزان بسته است. هرچند بسیاری از مدارس کشور از داشتن سرانه استاندارد فضای ورزشی محروم هستند یا استانداردهای لازم برای داشتن یک حیاط مناسب را ندارند اما عموم مدارس دولتی خصوصاً در کلانشهرها دارای فضاهای خوبی در درون مدرسه هستند. در ایام ماه رمضان یا محرم و صفر شاهد بودیم که بسیاری از مدارس در این دو سال در اختیار هیأتهای مذهبی قرار گرفتند تا در یک فضای سرباز و با رعایت پروتکلهای بهداشتی این مراسم برپا شود که تجربه موفقی نیز بود. از آن گذشته مدتهاست این طرح در آموزش و پرورش مطرح بوده است که مدارس به عنوان کانونهای محله و بهواسطه فضایی که در اختیار دارند در ساعات غیر از برگزاری کلاس درس بتوانند در اختیار اهالی محله قرار بگیرند. موافقان این طرح معتقدند این رفت و آمد تعلق اهالی محل را نسبت به این اماکن افزایش میدهد و مخالفان میگویند با این کار شاید خللی در امر آموزشی و تربیتی رخ بدهد و این رفت و آمدها پیامدهایی برای دانشآموزان یعنی صاحبان اصلی مدارس داشته باشد. اینها همه در حالی است که تقریباً در کشورهای پیشرفته دنیا دیوار مدارس خیلی وقت است که برداشته شده است تا مدارس با اجتماع، یک درهم آمیزی داشته باشد؛ البته حریم مدرسه و دانشآموزان حفظ میشود. حالا طرحی توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش ارائه شده است که نامش را گذاشتهاند طرح آزادسازی مجموعهها و اماکن ورزشی مدارس که مبتنی بر سیاست مردمی دولت سیزدهم و بر اساس «مردمی سازی» و «مردم محوری» دنبال میشود.
قرار است در گام اول از ۴ هزار مکان ورزشی در کشور، تعداد هزار واحد از این اماکن را به صورت رایگان، در اختیار خانوادهها و فرزندانشان قرار دهند. این اماکن متعلق به آموزش و پرورش، در آخر هفتهها در اختیار خانوادهها قرار میگیرد و به این ترتیب در روزهای پنجشنبه دختران دانشآموز و مادرانشان و در روزهای جمعه پسران دانشآموز به همراه پدرانشان در این مجموعهها حضور خواهند یافت.
استفاده از این فضاها در گام اول در ۱۰ استان اجرا میشود. اجرای این طرح از این هفته در تهران، البرز و آذربایجان شرقی آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی در تمام استانها اجرا خواهد شد.
صادق ستاریفرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با «ایران»، درباره هدف طرح آزادسازی فضاهای ورزشی توضیح میدهد: طرح آزادسازی مجموعههای ورزشی وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر اصل سوم قانون اساسی است که به موضوع تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح اشاره دارد. همچنین به استناد اصل دهم قانون اساسی موضوع خانواده محور شدن همه برنامهها حائز اهمیت است. علاوه بر آن در اجرای سند تحول بنیادین هدفهای عملیاتی چهار و شش سند تحول بنیادین موضوع تقویت بنیادین خانواده و کمک به افزایش مهارتهای خانواده و همچنین افزایش میزان مشارکت خانوادهها در فعالیتهای آموزشی، تربیتی و ورزشی دنبال میشود.
وی در ادامه می گوید: این بستر و نگاه ما به موضوع زیرساختهای ورزشی به عنوان یک محیط تربیتی یادگیری است که باید در اختیار دانشآموزان قرار داده شود و چون سند تحول بنیادین موضوع ایجاد یک شبکهای از محیطهای یادگیری را اعم از کتابخانه، اردوگاه، نمایشگاه و ورزشگاه تعریف کرده لذا ما موضوع استفاده از ورزشگاهها و مجموعههای ورزشیمان را به عنوان یک محیط تربیتی و یادگیری برای دانشآموزان و خانوادهها پیشبینی کردیم تا بتوانیم به توسعه و تقویت تربیت بدنی دانشآموزی و سلامت جسمانی دانشآموزی کمک کنیم.
ستاریفرد میگوید: در این طرح همچنین تلاش میشود با مشارکت خانوادهها، بتوانیم آنها را درگیر فرایندهای تعلیم و تربیتی کنیم که نتیجه این آزادسازی مشارکت خانوادهها در ورزش و فرایندهای تعلیم، تربیتی، توسعه و تعمیم ورزش همگانی خواهد بود. با توجه به اینکه سیاست دولت این است که مردم محوری سرلوحه همه برنامههای وزارتخانهها باشد لذا وزارت آموزش و پرورش در صدد است که زیرساختهای ورزشی خارج از مدرسه را در خدمت خانوادهها بگذارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در توضیح طرح میگوید: به طور کل چهار هزار فضای ورزشی داریم که از این تعداد هزار مکان ورزشی ظرفیت آن را دارند که آخر هفتهها در خدمت خانوادهها و دانشآموزان باشند و خانوادهها به صورت کاملاً رایگان میتوانند از آنها استفاده کنند. در فاز اول این طرح ۱۰ استان و تا پایان اسفند ۱۶ استان یعنی در بیش از نیمی از استانها آیین افتتاح و بهرهبرداری و آزادسازی را انجام میدهیم. تا پایان سال تحصیلی یعنی پایان اردیبهشت ماه همه مجموعههای ورزشی خارج از مدارس را در اختیار دانشآموزان و خانوادهها قرار میدهیم به گونهای که پنجشنبهها مادران و دختران، جمعهها پدران و پسران در این مجموعهها باشند. البته پیشبینی کردیم که اگر خانوادهها بخواهند با هم شرکت کنند فضاهای سرپوشیده را در خدمت مادر و دختر و فضاهای روباز را در خدمت پدر و پسر قرار دهیم. همچنین در صدد فراهم کردن دستورالعملی هستیم که پدربزرگها و مادربزرگها همراه نوههایشان بتوانند در فضاهای ورزشی حضور داشته باشند. علاوه براین امکان حضور مادران باردار برای فعالیت ورزشی در یک محیط امن و ایمن فراهم خواهد شد.
وی خاطر نشان میکند: در فاز بعدی این طرح ما به سمت استفاده از فضاهای مدارس میرویم که در تابستان آخر هفتهها و در بعدازظهرها بتوان از این فضاها استفاده کرد. چون در سند تحول بنیادین آمده که مدرسه باید کانون تربیتی محله باشد، کانون تربیتی محله نمیتواند و نباید پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل، تعطیل باشد بلکه باید خانوادهها در ایام یا اوقاتی که امکان حضور و امکان فراغت بیشتری دارند، بتوانند از این خدمات استفاده کنند.
