ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عکس نوشت
خبرگزاری مهر در آستانه بهارعکسهای زمستانی از محدوده رباط سفید تا امامزاده سید محمدعلوی(ع) در 60 کیلومتری شهر مشهد منتشر کرده است. بهدلیل رطوبت و سرمای شدید هوا طبیعت محدوده را سفیدپوش کرده است.
از شناخت تا خطاهای شناختی/6
«خودارزیابی» نسبت رفتارها با موقعیتها براساس شناختها
آزاده سهرابی
روانشناس
بگذارید امروز کمی شما را در موقعیت چالش با خوتان قرار دهم. برای هفته آینده یک تمرین شناختی انجام دهید. یک برگه داشته باشید. این برگه قرار است ثبت نگار روزانه هیجانات و افکار شما باشد. اینجا بگذارید بگویم هیجان و افکار مثبت و منفی یا سازگار و ناسازگار مد نظر نیست. هر زمان که با هیجان یا فکری رو به رو شدید که برایتان قابل ردگیری بود سراغ این برگه بروید. اگر احساس شادی، غم، عصبانیت و... را تجربه کردید یا هر وقت فکرهایی از ذهنتان گذشت شبیه اینکه «من حوصله هیچ کاری را ندارم»، «خیلی بدشانسم»، «اصلاً دنیا جای عادلانهای نیست» «کسی مرا دوست ندارد» و... سراغ این برگه بروید.
در یک ستون دقیق بنویسید که وقتی این افکار یا احساسها سراغتان آمد مشغول چه فعالیتی و کجا بودید؟ این موقعیت راهانداز مهمی برای احساسات و افکار و در نهایت رفتارهای شماست.
در ستون دیگر درباره احساساتی که تجربه کردهاید بنویسید. یادتان باشد احساس با فکر متفاوت است. احساسها در دستههای کلی شادی، ترس، غم، احساس گناه و خشم قرار میگیرند. بنویسید از یک تا 10 چه میزان آن احساس را داشتید تجربه میکردید. حالا در ستون دیگر بنویسید دقیقاً چه فکرهایی در آن زمان از سرتان گذشته یا میگذرد.
در ستون دیگر بنویسید مایلید دقیقاً چه کاری در آن لحظهای که آن فکر یا احساس سراغتان آمد انجام دهید یا ممکن است انجام داده باشید.
مثلاً: من در مترو بودم و داشتم سرکار میرفتم و یکدفعه مترو شلوغ شد، احساس خفگی کردم و ترسیدم در ایستگاههای بعدی مترو شلوغتر شود و میشنیدم ضربان قلبم تندتر میزند و از ذهنم گذشت حتماً در این فضا گیر میکنم یا نمیتوانم در ایستگاه مورد نظرم پیاده شوم و در نهایت در اولین ایستگاه بعدی پیاده شدم تا قطار را عوض کنم.
اگر به شکل روتین شروع به نوشتن این چرخه موقعیت، احساس، فکر و رفتار بکنید آنوقت با مرور آنها میتوانید یک مدلی از احساسها و افکار (باورهای بنیادین) و رفتارهای خود پیدا کنید. مثلاً احتمالاً این فردی که در مثال آمد دچار نوعی مشکل اضطرابی است و یک باور بنیادینی را بتوان در زندگی اش پیدا کرد که گویی دیگران به او آسیب خواهند زد و رفتار ناکارآمد او احتمالاً همیشه اجتناب است. حتی خطاهای شناختی هم در این میان میتواند پیدا شود. مثلاً این فرد با نگاه دوباره به برگهاش و رسیدن به این موقعیت و رفتار میتواند به این فکر کند که شاید تا رسیدن او به ایستگاه مورد نظرش قطار خلوت میشد یا او میتوانست برای کاهش اضطرابش بهصورت قدم به قدم به در خروجی نزدیک شود و...
زندگی روزمره ما پر از این چرخههایی است که با خودپایی خود میتوانیم آنها را کشف کنیم. میتوانیم ببینیم فراوانی کدام احساس و افکار و رفتار در ما زیاد است و بعد از دیدن دقیق خود است که میتوانیم تصمیم بگیریم آیا برای تغییر آن بخش ناسالم رفتار خود که ریشه در «شناخت»های ما دارد، میخواهیم کاری کنیم؟
اگر در خودتان نشانههایی از افسردگی و اضطراب میبینید و با نگاه کردن به این برگه هم میتوانید روی کاغذ بهصورت عینی زندگی روزمره خود را ببینید شاید با کمی آگاهی بیشتر از وضعیت خود بتوانید به یک متخصص روان درمانی مراجعه کنید. همینجا لازم است بدانید که در رواندرمانگری درمان شناختی رفتاری از درمانهای مهم و متداول در دنیا برای بسیاری از مشکلات از جمله افسردگی و اضطراب است. میتواند یکی از انتخابهای شما این مدل درمان باشد.
