ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام صادق علیه السلام: از دو خصلت بپرهیز: بیحوصلگی و تنبلی، زیرا اگر کم حوصله باشی بر حق شکیبایی نکنی و اگر سست و تنبل باشی حقی را ادا نکنی.
من لا یحضره الفقیه ج 4، ص 355، ح 5762 - امالی(صدوق) ص 543
رسول صدرعاملی: از اکران فیلم معذوریم
طی دو هفته گذشته جلساتی با آقایان انتظامی رئیس سازمان سینمایی، حناچی شهردار تهران و اعضای هیأت مدیره خانه سینما در جهت فراهم آوردن شرایط اکران داشتیم تا حمایت جدی از اکران این دو فیلم (شنای پروانه و خوب بد جلف) انجام شود اما حالا که کمتر از چند روز به اکران فیلم باقی مانده است، هیچ خبری از حمایتها نیست. بنابراین با توجه به اینکه هیچ کدام از قرارها به سرانجام نرسیده است، فعلاً از اکران فیلم معذوریم.
تهیهکننده فیلم «شنای پروانه» که قرار بود از اول تیر اکران شود از لغو اکران این فیلم خبر داد.
فضای مجازی رسانه جدید هنرمندان است؟
اجراهای آنلاین، نیاز طبیعی هنرمند
علی اکبر قاضیزاده
استاد ارتباطات
شرایط خاص ابتکارات خاص ایجاد میکند. اجراهای آنلاین از طریق اینستاگرام و سایتهای ارائه آثار هنری اتفاقی است که اکنون در دنیا میافتد و گروههای بزرگ و هنرمندان بزرگ برنامههای هنریشان را از این طریق اجرا میکنند.
در شرایطی که از چند ماه پیش داریم این اقدام کار بدی نیست و نوعی تلاش برای زنده نگه داشتن جنبههای هنری افراد است اما در اینکه این ابزارها مانند اینستاگرام را رسانه بدانیم تردید دارم. فضای مجازی به خودی خود نقش رسانه را به شکلهای مختلف دارد و حالا این شکلی از استفاده از فضای مجازی است. میشود گفت نوعی ارائه هنر جدید است نه یک رسانه یا ابتکار یا ترفندی است برای اینکه هنرمند هنرش را عرضه کند.
اما اجراهای آنلاین یک ایراد بزرگ دارد و آن هم این است که درآمدی برای هنرمند ندارد. اگر این اجراها به شکلی بود که میشد به هنرمند کمک کرد و مخاطب برای دیدن برنامه هنری از یک هنرمند به هرشکلی حتی با هزینه کمتر میتوانست کمکی به هنرمند کند آن هم در دورانی که هنرشان قابل عرضه در حضور مردم نیست، کارکرد بهتری داشت. اکرانهای آنلاین و کنسرتهایی که برای آنها بلیت فروخته شد کار خوبی بود. زندگی هنرمند به ارائه هنرش به مردم بستگی دارد بخصوص در هنرهای نمایشی، موسیقی و هنرهای تجسمی.
این بلا پیش از این سر کتاب آمده است. کتاب نیاز به حضور مستقیم ندارد اما تا منتشر میشود پیدیاف آن روی سایتها قرار میگیرد و این لطمه به مؤلف است. این اثر حاصل چند سال یا تمام عمر یک نویسنده یا مترجم است و اینکه این آثار بهصورت مجازی روی سایتها قرار میگیرد شاید برای اشاعه مطالعه خوب باشد ولی برای هنرمندی که عمرش را برای این کار گذاشته و اثرش نتیجه عرق ریزان ذهنش بوده غیرمنصفانه است.
از طرفی هنرمندی که هنرش را به قضاوت نگذارد بیخاصیت میماند. این شیوه و این رویه جای حضور مستقیم مخاطب را نمیگیرد و نمیتواند بگیرد. وقتی یک هنرمند میخواند یا ساز میزند یا نمایشی را اجرا میکند اگر نفس به نفس مخاطبش نباشد و واکنش مخاطبش را نبیند مانند این است که چیزی را ندارد. مثل این است که چیزی گم شده است.