ستاری فر بیان میکند: تا کنون هر کسی نقد میکرد که چرا مدارس آموزش و پرورش چهار ساعت باز است و ۱۰ ساعت تعطیل است و چرا آخر هفتهها، اوقات تعطیل و تابستانها از فضای مدرسه استفاده نمیکنید و اینها را در اختیار دانشآموزان قرار نمیدهید، پاسخشان هم این بود که قانون لازم را برای باز گذاشتن مدارس نداریم.ما سال گذشته توانستیم از طریق مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهادی را به مجلس ارائه کنیم و در آنجا تصویب شد که وزارت آموزش و پرورش میتواند در ساعات غیر آموزشی اماکن و فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی خود را در اختیار بخش غیردولتی و حتی دانشآموزان قرار دهد تا نسبت به فوق برنامهها و غنیسازی اوقات فراغت همکاری کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش میگوید: چیزی که خیلی برایمان مهم است موضوع دسترسی آسان خانوادهها به مدارسمان است. مدارس ما محله محور هستند و دانشآموزان و خانوادهها با کمترین زمان و هزینه میتوانند به محوطه مدارس دسترسی مناسب داشته باشند. از سوی دیگر محیط امنی برای فعالیت ورزشی خانوادهها بخصوص دختران و مادران است.
وی ادامه میدهد: کاهش سرانه فضای ورزشی و گران شدن ورزش یک مشکل کنونی است. خانوادهها باید بتوانند امکان استفاده رایگان را داشته باشند در حالی که اکنون ورزش در کشور به یک کالای لوکس تبدیل شده است. ورزش یک ابزار تربیتی برابرساز در جامعه است. یکی از مجموعههای دولتی ما برای انجام یک فعالیت دو و میدانی و یک فعالیت پیاده روی ساده برای یک سال بیش از یک میلیون تومان حق ورودی میگیرد و واقعاً حق مردم این نیست. وزارت آموزش و پرورش از خودش شروع کرده و هم اماکن ورزشی خود و هم محوطه مدارس و مراکز آموزشی خود را در اختیار دانشآموزان قرار داده است. توقع و انتظار ما این است که سایر دستگاه به خصوص شهرداری و وزارت ورزش و جوانان در این رویکرد با استفاده از زیرساختهای ورزشی که دارند، حمایت کنند زیرا این مجموعهها اختصاصی نبوده و برای مردم است.
خبرنگار
حالا دو سال میشود که تقریباً درهای مدارس روی دانشآموزان بسته است. هرچند بسیاری از مدارس کشور از داشتن سرانه استاندارد فضای ورزشی محروم هستند یا استانداردهای لازم برای داشتن یک حیاط مناسب را ندارند اما عموم مدارس دولتی خصوصاً در کلانشهرها دارای فضاهای خوبی در درون مدرسه هستند. در ایام ماه رمضان یا محرم و صفر شاهد بودیم که بسیاری از مدارس در این دو سال در اختیار هیأتهای مذهبی قرار گرفتند تا در یک فضای سرباز و با رعایت پروتکلهای بهداشتی این مراسم برپا شود که تجربه موفقی نیز بود. از آن گذشته مدتهاست این طرح در آموزش و پرورش مطرح بوده است که مدارس به عنوان کانونهای محله و بهواسطه فضایی که در اختیار دارند در ساعات غیر از برگزاری کلاس درس بتوانند در اختیار اهالی محله قرار بگیرند. موافقان این طرح معتقدند این رفت و آمد تعلق اهالی محل را نسبت به این اماکن افزایش میدهد و مخالفان میگویند با این کار شاید خللی در امر آموزشی و تربیتی رخ بدهد و این رفت و آمدها پیامدهایی برای دانشآموزان یعنی صاحبان اصلی مدارس داشته باشد. اینها همه در حالی است که تقریباً در کشورهای پیشرفته دنیا دیوار مدارس خیلی وقت است که برداشته شده است تا مدارس با اجتماع، یک درهم آمیزی داشته باشد؛ البته حریم مدرسه و دانشآموزان حفظ میشود. حالا طرحی توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش ارائه شده است که نامش را گذاشتهاند طرح آزادسازی مجموعهها و اماکن ورزشی مدارس که مبتنی بر سیاست مردمی دولت سیزدهم و بر اساس «مردمی سازی» و «مردم محوری» دنبال میشود.
قرار است در گام اول از ۴ هزار مکان ورزشی در کشور، تعداد هزار واحد از این اماکن را به صورت رایگان، در اختیار خانوادهها و فرزندانشان قرار دهند. این اماکن متعلق به آموزش و پرورش، در آخر هفتهها در اختیار خانوادهها قرار میگیرد و به این ترتیب در روزهای پنجشنبه دختران دانشآموز و مادرانشان و در روزهای جمعه پسران دانشآموز به همراه پدرانشان در این مجموعهها حضور خواهند یافت.
استفاده از این فضاها در گام اول در ۱۰ استان اجرا میشود. اجرای این طرح از این هفته در تهران، البرز و آذربایجان شرقی آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی در تمام استانها اجرا خواهد شد.
صادق ستاریفرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با «ایران»، درباره هدف طرح آزادسازی فضاهای ورزشی توضیح میدهد: طرح آزادسازی مجموعههای ورزشی وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر اصل سوم قانون اساسی است که به موضوع تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح اشاره دارد. همچنین به استناد اصل دهم قانون اساسی موضوع خانواده محور شدن همه برنامهها حائز اهمیت است. علاوه بر آن در اجرای سند تحول بنیادین هدفهای عملیاتی چهار و شش سند تحول بنیادین موضوع تقویت بنیادین خانواده و کمک به افزایش مهارتهای خانواده و همچنین افزایش میزان مشارکت خانوادهها در فعالیتهای آموزشی، تربیتی و ورزشی دنبال میشود.
وی در ادامه می گوید: این بستر و نگاه ما به موضوع زیرساختهای ورزشی به عنوان یک محیط تربیتی یادگیری است که باید در اختیار دانشآموزان قرار داده شود و چون سند تحول بنیادین موضوع ایجاد یک شبکهای از محیطهای یادگیری را اعم از کتابخانه، اردوگاه، نمایشگاه و ورزشگاه تعریف کرده لذا ما موضوع استفاده از ورزشگاهها و مجموعههای ورزشیمان را به عنوان یک محیط تربیتی و یادگیری برای دانشآموزان و خانوادهها پیشبینی کردیم تا بتوانیم به توسعه و تقویت تربیت بدنی دانشآموزی و سلامت جسمانی دانشآموزی کمک کنیم.
