ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس سازمان انرژی اتمی دستور کار برجامی ایران را تشریح کرد
بیانیه در مقابل بیانیه، عمل در مقابل عمل
گروه سیاسی/ رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتوگویی با پایگاه اطلاعرسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، درباره موضوع تحریمها و برجام به اظهار نظر پرداخته است. علی اکبر صالحی در این گفتوگو که ذیل پرونده «حرف قطعی» درباره موضع جمهوری اسلامی در زمینه تحریمها و برجام انجام شده درباره این موضوع توضیح داده که چرا غرب موظف به رفع تمام تحریمهای ایران است و در همین چارچوب به چه دلیل این رفع تحریم از بازگشت امریکا به برجام اهمیت بیشتری دارد.
صالحی اساساً دلیل تحریم ایران را سیطره «منطق زور» در دنیا دانسته و گفته است: «محوریترین چالش ما با غرب همان شیوه حکمرانی ماست. برای آنها یک چیز مجهولی است و چنین چیزی در دنیا وجود نداشته که بر اساس اصل ولایت فقیه باشد.» او در همین چارچوب موضوع هستهای را یک «بهانه ساختگی» برای «چالش» با ایران توسط غرب عنوان کرد و با بیان سوابق این پرونده توضیح داد که از همان سال 1381 آژانس بینالمللی انرژی اتمی در سطح دبیر وقت این آژانس در جریان قصد ایران برای انجام غنیسازی قرار گرفته بود. او با اشاره به اعلام اطلاع آژانس بینالمللی انرژی اتمی از فعالیتهای هستهای ایران در سال 1383 و شروع تقابل غرب با کشورمان و آغاز تحریمها، به رغم این موضع آژانس، این وضعیت را ناشی از قصد قبلی غرب برای تقابل با ایران به هر بهانهای دانست.
رئیس سازمان انرژی اتمی، رفع تحریمها به شرط اراده غرب را «خیلی آسان» توصیف کرد و گفت:«اگر ما دادوستد بانکی و نقلوانتقالات مالیمان روان بشود و مشکلی نداشته باشیم و فروش نفت مان هم مشکل نداشته باشد، دیگر مشکلی نداریم و کارمان را انجام میدهیم. این محوریترین قسمت تحریم است؛ یعنی اولاً جلوی فروش نفت و سایر تولیدات در جمهوری اسلامی را نگیرند، ثانیاً روابط بانکی را تسهیل بکنند که ما بتوانیم تراکنشهای بانکی و تعاملات بینالمللی داشته باشیم.» وی مصوبه اخیر مجلس را تصمیمی «در ادامه تصمیم پنج گامی که قبلاً دولت گرفته بود» توصیف کرد و گفت: «وقتی آنها تحریم کردند و تمام امتیازاتی که قرار بود ما از برجام بهرهمند بشویم، جلویش را گرفتند، طبق قاعده عقلی ما هم باید به تعهداتی که داریم دیگر التزامی نداشته باشیم. طبق بند ۲۶، ۳۶ و ۳۷ ما اعلام کردیم که در پنج گام نسبت به تعهداتی که دادیم عقبنشینی میکنیم و مجلس آمد و این را یک قدم جلو برد.»
صالحی درباره ماجرای تأکید رهبر انقلاب راجع به غنیسازی ۲۰ درصد، با اشاره به پیشنهاد سال 1388 آژانس بینالمللی انرژی اتمی مبنی بر تحویل اورانیوم 4 درصد و تبدیل آن به 20 درصد در خارج از کشور، گفت: «آن زمان میدانستیم که آنها به ما ۲۰ درصد نمیدهند و ما خودمان ۲۰ درصد را در چارچوب تعهدات پادمانی شروع کردیم، اما نیاز نبود که همه مطلع باشند. بدون اینکه تعهدات پادمانیمان را به هم بزنیم، طراحی ۲۰ درصد را از صفر شروع کردیم و کمتر از دو سال تقریباً هجده ماه کارخانهاش را ساختیم. وقتی ۲۰ درصد ساخته شد، ما به خارجیها گفتیم دیگر ۲۰ درصد را نمیخواهیم و در لحظات آخر اعلام کردیم ۲۰ درصد را تولید کردیم. غربیها گفتند اینها بلوف میزنند و دروغ است، مگر میشود چنین چیزی اتفاق بیفتد. واقعاً تحول عظیمی بود و رهبر انقلاب در صحبتهایشان با این مضمون فرمودند که این تحقق اراده یک ملت است.»
وی با تأکید بر اینکه «ما در برجام در حوزه فنی هیچکدام از حقوق فنی هستهایمان را واگذار نکردیم، اما محدودیت زمانی را پذیرفتیم»، گفت: «ما وقتی ۲۰ درصد را شروع کردیم، در ۲۴ ساعت طبق آخرین خبری که دارم ۲۰ گرم در ساعت دارند تولید میکنند؛ یعنی عملاً داریم نیم کیلو در روز تولید میکنیم. ما این ۲۰ درصد را تولید و ذخیره میکنیم و اگر آنها به برجام برگشتند، ما هم به تعهدمان برمیگردیم.» رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مسیر آینده، با اشاره به بدعهدیهای امریکا در سالهای اخیر گفت: «اگر بخواهند برگردند، جمهوری اسلامی باید اطمینان لازم را پیدا کند. اگر میخواهد نسبت به گامهایی که برداشته عقبنشینی کند، باید این اطمینان لازم را داشته باشد.» وی ادامه داد: «اگر اینها گفتند ما بیانیه میدهیم که تحریمها برداشته شود، ما هم بیانیه میدهیم که گامهایمان را برمیداریم. اگر کار عملیاتی کردند ما هم عملیاتی به موازات آنها انجام میدهیم؛ یعنی بیانیه در مقابل بیانیه، عمل در مقابل عمل و تعهد در مقابل تعهد. دیگر مثل گذشته نخواهد بود که ما فقط تعهداتمان را انجام بدهیم.» صالحی نیز با تأکید بر اینکه «ما هیچ شرط و شروط دیگری را نمیپذیریم»، گفت: «اگر میخواهند برگردند، برجام همان برجام قبلی است. اول باید این دیوار بیاعتمادی که از بین رفته، دوباره اعتمادسازیاش انجام بگیرد. نه ما به آنها اعتماد داریم و نه آنها به ما اعتماد دارند. البته بیاعتمادی ما به آنها بر اساس واقعیتهاست و حقانیت ما را نشان میدهد، ولی آنها بیاعتمادیشان به ما بر اساس این ضربالمثل است که میگوید: کافر همه را به کیش خود میپندارد.»