اجرای صحنهای همه کارهایی که نیاز به حضور علاقهمند و هوادار دارد با اجرای آنلاین بسیار متفاوت است. در صحنه و سالن تئاتر مخاطب میتواند 15 دقیقه سرپا بایستد و گروه نمایش را تشویق کند و این با اینکه هنرمند دوربین را باز کند و بخواند و نمایشی اجرا کند و یک عده ببینند و احتمالاً در میانه کار گوشی را خاموش کنند و به کارشان برسند متفاوت است. اما بهعنوان یک چاره و راهکار ناگزیر برای این دوران خوب است البته اگر مانند سوابقی که ما داریم این کار به بحران نکشد و مبتذل نشود. اجراهای آنلاین این روزها بیشتر حاصل نیاز طبیعی هنرمند است.
سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران گرامی باد
کاربزرگ شهید چمران
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
در مفهوم دینی، انسان والا کسی است که به مصداق «انالله واناالیه راجعون» خود را مسافر طریق الیالله دانسته و آماده سفر آخرت باشد. چنین انسانی «خودآگاهی» و «دیگرخواهی» را سرلوحه اهداف و برنامههای زندگی خویش قرار داده و با عمل صالح به «حیات طیبه» نائل خواهد آمد. مهمترین ویژگی این افراد تواضع و فروتنی هدفمند است که رشد دیگران را در پی خواهد داشت و شهید دکتر مصطفی چمران به گواه فراز و نشیبهای عمر 49 سالهاش مصداق چنین انسانی است. او با خودآگاهی، نقد عمر را صرف دیگرخواهی کرد و در پایان به تعبیر امیرالمؤمنین علی(ع) «تخففوا تلحقوا» سبکبار به مقصد رسید. شهید چمران با مرگ باوری و نهراسیدن از رویارویی با آن به عامل روحی قدرتمندی دست یافته بود که میتوانست شجاعتهای اعجاببرانگیزی از خود بروز دهد، تا آنجا که برخی از این شجاعتها موجب تغییر سرنوشت کشور در برخی از مقاطع شد. در ماجرای سقوط شهر مرزی پاوه، حضور شجاعانه و کارساز او در شرایطی که تقریباً اغلب مناطق شهر به اشغال مزدوران بیگانه درآمده بود موجب شد تا جنگ مغلوبه به یک پیروزی شیرین تبدیل شود، همچنین در دفاع از سوسنگرد با مواجهه تن با تانک با شجاعتی منحصر به خود، با 30 تانک دشمن بعثی درافتاده و به نحو غیر قابل باوری دشمن را عقب راند که این اقدام در تاریخ جنگ از اهمیت بسیاری برخوردار است. شهید چمران در جریان جنگ تحمیلی نیز بیشترین نقش را به عنوان یک فرد ایفا کرد و هیچ یک از رزمندگان، حتی فرماندهان در نقشآفرینی به پای او نمیرسند. شاید از این گزاره بوی غلو به مشام برسد! اما این حقیقتی غیرقابل کتمان است که شهید چمران به تنهایی نقشی بیبدیل در روزهای آغازین جنگ ایفا کرد، اگر چه آنگونه که باید در گفتهها و نوشتهها نیامده باشد. سردار شهید احمد غلامی دراین ارتباط میگوید: «عراق به نزدیک اهواز رسیده و جاده را هم گرفته بود. دیگر خطها هم شکل گرفته بود. آن زمان نیروهای چمران وارد عمل شدند و در منطقه حمیدیه نگذاشتند عراقیها عبور کنند. این کار بسیار خوبی بود که انجام شد و در نتیجه عراق نتوانست فلش طرف محور طلائیه - کوشک را به اهواز برساند.... عراقیها قصد داشتند با 4 لشکر وارد اهواز شوند و مرکز استان را بگیرند، اما مقاومت و کاری که چمران در آن منطقه کرد واقعاً در تاریخ گم شد. من اتفاقات و پیچیدگیهای جنگ و سردرگمیها را به یاد دارم اینها در آن غوغا گم شد. دکتر چمران کار بزرگی کرد. اگر آن منطقه رها میشد و عراقیها به آنجا میرسیدند قطعاً راه به سوی اهواز باز میشد.... بعد که ما جنگ را یاد گرفتیم عظمت کار دکتر چمران را متوجه شدیم و فهمیدیم ایشان چه کار بزرگی کرد. یک نفر آدم بلند شود برود یک سری نیروهای عادی جمع کند و کار بزرگی انجام دهد و نگذارد اهواز سقوط کند. دکتر چمران... با بینش آنجا را انتخاب کرده بود...» اما این همه، آن کار بزرگ شهید چمران نبود. کار بزرگ شهید چمران کشف و جذب افراد عادی و بهکارگیری آنان در جهت اهداف والا و بالا بود. او از افرادی همچون «شهید مجتبی هاشمی» و «شهید شاهرخ ضرغام» که در ادامه زندگی معمولی خود قادر به ایفای نقشی اجتماعی نبودند، قهرمانانی نامدار ساخت که الگوی بسیاری ازافراد هستند. از اینرو چمران را فراتر از یک فرمانده شجاع و قهرمان عرصههای جهاد و ایثارگری، بایستی به عنوان یک مصلح اجتماعی و انسانی والا دانست و به عنوان الگوی انسانیت شناساند.