روانشناس
بگذارید امروز کمی شما را در موقعیت چالش با خوتان قرار دهم. برای هفته آینده یک تمرین شناختی انجام دهید. یک برگه داشته باشید. این برگه قرار است ثبت نگار روزانه هیجانات و افکار شما باشد. اینجا بگذارید بگویم هیجان و افکار مثبت و منفی یا سازگار و ناسازگار مد نظر نیست. هر زمان که با هیجان یا فکری رو به رو شدید که برایتان قابل ردگیری بود سراغ این برگه بروید. اگر احساس شادی، غم، عصبانیت و... را تجربه کردید یا هر وقت فکرهایی از ذهنتان گذشت شبیه اینکه «من حوصله هیچ کاری را ندارم»، «خیلی بدشانسم»، «اصلاً دنیا جای عادلانهای نیست» «کسی مرا دوست ندارد» و... سراغ این برگه بروید.
در یک ستون دقیق بنویسید که وقتی این افکار یا احساسها سراغتان آمد مشغول چه فعالیتی و کجا بودید؟ این موقعیت راهانداز مهمی برای احساسات و افکار و در نهایت رفتارهای شماست.
در ستون دیگر درباره احساساتی که تجربه کردهاید بنویسید. یادتان باشد احساس با فکر متفاوت است. احساسها در دستههای کلی شادی، ترس، غم، احساس گناه و خشم قرار میگیرند. بنویسید از یک تا 10 چه میزان آن احساس را داشتید تجربه میکردید. حالا در ستون دیگر بنویسید دقیقاً چه فکرهایی در آن زمان از سرتان گذشته یا میگذرد.
در ستون دیگر بنویسید مایلید دقیقاً چه کاری در آن لحظهای که آن فکر یا احساس سراغتان آمد انجام دهید یا ممکن است انجام داده باشید.
مثلاً: من در مترو بودم و داشتم سرکار میرفتم و یکدفعه مترو شلوغ شد، احساس خفگی کردم و ترسیدم در ایستگاههای بعدی مترو شلوغتر شود و میشنیدم ضربان قلبم تندتر میزند و از ذهنم گذشت حتماً در این فضا گیر میکنم یا نمیتوانم در ایستگاه مورد نظرم پیاده شوم و در نهایت در اولین ایستگاه بعدی پیاده شدم تا قطار را عوض کنم.
اگر به شکل روتین شروع به نوشتن این چرخه موقعیت، احساس، فکر و رفتار بکنید آنوقت با مرور آنها میتوانید یک مدلی از احساسها و افکار (باورهای بنیادین) و رفتارهای خود پیدا کنید. مثلاً احتمالاً این فردی که در مثال آمد دچار نوعی مشکل اضطرابی است و یک باور بنیادینی را بتوان در زندگی اش پیدا کرد که گویی دیگران به او آسیب خواهند زد و رفتار ناکارآمد او احتمالاً همیشه اجتناب است. حتی خطاهای شناختی هم در این میان میتواند پیدا شود. مثلاً این فرد با نگاه دوباره به برگهاش و رسیدن به این موقعیت و رفتار میتواند به این فکر کند که شاید تا رسیدن او به ایستگاه مورد نظرش قطار خلوت میشد یا او میتوانست برای کاهش اضطرابش بهصورت قدم به قدم به در خروجی نزدیک شود و...
زندگی روزمره ما پر از این چرخههایی است که با خودپایی خود میتوانیم آنها را کشف کنیم. میتوانیم ببینیم فراوانی کدام احساس و افکار و رفتار در ما زیاد است و بعد از دیدن دقیق خود است که میتوانیم تصمیم بگیریم آیا برای تغییر آن بخش ناسالم رفتار خود که ریشه در «شناخت»های ما دارد، میخواهیم کاری کنیم؟
اگر در خودتان نشانههایی از افسردگی و اضطراب میبینید و با نگاه کردن به این برگه هم میتوانید روی کاغذ بهصورت عینی زندگی روزمره خود را ببینید شاید با کمی آگاهی بیشتر از وضعیت خود بتوانید به یک متخصص روان درمانی مراجعه کنید. همینجا لازم است بدانید که در رواندرمانگری درمان شناختی رفتاری از درمانهای مهم و متداول در دنیا برای بسیاری از مشکلات از جمله افسردگی و اضطراب است. میتواند یکی از انتخابهای شما این مدل درمان باشد.
عید سینما با چتر حمایتی صداوسیما خوش است
شامگاه دوشنبه دوم اسفندماه ترکیب اکران نوروزی1401 مشخص شد و قرار است فیلمهای «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر، «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی از 18 اسفندماه به چرخه اکران اضافه شوند. درحالی که یکی از اعضای شورای صنفی اکران از احتمال تغییر این ترکیب خبر داده بود، روز گذشته مرتضی شایسته سخنگوی شورای صنفی نمایش این خبر را تکذیب کرد. همچنین به گفته میکائیل دیانی، معاون ارتباطات و بازرگانی انجمن سینمای جوانان ایران در نوروز «سینماسیار» آماده اکران فیلمهای نوروزی در مناطق محروم است.
سید غلامرضا موسوی
تهیهکننده
دو سال از آمدن کرونا و شیوع آن میگذرد. این ویروس در برههای سالنهای سینما را تعطیل و مردم را خانهنشین کرد اما با طولانی شدن دوره شیوع بیماری، مردم کمکم از خانههایشان بیرون آمدند؛ چرا که انسان موجودی اجتماعی است و نمیتوان ارتباطش را به خانه محدود کرد. از سویی ارزانترین مراکز تفریحی در ایران همچنان سالنهای سینما هستند و در هر زمان فیلمی با پتانسیل بالای جذب مخاطب اکران بشود مردم به سینما میروند.