ستاریفرد میگوید: در این طرح همچنین تلاش میشود با مشارکت خانوادهها، بتوانیم آنها را درگیر فرایندهای تعلیم و تربیتی کنیم که نتیجه این آزادسازی مشارکت خانوادهها در ورزش و فرایندهای تعلیم، تربیتی، توسعه و تعمیم ورزش همگانی خواهد بود. با توجه به اینکه سیاست دولت این است که مردم محوری سرلوحه همه برنامههای وزارتخانهها باشد لذا وزارت آموزش و پرورش در صدد است که زیرساختهای ورزشی خارج از مدرسه را در خدمت خانوادهها بگذارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در توضیح طرح میگوید: به طور کل چهار هزار فضای ورزشی داریم که از این تعداد هزار مکان ورزشی ظرفیت آن را دارند که آخر هفتهها در خدمت خانوادهها و دانشآموزان باشند و خانوادهها به صورت کاملاً رایگان میتوانند از آنها استفاده کنند. در فاز اول این طرح ۱۰ استان و تا پایان اسفند ۱۶ استان یعنی در بیش از نیمی از استانها آیین افتتاح و بهرهبرداری و آزادسازی را انجام میدهیم. تا پایان سال تحصیلی یعنی پایان اردیبهشت ماه همه مجموعههای ورزشی خارج از مدارس را در اختیار دانشآموزان و خانوادهها قرار میدهیم به گونهای که پنجشنبهها مادران و دختران، جمعهها پدران و پسران در این مجموعهها باشند. البته پیشبینی کردیم که اگر خانوادهها بخواهند با هم شرکت کنند فضاهای سرپوشیده را در خدمت مادر و دختر و فضاهای روباز را در خدمت پدر و پسر قرار دهیم. همچنین در صدد فراهم کردن دستورالعملی هستیم که پدربزرگها و مادربزرگها همراه نوههایشان بتوانند در فضاهای ورزشی حضور داشته باشند. علاوه براین امکان حضور مادران باردار برای فعالیت ورزشی در یک محیط امن و ایمن فراهم خواهد شد.
وی خاطر نشان میکند: در فاز بعدی این طرح ما به سمت استفاده از فضاهای مدارس میرویم که در تابستان آخر هفتهها و در بعدازظهرها بتوان از این فضاها استفاده کرد. چون در سند تحول بنیادین آمده که مدرسه باید کانون تربیتی محله باشد، کانون تربیتی محله نمیتواند و نباید پنجشنبه، جمعه و ایام تعطیل، تعطیل باشد بلکه باید خانوادهها در ایام یا اوقاتی که امکان حضور و امکان فراغت بیشتری دارند، بتوانند از این خدمات استفاده کنند.
ستاری فر بیان میکند: تا کنون هر کسی نقد میکرد که چرا مدارس آموزش و پرورش چهار ساعت باز است و ۱۰ ساعت تعطیل است و چرا آخر هفتهها، اوقات تعطیل و تابستانها از فضای مدرسه استفاده نمیکنید و اینها را در اختیار دانشآموزان قرار نمیدهید، پاسخشان هم این بود که قانون لازم را برای باز گذاشتن مدارس نداریم.ما سال گذشته توانستیم از طریق مرکز پژوهشهای مجلس پیشنهادی را به مجلس ارائه کنیم و در آنجا تصویب شد که وزارت آموزش و پرورش میتواند در ساعات غیر آموزشی اماکن و فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی خود را در اختیار بخش غیردولتی و حتی دانشآموزان قرار دهد تا نسبت به فوق برنامهها و غنیسازی اوقات فراغت همکاری کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش میگوید: چیزی که خیلی برایمان مهم است موضوع دسترسی آسان خانوادهها به مدارسمان است. مدارس ما محله محور هستند و دانشآموزان و خانوادهها با کمترین زمان و هزینه میتوانند به محوطه مدارس دسترسی مناسب داشته باشند. از سوی دیگر محیط امنی برای فعالیت ورزشی خانوادهها بخصوص دختران و مادران است.
وی ادامه میدهد: کاهش سرانه فضای ورزشی و گران شدن ورزش یک مشکل کنونی است. خانوادهها باید بتوانند امکان استفاده رایگان را داشته باشند در حالی که اکنون ورزش در کشور به یک کالای لوکس تبدیل شده است. ورزش یک ابزار تربیتی برابرساز در جامعه است. یکی از مجموعههای دولتی ما برای انجام یک فعالیت دو و میدانی و یک فعالیت پیاده روی ساده برای یک سال بیش از یک میلیون تومان حق ورودی میگیرد و واقعاً حق مردم این نیست. وزارت آموزش و پرورش از خودش شروع کرده و هم اماکن ورزشی خود و هم محوطه مدارس و مراکز آموزشی خود را در اختیار دانشآموزان قرار داده است. توقع و انتظار ما این است که سایر دستگاه به خصوص شهرداری و وزارت ورزش و جوانان در این رویکرد با استفاده از زیرساختهای ورزشی که دارند، حمایت کنند زیرا این مجموعهها اختصاصی نبوده و برای مردم است.
تشکیل سازمان نظام مددکاری در مجلس بررسی میشود
تقویت رویکردهای ادغام اجتماعی راهحل مقابله با چالشها
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است که تصویب قانون تشکیل سازمان نظام مددکاری اجتماعی که اکنون هم در مجلس طرح شده و کمیسیون اجتماعی هم کمیسیون اصلی رسیدگیکننده به این طرح است میتواند نقش مددکاران اجتماعی را افزایش دهد.
به گزارش ایسنا، دکتر ولی اسماعیلی در چهارمین کنگره بینالمللی و سی و ششمین همایش مددکاری اجتماعی گفت: تقویت رویکردهای ادغام اجتماعی که در برخی از سیاستگذاریهای اجتماعی به آنها اشاره شده است از قبیل توانبخشی مبتنی بر جامعه برای افراد دارای معلولیت که در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت سابقه خوبی هم در ایران دارد یا مدارس تلفیقی برای دانشآموزان دارای نیازهای ویژه، باز ادغام اجتماعی زندانیان و مجرمین، ادغام اجتماعی افراد دارای سوءمصرف موادمخدر و روانگردانها و آسیبدیدگان اجتماعی، بیخانمانها، ادغام اجتماعی بیماران روانی و بیماران خاص و صعبالعلاج و... بخشی از سیاستگذاریهای انجام شده است که توسعه کمیوکیفی در عمل میتواند فرصت ارزشمندی برای نهادینه و فراگیر شدن این رویکرد باشد. حتی رویکرد تلفیق سکونتگاههای غیررسمی در حوزههای شهری رویکرد با نگاه انسانمحور خود نوعی سیاستگذاری اجتماعی برای تقویت همین رویکرد ادغام اجتماعی است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: بدون شک مددکاران اجتماعی با توجه به دانش و انباشت اطلاعاتی که درحوزه اجتماعی دارند، میتوانند نقش بیبدیلی در سیاستگذاریهای اجتماعی و در عرصههای اجرایی برای نهادینه شدن این رویکرد در کنار سایر متخصصین اجتماعی داشته باشند. براین باور هستم که تصویب قانون تشکیل سازمان نظام مددکاری اجتماعی که اکنون هم در مجلس طرح شده و کمیسیون اجتماعی هم کمیسیون اصلی رسیدگیکننده به این طرح است میتواند نقش مددکاران اجتماعی را افزایش دهد.