نغمههای «ناشکیبا»
حسین علیشاپور
خواننده موسیقی ایرانی
آلبوم «ناشکیبا» ساخته «اردشیر کامکار» نخستین آلبومی است که «همایون شجریان» بهطور مستقل آن را خوانده است؛ هرچند که این اثر پس از انتشار آلبوم «نسیم وصل» به بازار نشر راه یافت. دراین آلبوم، اردشیر کامکار نوازنده توانمند کمانچه، ضمن بهرهگیری از ارکستری کارآمد، در ساخت اثر برای خواننده، ذوق خود را به اثبات رسانده و توانسته کاری درخور ارائه دهد؛ ناشکیبا تنها آلبوم مستقلی است که طی آن اردشیر کامکار، کار آهنگسازی برای خواننده انجام داده و بررسی اجمالی ساختههای او نشان میدهد که بیشتر آثار وی شامل کارهایی هستند که برای کمانچه یا ارکستر، بدون حضور خواننده نوشته است. از نظرگاه هنری و بنا به قرائنی که بسط آن در حوزه معرفی آلبوم نمیگنجد، ناشکیبا را میشود در تطابق با ردیف دستگاهی موسیقی ایران، هنریترین و اصیلترین اثری بهشمار آورد که همایون آن را خوانده است. مواردی چون گنجاندن ساز و آواز مفصل و کامل در دستگاه شور همراه با سنتور اردوان کامکار نمایانگر آن است که قصد خالق اثر، صرفاً تولید اثری نبوده که بفروشد و گیشه پسند باشد بلکه پرداختن آگاهانه به ریشههای موسیقی اصیل ایرانی، هدف اصلی در ساختن و پرداختن «ناشکیبا» بوده است. ناشکیبا به سال ۱۳۸۳ توسط مؤسسه دل آواز منتشر شده است.«می عشق»، «چه دانستم» و «پنهان چودل» «ناشکیبا-ساز و آواز شور»، «داغ دوستی- ساز و آواز دشتی» و «زهرشیرین»، «رقص چوب» و «هامون» از قطعات این آلبوم است.
ارسلان کامکار(عود)، اردشیر کامکار (کمانچه دف دایره چوب طبل بزرگ)، اردوان کامکار (سنتور)، کامبیز گنجهای (تنبک)، سینا جهان آبادی (کمانچه)، تهمورس پورناظری (تار)، شروین مهاجر (کمانچه وکمانچه آلتو)، شهرام غلامی (عود)، ارژنگ سیفیزاده (تار)، سهراب پورناظری (کمانچه) و سعید نایب محمدی (عود) نوازندگان این آلبوم هستند.
به نام تاریخ
31 خرداد
آخرین روز بهار را با سالروز تولد تعداد زیادی از هنرمندان سپری میکنیم. چهرههایی که بعضی از آنها را بهخوبی میشناسید و ممکن است با تعدادی از آنها چندان آشنا نباشید.
