عرضه تایرهای باری و اتوبوسی داخلی بر اساس ضوابط هیأت تعیین و تثبیت قیمتها
ستاد تنظیم بازار مقرر کرده است که تایرهای باری و اتوبوسی تولید داخل همچون سایر لاستیکها بایستی در چارچوب ضوابط هیأت تعیین و تثبیت قیمتهای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و با ثبت در سامانه جامع تجارت به فروش برسند و عدم ثبت در سامانه جامع تجارت تخلف محسوب خواهد شد. بر این اساس، طبق مصوبه مذکور ستاد تنظیم بازار، مسئولیت رصد قیمت از مرحله تولید تا توزیع و عرضه به مصرفکننده نهایی، توسط انجمن ذیربط و بنگاههای مربوطه انجام خواهد شد. همچنین کنترل سیستمی قیمت نمایندگی بنگاهها بر عهده انجمن و خود بنگاه تولیدی است. این مصوبه تأکید دارد که عدم رعایت قیمتها و عدم ثبت در سامانه جامع، به منزله تخلف بنگاه محسوب میشود. از سوی دیگر، ستاد تنظیم بازار مصوب کرده است که معاون امور صنایع، بازرگانی داخلی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نظارت لازم بر روند اجرای مصوبات را برعهده گیرد./ایسنا
واکنش بانک مرکزی ایران به ادعای آلمانیها درباره اینستکس
بانک مرکزی نسبت به ادعای قائم مقام وزارت امور خارجه آلمان در خصوص عدم موفقیت کانال اینستکس واکنش نشان داد. بهگزارش روابط عمومی بانک مرکزی، قائم مقام وزارت امور خارجه آلمان اخیراً ادعا کرده است، سازوکار مالی اینستکس که دو سال پیش با هدف میسر کردن مبادله تجاری بین اروپا و ایران ایجاد شده بود، مؤثر نبوده و ایران مسئول عملکرد ناموفق اینستکس است چون با معاملات موافقت نکرده است؛ در همین ارتباط بانک مرکزی در حساب رسمی توئیتری خود ضمن رد این ادعا اعلام کرد: «کانال اینستکس برای نجات برجام طراحی شد اما کار نکرد چون کشورهای اروپایی شجاعت کافی برای اعمال قدرت اقتصادی ملی و مستقل خویش را نداشتند. همچنین آنان هیچ راهی برای تأمین مالی اینستکس نیافتند. مشخص است که ایران تنها برای حفظ کانال اروپایی و واردات کالاهایی که قادر است از کانالهای دیگر تأمین کند، حاضر به جابهجایی منابع مالی خود نیست.اینستکس قرار بود روابط تجاری ایران و اروپا را فارغ از تحریمهای امریکا شکل دهد نه آنکه آن را تحت تحریمها تعریف کند»./مهر
«ایران» در گفتوگو با اهالی صنعت بررسی کرد
خواستههای تولیدکنندگان در روزهای پایانی سال
گروه اقتصادی | نه تنها به روزهای پایانی سال نزدیک میشویم بلکه به ماههای پایانی فعالیت دولت دوازدهم هم رسیدهایم. به اذعان خیلی از کارشناسان چه منتقدان و چه مدافعان دولت، «دولت روحانی» سختترین و بیسابقهترین روزها را گذرانده است، زیرا در این مدت سختترین تحریمها اعمال شد و قیمت هر بشکه نفت هم به پایینترین عددی رسید که خارج از تمام پیشبینیها بود. اما تمام این چالشها دلیل بر آن نمیشود که مشکلات فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را ندید؛ در این سالها سنگینی تمام مشکلات بر دوش تولیدکنندگان بوده است بهگونهای که خیلی از آنها تا مرحله ورشکستگی پیش رفتند اما با چنگ و دندان باقی ماندند.
صفحه 9
اعمال نرخ صفر مالیاتی منوط به برگشت ارز حاصل از صادرات
معاون سازمان امور مالیاتی، گفت: اعمال نرخ صفر مالیاتی به درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات، منوط به برگشت ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور است.