دکتر علی انتظاری رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این کنگره گفت: باید ارزیابی درستی از وضعیت موجود در حوزه آسیبهای اجتماعی در کشور داشته باشیم. برخی واقعیتها نشان از عدم موفقیت ما در حوزه کنترل و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دارد. ادغام اجتماعی، فرایندی است که طی آن افراد مختلف در اجتماع در فرایند تصمیمگیریهای مختلف مرتبط با جامعه مشارکت دارند.
وی ادامه داد: اتفاقات مختلف در عرصههای گوناگون نشان میدهد که در کار خود در حوزه آسیبهای اجتماعی موفق نبودهایم. یکی از مهمترین اشتباهات، رویکرد مبتنی بر جزئینگری و روانشناختی است که مواجهههای مختلف در جامعه وجود دارد، زمانی که گفتمان علوم اجتماعی ضعیف باشد، کاری در خصوص جریانهای اجتماعی موجود در جامعه صورت ندادهایم.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: اینکه رخدادهای بزرگ اجتماعی منجر به آسیبهای اجتماعی شود را در نظر نگیریم و بعد از آن بهدنبال ادغام اجتماعی باشیم، درست نیست. در شرایط امروز که تصمیمگیریهای نادرست در خصوص الگوهای مردمی منجر به شکلگیری جامعهای با رویههای شبهمدرن شده است، سیستم مدیریت شهری، محلهها را تبدیل به محلههای اختصاصی برای اغنیا و فقرا تبدیل کرده است و حال بهدنبال ادغام در جامعه هستیم.
انتظاری گفت: باید از رویکرد روانشناختی صرف به هژمونی کردن علوم اجتماعی حرکت کنیم و مردمی کردن مهمترین استراتژی در این حوزه است که زمینههای آن در فرهنگ ما وجود داشته است و از طرف دیگر باید با الگوهای شبهمدرن مقابله کنیم و به آنها توجه خاص داشته باشیم. باید محلههای متشکل از اقشار مختلف را احیا کنیم و در این حوزه باید به قدیم برگردیم.
به گزارش ایسنا، دکتر ولی اسماعیلی در چهارمین کنگره بینالمللی و سی و ششمین همایش مددکاری اجتماعی گفت: تقویت رویکردهای ادغام اجتماعی که در برخی از سیاستگذاریهای اجتماعی به آنها اشاره شده است از قبیل توانبخشی مبتنی بر جامعه برای افراد دارای معلولیت که در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت سابقه خوبی هم در ایران دارد یا مدارس تلفیقی برای دانشآموزان دارای نیازهای ویژه، باز ادغام اجتماعی زندانیان و مجرمین، ادغام اجتماعی افراد دارای سوءمصرف موادمخدر و روانگردانها و آسیبدیدگان اجتماعی، بیخانمانها، ادغام اجتماعی بیماران روانی و بیماران خاص و صعبالعلاج و... بخشی از سیاستگذاریهای انجام شده است که توسعه کمیوکیفی در عمل میتواند فرصت ارزشمندی برای نهادینه و فراگیر شدن این رویکرد باشد. حتی رویکرد تلفیق سکونتگاههای غیررسمی در حوزههای شهری رویکرد با نگاه انسانمحور خود نوعی سیاستگذاری اجتماعی برای تقویت همین رویکرد ادغام اجتماعی است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: بدون شک مددکاران اجتماعی با توجه به دانش و انباشت اطلاعاتی که درحوزه اجتماعی دارند، میتوانند نقش بیبدیلی در سیاستگذاریهای اجتماعی و در عرصههای اجرایی برای نهادینه شدن این رویکرد در کنار سایر متخصصین اجتماعی داشته باشند. براین باور هستم که تصویب قانون تشکیل سازمان نظام مددکاری اجتماعی که اکنون هم در مجلس طرح شده و کمیسیون اجتماعی هم کمیسیون اصلی رسیدگیکننده به این طرح است میتواند نقش مددکاران اجتماعی را افزایش دهد.
دکتر علی انتظاری رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این کنگره گفت: باید ارزیابی درستی از وضعیت موجود در حوزه آسیبهای اجتماعی در کشور داشته باشیم. برخی واقعیتها نشان از عدم موفقیت ما در حوزه کنترل و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دارد. ادغام اجتماعی، فرایندی است که طی آن افراد مختلف در اجتماع در فرایند تصمیمگیریهای مختلف مرتبط با جامعه مشارکت دارند.
وی ادامه داد: اتفاقات مختلف در عرصههای گوناگون نشان میدهد که در کار خود در حوزه آسیبهای اجتماعی موفق نبودهایم. یکی از مهمترین اشتباهات، رویکرد مبتنی بر جزئینگری و روانشناختی است که مواجهههای مختلف در جامعه وجود دارد، زمانی که گفتمان علوم اجتماعی ضعیف باشد، کاری در خصوص جریانهای اجتماعی موجود در جامعه صورت ندادهایم.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: اینکه رخدادهای بزرگ اجتماعی منجر به آسیبهای اجتماعی شود را در نظر نگیریم و بعد از آن بهدنبال ادغام اجتماعی باشیم، درست نیست. در شرایط امروز که تصمیمگیریهای نادرست در خصوص الگوهای مردمی منجر به شکلگیری جامعهای با رویههای شبهمدرن شده است، سیستم مدیریت شهری، محلهها را تبدیل به محلههای اختصاصی برای اغنیا و فقرا تبدیل کرده است و حال بهدنبال ادغام در جامعه هستیم.
انتظاری گفت: باید از رویکرد روانشناختی صرف به هژمونی کردن علوم اجتماعی حرکت کنیم و مردمی کردن مهمترین استراتژی در این حوزه است که زمینههای آن در فرهنگ ما وجود داشته است و از طرف دیگر باید با الگوهای شبهمدرن مقابله کنیم و به آنها توجه خاص داشته باشیم. باید محلههای متشکل از اقشار مختلف را احیا کنیم و در این حوزه باید به قدیم برگردیم.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد
سهمیه های کنکور ساماندهی می شوند
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه سهمیههای کنکور حذف نه؛ ولی ساماندهی میشوند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۶ سهمیه فعال در کنکور داریم که بعضاً تعدادی از این سهمیهها با هم متناقض و نیازمند ساماندهی هستند.
به گزارش ایرنا، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: موضوع امروز معطوف به ساماندهی سهمیههای کنکور بود، نکتهای که بهعنوان مقدمه همه تأکید داشتند این بود که طی سالیان دراز ما مصوبات متعددی برای سهمیههای مختلف در کنکور به اقتضا و اضطرار داشتیم، کمبود فضای دانشگاهها، اقتضائاتی را ایجاد میکرد و لازم بود بعد از گذشت سالیان دراز جمعبندی و ساماندهی شود.