جشنواره فیلم فجر امسال نشان داد، مردم به سینما اقبال دارند و علاقهمند هستند روی پرده عریض سینما و بهصورت جمعی فیلم ببینند. اگرچه همهگیری اُمیکرون دوباره مردم را با خطر کرونا مواجه کرده، با این همه انتظار این است که فیلم خوب مشوق حضور مردم در سینما باشد و آنها را به سالن سینما بیاورد. پایبندی سالنهای سینما به رعایت شیوهنامههای بهداشتی در مخاطبانی که تجربه فیلم دیدن در ایام کرونا را داشتند، این اطمینان را تقویت کرد که خطری تهدیدشان نمیکند: سقف سالنها بلند است، هنگام خرید بلیت فاصلهگذاری رعایت میشود و استفاده از ماسک الزامی است. بر این اساس به نظر میرسد کمکم و با کاهش اُمیکرون سالنهای سینما جانی دوباره بگیرند.
از18 اسفندماه اکران نوروز بهصورت رسمی آغاز میشود.7 فیلم خوب آماده اکران است؛ ترکیبی متنوع که کشش آن را دارد تا مخاطبانی با سلایق مختلف را به سینما بیاورد. شورای صنفی نمایش بهترین چیدمانها را برای اکران نوروز1401 تدارک دیده است و اگر یک فیلم کودک به این ترکیب اضافه شود همه سلایق، فیلمی برای دیدن دارند.
اکران همزمان چند فیلم پر مخاطب با نگرانیهایی از پدیده فیلمسوزی همراه است. اما با توجه به شرایط اکران نوروز، بعید است فیلمی دچار این بلیه شود. شورای صنفی نمایش این فرصت را فراهم کرده تا زمان اکران بیشتری به فیلمهایی که توفیق جذب مخاطب دارند، اختصاص یابد. سقف اکران باز است و فیلمها در صورت داشتن مخاطب میتوانند پروسه زمانی سهماهه برای نمایش داشته باشند. چنانچه فیلمی نتواند مخاطب را با خود همراه کند، طبیعی است که از گردونه اکران حذف شود. اگر علاقهمندان سینما هفتهای یک بار هم به سینما بروند بعد از7 هفته باید فیلمهای تازه اکران شود.
اغلب فیلمهای اکران نوروز استعداد جذب مخاطب را دارند. به امید این که با همت سازمان صداوسیما و شهرداری شهرهای بزرگ مثل مشهد، شیراز، اصفهان، رشت و... فضای تبلیغاتی مناسبی برای فیلمها ایجاد شود. دکتر پیمان جبلی ریاست سازمان صداوسیما، سینما را خوب میشناسد و فهم درستی از کارکرد سینما دارد. طبیعی است که چنین شخصیتی در دادن آگهی به فیلمها دست و دلبازتر خواهد بود. حالا سالها پس از مدیریت مهندس ضرغامی و توجه ویژهاش به سینما، این امیدواری نسبت به دکتر جبلی ایجاد شده است که سینمای ایران را زیر چتر حمایت رسانه ملی بگیرد. ثمرات رشد سینمای ایران هم به رسانه ملی سرریز میشود. اکثر آدمهایی که تخصصشان را از سینما کسب کردهاند این تجربه را در خدمت تلویزیون به کار گرفتهاند. به امید این که نوروز1401 عید خوبی برای سینمادوستان باشد و بعد از 2 سال رخوت، شاهد روزهای پررونق سینما و پایان اپیدمی ویروس کرونا باشیم.
سید غلامرضا موسوی
تهیهکننده
دو سال از آمدن کرونا و شیوع آن میگذرد. این ویروس در برههای سالنهای سینما را تعطیل و مردم را خانهنشین کرد اما با طولانی شدن دوره شیوع بیماری، مردم کمکم از خانههایشان بیرون آمدند؛ چرا که انسان موجودی اجتماعی است و نمیتوان ارتباطش را به خانه محدود کرد. از سویی ارزانترین مراکز تفریحی در ایران همچنان سالنهای سینما هستند و در هر زمان فیلمی با پتانسیل بالای جذب مخاطب اکران بشود مردم به سینما میروند.
جشنواره فیلم فجر امسال نشان داد، مردم به سینما اقبال دارند و علاقهمند هستند روی پرده عریض سینما و بهصورت جمعی فیلم ببینند. اگرچه همهگیری اُمیکرون دوباره مردم را با خطر کرونا مواجه کرده، با این همه انتظار این است که فیلم خوب مشوق حضور مردم در سینما باشد و آنها را به سالن سینما بیاورد. پایبندی سالنهای سینما به رعایت شیوهنامههای بهداشتی در مخاطبانی که تجربه فیلم دیدن در ایام کرونا را داشتند، این اطمینان را تقویت کرد که خطری تهدیدشان نمیکند: سقف سالنها بلند است، هنگام خرید بلیت فاصلهگذاری رعایت میشود و استفاده از ماسک الزامی است. بر این اساس به نظر میرسد کمکم و با کاهش اُمیکرون سالنهای سینما جانی دوباره بگیرند.