ظریف: اقدام در برابراقدام نه بیانیه و امضا
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با اشاره به جلسه این کمیسیون با حضور محمد جواد ظریف گفت: طبق گفتههای وزیر امور خارجه، سیاست کشورمان در مواجهه با دولت بایدن «اقدام در برابر اقدام» خواهد بود و ما اقدام در برابر بیانیه و امضا را نمیپذیریم. به گزارش خانه ملت، ابوالفضل عمویی با اشاره به موضوع سؤالات مطرح شده در این جلسه، اظهار داشت: بعد از استماع پاسخهای وزیر امور خارجه، ۲ نفر از نمایندگان از پاسخهای وی قانع شدند اما نمایندگان طراح 5 سؤال از پاسخهای ظریف قانع نشده و بر ارسال این سؤالات به صحن علنی تأکید کردند.عمویی با اشاره به بخش پایانی این نشست ۳ ساعته، افزود: در این جلسه همچنین محمدجواد ظریف گزارشی از آخرین تحولات در سیاست داخلی ایالات متحده و پیش بینیها درباره روند آتی سیاست خارجی این کشور به اعضای کمیسیون امنیت ملی ارائه و تأکید کرد سیاست کشورمان در مواجهه با دولت بایدن «اقدام در برابر اقدام» است و ما اقدام در برابر بیانیه و امضا را نمی پذیریم.
صالحی اساساً دلیل تحریم ایران را سیطره «منطق زور» در دنیا دانسته و گفته است: «محوریترین چالش ما با غرب همان شیوه حکمرانی ماست. برای آنها یک چیز مجهولی است و چنین چیزی در دنیا وجود نداشته که بر اساس اصل ولایت فقیه باشد.» او در همین چارچوب موضوع هستهای را یک «بهانه ساختگی» برای «چالش» با ایران توسط غرب عنوان کرد و با بیان سوابق این پرونده توضیح داد که از همان سال 1381 آژانس بینالمللی انرژی اتمی در سطح دبیر وقت این آژانس در جریان قصد ایران برای انجام غنیسازی قرار گرفته بود. او با اشاره به اعلام اطلاع آژانس بینالمللی انرژی اتمی از فعالیتهای هستهای ایران در سال 1383 و شروع تقابل غرب با کشورمان و آغاز تحریمها، به رغم این موضع آژانس، این وضعیت را ناشی از قصد قبلی غرب برای تقابل با ایران به هر بهانهای دانست.
رئیس سازمان انرژی اتمی، رفع تحریمها به شرط اراده غرب را «خیلی آسان» توصیف کرد و گفت:«اگر ما دادوستد بانکی و نقلوانتقالات مالیمان روان بشود و مشکلی نداشته باشیم و فروش نفت مان هم مشکل نداشته باشد، دیگر مشکلی نداریم و کارمان را انجام میدهیم. این محوریترین قسمت تحریم است؛ یعنی اولاً جلوی فروش نفت و سایر تولیدات در جمهوری اسلامی را نگیرند، ثانیاً روابط بانکی را تسهیل بکنند که ما بتوانیم تراکنشهای بانکی و تعاملات بینالمللی داشته باشیم.» وی مصوبه اخیر مجلس را تصمیمی «در ادامه تصمیم پنج گامی که قبلاً دولت گرفته بود» توصیف کرد و گفت: «وقتی آنها تحریم کردند و تمام امتیازاتی که قرار بود ما از برجام بهرهمند بشویم، جلویش را گرفتند، طبق قاعده عقلی ما هم باید به تعهداتی که داریم دیگر التزامی نداشته باشیم. طبق بند ۲۶، ۳۶ و ۳۷ ما اعلام کردیم که در پنج گام نسبت به تعهداتی که دادیم عقبنشینی میکنیم و مجلس آمد و این را یک قدم جلو برد.»
صالحی درباره ماجرای تأکید رهبر انقلاب راجع به غنیسازی ۲۰ درصد، با اشاره به پیشنهاد سال 1388 آژانس بینالمللی انرژی اتمی مبنی بر تحویل اورانیوم 4 درصد و تبدیل آن به 20 درصد در خارج از کشور، گفت: «آن زمان میدانستیم که آنها به ما ۲۰ درصد نمیدهند و ما خودمان ۲۰ درصد را در چارچوب تعهدات پادمانی شروع کردیم، اما نیاز نبود که همه مطلع باشند. بدون اینکه تعهدات پادمانیمان را به هم بزنیم، طراحی ۲۰ درصد را از صفر شروع کردیم و کمتر از دو سال تقریباً هجده ماه کارخانهاش را ساختیم. وقتی ۲۰ درصد ساخته شد، ما به خارجیها گفتیم دیگر ۲۰ درصد را نمیخواهیم و در لحظات آخر اعلام کردیم ۲۰ درصد را تولید کردیم. غربیها گفتند اینها بلوف میزنند و دروغ است، مگر میشود چنین چیزی اتفاق بیفتد. واقعاً تحول عظیمی بود و رهبر انقلاب در صحبتهایشان با این مضمون فرمودند که این تحقق اراده یک ملت است.»