دکتر کبگانیان با تأکید بر اینکه سهمیههای کنکور ساماندهی میشوند، نه حذف، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۶ سهمیه فعال در کنکور داریم که اکثراً مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی هستند، بعضاً تعدادی از این سهمیهها با هم متناقض هستند یا بعضاً از حیز انتفاع خارج شده و باید بازنگری شوند، بنابراین یک بازآرایی در بحث سهمیهها لازم بود، نکته دیگر اینکه عموم مردم چنین خواستههایی را از ما دارند که حقوق عامه رعایت شود و همه احساس کنند که عدالت در حال اجرا شدن است.
وی ادامه داد: در این جلسه چند مورد دقیقتر بررسی شد، از جمله سهمیه بومی گزینی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مزایای این سهمیه بررسی شد که بر اساس آن امکان افزایش قبولی عزیزانی که در مناطق کم برخوردارتر هستند، بیشتر میشود، تأکید شد که ماندگاری فارغالتحصیلان در استان خودشان میتواند خوب باشد اما این سهمیه نکات منفی هم دارد که باید ساماندهی شود، اول اینکه داوطلبان مناطق کم برخوردارتر شانس قبولی در استانها و دانشگاههای شهرهای برخوردارتر را کمتر دارند، آماری که مطرح شد، این بود که این سهمیه به ضرر عزیزان مناطق محروم است ضمن اینکه ارتباط بین اقوام و رفت و آمد استانها با این سهمیه کمتر شده است.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه ایثارگران در مواقع مختلف از خودگذشتگی داشتند و قطعاً وظیفه نظام حمایت از این افراد است، گفت: مقداری عدم توازن حداقل سطح علمی در سهمیه ایثارگران گزارش شده است و قرار شد که بررسی دقیقی در این زمینه انجام شود، امروز قرار شد اختلاف رتبه ورودی کنکور برای ما مرجع تصمیمگیری نباشد و این هیجان را در طول تحصیل بررسی کنیم با توجه به این نکات که چند نفر از این سهمیه مشروط و چند نفر ممتاز هستند، ریاست بنیاد شهید نیز امروز آمار خوبی دادند که قرار شد در کمیسیون مربوط بررسی شود. به گفته دکتر کبگانیان برای ایثارگران ۲۵ درصد مصوبخوبی در کنکور داریم، برای ایثارگران ۵ درصد هم مصوب خوبی داریم اما یک امکان جا به جایی بین این سهمیههای خالی شده گاهی آسیب ایجاد میکند وگرنه تک تک مصوبهها بد نیستند، ولی مجوزهایی که در برخی زمانها داده شده باید بررسی شود.
وی با تأکید بر حمایتها برای مناطق محروم و ایثارگران گفت: ساماندهی این سهمیهها به معنای حذف اینها نیست. وی گفت: بررسیها امروز به کمیسیون علم و آموزش ارجاع شد و سپس در صحن شورا مطرح میشود. وی تأکید کرد که ساماندهی سهمیههای کنکور مربوط به کنکور ۱۴۰۱ نیست و تغییر در سهمیهها شاید به سالهای ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ برسد.
به گزارش ایرنا، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و پنجاه و نهمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: موضوع امروز معطوف به ساماندهی سهمیههای کنکور بود، نکتهای که بهعنوان مقدمه همه تأکید داشتند این بود که طی سالیان دراز ما مصوبات متعددی برای سهمیههای مختلف در کنکور به اقتضا و اضطرار داشتیم، کمبود فضای دانشگاهها، اقتضائاتی را ایجاد میکرد و لازم بود بعد از گذشت سالیان دراز جمعبندی و ساماندهی شود.
دکتر کبگانیان با تأکید بر اینکه سهمیههای کنکور ساماندهی میشوند، نه حذف، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۶ سهمیه فعال در کنکور داریم که اکثراً مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس شورای اسلامی هستند، بعضاً تعدادی از این سهمیهها با هم متناقض هستند یا بعضاً از حیز انتفاع خارج شده و باید بازنگری شوند، بنابراین یک بازآرایی در بحث سهمیهها لازم بود، نکته دیگر اینکه عموم مردم چنین خواستههایی را از ما دارند که حقوق عامه رعایت شود و همه احساس کنند که عدالت در حال اجرا شدن است.
وی ادامه داد: در این جلسه چند مورد دقیقتر بررسی شد، از جمله سهمیه بومی گزینی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و مزایای این سهمیه بررسی شد که بر اساس آن امکان افزایش قبولی عزیزانی که در مناطق کم برخوردارتر هستند، بیشتر میشود، تأکید شد که ماندگاری فارغالتحصیلان در استان خودشان میتواند خوب باشد اما این سهمیه نکات منفی هم دارد که باید ساماندهی شود، اول اینکه داوطلبان مناطق کم برخوردارتر شانس قبولی در استانها و دانشگاههای شهرهای برخوردارتر را کمتر دارند، آماری که مطرح شد، این بود که این سهمیه به ضرر عزیزان مناطق محروم است ضمن اینکه ارتباط بین اقوام و رفت و آمد استانها با این سهمیه کمتر شده است.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه ایثارگران در مواقع مختلف از خودگذشتگی داشتند و قطعاً وظیفه نظام حمایت از این افراد است، گفت: مقداری عدم توازن حداقل سطح علمی در سهمیه ایثارگران گزارش شده است و قرار شد که بررسی دقیقی در این زمینه انجام شود، امروز قرار شد اختلاف رتبه ورودی کنکور برای ما مرجع تصمیمگیری نباشد و این هیجان را در طول تحصیل بررسی کنیم با توجه به این نکات که چند نفر از این سهمیه مشروط و چند نفر ممتاز هستند، ریاست بنیاد شهید نیز امروز آمار خوبی دادند که قرار شد در کمیسیون مربوط بررسی شود. به گفته دکتر کبگانیان برای ایثارگران ۲۵ درصد مصوبخوبی در کنکور داریم، برای ایثارگران ۵ درصد هم مصوب خوبی داریم اما یک امکان جا به جایی بین این سهمیههای خالی شده گاهی آسیب ایجاد میکند وگرنه تک تک مصوبهها بد نیستند، ولی مجوزهایی که در برخی زمانها داده شده باید بررسی شود.
وی با تأکید بر حمایتها برای مناطق محروم و ایثارگران گفت: ساماندهی این سهمیهها به معنای حذف اینها نیست. وی گفت: بررسیها امروز به کمیسیون علم و آموزش ارجاع شد و سپس در صحن شورا مطرح میشود. وی تأکید کرد که ساماندهی سهمیههای کنکور مربوط به کنکور ۱۴۰۱ نیست و تغییر در سهمیهها شاید به سالهای ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ برسد.
راهکار ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر برای درمان آسیب دیدگان اعتیاد
غربالگری معتادان هوشمند می شود
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در فرایند درمانی آسیبدیدگان اعتیاد به دنبال غربالگری هوشمند هستیم و توجه ویژه به حوزههای مددکاری در طرحهای حوزه مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده است.