از18 اسفندماه اکران نوروز بهصورت رسمی آغاز میشود.7 فیلم خوب آماده اکران است؛ ترکیبی متنوع که کشش آن را دارد تا مخاطبانی با سلایق مختلف را به سینما بیاورد. شورای صنفی نمایش بهترین چیدمانها را برای اکران نوروز1401 تدارک دیده است و اگر یک فیلم کودک به این ترکیب اضافه شود همه سلایق، فیلمی برای دیدن دارند.
اکران همزمان چند فیلم پر مخاطب با نگرانیهایی از پدیده فیلمسوزی همراه است. اما با توجه به شرایط اکران نوروز، بعید است فیلمی دچار این بلیه شود. شورای صنفی نمایش این فرصت را فراهم کرده تا زمان اکران بیشتری به فیلمهایی که توفیق جذب مخاطب دارند، اختصاص یابد. سقف اکران باز است و فیلمها در صورت داشتن مخاطب میتوانند پروسه زمانی سهماهه برای نمایش داشته باشند. چنانچه فیلمی نتواند مخاطب را با خود همراه کند، طبیعی است که از گردونه اکران حذف شود. اگر علاقهمندان سینما هفتهای یک بار هم به سینما بروند بعد از7 هفته باید فیلمهای تازه اکران شود.
اغلب فیلمهای اکران نوروز استعداد جذب مخاطب را دارند. به امید این که با همت سازمان صداوسیما و شهرداری شهرهای بزرگ مثل مشهد، شیراز، اصفهان، رشت و... فضای تبلیغاتی مناسبی برای فیلمها ایجاد شود. دکتر پیمان جبلی ریاست سازمان صداوسیما، سینما را خوب میشناسد و فهم درستی از کارکرد سینما دارد. طبیعی است که چنین شخصیتی در دادن آگهی به فیلمها دست و دلبازتر خواهد بود. حالا سالها پس از مدیریت مهندس ضرغامی و توجه ویژهاش به سینما، این امیدواری نسبت به دکتر جبلی ایجاد شده است که سینمای ایران را زیر چتر حمایت رسانه ملی بگیرد. ثمرات رشد سینمای ایران هم به رسانه ملی سرریز میشود. اکثر آدمهایی که تخصصشان را از سینما کسب کردهاند این تجربه را در خدمت تلویزیون به کار گرفتهاند. به امید این که نوروز1401 عید خوبی برای سینمادوستان باشد و بعد از 2 سال رخوت، شاهد روزهای پررونق سینما و پایان اپیدمی ویروس کرونا باشیم.
جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جایگاه ملی و بینالمللی خود را به دست آورده است
آناهیتا غنیزاده: جشنواره تئاتر بینالمللی کودک و نوجوان همدان، جایگاه خود را در داخل و خارج از کشور به دست آورده و میتواند تأثیرات بسیار جدی و مثبتی بر جامعه هنرمندان و مخاطبان در پی داشته باشد. با وجود شرایط پیچیده دوران کرونا، خوشبختانه با آثار نسبتاً با کیفیت در بخشهای مختلف جشنواره رو به رو بودیم،که اساساً بسیار قابل تأمل بودند.
بخشی از صحبتهای عضو هیأت انتخاب بخشهای خردسال، تئاتر فراگیر و نمایشهای آیینی و سنتی در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با روابط عمومی جشنواره
بخشی از صحبتهای عضو هیأت انتخاب بخشهای خردسال، تئاتر فراگیر و نمایشهای آیینی و سنتی در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با روابط عمومی جشنواره
سخن روز
پیامبر اکرم (ص):
در طلب دنیا معتدل باشید و حرص نزنید، زیرا به هر کس هر چه قسمت اوست میرسد.
سنن ابن ماجه، کتاب التجارات، ح 2133
روزی سراغ این فهرست خواهید رفت
محسن قصابیان
بازیگر
کدام رمان؟ کدام موسیقی؟ کدام فیلم؟
به گمان من بهترین جواب نمیدانم است. خوراک سنگین ممکن است حال شما را دگرگون کند و باعث آزار شما شود. موسیقی، رمان و فیلم سنگین هم همین نتیجه را خواهد داشت. فراموش نکنیم همه این آثار ابتدا باید لذتبخش و سرگرمکننده باشد. پیشنهاد من این است که دو سه خط از رمانی را بخوانید، اگر جذاب بود ادامه بدهید و اگر نبود کتاب را ببندید و سراغ رمان بعدی بروید. مهم نیست پلیسی بخوانید یا عاشقانه. وقت برای رسیدن به آثار مارگریت دوراس و جیمز جویس بسیار است. به مرور برای خواندن «صدسال تنهایی» و «کسی به سرهنگ نامه نمینویسد» و دیگر آثار گابریل گارسیا مارکز هر طور شده وقت خواهید گذاشت.