وی با تأکید بر اینکه «ما در برجام در حوزه فنی هیچکدام از حقوق فنی هستهایمان را واگذار نکردیم، اما محدودیت زمانی را پذیرفتیم»، گفت: «ما وقتی ۲۰ درصد را شروع کردیم، در ۲۴ ساعت طبق آخرین خبری که دارم ۲۰ گرم در ساعت دارند تولید میکنند؛ یعنی عملاً داریم نیم کیلو در روز تولید میکنیم. ما این ۲۰ درصد را تولید و ذخیره میکنیم و اگر آنها به برجام برگشتند، ما هم به تعهدمان برمیگردیم.» رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مسیر آینده، با اشاره به بدعهدیهای امریکا در سالهای اخیر گفت: «اگر بخواهند برگردند، جمهوری اسلامی باید اطمینان لازم را پیدا کند. اگر میخواهد نسبت به گامهایی که برداشته عقبنشینی کند، باید این اطمینان لازم را داشته باشد.» وی ادامه داد: «اگر اینها گفتند ما بیانیه میدهیم که تحریمها برداشته شود، ما هم بیانیه میدهیم که گامهایمان را برمیداریم. اگر کار عملیاتی کردند ما هم عملیاتی به موازات آنها انجام میدهیم؛ یعنی بیانیه در مقابل بیانیه، عمل در مقابل عمل و تعهد در مقابل تعهد. دیگر مثل گذشته نخواهد بود که ما فقط تعهداتمان را انجام بدهیم.» صالحی نیز با تأکید بر اینکه «ما هیچ شرط و شروط دیگری را نمیپذیریم»، گفت: «اگر میخواهند برگردند، برجام همان برجام قبلی است. اول باید این دیوار بیاعتمادی که از بین رفته، دوباره اعتمادسازیاش انجام بگیرد. نه ما به آنها اعتماد داریم و نه آنها به ما اعتماد دارند. البته بیاعتمادی ما به آنها بر اساس واقعیتهاست و حقانیت ما را نشان میدهد، ولی آنها بیاعتمادیشان به ما بر اساس این ضربالمثل است که میگوید: کافر همه را به کیش خود میپندارد.»
ظریف: اقدام در برابراقدام نه بیانیه و امضا
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با اشاره به جلسه این کمیسیون با حضور محمد جواد ظریف گفت: طبق گفتههای وزیر امور خارجه، سیاست کشورمان در مواجهه با دولت بایدن «اقدام در برابر اقدام» خواهد بود و ما اقدام در برابر بیانیه و امضا را نمیپذیریم. به گزارش خانه ملت، ابوالفضل عمویی با اشاره به موضوع سؤالات مطرح شده در این جلسه، اظهار داشت: بعد از استماع پاسخهای وزیر امور خارجه، ۲ نفر از نمایندگان از پاسخهای وی قانع شدند اما نمایندگان طراح 5 سؤال از پاسخهای ظریف قانع نشده و بر ارسال این سؤالات به صحن علنی تأکید کردند.عمویی با اشاره به بخش پایانی این نشست ۳ ساعته، افزود: در این جلسه همچنین محمدجواد ظریف گزارشی از آخرین تحولات در سیاست داخلی ایالات متحده و پیش بینیها درباره روند آتی سیاست خارجی این کشور به اعضای کمیسیون امنیت ملی ارائه و تأکید کرد سیاست کشورمان در مواجهه با دولت بایدن «اقدام در برابر اقدام» است و ما اقدام در برابر بیانیه و امضا را نمی پذیریم.
مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل:
ایران براساس عمل بایدن نسبت به برجام اقدام میکند
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحدد، صحبتهای جو بایدن رئیس جمهوری منتخب امریکا و تیم او درباره برجام را صحبتهای کلی توصیف و تأکید کرد که ایران، نه براساس این صحبتها، بلکه براساس نوع عمل دولت جدید امریکا نسبت به تعهدات برجامی خود تصمیم میگیرد و اقدام میکند.
مجید تخت روانچی در بخشی از گفتوگوی خود با ایرنا، با بیان اینکه زمانی میتوان روی این حرفها حساب کرد که عملیاتی شود، اظهارکرد: ما صبر میکنیم و عجله هم نداریم. بایدن به کاخ سفید میرود و ما منتظریم ببینیم ایشان چه کار میکند. ما براساس عملی که بایدن نسبت به برجام دارد، تصمیم میگیریم و اقدام متقابل را انجام میدهیم.
او درباره موضع ایران نسبت به سازوکار بازگشت امریکا به برجام، با بیان اینکه امریکا باید به برجام برگردد و این بازگشت هم کامل و بدون پیش شرط باشد و بدون مطرح کردن موضوعات بیربط و باربط با برجام باشد، تصریح کرد: اگر آنان به تعهداتشان برگردند، ما هم به تعهداتمان برمیگردیم. این موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران است. در واقع این آقای بایدن است که باید تصمیم بگیرد آیا میخواهد به برجام برگردد؟
روانچی، نکته مهم در این زمینه را اجرای تعهدات امریکا مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام دانست و افزود: اینکه درصورت بازنگشتن امریکا به برجام ما چه خواهیم کرد، بستگی به این دارد که رویکرد امریکا چطور باشد. در این شرایط میگذاریم بایدن خود تصمیم بگیرد. فقط این نکته باید روشن باشد که نمیشود تعهدات بینالمللی امریکا نصف و نیمه اجرا شود. اگر آنها ادعای برگشت به برجام دارند، باید این برگشت همراه با اجرای کامل تعهدات باشد.