تولدها
کامران شیردل: مترجم، کارگردان و مستندساز ایرانی بهعنوان یکی از افراد تأثیرگذار بر موج نوی سینمای ایران شناخته میشود. شیردل که سال 1318 در چنین روزی به دنیا آمد در ایتالیا تحصیل کرد و در زمان تحصیلش شاگرد بسیاری از هنرمندان و سینماگران مهم مانند میکل آنجلو آنتونیونی، فدریکو فلینی و اورسن ولز بود. پس از بازگشت به ایران ساخت مستندهایی چون بوم سیمین، ندامتگاه، تهران پایتخت ایران است را دنبال کرد و سال 1351 هم نخستین فیلم سینمایی اش را بهنام «صبح روز چهارم» ساخت. در جشنواره فیلم لوکارنو چهار مستند از او در میان 87 فیلم برگزیده 105 سال تاریخ سینما به نمایش گذاشته شد.
هنگامه اخوان: اخوان که سال 1334 در فومن متولد شد یکی از خوانندگان مطرح موسیقی سنتی ایران است که بسیاری از شاگردان او اکنون از خوانندگان مطرح کشور هستند. اخوان با تشویق علی تجویدی شاگرد ادیب خوانساری شد و ردیف و تکنیکهای آواز را آموخت. او موسیقی هم تدریس میکند. پرواز همای، سهیلا گلستانی و محمدشریف توکلی از شاگردان هنگامه اخوان هستند.
شهره لرستانی: بازیگر دوست داشتنی سینما که نقشهای طنز او ماندگار شده سال 1345 متولد شد. او کارشناسی ارشد فیلمنامهنویسی سینما دارد و بازی در سینما را با فیلم «نیاز» آغاز کرد. فیلمهای پناهنده، زیر درخت هلو، اخراجیها، ایران برگر، لیلی با من است، هزارپا و سریالهای آپارتمان، امام علی(ع)، هتل، مختارنامه، ساعت شنی و آوای فاخته از آثاری است که لرستانی در آنها بازی کرده است.
امیر جدیدی (1363): جدیدی حالا یکی از بازیگران مطرح و خوش آتیه سینمای ایران است. او بازیگری را سال 89 با بازی در فیلم «آفریقا» به کارگردانی هومن سیدی آغاز کرد و بعد از آن با فیلمهای سیزده، پایان خدمت، رخ دیوانه، من، اژدها وارد میشود، هت تریک، عرق سرد، تنگه ابوقریب و روز صفر کارش را ادامه داد. جدیدی برای فیلمهای سیزده و پایان خدمت دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فجر گرفت و برای فیلمهای عرق سرد و تنگه ابوقریب برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد. او بازی در نمایشهای روایت ناتمام یک فصل معلق، کالیگولا، آوازه خوان و شاه ماهی را هم در کارنامهاش دارد که برای شاه ماهی برنده تندیس بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره تئاتر فجر شد.
احمد مرادی حقیقی بازیگر، چت اتکینز گیتاریست و تهیهکننده موسیقی، لایونل ریچی خواننده امریکایی، جان گودمن بازیگر، رابرت رودریگرز کارگردان و شفالی چادهری بازیگر هم در این روز به دنیا آمدهاند.
درگذشتها
اندرو ساریس: ساریس نظریه پرداز و منتقد امریکایی بود که بهعنوان بنیانگذار جامعه منتقدین امریکا شناخته میشود. نظریه او به نام «نظریه مؤلف» که با الهام از نظریه پردازان موج نوی سینمای فرانسه بیان شده یکی از مطرحترین نظریههای سینمایی جهان است. ساریس معتقد بود باید میان مؤلفین سینما و فیلمسازان مقلد تفاوت قائل شد و نشانههایی هم برای شناسایی فیلمساز مؤلف مطرح کرده بود. او سال 2012 درگذشت.
چارلی چیس: کمدین و کارگردان امریکایی سال 1940 در چنین روزی درگذشت. او در فیلمهایی مانند برومو، ژولیت و پسران صحرا در کنار لورل و هاردی کمدینهای مشهور بازی میکرد.