تنها 10 دقیقه در روز با هندز فری موسیقی بیکلام گوش کنید. حتی شش و هشت. وقت بسیار است تا به شوپن و موزارت و بتهوون و حتی باخ برسید یا همچنین گوش سپردن به موسیقی فیلم و آثار ونجلیس (ارابههای آتش، بلید رانر، گمشده، آنتراکتیکا یا جنوبگان، فتح بهشت و اسکندر) یا انیو موریکونه (هفت دلاور، به خاطر یک مشت دلار، خوب بد زشت، روزی روزگاری در غرب، روزی روزگاری در امریکا و...) را تجربه کنید.
فیلم سرگرم کننده ببینید. روزی سراغ آندره تارکوفسکی (کودکی ایوان، سولاریس، آینه، ایثار و...)، کریستوف کیشلوفسکی (آبی، سفید، قرمز، زندگی دوگانه ورونیک و...)، دیوید لینچ (مرد فیلنما، مخمل آبی، جاده مالهالند، بزرگراه گمشده و...) و حتی سرگیی پاراجانف (رنگ انار، افسانه قلعه سورام و...) خواهید رفت.
بازیگر
کدام رمان؟ کدام موسیقی؟ کدام فیلم؟
به گمان من بهترین جواب نمیدانم است. خوراک سنگین ممکن است حال شما را دگرگون کند و باعث آزار شما شود. موسیقی، رمان و فیلم سنگین هم همین نتیجه را خواهد داشت. فراموش نکنیم همه این آثار ابتدا باید لذتبخش و سرگرمکننده باشد. پیشنهاد من این است که دو سه خط از رمانی را بخوانید، اگر جذاب بود ادامه بدهید و اگر نبود کتاب را ببندید و سراغ رمان بعدی بروید. مهم نیست پلیسی بخوانید یا عاشقانه. وقت برای رسیدن به آثار مارگریت دوراس و جیمز جویس بسیار است. به مرور برای خواندن «صدسال تنهایی» و «کسی به سرهنگ نامه نمینویسد» و دیگر آثار گابریل گارسیا مارکز هر طور شده وقت خواهید گذاشت.
تنها 10 دقیقه در روز با هندز فری موسیقی بیکلام گوش کنید. حتی شش و هشت. وقت بسیار است تا به شوپن و موزارت و بتهوون و حتی باخ برسید یا همچنین گوش سپردن به موسیقی فیلم و آثار ونجلیس (ارابههای آتش، بلید رانر، گمشده، آنتراکتیکا یا جنوبگان، فتح بهشت و اسکندر) یا انیو موریکونه (هفت دلاور، به خاطر یک مشت دلار، خوب بد زشت، روزی روزگاری در غرب، روزی روزگاری در امریکا و...) را تجربه کنید.
فیلم سرگرم کننده ببینید. روزی سراغ آندره تارکوفسکی (کودکی ایوان، سولاریس، آینه، ایثار و...)، کریستوف کیشلوفسکی (آبی، سفید، قرمز، زندگی دوگانه ورونیک و...)، دیوید لینچ (مرد فیلنما، مخمل آبی، جاده مالهالند، بزرگراه گمشده و...) و حتی سرگیی پاراجانف (رنگ انار، افسانه قلعه سورام و...) خواهید رفت.
فاکتورهای شادیآور زندگی
شهره طاعتی
مددکار اجتماعی
هنر و شاخههای هنری در وجود خود نوعی از شادی و نشاط را نهفته دارند، بدین شکل که هنر ذاتاً ملیح و صیقلی است. همین مشخصه باعث میشود در ذهن و روان سازنده و بیننده این ملاحت و صیقل را منتقل کند.
دستسازهها و آثار هنری البته آنهایی که از دل هنرمند واقعی و بدون کپیبرداری از آثار دیگران ساخته میشوند انرژیها و تفکرات درونی سازنده خود را به دیگران منتقل میکنند. موسیقی یکی از نمونههای مشخص و عینی این مطلب است. اختصاصاً موسیقی نواحی جنوب کشورمان را میتوان مثالی خوب و بجا برای عنوان مطلب امروز بیان کرد. موسیقی جنوب ایران ذاتاً دارای ریتم است. در بعضی مناطق و به تناسب محل جغرافیایی و مناسبتهای محلی تغییراتی در این ریتمها وجود دارد. گاهی کند، گاهی تند است ولی مشخصه ای که در همه آنها به گوش میرسد ریتم شاد است که حامل پیام دلنشین مهربانی، شادی و نشاط از سوی نوازندگان و سازها به روان شنونده است. به همین دلیل خیلی از افراد با شنیدن موسیقی جنوب نوعی آرامش همراه با خوشی دلچسب را تجربه میکنند. سازهای کوبهای، ریتم های منظم، نواهای روان و حرکات منظم و موزونی که در نوازندگان مشاهده میشود، همگی روایت داستانهای کهن آن دیار است که از طریق اثر هنری موسیقی و شعر به گوش شنونده میرسد. در موسیقی جنوب ایران تفاوتی بین نوازنده زن و مرد دیده نمیشود. زنان حضور پررنگی در ایجاد و خلق و به نمایش گذاشتن آثار موسیقایی آن دیار دارند. نکته قابل تأمل که در این گروهها میتوان یافت این است که موسیقی جنوب ایران فارغ از جنسیت در بین مردمانشان رواج دارد. نمایشهای همراه با موسیقی در گروههای نوازندگان و کارناوالهای شادی هر دو جنس زن و مرد تفکیک نشده، وجود دارند و هر دو جنس میتوانند نوازندگی و هم در همخوانیها شرکت کنند.