وی با اشاره به اینکه زمان بازگشت امریکا به برجام مشخص نیست، لابیهای ضدایرانی فعال در امریکا را یکی از موانع این راه برشمرد و در پاسخ به اینکه «آیا در دوره جدید این آمادگی وجود دارد تا وارد بحث و مذاکره با امریکا در سطوح مختلف شویم؟» اظهارکرد: در چارچوب برجام، مذاکرت ما و امریکا فقط درباره بحث هستهای بود ولاغیر. اگر امریکا اکنون به برجام برگردد، ما در چارچوب کمیسیون مشترک میتوانیم با امریکاییها دور یک میز باشیم.
او درباره تحریمهای نهادهای ایرانی از سوی دولت ترامپ به بهانههای غیرهستهای نیز گفت: برجام روی موضوعات هستهای تمرکز داشت و تحریمهایی هم که براساس این توافق برداشته شد، در چارچوب تحریمهای هستهای بودند. در برجام نیز نوشته شده که این تحریمها شامل چه مسائلی هستند؛ یعنی نمیتوان تحریمی به نامهای دیگری اعمال شود. اگر تحریم بانک مرکزی در چارچوب برجام برداشته میشود، نمیتوان بانک مرکزی را تحت عنوان یک بهانه دیگر تحریم کنند. این خلاف برجام است. اینکه در چند سال گذشته اسم تحریمهایی که در برجام آمده بود را عوض کردند، این مشکل ما نیست بلکه مشکل امریکاست و خودشان باید این مشکل را حل کنند. به ما ربطی ندارد این کار پیچیده است یا نیست و خودشان باید حل کنند.
روانچی، درباره غنیسازی 20 درصدی، نخست با اشاره به اینکه در NPT درصدی برای سقف غنیسازی وجود ندارد، تأکید کرد که مصوبه مجلس در چارچوبهای کاهش تعهدات هستهای ایران است و اتفاق تازهای نیست.
مجید تخت روانچی در بخشی از گفتوگوی خود با ایرنا، با بیان اینکه زمانی میتوان روی این حرفها حساب کرد که عملیاتی شود، اظهارکرد: ما صبر میکنیم و عجله هم نداریم. بایدن به کاخ سفید میرود و ما منتظریم ببینیم ایشان چه کار میکند. ما براساس عملی که بایدن نسبت به برجام دارد، تصمیم میگیریم و اقدام متقابل را انجام میدهیم.
او درباره موضع ایران نسبت به سازوکار بازگشت امریکا به برجام، با بیان اینکه امریکا باید به برجام برگردد و این بازگشت هم کامل و بدون پیش شرط باشد و بدون مطرح کردن موضوعات بیربط و باربط با برجام باشد، تصریح کرد: اگر آنان به تعهداتشان برگردند، ما هم به تعهداتمان برمیگردیم. این موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران است. در واقع این آقای بایدن است که باید تصمیم بگیرد آیا میخواهد به برجام برگردد؟
روانچی، نکته مهم در این زمینه را اجرای تعهدات امریکا مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام دانست و افزود: اینکه درصورت بازنگشتن امریکا به برجام ما چه خواهیم کرد، بستگی به این دارد که رویکرد امریکا چطور باشد. در این شرایط میگذاریم بایدن خود تصمیم بگیرد. فقط این نکته باید روشن باشد که نمیشود تعهدات بینالمللی امریکا نصف و نیمه اجرا شود. اگر آنها ادعای برگشت به برجام دارند، باید این برگشت همراه با اجرای کامل تعهدات باشد.
وی با اشاره به اینکه زمان بازگشت امریکا به برجام مشخص نیست، لابیهای ضدایرانی فعال در امریکا را یکی از موانع این راه برشمرد و در پاسخ به اینکه «آیا در دوره جدید این آمادگی وجود دارد تا وارد بحث و مذاکره با امریکا در سطوح مختلف شویم؟» اظهارکرد: در چارچوب برجام، مذاکرت ما و امریکا فقط درباره بحث هستهای بود ولاغیر. اگر امریکا اکنون به برجام برگردد، ما در چارچوب کمیسیون مشترک میتوانیم با امریکاییها دور یک میز باشیم.
او درباره تحریمهای نهادهای ایرانی از سوی دولت ترامپ به بهانههای غیرهستهای نیز گفت: برجام روی موضوعات هستهای تمرکز داشت و تحریمهایی هم که براساس این توافق برداشته شد، در چارچوب تحریمهای هستهای بودند. در برجام نیز نوشته شده که این تحریمها شامل چه مسائلی هستند؛ یعنی نمیتوان تحریمی به نامهای دیگری اعمال شود. اگر تحریم بانک مرکزی در چارچوب برجام برداشته میشود، نمیتوان بانک مرکزی را تحت عنوان یک بهانه دیگر تحریم کنند. این خلاف برجام است. اینکه در چند سال گذشته اسم تحریمهایی که در برجام آمده بود را عوض کردند، این مشکل ما نیست بلکه مشکل امریکاست و خودشان باید این مشکل را حل کنند. به ما ربطی ندارد این کار پیچیده است یا نیست و خودشان باید حل کنند.
روانچی، درباره غنیسازی 20 درصدی، نخست با اشاره به اینکه در NPT درصدی برای سقف غنیسازی وجود ندارد، تأکید کرد که مصوبه مجلس در چارچوبهای کاهش تعهدات هستهای ایران است و اتفاق تازهای نیست.
هشدار وزیر خارجه و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به امریکا
برای هر تهدیدی آمادهایم
گروه سیاسی/ درحالی که دولت دونالد ترامپ در روزهای پایانی خود، با پرواز بمب افکنهای بی52 دور تازهای از تحرکات نظامی را در منطقه آغاز کرده است، وزیر خارجه ایران و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در رویکردی همسو، ضمن بیتأثیر خواندن این تحرکات به امریکا هشدار دادند که جمهوری اسلامی ایران آماده پاسخگویی و درهم شکستن هر تهدیدی است.