به گزارش گروه اجتماعی، محمد جمالو، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به عوامل اثرگذار کنترل اجتماعی در پیشگیری و درمان اعتیاد، گفت: وابستگی به مواد به عنوان یکی از چهار بحران اجتماعی و یکی از رنجهایی است که آزادی فرد را محدود کرده و باعث قطع ارتباط با جامعه میشود و برای بازیابی ارتباطات از دست رفته فرد لازم است که پیشگیری با شرایط مناسبی در نظر گرفته شود.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اگر مصرف مواد را به عنوان یک ناهنجاری بزرگ از منظر کنترل اجتماعی بررسی کنیم، هرچقدر پیوند دهندههای فرد به اجتماع ضعیفتر شود، فرد با مشکلات فراوانتری روبهرو خواهد شد که عواملی مانند پیوست و وابستگی به دیگران، تعهد اجتماعی و کسب وضعیت اقتصادی مناسب و همچنین عامل باور در بازگشت فرد به جامعه بسیار اثرگذار هستند. وی افزود: برای حوزه آسیب کلان مبارزه با مواد مخدر از گذشته ستادی در حال فعالیت است که توجه خاص به آن میتواند منجر به موفقیتهای بزرگی در این حوزه شود. جمالو تصریح کرد: در فرایند درمانی آسیبدیدگان اعتیاد به دنبال غربالگری هوشمند هستیم و توجه ویژه به حوزههای مددکاری در طرحهای حوزه مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده است. این مقام مسئول افزود: طرح یاریگران زندگی که از سال 1397 در حال اجراست بدنبال استفاده بهتر از ظرفیتهای اجتماعی در حوزه پیشگیری از مواد مخدر است.
وی گفت: باید فرایند جدید در پیشگیری از اعتیاد مدنظر باشد که طرح یاریگران زندگی در این راستا نقش اثربخشی را ایفا کرده است؛ در این طرح بازیگران و افراد مشهور در جامعه به عنوان سفیران این حضور دارند و البته در این طرح همچنان به دنبال ظرفیتسازی هستیم.
جمالو اضافه کرد: به دنبال این هستیم که شبکهای از ظرفیتهای اجتماعی ایجاد کنیم تا اهداف موردنظر در حوزه مبارزه و پیشگیری از اعتیاد را پیگیری کرده باشیم.
به گزارش گروه اجتماعی، محمد جمالو، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به عوامل اثرگذار کنترل اجتماعی در پیشگیری و درمان اعتیاد، گفت: وابستگی به مواد به عنوان یکی از چهار بحران اجتماعی و یکی از رنجهایی است که آزادی فرد را محدود کرده و باعث قطع ارتباط با جامعه میشود و برای بازیابی ارتباطات از دست رفته فرد لازم است که پیشگیری با شرایط مناسبی در نظر گرفته شود.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اگر مصرف مواد را به عنوان یک ناهنجاری بزرگ از منظر کنترل اجتماعی بررسی کنیم، هرچقدر پیوند دهندههای فرد به اجتماع ضعیفتر شود، فرد با مشکلات فراوانتری روبهرو خواهد شد که عواملی مانند پیوست و وابستگی به دیگران، تعهد اجتماعی و کسب وضعیت اقتصادی مناسب و همچنین عامل باور در بازگشت فرد به جامعه بسیار اثرگذار هستند. وی افزود: برای حوزه آسیب کلان مبارزه با مواد مخدر از گذشته ستادی در حال فعالیت است که توجه خاص به آن میتواند منجر به موفقیتهای بزرگی در این حوزه شود. جمالو تصریح کرد: در فرایند درمانی آسیبدیدگان اعتیاد به دنبال غربالگری هوشمند هستیم و توجه ویژه به حوزههای مددکاری در طرحهای حوزه مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده است. این مقام مسئول افزود: طرح یاریگران زندگی که از سال 1397 در حال اجراست بدنبال استفاده بهتر از ظرفیتهای اجتماعی در حوزه پیشگیری از مواد مخدر است.
وی گفت: باید فرایند جدید در پیشگیری از اعتیاد مدنظر باشد که طرح یاریگران زندگی در این راستا نقش اثربخشی را ایفا کرده است؛ در این طرح بازیگران و افراد مشهور در جامعه به عنوان سفیران این حضور دارند و البته در این طرح همچنان به دنبال ظرفیتسازی هستیم.
جمالو اضافه کرد: به دنبال این هستیم که شبکهای از ظرفیتهای اجتماعی ایجاد کنیم تا اهداف موردنظر در حوزه مبارزه و پیشگیری از اعتیاد را پیگیری کرده باشیم.
خانهتکانی و سازگاری با کمآبی
سارا احمدی
رئیس گروه سیاست اجتماعی آب و انرژی وزارت نیرو
خانهتکانی سنتی است که در ماههای پایانی سال برای استقبال از بهار انجام میشود و یکی از آیینهای نوروزی است که مردم بیشتر مناطقی که نوروز را جشن میگیرند به انجام آن میپردازند. در آیین استقبال از بهار، تمامی خانه و وسایل آن گردگیری، شستوشو و تمیز میشود. این رفتار، ریشه در باور قدیمی ایرانیان دارد که شیاطین، پلیدی و اهریمن در گوشههای تاریک دستنیافتنی، خانه میکنند و باید آنها را بیرون کرد، از این رو برای از بین بردن آلودگی و سیاهی از فضای خانه، اقدام به خانه تکانی و پاک کردن گرد و غبار از هر گوشه خانه میکردند. مالکیت انسان بر منابع موجود در طبیعت با توجه به شرایط جغرافیایی، زمانی و مکانی و ساختاری که فرد در آن زندگی میکند تعریف میشود. شکل مالکیت با توجه به کارکرد آن در دورههای مختلف تاریخی تغییر کرده و انسانها گونههای کارکردی و مناسب هر عصر را برای مدیریت منابع در نظر گرفتهاند.
از آنجایی که بیشتر شهرهای ایران در مناطق جغرافیایی با محدودیت شدید منابع آبی واقع شدهاند و توسعه بیرویه و ناپایدار شهرها و فعال شدن مکانیزمهای اقتصادی متناظر با آنها، باعث شده تقاضای آب شرب شهری بهصورت فزایندهای افزایش یابد؛ نیاز به تأمین آب این شهرها روز به روز بیشتر میشود. این افزایش تقاضا، بیشتر از طریق انتقال آب و برداشت ناپایدار و بیش از ظرفیت از سفرههای آب زیرزمینی پاسخ داده شده که این امر منجر به تخریب منابع آبی شده و بهمرور ظرفیت تأمین آب برای شهرها را کاهش داده است. همین مسأله زنگ خطر بحران آب در شهرهای مختلف را بهصورت دردناکی به صدا در آورده است. در گوشه و کنار برخی شهر یا استانهای کشور، تأمین آب شرب بخشی از خانوادهها با تانکرهای سیار انجام میشود و تأمین آب آنها با صرف هزینه، انرژی و زمان زیادی همراه است.