موسیقی این نواحی یکی از مؤلفههای مهم در اثرگذاری ماندگار شادی و نشاط در بین مردم است. ریتم، آهنگ، شعرها، نواهای ایجاد شده، گردهماییهای مردم محله، همخوانیها و باورهای مردم نسبت به موسیقی منطقهشان و داستانهای مرتبط با هر کدام از آنها اثراتی ماندگار و طولانی مدت در ذهن و روان شنونده دارد که اگر طبق معیارهای سنجش روان مورد ارزیابی قرار گیرند میتوان فاکتورهای شادی آور را در زندگی مردم و شنونده آن مشاهده کرد.
مددکار اجتماعی
هنر و شاخههای هنری در وجود خود نوعی از شادی و نشاط را نهفته دارند، بدین شکل که هنر ذاتاً ملیح و صیقلی است. همین مشخصه باعث میشود در ذهن و روان سازنده و بیننده این ملاحت و صیقل را منتقل کند.
دستسازهها و آثار هنری البته آنهایی که از دل هنرمند واقعی و بدون کپیبرداری از آثار دیگران ساخته میشوند انرژیها و تفکرات درونی سازنده خود را به دیگران منتقل میکنند. موسیقی یکی از نمونههای مشخص و عینی این مطلب است. اختصاصاً موسیقی نواحی جنوب کشورمان را میتوان مثالی خوب و بجا برای عنوان مطلب امروز بیان کرد. موسیقی جنوب ایران ذاتاً دارای ریتم است. در بعضی مناطق و به تناسب محل جغرافیایی و مناسبتهای محلی تغییراتی در این ریتمها وجود دارد. گاهی کند، گاهی تند است ولی مشخصه ای که در همه آنها به گوش میرسد ریتم شاد است که حامل پیام دلنشین مهربانی، شادی و نشاط از سوی نوازندگان و سازها به روان شنونده است. به همین دلیل خیلی از افراد با شنیدن موسیقی جنوب نوعی آرامش همراه با خوشی دلچسب را تجربه میکنند. سازهای کوبهای، ریتم های منظم، نواهای روان و حرکات منظم و موزونی که در نوازندگان مشاهده میشود، همگی روایت داستانهای کهن آن دیار است که از طریق اثر هنری موسیقی و شعر به گوش شنونده میرسد. در موسیقی جنوب ایران تفاوتی بین نوازنده زن و مرد دیده نمیشود. زنان حضور پررنگی در ایجاد و خلق و به نمایش گذاشتن آثار موسیقایی آن دیار دارند. نکته قابل تأمل که در این گروهها میتوان یافت این است که موسیقی جنوب ایران فارغ از جنسیت در بین مردمانشان رواج دارد. نمایشهای همراه با موسیقی در گروههای نوازندگان و کارناوالهای شادی هر دو جنس زن و مرد تفکیک نشده، وجود دارند و هر دو جنس میتوانند نوازندگی و هم در همخوانیها شرکت کنند.
موسیقی این نواحی یکی از مؤلفههای مهم در اثرگذاری ماندگار شادی و نشاط در بین مردم است. ریتم، آهنگ، شعرها، نواهای ایجاد شده، گردهماییهای مردم محله، همخوانیها و باورهای مردم نسبت به موسیقی منطقهشان و داستانهای مرتبط با هر کدام از آنها اثراتی ماندگار و طولانی مدت در ذهن و روان شنونده دارد که اگر طبق معیارهای سنجش روان مورد ارزیابی قرار گیرند میتوان فاکتورهای شادی آور را در زندگی مردم و شنونده آن مشاهده کرد.
هنرمندان در فضای مجازی
اهالی فرهنگ وهنرهمچنان کارهای خود را درفضای مجازی با مخاطبانشان به اشتراک میگذارند، از اجرای کنسرت، نمایش تا کتابهای تازه.
چهره ها
علیرضا قربانی ویدیویی ازاجرای خود با همراهی عالیم قاسم اف منتشر کرده که مربوط به اکسپو دوبی بوده و دراین برنامه تصنیف زیبای «مرغ سحر» هم اجرا شده است و در شرح آن نوشته: «بیشک یکی از مهمترین اثرات هنر در جامعه دمیدن روح امید و نشاط و پیام صلح و عدالت و آزادی در جامعه است. در دنیای پرتنش روابط سیاسی حکمرانان و دولتمردان کشورها شاید هنر بتواند با ایجاد پل و بستری محکم واستوار پیام خویش را به گوش جان مردم برساند و پیوند عمیقتری بین ملتها ایجاد و به حفظ امنیت، آرامش و صلحودوستی ملتها کمک کند. در این راستا روز اول اسفند 1400برابر با 20فوریه 2022 کنسرت مشترک ایران و جمهوری آذربایجان و با نقش آفرینی هنرمندان گرانقدری از هر دو کشور و خوانندگی استاد عالیم قاسم اف و اینجانب در رویداد جهانی اکسپو2020 دوبی و درجمع زیادی از هنرمندان، علاقهمندان و حاضرانی از کشورهای مختلف و با شعار دوستی و صلح ملتها برگزارشد.»