نخستین واکنش از آن ظریف بود. وزیر خارجه یکشنبه شب با انتشار تصاویری از بمب افکنهای امریکایی در صفحه «توئیتر» خود، خطاب به امریکا نوشت: «اگر هدف از حضور و گشتزنی بی52 اچ شما ترساندن یا هشدار دادن به ایران است، شما باید این میلیاردها دلار را برای سلامت مالیات دهندگان خود خرج میکردید.» او تصریح کرد: «هرچند ما بیش از 200 سال است که جنگی را شروع نکردهایم، اما از درهم شکستن متجاوزان ابایی نداریم. فقط از بهترین دوستانتان که از صدام حمایت کردند، بپرسید.»
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز که در حاشیه همایش مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و در جمع خبرنگاران سخن میگفت، با بیان اینکه پرواز دو فروند هواپیمای «بی ۵۲» از امریکا به روی منطقه و بازگشت آنها ارزش عملیاتی قابل توجهی ندارد، اظهارکرد: طی یک ماه اخیر ناو هواپیمابر و ناو بالگردبر امریکا و همچنین زیرسطحی جورجیا از منطقه خلیج فارس خارج شده و در شعاع بیش از هزار کیلومتر از سواحل ایران قرار گرفتهاند و مجموعه اقدامات دشمن که آن را نمایش قدرت نام گذشتهاند، نشان دهنده این است که نسبت به قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران دچار ترس و واهمه هستند. او تأکید کرد: نیروهای مسلح ایران باوجود علم به اینکه دشمن با توجه به آمادگی نیروهای مسلح ایران قادر به انجام کاری نیست، اما برای پاسخ به همه این تهدیدات کاملاً آماده است و نیروهای ما در اوج آمادگی به سر میبرند.
سرلشکر باقری با اشاره به رزمایشهای اخیر نیروهای مسلح گفت: طی ۲۰ روز گذشته بیش از ۱۰ مورد رزمایش عملیاتی در زمین، دریا، پدافند، حوزه پهپادی و همچنین موشکی داشتیم و همچنین در حوزه زمینی رزمایشهایی را در روزهای آتی خواهیم داشت که نشان دهنده آمادگی نیروهای مسلح برای دفاع از حریم امنیت و منافع ملی کشورمان است و این آمادگی همچنان ادامه خواهد داشت.
از رزمایشهای مورد اشاره سردار باقری، یکی رزمایش موشکی سپاه پاسداران بود که مورد توجه رسانههای خارجی قرار گرفت. در این رزمایش، با استفاده همزمان از پهپاد و موشک، شیوههای رزم جدیدی بهکار برده شد. همچنین شلیک یک موشک بالستیک به عمق 1800 کیلومتری اقیانوس هند که در فاصله 160 کیلومتری ناو امریکایی به هدف فرضی اصابت کرد، از سوی رسانههای خارجی دارای پیام ویژهای به نیروهای امریکایی تعبیر شد.
هفت درس از یک تصمیم منطقهای
مرتضی رحیمی
سفیر سابق ایران در عمان
اجــــلاس ســـــران شــورای همــکاری خلیـــــج فـــــــارس در «المعــــــــــلا» ی عربستان را باید نه تنها فصل جدیدی در مناسبات اعضای شورا بعد از سه سال بحران در این مناسبات توصیف کرد بلکه شاید بتوان به منزله گامی جدید در تحولات مناسبات منطقهای کشورها ارزیابی کرد. آنچه که از این بحران سه ساله در مناسبات سه عضو شورای همکاری با قریب ۴۰ سال سابقه همکاری نزدیک با یکدیگر با عضوی دیگر در عرصههای مختلف همکاری و با وجود وجوه متعدد مشترک با یکدیگر میتوانیم بیاموزیم در 7 نکته و درس میتوان خلاصه کرد.
نکته اول اینکه نزدیکترین اعضای یک سازمان منطقهای ممکن است اختلاف نظرهایی در برخی عرصههای منطقهای و بینالمللی و حتی روابط دوجانبه با یکدیگر داشته باشند. صرف نظر از اینکه بخواهیم به کدامیک از طرفین اختلاف حق بدهیم گرچه در این مورد موضوع برای همه ناظران بیطرف واضح بود. این به این معنی است که حتی بین دو همپیمان و همراه ممکن است اختلاف دیدگاه بروز نماید و وقوع چنین اختلافی نباید دور از انتظار باشد.
نکته دومی که از این حادثه میتوان به دست آورد این است که هیچگاه نباید عضو یا اعضایی از یک مجموعه به هم پیوسته یا غیر پیوسته با فرض توان تحمیل یکجانبه دیدگاههای خود به خود چنین حقی را بدهند که شرایط خود را بر دیگری تحمیل و دیکته نمایند حالا هرچقدر قدرتمند یا بزرگ باشند یا تصورکنند که طرف مقابل ضعیف است و مجبور خواهد شد در برابر درخواستهای غیر منطقی آنها تمکین نماید و همیشه احتمال شکست چنین رویکرد و عملکردی را وارد بدانند.
نکته سوم و درس دیگری که از این رخداد مهم سیاسی میتوان گرفت اینکه هیچ کشور مستقلی نباید زیر بار خواست غیر منطقی کشور یا کشورهای دیگر برود، هرچند خود را قدرتمندتر تصور کنند و دارای ظرفیت های بیشتر و بهتر بوده و خود را برترارزیابی نمایند. ایستادگی و مقاومت در برابر زیاده خواهی دیگران مسیر درستی است که هر کشور مستقلی باید سرلوحه سیاستهای خود قرار دهد ودر این مسیر درپی راه حل باشد.
نکته چهارم و درس بعدی اینکه هرگاه یکی از اطراف به نادرستی مسیر و سیاست خویش رسید و تصمیم به بازگشت در مسیر صحیح قرار گرفت نباید در آن تردید نماید و ازسوی دیگر طرف مقابل با اکراه و امتناع و اعلام بینیازی او را مواجه کند بلکه به گرمی باید از آن استقبال نماید و به آنها فرصت دهد که خطای خویش را جبرا ن نمایند و کوششهای میانجیهای خیر خواه را ارج نهد.