محمود علیزاده با صدور بخشنامهای، خاطرنشان کرد: اعمال نرخ صفر مالیاتی موضوع ماده ۱۴۱ قانون مالیاتهای مستقیم به درآمد حاصل از صادرات کالا و خدمات برای عملکرد سالهای ۱۳۹۷ لغایت ۱۳۹۹ منوط به برگشت ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور با رعایت مقررات مربوط است.
وی عنوان داشت: صادرات بخش کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی برای عملکرد سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ از شمول این حکم مستثنی هستند.
معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور همچنین تصریح کرد: اعمال معافیت مالیاتی موضوع بند (ب) ماده ۴۵ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور به سود تفاوت نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات در عملکرد سالهای ۱۳۹۷ لغایت ۱۳۹۹ منوط به برگشت ارز حاصل از صادرات طبق مقررات اعلامی بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور با رعایت مقررات اعلامی میباشد.
علیزاده در خاتمه تأکید کرد: اعمال سایر معافیتها یا نرخ صفر مالیاتی از جمله مواد ۸۱ و ۱۳۲ قانون مالیاتهای مستقیم، ماده ۱۳ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی و معافیتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری موضوع قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاریسازی نوآوریها و اختراعات، فارغ از برگشت ارز حاصل از صادرات آنها، با رعایت مقررات مربوط امکان پذیر میباشد./مهر
مخالفت وزیر راه با لغو محدودیت ۶۰ درصدی پروازها
پرواز زیر سایه کرونا
اززمان شیوع ویروس کرونا ناوبری هوایی در تمام جهان با تغییرات چشمگیری مواجه شد.از جمله کاهش پروازها و یا کاهش تعداد سرنشینان و مسافران هواپیماها. ایران نیز از این موضوع مستثنی نبوده است.
حالا اگرچه در یک ماه اخیر بحران کرونا تا اندازه ای در ایران مدیریت شده اما همچنان وزیر راه از تداوم تدابیر کنترلی خبر می دهد و ضمن مخالفت با لغو محدودیت استفاده ۶۰ درصدی صندلی پروازی در شرایط کرونا، می گوید: نه ایرانایر و نه هیچکدام دیگر از ایرلاینهای داخلی زیانده نیستند.
به گزارش تسنیم، محمد اسلامی ضمن مخالفت با درخواست شرکتهای هواپیمایی برای لغو محدودیت استفاده 60 درصدی از صندلی پروازی بهدلیل پروتکلهای بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت 60 درصدی را مصوب و ابلاغ کرده و همچنان لازم الاجراست. وی افزود: محدودیت 60 درصدی را شرکتهای هواپیمایی باید فعلاً تحمل کنند، الان در شرایط سخت کرونایی قرار داریم و باید مملکت از این وضعیت عبور کند.
وی با تأکید بر اینکه الان وقت چنین درخواستها و ملاحظات مربوط به آن نیست، تصریح کرد: باید به گونهای دیگر برای ایرلاینهای داخلی تسهیلات ایجاد کنیم که جبران شود.
وی یادآور شد: تاکنون 2500 میلیارد تومان با سود 12 درصدی برای ایرلاینها تسهیلات تخصیص یافت که تمام شرکتهای هواپیمایی این تسهیلات را دریافت کردهاند.
وی گفت: اگر ایرلاینها زیانده بودند تا الان صورتهای مالی حسابرسی شده را به وزارت راه و شهرسازی ارائه میکردند تا پس از بررسی توسط یک کمیته کارشناسی اگر دیدیم اینها واقعاً زیانده هستند برای آنها چارهای بیندیشیم. این در حالی است که هیچکدام از ایرلاینها –صورتهای مالی حسابرسی شده – را نیاوردند و استقبال هم نکردند.
اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران زیانده است، افزود: خیر هیچ ایرلاینی زیانده نیست. ما مهرماه از شرکتها خواستیم که صورتهای مالی خود را برای بررسی به وزارت راه ارائه دهند که تاکنون این کار را انجام ندادهاند.