کوروش سلیمانی بازیگر تئاتر، سینما وتلویزیون با انتشار تصویری از تئاتر شهر با شرح «به نام حقیقت و زیبایی»، به برگزیدگان و نامزدهای این دوره ازجشنواره تئاتر تبریک گفت: «گرچه تب وتاب جشنواره فرونشسته اما همان گونه که دعوت دبیر محترم جشنواره تئاتر فجر برای داوری را برحسب وظیفه تئاتری پذیرفتم، اکنون و پس ازطی دوره اوج بیماری و رسیدن به آرامش و تمرکز لازم، برحسب وظیفه بهعنوان کسی که اخیراً نمایشی را بعد ازماهها تمرین با گروه همراه خویش برصحنه داشته و با دشواری تمرین و اجرا در این روزگار کرونایی آشناست، به تمامی هنرمندان عزیز حاضر در جشنواره به خاطر مسئولیتشناسی تلاش و هنرمندیشان در تولید تئاتر با فروتنی و علاقه تبریک میگویم.»
بهزاد عبدی با انتشار عکسی از همایون شجریان و زنده یاد استاد شجریان و قطعه موسیقی از آلبوم اپرای مولوی در شرح آن نوشته: «چقدر دلتنگ آوازیم»
حامد همایون خواننده موسیقی پاپ 9 اسفند ماه کنسرت تازه خود را در سالن نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار میکند ؛خبری که محسن رجبپور اعلام کرده است.
دیگه چه خبر؟
تیزر فیلم «در نبود کارگردان» منتشر شد. خبری که آروند دشتآرای کارگردان این اثر اعلام کرد و در صفحه مجازی خود نوشت: «پس از حضور در جشنواره بوسان، فیلادلفیا و پونه، این بار «در نبود کارگردان» در چهارمین حضور بینالمللی، به سانتا باربارا رسید. تهیه کننده این کار حسین اکبری به نوشته نغمه ثمینی است که بهعنوان نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی خاورمیانه جشنواره جهانی «سانتا باربارا» با دیگر آثار حاضر در این جشنواره به رقابت میپردازد.
انتشار فراخوان جدید دوره های آموزشی گروه تئاتر تازه خبری است که اشکان خیلنژاد طراح، مدرس و کارگردان، با عنوان «آتلیه پنجم» داده است. این برنامه با همراهی نوید محمدزاده، هوتن شکیبا و آرمان کوچکی و با مدرسان یوسف باپییری و اشکان خلیلنژاد دربهار و تابستان 1401 برگزارمی شود.او دراین باره نوشت:« چهار دوره آتلیه را پشت سرگذاشتیم.این سالها با توجه به تغییرات گسترده اجتماعی و کارکرد هنر، پرسشهای ما ازتئاتر ،تمرین و امرساختن بیشتر و اندکی دقیقتر شده است و شاید روزهای اول فرض نمیکردیم آموزش ساختن از خود ساختن پیچیدهتر باشد. ما همچنان قصد داریم در آتلیه با همزیستی شما به پرسشهای تازه فکر کنیم. طبیعتاً تلاش برای یافتن پاسخهای روشن در حوزه بازیگری و کارگردانی با توجه به معیارهای رایج هنر این روزها کاری سخت و فاقد اعتبار است ،اما میشود از تلاشی سخن گفت که درآن شیوهای دیگرگونه از باهم بودن تجربه شود چیزی که کمتر در اجتماع آن را تجربه میکنیم .ما تلاش میکنیم در آتلیه به آنچه بیاعتبار است اعتبار ببخشیم.
دنیای نشر
با نزدیک شدن به ایام نوروز، مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا پیشنهاد داده است که کتاب عیدی بدهیم. کتاب پیشنهادی این مؤسسه «دختران ایران خانوم» نوشته ناصر یوسفی است. مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا درباره این کتاب نوشت: «این کتاب انتخابی آگاهانه برای پرداختن به دختران سرزمین آفتاب است. مجموعهای از هفت افسانه با هفت دختر افسانهای ایران که هر کدام بخشی از ویژگیهای دختران را با ما درمیان میگذارند. وقتی به شیوههای مختلف دختران حذف میشوند، کتاب دختران ایران خانوم میکوشد که دختران ما قد بکشند.»
چهره ها
علیرضا قربانی ویدیویی ازاجرای خود با همراهی عالیم قاسم اف منتشر کرده که مربوط به اکسپو دوبی بوده و دراین برنامه تصنیف زیبای «مرغ سحر» هم اجرا شده است و در شرح آن نوشته: «بیشک یکی از مهمترین اثرات هنر در جامعه دمیدن روح امید و نشاط و پیام صلح و عدالت و آزادی در جامعه است. در دنیای پرتنش روابط سیاسی حکمرانان و دولتمردان کشورها شاید هنر بتواند با ایجاد پل و بستری محکم واستوار پیام خویش را به گوش جان مردم برساند و پیوند عمیقتری بین ملتها ایجاد و به حفظ امنیت، آرامش و صلحودوستی ملتها کمک کند. در این راستا روز اول اسفند 1400برابر با 20فوریه 2022 کنسرت مشترک ایران و جمهوری آذربایجان و با نقش آفرینی هنرمندان گرانقدری از هر دو کشور و خوانندگی استاد عالیم قاسم اف و اینجانب در رویداد جهانی اکسپو2020 دوبی و درجمع زیادی از هنرمندان، علاقهمندان و حاضرانی از کشورهای مختلف و با شعار دوستی و صلح ملتها برگزارشد.»