نکته پنجم اینکه کشوری که با یک تصمیم نادرست جمعی از برادران و همپیمانان خود برای سالها مورد بیمهری قرار گرفته و در شرایطی دشوار جمع دیگری از برادران و دوستان به یاری او شتافتند نباید این دوستی ها و یاری ها را به فراموشی بسپارد و از آن عبور کند.
نکته ششم که باید ازاین واقعه آموخت؛ همچنانکه دو عضو همپیمان و نزدیک یک مجموعه با مشترکات و پیوندها، ممکن است اختلاف نظر پیدا کنند و راهی برای مصالحه و حل مشکل آنها پیدا میشود بهطور طبیعی اختلاف بین سایر اعضا در یک منطقه را نباید غیر طبیعی دانست بلکه آنچه غیر طبیعی و زیانبار برای همه اطراف است اینکه آنها در اندیشه رفع این اختلاف برنیایند و راه ناصواب را برای سالیان متمادی ادامه دهند و به توصیههای خیرخواهان توجه کامل و عملی ننمایند و به دعوت ها و طرحها و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران که منافع همه طرفها را مورد عنایت قرار داده است پاسخی در خور ندهند و دوست و دشمن را بدرستی بازنشناسند.
نکته هفتم اینکه ایران باید بتواند به کشورهای منطقه و فرامنطقهای اطمینان دهد که منافع مشروع همه درچارچوب روابط بینالملل مورد توجهش بوده و این امکان و ظرفیت را دارد که ثبات و امنیت منطقه را با همکاری همه طرفهای منطقهای تأمین نماید و این نکتهای اساسی است که بیش از هر زمان دیگر باید مورد توجه همه اطراف قرار گیرد.
با نگاه به این باید در نظر داشت که ایران همواره طرفدار همکاری و همگرایی کشورهای منطقه و حل هرگونه اختلاف آنها با یکدیگر از یک طرف و خودش با هریک از اعضای آن از سوی دیگر در یک گفتوگوی برادرانه و برابر بوده و بارها بر آن تأکید و از هر اقدام و اندیشه خیرخواهانهای استقبال کرده است. لذا همانگونه که از حل اختلافات کشورهای منطقه با یکدیگر استقبال نموده و مینماید و به آنها تبریک گفته و میگوید؛ به نظر میرسد بتواند درست بر همین اساس به طرف هایی که دارای ظرفیتی برای نزدیک کردن کشورهای منطقه و حل مشکلات و اختلافات آنها با یکدیگر بوده فرصت دهد تا در این مسیر تلاش نمایند؛ امری که بعد از اجلاس سران شورا در المعلای عربستان از این سو و آن سو خود را نشان داد و باید آن را به فال نیک گرفت و همه اطراف از آن استقبال نمایند.
سفیر سابق ایران در عمان
اجــــلاس ســـــران شــورای همــکاری خلیـــــج فـــــــارس در «المعــــــــــلا» ی عربستان را باید نه تنها فصل جدیدی در مناسبات اعضای شورا بعد از سه سال بحران در این مناسبات توصیف کرد بلکه شاید بتوان به منزله گامی جدید در تحولات مناسبات منطقهای کشورها ارزیابی کرد. آنچه که از این بحران سه ساله در مناسبات سه عضو شورای همکاری با قریب ۴۰ سال سابقه همکاری نزدیک با یکدیگر با عضوی دیگر در عرصههای مختلف همکاری و با وجود وجوه متعدد مشترک با یکدیگر میتوانیم بیاموزیم در 7 نکته و درس میتوان خلاصه کرد.
نکته اول اینکه نزدیکترین اعضای یک سازمان منطقهای ممکن است اختلاف نظرهایی در برخی عرصههای منطقهای و بینالمللی و حتی روابط دوجانبه با یکدیگر داشته باشند. صرف نظر از اینکه بخواهیم به کدامیک از طرفین اختلاف حق بدهیم گرچه در این مورد موضوع برای همه ناظران بیطرف واضح بود. این به این معنی است که حتی بین دو همپیمان و همراه ممکن است اختلاف دیدگاه بروز نماید و وقوع چنین اختلافی نباید دور از انتظار باشد.
نکته دومی که از این حادثه میتوان به دست آورد این است که هیچگاه نباید عضو یا اعضایی از یک مجموعه به هم پیوسته یا غیر پیوسته با فرض توان تحمیل یکجانبه دیدگاههای خود به خود چنین حقی را بدهند که شرایط خود را بر دیگری تحمیل و دیکته نمایند حالا هرچقدر قدرتمند یا بزرگ باشند یا تصورکنند که طرف مقابل ضعیف است و مجبور خواهد شد در برابر درخواستهای غیر منطقی آنها تمکین نماید و همیشه احتمال شکست چنین رویکرد و عملکردی را وارد بدانند.
نکته سوم و درس دیگری که از این رخداد مهم سیاسی میتوان گرفت اینکه هیچ کشور مستقلی نباید زیر بار خواست غیر منطقی کشور یا کشورهای دیگر برود، هرچند خود را قدرتمندتر تصور کنند و دارای ظرفیت های بیشتر و بهتر بوده و خود را برترارزیابی نمایند. ایستادگی و مقاومت در برابر زیاده خواهی دیگران مسیر درستی است که هر کشور مستقلی باید سرلوحه سیاستهای خود قرار دهد ودر این مسیر درپی راه حل باشد.
نکته چهارم و درس بعدی اینکه هرگاه یکی از اطراف به نادرستی مسیر و سیاست خویش رسید و تصمیم به بازگشت در مسیر صحیح قرار گرفت نباید در آن تردید نماید و ازسوی دیگر طرف مقابل با اکراه و امتناع و اعلام بینیازی او را مواجه کند بلکه به گرمی باید از آن استقبال نماید و به آنها فرصت دهد که خطای خویش را جبرا ن نمایند و کوششهای میانجیهای خیر خواه را ارج نهد.
نکته پنجم اینکه کشوری که با یک تصمیم نادرست جمعی از برادران و همپیمانان خود برای سالها مورد بیمهری قرار گرفته و در شرایطی دشوار جمع دیگری از برادران و دوستان به یاری او شتافتند نباید این دوستی ها و یاری ها را به فراموشی بسپارد و از آن عبور کند.
نکته ششم که باید ازاین واقعه آموخت؛ همچنانکه دو عضو همپیمان و نزدیک یک مجموعه با مشترکات و پیوندها، ممکن است اختلاف نظر پیدا کنند و راهی برای مصالحه و حل مشکل آنها پیدا میشود بهطور طبیعی اختلاف بین سایر اعضا در یک منطقه را نباید غیر طبیعی دانست بلکه آنچه غیر طبیعی و زیانبار برای همه اطراف است اینکه آنها در اندیشه رفع این اختلاف برنیایند و راه ناصواب را برای سالیان متمادی ادامه دهند و به توصیههای خیرخواهان توجه کامل و عملی ننمایند و به دعوت ها و طرحها و دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران که منافع همه طرفها را مورد عنایت قرار داده است پاسخی در خور ندهند و دوست و دشمن را بدرستی بازنشناسند.
نکته هفتم اینکه ایران باید بتواند به کشورهای منطقه و فرامنطقهای اطمینان دهد که منافع مشروع همه درچارچوب روابط بینالملل مورد توجهش بوده و این امکان و ظرفیت را دارد که ثبات و امنیت منطقه را با همکاری همه طرفهای منطقهای تأمین نماید و این نکتهای اساسی است که بیش از هر زمان دیگر باید مورد توجه همه اطراف قرار گیرد.
با نگاه به این باید در نظر داشت که ایران همواره طرفدار همکاری و همگرایی کشورهای منطقه و حل هرگونه اختلاف آنها با یکدیگر از یک طرف و خودش با هریک از اعضای آن از سوی دیگر در یک گفتوگوی برادرانه و برابر بوده و بارها بر آن تأکید و از هر اقدام و اندیشه خیرخواهانهای استقبال کرده است. لذا همانگونه که از حل اختلافات کشورهای منطقه با یکدیگر استقبال نموده و مینماید و به آنها تبریک گفته و میگوید؛ به نظر میرسد بتواند درست بر همین اساس به طرف هایی که دارای ظرفیتی برای نزدیک کردن کشورهای منطقه و حل مشکلات و اختلافات آنها با یکدیگر بوده فرصت دهد تا در این مسیر تلاش نمایند؛ امری که بعد از اجلاس سران شورا در المعلای عربستان از این سو و آن سو خود را نشان داد و باید آن را به فال نیک گرفت و همه اطراف از آن استقبال نمایند.
دیگه چه خبر؟
دستور رهبری به ظریف چه بود
خبر اول اینکه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفتوگوی خود با روزنامه همدلی، گفت که از انتقاد جناحهای سیاسی ناراحت نمیشوم اما ناراحتی و نارضایتی مردم من را دلگیر و ناراحت میکند.ظریف در بخش دیگری افزوده: باید اذعان کنم که رهبر معظم انقلاب به من دستور دادند که حتی اگر فکر میکنی نظراتت با من 180 درجه هم مخالف بود، باید آن را حتماً به من اعلام کنی. لذا حتی این اجازه را در قالب یک دستور هم داشتهام که نظر خود را صریح اعلام کنم. اگر در آینده، بعد از مرگ من، نامهنگاریهایم منتشر شود مشخص خواهد شد که من هر چه بوده، را گفتهام و حتی در مواردی، از برخی منتقدین هم تندتر انتقاد کردهام.وی با بیان اینکه یکی از وظایف وزیر امور خارجه، دفاع از کل کشور است، گفته: یعنی من در این مقام، نمیتوانم بگویم که مثلاً با فلان کار قوه قضائیه مخالفم، یا با این کار اطلاعات سپاه مخالفم واز آن دفاع نمیکنم. اطلاعات سپاه جایی است که سریال «گاندو» را علیه من ساخته. از این صریحتر که نداریم، با این حال من وظیفه دارم که در خارج از کشور از این نهاد داخلی، دفاع کنم. اصلاً نمیتوانم مسائل داخلی را مورد توجه قرار دهم و مثلاً بگویم چون اینها گاندو را علیه من ساختند، در خارج از کشور بخواهم مقابله به مثل کنم.
حسن نیت کره جنوبی
خبر دیگر اینکه، مقامات کره جنوبی اعلام کردند که این کشور واحد نظامی خود را از تنگه هرمز دور کرده است. به گزارش ایسنا، روز دوشنبه یک منبع دیپلماتیک این کشور به خبرگزاری «یونهاپ» گفت که سئول این عقب نشینی را در تلاش برای نشان دادن حسن نیت خود انجام داده است. پیشتر کره جنوبی پس از توقیف نفتکش این کشور در آبهای خلیج فارس، یک واحد از نیروهای نظامی اش را به منطقه فرستاده بود. اما در اثنای سفر هیأت این کشور به سرپرستی «چوی جونگ کان» معاون اول وزیر امورخارجهاش به تهران تصمیم گرفت برای تقویت روحیه مثبت و نشان دادن حسن نیت خود در اثنای انجام مذاکرات با طرف ایرانی نیروهایش را عقب براند. پس از آن سفر بود که رسانههای کرهای اعلام کردند که هیأت مذاکره کننده کشورشان دست خالی از تهران بازگشته زیرا دو طرف نتوانستهاند اختلافات بر سر آزادی بیش از هفت میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران در حسابهای بانکی کره جنوبی را حل وفصل کنند.