وزیر راه و شهرسازی در عین حال تأکید کرد: البته نیازی به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده نیست، اما وقتی آنها ادعا میکنند زیانده هستند، باید شواهد و مدارکی را برای این ادعا ارائه کنند که قابل رسیدگی باشد.
کاهش ۷۳ درصدی مسافر بینالمللی فرودگاههای ایران
در همین حال، مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران از کاهش ۷۳ درصدی تعداد مسافران بینالمللی کشور تا ماه نوامبر ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ بهدلیل بحران کرونا خبر داد.
به گزارش فارس، سیاوش امیرمکری با اعلام این خبر بیان کرد: سال 2020 میلادی جهان کاهش 59 تا 60 درصدی مسافرتهای هوایی را تجربه کرد، به گونهای که در این سال میزان کاهش درآمدهای فرودگاهی 112میلیارد دلار بود و همچنین تعداد مسافران داخلی و بینالمللی 60درصد کاهش یافت.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران افزود: سال 2020 در فرودگاههای خاورمیانه 116 میلیون مسافر بینالمللی و نیز 21 میلیارد دلار درآمد حاصل از مسافران بینالمللی کاهش یافت.
وی گفت: در این سال تعداد مسافران داخلی فرودگاههای خاورمیانه 23 میلیون نفر و درآمد حاصل از آنها دو میلیارد دلار کاهش یافت.
امیرمکری با اشاره به اینکه سال 2020 شاهد کاهش 73 درصدی مسافران بینالمللی و نیز کاهش 46 درصدی کل تعداد مسافران هوایی ایران بودیم، افزود: ایران با حدود 52 درصد و 69 میلیون دلار کاهش درآمد نسبت به سال 2019 رتبه 30 را از منظر ضرر و زیان در دنیا دارا است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تأکید کرد: بر اساس گزارش ACI (اتحادیه بینالمللی فرودگاهها)، رضایت مشتری در فرودگاهها طی سال 2020 در مقایسه با سه ماهه اول سال 2019 در آسیا و اقیانوسیه به طور عمده در فرودگاههای بزرگ کاهش یافته است که این امر میتواند بازتاب نگرانی فزاینده در مورد ایمنی و سلامت سفر را همراه داشته باشد. به گفته وی در دنیا همواره موضوعات زمان انتظار و صفهای طولانی و کارایی و نوع برخورد کارکنان فرودگاه موجب شده که پذیرش مسافر، سیستمهای امنیت و کنترل گذرنامه، سوار شدن به هواپیما و تحویل چمدانها بهعنوان بحرانیترین و مهمترین بخشهای فرودگاه از منظر رضایت مشتری تلقی شوند
امضای ۳ سند افزایش همکاریهای ریلی بین ایران و ترکیه
مدیرعامل راهآهن از امضای ۳ سند مشترک بین ایران و ترکیه خبر داد و گفت:این توافق در راستای به حداکثر رساندن ظرفیت حمل بار و مسافر بین دو کشور اجرایی میشود.
سعید رسولی با تأکید بر ضرورت گسترش همکاریهای ریلی بین ایران و ترکیه اظهار کرد: طی تفاهم و همکاریهای فیمابین، در حوزه راهآهن، ما رکورد حمل بار را در شرایط کرونا شکستهایم. وی از توافق با طرف ترکیهای بهمنظور تقویت کریدور شرق به غرب از چین، افغانستان، پاکستان به ترکیه از مسیر ایران خبر داد و تصریح کرد: هم مسیر چین به اروپا از شاخه جنوبی و هم ترکیه – افغانستان و ترکیه – پاکستان و همینطور اتصال بنادر جنوبی ایران به ترکیه موضوعاتی است که با امضای این سند، سرعت خواهند گرفت و عملیاتی خواهند شد. وی تأکید کرد: انتظار میرود کریدور فراملی موسوم به خط آهن استانبول – تهران – اسلامآباد با اتصال راهآهن بین چین و ترکیه به پروژه راه ابریشم جدید چین متصل شود.
«ایران» با استناد به آمار بلومبرگ گزارش میدهد
آیا بازارهای از دست رفته نفت ایران دوباره باز میگردند؟
صفحه 10