کوروش سلیمانی بازیگر تئاتر، سینما وتلویزیون با انتشار تصویری از تئاتر شهر با شرح «به نام حقیقت و زیبایی»، به برگزیدگان و نامزدهای این دوره ازجشنواره تئاتر تبریک گفت: «گرچه تب وتاب جشنواره فرونشسته اما همان گونه که دعوت دبیر محترم جشنواره تئاتر فجر برای داوری را برحسب وظیفه تئاتری پذیرفتم، اکنون و پس ازطی دوره اوج بیماری و رسیدن به آرامش و تمرکز لازم، برحسب وظیفه بهعنوان کسی که اخیراً نمایشی را بعد ازماهها تمرین با گروه همراه خویش برصحنه داشته و با دشواری تمرین و اجرا در این روزگار کرونایی آشناست، به تمامی هنرمندان عزیز حاضر در جشنواره به خاطر مسئولیتشناسی تلاش و هنرمندیشان در تولید تئاتر با فروتنی و علاقه تبریک میگویم.»
بهزاد عبدی با انتشار عکسی از همایون شجریان و زنده یاد استاد شجریان و قطعه موسیقی از آلبوم اپرای مولوی در شرح آن نوشته: «چقدر دلتنگ آوازیم»
حامد همایون خواننده موسیقی پاپ 9 اسفند ماه کنسرت تازه خود را در سالن نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار میکند ؛خبری که محسن رجبپور اعلام کرده است.
دیگه چه خبر؟
تیزر فیلم «در نبود کارگردان» منتشر شد. خبری که آروند دشتآرای کارگردان این اثر اعلام کرد و در صفحه مجازی خود نوشت: «پس از حضور در جشنواره بوسان، فیلادلفیا و پونه، این بار «در نبود کارگردان» در چهارمین حضور بینالمللی، به سانتا باربارا رسید. تهیه کننده این کار حسین اکبری به نوشته نغمه ثمینی است که بهعنوان نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی خاورمیانه جشنواره جهانی «سانتا باربارا» با دیگر آثار حاضر در این جشنواره به رقابت میپردازد.
انتشار فراخوان جدید دوره های آموزشی گروه تئاتر تازه خبری است که اشکان خیلنژاد طراح، مدرس و کارگردان، با عنوان «آتلیه پنجم» داده است. این برنامه با همراهی نوید محمدزاده، هوتن شکیبا و آرمان کوچکی و با مدرسان یوسف باپییری و اشکان خلیلنژاد دربهار و تابستان 1401 برگزارمی شود.او دراین باره نوشت:« چهار دوره آتلیه را پشت سرگذاشتیم.این سالها با توجه به تغییرات گسترده اجتماعی و کارکرد هنر، پرسشهای ما ازتئاتر ،تمرین و امرساختن بیشتر و اندکی دقیقتر شده است و شاید روزهای اول فرض نمیکردیم آموزش ساختن از خود ساختن پیچیدهتر باشد. ما همچنان قصد داریم در آتلیه با همزیستی شما به پرسشهای تازه فکر کنیم. طبیعتاً تلاش برای یافتن پاسخهای روشن در حوزه بازیگری و کارگردانی با توجه به معیارهای رایج هنر این روزها کاری سخت و فاقد اعتبار است ،اما میشود از تلاشی سخن گفت که درآن شیوهای دیگرگونه از باهم بودن تجربه شود چیزی که کمتر در اجتماع آن را تجربه میکنیم .ما تلاش میکنیم در آتلیه به آنچه بیاعتبار است اعتبار ببخشیم.
دنیای نشر
با نزدیک شدن به ایام نوروز، مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا پیشنهاد داده است که کتاب عیدی بدهیم. کتاب پیشنهادی این مؤسسه «دختران ایران خانوم» نوشته ناصر یوسفی است. مؤسسه پژوهشی کودکان دنیا درباره این کتاب نوشت: «این کتاب انتخابی آگاهانه برای پرداختن به دختران سرزمین آفتاب است. مجموعهای از هفت افسانه با هفت دختر افسانهای ایران که هر کدام بخشی از ویژگیهای دختران را با ما درمیان میگذارند. وقتی به شیوههای مختلف دختران حذف میشوند، کتاب دختران ایران خانوم میکوشد که دختران ما قد بکشند.»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
عکس نوشت
-
«خودارزیابی» نسبت رفتارها با موقعیتها براساس شناختها
-
عید سینما با چتر حمایتی صداوسیما خوش است
-
جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جایگاه ملی و بینالمللی خود را به دست آورده است
-
سخن روز
-
روزی سراغ این فهرست خواهید رفت
-
فاکتورهای شادیآور زندگی
-
هنرمندان در فضای مجازی
اخبارایران آنلاین