جولیان جیمز کاتن نویسنده انگلیسی هم سال 1927 در چنین روزی درگذشت.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#کرونا
افزایش آمار کرونا در چند روز گذشته خیلیها را نگران کرده است. بعضیها از بازگشت شرایط به ماههای اسفند و فروردین میگویند و از دولت میخواهند محدودیتها را بازگرداند و بعضیها از بیتوجهیهای مردم و سفر رفتنها و برگزاری مراسم مختلف انتقاد میکنند. در شبکههای اجتماعی کاربرانی مدام این مسائل را گوشزد میکنند اما در مقابل کاربرانی هم در تعطیلی آخر هفته گذشته سفر رفتند و عکسهای سفرشان را با دیگران به اشتراک گذاشتند و همین مسأله باعث بحث و گفتوگو درباره کرونا شد: «کرونا رو جدی بگیرید. خیلی جدی. کل خاندان ما تو کردستان به علت شرکت تو ختم یه نوجوان مبتلا شدن و تو اسفناکترین وضعیت ممکنند.»، «امشب پستچی در ساعتی عجیب بسته منو آورد، پرسیدم چرا اینموقع شب، عرقش رو خشک کرد و گفت نمیدونم میدونید یا نه همه همکارام به کرونا مبتلا شدن و من دستتنها بستهها رو باید برسونم. وضعیت غریبی بود، پستچی شبیه آخرین بازمانده از یک جنگ بود که باید بستهها رو میرسوند.»، «دانشگاه به خاطر جلوگیری از تجمع و شیوع کرونا امتحانا رو مجازی کرده؛ بعد یه سری بچهها دارن برنامه میریزن دور هم جمع بشن با هم امتحان بدن»، «حالا این همه آموزش داده شد دوران کرونا برای چگونگی رعایت بهداشت، شما تأثیری میبینید در جامعه؟ منظور اینه که بهطور کلی، فارغ از کرونا، آدما بهداشتیتر زندگی خواهند کرد؟ من که بعید میدونم. اونایی که بیخیال وجود کرونا شدن و کم هم نیستن، عین قبل دارن زندگی میکنن! عین قبل.»، «کنار باشگاهم تالار عروسی داره. اوایل که میرفتم همیشه جای پارک بود اما دو هفته است که هر روز عروسیه و با وجود پارکینگ طبقاتی به زور جای پارک پیدا میکنم. اینا کجا زندگی میکنن؟ کرونا، اقتصاد، وضع فرهنگی اجتماعی و عروسی؟ اونم چند صد میلیونی؟»، «اینایی که تو اینستا هستن کجا زندگی میکنن که کرونا نیست؟ اینا که همش یا مهمونی هستن یا عروسین یا دورهمین»، «رفیقم میگفت برای امتحانهای مشترکمون بیا بریم یجا با هم امتحان بدیم. این همه تلاش کردیم امتحانا غیرحضوری بشه، بعد بریم یه جا با هم امتحان بدیم؟»، «ملت جوری ریختن بیرون و عادی رفتار میکنن که انگار نه انگار کرونا در ایران هر ساعت چهارنفر میکشه»، «در میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران کرونا شکست خورده که جمعیت اینجوری لابهلای هم میلولن و باقلا، هویج و سایر میخرن؟»، «در بحث شیوع کرونا اولین متهم خود مردمند که اصلاً رعایت نمیکنن، من تو یکی از شهرای با وضعیت قرمزم، تا چند وقت قبل که ماسک میزدم بعضیا چپ چپ نگاه میکردن، این بیخیالی و ادعای کاذب مقاوم بودنشون باعث شده به یکی از بحرانیترین نقاط در چند روز اخیر تبدیل بشه!»، «کودک ۱۰ ساله هرمزگانی و نوجوان ۱۵ ساله خوزستانی بدون هیچ گونه بیماری زمینهای به علت ابتلا به کرونا جان باختند. فرضیهای که برای قربانیان کرونا سن و جنس و رنگ تعیین میکرد کاملاً باطل است. کرونا در موج دوم بیرحمتر شده، هیچکس از گزند این ویروس درامان نیست.»