امیدواری انگلیس برای آزادی نازنین زاغری
شنیدیم که، وزیر امورخارجه انگلیس گفت که تلاشها برای آزادی نازنین زاغری تشدید شده است و دولت کشورش از هیچ تلاشی برای آزادی او فروگذار نخواهد کرد. به گزارش ایسنا، «دومینیک راب» در پاسخ به نامه «ریچارد راتکلیف» همسر این محکوم دو تابعیتی از افزایش تلاشهای لندن و گفتوگوها میان ایران و انگلیس برای آزادی این شخص دوتابعتی از زندان خبر داد.او پیشبینی کرد که روی کار آمدن دولت جدید در امریکا احتمالاً امکانات جدیدی فراهم میکند تا خانم زاغری ایران را ترک کند. نازنین زاغری یک شهروند دوتابعیتی ایرانی- انگلیسی است که در فروردین ۱۳۹۵ در سفری که به ایران آمده بود به جرم جاسوسی بازداشت و سپس به پنج سال حبس محکوم شد. گفته میشود که وی در حال حاضر بهدلیل شیوع ویروس کرونا در بازداشت خانگی به سر میبرد.
ارائه تخلفات بازار سرمایه به رئیس قوه قضائیه
دست آخر اینکه، نایب رئیس اول مجلس در نامهای به رئیس قوه قضائیه گزارشی از جزئیات تخلفات و ترک فعلهای صورت گرفته در بازار سرمایه را ارائه کرد.به گزارش خانه ملت، در بخشی از نامه امیر حسین قاضی زاده آمده که پس از شروع ریزش بزرگ بازار برخی از مقامات دولتی در رسانه ملی و رسانههای گروهی با طرح ادعای حمایت عاجل و مستمر از بازار سرمایه و پایان ریزش، در حالی که امید بازگشت بازار به روزهای متعادل را نوید میدادند، در فرصت بدست آمده از اعتماد مردم، با عرضههای سنگین سهام، سقوط هرچه بیشتر بازار و تشدید سلب اعتماد، سرخوردگی و نارضایتی عمومی را رقم زدند که مستندات این امر که حاصل بررسی گروه کارشناسی حقوقی – اقتصادی و نیز گزارشات مراجع رسمی مطلع میباشد خلاصه به پیوست تقدیم میگردد. وی افزوده: نظر به بند دوم اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی امید است با دستور انقلابی حضرتعالی مبنی بر بررسی امر و برخورد با متخلفان، موجبات افزایش اعتماد و رضایت عمومی، احیای حقوق عامه و برقراری عدل اسلامی فراهم گردد.
رئیسی: دستگاه قضایی، خود را موظف به دفاع از حقوق زنان میداند
رئیس قوه قضائیه گفت: ما خود را (دستگاه قضایی ) موظف به دفاع از حقوق زنان میدانیم؛ اقداماتی از جنس تهیه لایحه تأمین امنیت و ارتقای کرامت بانوان در سال گذشته با همین رویکرد تهیه و به دولت ارسال شد. بهگزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، آیتالله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه با تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، هشدار داد که باید مراقب روایت تفرقه افکنانه انگلیسی با کمک دلارهای امریکایی و خیالپردازیهای هالیوودی دشمنان برای معرفی شخصیت حضرت زهرا(س) و تبیین سیره اهل بیت (ع)بود.رئیس قوه قضائیه با تأکید بر این که سبک زندگی فاطمی تضمین و تأمین حقوق زنان است، متذکر شد: بر اساس مکتب فاطمه زهرا(س)، نگاه تفریطی که زن را ازشأن و منزلت اجتماعی محروم میکند و نگاه افراطی غربی که زن را بهعنوان یک کالا مطرح کند، هر دو غلط است و ما هیچکدام را قبول نداریم.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روزهای پایانی سال جاری بر همت و تلاش مضاعف همکاران قضایی برای تسریع در رسیدگی دقیق به پروندههای معوقه و دستورالعملها و بخشنامههای اخیرالصدور تأکید کرد و گفت: هیچگونه اطاله بلاوجه در رسیدگی به پروندهها و گزارشهایی که از گذشته مانده، قابل پذیرش نیست.وی با تأکید بر این که پروندههای معوقه در دادگستریها و واحدهای قضایی باید تا پایان سال جاری تعیین تکلیف شوند، سرعت را از عناصر مهم در احقاق حق دانست، اما در عین حال متذکر شد که «دقت در کار» نباید به خاطر سرعت در رسیدگی به پروندهها نادیده گرفته شود.رئیس قوه قضائیه همچنین بر لزوم رسیدگی فوری به شکایات و گزارشهای مردمی تأکید و اظهار کرد: هر شکایتی که به کلانتری یا دادسرا میشود، به محض وصول باید به مقام مسئول ارجاع شود تا رسیدگی به آن آغاز شود و حتی یک روز هم نباید معطل بماند. رئیسی با بیان اینکه انجام کار بموقع هم وظیفه قانونی است و هم موجب افزایش اعتماد عمومی میشود، متذکر شد: اخیراً گزارشهایی شده و بررسیهایی صورت گرفته که حکایت از این دارد برخی گزارشها در کارتابلهای الکترونیک برخی مراجع مانده و شکایات مردمی با تأخیر ارجاع میشود که باید نظارت صورت گیرد و تذکر جدی داده شود؛ هیچ شکایت و گزارشی نباید در کارتابلها بماند و مشمول مرور زمان شود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
بیانیه در مقابل بیانیه، عمل در مقابل عمل
-
ایران براساس عمل بایدن نسبت به برجام اقدام میکند
-
برای هر تهدیدی آمادهایم
-
هفت درس از یک تصمیم منطقهای
-
دیگه چه خبر؟
-
رئیسی: دستگاه قضایی، خود را موظف به دفاع از حقوق زنان میداند
اخبارایران آنلاین