برای مقابله با بحران کمآبی و سازگاری با آن، تحول بنیادی در سیاست مصارف شهری و مدیریت آب شهرها توسط تمامی شهروندان و ذینفعان لازم است. این نکته را در نظر داشته باشیم که نظام مالکیت انسان بر منابع آبی، به این معنا نیست که هرکس به هر میزان بخواهد بتواند از آب استفاده کند؛ بلکه الگوی مصرف، با توجه به ساختار، شرایط جغرافیایی، زمانی و مکانی که در آن زیست میکنیم متغیر است. بر این اساس، آنچه که بیش از پیش باید در خانه تکانی و شستوشوی پیش از نوروز مورد توجه قرار گیرد تغییر الگوی رفتار مصرف و حرکت به سمت بهینه شدن آن است که زنان، نقش مهمی در درونی شدن این فرهنگ و تغییر الگوی مصرف را دارند. در واقع زنان بهعنوان افراد تأثیرگذار و تسهیلگر، امکان انتقال کلید واژههای فرهنگی به افراد خانواده خود را دارند و میتوانند به بازتولید الگوی مصرف بهینه انرژی کمک کنند. از آنجاییکه برای تصفیه و افزایش کیفیت منابع آب آشامیدنی، هزینه و مسیر طولانی انتقال آب طی میشود؛ در خانه تکانی بهتر است از منابع آب غیرکیفی که برای شرب نیست، استفاده شود و با توجه به کمبود منابع آب، از خود بپرسیم آیا شستن آن وسیله واقعاً ضرورت دارد یا از روی عادت این کار را انجام میدهیم؟ بنابراین به جای شستن فرشهای منازل در خانه، این کار از طریق قالیشوییها انجام شود که آب غیر شرب در اختیار دارند. استفاده از آب شرب شهری، شستوشوی فرش در منازل، مصارف آب در روزهای پایانی سال بویژه در مناطق کویری و بسیار کم آب، سهمی از ذخیره آب تابستان را پیشاپیش مورد استفاده قرار میدهد و به اصطلاح پیشخور میکند. بنابراین در کنار همه عناصر فرهنگی و هویتی که داریم و در نوروز به استقبال تحول و نو شدن میرویم، فرهنگ صرفهجویی در مصارف مختلف و بویژه آب را در سبک زندگی خود به بخشی از هویت فرهنگی تبدیل کنیم چرا که بهینهسازی مصرف انرژیهایی همچون آب، برق، گاز، بنزین و مانند آن نشانه توسعهیافتگی یک جامعه است.
رئیس گروه سیاست اجتماعی آب و انرژی وزارت نیرو
خانهتکانی سنتی است که در ماههای پایانی سال برای استقبال از بهار انجام میشود و یکی از آیینهای نوروزی است که مردم بیشتر مناطقی که نوروز را جشن میگیرند به انجام آن میپردازند. در آیین استقبال از بهار، تمامی خانه و وسایل آن گردگیری، شستوشو و تمیز میشود. این رفتار، ریشه در باور قدیمی ایرانیان دارد که شیاطین، پلیدی و اهریمن در گوشههای تاریک دستنیافتنی، خانه میکنند و باید آنها را بیرون کرد، از این رو برای از بین بردن آلودگی و سیاهی از فضای خانه، اقدام به خانه تکانی و پاک کردن گرد و غبار از هر گوشه خانه میکردند. مالکیت انسان بر منابع موجود در طبیعت با توجه به شرایط جغرافیایی، زمانی و مکانی و ساختاری که فرد در آن زندگی میکند تعریف میشود. شکل مالکیت با توجه به کارکرد آن در دورههای مختلف تاریخی تغییر کرده و انسانها گونههای کارکردی و مناسب هر عصر را برای مدیریت منابع در نظر گرفتهاند.
از آنجایی که بیشتر شهرهای ایران در مناطق جغرافیایی با محدودیت شدید منابع آبی واقع شدهاند و توسعه بیرویه و ناپایدار شهرها و فعال شدن مکانیزمهای اقتصادی متناظر با آنها، باعث شده تقاضای آب شرب شهری بهصورت فزایندهای افزایش یابد؛ نیاز به تأمین آب این شهرها روز به روز بیشتر میشود. این افزایش تقاضا، بیشتر از طریق انتقال آب و برداشت ناپایدار و بیش از ظرفیت از سفرههای آب زیرزمینی پاسخ داده شده که این امر منجر به تخریب منابع آبی شده و بهمرور ظرفیت تأمین آب برای شهرها را کاهش داده است. همین مسأله زنگ خطر بحران آب در شهرهای مختلف را بهصورت دردناکی به صدا در آورده است. در گوشه و کنار برخی شهر یا استانهای کشور، تأمین آب شرب بخشی از خانوادهها با تانکرهای سیار انجام میشود و تأمین آب آنها با صرف هزینه، انرژی و زمان زیادی همراه است.
برای مقابله با بحران کمآبی و سازگاری با آن، تحول بنیادی در سیاست مصارف شهری و مدیریت آب شهرها توسط تمامی شهروندان و ذینفعان لازم است. این نکته را در نظر داشته باشیم که نظام مالکیت انسان بر منابع آبی، به این معنا نیست که هرکس به هر میزان بخواهد بتواند از آب استفاده کند؛ بلکه الگوی مصرف، با توجه به ساختار، شرایط جغرافیایی، زمانی و مکانی که در آن زیست میکنیم متغیر است. بر این اساس، آنچه که بیش از پیش باید در خانه تکانی و شستوشوی پیش از نوروز مورد توجه قرار گیرد تغییر الگوی رفتار مصرف و حرکت به سمت بهینه شدن آن است که زنان، نقش مهمی در درونی شدن این فرهنگ و تغییر الگوی مصرف را دارند. در واقع زنان بهعنوان افراد تأثیرگذار و تسهیلگر، امکان انتقال کلید واژههای فرهنگی به افراد خانواده خود را دارند و میتوانند به بازتولید الگوی مصرف بهینه انرژی کمک کنند. از آنجاییکه برای تصفیه و افزایش کیفیت منابع آب آشامیدنی، هزینه و مسیر طولانی انتقال آب طی میشود؛ در خانه تکانی بهتر است از منابع آب غیرکیفی که برای شرب نیست، استفاده شود و با توجه به کمبود منابع آب، از خود بپرسیم آیا شستن آن وسیله واقعاً ضرورت دارد یا از روی عادت این کار را انجام میدهیم؟ بنابراین به جای شستن فرشهای منازل در خانه، این کار از طریق قالیشوییها انجام شود که آب غیر شرب در اختیار دارند. استفاده از آب شرب شهری، شستوشوی فرش در منازل، مصارف آب در روزهای پایانی سال بویژه در مناطق کویری و بسیار کم آب، سهمی از ذخیره آب تابستان را پیشاپیش مورد استفاده قرار میدهد و به اصطلاح پیشخور میکند. بنابراین در کنار همه عناصر فرهنگی و هویتی که داریم و در نوروز به استقبال تحول و نو شدن میرویم، فرهنگ صرفهجویی در مصارف مختلف و بویژه آب را در سبک زندگی خود به بخشی از هویت فرهنگی تبدیل کنیم چرا که بهینهسازی مصرف انرژیهایی همچون آب، برق، گاز، بنزین و مانند آن نشانه توسعهیافتگی یک جامعه است.
اخبــــار
معاون بهداشت وزارت بهداشت مطرح کرد؛
انتشار مستندات از علت مرگهای کرونایی در پایان موج ششم
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: دلیل تزریق دوز سوم واکسن کرونا، کاهش ایمنی بدن بوده و فلسفه واکسن با ارتقای ایمنی بدن، کاهش احتمال بستری شدن و مرگ و میر بر اثر کرونا است.
کمال حیدری، به مهر گفت: دغدغه دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا، تأمین واکسن کرونا بوده تا ایمنی بدن افزایش و شدت و مرگومیر بیماران کووید ۱۹، کاهش یابد. وی افزود: پس از پایان موج ششم در قالب گزارشهای مستند و علمی به مردم اعلام میکنیم که تأثیر واکسیناسیون در کاهش بستری و فوت، چه میزان بوده است. در موج قبلی اکثر بیمارستانها با افزایش بار مراجعات روبهرو بودند اما در موج ششم شاهد کاهش بستری با وجود مراجعات فراوان در بخش سرپایی هستیم. معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: مطالعات روی بستریها و فوتیهایی که دوز اول، دوم و سوم واکسن کرونا را تزریق کرده بودند یا اصلاً تزریق نکرده بودند، انجام شده است. افرادی که دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده بودند، حدود ۱۰ برابر کمتر بستری و فوت شدهاند که درصد قابل توجهی است. حیدری ادامه داد: در جلسهای که اخیراً در وزارت بهداشت برگزار شد، بر ضرورت ارائه اطلاعات درست در مورد افراد واکسینه شده یا نشده و میزان بستری و فوت آنها تأکید شد تا مردم به اطلاعات صحیح دسترسی داشته باشند. متأسفانه در فضای مجازی شبهه ایجاد شده است که پاسخگویی مسئولان حوزه سلامت، پایین است در حالی که تلاش و هدف ما، ارتقای سلامت عمومی است.
آخرین وضعیت پیک پنجم کرونا و واکسیناسیون
227 بیمار کرونایی جان باختند
متأسفانه در طول۲۴ ساعت گذشته،۲۲۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۵هزار و۷۲۶ نفر رسید.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، در24 ساعت منتهی به روز گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵هزار و۳۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که 2333 نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶میلیون و ۹۹۸هزار و ۹۷۵ نفر رسید. متأسفانه در این بازه زمانی، ۲۲۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۵هزار و ۷۲۶ نفر رسید. در حال حاضر 3984 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
در حال حاضر۳۳۷ شهرستان در وضعیت قرمز،۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و۴۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهرستانی در وضعیت آبی نیست. همچنین تاکنون ۶۲میلیون و ۶۴۰هزار و ۴۶۴ نفر دوز اول، ۵۵میلیون و ۲۶۲هزار و ۶۹۸ نفر دوز دوم و ۲۲میلیون و ۶۱۷هزار و ۶۳۵ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریقشده در کشور به ۱۴۰میلیون و۵۲۰هزار و ۷۹۷ دوز رسید.
انتشار مستندات از علت مرگهای کرونایی در پایان موج ششم
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: دلیل تزریق دوز سوم واکسن کرونا، کاهش ایمنی بدن بوده و فلسفه واکسن با ارتقای ایمنی بدن، کاهش احتمال بستری شدن و مرگ و میر بر اثر کرونا است.
کمال حیدری، به مهر گفت: دغدغه دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا، تأمین واکسن کرونا بوده تا ایمنی بدن افزایش و شدت و مرگومیر بیماران کووید ۱۹، کاهش یابد. وی افزود: پس از پایان موج ششم در قالب گزارشهای مستند و علمی به مردم اعلام میکنیم که تأثیر واکسیناسیون در کاهش بستری و فوت، چه میزان بوده است. در موج قبلی اکثر بیمارستانها با افزایش بار مراجعات روبهرو بودند اما در موج ششم شاهد کاهش بستری با وجود مراجعات فراوان در بخش سرپایی هستیم. معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: مطالعات روی بستریها و فوتیهایی که دوز اول، دوم و سوم واکسن کرونا را تزریق کرده بودند یا اصلاً تزریق نکرده بودند، انجام شده است. افرادی که دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده بودند، حدود ۱۰ برابر کمتر بستری و فوت شدهاند که درصد قابل توجهی است. حیدری ادامه داد: در جلسهای که اخیراً در وزارت بهداشت برگزار شد، بر ضرورت ارائه اطلاعات درست در مورد افراد واکسینه شده یا نشده و میزان بستری و فوت آنها تأکید شد تا مردم به اطلاعات صحیح دسترسی داشته باشند. متأسفانه در فضای مجازی شبهه ایجاد شده است که پاسخگویی مسئولان حوزه سلامت، پایین است در حالی که تلاش و هدف ما، ارتقای سلامت عمومی است.
آخرین وضعیت پیک پنجم کرونا و واکسیناسیون
227 بیمار کرونایی جان باختند
متأسفانه در طول۲۴ ساعت گذشته،۲۲۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۵هزار و۷۲۶ نفر رسید.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت، در24 ساعت منتهی به روز گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۵هزار و۳۴۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که 2333 نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶میلیون و ۹۹۸هزار و ۹۷۵ نفر رسید. متأسفانه در این بازه زمانی، ۲۲۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۵هزار و ۷۲۶ نفر رسید. در حال حاضر 3984 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.
در حال حاضر۳۳۷ شهرستان در وضعیت قرمز،۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و۴۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهرستانی در وضعیت آبی نیست. همچنین تاکنون ۶۲میلیون و ۶۴۰هزار و ۴۶۴ نفر دوز اول، ۵۵میلیون و ۲۶۲هزار و ۶۹۸ نفر دوز دوم و ۲۲میلیون و ۶۱۷هزار و ۶۳۵ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریقشده در کشور به ۱۴۰میلیون و۵۲۰هزار و ۷۹۷ دوز رسید.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
درهای باز مدارس به روی خانواده ها
-
تقویت رویکردهای ادغام اجتماعی راهحل مقابله با چالشها
-
سهمیه های کنکور ساماندهی می شوند
-
غربالگری معتادان هوشمند می شود
-
خانهتکانی و سازگاری با کمآبی
-
اخبــــار
اخبارایران آنلاین