قطع اینترنت
دیروز ظهر آنتنها و اینترنتهای موبایل قطع شد. کسانی که اینترنت داشتند در صفحات مجازیشان از این قطعی نوشتند و از دیگران میپرسیدند شرایط تلفن و اینترنتشان به چه شکل است. وزیر ارتباطات در واکنش به اعلام قطع ارتباط در شبکه همراه اول مشکلات در یک مرکز مخابراتی و خاموش شدن بخشی از تجهیزات شبکه این اپراتور را دلیل این اتفاق اعلام کرد. کاربران با این نوشتههای به قطع شدن خطوط موبایل و اینترنت واکنش نشان دادند: «خطهای موبایل همراه اول قطع شده»، «آیا خطهای همراه اول قطع شده؟ هیچ تماسی نمیشه گرفت»، «همراه اول به فنا رفته؟! هیچ شمارهای نمیشه گرفت»، «زنگ زدم همراه اول. ۷۰۲ نفر قبل از من تو صف انتظارن»، «اینترنت خط همراه اولتون وصله؟ من حتی تماسم نمیتونم بگیرم»، «اینترنت همراه اول به فنا رفت»، «ظاهراً در محدوده نارمک شبکه موبایل به فنا رفته! مناطق دیگه هم وضعیت همینه؟!»، «ترس اینکه اینترنت قطع بشه خیلی در من قویه، نسبت بهش احساس ضعف دارم.»، «من امروز فهمیدم که همراه اول با موتور کولر ما کار میکنه. یه کم دووم بیارین. تعمیرکار تو راهه»، «وزیر جوان تلفنا رو چرا قطع کردی؟»، «گویا خطوط تلفن همراه قطع شده، نه میشه زنگ زد، نه پیامک، برنامه چیه؟ امروز انتخاباته بیخبریم؟»، «با موبایل به هرجا زنگ میزنم بلافاصله قطع میشه. گوشی مامان بزرگم و پدرم هم همینجوری شده»، «یک ماهه همراه اول منطقه ما آنتن نداره و میگه تداخل فرکانسى شدید به وجود اومده. حالا از امروز واسه همه جا اینجورى شده. الان خیالم راحت شد تنها نیستم»، «همراه اول اینترنتش قطع شده (غرب تهران) تماس هم از همراه اول به همراه اول وضعش مثل اینترنتشه ولی از تماس از همراه اول به ایرانسل اوکیه»، «همراه اول کلاً قطعه، ایرانسل هم قطره چکونی»، «چند روز پیش برای ما یه نصف روز همهچی قطع شد. مودم رفت؛ دیتای همراه اول و ایرانسل هم رفت. فکر کنم مانوری چیزی بود»، «دوباره چیکار کردن آنتن قطع شده؟»، «من اینترنت گوشیم قطع شده. پدرم خط تلفن گوشیش!»، «دیگه همراه اول هم گذاشت و رفت. من ماندهام تنهای تنها...»، «بازم همراه اول قطعه که. اینا چیکار میکنن هر چند وقت یه بار اینطوری میشه؟ پاشون میره رو سیم؟»، «از همراه اول خواهش میکنم این عذابو تموم کنه.»
آسیب شناسی رشته تئاتر در دانشگاه های ایران
پنجاه و پنج سال از پذیرش نخستین دانشجویان ورودی رشته تئاتر در دانشگاه های کشور می گذرد. اما هنوز هم از نظرمنتقدان، شرح درس ها و عناوین دانشگاهی این رشته کاستی های بسیاری دارد. گفت و گوی مجله فرهنگی ایران «آدینه» را با دکتر محمدحسین ناصربخت، پژوهشگر هنر و مدرس دانشگاه در خصوص آموزش تئاتر در دانشگاه ها ببینید.
برنامه «کیو آر اسکنر» را میتوانید از اپلیکیشنهای مختلف دانلود کنید.
عکس نوشت
درآستانه بازگشایی فعالیتهای فرهنگی و هنری تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر با همکاری ناحیه یک شهرداری منطقه 11 تهران و یک ایستگاه آتشنشانی برای دومین بار پیاپی ضدعفونی و گندزدایی شدند تا علاقهمندان به تئاتر با خیالی آسوده نمایشها را تماشا کنند. عملیات ضدعفونی و گندزدایی غیر از مجموعه تئاتر شهر در برخی تماشاخانه های خصوصی نیز به اجرا درآمد و قرار است سالنهای تئاتر با اجرای کامل پروتکلهای بهداشتی بازگشایی شوند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
رسول صدرعاملی: از اکران فیلم معذوریم
-
اجراهای آنلاین، نیاز طبیعی هنرمند
-
کاربزرگ شهید چمران
-
نغمههای «ناشکیبا»
-
به نام تاریخ
-
شهروند مجـــازی
-
آسیب شناسی رشته تئاتر در دانشگاه های ایران
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین